Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 2e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 04 mei 2018 20:51
Stage 2 » Haifa › Tel Aviv (167k)



Parcours (bron Wielerflits)
De rit van zaterdag start in Haifa, een Israëlische haven- en badplaats gelegen aan de Middellandse Zee. De stad is tegen de Carmelberg aangebouwd, maar hoogtemeters hoeven de renners in de begin kilometers nauwelijks te overleven.

Na de start nabij de haven van Haifa, maakt het peloton een ommetje in noordelijke richting. In Acres ligt na dik twintige kilometer vervolgens de eerste traguardo volante, waar de renners punten kunnen verdienen in de strijd om de paarse trui.

Daarna zetten de coureurs koers naar Zikron Ya’aqov. Bovenop dit klimmetje van 2,6 kilometer – met een uitschieter naar 13% stijging – liggen de eerste bergpunten van deze Giro. De renner die hier als eerste bovenkomt, mag na deze etappe de eerste blauwe trui als leider in het bergklassement aantrekken. De top van Zikron Ya’aqov ligt na 91 van de in totaal 167 kilometer die deze rit lang is. Na het klimmetje gaat het in ellenlange, brede en rechte wegen – via een tweede tussensprint in Caesarea – langs de kust richting de op een na grootste stad van Israël.

Tel Aviv is namelijk gastheer van de finish in deze tweede Giro-rit. Vrij vertaald betekent Tel Aviv Lenteheuvel, maar ook nabij de streep zijn er amper hoogtemeters te opmerken. Vluchtheuvels, rotondes en enkele negentig graden-bochten zijn in aanloop naar de slotkilometer de enige obstakels. De laatste haakse bocht ligt op zeshonderd meter van de streep. Op een acht meter brede weg kunnen de sprinters zich vervolgens uitleven en weten we hoe de verhoudingen liggen binnen het zwakke deelnemersveld van het spurtersgilde.

Startschot: 12.50 (Nederlandse tijd)
Finish: tussen 16.47 en 17.09 (Nederlandse tijd)

Haifa


Tel Aviv


Klassement na etappe 1
1 Dumoulin Tom Team Sunweb 12:02
2 Dennis Rohan BMC Racing Team 0:02
3 Campenaerts Victor Lotto Fix ,,
4 Gonçalves José Team Katusha - Alpecin 0:12
5 Dowsett Alex Team Katusha - Alpecin 0:16
6 Bilbao Pello Astana Pro Team 0:18
7 Yates Simon Mitchelton-Scott 0:20
8 Schachmann Maximilian Quick-Step Floors 0:21
9 Martin Tony Team Katusha - Alpecin 0:27
10 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team



Cecchini 04 mei 2018 20:52
Franco Balmamion



Eén van de mooiste namen uit het rijke Italiaanse wielerverleden is wat mij betreft Franco Balmamion. Geboren in 1940 en volgens Wikepedia nog onder de levenden. Zijn Giro carriere is vooralsnog indrukwekkender dan die van onze Tom Dumoulin.

Franco wist de Giro in 1962 en 1963 te winnen, en eindigde daarnaast ook nog eens 5 x in de top 10, waarvan één keer tweede. Buiten de Giro was het niet veel, ook al werd hij een keer 2e in de Tour, iets wat Dumoulin ook nog maar moet zien te doen. Zijn hoogste plaats op de wereldranking (toen nog Super Prestige Pernod hetend) was 5e. Er zullen vast interessante verhalen zijn te vertellen over Franco, en de RAI zal best een keer er een Andere Tijden aan hebben besteed, maar mijn Italiaans is niet om over naar huis te schrijven (een understatement) om vele sappige verhalen op te dissen.



Maar ik vond in een passage in een boek over Eddy Merckx ("Half mens, half fiets"winking smiley waarin Franco een zekere rol speelde. In 1968 waren er namelijk tijdens de Giro liefst 10 renners betrapt op doping waaronder de 3 grote Italiaanse vedetten Felice Gimondi, Gianni Motta, en Franco Balmamion. Deze dopingresultaten werden echter pas bekend na de Giro, en de organisatie wilde dit tijdens de Giro van 1969 voorkomen. In de Giro van 1969 reed er dan ook een mobiel testlabaratorium mee. Dat mobiele labaratorium was uiteindelijk de reden dat Eddy Merckx in die Giro positief werd bevonden. Het was in die tijd groot nieuws en het Belgisch parlement heeft er zelfs grote woorden aan besteed (ambassadeur terughalen), en het beeld van een huilende Eddy op een Italiaans hotelbed staat in mijn geheugen gegrift alsof het gisteren is gebeurd.



Het zal duidelijk zijn, dat het boek " Eddy Merckx half mens, half fiets" dat een ode was aan hun idool, van mening was dat Eddy er toen gewoon ingeluisd was door de maffioze Italianen, en wel omdat den Eddy in die Giro te beroerd zou zijn geweest een Italiaan te laten winnen. Eddy hield namelijk niet van kadootjes (dat gaat Cecchini overigens niet ontkennen). Maar dat Eddy een schone renner was geweest kun je niet met droge ogen volhouden, toch ? De smoesjes van de Belgen waren er in die tijd dus ook al in volle getale aanwezig. Waarom kwam Victor Campenaers vandaag eigenlijk 2 seconden tekort ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2018 21:10 door Cecchini.
rustdag 05 mei 2018 08:22






Cecchini bedankt voor het Topic,plaats deze er nog even bij,mag wel he tongue sticking out smiley
ton duk 05 mei 2018 08:24
Om diverse redenen geniet ik van zo'n topicopening
DANK, Cecchini
Slimmerd 05 mei 2018 08:27
Laatste 3 kilometer zien er zeer netjes uit, WK Sprint-waardig. Ik zie nette bochten en een koninklijke laatste rechte lijn.

Op naar Viviani tegen de rest
rustdag 05 mei 2018 08:28
Ik ben niet van de afdeling wind, maar we rijden langs de kust. Dus wie weet krijgen we nog waaiers.
Pyama 05 mei 2018 09:27
Begin deze week zaten ze in Tel Aviv nog in de schuilkelders.
tvm 05 mei 2018 09:35
Oei, wat een druk voor Elia. En dat op de sabbat en in het land Kanaän. Is hij de profeet die vooruit kan zien en zeggen of de paarse trui in het verschiet ligt? Kan hij zijn volk leiden naar de overwinning? "Om de keizer van Rome te kunnen geven wat van den keizer is"?

(Voor de mensen die ook wat van de bijbel hebben meegekregen.)
Man zonder hamer 05 mei 2018 10:15
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oei, wat een druk voor Elia. En dat op de sabbat
> en in het land Kanaän. Is hij de profeet die
> vooruit kan zien en zeggen of de paarse trui in
> het verschiet ligt? Kan hij zijn volk leiden naar
> de overwinning? "Om de keizer van Rome te kunnen
> geven wat van den keizer is"?
>
> (Voor de mensen die ook wat van de bijbel hebben
> meegekregen.)

Dat is nog eens verschillende tijden, culturen en takken van ‘sport’ met elkaar verbinden. grinning smiley
Slimmerd 05 mei 2018 10:27
Even voor JW, binnen 12 minuten moet Campenaerts best in de vlucht van de dag kunnen komen met een Mosca en Plaza om dan de boniseconden op te rapen bij de eerste tussensprint. Kan Dumoulin weer rustig slapen
Pyama 05 mei 2018 11:11
Waarom krijgt JW zoveel hoon over zich heen? Als Sunweb de hele week de trui verdedigt en daarna onzichtbaar is in de bergen (zonder Preidler!) dan wijten jullie het allemaal weer aan het onnodig verdedigen van het roze in de beginfase van de Giro. Laat Campenaerts maar rijden en maak van Lotto een bondgenoot.
Pyama 05 mei 2018 11:13
Als Viviani een paar ritten en paars wint dan heeft Quickstep een mooi rijtje. 4 GT op tij met 4 verschillende sprinters meerdere ritten winnen.
Giro Gaviria
Tour Kittel
Vuelta Trentin
Giro Viviani
Slimmerd 05 mei 2018 11:18
Ze hoeven van mij die trui ook niet te verdedigen en ik zou ook niet weten waarom ze vandaag op kop zouden gaan rijden, maar JW doet alsof het gisteren jammer was dat Dumoulin won en dat het onmogelijk is die trui te verliezen. Punt één is dat het altijd fijn is om te winnen, zeker als het seizoen nog niet echt loopt en je titelverdediger bent en punt twee die trui 'weggeven' is niet zo moeilijk als het lijkt (je weigert gewoon die nutteloze meters op kop te rijden). Al ben je bij punt twee wel afhankelijk van het feit of Campenaerts in de kopgroep mee gaat, maar anders hou je hem dus zonder te werken (ook geen probleem)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 11:21 door Slimmerd.
Slimmerd 05 mei 2018 11:19
Lijkt me niet ondenkbaar, om daarna met Gaviria weer een poging te wagen in Tour.

Kittel droeg wel lang de puntentrui in Tour, maar won deze niet natuurlijk
Bromertà 05 mei 2018 11:29
Vandaag zal het herstelprogramma van Froome in werking moeten treden. Heeft iemand van de UCI al een attest-verzoek ( goedgekeurd wellicht ) ontvangen of moeten we weer jaren wachten tot Fancy Bear de boel op straat gooit?
Eindhovuh 05 mei 2018 11:31
Mooi dit! Hou vol!
Eindhovuh 05 mei 2018 11:34
Mee eens! Hij heeft geen Sky ploeg om zich heen, kan ze beter wat sparen.
Eindhovuh 05 mei 2018 11:36
Ik heb gisteren van iemand begrepen dat die schaafwonden flink energie kosten en dat je dat over een week te kort zou kunnen komen. Is dat enigzins te onderbouwen of wishfull thinking van een anti-Froomer?
rustdag 05 mei 2018 11:38

Cipollini nog altijd lekker bescheiden: 'Sprinters hebben die status aan mij te danken'

[www.indeleiderstrui.nl]
JW 05 mei 2018 12:09
Ik dacht (hoopte) dat ik gisteren in mijn toelichtende post duidelijk had gemaakt hoe ik er tegenaan keek ("grappig dat het voor Tom meer tijd kost om uit het roze dan in het roze te komen"winking smiley.
Dat kunnen niet veel renners nazeggen.

Genoeg hierover, lijkt me.
Pyama 05 mei 2018 12:28
Et moet wel een ander zijn natuurlijk, Jakobsen dus ;-)
Slimmerd 05 mei 2018 12:34
Die is voor de Vuelta spinning smiley sticking its tongue out

Voor de Tour dan wel een probleempje inderdaad...
Horsie is back 05 mei 2018 12:40
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb gisteren van iemand begrepen dat die
> schaafwonden flink energie kosten en dat je dat
> over een week te kort zou kunnen komen. Is dat
> enigzins te onderbouwen of wishfull thinking van
> een anti-Froomer?

Als het basaal metabolisme van een mens en Froome is dat toch ook, totdat Bromertà het tegendeel heeft bewezen, toe kan met 3,5ml/kg/min, dan lijkt me dat beetje schaafwonden niet heel erg. Tenzij je natuurlijk je hele houding zou moeten veranderen. Volgens sommige suspects is Froome wel goed voor bijna 100ml/kg/min dus houdt hij nog wel het een en ander over.
Bromertà 05 mei 2018 12:53
Het herstel van een gebroken poot kost bijna niks: spalken en niet belasten, en na een aantal weken klaar. Maar blijf elke dag lekker een stukkie fietsen met zo'n blessure en 't komt nooit meer goed. Een schaafwond met blauwe plek is geen breuk, maar 't vergt herstel dat beter aangesproken kan worden om de fysiologische schade van de inspanningen te compenseren.
Hoeveel 't kost, weet niemand.
Horsie is back 05 mei 2018 12:55
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb gisteren van iemand begrepen dat die
> schaafwonden flink energie kosten en dat je dat
> over een week te kort zou kunnen komen. Is dat
> enigzins te onderbouwen of wishfull thinking van
> een anti-Froomer?

Ik maak me meer zorgen om Dafne wier matige 100m goeddeels te verklaren viel door een (vooralsnog) onverklaarbare fysieke black-out.
Cecchini 05 mei 2018 13:00
Blij, dat Slimmerd hier de honneurs voor we waarneemt. Want het lijkt voor JW inderdaad vloeken als je in de topsport eens een tijdritje wint en per ongeluk de Roze Trui moet aantrekken. En van mij hoeven ze echt dit weekend niet de Roze Trui te verdedigen. Wie zegt dat dan ? De koers wijst dat vandaag en morgen zelf wel uit. Ja als Froome, Pinot, en Pozzovivo ergens een keer in de eerste waaier lijken te rijden, en Dumoulin in de 2e, of andersom ja, dan moet je als ploeg aan de slag. Maar als Campenaers vandaag alle zinnen zet op die Roze Trui door met een ontsnapping mee te zitten, dan zal hij van iedereen (ook van Slimmerd en Cecchini) de zegen krijgen.

Het gekke alleen is hier, dat als je hier op de prik de mening van JW probeert te ontkrachten, iedereen zich over JW meent te moeten ontfermen. JW lijkt me mans genoeg zijn zuinige versie op winnen in de topsport hier te verdedigen.
Bromertà 05 mei 2018 13:03
Slimmerd 05 mei 2018 13:10
Arme Campenaerts, wil mee met de vlucht, maar met mannen van Quickstep constant op zijn wiel
Slimmerd 05 mei 2018 13:12
Voorlopig countert QuickStep alles, ook Bak werd teruggehaald
Slimmerd 05 mei 2018 13:15
Ballerini, Sagiv en toch Campenaerts vormen de eerste kopgroep van de dag.

Nu nog wel reactie, van o.a. BMC
Hoentie 05 mei 2018 13:15
De topicpost is veeeeeeel mooier dan de etappe zelf. Gelukkig hoef ik niet te kijken, ik mag vandaag biertjes drinken in een Zwols park.
Slimmerd 05 mei 2018 13:17
BMC heeft deze vlucht ongedaan gemaakt
Cecchini 05 mei 2018 13:17
Dan heb ik nog een Hebreeuws liedje voor je

[www.youtube.com]
Slimmerd 05 mei 2018 13:20
Ballerini nu op kop met Bak, Campenaerts gaat weer een poging doen daar heen te rijden
Slimmerd 05 mei 2018 13:23
BMC liet hem weer niet gaan.

Bak en Ballerini vormen nu nog de kopgroep, waar Niv heen probeert te fietsen
Bummetje 05 mei 2018 13:31
Toch wel prachtig om te zien dit getouwtrek in de marge van een grote ronde. Na al het gezeur op eurosport wil ik ze bij deze een dikke duim omhoog geven voor het uitzenden van de etappes vanaf km 0. Mooi!
Slimmerd 05 mei 2018 13:33
thumbs up

Op naar de eerste tussensprint, die met punten en zonder secondes
Slimmerd 05 mei 2018 13:40
Bak en Ballerini hebben 1'20, Boivin probeert nog de oversteek te maken
JW 05 mei 2018 13:42
Soms worden je woorden in de mond gelegd die je nooit hebt gezegd. Dat soort dingen. Vermoeiend.

Nee, er lijkt me helemaal niks mis met de winst van Tom gisteren. Integendeel ! Nog belangrijker vind ik de seconden die hij al snoept op zijn concurrenten.

Ik maak me ook weinig zorgen over hoe de ploeg omgaat met deze vroege leiderstrui. Vooral omdat ze daarmee nu ervaring hebben. Dat is veel belangrijker dan alle theoretische bespiegelingen. Voorlopig maak ik me dus weinig zorgen en heb ik alle vertrouwen in Tom en Sunweb.
Voor alle duidelijkheid.
Slimmerd 05 mei 2018 13:44
Boivin sluit aan bij de koplopers, drie man voor de vlucht van de dag dus.

In het peloton maakte Viviani al werk van de puntentrui en pakte daar de vierde plek met een kort sprintje
Massimo 05 mei 2018 13:55
Kleine correctie op het openingstopic: Tel betekent niet heuvel, het staat voor een plaats waar er ( vaak onder de grond) een opeenstapeling van overblijfselen uit de antieke oudheid is gevonden. Uiteindelijk kan er door opgraving wel een kunstmatige heuvel ontstaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 13:59 door Massimo.
Curzio 05 mei 2018 14:58
Aan de brede snelwegen is goed te zien met wat voor een bloeiende democratie we in dit land te maken hebben.
Curzio 05 mei 2018 14:59
Het enige goeie wat je tot nu toe over het parcours kan zeggen is dat er vrij veel publiek langs de kant staat.
rustdag 05 mei 2018 15:08



Wie pakt de bergtrui ?
Slimmerd 05 mei 2018 15:11
Hermans of Plaza denk, de kopgroep is er zo aan in ieder geval met dank aan BMC
rustdag 05 mei 2018 15:11
Puntentelling

Vlakke etappes (Etappes 2, 3, 7, 12, 13, 17, 21)
Finish: 50 – 40 – 34 – 28 – 25 – 22 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprint: 20 – 16 – 12 – 9 – 7 – 6 – 4 – 3 – 2 – 1

Heuvelachtige etappes (Etappes 4, 5, 8, 10, 11)
Finish: 25 – 22 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprint: 10 – 6 – 3- 2 – 1

Bergetappes en individuele tijdritten (Bergetappes 6, 9, 14, 15, 18, 19 en 20 / Individuele tijdrit 1 en 16)
Finish: 15 – 12 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprint: 8 – 4 – 1 (enkel in bergritten)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 15:13 door rustdag.
Slimmerd 05 mei 2018 15:19
Slechts één renner uit het peloton zag zijn kans en die pakt dus ook de eerste bergtrui de rest keek toe en zal morgen Barbin in de bergtrui zien.

Peloton nu weer samen op 75km van de streep
rustdag 05 mei 2018 15:43
Dumoulin raakt roze trui kwijt aan Dennis. Dennis won de tussensprint, en pakte 3 sec
ton duk 05 mei 2018 15:49
Genoeg hierover lijkt me
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 16:30 door ton duk.
Curzio 05 mei 2018 16:03
De renners maken de koers vandaag.
Sjorsoll 05 mei 2018 16:35
Haha dat verhaal van Kroon over die parachutesprong. En dat gelul over bungee jumpen. Heerlijk.
Sub Culture 05 mei 2018 16:59
rustdag 05 mei 2018 17:06
1 VIVIANI Elia Quick-Step Floors
2 MARECZKO Jakub Wilier Triestina - Selle Italia
3 BENNETT Sam BORA - hansgrohe
4 BONIFAZIO Niccolo Bahrain Merida Pro Cycling Team
5 MODOLO Sacha Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale
6 VENTURINI Clément AG2R La Mondiale
7 GIBBONS Ryan Dimension Data
8 BELLETTI Manuel Androni - Sidermec - Bottecchia
9 PLANCKAERT Baptiste Team Katusha - Alpecin ,
10 DRUCKER Jean-Pierre BMC Racing Team
Slimmerd 05 mei 2018 17:12
Lachwekkende sprint Van Poppel, benieuwd naar het excuus
Siem 05 mei 2018 17:19
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lachwekkende sprint Van Poppel, benieuwd naar het
> excuus


Ja, inderdaad. Terwijl we van hem gewoon zijn dat hij dit soort sprints domineert.
Sjorsoll 05 mei 2018 17:28
Vorig jaar moest Italië tweeënhalve week wachten op een ritoverwinning, toen redde Nibali de eer. Nu op dag 2 al een Italiaanse zege.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 17:28 door Sjorsoll.
ton duk 05 mei 2018 17:38
Ik kijk al reikhalzend uit naar het persbericht...

Ja, mijn hoop en ( minder) mijn verwachting werd vakkundig de grond ingeboord door vPoppel...
gr

ps: Lars reed wel uit vandaag...HULDE : [www.bd.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 17:43 door ton duk.
ton duk 05 mei 2018 17:39
De belgen hebben nog steeds niks gewonnen..(ik zoek een rode draad)
gr
Eddy Veen 05 mei 2018 17:44
Wout Poels verliest veertig seconden door een lekke band op vijf kilometer van de streep, toch een beetje jammer voor een schaduwkopman. Oomen mooi vooraan bij Dumoulin (22ste en 19de).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 17:45 door Eddy Veen.
Cecchini 05 mei 2018 18:05
Ik heb vandaag de laatste 50 km gezien, na zelf een pittig tochtje over de Veluwe te hebben gereden. Nou ik denk dat ik toch de camping in het zwaar christelijke Otterlo prefereer boven Israel, want landschappelijk gezien was het abominabel wat we voorgeschoteld kregen. Brede verkeerswegen naast een slaapverwekkende omgeving. Nog één dag, en gaan we gelukkig naar het schitterende Italie.
Sjorsoll 05 mei 2018 18:21
Alwaar er ook leukere etappes op het menu staan.
Bromertà 05 mei 2018 18:47
Een waaierloze etappe is een waardeloze rit ( toch jammer van al die Giro-fragmenten dwars door mijn reclamebeleving ) met een getelefoneerde winnaar via de Pizza-lijn, welverdiend desalniettemin. Mijn god morgen weer zo een? Even een muziekje om in oosterse hallucinerende sferen te geraken dan maar: deze of deze?

Trouwens, Viviani vind ik wel een goeie gast: prachtige tranen bij tegenslag en mooie blijdschap als ie wint.
ton duk 05 mei 2018 19:03
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oomen
> mooi vooraan bij Dumoulin

Oomen zit ALTIJD vooraan
Bekijk zijn uitslagen van de laatste 4 seizoenen en "huiver"...
gr
ton duk 05 mei 2018 19:04
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2018 19:04 door ton duk.
Prikdude 05 mei 2018 19:09
You see Cecchini, only three kinds of people get fun in the desert; jews, bedouins and gods. And you're neither.
Eddy Veen 05 mei 2018 20:21
Inderdaad, in zijn hele loopbaan vanaf 2012 vijf keer DNF en één keer buiten de top 100 (123ste op 25 april 2014).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2018 09:07 door Eddy Veen.
Curzio 05 mei 2018 20:27
Ik begreep dat hij op hoogtestage is geweest om zich voor te bereiden voor deze Giro. Dat is ongebruikelijk toch voor een sprinter? Het lijkt me ook niet zo handig eigenlijk, je moet toch vooral werken aan intensiteit en snelheid.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen