Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 13 etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 17 mei 2018 23:17
Stage 13 » Ferrara › Nervesa della Battaglia (180k)



Parcours volgens Wielerflits
De sprinters zullen zich verheugd hebben. De rit naar Imola was al grotendeels vlak, maar de dertiende rit is nog meer op het lijf van de spurters geschreven. Tussen Ferrara en Nervesa della Bataglia liggen 180 nagenoeg vlakke kilometers. De etappe gaat bijna de gehele tijd in noordelijke richting, enkel rondom de finishstad draaien de coureurs in een rondje.

Ferrara is een grote stad met 132.000 inwoners. Het draagt de titel hoofdstad van de provincie Emilia-Romagna. De historische binnenstad stamt uit de zesde eeuw en is opnemen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. In 1933 was Ferrara het middelpunt van een individuele tijdrit in La Corsa Rosa, waarin wereldtopper Alfredo Binda zijn duivels ontbond en de kussen mocht ontvangen. Nervesa della Bataglia is een heel slag kleiner, met nog geen zevenduizend inwoners. De stad ontvangt dan ook voor het eerst het Giro-circus.

Na een biljartvlakke aanloop door de oostkant van de Po-vlakte, gaat dertig kilometer voor de echte finish (op dat moment passeert het al de eindstreep) voor het eerst de weg lichtjes de hoogte in. De heuvel rond Montello – daarover zometeen meer – is als klim van vierde categorie ingeschaald. De top ligt op negentien kilometer van de meet, maar de 2,9 kilometer lange heuvel aan 3,9% zal de meeste rappe mannen niet doen schrikken. De treintjes hebben ruim baan, want de laatste serieuze bocht ligt op vijf kilometer van de meet.

De Abbazia di Sant’Eustachio (Abdij van Sant’Eustachio) is een van de bezienswaardigheden in de aankomstplaats. Rambaldo de derde van Collalto en zijn moeder Gisla stichtten deze abdij ter ere van Paus Alexander de tweede, die het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk was van 1061 tot en met 1073. Tegenwoordig is het klooster – gelegen op de hellingen van Montello – vervallen, maar nog schitterend om te aanschouwen. Reken maar dat we die langs zien komen in de uitzending.

Start: 13.00 uur
Finish: Tussen 17.00 en 17.24 uur

Weer en TV
De weersvoorspelling voor donderdag is iets beter dan die in de rit naar Imola. De kans op neerslag is namelijk een stuk lager, slechts dertig procent. Wat later op de middag zou er een beetje regen kunnen vallen. De temperatuur is met maximaal 25 graden Celsius enkele graden hoger. De rechtstreekse uitzending op Eurosport 1 begint om 13.15 uur

Ferrara


Nervesa della Battaglia


Algemeen Klassement
1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 51:57:55
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:47
3 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 1:04
4 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 1:18
5 Carapaz Richard Movistar Team 1:56
6 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 2:09
7 Dennis Rohan BMC Racing Team 2:36
8 Bilbao Pello Astana Pro Team 2:54
9 Konrad Patrick BORA - hansgrohe 2:55
10 Aru Fabio UAE-Team Emirates 3:10

Cecchini 17 mei 2018 23:17
Dario Frigo



Vanmiddag vermoedde iemand dat vandaag Ricco wel aan de beurt zou komen voor een historische blik op de Giro geobsedeerd als ik zou zijn door het massale dopinggebruik door Italiaanse renners. Die obsessie is er inderdaad, maar Ricco als object is wel heel erg voorspelbaar. Ricco is zo over the hill, dat je daar niet meer lekker origineel over uit de hoek kunt komen. We kunnen met enig recht negatief zijn over het besmette imago van de Italiaanse wielersport, maar ik blijf wel altijd zeggen, de Italiaanse justitie heeft zijn nek in de afgelopen decennia wel uitgestoken bij het bestrijden van het dopingspook. Pantani fans zullen dan wel weer opperen, dat de Italiaanse maffia achter de ontmaskering van hun geliefde olifantje zat, maar er zijn ook genoeg andere Italiaanse toprenners, die zijn opgepakt door de Carabinieri, dus dat smoesje gaat niet op. Nee wat dat betreft zijn er meer vraagtekens te stellen bij de justitiele autoriteiten met opsporingsbevoegdheid in landen als Spanje, Belgie en Nederland.

Laten we het vandaag dus eens hebben over Dario Frigo, de Italiaan die in winnende positie na een politie inval uit de Giro van 2001 werd gezet. Frigo werd ook bekend toen hij zijn haar op een verschrikkelijke manier had laten blonderen, een soort Philippe Gilbert avant la lettre. Leuke verhalen genoeg op het internet over Frigo. Hieronder een combinatie van artikelen met daarbij de hoofdrol weggelegd voor Peter Ouwerkerk


Op de middag dat de Tour 2002 finishte in Parijs en Litouwer Rumsas naar het podium slenterde voor zijn 3e plek werd zijn vrouw Edita op identieke wijze gestopt als Susanna Frigo. Ook op de A 43, ook in de buurt van Albertville. Edita had haar kofferbaf volgestouwd met flacons, flesjes, ampullen, spuiten, poeders, pillen, testesteron, coffeine, magnesium, vitaminen, groeihormonen, andere hormoonproducten, insuline, keukenzout en een ampul steriel water. Een apotheker moet 4 keer kijken of zo iets de deur uit mag. Edita heeft 73 dagen vastgezeten in Bonneville. Ze heeft altijd ontkend, de medicijnen waren voor haar zieke moeder, die kampte met een tumor.

Een jaar later was Rumsas positief op epo. De zak.

Dario Frigo is van hetzelfde slag. In 2001 bleefde hij een toplente, met winst in Parijs - Nice en de Ronde van Romandie, met 14 dagen Roze Trui in de Giro, tot de "Blitz van San Remo". Een speciale eenheid carabinieri, drong daar een hotel binnen en 300 verboden medicamenten werden geconfisqueerd, het aandeel van Frigo was hoogst bijzonder. Bij nader onderzoek bleek dat precies één flesje wondermiddel geen geestverruimende spierversterkers bevatte maar gewoon zout water. Hij had er zijn dealer 13.000 euro voor betaald.

Frigo werd eerst 6 maanden, later 9 maanden geschorst.De UCI vond hem wel van de foute kant, maar na zijn winterstraf werd hij weer in genade aangenomen door sponsor Saeco, en won zelfs nog een Tour etappe. Frigo bleef zo zijn eigen opvattingen over profwielrennen te houden, zo bleek de afgelopen Tour (van 2005).

"Waar blijft Susanna toch ? "Ik denk dat ik de politie ga bellen, zei Dario die avond ongerust toen zijn echtgenote Susanna niet op een verwacht bezoek verscheen. Het hoefde niet, de politie kwam hem de volgende ochtend zelf halen. Rustig, het was nog vroeg. Zonder veel tralala, zonder camera's en zonder journalisten. En de journalisten die rond dezelfde tijd uitcheckten, hadden niets gemerkt. Ik, die nog 2 dagen zou blijven evenmin. Hoezo bovenop het nieuws ... ?

In het politiehotel daaiden de Frigo's niet lang om de hete brij heen. De inhoud van de koelbox kwam van het internet. Daar had Dario zijn bestellingen geplaatst. Ja, ze konden het nog onderzoeken in de labaratoria, maar hij zei toch wát het was en dát het zo was ?

Woensdag 14 uur na de arrestatie van de renner uit Piemonte, hadden de Frigo's voldoende bekend om terug te keren naar Monaco, waar ze woonden. Sommige renners verdienen veel geld, vooral aan anderen. Frigo "stoomketel" schreven de kranten. Fasso Bortolo ploegleider Davide Ferretti, die Dario een 3e kans had gegeven, noemde hem een "schoft".

Het echtpaar Frigo werd in eerste instantie tot een half jaar voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld, een vonnis dat later in hoger beroep werd teruggebracht tot drie maanden. Ze hebben het niet hoeven uitzitten, maar zijn van de wielerradar verdwenen.
Er is niet veel meer van de Frigootjes vernomen en hoe en waar ze vandaag zijn 44ste verjaardag vieren, is onbekend. Misschien wel in China bij de voorzitter van de Chinese wielerbond, meneer Do Ping. Dat was een bekend grapje van wijlen Fedor den Hertog.


Dario en Susanna Frigo na de arrestatie




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 00:00 door Cecchini.
Massimo 17 mei 2018 23:36
U verwacht een weinigzeggende etappe?
Sjorsoll 17 mei 2018 23:43
Bagger etappe. Hoop dat Dumoulin 2 uur pakt op Yates Door een waaier maar dat zal wel weer niet. Het gaat om zaterdag.
Tinuz 17 mei 2018 23:47
Cecco prepareert op die manier een achtergrondartikeltje of verhaaltje. Kijk straks nog maart eens, dan heeft het puntje plaats gemaakt voor zo een artikeltje of verhaaltje.
Cecchini 18 mei 2018 00:01
Ben ik zo doorzichtig ?
Tinuz 18 mei 2018 00:04
Die dopingblond geverfde kuif van Frigo had ik nu niet meteen verwacht.
Carlos Danger 18 mei 2018 00:57
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 01:10 door Carlos Danger.
lodjan 18 mei 2018 07:39
Heibel en commotie aan de Quick Step-bus in Giro: waar liep het gisteren mis met Viviani?

Heibel en commotie aan de Quick Step-bus gisteren op het race-circuit van Imola. Ploegleider Davide Bramati brieste, Zdenek Stybar stapte met een gezicht op onweer de bus op, een cameraploeg van Eurosport werd nogal dwingend verzocht om verderop te gaan filmen. Voorafgaand aan de sprint – overtuigend gewonnen door Sam Bennett – was kennelijk een en ander in het honderd gelopen.

“Ik weet niet hoe of waarom”, aldus ploegleider Rik Van Slycke. “Maar toen het peloton bij de eerste passage op het circuit in twee stukken brak, zaten al onze mannen vooraan. Alleen Viviani zat vanachter. Die moet normaal gezien altijd bij Sabatini en Morkov zitten.”

Quick Step-ploegmaats Cavagna en Capecchi lieten zich uitzakken en brachten Viviani nog met succes terug, maar toen liep het pas echt fout. Van uit de volgwagen kwam het signaal aan de ploeg om vol achter de koplopers te gaan rijden, maar terwijl Stybar en co. vooraan in het peloton tempo maakten, zakte Viviani er achteraan opnieuw door. Dat kregen de renners echter niet te horen in de oortjes die door het gure weer niet functioneerden.

Quick Step Floors fnuikte zo zijn eigen kansen al was Viviani sowieso niet meer in staat geweest te sprinten. Hij raakte na afloop nauwelijks de ploegbus op. “Hij is compleet onderkoeld”, aldus Rik Van Slycke. “Hij zit te rillen als een tak.”

"Bad day", was de commentaar van de Italiaanse sprinter achteraf...

Vandaag meteen revanche?

Daags voor een klimweekend in de Dolomieten – met op zaterdag de Zoncolan – krijgen we in Nervesa della Battaglia een gevecht tussen de sprinters. De etappe voert het peloton langs de Po-vlakte. De enige hindernis is een heuveltje van vierde categorie op twintig kilometer van de meet. Geen onoverkomelijkheid voor de snelle mannen die een rechte licht oplopende slotkilometer voor de wielen krijgen. De finish ligt op het parcours waar Joop Zoetemelk in 1985 wereldkampioen werd. Mogelijk een extra stimulans voor de Nederlander Danny van Poppel.
ton duk 18 mei 2018 07:50
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> De finish ligt op het parcours
> waar Joop Zoetemelk in 1985 wereldkampioen werd.

De mooiste strijkijzerdemarrage aller tijden smileys with beer
gr
.
Frederik D. 18 mei 2018 09:54
Kuiperberg 18 mei 2018 10:10
Was een beetje een trend voor de dopeurs om zich te blonderen. Ik denk nog aan de geblondeerde guys van de Festina ploeg. Best wel voer voor psychologen. Doping gebruiken en je haar blonderen, wat betekent dit ? Een soort zichzelf in onschuld blonderen ??
Sjorsoll 18 mei 2018 10:22
Lijkt me eerder gewoon een hippe trend in die tijd.
Tjappie2 18 mei 2018 10:25
Het gerucht ging (en misschien was het ook waar) dat in geblondeerd haar sporen van doping in datzelfde haar moeilijker of niet te vinden waren.
Slimmerd 18 mei 2018 10:27
En het rijtje geblondeerde sporters was in die tijd niet compleet te maken
Sjorsoll 18 mei 2018 10:37
Dan trek je wel heel erg de aandacht van de controleurs met je blonde kop tongue sticking out smiley

Wat een tijd ook hè.
Tjappie2 18 mei 2018 10:48
Weer een mooi stukje! Het bracht me ertoe de uitslagen uit 2001 nog even onder de loep te nemen. Blijkt die kleine Perez Cuapio voor z'n overwinning op de Pordoi toch even 7,5 uur op de fiets te moeten hebben gezeten. Goeie ouwe tijd.

En Frigo, dat was nou echt zo'n renner waar ik helemaal niets mee had.
Lucho Herrera 18 mei 2018 12:23
Inderdaad toen een trend. Na een weddenschap ben ik ook ergens in 2001 zo gek geweest om mijn haar te blonderen.
Nou ja blonderen. Na 1 keer verven was het geel. Toen nog een 2e poging gedaan. Toen was het wit. Zeker 3 maanden mee rondgelopen.
Eazster 18 mei 2018 12:26
"Lijkt me eerder gewoon een hippe trend in die tijd".

Gilbert vond het in 2011 ook nog een trend.
Slimmerd 18 mei 2018 12:58
DNS Kangert

(nu de start nog afwachten of hij ook echt niet op de fiets zit)
Slimmerd 18 mei 2018 13:17
Irizar, Tonelli, Zhupa, Vendrame en Marcato.


Een fijne middag allen
Bromertà 18 mei 2018 13:46
Voor de broodnodige heldenverering is na De Kleine Blonde Dood nu het wachten op De Blonde Dood? Toch is het waar dat ik Pantani op een voetstuk plaats en van de leugenaar uit Texas niet eens zijn naam wens te schrijven. Scarponi zweeft er ergens met z'n papegaai tussenin. Bij Pantani kwam door zijn dood de verborgen mens tot leven, in zekere zin bij Frank van den Broucke ook. Met name bij Pantani wil ik geloven dat hij gestorven is door en voor zijn zonden. De grootste boetedoening is immers zelfmoord; de ultieme daad van de bekentenis en daarin ligt de vergeving. Misschien niet helemaal volgens het katholicisme maar eerder een levensbeschouwing volgens de Lynchiaanse school.

Met regelmaat werp ik een blik op de Vlog van Smeets, die het laatst ook over "de grootste leugenaar" uit de wielerhistorie had. Maar Smeets doelde daarmee op Michael Rasmussen. En juist Rasmussen werd op de meest mensonterende wijze ooit uit de Tour verwijderd, door mensen uit eigen gelederen, op aansturen van Rabo-bobo's. En juist Rasmussen zag uiteindelijk af van de "ultieme daad" uit liefde voor zijn zoon. Uit Liefde ! [zet Bach maar op]
Sjorsoll 18 mei 2018 13:59
Pantani was depressief en dood gaan was minder erg dan verder leven. Maak het nou niet mooier dan het is.
Horsie is back 18 mei 2018 14:31
Als in deze context Lance Armstrong de grootste leugenaar zou moeten zijn dan is Marco Pantani de grootste zelfleugenaar, die alleen maar zijn gelijke vond in Florence Grifftih-Joyner. Walging schreeuwt bij mij dan om voorrang, terwijl een diep medelijden waarschijnlijk meer op zijn plaats zou zijn.

Bromertà die zijn levenshouding ontvouwt met film en muziek. Zijn enige zonde is alleen maar Horsie niet al te serieus nemen. hot smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 14:33 door Horsie is back.
JW 18 mei 2018 15:24
Nog 76 km, voorsprong 3'12"
De zon schijnt.

Dit lijkt echt een relaxed dagje voor de klassementsrenners te worden.
Met twee zware dagen voor de boeg zullen ze er niet rouwig om zijn.
Eddy Veen 18 mei 2018 15:50
Resultaten in etappes van Sam Oomen tot nu toe: 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29 en 32. Er is slechts één renner met beter slechtste resultaat. Wie?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 17:04 door Eddy Veen.
Horsie is back 18 mei 2018 16:18
Karst moet vervangen worden door Eric Scherder. Gedrag van Viviani bij de tussensprint vraagt om een uitleg.
shake 18 mei 2018 16:18
Zijn kopman natuurlijk
Curzio 18 mei 2018 16:36
Als ik Scherder een professorale poseur noem, volgt u me dan nog?
Eddy Veen 18 mei 2018 16:42
El Chaba 18 mei 2018 16:43
Ja, Tom Dumoulin met de 31-ste plaays..
Sjorsoll 18 mei 2018 16:46
Aardige man. Heb hem een paar keer ontmoet, mijn neef gaf les op de Universiteit van Groningen. Was telkens heel aardig en geïnteresseerd en z'n enthousiasme op tv is niet geveinsd.
Curzio 18 mei 2018 16:48
Dat geloof ik wel, maar hij kokketeert met kennis over anatomie, neurobiologie en pathofysiologie, waarin hij gewoon geen expert is met zn achtergrond uit de psychologie.

Daarnaast was het een vermoedelijk vergeefse poging om het te onpas noemen van Scherder hier wat in te dammen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 16:50 door Curzio.
Dit Rit Naar Bordeaux 18 mei 2018 16:51
Wees lief, wees kritisch
Sub Culture 18 mei 2018 16:59
#zegetrein

makkie
Horsie is back 18 mei 2018 17:02
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat geloof ik wel, maar hij kokketeert met kennis over anatomie, neurobiologie en pathofysiologie, waarin hij gewoon geen expert is met zn achtergrond uit de psychologie.

Met deze definitie zou vanaf nu dit prikkerforum natuurlijk een leeg heelal voorstellen op weg naar het einde.
Natuurlijk is Scherder des Scherder's, zoals Curzio des Curzio's is. Wat is het probleem?

> Daarnaast was het een vermoedelijk vergeefse poging om het te onpas noemen van Scherder hier wat in te dammen

Och, het zou wat, Curzio.
rustdag 18 mei 2018 17:13
Sjorsoll 18 mei 2018 17:13
Vanaf morgen begint het eigenlijk écht tot en met volgende week zaterdag. Alleen volgende week woensdag nog zo'n vlakke shit etappe.
Eddy Veen 18 mei 2018 17:30
Oomen 27ste, Dumoulin 39ste. Nu is Oomen de renner met het beste slechtste resultaatcool smiley
Eddy Veen 18 mei 2018 17:38
Chaves op ruim een kwartier. Gaat Yates zijn beste knecht kwijtraken? Zou dat hem deren?
Curzio 18 mei 2018 17:40
Curzio kokketeert niet. Curzio zegt wat hij vindt van een man wiens naam hier dagelijks valt. Curzio laat het hierbij.
Carlos Danger 18 mei 2018 17:41
Als dat zijn beste knecht is, dan is zijn slechtste knecht nog onderweg, zeker?
Eddy Veen 18 mei 2018 17:45
ton duk 18 mei 2018 17:47
Ik wilde dit gaan plaatsen op de 2e rustdag...
Blijft fascinerend om Oomen te volgen
gr
Sjorsoll 18 mei 2018 18:08
Horsie heeft wel meer stokpaardjes.
El Chaba 18 mei 2018 18:40
Klopt.
En pas 22 jaar toch? Dat wordt echt een bijzondere als de voortekenen
niet bedriegen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 18:40 door El Chaba.
Horsie is back 18 mei 2018 18:58
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie heeft wel meer stokpaardjes.

Noem er eens tien dan?
Sjorsoll 18 mei 2018 19:01
Meer dan één is niet per se 10, uit mijn hoofd zo een paar naast Scherder:

Usain Bolt, Bob Dylan, Dafne Schippers, Jeffrey Hoogland.
Tjappie2 18 mei 2018 19:03
Bob Dylan zou het stokpaardje van een ieder moeten zijn.
lodjan 18 mei 2018 19:19
Theo Bos, Maas van Beek, etc
Horsie is back 18 mei 2018 19:38
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meer dan één is niet per se 10, uit mijn hoofd
> zo een paar naast Scherder:
>
> Usain Bolt, Bob Dylan, Dafne Schippers, Jeffrey Hoogland.

Ik had er zelf snel zo'n 20 opgeschreven, waaronder de door jou vier (extra) genoemde namen. Knap werk. Ik word gelezen.
Maar nu de opsommingen van de gelegenheden dat mijn stokpaardjes een neither here or there waren. Weer een stokpaardje uitdrukking alleen door mij gebruikt.

Morgen gaat het gebeuren, al zie ik Froome (stokpaardje?) nog niet in 36 minuten de Monte Zoncolan opstormen, zoals ene Franse gymnastiekleraar (zijn stokpaardje is het dan wel weer om Froome toujours in de verdachtenbank te zetten) dacht te kunnen voorspellen.
Horsie is back 18 mei 2018 19:42
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vanaf morgen begint het eigenlijk écht tot en met
> volgende week zaterdag. Alleen volgende week
> woensdag nog zo'n vlakke shit etappe.

In prof bokswedstrijden van weleer over 12 ronden was het ook zelden spektakel over de hele linie. Hang in there.
Sjorsoll 18 mei 2018 19:56
Vroeger was dat toch ook wel zo ongeveer zo?

Maar ja die tijden hè winking smiley
Sjorsoll 18 mei 2018 19:58
Wilde er net al 'ja, ik lees je' onder zetten winking smiley

Niet alles trouwens. Sorry weer daarvoor.
Carlos Danger 18 mei 2018 20:25
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> In prof bokswedstrijden van weleer over 12 ronden
> was het ook zelden spektakel over de hele linie.
> Hang in there.


In het 'Weleer' ging het over 15 ronden.
In het vroege 'Weleer', was er geen tijdslimiet en ging het om de dood of de gladiolen.
Where?
Koppi 18 mei 2018 20:27
Als allerlaatste, in z'n eentje. Die gaat morgen niet finishen.
Bromertà 18 mei 2018 20:52
Heftig hoor, die hooikoorts van tegenwoordig.
Sjorsoll 18 mei 2018 20:53
Lucho 'Dario' Herrera.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen