Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

"Ploeg Dumoulin te zwak"

Gepost door Cecchini 
Cecchini 28 mei 2018 22:21
Kerckhoffs kritisch op Sunweb: 'Dumoulin moet zich voor nieuwe aanwinsten sterk maken'

Volgens De Telegraaf heeft Tom Dumoulin inmiddels de naam en faam verdiend om een sterke formatie om zich heen te krijgen voor de grote rondes. De Nederlander kon in de Giro rekenen op zijn teamgenoten, maar met een sterkere ploeg had hij ook kunnen winnen.

Journalist Raymond Kerckhoffs wijst naar de verloren etappe met de Finestre, waarin Chris Froome de macht greep. Dumoulin spartelde in de achtervolging, net als in 2015. 'Voor de tweede keer vindt hij in een grote ronde zijn Waterloo in een vallei. In de Vuelta a España van 2015 verloor hij in de laatste bergrit naar Cercedilla de rode leiderstrui. Hij kon op de Puerto de la Morcuera niet reageren op een aanval van Fabio Aru, maar naderde in de vallei tot op tien seconden de groep met zijn belager. Vervolgens verzamelde Astana voorin rond kopman Aru een collectief, terwijl Dumoulin spartelend in z’n eentje verzoop.'

Dat mag volgens Kerckhoffs niet meer gebeuren. Dumoulin verloor volgens hem twee keer een grote ronde door een matige ploeg. Team Sunwebs sterkte in de breedte wordt 'pover' genoemd. 'Er moeten de komende jaren naast San Oomen en Wilco Kelderman nog zeker twee à drie zwaargewichten om hem heen worden gezet. Mannen als George Bennett, Patrick Konrad, Sebastien Reichenbach, Emanuel Buchmann en Ben O’Connor zijn allen einde contract. Gezien zijn mogelijkheden om een uniek palmares op te bouwen, moet Dumoulin zich voor nieuwe aanwinsten sterk maken. Want ook buiten de koersdagen win je een grote ronde.' (foto: Team Sunweb)
Eddy Veen 28 mei 2018 22:25
Dat moet dan snel, voor Bernal en Evenepoel de dienst uit gaan maken.
JW 28 mei 2018 22:43
Er zijn ook sportjournalisten die er iets anders tegenaan kijken...

Bravo Tom!
Karl Vannieuwkerke

28 mei 2018 om 21:15


Om te beginnen wil ik Tom Dumoulin van harte feliciteren met zijn tweede opeenvolgende overwinning in de Ronde van Italië. Sterk fietswerk loodste hem naar een verdiende eindzege. Dat Simon Yates op één dag meer dan een half uur zou verliezen had ik nooit zien aankomen. Frêle, niet stevig genoeg gebouwd voor drie weken fietsen, te weinig ervaring. Ik wil het allemaal graag geloven, maar meer dan een half uur op één dag. Daar zit meer achter. Lood langs het ventieltje in de banden gepompt door zijn eigen mecanicien die zwaar is betaald door een concurrent, een laxeer – of slaapmiddel in de Grana Padano die hij daags voor de rit over de Finestre netjes over zijn pasta raspte of een kom water met ontpoppende muggenlarfjes onder zijn hotelbed geschoven. Er moet iets spectaculairs gebeurd zijn om Simon Yates te ontwrichten. Over een paar jaar wordt het grootste complot in de geschiedenis van het wielrennen wel blootgelegd. De beste klimmer van de Giro verliest anders op één dag niet alles wat hij in drie weken vakkundig heeft opgebouwd. En al helemaal niet in een bergrit.

Dat Chris Froome de Giro heeft gewonnen, meldt mijn vriendin me. Ze komt af en toe eens over mijn schouder piepen als ik een column schrijf. Op zoek naar dt-fouten. Ze heeft er voorlopig nog geen gevonden, maar ik ben op mijn hoede voor sabotage. Als ik mijn toetsenbord eens zal vergeten te vergrendelen, heb ik het ongetwijfeld zitten. Maar Froome de Giro gewonnen? Daar moest ik toch eens over nadenken. Deed die dan mee? Ik had hem al van mijn lijstje geschrapt nog voor de Giro begon omdat ik een hekel heb aan klassenjustitie. In het verleden zijn er renners voor een kleinere dosis Salbutamol aan de kant moeten blijven. Kan Team Sky, het machtigste wielerconcern ter wereld, zich meer permitteren dan een ander? De onduidelijkheid doet de geloofwaardigheid van het wielrennen geen deugd.

Er is nog een andere reden waarom ik Chris Froome als Girolaureaat weiger te erkennen. Twee weken geleden schreef ik hier: ‘Als Tom Dumoulin toch nog wint, fiets ik volgend jaar naar Santiago de Compostella als tegenprestatie.’ En laat me daar nu net zoveel zin in hebben. De reisplannen hebben zich twee weken lang in mijn hoofd genesteld, de routes worden ondertussen gepland. Af en toe een tussenstop op een wijndomeintje met naam en faam zal niet ontbreken. Ik ben een moderne bedevaarder. Toen ik op Twitter een ballonnetje opliet, stroomden de sollicitaties vlotjes binnen. In mei volgend jaar vertrekt een peloton richting Galicië. En misschien heeft mijn Britse vriend Chris dan ook tijd als hij even uit competitie moet na een Salbutamolzaakje dat bijna twee jaar heeft aangesleept.

Karl Vannieuwkerke is presentator bij de Vlaamse omroep VRT


[NRC]
JW 28 mei 2018 22:58
Overigens: ik geloof niet dat Dumoulin met een iets sterkere ploeg deze Froome in de laatste dagen wèl voor had kunnen blijven.
Kan Kerckhoffs dat bewijzen ?
Sjorsoll 28 mei 2018 23:11
Nee dat kan hij niet. Geef ik je op een briefje.
Cecchini 28 mei 2018 23:21
Eén renner met het nivo Reichenbach, en dan wel kunnen afdalen, is misschien geen slecht idee. Of zoals Bromerta al een keer stelde, leuk een 9e plek voor Oomen, maar 30 ste in het AK en wel op de Finestre er aan kunnen blijven, was voor Dumouloin een betere oplossing geweest. En ja de Vuelta van 2015 heeft hij door het ploegenspel en een eigen zwakke ploeg verspeeld.
Sjorsoll 29 mei 2018 00:03
En Sunweb heeft een meesterknecht, een Reichenbach plus. Wilco dus. Maar die wordt als kopman in gezet. Niet onterecht denk ik, kwestie van keuzes maken.
Curzio 29 mei 2018 07:02
Als je iets niet kan bewijzen betekent het nog niet dat het onwaar is.

Dumoulin had kunnen winnen als hij net zo goed of beter was als Froome. Maar ook met een goede knecht op vrijdag. Gokken op 1 renner van 22 en die ook nog voor eigen klassement laten fietsen, is achteraf nefast geweest.

Sunweb dient Dumoulin voortaan met minstens twee goede klimmers te onringen in een grote ronde, en goede afspraken te maken hoe en wanneer die worden ingezet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 07:03 door Curzio.
lodjan 29 mei 2018 07:28
[archief.sporza.be]

José de Cauwer vindt dat de ploegleiding van Sunweb een tactische fout gemaakt heeft.
Sub Culture 29 mei 2018 07:43
Oh verrassing.
Karl schrijft een column die uiteindelijk helemaal over zichzelf lijkt te gaan..

Walgelijke man.
ton duk 29 mei 2018 07:45
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Sunweb dient Dumoulin voortaan met minstens twee
> goede klimmers te onringen in een grote ronde, en
> goede afspraken te maken hoe en wanneer die worden
> ingezet.

Geheel eens en aangezien dat dd ook voor Oomen gaat gelden...Poels halen,denk ik dan
gr
Remko 29 mei 2018 09:09
In de breedte is Sunweb gewoon niet sterk (genoeg). Ze missen in ieder geval een type als LLS als (super)knecht in de ploeg. Iemand als Ten Dam, is allemaal mooi met, baard, snot, camper, bbq, 38 jaar etc, maar is toch vooral romantiek.
Remko 29 mei 2018 09:09
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oh verrassing.
> Karl schrijft een column die uiteindelijk helemaal
> over zichzelf lijkt te gaan..
>
> Walgelijke man.

smiling smiley
JW 29 mei 2018 10:07
Inderdaad een kwestie van keuzes maken.
Alle ballen op de Giro heeft onmiskenbaar gevolg voor de Tourploeg.
Ook dan ziet men graag een sterke Sunweb-ploeg.


Veel sterke renners betekent ook meer concurrentie voor het kopmanschap.
Een knecht die sterk presteert moet volgens veel prikkers hier snel de kans krijgen op het kopmanschap.
Roglic bij voorbeeld…. Terwijl de Tour met Kruijswijk in de hoofdrol nog moet starten heeft zijn belangrijkste knecht (Roglic) al promotie gemaakt.En heeft hij ook nog een sprinttrein in zijn ploeg. Dat kan allemaal niet, dat wordt kansloos.
Het zelfde geldt voor de rol van Oomen in voorbije Giro. Leuk, zo'n toptienplaats, maar veel verstandiger was het geweest als alles gericht was geweest op zijn maximale inzet als meesterknecht.
Keuzes maken,... .

Met uitzondering van Sky kan geen enkel team overigens in elke ronde een echt sterk team op de been brengen.
En zelfs bij Sky is het zonder Froome meteen een stuk minder zeker.
ton duk 29 mei 2018 10:18
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Het zelfde geldt voor de rol van Oomen in voorbije
> Giro. Leuk, zo'n toptienplaats, maar veel
> verstandiger was het geweest als alles gericht was
> geweest op zijn maximale inzet als meesterknecht.
>

1: meer dan leuk,zo'n 9e plek voor een 22-jarige
2: Stel,..Oomen had zich al op 30 minuten laten rijden door diverse "snipperdagen" te nemen...had hij dan wel op de Finestre kunnen volgen ??? . Hij zat nu in het wiel Pozzovivo...op dat moment meesterlijk knechtend...
3: Die keuze hoefde ook niet gemaakt te worden want de ploeg Yates droeg de koers...voor mijn gevoel hebben ze Oomen 1x echt ingezet (uitdunnen van groep want Sky zou iets gaan doen) en bleef ie verder gewoon bij Dumoulin (waardoor hij ook kon helpen bij dat "valpartijtje week 2 ?)
...

gr



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 10:24 door ton duk.
Blueprint 29 mei 2018 10:24
Op zich draagt Kerckhoffs wel prima namen aan. Ze moeten iemand zoeken die zelf top-10 kan rijden in een grote ronde, maar niet direct de ambitie heeft om dat ook te doen en zich liever wegcijfert voor een winnende kopman. Dan moet je dus geen renner hebben die nog jong en gretig is, maar een wat oudere renner die zich realiseert dat hij geen grote rondes meer gaat winnen. Bennett met zelfkennis zou een bijzonder goede zijn.
Andere Peter 29 mei 2018 10:25
Ik vind De Cauwer hier vooral sterk over Froome.
ton duk 29 mei 2018 10:27
dat wat in de vorige Giro Geschke nog deed....
gr
Inigo 29 mei 2018 10:40
Al dit achteraf gepraat over die vallei... Stel je voor Dumoulin maakt geen enkele tactische fout en heeft een (ik noem maar wat) Lopez Moreno in dienst. Hij verliest een minuut minder op Froome. Dan heb je 20 seconden voorsprong in de laatste etappe. Froome heeft die laatste bergrit nu gewoon simpel verdedigend gereden, maar anders had ik hem wel nog een minuut zien pakken op die laatste klim.
MarcoV 29 mei 2018 10:43
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zijn ook sportjournalisten die er iets
> anders tegenaan kijken...

>
> Karl Vannieuwkerke
>

wat heeft Karl Vannieuwkerke met journalistiek te maken? Karl is iemand die graag op tv en het in het theater komt, om als een matige imitatie van Hugo Camps in omslachtige woorden uit te dragen wat het volk graag wil horen (momenteel: 'we vertrouwen die Froome niet'). Maar wat het met journalistiek te maken heeft ...
Remko 29 mei 2018 10:49
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al dit achteraf gepraat over die vallei... Stel je
> voor Dumoulin maakt geen enkele tactische fout en
> heeft een (ik noem maar wat) Lopez Moreno in
> dienst. Hij verliest een minuut minder op Froome.
> Dan heb je 20 seconden voorsprong in de laatste
> etappe. Froome heeft die laatste bergrit nu gewoon
> simpel verdedigend gereden, maar anders had ik hem
> wel nog een minuut zien pakken op die laatste
> klim.

Dat ben ik met je eens. Stel dat Dumoulin op vrijdag de schade iets meer had weten te beperken, en dat hij bijvoorbeeld nog 20 seconde over zou hebben gehouden op Froome (dus op zaterdag TD in roze van start). Ik ben bang dat Froome dan op zaterdag alsnog het roze zou hebben gepakt. Gelukkig is dat niet gebeurd, de frustratie zou dan een stuk groter zijn geweest......
Blueprint 29 mei 2018 10:51
Dumoulin verliest zijn leiderstruien dan ook niet in de vallei, maar doordat hij op beslissende momenten niet met Aru en Froome mee kon.
Sjorsoll 29 mei 2018 11:12
Curzio schreef:
------------------
Sunweb dient Dumoulin voortaan met minstens twee goede klimmers te onringen in een grote ronde, en goede afspraken te maken hoe en wanneer die worden ingezet.

Dat vind ik ook. Het is wel makkelijker als dat dan in de Tour gebeurt. Daar laat je dan (bijna) al je sterke mensen starten, o.a. Dumoulin, Kelderman en Oomen. Als je dat in de Giro doet dan loop je het risico dat je in de Tour niks presteert.
Sjorsoll 29 mei 2018 11:13
LD88 29 mei 2018 12:23
De Vuelta verloor hij ook niet zozeer in die fatale etappe, maar door in al die eerdere bergritten bij elkaar steeds een beetje te veel te verliezen waardoor hij een kwetsbaar zwak vogeltje voor de kat was in de laatste bergrit met maar 6 seconden voorsprong. Als hij in die vallei was teruggekomen hadden ze hem er op de volgende klim wel weer afgereden, dan wel minder tijdsverlies en podium t.o.v. Majka behouden wellicht, maar hij was nooit binnen 6 seconden van Aru gefinisht.

En ik vind dat men veel te makkelijk aanneemt dat Oomen wel eventjes mee had gezeten op de Finestre en dat áls hij had meegezeten zoveel meerwaarde gehad zou hebben. Oomen heeft in zijn hele carrière waar dan ook nog nooit zo'n niveau laten zien. Pozzovivo, Poels etc konden ook niet mee, het was al bijzonder knap dat Oomen in dát groepje zat. Reichenbach heeft er al eens vaker op uitzonderlijke dagen bij gezeten in finales van dergelijke ritten.

Verder heeft Dumoulin de pech dat zijn beste jaren precies in een periode vallen waarin de trend is dat er steeds minder tijdritkilometers zijn in de grote rondes, gemiddeld zo rond de 45 kilometer. Vorig jaar in de Giro was het rond de 70, anders had hij die ronde ook niet gewonnen (door het poepincident)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 12:35 door LD88.
Bromertà 29 mei 2018 13:44


... het zijn net gewone mensen ...
Eddy Veen 29 mei 2018 13:51
Dit is mijn nieuwe achtergrondcool smiley
Inigo 29 mei 2018 14:15
Eens met alles. Dat zeuren over die ploeg is gewoon iets voor journalisten om iets te schrijven te hebben en voor mensen die wat afleiding zoeken tijdens het werk op een rood-wit-blauw forum.
Eazster 29 mei 2018 14:21
Dat Oomen verhaal vind ik complete nonsens. De beste 4 renners van de ronde gingen op dat moment de Finestre over en Oomen en andere toppers (Pozzovivo,Bennet,Bilbao) konden net niet volgen. Er zat geen een ploeg direct met 2 man. Reichenbach sloot pas wat later helemaal uitgepierd aan en dat is zowat de best beste knecht die je in de bergen kunt hebben,want nl net niet goed genoeg voor kopman.
Het zou leuk zijn een oneindig budget zodat we Dumoulin nog wat sterke renners kunnen geven ,ik ben daar helemaal niet op tegen. Een type Poels zou mooi zijn.

Maar een matige ploeg heeft hem de Giro niet gekost. Dan vind ik het "wachtmoment" in de afdaling na de Finestre van Tom zelf helaas crucialer.

Overigens ook niet eens met JW (Over de Jumbo ploeg)dat alles op een kopman moet worden gezett in de Tour. Hoe vaak is dat nou juist fout gegaan voor ze na allerlei malheur?
Vorig jaar nota bene 2 etappe winst door op meerdere paarden te wedden. Ook dit jaar zie ik het juist door 3 verschillende focussen in de ploeg wel goed komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 14:23 door Eazster.
Carlos Danger 29 mei 2018 17:18
Tweede op 40 seconden van Chris Freak en je ploeg is te zwak??
Curzio 29 mei 2018 18:02
Dumoulin reed daar niet vol. Als je een knecht een paar dagen hebt laten sparen, dan kan die misschien wel mee. Zie Reichenbach. Zie een Poels die dat ook regelmatig zo doet. De essentie van een meesterknecht is dat die bij vlagen op hetzelfde niveau als z'n kopman kan presteren (maar niet continu).

Met een betere ploeg had je ook nog meer opties om iemand vooruit te sturen wellicht (nu probeerden ze dat wel met Ten Dam, maar dat is natuurlijk kansloos, hoewel ik vind dat Ten Dam echt naar behoren gepresteerd heeft en waarschijnlijk zelfs een belangrijke rol heeft voor Dumoulin).
Curzio 29 mei 2018 18:04
Dat is ook niet de kwestie. De kwestie is dat je met een ploeg dat soort momenten kan opvangen. Als je de beste bent en nooit pech hebt dan heb je geen ploeg nodig. Maar als je bij de top hoort zonder er bovenuit te steken dan kan een goede ploeg (en vooral een ploeg die goed gebruikt wordt) essentieel zijn.
diravi 29 mei 2018 19:09
Ze hadden Preidler nooit moeten laten gaan.
ton duk 29 mei 2018 19:17
Dat verbaast me ook nog steeds....
gr
MarcoV 29 mei 2018 19:59
diravi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze hadden Preidler nooit moeten laten gaan.

heeft eind vorig jaar in de Duitstalige pers dingen over gebrek aan waardering en gebrek aan eigen kansen in kleinere wedstrijden laten optekenen ... ergens heeft Sunweb iets niet goed bij hem gedaan.
(of het bij FdJ nu zoveel anders is???)
Poelman 29 mei 2018 20:51
> wat heeft Karl Vannieuwkerke met journalistiek te
> maken? Karl is iemand die graag op tv en het in
> het theater komt, om als een matige imitatie van
> Hugo Camps in omslachtige woorden uit te dragen
> wat het volk graag wil horen (momenteel: 'we
> vertrouwen die Froome niet'). Maar wat het met
> journalistiek te maken heeft ...

En het bashen door Marco V is weer begonnen.
Tjappie2 29 mei 2018 20:59
Poelman Schreef:
-------------------------------------------------------
> En het bashen door Marco V is weer begonnen.

Jij hebt speciaal een account aangemaakt om op MarcoV te kunnen reageren? Hilarisch smileys with beer
Poelman 29 mei 2018 21:03
Karl Vannieuwkerke vertelt niet wat het volk wil horen, maat wat er onder het volk leeft.
Op twitter en ook hier alleen maar kanttekeningen en bedenkeningen bij Froome's deelname en zege, maar Marco V wil dat allemaal niet zien en moet zo nodig een verslaggever in diskrediet brengen om het voor zichzelf goed te praten. In welke dubieuze paralelle wereld leeft die gast zeg.
Poelman 29 mei 2018 21:27
> Jij hebt speciaal een account aangemaakt om op
> MarcoV te kunnen reageren?

Nee hoor, ik ben hier al een tijdje om nieuws te lezen. Maar dat gebash van Marco V komt telkens terug. Jammer dat hij verder ook niet aan de discussie meedoet. Hij legt zijn keutel en weg is hij. Tot de volgende gelegenheid zich voordoet waarin hij Karl Vannieuwkerke, JV, Smeets etc kan besmeuren.
Carlos Danger 29 mei 2018 21:37
Blijf jij lang boven je keutel zitten?
veluweracer 29 mei 2018 23:53
Dat artikel van Karl ging over zichzelf en niet over Froome of Dumoulin.
veluweracer 29 mei 2018 23:55
Poelman Schreef:
-------------------------------------------------------
> > Jij hebt speciaal een account aangemaakt om op
> > MarcoV te kunnen reageren?
>
> Nee hoor, ik ben hier al een tijdje om nieuws te
> lezen. Maar dat gebash van Marco V komt telkens
> terug. Jammer dat hij verder ook niet aan de
> discussie meedoet. Hij legt zijn keutel en weg is
> hij. Tot de volgende gelegenheid zich voordoet
> waarin hij Karl Vannieuwkerke, JV, Smeets etc kan
> besmeuren.

Hij smeert dan toch meer zijn keutel uit dan hij hem alleen legt.
Wanny 30 mei 2018 19:41
Gesink zou een goede aanwinst zijn. Meesterknecht voor Dumoulin en dan zelf nog een vrije rol in andere koersen. Kruijswijk ook. Die gaat zelf ook geen podium meer rijden in grote ronden lijkt het.
JW 30 mei 2018 22:12
Veel te vroeg om Kruijswijk af te schrijven.
ton duk 31 mei 2018 08:42
Ik ben beiden eens...Kruijswijk zou een goede zijn maar laat die maar gewoon top10 TdF rijden
gr
william 31 mei 2018 11:20
Volgens Neal Rogers had Dumoulin zijn portemonee moeten trekken om Carapaz en Lopez te overtuigen om me te werken.
Zit wat in natuurlijk. Dat dit (waarschijnlijk) niet is gebeurt komt misschien ook doordat er in de leiding geen mensen zitten de gepokt en gemazeld zijn in het prof peloton (zoals de Cauwer al aangaf)
Sjorsoll 31 mei 2018 11:46
Ik ben het met alle drie eens thumbs up
Wanny 31 mei 2018 12:37
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Veel te vroeg om Kruijswijk af te schrijven.

Ik schrijf hem zeker niet af. Maar zie Thomas en Poels, die rijden ook voor Froome en kunnen daarnaast hun eigen ding doen.
LD88 31 mei 2018 15:17
Poels zijn eigen ding doen? Dan had hij vorig jaar wel gewonnen op de Angliru (en dit jaar misschien ook wel 1 of 2 ritten)
ton duk 31 mei 2018 15:51
LD88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> en dit jaar misschien
> ook wel 1 of 2 ritten

Ik heb eigenlijk geen moment het gevoel gehad dat Poels een rit kon gaan winnen deze Giro ??
gr
diravi 31 mei 2018 18:59
Dom van Sunweb.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen