Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Het is een schande en brevet van onvermogen dat Groupama-FDJ niet ingreep'

Gepost door Cecchini 
Cecchini 28 mei 2018 22:26


In een wereld waarin we praten over dopingtesten, attesten, salbutamol en valsspelerij is bij mij zaterdag vooral de lijdensweg van Thibaut Pinot blijven hangen. De Fransman was compleet leeg, kwam geen meter meer vooruit, maar hij reed de etappe uit. Dat hij dat met koorts deed, leek niemand iets te deren. En dat maakt mij ongelofelijk kwaad.

Op het moment dat het gebeurde, was iedereen het erover eens: Pinot had te veel gegeven en betaalde nu de tol. Hij was op en dus moesten zijn ploeggenoten hem naar de finish brengen. Wie beter keek, zag echter niet alleen dat Pinot leeg was. Hij zat kuchend op zijn fiets, hij hield geen hapje eten binnen en hij zwalkte over de weg. Pinot was ziek en zag er niet uit. Zijn lichaam protesteerde als een kat in het nauw.

Met een lijkbleek gezicht en bibberende handjes reed hij echter verder, omdat iedere renner in zo'n situatie verder rijdt. Na de start van een wedstrijd is de finish halen het enige doel van een renner. Of hij onderweg nu onder drie auto's ligt, in het prikkeldraad valt of ziek is; als de benen nog ronddraaien gaan we verder.

Het levert de renners in het peloton al jaren een heldenstatus op, helemaal als we die vaak bebloede foto's met opengescheurde broeken en shirts afzetten tegen een kermende Cristiano Ronaldo na een schwalbe. Het is logisch, want renners zijn keihard. Ze rijden altijd door, vaak ook met breuken of een verkoudheid. Bronchitis? Boeie! Het is prachtig, maar laten we niet vergeten dat je knettergek moet zijn om zo in elkaar te zitten.

En dus zijn er mensen nodig die renners in bescherming nemen. Fans mogen gierend voor de tv zitten als Pinot slingerend op zijn fiets de berg op wordt geduwd, maar bij de ploeg moet het alarmfase één zijn. Iedere persoon met een werkende hersencel zag dat dit niet goed was, waarom werd er niet ingegrepen? Ploegmaat Jeremy Roy zei na afloop doodleuk dat Pinot in paniek op de fiets zat. Hij kon niet eens zonder handen aan het stuur een bidon aannemen zonder bijna om te vallen. Hij lag verdorie in het ziekenhuis!

Na de finish pas kwam het verdict: uitdroging, uitputting en koorts. Pinot stapt zondag niet meer op. Einde bericht. Het is een schande en een brevet van onvermogen dat Groupama-FDJ niet ingreep. Pinot ging veel te diep en daarmee werd het levensgevaarlijk en onverantwoord. En dat zien we helaas nog te vaak in mijn ogen. Ik herinner me Alberto Contador die na meerdere crashes in de Tour met 40 graden koorts gewoon opstapte 'om het te proberen'. Hij viel zelfs aan, om daarna toch maar af te stappen. Ik herinner me Tejay van Garderen en Mikel Landa die doodziek doorfietsten achter het peloton. Opgeven is voor mietjes.

Ik vond het een doodeng gezicht om Pinot zo te zien. Er was helemaal niets stoers of leuks meer aan. Doktoren in het wielrennen moeten zich stevig achter de oren krabben dat we anno 2018 renners met koorts of ernstige verwondingen laten door fietsen. Het is hun taak om renners uit die tunnel te halen en te zeggen: Tot hier en niet verder. Het is hartstikke leuk om je aan te sluiten bij een MPCC en om te lullen over salbutamol bij Froome, maar ik zou graag eerst zien dat er eerder en serieuzer wordt ingegrepen als ogenschijnlijk normale en gezonde renners halfdood over de weg zwalken. De finish is namelijk lang niet altijd heilig. (foto: Team Sunweb)

Bram van der Ploeg
Curzio 29 mei 2018 06:53
lodjan 29 mei 2018 08:09
Remko 29 mei 2018 08:57
JW 29 mei 2018 09:14
Ook eens, uiteraard.

Alleen die ene zin:

"..... . Het is hartstikke leuk om je aan te sluiten bij een MPCC en om te lullen over salbutamol bij Froome, maar ik zou graag eerst zien dat er eerder en serieuzer wordt ingegrepen als ogenschijnlijk normale en gezonde renners halfdood over de weg zwalken...."

... snap ik niet. Alsof de keuze gaat tussen MPCC/praten over salbutamol bij Froome en tijdig ingrijpen. En als men dat toch zo nodig op één hoop wil gooien zou ik zeggen: "Froome kan hier meedoen omdat zijn team niet meedoet aan de MCC, maar het zou verstandig zijn van zijn ploeg om hem hier van weg te halen voordat één of andere gek dat doet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 09:15 door JW.
Tjappie2 29 mei 2018 09:15
Eens.

Zou dit probleem niet kunnen worden opgelost door elke renner verplicht een pil met een chip te geven die de lichaamstemperatuur meet? En dat door een onafhankelijk arts wordt beoordeeld of de lichaamstemperatuur nog verantwoord is. Ik weet dat er een paar jaar geleden met dergelijke chips onderzoek is gedaan door inspanningsfysiologen van het RadboudUMC.
Ben 29 mei 2018 09:32
Dumoulin poept zo'n pil gewoon uit tijdens de wedstrijd.
Tjappie2 29 mei 2018 09:38
De schrijver reageert hier volgens mij uit (terechte) emotie. Daarom maakt hij denk ik die vergelijking. Uiteraard kan "lullen over salbutamol bij Froome" prima samengaan met tijdig ingrijpen bij Pinot.

Hij appelleert misschien aan de dubbele moraal waarin een renner die niet van onbesproken gedrag is wordt uitgejouwd, bespuugd en waarbij bij veel mensen het standpunt is: Froome had hier niet mogen fietsen, want salbutamol.

Als de, van onbesproken gedrag zijnde, Pinot zijn leven op het spel zet door te proberen doodziek een bergrit te beëindigen wordt hij door het publiek toegejuicht, de berg opgeduwd en hartstochtelijk aangemoedigd. Hierbij lijkt het standpunt te zijn: Pinot mag hier fietsen, want hij is in elk geval clean.

Kortom: of een renner buiten de lijntjes heeft gekleurd lijkt meer van belang te zijn dan of het leven van een renner in gevaar komt.

Uiteraard zijn hier diverse nuances op aan te brengen, maar in een opinieartikel/column (wat het stuk van Van der Ploeg volgens mij is) mag de emotie best de boventoon voeren en hoeft er niet genuanceerd te worden. Dat kan in andere artikelen weer.
Tjappie2 29 mei 2018 09:38
Sjorsoll 29 mei 2018 11:02
Mooie optie, kende ik niet.
Horsie is back 29 mei 2018 11:39
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens.
>
> Zou dit probleem niet kunnen worden opgelost door
> elke renner verplicht een pil met een chip te
> geven die de lichaamstemperatuur meet? En dat door
> een onafhankelijk arts wordt beoordeeld of de
> lichaamstemperatuur nog verantwoord is. Ik weet
> dat er een paar jaar geleden met dergelijke chips
> onderzoek is gedaan door inspanningsfysiologen van
> het RadboudUMC.

De vierdaagse van Nimwegen.
Overigens heeft Horsie hier recent ook over geschreven, op deze prik, maar dat terzijde.,
Bromertà 29 mei 2018 11:49
Bram van der Ploeg begrijpt niets van topsport en al helemaal niet van een drieweekse Ronde, waar juist de zwaarte en de toenemende vermoeidheid de bewegende mens naar het randje van de uitputting brengt, waar het gevecht tussen lichaam en geest pas echt begint. Bovendien is Van der Ploeg net zo slecht geïnformeerd over de toestand van Pinot voor de start van de 20e etappe als sjors-en-sjimmie over de salbutamol affaire: Pinot had geen koorts vóór de start !
Horsie is back 29 mei 2018 11:53
Sinds professor Erik het ons allemaal heeft uitgelegd hoeven we nergens meer van op te kijken. Als iemand door extreme stress hoegenaamd niks merkt van het afrukken van een arm tijdens een busongeluk midden in de nacht, waarom zou je een wielrenner dan kwalijk moeten nemen dat ie altijd doorrijdt, of het nu gaat om Pinot, Hamilton en er zijn pas wel een paar anderen te memoreren. Maar het gaat natuurlijk om de begeleiders van Groupama-FDJ, waar de professionele begeleiding op een hoog niveau staat.

Maar wat m.i.veel kwalijker is, dat zijn begeleiders dit kennelijk, want we weten het natuurlijk ook niet, hebben voorzien. Misschien wel tegen beter weten in.
In grote ronden is het in stand houden van een goed functionerend lichaam cruciaal. Alle toppers presteren in het grensbereik (ronde wielrennen is per definitie de zwaarste legitieme sport) van het menselijk prestatievermogen en dus kan het lichaam ook vreemd reageren. Het menselijk lichaam met zijn 7000 processen, waarvan de wielrenner er natuurlijk een aantal in de (ultieme) stress stand zet, is bovendien dan niet gemakkelijk te monitoren. Maar in de praktijk zijn er uiteraard een paar zaken waar de begeleiding echt op moet letten. Dit kan echt niet aan de renner alleen worden overgelaten,
Tjappie2 29 mei 2018 12:02
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pinot had geen koorts vóór de start !

Maar dat zegt Van der Ploeg toch ook niet? Of lees ik nu verkeerd?

Dat Pinot gedurende de etappe koorts had, die stelling durf ik ook wel aan.
El Chaba 29 mei 2018 12:03
als sjors-en-sjimmie over de salbutamol affaire

Hear, hear, eindelijk geef je blijk van enige zelfkennis.. thumbs up
Horsie is back 29 mei 2018 12:04
De vraag is maar of de begeleiders van zowel Yates als Pinot ook maar redelijk goed kunnen hebben inschatten, hoeveel kans er zou zijn, dat die dag hun poulain (Horsie gniffelt zachtjes) zou instorten. Ergens zit het zogenaamde breekpunt, the point of no return (bijvoorbeeld ook ons klimaat), maar waar precies?
Op de wipwap is dat nog wel uit te rekenen, maar met een organisme als het menselijk lichaam is dit wel wat moeilijker.
D, Marrage 29 mei 2018 12:06
Quote
Bromerta
Bram van der Ploeg begrijpt niets van topsport en al helemaal niet van een drieweekse Ronde
Eens.
Met Bromerta, welteverstaan.
Horsie is back 29 mei 2018 12:09
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bromertà Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pinot had geen koorts vóór de start !
>
> Maar dat zegt Van der Ploeg toch ook niet? Of lees
> ik nu verkeerd?
>
> Dat Pinot gedurende de etappe koorts had, die
> stelling durf ik ook wel aan.

Zijn acute dehydratie gaat gepaard met een sterke toename van de lichaamstemperatuur en dat noemen we koorts.
Vergelijk marathon lopen bij zéér hoge temperaturen. Het tiental marathonlopers, dat afgelopen weekend onwel werd kreeg daar ook mee te maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 19:52 door Horsie is back.
Bromertà 29 mei 2018 12:15
Juist omdat, en ik denk dat ik geloof dat ik dat zeker weet, Pinot niet aan de rotzooi zit, gaat hij geen grenzen over. Zijn lichaam roept hem een halt toe: door vocht tekort en door een te hoge kerntemperatuur. Wie bewijst dat die verhoging het gevolg is van een beginnende longontsteking en niet door dat vochttekort tijdens de inspanning kan de Nobelprijs binnenslepen.

Sowieso, zou elke dokter schrikken als hij/zij een patiënt zou moeten diagnosticeren, waarvan hij/zij niet weet dat het een Ronde-renner betreft die net een drieweeks afmatting heeft doorstaan.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 12:18 door Bromertà.
Bromertà 29 mei 2018 12:20
Ik durf zelfs de stelling aan dat Pinot het bewijs is dat hij deze Giro naaldloos heeft gereden.
Horsie is back 29 mei 2018 12:21
Bram van der Ploeg is natuurlijk wel een zacht eitje. Zijn empathie met renners in peril is uiteraard te waarderen, maar hè, we kijken immers naar topsport.
Je geeft natuurlijk niet meteen op. Er zou geen enkele ronde uitgereden kunnen worden met zo'n mentaliteit. Elke lichaamscel verzet zich tegen wat de topsporter in extremis aan het doen is. Maar dat anderen dan Pinot wijzer hadden moeten zijn is evident.
Horsie is back 29 mei 2018 12:25
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Sowieso, zou elke dokter schrikken als hij/zij een
> patiënt zou moeten diagnosticeren, waarvan
> hij/zij niet weet dat het een Ronde-renner betreft
> die net een drieweeks afmatting heeft doorstaan.

Horsie gaat hier over heen met de stelling, dat pakweg 55 jaar geleden menig huisarts zou flauwvallen met het vooruitzicht iemand als d'en Eddy op het spreekuur te krijgen en te moeten diagnosticeren. grinning smiley

Om misverstand te voorkomen. Voor de start....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 13:05 door Horsie is back.
Tjappie2 29 mei 2018 12:26
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik durf zelfs de stelling aan dat Pinot het bewijs
> is dat hij deze Giro naaldloos heeft gereden.

Helaas wel. Op het moment dat ie die bidon probeerde aan te pakken en bijna door z'n ploegleider werd overreden hadden ze hem echter een infuus moeten geven i.p.v. een paar ploegmaats.
Tjappie2 29 mei 2018 12:30
Niet helemaal met je eens. Compleet kapot gaan in de sportieve zin van het woord, zoals Yates overkwam, vind ik van een andere orde dan het gezwalk van Pinot. Bij Simpson was er ook niet veel meer wat met "regulier afzien" te maken had.
Horsie is back 29 mei 2018 13:04
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet helemaal met je eens. Compleet kapot gaan in
> de sportieve zin van het woord, zoals Yates
> overkwam, vind ik van een andere orde dan het
> gezwalk van Pinot. Bij Simpson was er ook niet
> veel meer wat met "regulier afzien" te maken had.

Je matigt je wel een groot oordeel aan, alsof jij in de eerste seconden kon zien wat er met hem aan de hand was. Hij was tenslotte al een tijdje bezig.
Als een renner inderdaad begint te zwalken dan weet Mama van Zetten ook dat het in die wedstrijd niet meer goed komt.
Tjappie2 29 mei 2018 13:30
Ik had pas door dat er wat bijzonders aan de hand was toen Pinot zo ongeveer de ploegleiderswagen inreed bij een poging een bidon aan te pakken. Zeker niet al na enkele seconden zoals jij suggereert. Het zou best kunnen dat ik het dus pas rijkelijk laat zag. Hoezo is dat een groot oordeel?
Horsie is back 29 mei 2018 13:44
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had pas door dat er wat bijzonders aan de hand
> was toen Pinot zo ongeveer de ploegleiderswagen
> inreed bij een poging een bidon aan te pakken.
> Zeker niet al na enkele seconden zoals jij
> suggereert. Het zou best kunnen dat ik het dus pas
> rijkelijk laat zag. Hoezo is dat een groot
> oordeel?

Dat groot oordeel heeft wat mij betreft vooral betrekking op het grote verschil dat jij aanbrengt tussen Yates en Pinot.
Je hebt gelijk dat je dat niet meteen concludeerde.
Sjorsoll 29 mei 2018 14:08
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bram van der Ploeg begrijpt niets van topsport en
> al helemaal niet van een drieweekse Ronde, waar
> juist de zwaarte en de toenemende vermoeidheid de
> bewegende mens naar het randje van de uitputting
> brengt, waar het gevecht tussen lichaam en geest
> pas echt begint.

Zag je ook nog een verschil tussen Dumoulin en Pinot die bewuste etappe? Er is een verschil tussen ongezond en heel erg ongezond.

>Bovendien is Van der Ploeg net zo
> slecht geïnformeerd over de toestand van Pinot
> voor de start van de 20e etappe als
> sjors-en-sjimmie over de salbutamol affaire: Pinot
> had geen koorts vóór de start !

Als je beter leest dan zie je dat Van der Ploeg niet zegt dat Pinot voor de start koorts had, maar dat dat gaat over de algehele moraal in het wielrennen. Renners moeten door fietsen. Dus ook Pinot.

>Juist omdat, en ik denk dat ik geloof dat ik dat zeker weet dat
>Pinot niet aan de rotzooi zit, gaat hij geen grenzen over.
>Zijn lichaam roept hem een halt toe: door vocht tekort en door een te hoge kerntemperatuur.
>Wie bewijst dat die verhoging het gevolg is van een beginnende longontsteking
>en niet door dat vochttekort tijdens de inspanning kan de Nobelprijs binnenslepen.

Ik zag beelden van Pinot die nergens op sloegen m.i. Juist dat het lichaam hem een halt toeroept, betekent dat hij moet luisteren. Pijn is een raadgever die zegt dat je ergens mee moet stoppen. Daar komt bij dat doorrijden geen enkel doel diende.

Maar ik vind je mening wel heel stoer en mannelijk hoor Brommie. Hartje.
Frederik D. 29 mei 2018 14:22
Ook Pinot kleurde de Giro. Heel spijtig van zo'n zware inzinking. Toen de ploegleiding zag dat Pinot zwabberde, had zij moeten ingrijpen, vind ik. Ik hoop dat Pinot goed herstelt en daarbij zijn rust neemt.

Ik heb wel eens gehoord dat een zware inspanning bij koorts echt gevaarlijk is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 14:25 door Frederik D..
Curzio 29 mei 2018 14:34
Het was voor mij ook wel duidelijk dat er met Pinot meer aan de hand was. Als je dan op 15 minuten rijdt met nog anderhalve berg te gaan en niks meer te winnen in deze ronde, dan kon je wat mij betreft op basis van de tv-beelden vrij gemakkelijk concluderen dat verder rijden zowel zinloos als onverantwoord is. Hoor je dan dat de ploegleiding achteraf zegt, dat ze na de finish "bang" waren, dan heb je het als staf niet goed gedaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 14:35 door Curzio.
Curzio 29 mei 2018 14:38
De stelling dat als je geen doping gebruikt je niet over grenzen kan gaan is onjuist. Sporten in de hitte met een ziek lichaam kan tot grote problemen leiden, ook bij mensen zonder doping. Dat je na een etappe naar het ziekenhuis moet aan een infuus (blijkbaar kon het lichaam het zelf niet meer herstellen en was een interventie nodig!) bewijst dat het besluit om hem door te laten rijden verkeerd was.
Tjappie2 29 mei 2018 14:55
Juist.

Maar kennelijk gaan in de opinie van enkelen alleen renners die doping gebruiken over de grenzen. Want die spelen vals.
Wanneer er een zieke renner acuut medische behandelingen moet ondergaan is er kennelijk geen grens overschreden want die renner was clean. We leven in een rare wereld.
ton duk 29 mei 2018 15:17
In jouw geval gaat het dan toch over 2 verschillende grenzen ?
gr
Tjappie2 29 mei 2018 15:40
In die zin dat in de grens met betrekking tot levensbedreigende omstandigheden belangrijker vind dan de grens van een paar moleculen van de een of andere stof in de urine? Ja.

Overigens heb ik an sich helemaal geen probleem met dopingwetgeving. Van mij hoeft het niet, maar die is er nu eenmaal. Gepakte renners mogen van mij ook best geschorst worden, dat interesseert me voor geen meter.

Het punt waar ik wel moeite mee heb is dat een aantal mensen (doping)straffen, ten koste van zo ongeveer alles, willen zien in het geval Froome. Terwijl hij op dit moment binnen de bestaande regels functioneert. Dit los van het feit of ie de boel flest, want ik denk dat Sky marchandeert met de regels.

Wie het niet eens is met de regels moet (hopen dat) die veranderen. Zolang dat niet het geval is moet er niet gezeurd worden wanneer Froome gebruikmaakt van de huidige regels.
Meneer 60% 29 mei 2018 16:22
Heel erg eens. Zoals bij het boksen een neutrale arts een duel kan beëindigen, zo moet dat in het fietsen ook gewoon gebeuren.
veluweracer 29 mei 2018 16:27
En de volgende stap is een renner met ernstige schaafwonden niet meer van start laten gaan. Ik denk dat de schrijver van het artikel ook schuimmatten in de bermen langs het volledige parcours zou willen.
En met een kuchje is het ook gedaan met je grote ronde. Onder de wol dan zo snel mogelijk.
Bromertà 29 mei 2018 16:52
Ook kasplantjes mogen hun mening geven, maar ik voel me meer verbonden met dit soort natuurmensen:



@ThibautPinot
22h22 hours ago


J’aimerais également tous vous remercier pour votre soutien, vos messages durant ce @giroditalia et surtout depuis vendredi soir, recevoir un tel soutien après cette désillusion me fais tellement plaisir. Maintenant je vais prendre le temps pour me soigner et me reposer.

Translated from French by Microsoft

I would also like to thank all of you for your support, your messages during this @giroditalia and especially since Friday night, receiving such support after this disillusionment make me so happy. Now I'm going to take the time to heal and rest.
Sjorsoll 29 mei 2018 18:24
Je projecteert telkens je eigen leven en gedrag op anderen. Stop daar 'es mee.

---

Dat Pinot snel mag herstellen.
Horsie is back 29 mei 2018 19:34
Het ritme van de regen. Horsie's town wordt ook even door het noodweer bezocht. Voelt wel lekker na 2 uur training bij max 33,5 gr C, gemiddeld 30 gr C.

In het Geheim van Wielrennen wordt trouwens aandacht besteed aan wat we in zekere zin ook bij Yates en Pinot hebben gezien.
De Foster Collapse, genoemd naar de beroemde fysioloog Carl Foster.
Als ik zeg Gabriela Amdersen-Schiess LA 1984 dan is iedereen, behalve uiteraard de jonkies, bij de les.
Crawling to the finish or why do endurance cyclists crawl up a mountain? Nu niet meteen zeggen, hè, Horsie je hebt het over hardlopers.
De mechanismen zullen elkaar niet of niet veel ontlopen, alleen in die situatie op een zadel zitten, lijkt me wel voordelig. Denk ook aan, daar is ie weer JH.

Eén ding viel me in de gauwigheid wel op - chooses to disregard - , met andere woorden er is kennelijk toch een psychisch element aanwezig zo niet noodzakelijk bij het waarom het de een overkomt en anderen toch weer niet. Niet om flauw te doen, maar het schijnt dat het fenomeen meer bij mensen voorkomt dan bij paarden.
Paarden zijn nu eenmaal verstandiger.

Strikt genomen heeft dit allemaal niks te maken met naalden o.i.d. Op de marathon komt het vaker juist voor bij de minderen.
Alleen daarom al is het op deze wijze wegvallen van twee podium gasten hoogst opvallend.
Ik heb de Giro al vergeleken met een wurgende maximaaltest, niet vanwege het maximum maar vanwege de langdurige blokken,die almaar zwaarder worden.
De Italiaanse parkoersbouwers hebben zich ditmaal echter wel vergist. feitelijk was de op een-na-laatste etappe (koninginnne etappe) zo bezien een "farce".

Indurain bereikte ooit 572 Watt bij 81 kg. Zie onderstaand protocol voor minuten en wattage. Niet onbelangrijk, na elk blok een minuut rust.
4 110
8 145
12 180
16 215
20 250
24 285
28 320
32 355
36 390
40 425
44 460
48 495
52 530
56 565 + 7 (correctie voor wrijving Monark of wellicht was het een kudo van de bovenmeester, zo alleen kon hij een 7 geven)

PS Excuses voor sommige Engelse woorden. Ik citeer uit de Engelse versie van Het geheim van Wielrennen.
Kuiperberg 29 mei 2018 19:48
Ik mag toch aannemen dat er ergens ook een Giro dokter rond reed. De meeste ploegleiders weten alles van fietsen maar niets van gezondheid. Voor hetzelfde geld had hij dood kunnen neervallen. Bij dit soort beelden moet de onafhankelijk rondearts worden ingeschakeld. Ploegleiders laten de wielrenner veelal zelf de keuze. Denk nog eens aan de val van Poels. Werd halfdood weer op de fiets gezet waarbij hij interne verwondingen had.
Horsie is back 29 mei 2018 19:49
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik heb wel eens gehoord dat een zware inspanning
> bij koorts echt gevaarlijk is.

Dat is bij griep, maar niet het rijden van een Tour de France als zodanig.
Koorts begint in normale omstandigheden al bij 38 graden Celsius. Dat is tijdens inspanning snel bereikt.
Het voldoende drinken et cetera is dus belangrijk en bovendien is het wielrennen met de rijwind erg comfortabel.
Bergop rijden afgewisseld met hoge snelheden in de afdaling met vaak wisselende temperaturen is dan weer een ander probleem.

Overigens Guido Vroemen, sportarts, heeft niet zo lang geleden geëxperimenteerd met het hardlopen en wielrennen zonder inname van drinken.
Hij had daarbij zo'n experimentele pil gebruikt om de kerntemperatuur te meten. Haalde zo 40.6 graden Celsius.
Voor de geïnteresseerde: twitter en grafiek derde van eerste linkerrijtje.
Bromertà 29 mei 2018 20:37
Twitter van ThibautPinot:

Voilà le @giroditalia déjà derrière nous, un grand merci à mes copains, à tout le staff @GroupamaFDJ pour ces 3 semaines intenses, cette aventure qui malheureusement ne se termine pas comme on le pensait mais c’est le sport, tellement magnifique mais parfois si cruel ...

Translated from French by Microsoft

Here is the @giroditalia already behind us, a big thanks to my buddies, to all the staff @GroupamaFDJ for these 3 intense weeks, this adventure which unfortunately does not end as we thought but it is the sport, so beautiful but sometimes so cruel...
Tjappie2 29 mei 2018 20:46
Dik gedrukt nog wel. Vertederende poging, maar ik zou zeggen kijk de beelden nog eens terug en bedenk dat Pinot aan een infuus in een ziekenhuis moest hangen.
Horsie is back 29 mei 2018 21:50
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dik gedrukt nog wel. Vertederende poging,
> maar ik zou zeggen kijk de beelden nog eens terug
> en bedenk dat Pinot aan een infuus in een
> ziekenhuis moest hangen.

Anders dan een hartstilstand of menige hartaanval is een Foster Collaps of wat daar op lijkt niet noodzakelijkerwijs levensbedreigend.
Het lichaam neemt echter wel als laatste redmiddel gelijk een automatische piloot alle functies over als de host niet wil luisteren.
Het unieke gegeven doet zich dan juist voor, dat het in elkaar zakken juist herstellend werkt, omdat het hart in die positie beter kan werken.

Maar ik geef toe, dat dergelijke beelden van topsporters niet matchen met wat ons brein altijd maar van ze verwacht.
Horsie is back 29 mei 2018 22:03
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Maar ik geef toe, dat dergelijke beelden van
> topsporters niet matchen met wat ons brein altijd
> maar van ze verwacht.

Het wordt dus tijd dat de tv wat vaker beelden uit de achterhoede laten zien.
Sjorsoll 29 mei 2018 22:47
Alsof hij z'n eigen team gaat afvallen. Of zichzelf. Hij is doorgefietst.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2018 22:49 door Sjorsoll.
Luijt 30 mei 2018 13:43
Niet erg hoor, die Engelse woordjes en het nog even en passant melden van het traininkje.
Ik vroeg me alleen nog even af, hoe moet ik die 48 495 nou precies interpreteren? Ik bedoel, vooral qua wrijving Monark en 1e Wet van Gossen?
Horsie is back 30 mei 2018 14:34
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet erg hoor, die Engelse woordjes en het nog
> even en passant melden van het traininkje.
> Ik vroeg me alleen nog even af, hoe moet ik die 48
> 495 nou precies interpreteren? Ik bedoel, vooral
> qua wrijving Monark en 1e Wet van Gossen?

Ik dacht net nog wat een nette prikker is die Luijt eigenlijk. Altijd heel langzaam tot 86400 tellen voordat hij reageert.
Tot ik er weer achter kwam dat hij bij mij niet zo veel geduld had. Soit.

Het protocol was dus 4 minuten startend bij 110 Watt, 1 minuut rust, en dan weer 4 minuten met 35 Watt verhoging, et cetera.
Bij het 12e blok kom je dus terecht op 495 Watt, 4 minuten lang.
Natuurlijk zijn er dan meer dan 48 minuten verlopen, maar zo heb je een betere vergelijkingsmogelijkheid met een normaal ononderbroken protocol.
De correctiefactor van 9% betrof de wrijving van het transmissie systeem van de Monark ergometer.
Frederik D. 30 mei 2018 15:54
Tjappie2 30 mei 2018 17:09
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> [url=https://www.indeleiderstrui.nl/nieuws/tour-de
> -france/171556/tour-de-france-twijfelachtig-voor-d
> oodzieke-pinot-hij-moet-veel-rusten]Pinot heeft
> longontsteking en vreest de Tour te missen[/url]

Niet best

Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Juist omdat, en ik denk dat ik geloof dat ik dat
> zeker weet, Pinot niet aan de rotzooi zit, gaat
> hij geen grenzen over. Zijn lichaam roept hem een
> halt toe: door vocht tekort en door een te hoge
> kerntemperatuur. Wie bewijst dat die verhoging het
> gevolg is van een beginnende longontsteking en
> niet door dat vochttekort tijdens de inspanning
> kan de Nobelprijs binnenslepen.

Ofwel de ploegdokter, ofwel de behandelend arts heeft De Nobelprijs binnengesleept.

(tenzij de bron van Frederik D. het niet bij het rechte eind heeft)

ps. overigens nog een geluk dat Pinot zo'n natuurmens is. Bij gewone mensen zou doorfietsen met een longontsteking zeker vallen in de categorie "over grenzen heengaan" drinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2018 17:11 door Tjappie2.
Horsie is back 30 mei 2018 19:11
Bromertà drukt zich wat potsierlijk uit, maar gelijk heeft hij met de constatering, dat we hier oorzaak en gevolg niet door elkaar moeten halen.
Maar dat zijn kerntemperatuur (die van Pinot) hoog is opgelopen moge duidelijk zijn.

Uit een klein onderzoek bij recreatielopers in de ZHW loop van 2008 bleken 15 percent een hoogste kerntemperatuur van boven de 40 gr C te hebben gehad.
Haile Gebrselassie had bij zijn winst in 2011 maar 0,3 gr C verhoging. Verschil moet er zijn. Dutchies gemiddeld 1 gr C.
Zouden ze Froommie voor de start afgekoeld hebben?
Curzio 30 mei 2018 19:36
Volgens mij is de vraag wat oorzaak en gevolg is niet relevant bij de kwestie of het verantwoord was om hem door te laten rijden. Hij was zodanig ziek dat hij na de etappe naar het ziekenhuis moest, met infuus en antibiotica. De inschatting dat hij niet in orde was en dat doorrijden daarnaast geen enkel doel meer diende, viel voor de tv-kijker gemakkelijk te maken, dus heeft de ploegleiding een fout gemaakt.

Zinloos lange discussie trouwens, maar ja, het vult de post-Giro wielerdip zullen we maar zeggen.

Edit: heb even het etappetopic teruggekeken. Om 14:48 (een goeie 20 minuten nadat hij loste) schrijf ik dat hij bijna niet meer recht kan blijven en voorspel dat hij gaat afstappen. De toppers finishten iets na 16:00. Pinot kwam 45 minuten na die tijd binnen. Dat betekent dus nog 1 uur en 55 minuten op de fiets na dat moment.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2018 19:46 door Curzio.
Horsie is back 30 mei 2018 20:26
@Curzio: Je draagt zelf het bewijs aan. Denk je niet, dat Pinot 1 uur en 55 minuten eerder er niet beter aan toe was?
Dat er vrijwel meteen had moeten worden ingegrepen is nu wel duidelijk. Maar het punt is niet, dat hij met koorts of zelfs een longontsteking aan zijn avontuur is begonnen. Dus de F suppoost Crooswijk indachtig: Bromertà had een punt en dat moet jij als dubbelster kunnen waarderen. grinning smiley smiling smiley
Curzio 30 mei 2018 21:37
Zoals al eerder opgemerkt heeft niemand beweerd dat Pinot voor de start al koorts had en niet op had moeten stappen. De hele draad gaat over het standpunt dat de staf had moeten ingrijpen toen hij tijdens de etappe ziekte-verschijnselen vertoonde, ongeacht de oorzaak. De opmerking van Bromerta was derhalve bezijden de discussie. Je zou kunnen zeggen dat hij gelijk had, maar zeker niet een punt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen