Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gemor in peloton: veel topsprinters en kopmannen verlieten de Tour al. Zoekt organisatie te veel sensatie?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 22 juli 2018 19:52
Veel toppers hebben de Tour de France al verlaten. Vooral de kasseienrit naar Roubaix en de koninginnerit naar Alpe d’Huez maakten veel slachtoffers. En dan zijn er ook nog toeschouwers die de renners het leven zuur maken

Door Rob Gollin en Iwan Tol/Volkskrant



Het zijn niet de minste renners die de Tour de France van 2018 voortijdig hebben verlaten. Vincenzo Nibali, kopman Bahrein Merida. Rigoberto Urán, kopman EF Education First Drapac. Richie Porte, kopman BMC. Dylan Groenewegen, topsprinter Lotto-Jumbo. Marcel Kittel, topsprinter Katusha. Fernando Gaviria, topsprinter Quick-Step. De teller staat nu op 25. Er klinkt gemor in het peloton. Wat zijn de oorzaken van de kaalslag onder de toprenners? Is Tourorganisator ASO te veel op zoek geweest naar sensatie?.

De kasseienrit naar Roubaix

Voor de bus van de Belgische formatie Lotto-Soudal staan nog vier fietsen in de rekken. De helft van het aantal renners is naar huis, zeven verzorgers en mecaniciens zijn op vakantie gestuurd. De ploeg verloor Jens Keukeleire in de rit naar Roubaix. Hij was betrokken bij een valpartij nog voor de eerste kasseienstrook begon. De renner reed nog door naar Roubaix, nam het vliegtuig naar Annecy, waar de volgende dag een scan een breuk in de kop van het kuitbeen aan het licht bracht. Einde Tour.

Ploegleider Marc Sergeant van Lotto-Soudal: ‘Je moet vaststellen dat de schade van de etappe naar Roubaix onevenredig groot is geweest. Niet alleen tijdens de wedstrijd zelf, het ebde nog dagenlang na. Ik hoor het bij collega’s en renners: het is wel erg veel spektakel dit jaar.’

Teammanager Richard Plugge van Lotto-Jumbo: ‘In een grote ronde past het eigenlijk niet, zo’n etappe. Het is extreem specialistisch. Je kunt van een klassementsrenner niet vragen dat hij dit ook nog kan. Bijna iedereen is gevallen.’

Ook Bauke Mollema lag tegen de grond, hij reed in op een renner die voor hem viel. De bloeduitstortingen op zijn rug braken hem op in de dagen erna, hij speelt geen rol meer in het algemeen klassement. ‘Kasseien horen erbij, ik vond het best een mooie etappe, maar het brengt zoveel stress met zich mee. Laat ik het zo zeggen: het hoeft van mij niet elk jaar, zo’n kasseienrit. Kasseien zijn mooi, maar zoveel stroken in één etappe is extreem.’

Hebben de ploegleiders wel eens overwogen te protesteren tegen de ASO als ze de risico’s onverantwoord vinden? Marc Sergeant: ‘Nee. Dat heeft geen zin. De ASO is de baas. Maar ik denk niet dat de organisatie nog eens vijftien kasseienstroken gaat opzoeken. Ze zullen zelf ook geschrokken zijn.’

Volgens de ASO was het aantal valpartijen niet buitensporig. ‘We hebben er eigenlijk niemand over gehoord. Het is ook niet voor het eerst dat er kasseien in een Tour zijn geweest.’



De bergetappes

Zelfs de zogeheten bus, waarin de renners bergop rijdend bij elkaar klitten om gezamenlijk binnen de tijd de finish te halen, bood in de afgelopen Alpenetappes geen soelaas. Sprinters van naam en faam gaven er de brui aan. André Greipel van Lotto-Soudal weigerde aan een auto te gaan hangen. ‘Als ik niet op eigen krachten de finish haal, ga ik liever naar huis.’

Ploegleider Sergeant: ‘Er is geen twijfel: de tijdslimieten zijn veel te scherp. De organisatie heeft dat ook ingezien door nog tijdens de rit naar Alpe d’Huez tijd erbij te tellen. Maar dan is het kwaad al geschied, de renners liggen er dan al af.’ Hij herinnert zich dat hij Peter Sagan zag fietsen. ‘De wereldkampioen die zich helemaal laat afzakken en een hele fles water van een toeschouwer aanpakt om over zijn hoofd te gieten, dat is ongekend.’ Sagan zei dat hij nog nooit zo’n zware rit heeft gereden.

De tijdslimiet wordt bepaald op basis van de categorie van de wedstrijd – makkelijk, middelzwaar, moeilijk – en de gemiddelde snelheid van een rit. Bij de winnende tijd wordt een percentage opgeteld waarbinnen een renner moet binnenkomen. Voor de Alpe d’Huez was dat vooraf 20 procent.

Teammanager Plugge van Lotto-Jumbo vindt het onbegrijpelijk dat tijdens de wedstrijd de regels werden aangepast. ‘Als je voor de start nog het idee hebt dat je een kans hebt, ga je heel anders de wedstrijd in. Onze ploegleiders zeiden het al aan het begin: deze limiet is onhaalbaar. Die limiet moet zo liggen dat renners stevig moeten doorfietsen, maar wel in de wetenschap dat het niet onmogelijk is.’ Sergeant maakt de balans op: ‘Van een koninklijke sprint op de Champs-Élysées is nu geen sprake meer.’

Volgens de ASO is het aantal uitvallers als gevolg van een tijdsoverschrijding niet ongebruikelijk hoog. Dat er enkele topsprinters in korte tijd opgaven, trok veel aandacht. Dat zou het beeld hebben vertekend.

De veiligheid

Vincenzo Nibali, de Italiaan die zijn hele seizoen had afgestemd op de Tour, reed op de Alpe d’Huez achter de motoren een mist in, veroorzaakt door fakkels. Hij raakte het zicht kwijt en bleef haken achter een draagriem van fotoapparatuur. Hij brak bij de val zijn ruggenwervel.

Was dat nog als betreurenswaardig incident af te doen, de veiligheid van Sky-kopman Chris Froome baart de ASO elke dag zorgen. Op de Alpe d’Huez kon een toeschouwer zo naar hem toe lopen om hem een duw te verkopen. De Brit slingerde even, maar fietste onaangedaan verder. Een dag later wierp iemand een rookbom naar het team. Zaterdag vloog er vanuit het publiek een plens water over de renners. Stoïcijns trapten ze voort. Volgens Froome mag de organisatie wel wat meer doen.

Zijn ploegleider, Servais Knaven: ‘Bij bocht 7 op de Alpe d’Huez, waar veel Nederlanders zitten, was alleen maar een touwtje gespannen.’ Het was daar waar hij van alles op zijn auto kreeg gesmeten. Precieze details geeft hij niet. ‘Laten we dit zeggen: ik moest de ruitenwissers aanzetten en de auto was niet erg schoon meer toen ik bij het hotel aan kwam. We zijn wel wat gewend.’

Ook Mollema maakt zich zorgen over de veiligheid. Hij reed deze Tour meermalen door de rook. ‘Het is irritant. Soms zie je bijna niets, en je wilt het ook niet inademen met een hartslag van 180. Het is toegenomen dit jaar. Het is een beetje deze tijd. Iedereen maakt selfies, iedereen doet gekke dingen. Je moet laten zien dat je erbij was.’

Wat is dan de oplossing? Manager Plugge van Lotto-Jumbo: ‘Je moet het niet willen, de hele weg van onder tot boven in de hekken zetten. Het is van alle tijden. Eddy Merckx kreeg ook een beuk van een toeschouwer.’ Hij heeft het thema besproken met ASO-directeur Christian Prudhomme en heeft hem uit de volgauto zien hangen om fans opzij te schreeuwen en te duwen. ‘Hij zegt: we doen er van alles aan.’



De ASO verklaart al veel te hebben geïnvesteerd in veiligheid. Niet eerder waren er zoveel dranghekken geplaatst op de Alpe d’Huez. In bocht 7 waren extra agenten en eigen beveiligers geposteerd. De organisatie roept in spotjes op radio, tv en websites het publiek op zich te gedragen, goed op de kinderen te letten en de hond thuis te laten.

Een zegsman van de ASO: ‘Natuurlijk zou je over de volle 13 kilometer van de klim hekken kunnen neerzetten, maar dan is er weer iemand die zegt dat je het over 14 kilometer moet doen en eigenlijk bij alle bergritten over de hele lengte. Waar moet je stoppen? Kijk wat er gebeurde tijdens de WK finale in Moskou. Zelfs in een stadion kun je niet garanderen dat er geen toeschouwers bij de spelers kunnen komen.’

Laatste bericht: Bahrein-Merida overweegt bij de ASO een schadeclaim in te dienen wegens het uitvallen van kopman Nibali. En de ASO heeft intussen het ontsteken van Bengaals vuur langs het parcours verboden.

El Chaba 22 juli 2018 20:06
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2018 20:07 door El Chaba.
MarcoV 22 juli 2018 20:10
wel veel bijeengeraapt in één artikel, denk niet dat de vele (soms dwaze) toeschouwers, de kasseien en de matige staat waarin renners als Kittel en Cavendish aan deze 'zwaarste wedstrijd van het jaar' begonnen zijn, veel met elkaar te maken hebben ..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2018 20:35 door MarcoV.
Massimo 22 juli 2018 20:17
Volstrekt logisch natuurlijk aangezien geen enkele verstandige commerciële organisatie publiekelijk "aan zichzelf gaat twijfelen" tijdens het presenteren van haar uithangbord. Ongetwijfeld is er binnenskamers bij de ASO reeds danig gevloekt en worden er plannen gesmeed om zaken beter te laten verlopen in komende edities.

Edit: je zag kennelijk zelf je verkeerde veronderstelling ook al in



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2018 20:20 door Massimo.
Blueprint 22 juli 2018 20:51
Ik heb niet het idee dat deze Tour de France nou zoveel zwaarder is dan voorgaande edities, dus aan de bergritten en bijbehorende tijdslimieten zal het niet liggen. Er komen ook geen hordes renners te laat binnen, slechts enkelingen. Een kasseienrit is natuurlijk vragen om ellende, dus ik vind het terecht dat beide Lotto-ploegen voorafgaand aan de Tour hebben aangegeven dat dit te gevaarlijk is en voor competitievervalsing kan zorgen door de grote pechfactor. Oh wacht even... toen hoorden we ze niet.

Het gedrag van supporters moet wel echt iets aan gedaan worden. Die rookfestijnen z.s.m. verbieden en wat mij betreft krijgt iedereen die zich op de weg begeeft tijdens een beklimming een dikke boete. 14 km hekken en algemeen alcoholverbod zijn extreme mogelijkheden, maar zeker niet uit te sluiten als men zich structureel niet weet te gedragen. Daarnaast natuurlijk nooit meer figuren als Hinault toelaten, die het volk lekker opjutten om zich agressief op te stellen tegen team Sky. Minder motoren blijft ook een aardig puntje, zijn ze daar al eens aan begonnen?
Curzio 22 juli 2018 21:12
Vrijwilligers met hesjes die iedere meerenner of wannabe fotograaf van de weg duwen.
Inigo 22 juli 2018 22:04
In de Vuelta toch ook vaker leger gezien op bijvoorbeeld de Angliru.
Gewoon een paar keer elke meeren malloot en met name rookbom-afsteker voor het oog van de camera oppakken/bekeuren. Dan op scherm een "Radio Course" bericht (zoals je ook ziet bij valpartijen, opgaves en lekke banden) met de boete die desbetreffende "fan" gekregen heeft. Dan houdt het snel op.

Een soort programma als Wegmisbruikers, maar dan "Fan-misbruikers". Uit te zenden tijdens de saaie uurtjes van de wandeletappes.
Nomath 22 juli 2018 23:16
Er zou al veel gewonnen zijn als de organisatie het meelopen met de renners zou verbieden.
Dan weten de andere toeschouwers dat ze zo'n hinderlijke egotripper in de kraag kunnen grijpen.
Andere Peter 23 juli 2018 00:40
Teveel onderwerpen inéén, onder de noemer spektakel. Elk groot tv-evenement zoekt naar spektakel. De moderne tv-kijker wil sneller na elkaar hoogtepuntjes.

De kasseienrit was zwaarder dan ooit in de laatste 35 jaar, misschien wel zwaarder dan ooit. Ik vind het prachtig, maar misschien was het iets teveel van het goede. Zeker is dat het veel uitvallers eiste. Misschien moeten ze eens proberen een kasseienrit in te plannen in de middelste of zelfs laatste week. Dan heb je een ander type hectiek. Ik snap dat dit topografisch moeilijk zal zijn.

Ter compensatie had de tijdslimiet in de Alpen wel iets ruimer gemogen. Ik zie een rondewinnaar toch vooral als een alleskunner. Kasseien horen daarbij. Zoals denk ik ook het rijden op een onverharde weg. Ik hoop en verwacht dat ze dat langzaam uitbouwen. Vaker onverharde weg. Misschien eens in een finale.
Andere Peter 23 juli 2018 00:41
Kan dat? Het is de openbare weg. Gaat ASO over wat een toeschouwer mag doen? Of de wetgever? Nog los daarvan: handhaving is nog niet zo makkelijk.
Andere Peter 23 juli 2018 00:42
Yep, zoals meisjes in hesjes een goede invloed hebben op bepaalde vakken in voetbalstadions. Hostesses.
Andere Peter 23 juli 2018 00:44
Eens. Vuurwerk is denk ik al verboden. Het is de openbare weg. Behalve dan bij etappes tussen 00:00 en 02:00 uur op 1 januari.

Het probleem is handhaving.
Andere Peter 23 juli 2018 00:46
Agenten met wapenstok op de motor, rijdend achter koploper, achtervolgers, groep gele trui. E;lke loper en elke rookveroorzaker meppen. Het meppen goed in beeld nemen.
Massimo 23 juli 2018 00:52
Meisjes zonder hempjes hebben over het algemeen een goede invloed op mij, dat geheel terzijde overigens.
Horsie is back 23 juli 2018 00:57
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Agenten met wapenstok op de motor, rijdend achter
> koploper, achtervolgers, groep gele trui. E;lke
> loper en elke rookveroorzaker meppen. Het meppen
> goed in beeld nemen.

Doet U de komende week rustig aan. Het wordt heet-heter-heetst. grinning smiley
Andere Peter 23 juli 2018 01:15
eye rolling smiley Revanchegevoelens zijn mij vreemd. Ik geloof in een educatief/afschrikkend effect. Dat ze allemaal weten: als je dit doet, dan krijg je klappen. In Spanje verzin je het ook niet om de pet van een lid van de Guardia Civil af te pakken...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2018 01:15 door Andere Peter.
Orakel 23 juli 2018 09:00
"Het gedrag van supporters moet wel echt iets aan gedaan worden. Die rookfestijnen z.s.m. verbieden en wat mij betreft krijgt iedereen die zich op de weg begeeft tijdens een beklimming een dikke boete. 14 km hekken en algemeen alcoholverbod zijn extreme mogelijkheden, maar zeker niet uit te sluiten als men zich structureel niet weet te gedragen".


Op zich zijn dit wel logische standpunten die je schetst, maar veelal gaat het over openbare orde. De ASO organiseert binnen de publieke ruimte en kan niet als agent/aanklager optreden. Daar is de Franse Staat dan weer verantwoordelijk voor.
Orakel 23 juli 2018 09:19
Met een hoop zaken heb ik geen moeite.

- Kasseien horen bij de grootste wielerkoers ter wereld waar de meest all-round deelnemers strijden om de eindzege.
- Sprinters die wat lichter zijn om de bergen beter te verteren, mogen daar voor beloond worden met het wegsturen van de zware sprinters die buiten tijd finishen.
- Die enorme drukte op de bergen is enerzijds de charme van de sport, maar de selfie cultuur verpest hier veel. Standaard dranghekken op laatste 10km lijkt mij wel gewenst.

Qua veiligheid ligt er ook veel verantwoordelijkheid bij de renners zelf. Je moet ook logisch nadenken als renner. De wereld om je heen verandert niet, je moet je plek vinden in de wereld zoals die zich aan je presenteert. Nibali blijft aan een koordje hangen en is uit de Tour. In de Ronde van Vlaanderen valt Sagan (ondanks dat er alle ruimte is en er dranghekken staan). Ik wil maar zeggen: je zoekt als renner ook vaak de grenzen op en net op dat grensvlak gaat het relatief vaker mis.

Op de kasseien zijn veel renners gevallen. Vaak door het gedrang hoor je achteraf. Is dat gedrang nu echt noodzakelijk? Volgens mij niet. Zit je wat verder van achteren dan mis je de aansluiting (met je knechten) en aan het einde van de strook lig je op 20 seconden. De ervaring leert dat dit prima dicht te rijden is. Bardet reed 3x lek en had verder nog wat pech, lag op een minuut op 7 km van de meet en kwam "gewoon" terug en verloor aan de meet 7 seconden. Renners maken zich zelf wat dat betreft ook een beetje gek. Vooraan zitten geldt voor de klassieke renners die strijden voor de ritwinst, veel minder voor de klassementsmannen die puntje bij paaltje zuinig rijden.
thja 23 juli 2018 10:15
Ik vind die bergetappes veel gevaarlijker dan die kassei-rit, dat ze er die maar uithalen.....
Sjorsoll 23 juli 2018 10:30
Hahaha, wat een heerlijk idee thumbs up
Luijt 23 juli 2018 11:16
Die topsprinters hadden er beter aan gedaan om een ordentelijke en vooral "grote" bus te organiseren. Dan is de kans op tijdig binnen komen en, als dat niet lukt, op een generaal pardon veel groter.
PVW 24 juli 2018 07:00
Zou dat misschien lastiger zijn geworden doordat de teams naar 8 man zijn terug gebracht?
Snorfietser 24 juli 2018 17:04
Ik vind het juist wel mooi dat veel sprinters de tijdslimiet niet halen. Als sprinter een berg over komen is ook een kwaliteit, daarin onderscheidt een Kristoff zich in dit geval.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen