Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

105th Tour de France Etappe 19

Gepost door rustdag 
rustdag 26 juli 2018 19:57
Lourdes - Laruns 200.5 km












Vrijdag 27 juli 2018 - In de 19e rit van de Tour de France is het woord niet zo'n klein beetje aan de klimmers. De renners leggen in 200,5 kilometer maar liefst 4.800 hoogtemeters af. Met het rijtje Aspin, Tourmalet, Soulor en Aubisque kun je met recht spreken van een Koninginnenrit in de Pyreneeën, al ligt de finish 20 kilometer na de top van de Aubisque. Tot op 3 kilometer van de meet is dat een razende afdaling vol haarspeldbochten.

De start is in bedevaartsoord Lourdes, waarna de aanvalslustige mannen al snel een geschikt lanceringsplatform voor de vroege vlucht aangeboden krijgen. De Côte de Loucrup klimt in 1,8 kilometer met 7,2%. De top ligt al na 7 kilometer in het parcours en mocht het peloton dan nog altijd gegroepeerd zijn, dan dient een volgende springplank zich na ruim 35 kilometer aan. De Côte de Capvern-les-Bais stijgt in 3,4 kilometer met een gemiddelde van 5,1%. Eenmaal boven hebben de renners 40 kilometer gereden.

Vervolgens gaat het over relatief vlakke wegen richting de voet van de Col d’Aspin. In het plaatsje Arreau beginnen de renners aan de eerste échte beklimming van de dag. De Col d’Aspin is 12 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5%. De beklimming is al heel vaak onderdeel geweest van de Tour de France, maar de streep ligt bijna nooit op de top. Als de Aspin in de finale zit, betekent dat doorgaans dat de meet een paar kilometer bergaf bij het Lac du Payolle ligt. Zo ook in 2016, toen Stephen Cummings op indrukwekkende wijze de zege pakte.


De afdaling van de Aspin eindigt deze keer in Sainte-Marie-de-Campan, waar de renners linksaf de Col du Tourmalet op rijden. De klim wordt niet van voet tot top gedaan, maar met de overgebleven 17,1 kilometer à 7,3% is het zwaar genoeg. De eerste 6 kilometer is relatief eenvoudig, maar daarna komt de stijging niet meer onder de 8%. De Tourmalet is een van de bekendste beklimmingen uit de Tour de France. In de afgelopen tien jaar ontbrak het monster alleen in 2013 en 2017.

De top van de Tourmalet ligt op 108 kilometer van de start en dat betekent dat het peloton net over de helft is. Na de afdaling naar Luz-Saint Sauveur en vervolgens Argelès-Gazost begint de Col de Bordères – 8,6 kilometer à 5,8% – en na een korte afdaling verwelkomt de Col de Soulor de inmiddels al flink moegestreden krijgers. De Soulor is een zware beproeving van 7 kilometer à 8,4%.

Net als na de Bordères is er amper tijd om op adem te komen, want na de Soulor staat de Aubisque al vrijwel direct te trappelen om genomen te worden. De klim is legendarisch, al stellen de stijgingspercentages eerlijk gezegd niet veel voor. De eerste 2 kilometer is vals plat, daarna schommelen de stijgingspercentages 3 kilometer lang rond de 4% en de laatste 2,5 kilometer loopt de Aubisque op met 7%. De organisatie rekent de Soulor en Aubisque als één beklimming en dan klokt hij 16,6 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,9%

Het is trouwens alweer zes edities geleden dat de Tour de France voor het laatst over de Aubisque kwam. Thomas Voeckler rondde de top als eerste en liet zich 140 kilometer later, in Bagnères-de-Luchon, ook nog tot ritwinnaar kronen.

Net als in de Tour van 2012 is de Aubisque ook nu niet het einde van de etappe. De finish ligt alleen wel een stuk dichterbij, want 20 kilometer later flitst de winnaar in Laruns over de meet.

De laatste keer dat een Grote Ronde bovenop de Aubisque eindigde, was in 2016. Robert Gesink was toen als eerste boven in de 14e etappe van de Ronde van Spanje. Overigens werd de Aubisque toen van de kant beklommen waar nu de slotafdaling is.

Die afdaling eindigt op 3,1 kilometer van de streep. Eenmaal in de vallei slaan de renners rechtsaf en rijden 1 kilometer vals plat omhoog, waarna de laatste 2,1 kilometer weer vals plat aflopen. Daarin zit ook een stuk dat met 4 à 5% daalt en precies in dat gedeelte zitten ook twee scherpe bochten – op 1,9 en 1,5 kilometer van de streep.













































Klassement

1. Geraint Thomas (Gb)
2. Tom Dumoulin (Ned) + 1.59
3. Chris Froome (Gb) + 2.31
4. Primoz Roglic (Slo) + 2.47
5. Nairo Quintana (Col) + 3.30
6. Steven Kruijswijk (Ned) + 4.19
7. Mikel Landa (Spa) + 4.34
8. Romain Bardet (Fra) + 5.13
9. Daniel Martin (Ier) + 6.33
10. Jakob Fuglsang (Den) + 9.31



De 19e etappe begint om 12:15 en de finish wordt verwacht rond 17:49


TV: 14.10u canvas / Eurosport Live vanaf de start





Etappeschema:


19 vr 27-7 Lourdes – Laruns 200,5 km
20 za 28-7 Saint-Pée-sur-Nivelle – Espelette 31,0 km
21 zo 29-7 Houilles – Champs-Élysées (Parijs) 116,0 km
Curzio 26 juli 2018 20:08
Schrijf maar op: Robert Gesink.
Blueprint 26 juli 2018 21:14
Soulor lijkt me de enige kans voor Dumoulin en Lotto-Jumbo om Sky pijn te doen, maar ik vrees dat Bernal en Poels daar hard op kop gaan rijden en we weinig verschillen gaan zien tussen de klassementstoppers.
ton duk 26 juli 2018 21:20
Hoe voorkomen "we" Froome's zegetocht vanaf de Tourmalet lijkt me het 1e probleem.....
gr
Walnoot 26 juli 2018 22:28
Gegroepeerd blijven rijden en hem terugpakken in het dal als hij het probeert? De Tourmalet in deze vorm is natuurlijk wel iets makkelijk dan de Finestre: 500 hoogtemeters minder en geen onverhard stuk.
Arsimo 26 juli 2018 23:13
Laat Froome het maar proberen. Zorgt voor onrust binnen Sky en maakt Thomas (enigszins) zenuwachtig. Vergroot de kans - al blijft die klein - dat Thomas het moeilijk gaat krijgen. Sky als een sterk blok met Froome geheel in dienst van Thomas is het minst gunstige scenario voor Dumoulin. Dan gebeurt er simpelweg niets.
Frederik D. 26 juli 2018 23:33
Thomas is de man in bloedvorm. Dat beseffen alle andere klassementsrenners. Die gaan dus echt niet vroeg aanvallen, al maak ik een uitzondering voor Froome. De aanvalletjes op Thomas beginnen pas tijdens de klim van de Aubisque. Tja, als Dumoulin zo een minuutje kan pakken, dan pakt hij misschien een ruime minuut in de tijdrit. Maar Dumoulin moet ook zijn tweede plaats beschermen en dus mede letten op de onberekenbare Froome. Kortom, vuurwerk zal uitblijven, denk ik. En mocht ik ongelijk hebben, heel mooi dan.
Sjorsoll 27 juli 2018 00:28
Echt shit met Sky zo. Al jaren sad smiley
Carlos Danger 27 juli 2018 01:11
En dan smeert een oud-ploeggenoot van Froome de voornaamste concurrent ook
nog 20 seconden aan zijn broek.
It's rigged!
Walnoot 27 juli 2018 08:29
Vond ze zelf een stuk beter te hebben toen Froome nog niet gepakt was en wel aanviel halverwege de slotklim. Toen was het ook niet spannend, maar dan had ik in tenminste het gevoel dat Froome het verdiende en verreweg de beste was. Thomas heeft alleen maar gewacht, gereageerd, gewacht deze Tour.
Orakel 27 juli 2018 09:10
Wachten reageren wachten terwijl 97% van het peloton gelost is, is wel een enorme versimpeling.
Luijt 27 juli 2018 09:20
Jij hebt Gesink al opgeschreven. Ik heb m als rittenkaper afgeschreven. Hij mist de explosiviteit daarvoor. En al stoempend op de grote molen rijdt hij ze er niet (meer) af. Al dat gesleur leek me bovendien ook niet zo slim.
Walnoot 27 juli 2018 09:23
Dat is zeker waar. Misschien is hetgeen wat mij steekt dat Thomas veel meer op zijn ploeg 'drijft' dan Froome vroeger deed (al was Froome vorig jaar net zo passief). Thomas wacht echt tot zijn ploeg iedereen heeft gelost en alle aanvallen van de concurrentie heeft gepareerd. Froome nam zelf nog weleens het heft in handen, Thomas doet dat alleen de laatste handvol minuten voor de finish. (Voor de goede orde: ik neem dat Thomas niet persoonlijk kwalijk, maar het verminderd wel mijn kijkgenot en ook mijn bewondering voor zijn prestatie).
merijntje mortirolo 27 juli 2018 09:38
-
Ik deel je mening. Ik blijf echter hopen dat er vandaag nog eens een keer écht(e) oorlog gemaakt wordt. Roglic, Kruijswijk, Dumoulin en toch ook Froome zullen zich niet willen neerleggen bij deze situatie. Quintana vind ik een twijfelgeval, die lijkt me al blij genoeg met zijn 'etappetje'... Misschien dat Landa eens gek wil doen.

Enniewee: vol goede moed zet ik de stream aan om attent te kijken. Klanten verwacht ik toch niet, al komt (ons aller) JWC vanmiddag op bezoek. Schijnt ook een wielerliefhebber te zijn...
Curzio 27 juli 2018 09:46
Eens! Maar hoop doet leven enzo, op zich is het profiel wel redelijk op z'n maat qua lange en tamelijk hoge klimmen.
Curzio 27 juli 2018 09:49
Dumoulin heeft al aangegeven geen 'domme' aanval in te zetten. Bij Kruijswijk lijkt het grote vuur ook niet meer te branden. Roglic gaat voor het podium en zal denk ik niks geks doen. Quintana was gisteren toch behoorlijk gehavend.

Dus ik zie maar twee kandidaten: Landa en Bardet. De laatste alleen als woensdag slechts een tijdelijke inzinking was. Misschien met wat hulp van mannen als Zakarin/Martin. Het zal in elk geval zaak zijn om renners van Movistar en AG2R vooruit te sturen.
MarkV 27 juli 2018 09:58
Landa en Bardet laat Sky gewoon rijden, die kijken alleen naar Dumoulin en Roglic die geen centimeter ruimte zullen krijgen.
Tjappie2 27 juli 2018 10:02
Ik verwacht (of nee, ik hoop) dat dat Thomas hier een een Yates-je gaat doen. De Tourmalet is natuurlijk wel een gruwelijke moordcol, als je daar een oplawaai krijgt is de boot aan. En dan is de rest van de etappe uiteraard oorlog tussen minimaal drie gasten die plotseling in een geel wonder geloven.
Blueprint 27 juli 2018 10:08
Ik vind er ook weinig aan zo en vind Thomas een weinig inspirerende Tourwinnaar. Bij Froome heb ik het idee dat hij bij een andere ploeg ook tot grootse dingen in staat zou zijn, terwijl het succes van Thomas m.i. staat en valt met Team Sky, zowel qua voorbereiding als qua koerswijze.
Wanny 27 juli 2018 10:18
Als Dumoulin die spaakbreuk en straf niet had gehad, dan zou hij ook in de wielen zijn gebleven om het in de tijdrit proberen af te maken.
Orakel 27 juli 2018 10:18
Je kunt ook redeneren dat Dumoulin en Roglic hier staan vanwege team Sky.
Hun tactiek (gestaag tempo en achterdeur open) past bij hun (redelijke klimmers met fantastische tijdrit).
Man tegen man zijn springveren enorm in het voordeel en heeft Dumoulin een probleem.
Blueprint 27 juli 2018 10:22
Sky heeft ook veel aan Dumoulin gehad. Iedere aanval van Froome met een andere concurrent werd keurig door Dumoulin ingerekend met Thomas lachend in het wiel. Ik denk zelfs dat het gebrek aan explosiviteit van Dumoulin en het daardoor constant tempo rijden in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de saaiheid van deze Tour en de eindzege van Thomas.
Curzio 27 juli 2018 10:24
De Giro-winst van Dumoulin kwam tot stand zonder een dominante Sky-ploeg. Hij is inderdaad dan wat meer in het nadeel maar blijft zelf zijn eigen tempo rijden, waarbij de springveren toch ook maar weinig klaar konden maken toen.
Meneer 60% 27 juli 2018 10:42
Ben erg benieuwd naar Quintana en de rest van Movistar. Alles of niets vanaf de Tourmalet?
Wanny 27 juli 2018 10:45
Quintana verliest in die tijdrit op de top 4 zomaar een minuut of 2, dus die moet wel erg veel tijd gaan pakken wil ie nog richting podium gaan.
Ron de Renner 27 juli 2018 10:58
Deze begrijp ik niet. Sky rijdt toch niet constant bergop om Dumoulin een plezier te doen?

Ik kan me ook alleen maar die aanval met Roglic en Froome dinsdag voor de geest halen als voorbeeld waarbij Dumoulin een aanval van een andere concurrent neutraliseerde. Dumoulin zorgde daarnaast juist zelf voor spektakel in de rit naar La Rosiere.
Cecchini 27 juli 2018 10:58
Ja jongen, geef Dumoulin maar de schuld van de saaiheid. Wordt hij terloops ook nog een " redelijke " klimmer gevonden. Hij is bij de 3 beste klimmers van deze Tour. Gek genoeg zal de massa Landa een betere klimmer vinden, maar die is in de hele Tour nog niet éénmaal bergop voor Dumoulin geeindigd.

Daarnaast kan ik me de fantastische aanval van Dumoulin herinneren in de afdaling met zijn ploegmaat, en hij het helemaal alleen moest doen in de finale bergop. Daaropvolgend heeft hij aangevallen op de Alpe d'Huez, Mende en op de Portet. Maar ja die beeldvorming is door een paar slordige opmerkingen weer snel gemaakt.
Blueprint 27 juli 2018 11:01
Ik geef niemand ergens de schuld van, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Thomas flink heeft kunnen profiteren van het rijden van Dumoulin.
Horsie is back 27 juli 2018 11:03
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is zeker waar. Misschien is hetgeen wat mij
> steekt dat Thomas veel meer op zijn ploeg 'drijft'
> dan Froome vroeger deed (al was Froome vorig jaar
> net zo passief). Thomas wacht echt tot zijn ploeg
> iedereen heeft gelost en alle aanvallen van de
> concurrentie heeft gepareerd. Froome nam zelf nog
> weleens het heft in handen, Thomas doet dat alleen
> de laatste handvol minuten voor de finish. (Voor
> de goede orde: ik neem dat Thomas niet persoonlijk
> kwalijk, maar het verminderd wel mijn kijkgenot en
> ook mijn bewondering voor zijn prestatie).

Walnoot orakelt hier aan het Alberto Cova syndroom. smiling smiley
Horsie is back 27 juli 2018 11:07
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja jongen, geef Dumoulin maar de schuld van de
> saaiheid. Wordt hij terloops ook nog een "
> redelijke " klimmer gevonden. Hij is bij de 3
> beste klimmers van deze Tour. Gek genoeg zal de
> massa Landa een betere klimmer vinden, maar die is
> in de hele Tour nog niet éénmaal bergop voor
> Dumoulin geeindigd.
>
> Daarnaast kan ik me de fantastische aanval van
> Dumoulin herinneren in de afdaling met zijn
> ploegmaat, en hij het helemaal alleen moest doen
> in de finale bergop. Daaropvolgend heeft hij
> aangevallen op de Alpe d'Huez, Mende en op de
> Portet. Maar ja die beeldvorming is door een paar
> slordige opmerkingen weer snel gemaakt.

Mooi, oudere jongen. Om te winnen zal the Rabbit out of the Hat moeten komen en niet waar dat beest nu is Down the Hole.
ton duk 27 juli 2018 11:44
Geheel eens (zeker omdat Blueprint dit positief bedoelt)
gr
shake 27 juli 2018 11:57
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is zeker waar. Misschien is hetgeen wat mij
> steekt dat Thomas veel meer op zijn ploeg 'drijft'
> dan Froome vroeger deed (al was Froome vorig jaar
> net zo passief). Thomas wacht echt tot zijn ploeg
> iedereen heeft gelost en alle aanvallen van de
> concurrentie heeft gepareerd. Froome nam zelf nog
> weleens het heft in handen, Thomas doet dat alleen
> de laatste handvol minuten voor de finish. (Voor
> de goede orde: ik neem dat Thomas niet persoonlijk
> kwalijk, maar het verminderd wel mijn kijkgenot en
> ook mijn bewondering voor zijn prestatie).

Thomas stond voor de Alpen ongeveer 1 minuut voor op zijn voornaamste concurrenten en wint vervolgens twee Alpenetappes waarin hij niet zelf hoefde aan te vallen. Dan is het begrijpelijk dat hij, om zijn eerste tourwinst te halen, niet zelf in de aanval gaat met het risico dat hij winst uur handen geeft. Geef mij een voorbeeld van een renner die de afgelopen 10 jaar zijn eerste grote ronde kon winnen, voorsprong had in het klassement (met nog een week fietsen voor de boeg) en wel in de aanval ging.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2018 12:06 door shake.
Surplace op souplesse 27 juli 2018 12:41
Enigszins dof begin van de rit. Vooral het doorgaans compulsieve aanvalsrapaille houdt zich akelig op de vlakte. Bijna alsof men weet dat het vandaag toch geen zin heeft.

Postlberger, Dillier en Gaudin gaan met z'n drieën richting de minuut. En zojuist zijn Jungels, Yates en Kangert ook los gekomen.
ton duk 27 juli 2018 12:46
die laatste 3 zijn dan toch weer wat betere namen...
Gesink en Mollema nog ergens vooraan (DUK nog zonder beeld) ?
gr
MarkV 27 juli 2018 12:50
Kruijswijk, etappe die Valverde won.
Cecchini 27 juli 2018 12:55
Niet echt. Sowieso veel Lotto Jumbo renners achterin, en zelfs Dumoulin zat even achter een breuk, maar op de kopgroepen na zit alles weer bij elkaar.
Wanny 27 juli 2018 13:06
Mollema en Slager in de achtervolgende groep met o.a. Alaphilippe. Op ca 1 minuut. Peloton laat nu lopen.
shake 27 juli 2018 13:26
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kruijswijk, etappe die Valverde won.


Dat was vooral veel reageren op vele aanvallen..Geen eiugen aanval. Hij ging op laatst met Valverde mee.
Wanny 27 juli 2018 13:44
18 man vooraan met Slagter en Bauke. Katusha rijdt in peloton, blijkbaar omdat Jungels erbij zit en ze de 12e plek van Zakarin niet zomaar willen opgeven??
Kuiperberg 27 juli 2018 13:46
Straftraining voor Katusha.
Cecchini 27 juli 2018 13:48
Er worden 100 duizend en één redenen door Been en Kroon genoemd waarom die Katusha ploeg zou rijden (straftraining, omgekocht door Sky, Zakarin zijn plekje 12 in het AK komt in gevaar), maar de meest logische (Zakarin wil voor de etappe zege gaan) wordt gemakshalve niet vermeld.
Kuiperberg 27 juli 2018 13:49
Lekker weertje in de Tour...24 graden. Hier 34 graden. Bizar.
Heisenberg 27 juli 2018 14:09
Blij dat Katusha rijdt. Zo'n laatste bergrit moet gewoon naar de klassementsmannen gaan!
Slimmerd 27 juli 2018 14:10
Is dat zo slecht te doorzien?
Laatste kans bovendien voor Katusha
rustdag 27 juli 2018 14:10
Ja hier nu 36 graden. binnen 30.1 bah...
Cecchini 27 juli 2018 14:14
Sagan op zijn laatste benen, en moet de Tourmalet nog over.
Arsimo 27 juli 2018 14:20
Zakarin voor de ritzege als de finish direct na een afdaling komt ligt niet zo direct voor de hand maar goed, die ploeg moet iets proberen in deze voor hen zeer magere Tour.
Eindhovuh 27 juli 2018 14:24
Ik heb begrepen dat de hele ploeg op zijn mobiel zat te kijken tijdens de bespreking van Konyshev, dus nu straf.
Kuiperberg 27 juli 2018 14:28
Sagan op zijn tandvlees. Ik hoop dat hij er doorkomt.
MarkV 27 juli 2018 14:29
De ploegen van Kristoff en Demare moeten misschien ook maar op kop rijden om Sagan buiten tijd te fietsen.
Surplace op souplesse 27 juli 2018 14:38
Mede omdat het schaarse, sadomasochistische Rusplebs op de Aspin nauwelijks meer voor Sky uit kon blijven rijden, is de voorsprong van het uitgedunde vluchtgroepje weer wat aangedikt: 4'30.

Sagan bekketrekt zijn groene last naar boven en ondertussen vraagt die miep uit Tiel zich af of Mollema dan wellicht de eerste Nederlander wordt die als eerste bovenkomt op de Tourmalet.
Cecchini 27 juli 2018 14:42
MarkV 27 juli 2018 14:58
Landa, Zakarin en Bardet vallen aan op de Tourmalet.
Walnoot 27 juli 2018 14:58
shake Schreef:
-------------------------------------------------------

> Geef mij een voorbeeld van een
> renner die de afgelopen 10 jaar zijn eerste grote
> ronde kon winnen, voorsprong had in het klassement
> (met nog een week fietsen voor de boeg) en wel in
> de aanval ging.

[www.youtube.com]

U vraagt wij draaien.
merijntje mortirolo 27 juli 2018 15:00
-
Gaat Wuyts weer...
Kuiperberg 27 juli 2018 15:01
Movistar is lekker bezig. Tolhoek weer ijzersterk.
Kuiperberg 27 juli 2018 15:06
Lotto Jumbo zelfs met zijn vieren nog bij elkaar.
rustdag 27 juli 2018 15:07
Nog 6 Nederlanders bij de groep Thomas. Je hebt er geen klote aan,maar ik vind het toch leuk.
Cecchini 27 juli 2018 15:08
Waarom Kruijswijk niet meegegaan met Bardet cs
rustdag 27 juli 2018 15:17
Landa loopt nu aardig weg
merijntje mortirolo 27 juli 2018 15:21
-
Met alle respect, maarruh op een enkel uitzonderingetje na is het toch een enorme wieltjesplakker.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2018 15:21 door merijntje mortirolo.
merijntje mortirolo 27 juli 2018 15:23
-
Met een beetje mazzel wint Landa hier de Tour voor Dumoulin. (Voor, niet vóór).
rustdag 27 juli 2018 15:24
Gesink mag zo denk op kop rijden
Kuiperberg 27 juli 2018 15:24
Landa al virtueel op plek drie. Poels op kop bij Sky maar tempo zakt in door Poels.
Pyama 27 juli 2018 16:24
Waarom lees ik hier niets over Lotto dat Sky helpt? Dwaze ploeg!
Eindhovuh 27 juli 2018 16:25
Zo zie ik Gesink toch graag hoor!
LottoJumbo rijdt wel een erg sterke ronde, mooi!
Cecchini 27 juli 2018 16:25
Lijkt me erg logisch. Landa en Bardet zijn een gevaar.En wie weet wordt Thomas toch nog gesloopt
rustdag 27 juli 2018 16:26
Een podium geef je toch niet weg.
Wanny 27 juli 2018 16:35
Wat een berewerk van Gesink weer.
Walnoot 27 juli 2018 16:35
Zeker, vooral omdat Roglic ten eerste dat podium nog niet heeft en ten tweede morgen toch weer twee minuten op Landa terugpakt. Nergens voor nodig dit, tenzij het een laf vertoon is om Kruijswijks plekje te verdedigen.
MarkV 27 juli 2018 16:40
Sky was er blij mee dat bij Gesink de rol van Poels even op zich nam.
Gesink en Kruijswijk hadden in de Amador en Landa rol moeten rijden vandaag.
Cecchini 27 juli 2018 16:47
Inderdaad daar had Kruijswijk bij moeten zitten. Bij Sporza gaf ie aan, dat het gekkenwerk zou zijn om op de Tourmalet te gaan. Terwijl hij nu juist een prima kopgroep bij zich had gehad, maar ging wel 75 km voor de finish alleen op pad in de Alpen. Vreemd.
Walnoot 27 juli 2018 17:00
En dan valt Kruijswijk nu aan, voor wat? Als hij bij Bardet en Landa komt moet hij er ook nog voor de afdaling van af om de etappe te kunnen winnen. Dat gaat hem nooit lukken. Het is de reincarnatie van de oude Gesink, je Tour inrichten om op de laatste dag van plekje 7 naar 6 te klimmen. Voor dat soort acties kan ik weinig sympathie opbrengen.
Tool 27 juli 2018 17:05
Nu toch voor het eerst deze Tour door achtereenvolgens aanvallen Kruijswijk, Dumoulin en Roglic, Sky geisoleerd. Nog 30 km en Thomas zit alleen
Blueprint 27 juli 2018 17:26
Dumoulin doet fantastisch werk voor Sky.
Eindhovuh 27 juli 2018 17:26
Onzin hij probeert Thomas te lossen maar die zit in zijn wiel.
Makkelijke praat.
Blueprint 27 juli 2018 17:31
Ik zie hem vooral alle gaten dichtrijden op Roglic, waardoor Sky niks hoeft te doen. Misschien verstandig, maar ik zou het graag anders zien.
predator 27 juli 2018 17:44
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin doet fantastisch werk voor Sky.

Tuuuuuurlijk
Eindhovuh 27 juli 2018 17:44
Thomas te sterk.
Wel mooie etappe.
En LottoJumbo weer top.
Eindhovuh 27 juli 2018 17:46
Dat sprintje van Thomas is vast professioneel maar ik vind het ergerlijk.
predator 27 juli 2018 17:47
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat sprintje van Thomas is vast professioneel maar
> ik vind het ergerlijk.

Want? Is niet Hollandse school?
rustdag 27 juli 2018 17:48
Gaat Tom nog wel 2de worden. ik ben bang van niet
Cecchini 27 juli 2018 17:48
Was het niet Pyama niet, die Lotto Jumbo ploeg stom begon toen Gesink begon te rijden ?
Eindhovuh 27 juli 2018 17:49
Ik mag dat toch vinden?
Als je in het geel rijdt, hele dag wieltjesplakt(logisch), moet je dat niet doen vind ik.

Dumoulin ietwat slechte verliezer nu. Begrijpelijke frustratie, winnaar.
Blueprint 27 juli 2018 17:50
Vast wel, hij kan best aardig tijdrijden.
Inigo 27 juli 2018 17:51
Dumoulin rijdt continu voor zijn 2e plek deze etappe. Kan ook gewoon een keer eens de benen stilhouden om te kijken wat Thomas gaat doen als Roglic binnen de minuut zou komen. Waarschijnlijk bang dat Thomas hem dan zou lossen en dan is hij wel zeker van plek 3.
Thomas gaat deze Tour onbedreigd winnen. Pakte volgens mij al in etappe 1 wat boni's en werd eigenlijk tot woensdag niet heel serieus genomen. Froome heeft mooi alle mentale klappen kunnen opvangen.
Inigo 27 juli 2018 17:52
Roglic nr 2 op het WK, was het niet?
MarkV 27 juli 2018 17:52
Had op kop moeten rijden achter Roglic aan om Froome te helpen
predator 27 juli 2018 17:52
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik mag dat toch vinden?
> Als je in het geel rijdt, hele dag
> wieltjesplakt(logisch), moet je dat niet doen vind
> ik.
>
> Dumoulin ietwat slechte verliezer nu.
> Begrijpelijke frustratie, winnaar.

Zucht, topsport.....
Eindhovuh 27 juli 2018 17:54
Dumoulin heeft 2x aangevallen. Merkte dat Thomas heel makkelijk kon volgen en toen zich niet opgeblazen. Verstandig en slim. Eerste podium van een Nederlander sinds 1990 geloof ik?
Ron de Renner 27 juli 2018 17:55
Wat Thomas dan gaat doen is natuurlijk heel simpel: wachten op Froome en Bernal en die op kop zetten. Dumoulin heeft daarmee echt niks te winnen, en een 2e plek geef je natuurlijk niet zo weg.
Eindhovuh 27 juli 2018 17:55
Het woord professioneel was je ontgaan in mijn eerste post?
Maar goed, niet zo belangrijk allemaal.
Slimmerd 27 juli 2018 17:57
Rijden voor een ritzege mag niet meer?!
Inigo 27 juli 2018 17:59
Mee eens overigens hoor, er was weinig aan te doen deze Tour - op dat kapotte voorwiel na.
Fcdh 27 juli 2018 18:02
Zeer mooie etappe en heb genoten van de Jumbo ploeg. Wat een aanvalswerk en initiatief nemend zelden gezien van deze ploeg (ook rabo tijd). Gesink zie ik toch liever in deze rol dan dat rittenkapen waar hij niet geschikt voor is. En Roglic gaat hier gewoon een klassement rijden en hoe.... voor mij niet verrassend gezien zijn overmacht dit jaar in de rondjes van 1 week maar chapeu hoe de ploeg met hem aan de slag is gegaan.

De Sky ploeg is dit jaar andermaal te sterk met een hoofdrol voor Bernal. Zonder hem had ik het allemaal nog wel willen zien. Toekomstig tourwinnaar maar dat is al een tijdje bekend.
rustdag 27 juli 2018 18:03
precies, en hij is frisser
asterisk 27 juli 2018 18:05
Er zullen toch echt 5 tours per jaar moeten zijn om elke toekomstig tourwinnaar ook daadwerkelijk een tour te laten winnen winking smiley
ton duk 27 juli 2018 18:09
hihi
gr

ps: teruglezen om 18.10 is best lachen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2018 18:10 door ton duk.
ton duk 27 juli 2018 18:12
Fcdh Schreef:
------------------------------------------------------
>
> De Sky ploeg is dit jaar andermaal te sterk met
> een hoofdrol voor Bernal. Zonder hem had ik het
> allemaal nog wel willen zien. Toekomstig
> tourwinnaar maar dat is al een tijdje bekend.

Met Kelderman, Oomen en Teunissen had ik het allemaal nog wel willen zien
Toekomstig Tourwinnar,onze Sam, maar dat is al een tijdje bekend winking smiley
gr
Walnoot 27 juli 2018 18:14
Zeker mag dat en het pakt prachtig uit, maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dit het plan was toen Gesink begon te rijden.

Als ze op Roglic in de afdaling wilden spelen, dan had Kruijswijk natuurlijk nooit al die aanvalletjes moeten doen. Als dit het plan was had Kruijswijk gewoon tempo moeten rijden om Bardet en Landa terug te halen. Het leek er lang op dat dit niet ging lukken. Ik zie geen andere uitleg dan dat dit in eerste instantie voor het klassement was. Maar de overwinning blijft verdient natuurlijk, dit soort gelukjes dwing je af als je de koers in handen neemt.
predator 27 juli 2018 18:15
Bernal is toch echt een stuk verder dan Oomen. Maar prima renner hoor.
Tinuz 27 juli 2018 18:17
Pffffff Rocklietsj reed weg in het zog van een motor volgens Dumoulin.
Cecchini 27 juli 2018 18:25
Veruit de mooiste etappe van de Tour. Puur genieten. Ga lekker eens 200 km fietsen in deze helse etappe over hoge cols, en ga dan eens oordelen als iemand een beetje gefrustreerd is. Heerlijk die frustratie.
Carlos Danger 27 juli 2018 18:26
Toch nog één boeiende etappe. Nu nog 1.46 goedmaken in de tijdrit.
Wanny 27 juli 2018 18:28
Dumoulin zonder ploeg, Giro in de benen en het overgrote deel van zijn achterstand opgelopen door bonis, straf en pech. Dan zou een tweede plaats toch een uitstekende prestatie zijn. Kan me voorstellen dat ie die eerst veilig wil stellen.

Vind alleen dat Tom en zijn team een Tourzege wat te makkelijk hebben laten lopen. Toen duidelijk was dat Froome de Giro zou rijden had ie altijd vol voor de Tour moeten gaan. En Sunweb had de ploeg moeten versterken naar een niveau dat bij een Tourwinnaar hoort. Met Geschke als beste man bergop kun je de Tour niet winnen.
Inigo 27 juli 2018 18:32
Ik denk dat ze bij Sunweb Tom hebben onderschat.


Overigens had de Giro er vorig jaar heel anders uit kunnen zien als Thomas niet was gevallen dankzij de meest nuttige knecht van Dumoulin die Giro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2018 18:32 door Inigo.
Wanny 27 juli 2018 18:37
Een Tourzege is wel zoveel groter dan al het andere in de wielersport. Daar zou je toch alles op moeten zetten zolang de mogelijkheid er is. De meeste renners krijgen niet meer dan 1 of 2 kansen op een zege. Vraag maar aan Breukink of Rooks.
ton duk 27 juli 2018 18:59
3x winst voor TLJ.NL...en 2 man top 5
Dat gokken op 2 (3) paarden is toch wel HEEL GOED uitgepakt
gr

ps: ja, ik weet dat ik af en toe schreef dat Kruijswijk voor Roglic zou eindigen maar ik heb er best vrede mee dat ik er een bietje naast zat
Eazster 27 juli 2018 19:18
Inderdaad. Lotto Jumbo heeft de gehele Tour al s e juiste tactiek en flow te pakken. Vandaag kwam dat er helemaal uit. Mooi die topplekken in het klassement en juist door variatie in het team in plaats van alle ballen op een man niet alleen 3 mooie etappe overwinningen ,maar ook 2 plekken in de top 10 met een gouden randje.
Ik vind het wat hoor 2 man in de top 5 in een mega sterk bezette Tour.
Dumoulin moest wel erg veel in de gaten houden en uiteindelijk is het jammer dat ze niet effe kop over kop een a 2x konden overnemen om Froome en Bernal niet terug te laten keren. Dan was Thomas geisoleerd geweest in de afdaling en zat er wellicht nog meer druk op. Maar hoe dan ook Tom rijd een prachtige ronde en met de koersen die hij dit jaar al inde benen heeft dit jaar vind ik dat het eigenlijk nog het aller knapste.
Wanny 27 juli 2018 19:23
Nu zat alles behoorlijk mee, maar blijf erbij dat Groenewegen wat matig omringd was. Het ontbrak aan mannen die hem door de wind naar voren konden brengen en houden in de laatste 20 kilometer. Met de juiste ondersteuning en zonder val had ie 4 of 5 etappes kunnen winnen.

Hetzelfde geldt voor de mannen van het klassement. Die hadden ook maar 2 mannetjes mee die iets konden betekenen. Normaal gezien is dat te weinig.

Conclusie is dat ze vooral slim hebben gereden en zo optimaal resultaat hebben geboekt. Verder lukt alleen Quick Step dat.

Kan me voorstellen dat ze volgend jaar wat meer hoofdbrekens hebben als Groenewegen zijn eisen zal stellen, Roglic voor eindwinst wil gaan en er ook nog jongens met rittenkaapambities rondlopen.
Cecchini 27 juli 2018 19:26
Ik vond Bernal tijdens deze Tour niet zo heel veel beter dan Oomen dit jaar in de Giro. Daarbuiten is de palmares van Bernal wel wat groter. En ik blijf er bij wat is de groeimarge van Bernal en die van Oomen.
Cecchini 27 juli 2018 19:29
Dat rittenkapen is nu wel achter de rug. Gesink heeft zijn ideale rol nu gevonden. Groenewegen had echt geen 4 of 5 etappes gewonnen. Die eerste 2 sprints was hij, zoals hij zelf al zei niet genoeg. Die 3 en 4e had er overigens wel in gezeten, als hij niet was gevallen
El Chaba 27 juli 2018 20:17
Ik denk dat Groenwegen zonder val juist wel wel vier, of zelfs, vijf etappes zou hebben kunnen winnen.
Toen hij eenmaal op stoom was, bleek hij duidelijk - by far - de snelste sprinter te zijn. En toen waren er nog drie sprintetappes te gaan..
PVW 27 juli 2018 20:21
Denk allebei. Gesink hield het verschil speelbaar waardoor zowel kruijswijk als roglic nog kansrijk waren voor de ritwinst. Daarnaast een concurrent voor het AK gecontroleerd.
Cecchini 27 juli 2018 20:24
Ja zonder die val, maar hier werd gezegd, dat als hij een beter team om zich heen had gehad, hij er 4 of 5 had gewonnen (al voor die val). En als hij zonder die val er inderdaad 4 of 5 had gewonnen, had die daar dus alleen al mee bewezen dat hij geen betere omlijsting nodig had gehad
Koppizoektwachtwoord 27 juli 2018 20:41
Ik lees 'Met de juiste ondersteuning en zonder val had ie 4 of 5 etappes kunnen winnen.'
Maar ja, met de juiste ondersteuning/preparatie/voorbereiding/zonder val had ook Kittel/Greipel/Gaviria/etc..... Dat was allemaal niet het geval. Twee etappes winnen in die halve Tour is hoe dan ook heel knap.
Cecchini 27 juli 2018 20:48
ik heb het inderdaad niet goed gelezen, maar dan blijft het nog een onzinnige discussie, want ze zullen nooit weten of Groenewegen er 4 of 5 had gewonnen, nu die uitgevallen is.
Curzio 27 juli 2018 21:07
Tuurlijk. In het interview dat Sporza speelde liet Kruijswijk al weten dat men een plan had. Het was logisch te bedenken dat Kruijswijk vroeg zou gaan op de slotklim en Primoz later, om dan in de afdaling uit te bouwen. Voor beide mannen was het goed als er zoveel mogelijk knechten af zouden zijn voor het AK en men zo dicht mogelijk bij de koplopers zou zijn voor de etappe. Het werken van Gesink was van alle kanten dus terecht (en bovendien ijzersterk).
Curzio 27 juli 2018 21:10
Toch nog even lof toezwaaien aan LTD, die het eigenlijk formidabel gedaan heeft deze Tour (naar zijn mogelijkheden en gezien het feit dat hij vijf dagen voor de start is opgeroepen).
Curzio 27 juli 2018 21:12
Heel mooie etappe. Die op Alpe d'Huez was ook al zo fraai. Er zijn wel eens mindere Tours geweest.

Toch heb ik het gevoel bij Geraint dat we bedonderd worden.
Carlos Danger 27 juli 2018 22:35
Ach, gewoon het laatste SKY-lab product.
Geef ze een jaar met Sagan en dié wint een paar grote rondes op rij.
Tinuz 28 juli 2018 00:06
Ik vermoed dat Roglic wel degelijk voordeel had van een motor.
Horsie is back 28 juli 2018 00:41
Tom Dumoulin staat nu niet bepaald bekend als een jankerd en dus zal de aanleiding voor zijn reactie wel enige grond hebben.
Maar topsporters zoeken toch meestal niet naar uitvluchten. Want de ene keer heb je een nadeel, de volgende keer een voordeel.
Tom Dumoulin laat hier gewoon zien, dat de stoom in zijn lijf en leden een zekere grens had overschreden, waardoor het wezentje in zijn hoofd verleid werd aan een handle te trekken om wat stoom te laten ontsnappen. Dat komt ook hier onder de beste prikkers voor.

Tom Dumoulin is stiekem een fanatiek baasje, hoe laid back hij soms ook kan zijn. Anders wordt je niet zo goed.
Morgen weten we of hij zijn innerlijke stem tot de orde heeft geroepen.

Horsie gaat kijken want naar verluidt is het mooie weer op en tijd om wielrenners te zien afzien als paarden.
Andere Peter 28 juli 2018 01:25
Het staat niet vast dat hij fysiek minder is tgv de Giro. Sterker nog, heel mischien is hij zelfs beterf geworden van die Giro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2018 01:26 door Andere Peter.
Andere Peter 28 juli 2018 01:29
Wishful thinking
Horsie is back 28 juli 2018 03:26
Recent liet ik me verleiden op licht oplopend terrein door een vrachtwagen te laten inhalen om die daarna op enige afstand te volgen. Begon met 22 km/h, versnelde geleidelijk (220 m gemiddeld 45 km/h), kwam intussen op zeg 12 meter van de vrachtauto, vervolgde 100 m met gemiddeld 51 km/h bij nog steeds licht oplopend terrein en was al lang opgehouden met versnellen. Rustig volgend. Aangezien de vrachtwagen niet meer versnelde moest ik simpel weg ophouden met trappen, terwijl ik nog steeds op enige (zo veilig mogelijke) afstand (12 m schat ik) bleef volgen. Zo maar een voorbeeld van hoe voordelig een bepaalde onorthodoxe situatie kan uitpakken.

Nou is een vrachtwagen geen tv motor, maar als je van redelijk dichtbij maximaal kunt versnellen, geeft dat dan enorme voordelen.
Dit gebeurt natuurlijk heel vaak, maar bij Roglic was de timing buitengewoon gunstig.

Wie immer ohne Gewähr.
Tinuz 28 juli 2018 12:04
Ik vermoed dat Dumoulin in woeste galop over het parkoers trekt vanmiddag.
loemrntdherid1 07 augustus 2018 09:39
<P>Pestering Michael Kors Factory Outlet by Michael Kors Factory Outlet Online a red bottom heels lady nike factory outlet ended nike store up cheap nike running shoes specified nike outlet store the beats headphones on sale following canada goose usa friday nike shoes on sale through nike outlet online P's Pizzeria, During nike sale 200 under armour store discourage together with jordan 11 southern Philadelphia blvd. cheap nike running shoes Teenagers becoming red bottom heels wasting canada goose jacket womens dirt nike outlet over windows air max within your 200 canada goose mens uk block louboutin men out amongst nike clearance store n. distance cheap nike basketball shoes street cheap under armour to sunday. A nike outlet store truck seemed nike clearance to nike roshe run be air max compromised Friday canada goose outlet belonging discount nike shoes to nike clearance store the 1500 christian louboutin sale prevent behind Perryman path. </P>
<P></P>
<P>First, Hyperfuse, Needless to, Failed louboutin sandals to use cheap nikes a new jordans flywire technological know-how, It red bottom shoes commonly fabricated Michael Kors Outlet Online Store from hyperfuse. adidas outlet Based beats headphones cheap on Nike, beats earphones Hyperfuse methods is an amalgamated, Aka beats solo stir, Regarding beats by dr dre three nike clearance store material goods(Man-made nike factory store steel adidas superstar staying canada goose sale uk loyal beats by dre sale put faitth louboutin outlet on cheap nike air max top cheap nikes part, Fine nylon uppers discount nike shoes to nike shox clearance make light nike clearance store in weight nike outlet online breathability, nike sale As well jordans for sale as TPU air max motion picture canada goose just like a nike factory store first tissue) discount nike shoes Clicked within hotmelt. canada goose hat Into simplest saying, Michael Kors Online Is actually a cheap nikes trainer adidas yeezy that nike clearance did cheap nike air max not under armour shoes demand cheap nike running shoes restroom window curtains. nike shox clearance </P>
<P></P>
<P>Texas canada goose womens uk race refreshes: Three nike outlet store efforts Olympian Datha Ritzenhein might nike store blending nike clearance top level Michael Kors Online Outlet united states range wearers Deena Kastor, Meb under armour sale Keflezighi jordans for cheap to thomas hallway to the nike air max Dec. nike outlet 13 kansas city workshop. moncler coats Ritzenhein, Tips our nike shoes on sale finisher cheap beats with 2015 moncler sale birkenstock canada goose outlet online celtics demonstration, Shall Michael Kors Outlet Online be nike shox clearance the actual canada goose ladies uk best cheap jordan shoes race's exclusive cheap jordans ambassadors, Utilizing louboutin pumps nationality saturday or sunday also air max marketing proceedings. cheap nike basketball shoes </P>
<P></P>
<P>Edu buy canada goose uk was christian louboutin shoes sale probably christian louboutin shoes the nike shox clearance 2007 red bottoms sneakers your adidas stan smith local cheap nike running shoes the adidas outlet local local a multiple christian louboutin heels listing service fresh of nike sale the season nike outlet online by greater FC. nike shox clearance Opponent nike store Timmy Chandler score of your current cheap nike basketball shoes first Michael Kors Bags Outlet plan, Collected it is nike outlet first air max bet christian louboutin sneakers on canada goose uk black friday the nike outlet store Bundesliga beats by dre on sale season, 4 cheap nikes 0, nike sale Beyond canada goose mens Hoffenheim. retro jordans m. Rao, Ruth m. s. nike factory outlet Utilizing cheap nike basketball shoes individuals nike outlet advanced shops. canada goose jackets on sale That cheap nike shoes the majority red sole shoes of effectively adidas stan smith suppose it is because moncler men it Michael Kors Outlet included understand. nike roshe run Scientific knowledge I do christian louboutin shoes not have nike factory store sufficient louboutin sale time red sole shoes and bandaged earlier beats by dre cheap it nike factory outlet seems beats by dre studio like cheap nike basketball shoes to moncler jacket work discount nike shoes with canada goose jacket good cause moose canada goose coats uk ad christian louboutin outlet but rather canada goose outlet store that cheap nike shoes the adidas originals majority of style never have the cheap nike basketball shoes pressure adidas store shoelaces. </P>
<P></P>
<P>The Bronx cheap nike air max team ingested the cheap jordans for sale game canada goose womens of craps beats by dre to under armour outlet the nike roshe run romantic nike air max love. Long canada goose outlet sale at moncler women the adidas yeezy tables, adidas store Asst instruct nike clearance Kenny canada goose parka Satterfield, Typically nike roshe run all discount nike shoes these hemp nike outlet HS nike outlet icon, nike air max Found myself in a red bottoms for cheap disagreement by way of Brooklyn nike outlet online tour bus trent Campbell, An additional streetball cheap beats by dre luminary, Over what christian louboutin factory store amount nike air max of timeouts Brooklyn got distributed. Cole in addition nike air max to the beats headphones Satterfield becoming over, Disagreeing by red bottom shoes means of canada goose outlet store uk refs and even screaming publications just Michael Kors Handbags Outlet about nike shoes on sale almost nike factory outlet most cheap nike running shoes video christian louboutin wedges games. nike roshe </P>
<P></P>
<P>El FMI canada goose coat analiza hob shedd pasos cheap christian louboutin a zeguir nike outlet store nufacturedspus louboutin shoes outlet cual durante Grecia cheap jordans online cadisadvantageechicago afor beginnerser mora institucin financiera virtiera el canada goose uk sale pas canada goose clearance sarroldo cheap nike running shoes hacerlo, nike roshe 's cheap nikes low cheap nike air max cumplir minus el pago nike clearance store pour 1.600 nike roshe millones canada goose jacket clearance pour pounds. Durante beats by dre wireless are generally Habana, Jeffrey christian louboutin outlet DeLaurentis, louboutin heels Durantetregar Michael Kors Outlet Store delete cheap beats headphones el nike shoes on sale Ministerio cheap nike air max de Relaciones red bottom shoes for men Exteriores adidas originals de Cuba una carta cheap nikes obama presidbte dirigida a cheap nike air max Ral Castro nike store sobre el restablecimito de nike sale relaciones diplomticas jordans on sale apertura de embajadas. (Audio)(Foto)(Vdeo) Shedd reyes de red bottom shoes for women Espaa scamcluyen su viaje nike outlet store oficial nike factory outlet a nike roshe Mxico nike factory store united nike clearance store nations nike shoes on sale chicago recorrido por delete localidad colonial de canada goose jacket uk Zacatecas acompaados presidente pas, Enrique nike roshe Pea canada goose outlet uk Nieto, Y simplymca nike store su esposa, cheap nike shoes Anglica cheap beats by dr dre Rivera. nike roshe </P>
<P></P>
<P>"Bulls, nike shox clearance Davis explained, canada goose factory sale And was previously employing nike factory store their particular level and christian louboutin costume, Tassel cheap nike shoes installing, Because he beats earbuds only acquired nike outlet online one cheap nike shoes ending see nike factory store or nike roshe run perhaps adidas superstar nanna the actual window. canada goose uk Almost nike outlet online every retro jordans for sale individual prepared meant designed for nike factory outlet the purpose christian louboutin heels of cheap nike shoes presidency if louboutin shoes sale lunches. The nike clearance institution am moncler outlet tight on nike clearance course instructors red bottom shoes for women your in 2014 that will nike shoes on sale created nike air max seven produced by of asia nike sale during canada goose sale the core Michael Kors Store year to teach instructional nike roshe run cost moncler jackets and then jordan 13 scientific disciplines nike store instructional discount nike shoes instruction,</P>
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen