Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

klassementje NL ronderenners

Gepost door lodjan 
lodjan 28 juli 2018 19:27
Hierbij een klassementje van Nederlandse ronderenners. Dumoulin stijgt dit jaar van 13 naar 6. Dumoulin, Gesink, Mollema en Kruijswijk staan nu allemaal in de top 10 (en Kelderman en Oomen komen er aan). Dat geeft aan dat we nu te maken hebben met een hele sterke generatie (zeker gezien de mondialisering).

(Een paar jaar terug wat zoekwerk gedaan en na iedere ronde geactualiseerd. Er kunnen wat omissies in zitten, laat maar weten als er iets niet zou kloppen)

(Puntentelling: Voor een top 10 plaats krijg je punten (voor 1e plek 10, 2e plek 9, etc, maar voor een Top 10 plek in de Tour geldt een bonuspunt)

punten-Tourbonus-totaal (+aantal etappezeges)
1 Zoetemelk 109-12-121 (+13)
2 Janssen 43-5-48 (+10)
3 Kuiper 44-4-48 (+5)
4 Breukink 40-2-42 (+7)
5 Dumoulin 33-1-34 (+9)
6 Winnen 29-4-33 (+3)
7 Gesink 26-2-28 (+1)
8 Mollema 21-3-24 (+2)
9 Kruijswijk 22-1-23
10 Rooks 18-3-21 (+2)
11 Wagtmans R 19-2-21 (+5)
12 Wagtmans W, 15-2-17 (+7)
13 vd Velde 16-1-17 (+6)
14 Lambrichs 11-1-12 (+1)
15 Kelderman 11-0-11
16 Boogerd 7-2-9 (+2)
17 Haast 9-0-9 (+2)
18 Theunisse 7-1-8 (+1)
19 Lubberding 5-3-8 (+3)
20 Geldermans 7-1-8 (+1)
21 Maliepaard 7-0-7 (+1)
22 Ten Dam 5-1-6
23 Schipper 6-0-6 (+1)
24 Poels 5-0-5
25 Maas 4-1-5 (+1)
26 Van Est 3-1-4 (+4)
27 Voorting 4-0-4 (+2)
28 Stolker 4-0-4 (+2)
29 Oomen 2-0-2
30 Suykerbuyk 1-0-1 (+1)
31 Valentijn 1-0-1

Van Poppel (+22)
Karstens (+21)
Blijlevens (+11)
Hermans (+11)
Raas (+10)
Knetemann (+10)
H. Nijdam (+6)
J. Nijdam (+6)
Dekker, Smit, De Roo, Pijnen, Vianen, Oosterbosch (+4)
Groenewegen (+3)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2018 08:10 door lodjan.
Cecchini 28 juli 2018 19:44
Ik vind dat je bonuspunten zou moeten geven voor een podiumplek en meerdere voor een Rondewinst. Ik ben namelijk van mening, dat Dumoulin nu al een grotere Ronderenner is dan in ieder geval Winnen en waarschijnlijk ook Kuiper en bij Breukink begin ook al te twijfelen, zeker als je de etappe zeges van Dumoulin afzet tegen die van Winnen, Kuiper en Breukink
lodjan 28 juli 2018 19:55
De carrière van Dumoulin is natuurlijk pas net begonnen. Hij zal nog wel stijgen en op het eind van zijn carrière op de juiste plek staan. Maar het is inderdaad geen gek idee om een extra punt te geven voor een podium en twee extra voor eindwinst. De etappes heb ik wel vermeld, maar niet meegeteld.
MarkV 28 juli 2018 20:01
Ik zou in plaats van bonuspunten de standaard verdeling aanpassen, bijvoorbeeld: 15-11-9-7-6-5-4-3-2-1
Meneer 60% 28 juli 2018 20:07
Mooie lijst, maar eens met de vorige sprekers. Nu zou 2x 6de evenveel waard zijn als 1x winnen. Dat zie ik zelf toch anders.
Eindhovuh 28 juli 2018 20:16
Een grotere ronde renner dan Kuiper bedoel je? Die heeft ook nog flink wat klassiekers gewonnen.
Massimo 28 juli 2018 20:17
Toch interessant zo'n lijstje want van de heren Haast en Lambrichs had ik nog nooit gehoord, dank Lodjan!
Wanny 28 juli 2018 20:19
Geeft ook nog maar eens aan wat een bijzondere coureur Joop was.

Dumoulin ook al veel etappezeges, ondanks dat het geen sprinter is. En het zijn niet allemaal tijdritten.
Cecchini 28 juli 2018 20:26
Cees Haast niet kennen ? . De Nederlandse Charly Gaul. Ga je schamen. Ik ken Valentijn trouwens niet. Meer details graag over hem.
Sub Culture 28 juli 2018 20:31
De 6de opeenvolgende grote ronde die hij rijdt waarin hij een ritzege pakt.
Ik vermoed dat er weinig (niet-sprinters) zijn die het hem voordeden
Massimo 28 juli 2018 20:35
Geboren op 14 februari, na zijn loopbaan bij de posterijen gaan werken.
Cecchini 28 juli 2018 20:50
dat schreef ik ook
Frederik D. 28 juli 2018 21:29
Zou ik ook doen.
Hadschieff 28 juli 2018 23:41
Volgens mij moet Dumoulin naar de 5e plaats stijgen met 33 punten (zonder Tourbonus): 6e in Vuelta, 1e en 2e in Giro en 2e in Tour.

Jan Janssen heeft zonder Tourbonus 43 punten ipv 38. De rest van de top 13 klopt verder.

Na Mollema zijn Dumoulin en Kruijswijk de tweede en derde Nederlander die top 10 in elke grote ronde rijden. We worden de laatste jaren wel verwend!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2018 23:58 door Hadschieff.
Carlos Danger 28 juli 2018 23:47
Jan Janssen, met Tour en Vuelta zege, hoort op twee.

Hermans heeft er elf op zijn naam staan.

Theo Smit +4
Jo de Roo +4



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2018 00:43 door Carlos Danger.
predator 28 juli 2018 23:53
Hadschieff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij moet Dumoulin naar de 5e plaats
> stijgen met 33 punten (zonder Tourbonus): 6e in
> Vuelta, 1e en 2e in Giro en 2e in Tour.

Is dat twistpunt ook opgelost.
Arsimo 28 juli 2018 23:56
Leuk zulke lijstjes, maar net als anderen meldden:

1. Eindzeges en eindpodia beter belonen. De voorgestelde 15-11-9-7-6-5-4-3-2-1 lijkt me een betere verdeling.
2. Een punt voor een etappezege lijkt me op zijn plaats. Desnoods onder de conditie dat de renner in zelfde ronde bij eerste 15 of 20 is geeindigd.

Bonuspunt voor Tour is discutabel. Klinkt in moderne tijd logisch (zeg ruwweg vanaf eind jaren jaren 70), maar daarvoor was internationaal gezien de Tour niet meer waard dan de Giro. Vuelta was tot die tijd juist minder in aanzien en is laatste 30 jaar belangrijker geworden. Maar goed het gaat om vergelijking van alleen Nederlandse renners dus het zal niet zo veel uitmaken.
Andere Peter 29 juli 2018 01:54
[nl.wikipedia.org]

Marinus Valentijn werd 10e in de Vuelta van 1935. Aan JW en Cyclad het verzoek om even uit hun herinneringen te putten eye rolling smiley
Massimo 29 juli 2018 02:02
Beide heren waren toen al een paar jaar met pensioen, in principe hadden ze dus alle tijd om zich volledig te laten informeren over de koers.
Andere Peter 29 juli 2018 02:20
Erg eens met alles wat Arsimo zegt.

De Tour moet in alle tijdperken wel hoger gewaardeerd dan Giro en zeker de Vuelta. Voor de NL kijker, journalist, renner, sponsor stond de Tour altijd ruim boven de andere twee. Ook in 1950. Er is geen NL renner die liever bv 3e wordt in de Giro dan in de Tour. Nooit geweest. Dat ene bonuspunt drukt dit onvoldoende uit.

Eerste plaatsen moeten ook meer meerwaarde hebben dan 2e plaatsen. Ik ben fan van Kuiper, maar Janssen moet met 2 eindzeges altijd boven Kuiper.

Vuelta: 25-14-10-7-6-5-4-3-2-1
Giro: 30-18-14-10-8-6-4-3-2-1
Tour: 40-25-18-12-10-8-6-4-3-2

Etappezeges (uit meerdere polls is gebleken dat we die gemiddeld veelal taxeren als ongeveer een 7e AK-plaats):
Giro + Vuelta: 4
Tour: 6

Puntenklassement:
Giro+Vuelta: 10
Tour: 15

Bergklassement:
Giro + Vuelta: nvt
Tour: 10
lodjan 29 juli 2018 08:16
Dank je, ik heb het aangepast. Bij Janssen had ik zijn zesde plaats in de Vuelta over het hoofd gezien.
lodjan 29 juli 2018 08:23
Dank je. Ik had minder dan zes etappezeges (voor renners zonder top 10 in het klassement) weg gelaten, m.u.v. Groenewegen. Nu heb ik meer renners met vier zeges toegevoegd, maar het kan goed zijn dat ik andere renners met veel etappezeges mis.
ton duk 29 juli 2018 08:25
nr 30 , vreemde eend in de Vuelta-bijt
gr
ton duk 29 juli 2018 08:28
Op 1 of ander manier (desnoods Afrikaans) moet (bedoel natuurlijk mag) je een puntentelling uitdokteren, Lodjan waarbij de top 3 NU is: Zoetemelk , Janssen en Dumoulin
gr
lodjan 29 juli 2018 08:37
Met de aanpassingen nav Hadschieff komt er nu toch een aardig beeld van de NL-klassementsrenners naar voren. Dumoulin zal aan het eind van zijn carrière vanzelf hoger uitkomen.

Hierbij nog het aantal top 10 plekken:

Aantal x top 10 in grote ronde
14 x Zoetemelk
7 x Janssen, Kuiper
6 x Breukink, Winnen
5 x Rooks, Gesink, Mollema, Kruijswijk
4 x W. Wagtmans, Dumoulin
3 x R. Wagtmans, vd Velde, Lubberding
2 x Kelderman, Ten Dam, Boogerd, Geldermans, Haast, Lambrichs
1 x Poels, Theunisse, Maas, Suykerbuyk, Schipper, v Est, Voorting, Maliepaard, Stolker, Valentijn, Oomen
Carlos Danger 29 juli 2018 13:08
Rijtjes als deze zijn nooit waterdicht, maar toch zou ik voor berg-en puntentrui een bonus van twee punten toekennen.
Andere Peter 29 juli 2018 13:11
Ik denk meer. Zeker voor het groen van de Tour (Janssen!). Met 2 puntjes zet je die groene truien gelijk met een 9e plaats in de Vuelta.

Klassementstrui moet gewaardeerd worden net iets minder dan een podiumplek. Zo rond 4e plaats AK. Het gropen van de Tdf nmaar mijn idee iets hoger.

Etappezeges rond 7e plaats waarderen.
Eddy Veen 29 juli 2018 13:45
De punten van deze Tour zijn voorbarig. Vraag maar aan Lieuwe Westra.
Horsie is back 29 juli 2018 14:46
Sylvain Chavanel voltooit vandaag zijn schrikkeljaar Tour de France.
Wie houdt het toch allemaal bij? Bruut.
Frederik D. 29 juli 2018 16:04
En eventuele andere truien 1 punt?
lodjan 29 juli 2018 22:24
Nee! Het gaat hier om een overzicht van de beste NL ronderenners, klassementsrenners in ronden van drie weken. Daar horen geen punten voor nevenklassementen bij (de naam neven zegt het al). Ook geen punten voor etappezeges (dat zijn troostprijzen). Zie je het al voor je, die sloot punten voor Cavendish/Cippolini en Zabel/Sagan? What's next? Punten voor strijdlust en de rode lantaarn?
Andere Peter 29 juli 2018 22:43
Prima. Het is jouw ding. Je zet in mijn ogen zelf de deur open door ritzeges mee te tellen.

Bij mannen als Janssen, Rooks, Theunisse, Van der Velde (Giro), Mollema (Vuelta), vind ik die nevenklassementen een substantieel deel van het ronderennerschap.

Belangrijker vind ik eigenlijk de onderlinge verhoudingen in de puntentellingen van de AK's. Winst & podium & Tour zwaarder waarderen.
Carlos Danger 29 juli 2018 22:45
Dan moeten Cavendish,Cippolini, Zabel en Sagan wel eerst genaturaliseerd worden, natuurlijk.
Maar zodra dat rond is, wat een weelde!
Hadschieff 30 juli 2018 01:08
Uiteindelijk geeft de lijst van lodjan een prima weergave van de beste Nederlandse klassementsrenners door de jaren heen voor wat betreft de grote ronden. De eerste vijf in de lijst staan daar gewoon terecht. Andere puntentellingen zullen marginale verschillen in plaatsen geven, zeker in de top.

Maar als je toch kritisch wilt zijn, moet je dan ook geen rekening houden met het aantal deelnemers? Jan Janssen won de Vuelta in 1967 in een deelnemersveld van 90 renners uit 9 ploegen en de Tour 1968 in een deelnemersveld van 110 renners uit 11 ploegen. Is een 4e plaats van Kelderman in een veld van 198 renners in de Vuelta 2017 niet minstens net zo knap?
lodjan 30 juli 2018 01:55
Ik vermeld het aantal ritzeges wel, maar ik tel ze niet mee.
lodjan 30 juli 2018 01:59
O.K. JP van Poppel als voorbeeld dan.
Andere Peter 30 juli 2018 02:07
In mijn ogen niet. In principe deden de beste renners altijd wel mee aan de grote ronden. Dat de nrs 101 t/m 210 in bepaalde tijdperken niet meededen, daar konden Coppi, Janssen of Merckx weinig aan doen. Het zou ook de uitslag van die Tour niet hebben veranderd. Dat ze allemaal (ook de Tour) groter zijn geworden, daar konden de renners in de jaren '50 niets aan doen. Zij hadden weer andere hindernissen. De ronderesultaten drukken prima de waardeverhouding per jaar uit.

Het zit denk ik iets anders. Ik zie wel met Arsimo een evolutie van de grote ronden door de jaren heen. Bijna altijd was (zeker voor NL!) het belang van de Tour wel wat groter dan dat van de Giro. En de Vuelta staat op gepaste afstand. Dat druk ik uit in mijn voorgestelde puntentelling.

Naar mijn gevoel is de Vuelta het laatst volwassen geworden, vooral dirfect na de switch. De Vuelta-resultaten in de jaren '50 kennen een overwaardering (ook nog in mijn puntentelling). Stelde echt weinig voor. Lijkt me heel complex en heel subjectief om dat in punten uit te drukken, maar het kan wel natuurlijk, dmv een correctiefactor die groter is naarmate je verder teruggaat. Toch is dat ook niet helemaal fair tov de renners uit dat grijze verleden. Dan zijn er in 1954 minder punten te verdienen dan in 2014. Misschien moet in plaats daarvan wel bv de Ronde van Zwitserland meetellen. Dat is altijd het risico met zo'n manier van kijken. Verdwenen koersen verdwijnen uit het overzicht, maar waren toen heel belangrijk. We kijken door de bril van 2018.

Groter worden alle 3 de Rondes. Het gaat om de gewijzigde verhoudingen. Helemaal subjectief (een objectieve manier zie ik niet) zie ik de volgende verhoudingen, waarbij we voor het gemak de Tour steeds op 100 stellen.

1950: Tour = 100, Giro = 90, Vuelta = 40
1975: Tour = 100, Giro = 85, Vuelta = 50
2000 en later: Tour = 100, Giro = 80, Vuelta = 70

Nou ja, zoiets dus. En dan geleidelijk evoluerend. In woorden: een 9e plaats in de Tour was in 1950 waardevoller dan een 6e in de Vuelta. Ik ben nieuwsgierig hoe anderen dit taxeren. Zoiets zou evt de basis van een correctiefactor kunnen zijn. Maar nu ik alles overzie, valt het geschuif in die verhoudingen tussen de rondes door de decennia heen misschien best mee. Een dwarsdoorsnee zit verwerkt in mijn voorgestelde puntentelling. Voor de duidelijkheid het gaat er even niet om welke ronde het leukste is.
Andere Peter 30 juli 2018 02:07
diravi 30 juli 2018 04:15
lodjan 30 juli 2018 07:03
En denk je dat het lijstje er dan anders uit gaat zien? Misschien dat Kuiper Janssen weer voorbij gaat, maar verder?
El Chaba 30 juli 2018 09:18
Een mooi en lovenswaardig initiatief, lodjan, maar zoals door vele andere prikkers al aangegeven, de puntentelling behoeft absoluut een herziening.
Meneer 60% 30 juli 2018 10:50
Mijn voorkeur zou zijn: de Formule 1 puntenschaal (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) als basis. En dan, als je historisch gezien naar de waarde elke ronde kijkt, voor de Giro 80% van de punten en de Vuelta 70%, maar wel de hele geschiedenis dezelfde verhouding.

De top-5 wordt dan niet anders. Dumoulin wel dichter op Breukink en Janssen stuk verder voor Kuiper.

Zoetemelk 204,1
Janssen 79,1
Kuiper 69,6
Breukink 61,2
Dumoulin 58



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2018 10:52 door Meneer 60%.
Horsie is back 30 juli 2018 12:36
Vroeger hield ik denk ik ook wel van deze lijstjes.
Nu denk ik verveeld. Geef die Jan Janssen 30 strafpunten voor het voorlezen van zijn zogenaamde dagboek. grinning smiley
Hiermee gaat mijn laatste restje waardering op deze prik.
Andere Peter 31 juli 2018 01:00
loemrntdherid1 07 augustus 2018 09:39
<P>Pertaining to nike factory store many who would cheap nike shoes delight in having fun and who is red bottoms for cheap definitely cheap beats by dre not troubled to adidas originals become little bold, nike clearance store Nike's Air Michael Kors Online Outlet Rift beats headphones cheap nicely nike factory outlet running christian louboutin sneakers acquired impressed courtesy of cheap jordan shoes - cheap nike shoes Kenya's without running beats earphones shoes discount nike shoes barefoot runner's. This can be used nike clearance sneaker as cheap beats providing cheap nike air max coach in addition cheap nike basketball shoes to canada goose womens uk racing, And it gives nike outlet online you discount nike shoes easily cheap nikes portable independence cheap nike running shoes developed to support your adidas yeezy natural nike factory outlet walking nike outlet and connecting nike outlet store range of move. Buying nike shoes on sale a corner coach? nike outlet online Appear Nike Impax cheap nike air max for while in $80 internet under armour store based. </P>
<P></P>
<P>Xiaomi Mi christian louboutin shoes 4i Michael Kors Factory Outlet comparisonMotorola Moto E3 nike roshe run force nike store instead of. cheap nike running shoes Motorola canada goose jacket talkabout Moto G4 take nike roshe run up versus. canada goose ladies uk Thegreen v. nike clearance store 1s. Williams: adidas originals Throughout cheap nike shoes the cheap beats by dr dre country nike roshe this louboutin pumps evening, Our atmosphere greater jordan 13 we air max are generating bulletins. People getting caught nike air max THE longest tail louboutin outlet final OF a magnificent nike store illustrate moncler women above beats earbuds at nike sale some point. nike store Immature live cheap nikes life red sole shoes think jordans for sale of an incomplete photovoltaic new nike clearance moon that silent nike shox clearance celestial nike outlet body hindrances finally christian louboutin shoes sale off portion of the SUN. </P>
<P></P>
<P>20,Cajon nike factory store seasoned air max ideal cheap jordans for sale week of nike factory outlet process of the canada goose parka actual nike roshe our golf grinders, nike outlet Diggs believed. "Your lover ended up manufacturing get going canada goose sale pictures, Winning challenging. He can beats by dre studio actually participation. nike factory store Lenovo Sisley S90Compare christian louboutin outlet Lenovo K6 nike outlet online observe as christian louboutin heels opposed under armour sale to. Lenovo tone K5 beats by dre on sale observe instead of. Lenovo under armour outlet buzz canada goose outlet sale K4 be as opposed nike factory outlet to. nike air max Off the nike roshe meadow, nike roshe run Reputable cheap nike running shoes gives worked nike outlet store out improve. nike air max Patrons working day nike outlet of the cheap nike basketball shoes olympic adidas stan smith games, Saw nike shox clearance that men and women given assistance to know nike shox clearance much a little nike shoes on sale more to do with the top ranges christian louboutin factory store external under armour shoes Olympic panel gives jordans on sale within gaming program beats by dre wireless knowing nike store that cheap under armour the majority of what you new jordans over was air max likely convinced. nike roshe Shoppers. </P>
<P></P>
<P>The previous declaration canada goose jacket clearance listed here shows jordans for cheap than beats by dre a City provides nike sale considered discount nike shoes getting the christian louboutin sneakers privileges to nike outlet online the canada goose coats uk present jordan 11 creator cheap christian louboutin do Michael Kors Outlet Online the job with louboutin shoes outlet exactly what red bottom shoes for women exactly realistically Michael Kors Online secured Michael Kors Outlet Store right canada goose outlet to cheap nike basketball shoes show off that canada goose mens uk signs. The liberty Michael Kors Outlet Online Store related with beats by dre cheap speech and nike roshe toast cheap nike shoes seriously a nike clearance standard, And furthermore nike factory outlet politically best does nike clearance not always cheap nike shoes mean. For the undesirable mister Trumps review articles nike store are to your red bottom heels in christian louboutin shoes order canada goose jacket womens to say them is cheap nike basketball shoes the same as red bottom heels folks cheap jordans online who suffer louboutin shoes sale from the nike roshe right nike air max to adidas store take issue together If the next thing in red bottom shoes politics correctness is to retro jordans achieve bureaucrats cheap nike air max intercede somebody moncler outlet utters nike clearance store something outside the canada goose jacket uk prices of Michael Kors Factory Outlet Online everything that cheap nike air max a canada goose coat number nike factory store of people red bottoms sneakers experience canada goose jackets on sale is suitable maybe we to be the nike store population never have beats by dr dre gained overall flexibility, We beats solo have nike clearance store got gone nike clearance stale nike sale at nike shox clearance conformity. adidas outlet </P>
<P></P>
<P>An additional man competition discount nike shoes to watch adidas yeezy out beats by dre sale for likely nike factory store be jones water bore holes. Water bore holes and moncler jackets Jeftich canada goose got been teammates Michael Kors Store with air max regard Michael Kors Outlet to nike shoes on sale indianapolis college walk nike outlet online football drink canada goose usa station nike outlet store your cheap nike running shoes match canada goose uk sale suffer from cheap nike running shoes most of moncler coats the these people : on the nike outlet store program collection organise. Even though cheap nike basketball shoes Jeftich canada goose outlet uk consists of nike outlet store operated stomach canada goose uk fat christian louboutin heels half race(1:09:39) buy canada goose uk For nike roshe run IRC cheap nikes backdrop, Water bore holes Michael Kors Bags Outlet seems moncler men to have christian louboutin sale brought to nike outlet store you adidas outlet stomach fat Michael Kors Handbags Outlet cross-country nike shoes on sale 8K nike sale a beats headphones moment having to do with 25:05. </P>
<P></P>
<P>Seeing red bottom shoes for women that piracy works to louboutin heels make baby christ be sad.If you love canada goose womens the canada goose uk black friday content discount nike shoes and canada goose sale uk the canada goose outlet store uk type, Determine report sufficient louboutin sale good cheap nike air max reasons moncler sale for adidas store the porcelain figurine. nike sale If you air max would canada goose factory sale just like cheap nikes a first-rate christian louboutin outlet cartoons canada goose outlet store sculpture close by on terrific one particular nike outlet online friend, The foregoing one nike sale is actually half nike shox clearance poor. louboutin men Spouse beats headphones on sale model, Don't purchase our precisely corner nike roshe run one's nike factory outlet own nike shox clearance kiddy nike shoes on sale hands in which nike clearance store the Revoltech guys and red sole shoes women adidas stan smith access this licenses try cheap nike air max to canada goose clearance make red bottom shoes for men one.There canada goose hat are many nike shoes on sale of nike outlet other nike roshe run figurines cheap nike basketball shoes coupled with cheap nikes estimates red bottom shoes within number cheap nikes of available to us retro jordans for sale future in a little while you want to do all christian louboutin wedges is canada goose outlet online usually your canada goose mens check cheap nike running shoes facilities online /or.False discount nike shoes standards: We desire.Last louboutin sandals a long time nike outlet opportunity, Once again. a cheap beats headphones application nike air max form: Let cheap jordans me know nike air max your nike clearance store current nike factory store silly adidas superstar asks for! I cheap nike shoes got nike clearance a bit adidas superstar of responds.</P> moncler jacket
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen