Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Kruijswijk levensgevaarlijk voor klassement in laatste week Giro'

Gepost door Hangmat 
Hangmat 07 mei 2015 17:41
Lotto-Jumbo heeft een grenzeloos vertrouwen in kopman Steven Kruijswijk voor de 98e editie van de Giro d'Italia, die zaterdag van start gaat met een ploegentijdrit naar San Remo.

"Steven is gewoon een verschrikkelijk goede renner die maar om één reden gestagneerd is in zijn ontwikkeling en dat is zijn liesoperatie", zegt zijn trainer Louis Delahaije tegen NU.nl.

De 27-jarige Kruijswijk werd in 2011 achtste in de Giro, maar kon die belofte mede door liesklachten in de jaren daarna niet inlossen. Vorig jaar leefde hij weer op met een vijftiende plek in de Tour de France.

"Dat was één van mijn mooiste momenten in de Tour. Het valt niet op omdat Mollema en Ten Dam in de top tien stonden, maar er zijn jaren geweest dat de beste Nederlander op de vijftiende plek eindigde."

Contador

Delahaije stoomde Kruijswijk vorige maand in een trainingskamp van drie weken op Tenerife klaar voor de Giro. Een plek in de top tien is het doel in Italië. "Dat is reëel en dat heeft hij ook al laten zien. Hij is pas 27 en zijn top moet nog komen."

"Toen hij in 2011 achtste werd, was er maar één renner die Contador bergop kon volgen en dat was Steven. De rest was allemaal al gelost. Als hij geen tijd verliest in de eerste twee weken, is hij levensgevaarlijk voor het klassement."

Kruijswijk verteert een grote ronde volgens Delahaije eigenlijk beter dan Robert Gesink en Wilco Kelderman, de speerpunten van Lotto-Jumbo voor de Tour de France.

"Hij is niet superexplosief zoals Gesink en Kelderman dat veel meer zijn, maar herstelt beter van inspanningen terwijl hij net zo veel lijdt. Dat is een kwaliteit die je moet hebben als grote ronderenner en die heeft hij in extremis. Daar ligt zijn kracht."

Door: NU.nl/Charlie Bootsman
Slimmerd 07 mei 2015 17:47
Dit lijkt me allemaal wel erg positief, moet kunnen op zijn tijd, maar ik zou toch erg verrast zijn met een top-10 van Kruijswijk.
Verwacht hem persoonlijk tussen 15 en 20 en zou dat graag gepaard zien gaan met een paar vluchtpogingen in bergetappes.
Tinuz 07 mei 2015 17:50
Kruijswijk heeft in zijn carriere toch al meer laten zien dan men van hem verwacht had, zelfs met al die blessures...
Hij stond nooit te boek als een supertalent, en zeker geen super klimmer.
Normaliter zie ik een goed klassement voor hem wel zitten - het probleem is de ploeg waarvoor hij rijdt.
Sub Culture 07 mei 2015 17:56
Zoals hierboven aangegeven een wel erg positieve benadering.

"Toen hij in 2011 achtste werd, was er maar één renner die Contador bergop kon volgen en dat was Steven. De rest was allemaal al gelost. Als hij geen tijd verliest in de eerste twee weken, is hij levensgevaarlijk voor het klassement."

Met dit als hoogtepunt.
malheur 07 mei 2015 17:59
Ik vind het onzettend jammer dat Kruijswijk zelf een prima en realistisch interview aflegt waarna de PR-machine met dit prul aan komt zetten, de strofe met Contador is ronduit ergerlijk.
Tinuz 07 mei 2015 18:03
Ja, ik herinenr me dat moment, dat was tijdens een etappe een momentje waarop Contador versnelde en Kruijswijk meekon, maar later moest hij er toch af en een paar anderen bleken beter.
JW 07 mei 2015 18:06
Ik kan me ook niet voorstellen dat Steven hier erg blij mee zal zijn. Delahaije had dit te ronkende verhaal beter in een afgesloten enveloppe bij nu/nl kunnen deponeren, en na de verrassende podiumplaats van Steven laten openen.

ps: Bepaalt deze Giro nu ook de toekomst van Delahaije confused smiley
malheur 07 mei 2015 18:17
Kruijswijk gaf in dat interview ook aan niet terug te deinzen voor een robbertje discussie, ik ga er dan ook van uit dat hij Delahaije met blote handen wurgen gaat nu.

LTJ moet echt eens gaan werken aan persverklaringen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 18:18 door malheur.
Eazster 07 mei 2015 18:39
Dat Steven het van zijn constantheid en Herstelvermogen moet hebben moge duidelijk zijn
en daarmee zit het wel snor.
Hij is niet superexplosief zoals Gesink of Keldermanspinning smiley sticking its tongue out haha alsof die het toppount van explosiviteit van het wielrennen aantonen.
Kruiswijk is gewoon subtop in het klimmen.Eindigd standaard tussen de 15-20 bergop maar dat dan wel de hele ronde lang.
Een echte aanvaller is het ook niet echt. In de Giro een keer , die etappewinst in Zwitserland en later ook nog eens in Zwitserland waar hij toen nog eens effe virtueel leider was tit Valverde het dicht reed voor Costa.

Voor ons is het natuurlijk leuk om te volgen of Kruiswijk de top 10 zsl halen.
Ik denk dat ze het in het buitenland een beetje een vlees noch vis renner vinden en dat is niet negatief bedoeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 18:41 door Eazster.
Keuteberg 07 mei 2015 19:24
Kruijswijk was toen in de laatste week van de Giro 2011 wel zeker bij de beste 5 klimmers. Alleen zijn probleem is dat ie de 2 weken ervoor dat niet kan.
Net zoals hij vorig jaar in de Tour pas de laatste week bij de top 20/15 klimmers verscheen, en daarvoor eerder tussen de 25 en de 35 eindigde.
Rudy t. 07 mei 2015 19:48
Goed in de derde week, wat zei jw daar ook alweer over? En Verhoeven?
Blueprint 07 mei 2015 20:20
Steven mag dus een paar slapeloze nachten verwachten als het aan sommige prikkers ligt...
malheur 07 mei 2015 20:30
Weet jij toevallig of Henderson al zijn tweet hierover heeft laten schijnen?
Brieske 07 mei 2015 20:30
Hup die rooie uit Nuenen!

Groet
Carlos Danger 07 mei 2015 21:46
Alles minder dan het podium en op naar Roompot.
JW 07 mei 2015 21:48
winking smiley

Walnoot zinspeelde daar gisteren ook al op.

En natuurlijk, als Steven in die derde week nog hoog in het AK staat en in de bergetappes domineert komt hij ook in aanmerking voor een visite van de strenge nachtzuster.
Bromertà 07 mei 2015 22:42
Toch even een nogal dom misverstand uit de wereld helpen, want een renner die dankzij moeder natuur over meer herstelvermogen beschikt dan anderen, komt, zoals Kruijswijk zelf heel zorgvuldig formuleert, vanzelf boven drijven. Wat niet wil zeggen dat ie in de derde week zijn piek belegt, maar eerder minder in prestatie terugvalt dan zijn concurrenten. De uitspraak van Aru doet de wenkbrauwen van de kritische volger weer wel fronzen als ie beweert op 90% van z'n topvorm de Giro aan te vangen: er is geen gelegenheid om gedurende de rittenwedstrijd op het hoogste niveau gebruikt te maken van supercompensatie.
Nogmaals, iedere renner die in de derde week significant meer watts per kilogram op kan wekken, is zwaar verdacht, en verdient een nachtelijke controle.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 22:44 door Bromertà.
Keuteberg 07 mei 2015 23:36
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch even een nogal dom misverstand uit de wereld
> helpen, want een renner die dankzij moeder natuur
> over meer herstelvermogen beschikt dan anderen,
> komt, zoals Kruijswijk zelf heel zorgvuldig
> formuleert, vanzelf boven drijven. Wat niet wil
> zeggen dat ie in de derde week zijn piek belegt,
> maar eerder minder in prestatie terugvalt dan zijn
> concurrenten. De uitspraak van Aru doet de
> wenkbrauwen van de kritische volger weer wel
> fronzen als ie beweert op 90% van z'n topvorm de
> Giro aan te vangen: er is geen gelegenheid om
> gedurende de rittenwedstrijd op het hoogste niveau
> gebruikt te maken van supercompensatie.
> Nogmaals, iedere renner die in de derde week
> significant meer watts per kilogram op kan wekken,
> is zwaar verdacht, en verdient een nachtelijke
> controle.

Inderdaad. Kruijswijk komt gewoon bovendrijven omdat hij minder snel slechter wordt dan de rest.
Fiets mss in de 3e week 380w bergop ipv 385 in de eerste week. Waar sommigen in t begin 410w fietsen en op het einde nog maar 370w.

Aru spreekt over 90% en dan 3e week 100%. Dat kan niet, dan zou je bv van 380w in de eerste wek naar 420 ofzo in de laatste gaan. Kan, gewoon, niet.
Carlos Danger 07 mei 2015 23:54
Wat Aru kan kan Aru alleen.
JW 08 mei 2015 09:46
Welkome aanvulling om te verduidelijken dat er objectieve criteria zijn op grond waarvan selectieve nachtelijke controles (zouden moeten) plaats vinden. Dat haalt het veel geuite bezwaar "competitievervalsing" onderuit.

(Ik had overigens extreem geformuleerd: Kruijswijk na tweede week nog hoog in het AK en in de derde week dominant in de bergen. Met zo'n onrealistisch scenario zou ik persoonlijk alles acceptabel vinden, ook een onzinnige nachtelijke controle) .

Maar als er in de komende Giro daadwerkelijk rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van nachtelijke controles, dan maakt dat deze ronde wel bijzonder interessant !
Als deze leemte in de dopingbestrijding (want dat is het. Microdoses is wel degelijk een verboden methode !) wordt aangepakt kan dat behoorlijke gevolgen hebben voor de verwachte krachtsverhoudingen in de (beslissende) derde week.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2015 09:47 door JW.
Blueprint 08 mei 2015 11:15
Dus als Aru straks 's nachts uit zijn bed gelicht wordt en als gevolg daarvan een mindere dag heeft, maar negatief test, dan is het geen competitievervalsing, omdat hij verdacht goed reed in de derde week? Veel gekker moet het niet worden...
JW 08 mei 2015 12:00
Nee, je leest voorgaande bijdragen m.i. niet goed.

Bromerta en Keuteberg geven (m.i. terecht) aan dat er duidelijke aanwijzingen kunnen zijn die reden kunnen zijn voor een nachtelijke test.

Ik geef aan dat, ook als bij Kruijswijk zulke aanwijzingen zouden ontbreken (en er dus geen objectieve reden zou zijn voor een test) het mij persoonlijk (maar zelf blijf ik lekker slapen winking smiley ) niet zou uitmaken of hij zo'n nachtelijke controle op grond van zijn hoge positie in het AK zou krijgen. Dat heb ik er graag voor over, als dat betekent dat hij zó belangrijk zou worden. winking smiley
Maar de kans dat Kruijswijk zo'n belangrijke positie in het AK zou gaan innemen lijkt me nihil.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2015 12:01 door JW.
Blueprint 08 mei 2015 12:24
Kortom, competitievervalsing op basis van vermoedens is volgens jou geoorloofd.
Goozzer 08 mei 2015 12:38
Dat kun je zo natuurlijk niet zeggen. Het is wel degelijk mogelijk om naar het einde toe daadwerkelijk beter te worden. Bij Kruijswijk is dat in het verleden volgens mij zelfs altijd (fors) het geval geweest...
Keuteberg 08 mei 2015 12:41
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat kun je zo natuurlijk niet zeggen. Het is wel
> degelijk mogelijk om naar het einde toe
> daadwerkelijk beter te worden. Bij Kruijswijk is
> dat in het verleden volgens mij zelfs altijd
> (fors) het geval geweest...

Uhh, nee, nogmaals, Kruijswijk gaat minder hard achteruit dan de rest, dus dan kom je bovendrijven
Rudy t. 08 mei 2015 13:25
Uuhhh hoe weet jij dat nou? Pfff
JW 08 mei 2015 15:48
Volgens mij wil je me niet begrijpen.

Ik vind dat renners die aan competitievervalsing doen (b.v. door verboden middelen te nemen) uit de koers moeten worden genomen. Liefst levenslang.
En als nachtelijke controles nodig zijn om een momenteel veel gehanteerde (volgens o.a. het CIRC-rapport) verboden methode tegen te gaan, lijkt me dat juist met het oog op een eerlijke competitie een prima zaak.
En het lijkt me ook volkomen logisch dat die controles plaats vinden bij renners die daar op grond van objectieve harde feiten het meest voor in aanmerking komen.
Wie dat dan ook is.

Het is ook onmogelijk nu al namen te bedenken van renners die in de laatste Giroweek de nachtzuster op bezoek krijgen. Dat zal afhangen van de concrete feiten.
Waarbij het heel goed mogelijk is dat alleen de controledreiging al voldoende is om deze manier van vals spelen te voorkomen, en is er helemaal geen reden voor die nachtzuster. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn !

De in dit kader veel genoemde Aru zou wel knettergek zijn als hij zijn woorden waarmaakt, en met het vorderen van de Giro tot steeds meer grote wonderen in staat blijkt, en als vervolgens bij zo'n controle zou blijken dat hij inderdaad verboden middelen gebruikt. Zelfs voor Astana houdt het ergens op...
Blueprint 08 mei 2015 16:21
Ik ben dan ook niet tegen nachtelijke controles voor mogelijk verdachte renners. Wel ben ik erop tegen om uitsluitend die renners te controleren die verdacht worden geacht, omdat ze ook onschuldig kunnen zijn. Daarom zou je dus niet één, maar alle podiumkandidaten diep in de nacht van hun bed moeten lichten. Wie clean is, heeft immers geen bezwaar tegen zulke controles, toch?
JW 08 mei 2015 16:31
Hmmm... Schiet die controle dan niet zijn doel voorbij ?
Mijn favoriete scenario is geen enkele nachtelijke controle omdat geen enkele renner reden wekt tot argwaan. Of anders gezegd: bij geen enkele renner schiet het prestatieniveau in de derde week omhoog.

(en zoals ik al opmerkte: dat lijkt helemaal niet onmogelijk als er een serieuze kans is op nachtelijke controles)
malheur 08 mei 2015 16:36
Punt is gewoon dat wanneer je de ene kanidaat op eindwinst 's nachts wakker trapt, je dat ook bij de andere pretendenten moet doen. Hoeft niet eens een controle te zijn, gewoon wakker trappen en wakker houden voor de duur van een gemiddelde controle.

Ronduit achterlijk, nachtelijke controles, laat ze dan betere testen uitvinden.
Goozzer 08 mei 2015 16:52
Dat is natuurlijk geen waarheid als een koe. Zeker voor jongens op dat niveau telt een grote ronde de nodige rust- en compensatiemomenten, nog daargelaten dat ze niet allemaal op een soort optimum beginnen. Natuurlijk geldt dat voor de klassementsrenner minder dan voor de (goede) freewheeler (zie Majka vorig jaar in de Tour) maar zo'n ronde verloopt desalniettemin met horten en stoten en gaat (zeker tegenwoordig) gepaard met goed getimede inspanningen. Inspanningen die naar het einde toe niet zelden hoger liggen dan in het begin. Het is niet zo dat een renner, laat staan elke renner, zichzelf lineair naar de gallemiezen rijdt. Dat geldt ook voor bloedwaarden trouwens, wat interpretatie van het bloedpaspoort zo lastig maakt (maar aan de andere kant ook dopinggebruik en microdoses).

Om terug te komen op Kruijswijk: hij is volgens mij in zo'n beetje elke grote ronde die hij betwist heeft aantoonbaar méér vermogen gaan trappen naar het einde toe dan aan het begin. In zijn beste grote ronde tot dusverre was dat verschil als vanzelfsprekend het minst groot of bijna niet aanwezig (schat ik), de Giro van 2011. Dat anderen minder goed gaan rijden verklaart natuurlijk vooral dat zij wegvallen, maar niet hoe Kruijswijk zich verhoudt tot de échte top (die er naar willekeur steeds vergelijkbare inspanningen uit zullen moeten kunnen persen - en dat dus ook doen) en voor hem specifiek het verschil tussen vroeg moeten lossen bergop en in een derde week in staat zijn wél klassementswaardige lange inspanningen van 5.7 W/kg plus in de benen te hebben...
Goozzer 08 mei 2015 16:59
Het bizarre is natuurlijk dat zo'n nachtelijke controle mogelijk meer invloed heeft op je prestaties dan dopinggebruik. Stel je voor dat je in zo'n laatste week twee keer bezoek krijgt, dan ben je gewoon genaaid (zeker als je al moeite hebt met slapen - wat onder de omstandigheid van druk en inspanning eerder regel is dan uitzondering). In die zin kan ik me de redenering van Blue dan ook voorstellen.

De vraag is natuurlijk of het al zo ver is (volgens mij niet) en waar die controles dan voor zouden moeten dienen. Voor het bloedpaspoort heeft het geen enkele zin en voor het opsporen van microdoses epo in de laatste week m.i. ook niet meer - voor zover het goed inzetten van testen binnen de huidige limieten al niet meer dan voldoende mogelijkheden biedt om, zeker potentieel effectieve microdoses epo, op te sporen...
JW 08 mei 2015 18:12
V.w.b. het laatste: in hoeverre hiermee de kans groot/groter is dat gebruik van micro-doses kan worden opgespoord durf en kan ik zelf geen oordeel geven. Daarvoor weet ik er veel te weinig van. Maar ik meen me wel te herinneren dat het CIRC-rapport daarover een mening had.

En of het al daadwerkelijk zo ver is dat men rekening moet houden met een nachtelijke controle: is daarvoor wijziging van de reglementering vereist ?
malheur 08 mei 2015 18:37
Volgens mij is het niets anders dan bangmakerij en treiterij, en dan ook nog eens om de buitenwacht het idee te geven dat ze valsspelers 'op de korrel' hebben.
Goozzer 08 mei 2015 18:41
De vraag is natuurlijk waar het CIRC-rapport zich precies op baseert. Het is makkelijk om op vanzelfsprekende lacunes te wijzen (als je 's nachts niet mag testen, ontstaat daar als vanzelf natuurlijk een 'window of opportunity') maar dat komt m.i. in een ander perspectief te staan als je dat afzet tegen het gegeven dat bijvoorbeeld microdoses epo wel degelijk met succes op te sporen zijn. Zie bijvoorbeeld: [www.ncbi.nlm.nih.gov] en [www.ncbi.nlm.nih.gov] en dan kijk je naar doses die, vermoed ik, lager liggen dan zijn gebruikt in het Franse onderzoek van laatst (met statistisch niet eens echt harde resultaten). In die zin zouden nachtelijke controles m.i. een forse inbreuk zijn. Het lijkt me dat een reglementswijziging daarvoor vereist is, op WADA-niveau zelfs (er vanuit gaande dat men de WADA code blijft volgen)...
jonglins 09 mei 2015 09:07
Kunnen ze ipv een bloedpaspoort niet een watt/kg paspoort gaan aanleggen? En bij te grote fluctuaties daarin verder gaan controleren.
Bromertà 09 mei 2015 10:40
Het is buitengewoon triest dat hardnekkige misverstanden niet alleen langdurig blijven hangen, maar op dit forum zelfs worden aangewakkerd. Een renner die niet in topvorm aan de start van een drie-weekse rittenkoers begint, verteert de inspanning minder goed (meer verzuring, want omslagpunt niet optimaal) en herstelt dus minder snel dan een concurrent die wel in topvorm verkeert. Topvorm, of een piek, wordt verkregen door minutieus inspanning en herstel op elkaar af te stemmen, waarbij een langere periode (meer dan 7 dagen) van relatieve rust (tapering off) een noodzaak is. Het is jammer voor de toptien-klassementsrijders maar enkele dagen in de bus is er echt niet bij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2015 10:40 door Bromertà.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen