Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Kleedkamer 25 maart

Gepost door PassoEira 
PassoEira 25 maart 2019 11:46
Weer een waarschijnlijk fraaie docu van Ruben vanavond 21.20 u op Canvas.

De kleedkamer
Op het prachtige wijndomein Entre-Deux-Monts, gelegen op de flank van de Rodeberg, kijken Patrick Lefevere, Dirk Nachtergaele, Wilfried Peeters en Nico Mattan terug op het leven van Frank Vandenbroucke (VDcool smiley en de Mapei-heerschappij. M.m.v. Rolf Sørensen en Andrei Tchmil.
Documentairereeks waarin Ruben Van Gucht praat met voormalige wielrenners of hun begeleiders over succes en vergankelijkheid.
Clavan 25 maart 2019 12:39
Komen de lokale en interlokale dealers ook aan woord?
Sub Culture 25 maart 2019 12:42
In voorstukjes zag ik de omvang van Nico Mattan.
Heb ik wel respect voor, niet nadenken en als je dan toch postcarrière vet kweekt, gewoon all the way gaan.
Lucho Herrera 25 maart 2019 13:22
De Kleedkamer vind ik telkens prachtig gemaakt. Ben bij deze aflevering extra benieuwd. VDB heeft schitterende prestaties geleverd, maar het was geen heilige. Het zal me benieuwen of de makers een balans hebben kunnen vinden tussen zijn extreem goede prestaties enerzijds en zijn extreem destructieve gedrag anderzijds. Ik ben eigenlijk bang van niet. Want openlijk natrappen bij een renner die niet meer onder ons is, is not done. Maar als je met een pistool loopt te zwaaien bij je vrouw (en kind) ben je eigenlijk geen knip voor de neus waard.
Horsie is back 25 maart 2019 13:34
Zie net op een scherm in mijn eigen kleedkamer de befaamde overval van Pantosaurus op de Cipressa, geheel omringd door motoren.
Zo kan Horsie het ook.
opoeepo 25 maart 2019 17:49
Dat waren 'schone' tijden.
Horsie is back 25 maart 2019 17:57
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat waren 'schone schijn' tijden.
opoeepo 25 maart 2019 18:11
En Nonkel Patrick houdt de schijn nog altijd hoog.



R.I.P. Scott.
The Sun Ain't Gonna Shine Anymore.
Slimmerd 25 maart 2019 20:32
Programma wordt gevolgd door Niks meer laten liggen, docu over voorjaar 2018 van Terpstra
Lucho Herrera 25 maart 2019 22:19
Toch weer een erg mooie uitzending. Schitterend programma. Hoogtepunt voor mij was Rolf Sörensen die vertelt dat hij de dag voor Milaan Sanremo of Parijs Roubaix nog steeds slecht slaapt, zenuwachtig is en zich afvraagt waar zijn helm en schoenen zijn.
Ron de Renner 26 maart 2019 14:31
Hoe was eigenlijk de opstelling van Belgische pers en publiek in de hele vroege jaren van VDB, en hoe verhoudt die zich tot wat we nu zien met een Evenepoel? Heb dat zelf niet bewust meegemaakt aangezien ik de wielrennerij volg sinds ongeveer '98, maar Vandenbroucke reed ook al vanaf zijn 19e volledig mee met de profs en reed ook meteen serieuze uitslagen. Wat dat betreft zijn ze dus wel enigszins vergelijkbaar.
Tjappie2 26 maart 2019 14:39
VDB vergelijken met Evenepoel grinning smiley

VDB was goed, maar natuurlijk niet zo goed.
Ron de Renner 26 maart 2019 15:14
Als VDB God was, wat maakt dat Evenepoel dan eye rolling smiley

Maar goed, het gaat me niet om een vergelijk van deze twee als renner/persoon/whatever, maar ben vooral benieuwd in hoeverre de buitenwereld gekker is geworden in het omgaan met dergelijke supertalenten.
Sub Culture 26 maart 2019 15:45
Er is een significant verschil tussen de entourage van VDB en die van Evenepoel.

VDB werd in zijn prille jeugd al verafgood door zijn directe omgeving. Het café van mama VDB werd op eigen initiatief ingericht als supporterscafé voor de 15-jarige VDB.
Er werd hem niets ontzegd en gevlogen en gelopen voor elke gril van VDB.

Evenepoel komt uit een veel nuchtere omgeving, zijn ouders treden veel beschermder op naar hun zoon toe en die zoon lijkt mij mentaal ook wat stabieler in het hoofd dan VDB.

Wat de uitzending van De Kleedkamer zelf betreft, was het dan weer opvallend dat met oa Lefevere en Mattan aan tafel en VDB als gespreksonderwerp het 'dopingwoord' niet is gevallen.
In de zijreportages, die ik doorgaans prettig vind, werd een Rolf Sörensen dan wel geconfronteerd met vragen over doping.

Nu goed, het zullen we de krijtlijnen zijn die Lefevere heeft uitgetekend.
'Stel geen vervelende vragen of vraag niet naar bepaalde dokters binnen het team en wij zijn in de toekomst mss niet zo toegankelijk naar jullie toe'.
Dan is de keuze voor de Vlaamse media vaak snel gemaakt.
El Chaba 26 maart 2019 16:59
Bijzonder goede analyse! thumbs up

En wat je in je laatste alinea duidt, is natuurlijk de spijker op zijn kop. Zo gaat dat nou eenmaal en je kan het zo'n documentairemaker in dit geval ook niet eens echt verwijten dat hij daarin meegaat, want anders heb je een docu zonder Lefevere.

Maar ik blijf erbij dat de Vlaamse sportpers in zijn algemeen (er zijn enkele uitzonderingen) Lefevere te kritiekloos benadert. Dat zou in Nederland echt niet mogelijk zijn..
Ron de Renner 27 maart 2019 09:52
Bedankt voor de extra achtergrond! thumbs up
Luijt 28 maart 2019 10:23
Pas sinds '98? Dan heb je de mooiste tijden gemist.
Sub Culture 29 maart 2019 08:19
Idem bij mij, ook pas echt de wielersport actief en gepassioneerd gevolgd sinds 1998.
VDB, Pantani, Museeuw .. daar begon het allemaal mee.
De jaren voordien was wielrennen iets dat ik associeerde met saaie zondagmiddagen waarbij mijn ouders om een of andere reden urenlang naar fietsende mannen zaten te kijken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen