Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De valpartijen van Wilco

Gepost door Cecchini 
Cecchini 02 april 2019 10:40
Na de dood terugkeren als het sleutelbeen van Wilco Kelderman



Columnist Thijs Zonneveld over de zoveelste maal dat Wilco Kelderman werd getroffen door het onheil.

Zou hij hebben gevloekt? Gehuild? Geschreeuwd? Getierd? Zou hij met dingen hebben gesmeten? Zou hij zich op de grond hebben geworpen, de blik naar de hemel hebben gewend en met een snik in zijn stem hebben geroepen: ,,Waarom? Waarom dan toch???”

Of zou Wilco Kelderman alleen een keer hebben gezucht toen hij het slechte nieuws kreeg?

Het resultaat van een glijpartij op een Catalaanse rotonde: een gebroken nekwervel en – alweer – een gebroken sleutelbeen. De hoeveelste keer dat is weet ik niet – ergens ben ik de tel kwijtgeraakt. Het sleutelbeen van Kelderman ziet er ondertussen uit als het LEGO-ruimteschip dat ik vroeger had. Maar dan wel na die keer dat ik hem uit het raam van mijn slaapkamer had gegooid in de veronderstelling dat ie wel zelf een stukje zou kunnen vliegen.

Wielrennen is een gevaarlijke sport. Je dendert met een peloton vol idioten in lycra pakjes door dorpjes, van bergen af en over paadjes waar je je strontkar nog niet over zou sturen. In vrijwel iedere koers vinden er valpartijen plaats. Sommige renners vallen zelden, anderen soms – en je hebt een paar die er altijd bij liggen. Kelderman behoort tot de laatste categorie: die van de vervloekten.

Misschien is het wel het complot. Of het lot
Waar het precies aan ligt? Tja. Kelderman is een van de meest getalenteerde renners van het peloton en aan mentale veerkracht ontbreekt het hem ook niet: overal waar hij rijdt, rijdt hij van voren – hoe vaak hij ook in de kreukels ligt en hoe slecht zijn voorbereiding ook is. Een slechte stuurman is hij niet, hij zit niet verkrampt op zijn fiets en hij lijkt ook geen overdreven grote risico’s te nemen. Misschien is hij niet altijd even geconcentreerd, misschien reageert hij soms niet op tijd. Maar als je al zijn valpartijen van de laatste jaren naast elkaar zet, dan kun je er eigenlijk nauwelijks een lijn in ontdekken. De ene keer ligt hij bij een massale valpartij, de andere keer valt hij alleen in een bocht. Of staat er ineens een motor geparkeerd op een belachelijke plek – precies daar waar Kelderman er met geen mogelijkheid omheen kan.

Het kan ook (deels) toeval zijn. Er zijn zoveel factoren die je als wielrenner niet in de hand hebt dat je er eigenlijk niet over na wilt denken. Twee, drie keer op het verkeerde moment op de verkeerde plek – en je pech gaat een eigen leven leiden. Andere renners willen niet meer bij je in de buurt rijden en voor je het weet begin je zelf te twijfelen, met alle gevolgen van dien.

Misschien is het wel het complot. Of het lot. Misschien is het de schuld van een hogere macht, misschien is het de straf voor iemand die iets heeft misdaan in een vorig leven om terug te keren als het sleutelbeen van Wilco Kelderman. Zoveel vragen, zoveel twijfels. Eigenlijk weet ik maar één ding zeker.

Dat ik enorm met die jongen te doen heb.
Tjappie2 02 april 2019 10:46
Ik zit in m'n cynische modus, dus misschien val ik Thijs te hard, maar het komt mij over als een gevalletje: "we hebben nog 1,5 uur voor de deadline, is er nog iets gebeurd? Kelderman op de grond, ok. 500 woorden. Check."
Sub Culture 02 april 2019 10:49
Dit.
Nooit een fan geweest van Zonneveld, maar de laatste twee jaar is het echt wel pure armoede.
El Chaba 02 april 2019 11:34
Waardeloos stukje.. grinning smiley
Koppizoektwachtwoord 02 april 2019 11:49
Nou doe je het weer! Zuurpruim! cool smiley
Koppizoektwachtwoord 02 april 2019 11:51
Wel heel erg eens met die laatste regel: 'Dat ik enorm met die jongen te doen heb.'
Ridder Kale Knikker 02 april 2019 11:54
Los van dit stukje is het natuurlijk wel dramatisch gesteld met die valpartijen van Wilco. Zou het echt toeval zijn? Ik geloof daar niet echt in, het gebeurt hem te vaak. Voel me niet geroepen om zijn stuurkunsten te beoordelen, feit is wel dat hij er veel te vaak bij ligt en dat als hij valt het ook vaak ernstig is. Qua valpartijen dreigt hij zelfs de Condor van Varsseveld van de troon te stoten.

Hoop van harte dat Wilco niet de moed verliest en de motivatie blijft vinden om weer sterk terug te komen. Kom op Wilco, veel sterkte en vooral veel geluk gewenst!
Meneer 60% 02 april 2019 12:25
Volgens mij heeft Wilco zelf ook al eens toegegeven dat het geen pure pech meer is. Hij voelt zich niet heel zeker op de fiets. Wordt ook beetje een vicieuze cirkel, als je ze vaak valt.

En ik denk dat het niet alleen te maken heeft met matig sturen of onzeker op je fiets zitten. Je hebt ook een verschil tussen renners die hard vallen en dan niets mankeren en renners die bij elke val wel iets breken. Kelderman hoort bij die laatste groep en kan daar weinig tot niets aan doen. Pech met een breekbaar lichaam. Hij kan hoogstens leren om beter te vallen door judo ofzo, maar dat heeft ie misschien al lang gedaan.

Hoe dan ook is het extreem klote voor hem. Dat soort renners gun ik een mooi extra hard. Kop op, Wilco!
Noot 02 april 2019 13:28
Wat kon hij fietsen hè!
Luijt 02 april 2019 14:10
Iedereen heeft heel erg met Wilco te doen. Ik ook.
Fysiek zal ie er wel weer boven op komen gelet op de aard van de kwetsuren, maar of ie dit voldoende uit zijn hoofd krijgt om ooit een kopmanschap af te dwingen. Ik vraag het me af.
Toen de Brommer nog over dit forum scheurde was iets dat leek op kritiek op Wilco uit den boze. Nu kan dit wel gezegd worden.
Cecchini 02 april 2019 14:20
Diezelfde Brommer, die door El Chaba is verlinkt bij het meldpunt Linkse Prikkers ?
Luijt 02 april 2019 14:23
Ik weet niet wat Al Shabaab met 'm gedaan heeft, maar hij lijkt helaas al dan niet gedwongen te zijn afgehaakt.
Tjappie2 02 april 2019 14:42
Ik vermoed eerder dat het (toch) starten van Froome in de tour hem geknakt heeft.
Tinuz 02 april 2019 15:00
Wachtwoord vergeten of gewoon uitgeluld. Surplasse op souplesse is volgens mij het reserve account van bromerta.
Eindhovuh 02 april 2019 16:24
Volgens mij valt een profwielrenner gemiddeld 3 a 4x per seizoen. Het probleem bij Kelderman is dat iedere valpartij bijna een blessure oplevert.
El Chaba 02 april 2019 16:59
Nee, het meldpunt prikkers die slecht met een andere mening om kunnen gaan. Jou vandaag ook bij aangemeld trouwens.
El Chaba 02 april 2019 16:59
El Chaba 02 april 2019 17:00
Tinuz 02 april 2019 17:22
Weet ge dat zeker? Volgens mij dezelfde tong - brom & surplasse.
El Chaba 02 april 2019 18:44
veluweracer 02 april 2019 18:58
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zit in m'n cynische modus, dus misschien val ik
> Thijs te hard, maar het komt mij over als een
> gevalletje: "we hebben nog 1,5 uur voor de
> deadline, is er nog iets gebeurd? Kelderman op de
> grond, ok. 500 woorden. Check."

Hij is altijd al een opportunist pur-sang geweest. Smult ook van dopinggevallen. Zijn 'spuit elf' journalistiek is van de goedkopere soort. Toch is er altijd wel een schijtkrant of kutprogramma voorradig die zijn plempsels of tronie durft te tonen.
veluweracer 02 april 2019 19:02
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij valt een profwielrenner gemiddeld 3 a
> 4x per seizoen. Het probleem bij Kelderman is dat
> iedere valpartij bijna een blessure oplevert.

Wellicht lijdt hij nu al aan osteoporose. Toch raadzaam voor hem om dat uit te sluiten. Sowieso doet wielrennen al niets voor de botdichtheid. Daarom ben ik zelf gaan 'joggen'. Met mijn voeten.
Luijt 02 april 2019 23:14
Jij weet shit he
Orakel 03 april 2019 09:13
Kelderman heeft heel veel talent voor lang en hard fietsen, maar ontbreekt het talent om altijd en overal scherp te zijn. Bij een afdaling of in super natte omstandigheden maak ik mij geen zorgen over Kelderman (ik weet dat hij in de Tour toen Izagirre won wél zo onderuit ging). Iedereen valt wel eens. Bij Kelderman lijkt het meer in het onverwachte te zitten. Dat hij (qua focus) in slaap sukkelt op een lange weg rechtdoor en dan staat er ineens een motor. Of vol gefocust op het terughalen van een vluchter en dan in de bocht wegglijden. Altijd en overal focussen kost energie en als Kelderman zijn zwakte overwint zou het zomaar kunnen dat hij een tikje minder vermogen trapt.
Sjorsoll 03 april 2019 15:33
Sowieso niet Bromertà. Surplace Op Souplesse is snedig maar niet naargeestig en rancuneus.
Sub Culture 03 april 2019 20:19
Beiden randfiguren.
Cecchini 03 april 2019 23:02
Bromerta was één van de meest interessante en inspirerende prikkers, weggejaagd door lege hulzen als El Chabaab die zich hier totaal misplaatst gedragen of ze de eigenaar zijn van deze site
Frederik D. 04 april 2019 19:00
Ik ben een groot fan van Cecchini. Maar ook een kritische fan. Beste Cecchini, denk een beetje aan je fans en gun hun hun plezier met El Chaba. Dat gemurmureer op elkaar, nergens voor nodig. Alsof je een oud mannetje bent dat maar raak moppert. Kom op. Ende murmureert niet.
Clavan 05 april 2019 10:49
Wilco Kelderman kan volgende maand niet meedoen aan de Giro d'Italia. De renner van Team Sunweb is niet op tijd hersteld van zijn zware val in de Ronde van Catalonië van vorige week.

De 28-jarige Kelderman ging eind maart in de finale van de vijfde etappe naar de grond - hij smakte op een rotonde tegen het asfalt toen hij het peloton leidde - en brak daarbij zijn linkersleutelbeen en een nekwervel.

Kelderman onderging dinsdag in Utrecht een succesvolle operatie aan zijn sleutelbeen. Hij moet echter nog vijf weken een nekbrace dragen en daardoor komt de start van de Giro op 11 mei in Bologna te vroeg voor de geboren Amersfoorter.

"Ik ben natuurlijk heel teleurgesteld dat ik opnieuw een groot deel van het seizoen moet missen", zegt Kelderman in een verklaring op de site van Team Sunweb. "Hopelijk kan ik later dit jaar nog mijn rentree maken, maar ik wil op dit moment niet te ver vooruit kijken."

Voor Kelderman is het niet de eerste keer dat hij een grote ronde door een blessure aan zich voorbij moet laten gaan. In 2018 moest hij de Tour de France laten schieten door een schouderblessure, die hij een week voor de start opliep tijdens een valpartij bij het NK wielrennen.
El Chaba 05 april 2019 17:32
El Chaba 05 april 2019 17:35
Bromertà was een kwaadaardig, haatdragend mannetje, die je meteen begon uit te kafferen als je het waagde om het met hem oneens te zijn. Net zo iemand als jij dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2019 17:35 door El Chaba.
Luijt 06 april 2019 09:06
Ja, jij weet shit. Zelfs beter dan anderen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen