Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rustdag II

Gepost door lodjan 
lodjan 22 juli 2019 09:12
Voor al uw overpeinzingen en rustdagnieuws.

Een mooie Tour tot dusverre. Hoogste gunfactor is voor Kruijswijk, daarna Pinot.
Johan 22 juli 2019 09:16
Hoogste gunfactor Pinot, daarna Alaphilippe.
Le Tour is coming home! Hoe zeg je dat in het Frans?
Sub Culture 22 juli 2019 09:17
Le Tour est venir maison.
Slimmerd 22 juli 2019 09:21
Ik kan niet wachten op het altijd zo belangrijke lijstje met de verdiensten
Ron de Renner 22 juli 2019 09:33
Ik hoop voor Kruijswijk vooral dat hij eindelijk die podiumplek in een grote ronde pakt die hem toekomt. Voor de eindwinst hoop ik als ik eerlijk ben toch eerder op Pinot, zowel qua koersstijl als carrièreverloop een boeiende coureur.

Wat qua parcours vooral opvalt aan de laatste week is hoe hoog deze is. Vorig jaar kwamen we niet boven de 2100m uit maar nu hebben we in drie dagen toppen van 2350, 2600, 2750 en 2350. En zoals Clement al aangaf, het feit dat ze vrijdag lang boven de 1800m blijven is ook een belangrijk gegeven. Zo op het eerste gezicht vooral gunstig voor Kruijswijk en Bernal en ongunstig voor Alaphilippe en Thomas?
Inigo 22 juli 2019 09:39
Ben benieuwd of de hoge verwachte temperaturen nog een belangrijke rol gaan spelen
Blueprint 22 juli 2019 09:42
Nog zes kandidaten voor de eindzege, dat is wel eens anders geweest na twee weken koers.

Julien Alaphilippe: heeft nog altijd een mooie voorsprong, maar staat op kraken en houdt het doorgaans geen drie weken vol.
Geraint Thomas: staat er nog altijd beter voor dan de rest, maar is bergop kwetsbaar. Kan hij nog verbeteren? Zei zich gisteren goed te voelen.
Steven Kruijswijk: bergop nog niet heel erg indrukwekkend, maar heeft een goede ploeg en een fameuze derde week.
Thibaut Pinot: bergop de beste, maar hoe gaat hij de hitte verteren?
Emmanuel Buchmann: enorm taai en gisteren alleen minder dan Pinot. Kan hij voor enorme verrassing zorgen?
Egan Bernal: kan misschien het beste met de hitte omgaan, maar moet t.o.v. Pinot en zijn eigen kopman nog tijd gaan pakken.

Ik durf eigenlijk geen voorspellingen meer te doen m.b.t. de eindwinnaar en het podium, maar mijn gut feeling zegt dat het tussen Pinot en Thomas gaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 09:57 door Blueprint.
Wanny 22 juli 2019 09:55
Vooralsnog is Kruijswijk in de bergen de minste van de 6 geweest. Heeft op alle 5 al tijd verloren en staat vooral derde door goede tijdritten en oplettendheid in de vlakke etappes.

Dus de verhoudingen moeten wel echt omdraaien wil ie de eindzege pakken.
Eddy Veen 22 juli 2019 09:58
Is het op feiten gebaseerd dat Steven Kruijswijk een betere derde week heeft dan al zijn concurrenten? Is het misschien een mythe die wij in stand willen houden?
rustdag 22 juli 2019 10:07
Wilco Kelderman verlaat Tour met rugproblemen

Wilco Kelderman zal morgen niet meer van start gaan in de zestiende etappe van de Tour de France. De 28-jarige Nederlander van Team Sunweb kampt met rugproblemen.
rustdag 22 juli 2019 10:07
Hij is duidelijk niet de enige,anders had hij wel in de prijzen gereden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 10:09 door rustdag.
lodjan 22 juli 2019 10:07
Thomas en Alaphilippe hebben meer tijd verloren afgelopen weekend (ik zou Planche niet meetellen om komende week te voorspellen).
De Alpen liggen Kruijswijk beter, de derde week en de hitte zijn niet in zijn nadeel.
lodjan 22 juli 2019 10:09
Is dat het antwoord op de 1e of 2e vraag?
lodjan 22 juli 2019 10:09
Op naar de Vuelta!
Slimmerd 22 juli 2019 10:12
Om dan daar na 10 dagen te merken dat je nog niet fit bent
MarkV 22 juli 2019 10:41
Het is in ieder geval een feit dat hij in bijna iedere grote ronde waar hij een goed klassement reed nog een paar plaatsen steeg in de laatste week. Behalve die Giro die hij moest winnen, maar dat lag niet aan zijn vorm.

Vorig jaar van 8 naar 5 in de Tour en van 10 naar 4 in de Vuelta. Al viel hij nog wel van het podium af in de laatste bergrit in de Vuelta en werd de stijging deels verklaard doordat er mannen met vluchtbonus boven stonden zoals Herrada en Gallopin.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 10:44 door MarkV.
Ron de Renner 22 juli 2019 11:28
Die val in de Giro was toen ook pas op de laatste vrijdag. Daarvoor was hij eerst twee weken sterk maar onopvallend, tot hij na 2 weken koers het roze pakte en de dagen erna domineerde.

Verder genoeg voorbeelden van Kruijswijks sterke 3e week. Zijn eerste twee Giro's, maar helemaal die van 2015 waarin hij in de eerste week minuten verloor maar daarna met Contador en Landa omhoog klom. En ook de Tour van dat jaar, waarin hij in de slotweek Gesink zijn klassement veilig stelde.
Anony 22 juli 2019 11:33
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Le Tour est venir maison.


spinning smiley sticking its tongue out
jor 22 juli 2019 11:35
Podium voor Kruijswijk wordt lastig verhaal. Pinot, Bernal en Buchmann zijn beter. Thomas verbetert. Alapahilippe is te pakken.
JW 22 juli 2019 12:13
Die laatste Tourweek wordt weer heel anders dan de voorgaande.
Allereerst het bloedhete weer dat wordt voorspeld. Dat zal een aanslag plegen op renners en hun knechten
De gevolgen voor het klassement zijn moeilijk te voorspellen.
Een andere factor is het grote aantal meters boven de 2000. Voor Dumoulin was het waarschijnlijk niet ideaal geweest. Was de slotfase van de Tourmalet een voorbode ?
Derde factor is de steun die de kopman van zijn ploeg gaat krijgen. Ineos lijkt wat te herstellen na een bleek optreden in de rit naar de Tourmalet, Kruijswijk en Pinot lijken op dit punt vrij gelijkwaardig, Buchmann doet daar niet veel voor onder. Movistar is altijd een team dat voor de aanval durft te kiezen, en blijft daardoor gevaarlijk tot de laatste dag.
Ten vierde: drie erg zware bergritten direct na elkaar ! Wie niet genoeg herstelt zal er de tweede of derde rit genadeloos doorheen zakken. Die uitputtingsslag zal m.i. de doorslaggevende factor worden.

Saai kan die laatste week nooit worden !
Horsie is back 22 juli 2019 12:27
Victor zat een uur lang 55 km/h te brommen op een hoogte van 1870 m. Waar hebben die TDF renners het over?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 12:30 door Horsie is back.
Kuiperberg 22 juli 2019 12:30
Ben ook benieuwd naar het gedrag van de zgn. supporters indien de Franse toppers op achterstand rijden. Een onverlaat kan een niet gewenste koploper zo even van de weg duwen... En natuurlijk de motoren die graag Pinot en Alaphilippe mee willen trekken..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 12:31 door Kuiperberg.
lodjan 22 juli 2019 12:59
Mooi rustdagnieuws: Berhane heeft voor twee jaar bijgetekend bij Cofidis.
Horsie is back 22 juli 2019 13:04
Ron de Renner Schreef:
-------------------------------------------------------

> Wat qua parcours vooral opvalt aan de laatste week
> is hoe hoog deze is. Vorig jaar kwamen we niet
> boven de 2100m uit maar nu hebben we in drie dagen
> toppen van 2350, 2600, 2750 en 2350. En zoals
> Clement al aangaf, het feit dat ze vrijdag lang
> boven de 1800m blijven is ook een belangrijk
> gegeven. Zo op het eerste gezicht vooral gunstig
> voor Kruijswijk en Bernal en ongunstig voor
> Alaphilippe en Thomas?

In de vorm van een paar jaar geleden zou er uiteraard maar één kandidaat winnaar aan te wijzen zijn geweest, Nairo Quintana.
Wat Horsie opvalt, is, dat de aanlopen naar deze hoge toppen bijna steeds zo lang zijn en er dus geen hoppen is van de ene hoge berg naar de andere hoge berg.
Dit maakt het des te zwaarder, want tijdens de klim bemerken renners steeds minder zuurstof tot de beschikking te hebben, terwijl ze al zo snakken.
Fred Grappe becijfert voor de Col Iseran (het dak) tijdens de klim een vermindering van de Vo2 max tot zo'n 15%.
Bekend is ook, dat niet iedereen er op exact dezelfde manier op zal reageren. De mens is een organisme en geen machine.

Wellicht dat de organisatie kan zorgdragen voor een meerijdende sprinkerinstallatie ter verkoeling vermengd met her een der wat druppels ketonen.
In ons eigen kikkerlandje gaan de kikkers ook onder sprinklerinstallaties als er hoogstwaarschijnlijk overal recordtemperaturen te registreren vallen.
Sjorsoll 22 juli 2019 13:06
De hitte wordt wel een factor ja.

Voor Dumoulin was het niet ideaal geweest, maar hij, Froome en toch ook Roglic hadden nu waarschijnlijk met afstand 1, 2 en 3 gestaan.
Orakel 22 juli 2019 13:32
Buchmann en Kruijswijk gaan hun brommers (Schachmann en Van Aert) missen in hun jacht op het podium. Een goede ploeg, renners die tempo kunnen maken, die er tot halverwege de laatste col nog bij zitten maken nu een marginal gain verschil. Daarom zie ik het Ineos of FDJ uitmaken voor eindwinst.
Nomath 22 juli 2019 13:32
De beweringen dat er boven de 2000 meter iets selectiefs aan de hand is, zijn op weinig analyse gebaseerd. De verandering van de zuurstofdruk gaat heel geleidelijk en berekenbaar. Een 1000-meter trede is een arbitraire grens . De verandering in de hoeveelheid ingeademde zuurstof is voor alle renners gelijk. Alleen de Columbianen die van nature een genetische aanpassing aan het leven op grote hoogte hebben, hebben een selectief voordeel. Dus een plus voor Bernal, Quintana en Uran.

Tegenover die afname in VO2max, staat een afname in de luchtweerstand, door de steeds ijlere lucht. Die afname volgt precies hetzelfde verband als de zuurstofdruk. De afname in luchtweerstand compenseert de afname in VO2max vrijwel geheel, zoals de schaatsrecords op banen van diverse hoogte laten zien. Wie hier selectief voordeel van hebben zijn de renners met een groot frontaal oppervlak, zoals Kruijswijk. Het is een nadeel voor de wat smaller gebouwde Columbianen.
Orakel 22 juli 2019 13:40
Kijk je puur naar de uitslagen van afgelopen weekend dan zie je het volgende qua tijdsverschillen:

Pinot
+ 14 Landa
+ 26 Buchmann
+ 26 Bernal
+ 55 Kruijswijk
+ 1:22 Alaphilippe
+ 1:25 Thomas
Cecchini 22 juli 2019 13:48
Hier thuis noemen we Kruijswijk dan ook, in navolging van Oeboema, de Rode Colombiaan.

JW 22 juli 2019 13:54
Dat betwijfel ik. Misschien Froome ?
Maar Roglic vind ik niet een stuk beter dan Kruijswijk.
En bij Dumoulin is het toch afwachten, het ene jaar is het andere niet. En de vraag is of zijn ploeg met hem erbij een stuk beter had gereden.
Orakel 22 juli 2019 14:33
Juist. Die redenatie klopt niet. Indien Alaphilippe deze Tour met hangen en wurgen wint dan ligt dat niet aan zijn sterke 3e week, maar aan zijn opgebouwde voorsprong in week 1 en 2.

Ik denk trouwens dat Kruijswijk zijn 'befaamde 3e week' is voortgekomen uit zijn subtop tijdperk. Toen kon hij van randje top-10 opschuiven en kreeg hij bovendien wat extra ruimte (zoals Landa gisteren) om wat meer in beeld te rijden. Een goede 3e week zie je eigenlijk bij vrijwel alle AK-renners die vaak meedoen om het podium (Nibali, Quintana, Uran, Dumoulin, Landa). Dus je, Kruijswijk heeft een goede 3e week. Van Bernal weten we dat eigenlijk nog niet, van Buchmann en Alaphilippe ook niet. Pinot zou het normaliter wel moeten kunnen, maar Thomas heeft dit jaar dan weer een slechte basis.... Wat dat betreft is podium voor Kruijswijk op basis van sterke 3e week best realistisch.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 14:36 door Orakel.
Tinuz 22 juli 2019 14:45
Zouden de renners, minus Sunweb, nu massaal ketonen aan het stapelen zijn?
Koppizoektwachtwoord 22 juli 2019 14:50
Cecchini 22 juli 2019 15:16
Zo slecht vind ik de ploeg niet eigenlijk. Die Kämna was gisteren een openbaring en Roche en Matthews doen het redelijk, zeker met al die energie verspillende ontsnappingen waarin ze al gezeten hebben.
Tinuz 22 juli 2019 15:43
Hoe gaat het met Dumoulin en z'n eventuele transfer. De gedachte die bij mij opkomt op deze rustdag.
Ik neig er nu naar dat hij na een stevig gesprek gewoon bij Sunweb blijft. Benieuwd of hij de komende Vuelta nog gaat betwisten.
Walnoot 22 juli 2019 17:45
Naast hitte ook een serieuze kans op veel regen in de laatste etappes. Dat gaat de goede dalers helpen en de slechte dalers in de problemen brengen.
Eindhovuh 22 juli 2019 18:05
Zijn er eigenlijk ooit goede Nederlandse dalers geweest?
valse trage 22 juli 2019 18:07
Johan van der Velde, heb ik laatst ergens gelezen.
lodjan 22 juli 2019 18:08
Nomath 22 juli 2019 18:09
Kruijswijk is nu ook de tip van The Boss in The Move, vanaf 32:00.
Interessante toelichting van TJVG waarom Kruijswijk lang gesukkeld heeft.
opoeepo 22 juli 2019 18:44
En serieuze afkoeling op weg naar Tignes (17-18C)
Sub Culture 22 juli 2019 18:45
Curzio 22 juli 2019 19:12
Kruijswijk is tot nog toe niet de beste bergop, maar hij heeft denk ik wel de grootste kans om geen inzinking te krijgen. Op basis van resultaten uit het verleden lijken Pinot, Buchmann en Alaphilippe me kwetsbaarder, en op basis van de huidige Tour geldt dat ook voor Thomas. Van Bernal is dat niet helemaal bekend, die lijkt me ook niet snel kapot te krijgen, maar heeft misschien zijn jeugd als achilleshiel.
Andere Peter 22 juli 2019 20:53
De lange aanlopen maken ook de waarde van ploegenspel groter. Alweer een plusje voor Bernal. Een minnetje bij Alaphilippe. Al zie ik het nog gebeuren dat ze Viviani en Richeze vooruit sturen...
Andere Peter 22 juli 2019 20:55
Ik denk trouwens dat Kruijswijk zijn 'befaamde 3e week' is voortgekomen uit zijn subtop tijdperk.

Eens. Ik herinner mij en Giro met Kruijswijk als topper en toen ging het mos aan het einde van week 3.
Ron de Renner 22 juli 2019 20:58
Misschien zelfs al in de verraderlijke 'tussenetappe' naar Gap? Lijkt aan de ene kant onwaarschijnlijk met 3 Alpenritten voor de boeg maar in het jaar dat Evans de Tour won had je precies dezelfde situatie, en pakte Evans in Gap een minuut op Andy Schleck (en reed Voeckler iemand's achtertuin binnen).
Ridder Kale Knikker 22 juli 2019 21:03
Hahahaha leuk Cecchini!
MarkV 22 juli 2019 21:20
Volgens mij was dat met Voeckler in een rit naar Italië gewonnen door Boasson Hagen (voor Mollema).
Sub Culture 22 juli 2019 22:05
Een leuk gegeven om vast te stellen is het weinig aantal grote valpartijen.
Niks vreselijker dan zo'n massale valpartij en dan moeten vaststellen dat enkele protagonisten alle kansen op een klassement reeds hebben verkeken.
Sjorsoll 22 juli 2019 22:20
Het ene jaar is het andere niet nee. Feit is wel dat veel van de renners die nu vooraan staan al jaren meegaan, maar nooit kans maken op de overwinning. Dumoulin en Froome eindigen nooit buiten het podium bij een serieuze poging. Dat zijn gewoon veruit de twee beste klassementsrenners. Roglic komt daarachter, zeker als hij niet al die kleine rondjes van tevoren fietst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 22:21 door Sjorsoll.
Pyama 22 juli 2019 23:37
Ron de Renner 23 juli 2019 09:07
Verrek, je hebt gelijk, ik haal twee dingen door elkaar. Gap was net een dag eerder.
Slimmerd 23 juli 2019 09:11
Dat is zeker een mooi gegeven, als we eerlijk zijn is er ook gewoon geen AK-man letterlijk weggevallen (hooguit de impact van de val van Fuglsang)
Curzio 23 juli 2019 09:28
Orakel 23 juli 2019 10:17
Landa heeft inderdaad tijd verloren door een val, maar niet door een blessure.

Volgens mij heeft het mindere aantal valpartijen alles te maken met het verbod op Tramadol.
opoeepo 23 juli 2019 13:11
Ja, vallen doet nu pijn.
PVW 24 juli 2019 06:17
Net een dag voordat fuglsang eruit viel gejuichd. Helaas.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen