Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

»106th Tour de France (2.UWT)Stage 16 » Nîmes › Nîmes (177k)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 22 juli 2019 16:28


Vertrek 13.20
Verwachte aankomst 17.30




Algemeen Klassement
1 JULIAN ALAPHILIPPE 21 DECEUNINCK - QUICK - STEP 61h 00' 22'' - B : 30'' -
2 GERAINT THOMAS 1 TEAM INEOS 61h 01' 57'' + 00h 01' 35'' - -
3 STEVEN KRUIJSWIJK 81 TEAM JUMBO - VISMA 61h 02' 09'' + 00h 01' 47'' B : 4'' -
4 THIBAUT PINOT 51 GROUPAMA - FDJ 61h 02' 12'' + 00h 01' 50'' B : 24'' -
5 EGAN BERNAL 2 TEAM INEOS 61h 02' 24'' + 00h 02' 02'' - -
6 EMANUEL BUCHMANN 12 BORA - HANSGROHE 61h 02' 36'' + 00h 02' 14'' - -
7 MIKEL LANDA MEANA 65 MOVISTAR TEAM 61h 05' 16'' + 00h 04' 54'' B : 4'' -
8 ALEJANDRO VALVERDE 62 MOVISTAR TEAM 61h 05' 22'' + 00h 05' 00'' - -
9 JAKOB FUGLSANG 71 ASTANA PRO TEAM 61h 05' 49'' + 00h 05' 27'' - -
10 RIGOBERTO URAN 91 EF EDUCATION FIRST 61h 05' 55'' + 00h 05' 33'' - -


De man van de Pyreneeen
Cecchini 22 juli 2019 16:28
Vergeten Nederlandse Tourrenners - Martin SCHALKERS - 126-ste in Tour van 1990 (winnaar Greg Lemond - Breukink 3e)

De onvolprezen Frad van Slogteren moest al bekennen dat Martin Schalkers toch wel de meest onbekende Nederlandse tourrenner is. Ik voelde me daarom helemaal niet tekortschieten toen ik zijn naam zag, en ik nog nooit van hem gehoord had. Terwijl Martin notabene ook nog 4x de Giro heeft uitgereden. Als renner was hij mij al niet opgevallen, maar als ik lees hoe zijn huidige leven eruit ziet, dan hoop ik niet, dat zijn vrouw hem niet vergeet als hij weer eens urenlang op zijn zolder met zijn treintjes speelt.



Martin Schalkers is waarschijnlijk de meest onbekende van alle 251 Tourrenners die ik biografisch heb vastgelegd in mijn drie boeken over de geschiedenis van Nederland in de Tour de France. Henk Steevens zijn ploegleider bij de amateurs zei dan ook over hem: “Martin had een talent om niet op te vallen.”
Hij was dan ook een a-typische wielrenner, die een beetje toevallig wielrenner was geworden. Voor de meeste renners is wielrenner zijn iets waar ze al van droomden voor ze het werden. Bij Martin was het toeval. Toen hij op de mts studeerde had hij een racefiets aangeschaft. Niet om wielrenner te worden, maar om er mee naar school te gaan en in zijn vrije tijd wat te gaan trimmen. Tot een vriend van school die aan wielrennen deed hem een keer meenam nar wielervereniging De Bollenstreek.

Het is aan zijn doorzettingsvermogen te danken dat hij bleef gaan, want de eerste kennismaking was niet hoopgevend. In zijn eerste clubkoersje ging hij hard onderuit en hij lag helemaal open. Maar toen alle wonden waren genezen ging hij weer. Zonder succes, want winnen was er lang niet bij. Toen hij in dienst moest werd hem gevraagd wat zijn hobby’s waren en toen dat na enig nadenken de wielersport bleek te zien, kreeg hij prompt een uitnodiging van majoor Beljaars, leider van de militaire ploeg die aan diverse amateurwedstrijden, als Olympia’s Tour meedeed. Die had kennelijk wat te weinig renners.

Martin kreeg direct alle tijd om te trainen en hij ging met sprongen vooruit. Zijn grootste kwaliteit was het aankomen, maar hij was niet zo rap dat hij de overwinningen aaneenreeg. Maar hij behaalde wel veel ereplaatsen en zo kwam hij na zijn diensttijd in een goede ploeg terecht.

Dat was Driessen-Optilon van Henk Steevens. Toen die door Cees Priem werd gevraagd om zijn assistent te worden bij TVM en wilde weten of hij wat goede amateurs kon meenemen die in de ploeg zouden passen, viel de naam van de renner uit Katwijk. Voor hij het wist was Martin Schalkers beroepsrenner.
Hij heeft vijf jaar in dienst van TVM gereden en in die tijd twee keer de Ronde van Italië gereden en een keer de Tour de France. Hij heeft ze alle drie uitgereden, ook al was het soms erg moeilijk. Maar hij was een goede kracht voor de ploeg en het klassement totaal niet belangrijk.

Hij bemerkte al gauw dat hij niet het karakter had om als renner grenzen over te gaan, zoals Hennie Kuiper en Adrie van der Poel dat konden. Renners die hij om die eigenschap zeer bewonderde Dat zou hij nooit kunnen, stelde hij vast. Zijn inbreng was zijn beschikbaarheid voor de ploeg, een taak waarom hij zeker is gewaardeerd.

In 1991 werd hij – zoals hij dat zegt – door Priem geloosd. Op een niet al te nette manier, vindt hij. Maar zo zat de wielerwereld in elkaar en dat was zijn wereldje niet. Hij was ook niet het type om daar met een grote bek tegenin te gaan. Hij stond op straat en na wat korte verbintenissen merkte hij dat ze in het bedrijfsleven niet op hem zaten te wachten. Hij had een technische opleiding afgemaakt en na een baan in een fabriek waar weegtoestellen voor industriële processen worden gemaakt en het maken van schaalmodellen voor ruimtevaartprojecten was hij ineens werkloos en te oud om nog makkelijk aan de bak te komen.
Zijn vrouw Regine heeft haar eigen praktijk als fysiotherapeute en acupuncturiste en zo werd Martin huisman. Stofzuigen, wassen, strijken, boodschappen doen, naast een eigen winkeltje waarin hij zijn werktijden zelf kan bepalen. Het begon klein, maar ...
Een van de grote hobby’s in deze tijd is autoracen op circuits. Niet op Zandvoort, Hockenheim of Francorchamps maar op zolder. In miniatuur met autootjes die tegen een stootje kunnen en regelmatig uit de bocht vliegen. Die zijn dan vaak niet meer bruikbaar.

Tenzij je ze naar Martin brengt, die ze kundig repareert, onderdelen vervangt en als die niet meer te koop zijn ze zelf maakt. Koekel zijn naam maar en je komt op zijn site in een wereld waar je geen weet van hebt. In die wereld valt hij wel op, want hij heeft het razend druk. Zo druk dat het eten soms niet op tafel staat als Regine van haar werk thuiskomt. Maar gelukkig heeft ook Katwijk een afhaalchinees.

Door Fred van Slogteren.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 16:43 door Cecchini.
Blueprint 22 juli 2019 16:40
De rit waar niemand op zit te wachten.
Inigo 22 juli 2019 16:44
Inderdaad. Ze rijden zelfs een rondje..
Pyama 22 juli 2019 16:46
En als er nu eens wind staat?
PVW 22 juli 2019 16:49
Dan wint alaphillipe de tour nog voor de alpen beginnen...
Cecchini 22 juli 2019 17:08
Morgen rijdt de Tour morgen door Anduze, het bedevaartsoord van lezers van De Renner. Het dorp waar Tim Krabbé een tijd heeft gewoond om te komen tot het boek der wielerboeken.

Hier een verslag van de Volkskrant over een aantal wielerromantici, die 25 jaar na het verschijnen van de Renner de Ronde van de Mont Aigoual probeerden na te spelen.



De Renner keert terug - Door Bart Jungmann

Tim Krabbé's wielerroman De Renner is voor sommige hardfietsende amateurs belangrijker dan de bijbel. Het lag dus in de lijn dat Krabbé's route 25 jaar na de verschijning van het boek nog eens werd nagekoerst. Achttien renners verlaten dinsdagmorgen Anduze en hun pelotonnetje lijkt meteen in zijn natuurlijke plooi te vallen. De marathonschaatser geeft het tempo aan, dan de cyclosportieve mannetjesputters van Le Champion. De Volkskrant zit achterin. De anderen zullen wel denken: let op die linkebal.

'Goede renners hebben kenmerkende hoofden en slechte renners hebben kenmerkende hoofden - maar dat geldt alleen voor renners die je al kent.'

Bij het eerste klimmetje valt er een gat. Nieuwe Niedorp, die reuma, twee kunstheupen en een aangepaste fiets heeft, kan het tempo van de marathonschaatser niet volgen. De Volkskrant schuift attent naar voren. Goed gedaan. Maar dan: gat in de weg. Lekke band. Arnhem, Stein, Brugge en Algemeen Dagblad knijpen solidair in de remmen. Bandje verwisselen, bandje oppompen, weer vertrekken. Fietspompje klettert op asfalt. Verdomme!

'Daar staat Reilhan in zijn groene trui. Vorige week zat ik met hem in de kopgroep. Hij deed zijn drie trapjes op kop, maar daar was alles mee gezegd. Ha die Reilhan. Wieltjeszuiger.' Onbaatzuchtige Stein wacht de Volkskrant op en neemt hem op sleeptouw. Brugge, Arnhem en Algemeen Dagblad worden weer stippen. In een gedurfde afdaling komt Volkskrant opeens uit het wiel van Stein en denkt het gat in één keer te dichten. Ha die Volkskrant. Wieltjeszuiger.

Het lukt niet. Brugge, Arnhem en Algemeen Dagblad worden weer stipjes. Stein dendert langs en gebaart: aanpikken. Van de Cevennen, hier weids en groen, blijft niets anders over dan het achterwiel van Stein. Wie niet aanpikt, is reddeloos verloren. Er zit niets anders op dan te sterven in een achterwiel. Het is dertig graden en de Volkskrant heeft kippenvel op de benen.

Na 45 kilometer, net voorbij Dions, is het sterven opeens gedaan. Het lichaam besluit dat het mooi is geweest en de geest is allang blij dat iemand anders die beslissing heeft genomen. De Volkskrant is de fietser die hij altijd al was. Batüwü Griekgriek. 'Ik heb mezelf een keer de opdracht gegeven een willekeurig woord te bedenken. Volstrekt willekeurig, kan dat? Daar was het al: Batüwü Griekgriek.'

Maandagmorgen, Tweede Pinksterdag, verzamelen we om zes uur op Schiphol om een jongensdroom in vervulling te doen gaan. Aldus Cecchini uit Arnhem, de grootste romanticus onder ons. We gaan De Renner nadoen. Dit meesterwerkje van Tim Krabbé viert dit jaar zijn zilveren jubileum. Bij verschijning werd De Renner door Nico Scheepmaker betiteld als een literair meesterwerk én het beste sportboek. Daarmee deed hij De Renner te kort. De Renner is een magisch boek. Het is Kees de Jongen voor gevorderde jongens.

Een paar dertigers, een enkele zestigplusser, maar vooral veertigers en vijftigers laten op maandagmorgen het vehikel van hun dromen achter in een busje. Allemaal mannen die in 1978 nog best hadden kunnen beginnen aan een wielercarrière, zoals beschreven door Krabbé, maar dat om onduidelijke redenen niet hebben gedaan. Deze week gaan we het goedmaken.

Zelf reizen we per trein naar Nîmes om in Anduze weer herenigd te worden met de racefiets. De anderen, die met de eigen auto reisden, zijn er al. In totaal zeventien mensen. Vijftien mannen, twee vrouwen. De eerste dagen zijn bedoeld om te genieten van de Cevennen en te wennen aan de onbedaarlijke hitte. Zaterdag staat de Ronde van Mont Aigoual op het programma. Mont Aigoual betekent letterlijk waterberg, want is het eerste obstakel voor neerslag van de Middellandse Zee. Tweehonderd dagen per jaar regen naar het schijnt. De Ronde van Mont Aigoual is het spannende decor van Tim Krabbé's wording als renner.

'Mijn sportcarrière, 1973: ik zat in Anduze in een café en las de Midi Libre. Op de regionale pagina's werd een wielerwedstrijd aangekondigd met start en finish in Anduze zelf. Plotseling voelde ik dat het nu of nooit was.' Woensdagmiddag keert Tim Krabbé terug in het dorp dat de poort van de Cevennen wordt genoemd. Woensdagavond spreekt hij op het terras het peloton, zijn peloton, voor de eerste keer toe. Hij heeft het wielershirt aangetrokken dat speciaal voor dit evenement is gemaakt. Boven hem schijnt de maan. Op zijn rug schijnt, strakgespannen, de zon.

Wielrennen doet de 60-jarige Krabbé alleen nog maar als er niemand kijkt. In 1980 zette hij een punt achter zijn loopbaan en vijftien jaar geleden heeft hij voor de laatste keer op een racefiets de top van de Aigoual bereikt. Maar Anduze is hem nog steeds dierbaar.'Als ik in Frankrijk ben, rijd ik er graag een stukje voor om.'

In het begin van de jaren zeventig had Krabbé hier een appartement om als late twintiger zijn liefde voor de wielersport aan de praktijk te toetsen. 'Qua kracht was ik er zeker geschikt voor, maar wat nog belangrijker is: ik kan me goed verliezen in abstracte bezigheden zoals het wielrennen toch is.' Volgens Gerrie Knetemann is er een behoorlijke prof aan Tim Krabbé verloren gegaan. De dagelijkse trainingsritten door de Cevennen waren in theorie bedoeld om inspiratie op te doen voor verhalen, maar in werkelijkheid kwam daar niets van. 'Je bewustzijn is klein op een fiets.'

Niettemin resulteerde een en ander tot het 'heilige schrift', zoals Jarich Renema uit Utrecht dat noemt. Geen trouwere lezers dan de lezers van De Renner. Meindert Brugman uit Nieuwe Niedorp was de eerste die zich aanmeldde. 'Dit is zo mooi om mee te maken.' Brugman zou vanwege zijn reuma beter kunnen zwemmen, maar de fiets is zijn lust en zijn leven. Hij heeft er een hoog stuur op laten monteren, legt eenzaam in de achterhoede zijn kilometers af en is zonder twijfel de kranigste van ons allemaal.

Tim Krabbé kan alleen maar buitengewoon vereerd zijn met deze schare trouwe volgelingen. 'Dit is de droom van elke schrijver', zegt hij. De afgelopen decennia ontving hij elk jaar wel zes of zeven brieven van lezers die zijn kruisweg over de Causse Méjean en de Causse Noir nadeden.

'Langzamerhand vind ik een cadans. Klimmen is een ritme, een roes, je moet de protesten van je organen in slaap wiegen.'

Zestien renners en één fietser vertrekken wonsdagmorgen voor de elfcollentocht (130 kilometer) en de zevencollentocht (100 kilometer). De schaatsers zullen later volgen. Kwestie van d'r op en d'r over. De Volkskrant zit achterin. De anderen zullen wel denken: hoe zal het hem vandaag vergaan?

Niet slecht. Het klimmen is nog geen roes, maar al wel een ritme. Op de Col de Bane laat de Volkskrant Veenendaal achter zich en probeert het wiel van Walick Riethoven te houden, maar dat is te hoog gegrepen. Walick Riethoven vlindert verontwaardigd weg. De Col de l'Asclier is vandaag met 905 meter het dak van de rit en volgens Krabbé de lastigste klim van de Cévennes.

'Ik bezichtig mijn polsen die rechtuit voor me liggen als latten naar het stuur. Ze zijn zo bruin geworden, in de plooien bijna zwart. De haartjes liggen in natte banen naast elkaar in de rijrichting. Ik vind mijn polsen ontzettend mooi'.

De zonnecrème wordt door het zweet weer naar de oppervlakte gedreven. De polsen van de Volkskrant liggen als yoghurt naar het stuur. Wat eens een achterwerk was, hangt nu als dood vlees op het zadel. Heeg en Wassenaar peddelen voorbij, maar Veenendaal blijft een gepasseerd station. Niet slecht. Genoeg lucht in elk geval voor de vergezichten. Na de lunch, een Nederlandse campinghouder voedt ons onder een partyluifel op de Col de Bes, vertrekken Arnhem, Heeg en Volkskrant als eersten. Volkskrant neemt in afdaling voorsprong, wordt op de Col de Pierre Levée bijgehaald door Heeg.

'Wielrennen imiteert het leven, zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving.'

Heeg staat te voet op de D153 om de juiste richting te bepalen. Hij wijst net naar rechts als de Volkskrant komt aanzoeven. Alleen op kop in de zevencollentocht, 11 juni 2003. Een fietser waant zich de renner.

Batüwü Griekgriek.


Anduze
Remko 22 juli 2019 17:10
Morgen 37 graden in Nimes.
JW 22 juli 2019 17:44
José de Cauwer meldt in het "Officiële TdF-blad" al, dat er op dit parkoers stukken zijn waar potentieel gevaar voor waaiers is.
En als ik actuele berichten mag geloven zou dat met name op het traject in oostelijke richting (na Anduze) morgen het geval kunnen zijn.. Voorspelde windrichting tussen zuid en zuidwest, de voorspellingen over de verwachte windsnelheid lopen nog uiteen. Wèl wordt in elk geval in de middag de meeste wind verwacht. Bovendien zou het landschap hier vrij open zijn.

Als het allemaal klopt zal er toch enig waaiergevaar zijn. En dat betekent dan in elk geval een nerveuze rit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 17:47 door JW.
JW 22 juli 2019 17:47
Eerste, tweede en derde prioriteit voor Jumbo lijkt me morgen het beschermen van de belangen van Kruijswijk, en geen mannen (Martin, Jansen) op te offeren aan de sprintbelangen. Er is genoeg gewonnen, en in Parijs kan nog een keer meegedaan worden voor de sprint.
Slimmerd 22 juli 2019 17:50
Dat is in ieder geval waaiergevaar op het goede deel van het parkoers, in de laatste 75km lijkt me de kans namelijk groter dan in de eerste 25.
Slimmerd 22 juli 2019 17:51
Jansen en Teunissen gewoon in dienst van Groenewegen, daarom zijn ze hier. Ik zou Martin inderdaad niet gebruiken voor controle van de kopgroep
rustdag 22 juli 2019 18:40
Niet mee eens. iedereen en alles in dienst van Kruijswijk. je mag het risico nooit nemen.
opoeepo 22 juli 2019 18:40
Het wordt veel te warm voor waaiers.
Curzio 22 juli 2019 19:08
Zelf de slag forceren en zorgen dat je Groenewegen en Kruijswijk in de eerste waaier hebt, daarna moet Groenewegen dan maar z'n eigen boontjes doppen (Parijs-Nice-style).
Cyclad58 22 juli 2019 19:14
Waarom Groendahl en Teunissen niet inzetten bij Dylan? In de bergen heeft Kruijswijk aan hen toch weinig of niets.
Ik moet overigens nog zien of Groenewegen morgen kan sprinten, de finale is niet echt gemakkelijk.
Andere Peter 22 juli 2019 19:23
Prima ritje voor tussendoor. Maar jammer van die rustdag. De combi van de rustdag en deze rit maakt dat zo'n Tour even inkakt.

Stokpaardje: toegroeien naar het afschaffen van die rustdag. Begin eens met één rustdag minder. Later misschien zelfs nul rustdagen. Elke dag rijden is het unique selling point. Horizontaal programmeren, dus elke dag een nieuwe etappewinnaar. Zorg dat de arbeids/rust-verhouding van de renners ongeveer hetzelfde als nu blijft door op MA, DI en WO veel kortere etappes te rijden. Op maandag een korte tijdrit, pakweg 12-15 km. Of 6 km klimtijdrit. Kleine verschillen, maar toch weer wat petite histoire. Waardemetinkje. Zo'n rondritje rond Nîmes op dinsdag mag ook in pakweg 60 km. Dik een uur spanning op die spieren. Minder dan de meeste renners op een rustdag rijden. Dan weer masseren en rusten. De rit naar Gap mag ook best een uur korter. Of bv starten waar nu de sprint ligt. Pas op donderdag weer een slopende, lange rit. Varieer.

Dan heb je elke dag een ritwinnaar. Zonder dat de totale (over)belasting voor de renners echt méér wordt. Commercieel aantrekkelijker dan wat we nu doen. Voor iedereen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 19:26 door Andere Peter.
rustdag 22 juli 2019 19:25
Het gaat alleen om morgen, mocht het hard waaien en kans opwaaiers
JW 22 juli 2019 20:00
Àls er waaiergevaar is zal het nerveus zijn in het peloton.
En dan kun je iedereen nodig hebben, ook om situaties recht te zetten.
Je moet er toch niet aan denken dat Kruijswijk voor de echte bergritten nog tijd verliest doordat zijn ploeg niet paraat is ?
Morgen is maar één ding van belang: het ak.

Zèlf een waaier opzetten zie ik Jumbo niet doen.
DQS en Ineos eerder, dat zijn de specialisten.
Curzio 22 juli 2019 21:07
Met Jansen, Teunissen, Martin, Kruijswijk en Groenewegen moet je toch wel een waaier kunnen trekken?
Koppizoektwachtwoord 22 juli 2019 21:33
Als ik een persoonlijke herinnering mag toevoegen: tijdens een fietsvakantie (2004?) doorkruiste ik in mijn eentje Zuid-Frankrijk.
In het pittoreske Le Pompidou plande ik een rustdag. Nadat ik mijn koersbroek zeer zorgvuldig had gewassen kuierde ik vanuit de op twee ezels en mijzelve na geheel lege camping het dorpje in.
Daar stond zomaar een kraam vol partjes divers fruit langs de weg, met Nederlands sprekende mannen erachter. Het bleek een ravitailleringspost te zijn van de zg Ronde van Tim Krabbé. Enkele tientallen renners fietsen zo'n beetje het boek na en konden elk moment aankomen.
Ik nestelde me op het terras van het aanpalende café en wachtte af.
Er naderen een paar wielrenners. Deze snelle types graaiden wat te eten mee en fietsten raps weer verder. Even later stapte een grotere groep op het gemak af en enkelen namen zelfs plaats op het terras van 'mijn' café. Ook Maarten Ducrot, hij was een van de begeleiders. Tim Krabbé himself kwam zowaar met een 'bonjour!' bij mij aan tafel zitten.
Misschien viel het hem even tegen dat ik geen Fransman was, maar hij vroeg toch beleefd hoe ik daar in dat onooglijke dorpje verzeild was geraakt. Ik vertelde hem van mijn reis, morgen de Aigoual, blabla. Hij was echt geïnteresseerd en in mijn beleving was hij in z'n hart liever op mijn manier verder gefietst. Maar tussen droom en daad... Enfin, hij moest weer verder en met een krachtige handdruk nam hij afscheid. 'Tot ziens Koppi!'
De volgende dag fietste ik met m'n 20 kilo bagage weer verder. Ik meerde aan bij een restaurantje voor een lunch. Die tent werd bestierd door een Vlaams echtpaar en ze boden me gratis een enorm bord pasta aan. Dat was namelijk over van een grote groep Nederlandse fietsers die er gisteren had gegeten.
Later in de middag doemde de Mont Aigoual op. Ik zwoegde omhoog, hoorde Mart Smeets desondanks lyrisch (jawel) commentaar geven. Ondertussen suisden er steeds meer renners naar beneden: de Krabbéronderenners, opnieuw. En er klonk een luid 'Hé Koppi!', met een duim omhoog van Tim (dat mag ik zeggen).
Sympathieke vent, naar mijn oordeel. Goeie gast voor de Avondetappe, maar ik denk dat hij past (of te duur is).
lodjan 22 juli 2019 21:56
thumbs up

Leuk, dat alleen fietsen met tent en bagage heb ik ook gedaan. Het meest in Frankrijk, maar ook in verschillende Afrikaanse landen.
PVW 22 juli 2019 22:03
Spijt me zeer, maar ik vind het een waardeloos geschreven stuk... wel grappig dat koppi daar dan precies langs cruist smileys with beer
JW 22 juli 2019 22:26
Ik zou het graag zien gebeuren winking smiley
Horsie is back 22 juli 2019 23:04
Dus als Horsie het goed begrijpt is het morgen Wie niet weg waait is gezien.
Eddy Veen 22 juli 2019 23:38
Cecckini en Koppi, bedankt voor de mooie verhalen. Heeft iemand zich al verdiept in de windrichting- en kracht morgen? Ik lees 18 km per uur om 15 uur (= 5 m/s).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2019 23:41 door Eddy Veen.
opoeepo 22 juli 2019 23:54
ZZW, 15-25km/h. (vlg. weather.com)
Tinuz 23 juli 2019 00:34
Het weeralarm stinkt weer naar globalwarming activisme. De meeste voorspellingen in La Douce France de komende week zijn nu sterk naar beneden bijgesteld.
De zwarte trui 23 juli 2019 01:40
Nelissen zegt bij de NOS dat er zeker waaiers komen. Ik moet het nog zien. De renners maken de koers, de wind niet. Kan zomaar een lusteloze etappe worden met Offredo (doet die nog mee) in zijn eentje spartelend en alleen de laatste 10 km koers.

Spreekt voor zich dat alles wat geel zwart is zich voor die rooie gaat inzetten.
Ridder Kale Knikker 23 juli 2019 04:48
Mooi relaas Koppi en vast een nog mooiere herinnering! Dank voor het delen
Kuiperberg 23 juli 2019 06:21
En dan sta ik op om richting werk te gaan en denk ik.. Lekker. Het gaat beginnen, de slotweek in de TdF. We gaan het zien. Zin in
Walnoot 23 juli 2019 09:00
Idd, valt allemaal best mee met die klimaatverandering, toch?
[www.demorgen.be]

In Nîmes is het op dit moment al 28 graden. Tijdens de rit zal het waarschijnlijk niet onder de 35 gaan. Waaiers? Het kan, maar de kans acht ik niet zo groot. Na Uzès is de kans verkeken vanwege teveel profiel en wind teveel van opzij/voor. Ik zou het proberen met nog 37km te gaan als ik van Quick-Step was.
predator 23 juli 2019 10:20
Ridder Kale Knikker Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi relaas Koppi en vast een nog mooiere
> herinnering! Dank voor het delen

Eens
Kuiperberg 23 juli 2019 10:48
Ik hoop wel dat iedereen op de fiets blijft. Een valpartij waarbij kanshebbers worden uitgeschakeld voordat we de bergen ingaan, zou toch heel jammer zijn.
Aerts 23 juli 2019 11:20
Dus eigenlijk wil je een saaie sprint?
Geef mij dan maar liever waaiers, lichte valpartijen, lekke banden. En dan moeten er misschien nog meer klassementmannen aanvallen in de bergen.
Sub Culture 23 juli 2019 12:26
Lichte valpartijen... ga je schamen.
Cecchini 23 juli 2019 12:26
Door Iwan Tol



Drie jaar geleden was ik in Nuenen voor een reportage over Steven Kruijswijk, na Vincent van Gogh de beroemdste oud-inwoner van het dorp. Kruijswijk stond op het punt de Giro d’Italia te gaan winnen en zoals dat dan gaat: het journaille toog richting het geboortedorp van de wielerheld.

In het dorp werd hij ‘een jongen zonder poeha’, genoemd. De één wist te vertellen dat hij ooit een meisje uit het zwembad van een verdrinkingsdood had gered, de ander dat hij zijn vriendin Sophie op Curaçao had leren kennen. Exotisch, zo ver van huis, maar ook een beetje onpraktisch: Sophie bleek namelijk ook gewoon uit Nuenen te komen.

Bij fietsenhandel Sjef Kisters, de man die ooit de eerste racefiets aan Kruijswijk verkocht, was het een komen en gaan van journalisten. ‘Volkskrant?’, verzuchtte Kisters, met een gezicht van iemand die zich midden in een mediaorkaan bevindt. Volkskrant, ja. Dat kon er ook nog wel bij. Maar eerst moest hij een mevrouw helpen die een e-bike wilde kopen. En daarna zijn zoon ophalen van school, dus of het een beetje snel kon.

En toen kwam De Sneeuwrand. Kruijswijk lette even niet op, verloor de Giro en een jaar later won Tom Dumoulin wel het roze. ‘Stevie’ was vergeten, zo gaat dat in de sport. Over die Giro van 2016 wil Kruijswijk niet meer praten. Wat schiet je ermee op? Hij leeft in het nu. En bovendien: wat moet hij er nog over zeggen? Het was stom ja. Punt. We zijn drie jaar verder.

En niet alleen hij, zijn ploeg ook. In retroperspectief was die Giro misschien wel het beginpunt van het huidige succes van Jumbo-Visma. Voor het eerst was er het besef dat een grote ronde gewonnen kon worden. Het was alleen nog niet de tijd.

Kruijswijk heeft niet de looks, noch de teksten van Dumoulin, maar hij is wel een verdomd goeie prof. Laurens ten Dam bestudeerde ooit de trainingsgegevens van zijn voormalige collega op Strava en concludeerde dat er niemand in het peloton is die zo strak zijn trainingen uitvoert als Kruijswijk. Zes uur trainen is nooít 5.59,59.

Langzaam vervaagt het beeld van de tuimelende Kruijswijk op de sneeuwrand. Vorig jaar ging hij er in de rit naar Alpe d’Huez op 72 (!) kilometer van de eindstreep vandoor. Hij zou wel zien waar het schip strandde. Dat was op 3,5 kilometer van het einde. Hij won niet, maar veroverde wel de harten van de wielerfans.

Deze Tour de France lijkt Kruijswijk meer gefocust dan ooit. Hij vond het prachtig, die gele trui voor Teunissen, maar vierde het feestje ingetogen. Iedereen snapte dat. Stevie was met zijn eigen Tour bezig. Geen idee of hij het geel kan veroveren. Maar wat zou het mooi zijn. Sjef Kisters moet nu maar wat extra personeel inhuren.
Aerts 23 juli 2019 12:51
Sorry sub, valpartijen sorry ernst. Ik kom ook maar van een simpel plattelandsdorpje.
Pyama 23 juli 2019 13:08
Sunweb maakt vandaag vrienden met Matthews. Bol krijgt wederom de voorkeur in de sprint. Een tweede plaats voor groen is dus ook niet belangrijk voor de vakantieclub.
Slimmerd 23 juli 2019 13:12
Misschien dat Matthews morgen dan zelf eens fit genoeg is voor een ritzege
Blueprint 23 juli 2019 13:18
Misschien heeft Matthews zelf weinig zin om met zijn mindere sprintbenen iedere keer mee te moeten doen.
rustdag 23 juli 2019 13:30
Veel Lotto vooraan, die willen mee zitten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2019 13:31 door rustdag.
Slimmerd 23 juli 2019 13:34
Ik vermoed, die willen controleren voor Ewan
ton duk 23 juli 2019 13:34
en/of controleren voor Ewan ?
gr
Slimmerd 23 juli 2019 13:40
Gougaerd, Rossetto, Ourselin, Bak en Wisniowski zijn degene met een ticket voor de kansloze vlucht van de dag
JW 23 juli 2019 13:47
En Toni Martin alweer aan de kop van het peloton. Met een paar Lotto's.
Wat mij betreft verfoeilijk, wèg daar Toni !
Laat het vandaag maar lekker over aan Lotto en consorten.

Maar goed, die discussie hebben we al vaker gehad cool smiley
Orakel 23 juli 2019 14:46
Geraint Thomas op de grond
In een flauwe bocht naar rechts tuimelt de nummer twee in het klassement op de grond. Hij valt op zijn linkerbil en -heup. Hij heeft een nieuwe fiets nodig, maar zit weer op de fiets.
Kuiperberg 23 juli 2019 14:53
Zoals ik al eerder aangaf... Een valpartij kan alles veranderen...
JW 23 juli 2019 14:56
Nog maar 120 km, en 1'25" voor de kopgroep
Anony 23 juli 2019 14:59


Deze zware Tour én de hitte laat toch zijn sporen na.


Opvallend: van Valverde weet je dat hij er exact zo zal uitzien, van Quintana weet je dat hij er nu reeds zo uitziet.
JW 23 juli 2019 15:28
nog 95 km, 1'09"
rustdag 23 juli 2019 15:36
Waar is Quick-Step , gisteren zei Lefevere nog dat ze gingen rijden
Bummetje 23 juli 2019 15:39
Inderdaad, mooie foto van de oude Valverde, de oude Landa en de Quintana zoals hij er al sinds zijn 20e uitziet
Eddy Veen 23 juli 2019 15:59
Ze wachten een gunstig moment af. Toen Pinot de slag mistte, begon het pas op een kilometer of dertig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2019 15:59 door Eddy Veen.
arki 23 juli 2019 16:00
Ik verwacht ze de laatste 50 km wel, wanneer de wind ideaal staat voor waaiers. Jammer dat Jumbo nu al Martin oprookt, zou in die fase heel belangrijk kunnen zijn.
JW 23 juli 2019 16:05
JW 23 juli 2019 16:11
Àls er wat gebeurt zal dat op open terrein zijn.
rustdag 23 juli 2019 16:14
JW 23 juli 2019 16:25
JW 23 juli 2019 16:28
Alarm ?
Bocht naar links en Ineos voorop.
FDJ ook goed vooraan.
JW 23 juli 2019 16:31
50 km, 22 sec.
Dringen vooraan in het peloton.
JW 23 juli 2019 16:37
Voorsprong loopt weer op.
De dreiging was er wel degelijk, maar elk team was attent vooraan,
Vandaag niet, denk ik.
rustdag 23 juli 2019 17:01
FUGLSANG DNF en Bol ook gevallen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2019 17:01 door rustdag.
Kuiperberg 23 juli 2019 17:16
Nou, dat was te verwachten.. Flinke valpartij..
Yannick 23 juli 2019 17:25
Porte ook gevallen
Erik S. 23 juli 2019 17:30
Jumbo nu met weinig man en niet echt voorin.
Anony 23 juli 2019 17:33
Ewan de rapste. Viviani wacht weer te lang, lijkt het.
rustdag 23 juli 2019 17:34
Groen zat klem
Anony 23 juli 2019 17:34
1. Ewan
2. Viviani
3. Groenewegen
4. Sagan
5. Bonifazio
6. Matthews
7. Trentin
8. Stuyven
9. Kristoff
10. Pasqualon

11. Debusschere
13. Colbrelli
15. Greipel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2019 17:36 door Anony.
Wanny 23 juli 2019 17:35
De bergtrein van Jumbo is beter dan de sprinttrein. De klimmer ook beter dan de sprinter lijkt het.
Ron de Renner 23 juli 2019 17:35
Wat een kort sprintje. Voor Groenewegen helaas te kort.
Wanny 23 juli 2019 17:37
Voor Groenewegen in topvorm was het lang genoeg geweest. Hij is gewoon niet super.
Cecchini 23 juli 2019 18:00
Hij is/was snel genoeg, maar zat vast door Kristoff. Dat had ie alleen wel moeten/kunnen voorkomen. Ewan is veel slimmer
Wanny 23 juli 2019 18:10
De voorlaatste man is elke keer te vroeg op kop.
Pyama 23 juli 2019 18:18
Er is ook niets mis met de constatering dat Ewan en Viviani meestal sneller zijn dan Groenewegen. Dat geblaat over snelste sprinter ter wereld praat iedereen ook maar na. Hij doet leuk mee en wint af en toe dus wees blij.

PS dit geldt ook voor Cyclad.
Wanny 23 juli 2019 18:33
Eerder dit jaar was Groenewegen meestal de snelste. In de Tour niet, waarschijnlijk mede door die harde val. En ik denk ool dat Groenewegen meer lijdt in de niet sprintersetappes
Curzio 23 juli 2019 19:08
Jumbo-Visma heeft veel te veel energie in deze etappe gestopt. Zelfs als Groenewegen wel had gewonnen was dat nog zo geweest. Ze deden net alsof ze met een sprinter rondreden die al vier keer met afstand de rest geklopt had deze Tour.
Wanny 23 juli 2019 19:23
Dat was de vorige etappes ook. Ze missen een ervaren man.
Cecchini 23 juli 2019 19:31
Vond ik ook. Kruijswijk was ook veel te actief in de weer.
JW 23 juli 2019 19:48
Helemaal mee eens.
Aan niets was te zien dat ze een paar dagen voor het einde nog steeds serieus meedoen voor de gele trui.
Groot verschil met Ineos en FDJ !
Eddy Veen 23 juli 2019 19:58
Jumbo-Visma moet volgend jaar (met Dumoulin?) het sprinten in de Tour opzij zetten als je het mij vraagt. Gewoon alles op het AK. De analisten zeiden voor deze rit al dat de ploeg zuinig moest gaan rijden. Hopelijk hebben De Plus en Bennett wel energie gespaard.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2019 19:59 door Eddy Veen.
Curzio 23 juli 2019 20:12
Waren beiden ook erg actief.

Op zich is er niks mis met een sprinter in je ploeg en toch voor het klassement gaan. Je kan bijvoorbeeld prima met het trio Van Aert, Teunissen en Groenewegen aan komen in je ploeg, aangevuld met Martin. (Zie ook de TTT). Maar dan hoef je nog niet de hele etappe te willen controleren in deze hitte als je al vier etappes op zak hebt. Sunweb, AUE, Bora, ze hebben allemaal geen zak gedaan vandaag. QS ook niet veel.
Cecchini 23 juli 2019 20:15
Nou de Plus en Bennett heb ik meer werk zien doen dan Teunissen en Gorndahl Jansen. Der Tony kunnen ze na vandaag net zo goed naar huis sturen. Figuurlijk en letterlijk totaal opgebrand. Groenewegen zal zich niet lekker voelen na vandaag. Een potentiele Gele Trui drager in de ploeg, en zelf faliekant falen in de sprint (liet zich weer vreselijk in de tang nemen)
Andere Peter 23 juli 2019 20:27
Mwoahhh, ik heb Ullrich nog sprints zien aantrekken voor Zabel. Ik heb de indruk dat de ploeg juist wel gedijt bij 'voor alles gaan'.
Horsie is back 23 juli 2019 21:08
Dylan Groenewegen mag dan misschien niet zo goed zijn als hijzelf of anderen hem inschatten, Caleb Ewan is echter deze TDF ook geëvolueerd van de explosieve rariteit sprinter met de neus op het stuur tot een effectieve sprinter met een verbeterd sprintuithoudingsvermogen. Buiten kijf staat daarbij dat zijn sprinthouding verreweg de snelste is van het pack. In het gewone leven is het vaak zo dat bij bewezen diensten de runner-up promoveert. In de topsport bestaat deze wetmatigheid niet.

Teleurstelling na verlies mag, maar bij Dylan Groenewegen krijgt Horsie wel eens de indruk, dat deze teleurstelling bij verlies er bij voorkeur is en dat is niet altijd een goede insteek, omdat je daarbij de tegenstander degradeert, al dan niet bewust.

Overigens bleken vandaag nrs. 5, 6 en 7 in omgekeerde volgorde de snelsten in de laatste 500 m.
Wel viel Horsie op, dat Groenewegen niet in het rijtje voorkwam.
valse trage 23 juli 2019 22:40
Helemaal mee eens. Veel te veel krachten verspeeld, ook door Kruijswijk. Laat die kut-etappes toch voor wat ze zijn. Ze hebben er al 4. Kut-Groenewegen, egotripper.
Ron de Renner 24 juli 2019 09:23
Dat is natuurlijk onzin. Voor deze Tour had Groenewegen dit jaar vaker Ewan en Viviani geklopt dan andersom. Tegen Viviani wel maar één keer gesprint maar daar was het verschil heel duidelijk. En ook in deze Tour is hij niet minder dan Viviani. Ewan is wel deze Tour gewoon de beste sprinter.
El Chaba 25 juli 2019 13:28
Der Tony kunnen ze na vandaag net zo goed naar huis sturen.

Ze hebben jouw raad goed ter harte genomen..
JW 26 juli 2019 11:54
Tsja, de jury leest hier blijkbaar mee
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen