Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

106th Tour de France (2.UWT)Stage 21 » Rambouillet › Paris (128k)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 27 juli 2019 17:16






Vertrek 18.00 uur
Aankomst ongeveer 21.15


Algemeen Klassement

1 EGAN BERNAL 2 TEAM INEOS 79h 52' 52'' - B : 8'' -
2 GERAINT THOMAS 1 TEAM INEOS 79h 54' 03'' + 00h 01' 11'' - -
3 STEVEN KRUIJSWIJK 81 TEAM JUMBO - VISMA 79h 54' 23'' + 00h 01' 31'' B : 4'' -
4 EMANUEL BUCHMANN 12 BORA - HANSGROHE 79h 54' 48'' + 00h 01' 56'' - -
5 JULIAN ALAPHILIPPE 21 DECEUNINCK - QUICK - STEP 79h 56' 37'' + 00h 03' 45'' B : 30'' -
6 MIKEL LANDA MEANA 65 MOVISTAR TEAM 79h 57' 15'' + 00h 04' 23'' B : 8'' -
7 RIGOBERTO URAN 91 EF EDUCATION FIRST 79h 58' 07'' + 00h 05' 15'' - -
8 NAIRO QUINTANA 61 MOVISTAR TEAM 79h 58' 22'' + 00h 05' 30'' B : 18'' -
9 ALEJANDRO VALVERDE 62 MOVISTAR TEAM 79h 59' 04'' + 00h 06' 12'' B : 6'' -
10 WARREN BARGUIL 211 TEAM ARKEA - SAMSIC 80h 00' 24'' + 00h 07' 32'' B : 2'' -


Cecchini 27 juli 2019 17:17
Vergeten Nederlandse tourrenners - Jo de Haan (60-ste in de Tour van 1964 en 77-ste in die van 1965 - winnaars Anquetil en Gimondi)



Jo de Haan was als tourrenners feitelijk gezien een nobody, maar als klassieker man kon hij redelijk met de top mee. Zijn grootste bekendheid verwierf hij door een niet onbelangrijke bijrol bij één van de meest beklijvende WK 's aller tijden. Dit WK houdt de Belg nog steeds bezig. De sprint waarin Benoni Beheyt de Belgische oppergod van die tijden Rik van Looij van de WK titel afhield door enig onreglementair gedrag. Rik was ook niet brandschoon in die etappe, en bij een protest zou de nummer 3, Jo de Haan wereldkampioen zijn geweest. Ton Duk ligt er nog steeds wakker van heb ik uit betrouwbare bronnen begrepen,dat Jo de Haan geen protest heeft ingediend..

Het verhaal achter de renner - Uit Brabantse Wal
Jo de Haan was een sterk sprinter, die door de Nederlandse selectieheren in zijn eerste twee profjaren werd gepasseerd voor de Tourploeg. Toch won hij in die twee seizoenen in totaal 15 wedstrijden, waaronder de klassieker Parijs-Tours. In 1961 kon Klaas Buchly daarom niet meer om hem heen, maar het Tourdebuut van Jo de Haan was geen groot succes. In de etappe van Charleroi naar Metz maakte de Nederlandse sprinter nog de klassieke fout door juichend over de eindstreep te gaan. De Haan was niet op de hoogte van een ontsnapping van drie renners. De renner uit Klaaswaal had een bloedhekel aan het gebergte en toen de Alpen opdoemden kon hij vrij snel zijn koffers pakken.

Jo de Haan fietste vanaf zijn profdebuut voor Franse ploegen. Bij die ploegen werden zijn kwaliteiten als sprinter gewaardeerd, maar de ploegleiders wisten ook, dat ze in de Tour de France niet veel van hem mochten verwachten. Jo de Haan reed daarom pas in 1964 zijn tweede Tour, toen hij door Kees Pellenaars was ingelijfd voor diens Televizier-ploeg. “De Pel” hoopte op een uitschieter van zijn sprinter in de vlakke ritten. In de zesde etappe sprintte Jo de Haan in Besançon naar een mooie tweede plaats, achter zijn ontsnapte ploegmaat Henk Nijdam. Een dubbele zege dus voor de debuterende Nederlandse profploeg. In de bergen moest hij weer geweldig op z‟n tanden bijten, maar ditmaal wilde Jo de Haan beslist de finish in Parijs halen. En hij slaagde daar in, maar in de strijd om de ritzege kon hij zich niet meer mengen.

In 1965 mocht Jo de Haan weer mee van Pellenaars, die zijn ploeg versterkt had met de Zeeuw Jo de Roo. In Bordeaux sprintte De Roo naar de ritzege, terwijl Jo de Haan op de vijfde plaats beslag legde. En net als het voorgaande jaar kwam hij met hangen en wurgen de bergen over.

Jo de Haan was 8 jaar beroepsrenner en won in die periode 37 wedstrijden. Zijn mooiste triomf was de klassieker Parijs-Tours, maar op zijn erelijst staan er nog veel meer. Bij het WK 1963 in Ronsse veroverde hij de bronzen medaille.
Na zijn carrière opende Jo de Haan in Huijbergen een bloemenwinkel. Jo overleed in april 2006.



Het verhaal van het WK van 1963 - uit Het is Koers

Wielrennen staat vaak synoniem voor list en bedrog, zijn intriges, zijn afspraken. De sterkste mag niet altijd winnen, zeker niet als hij een knecht is. En als de knecht toch zegeviert, door de patron te verraden, is er voor hem geen leven meer in de hiërarchisch opgebouwde wielerwereld.

De Belg Benoni Beheyt kan daarover meepraten. Hij dwarsboomde zijn kopman en heeft dat geweten. Op zondag 11 augustus 1963, bij het WK in eigen land (Ronse), zat hij in een grote kopgroep, waar de Belgische wielrenners goed waren vertegenwoordigd: behalve Beheyt reden Armand en Gilbert Desmet, Prost en Van Looy vooruit.

Kasseien en de Kruisberg maakten van dit WK een zware wedstrijd. Rik Van Looy was kopman van de Belgische ploeg en niemand zag in het peloton een rivaal die de fel gemotiveerde keizer van de titel kon houden. Hij was niet alleen een van de snelste sprinters, in het Belgische kamp was afgesproken dat eenieder zich in het zweet zou rijden om hem voor de derde keer aan de regenboogtrui te helpen.

Maar in het zicht van de finish werden die beloften geschonden. Gilbert Desmet – uit op eigen gewin – demarreerde maar werd teruggepakt en in de chaos van de laatste meters wrong Benoni Beheyt zich nog langs Van Looy, die zich al winnaar waande.

Het was een omstreden overwinning door het geduw en getrek. De officiële verklaring van Beheyt was dat hij zijn arm moest uitsteken om een val vermijden.

De waarheid ligt echter anders als we de Gazet van Antwerpen moeten geloven: Wijlen Albert De Kimpe, ploegleider van Groene Leeuw, zag in de jonge Benoni Beheyt een toekomstig kampioen. Hij verbood hem tijdens de Tour om ook maar één keer sneller te spurten dan Van Looy en verplichtte hem om daags voor het WK overtuigend ja te zeggen op de vraag om voor Van Looy te rijden.

Waarna hij volgens De Gazet naar de bookmakers trok en daar geld inzette op Beheyt. Het WK draaide uit op een spurt met zo’n dertig renners. Gilbert De Smet, ook een pupil van De Kimpe en ploegmaat van Beheyt, lanceerde Van Looy maar ging veel te vroeg opzij. Saillant detail is dat het juist Gilbert DeSmet was die de sprint voor Van Looy totaal verkeerd aantrok. DeSmet was ploeggenoot en ook direct familie van Beheyt. Je zou er toch wat van gaan denken.

Zo kwam Rik van ver in de wind en had hij geen verhaal tegen de terugkeer van Beheyt. Beheyt: “De laatste 100 meter heb ik niet meer kunnen spurten. Van Looy kwam helemaal over de weg, van links naar rechts. Er werd gezegd dat ik hem had getrokken, maar ik moest hem juist wegduwen.”

Dat laatste tonen de beelden wel aan. Van Looy rijdt in de richting van Beheyt. Die moet Van Looy afhouden om te voorkomen dat hij in aanraking komt met de stoeprand.

Van Looy doet een ‘Cavendishje’, duwen met de schouder. Beheyt zet zijn kopman af met zijn arm. Vandaag de dag zouden beiden zeker gediskwalificeerd zijn. En wie had er dan gewonnen? Jo de Haan, een Nederlander! De jury onderneemt echter geen actie. Een Frans jurylid zou gezegd hebben: “En wie moeten we dan laten winnen? Toch zeker niet die Nederlander?” Andre Darrigade werd op die dag vierde, wat als hij de derde plaats had opgeëist?

“Van Looy kwam gewoon te vroeg op kop” zegt Beheyt echter. “Hij zat op het laatst kapot, was gewoon te vroeg aangegaan. Hij kreeg dat grote verzet niet meer rond, daarom heeft hij verloren”.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2019 17:45 door Cecchini.
Slimmerd 27 juli 2019 17:19
Speciaal voor De Gendt twee willekeurige bergprijsjes.. Wel prima dat het weer in de avond is, nu nog eens een kilometer of 40 korter.
merijntje mortirolo 27 juli 2019 17:21
-
Even voor het nageslacht:

we :hartje: Nibali forevaaah.
Sub Culture 27 juli 2019 17:23
Gewoon stoppen met deze zinloze etappe.
Allerlei jongens zien gek doen op de fiets die ik 3 weken niet in beeld heb gezien.

Gewoon de boel vanaf kilometer 1 in waaiers trekken. (op voorwaarde dat de wind gunstig staat)
predator 27 juli 2019 18:02
Soms lijkt het op dit prikbord of mensen voor het eerst wielrennen kijken. Sowieso voor het eerst topsport zien.
Wanny 27 juli 2019 18:12
Gewoon om half negen beginnen te kijken.
Slimmerd 27 juli 2019 19:48
Belangrijkste van de dag morgen, de Superstrijdlust.

Genomineerd zijn Alaphilippe, S. Yates, De Gendt, Rossetto, Offredo, Nibali en Kämna.
Sub Culture 27 juli 2019 20:26
het zal wel Alaphilippe worden zeker, ergens wel terecht op basis van zijn eerste tourhelft, tenzij je het aanklampen in Pyreneeën en Alpen ook onder strijdlust verstaat.

Die Rossetto heeft de meeste kilometers op de tellers, maar dat is De Gendt style anno vorig jaar of was dat alweer 2 jaar geleden waarbij je dan wel de meeste aanvalskilometers hebt maar ze ook allemaal redelijk kansloos waren.

Dan ga ik wel voor Kruijswijk.
Slimmerd 27 juli 2019 20:30
Lijkt mij ook Alaphilippe
Eddy Veen 27 juli 2019 20:51
Elke grote ronde zou moeten eindigen met een tijdrit: Van Springel-Janssen, Fignon-Lemond, Quintana-Nibali-Pinot-Dumoulin.
pl0rk 27 juli 2019 21:09
Wuyts en de Cauwer raken ook maar niet uitgepraat over die prijs voor de strijdlust. Heb ik nou wat gemist en is dat de laatste jaren opeens belangrijk geworden? vroeger was dat toch zo ongeveer net zo interessant als de rode lantaren, zeg maar enkel om ruimte in de krant te vullen als er even niks nuttigs te melden is.
Sjorsoll 27 juli 2019 21:13
Het zou toch heerlijk zijn als Jumbo de hele zooi op de kant zet terwijl Bernal aan de champagne zit.
Sjorsoll 27 juli 2019 21:20
Helemaal met je eens trouwens. Ik pleit wel net als Eddy voor een tijdrit, net als vroeger.

Waarom de fuck wordt er tijdens de laatste etappe feest gevierd? Zie je het voor je: in de blessuretijd van de Champions League finale brengen alle 22 spelers een toost uit op het mooie toernooi en het inmiddels definitieve resultaat.
Curzio 27 juli 2019 22:02
Morgen eindigt de Tour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2019 22:03 door Curzio.
Johan 27 juli 2019 22:47
Willen ze het wielrennen commercieel aantrekkelijk maken voor een nieuwe generatie zullen ze als eerste moeten stoppen met deze ongein.
Grotere non-sport bestaat er niet.
valse trage 27 juli 2019 23:10
Morgen is dan ook geen sportdag meer, het is een feestdag. De parade van de helden, de overlevers van 3 weken waanzin. Vanavond is er gelachen, zelfs in de teams waar het beroerd mee is gesteld, getoast op de broederband die de afgelopen weken is versterkt en zijn er hier en daar wat mannenknuffels uitgewisseld. Morgen na de finish is iedereen omringd door zijn vrouw, vriendin, gezin, kinderen, vaders en moeders, oom Jan en tante Katrien, Wesley, Kevin en Mitchell en de boys en lost het circus op in de drukte van Parijs.
tvm 27 juli 2019 23:34
Indien Parijs eindigt met een tijdrit, wat ik opzich geen verkeerd idee vind, dan moeten ze de dag ervoor een sprintetappe/klassieker rit doen: anders stappen alle sprinters af.
Een mooie monsterrit in lijn van de Alpen of Vogezen richting Parijs. Beetje glooiend soms, misschien een klein heuveltje onderweg: voor elk wat wils.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2019 23:35 door tvm.
Horsie is back 27 juli 2019 23:59
De volgende TDF winnaar uit het geboortedorp van Bernal is al geboren. Rugnummer 369.
Kuiperberg 28 juli 2019 07:41
Ik hoop dat Kruijswijk in de laatste ronde demarreert en alsnog de tweede plek pakt. Gewoon omdat het kan. Doe eens gek Steven.
rustdag 28 juli 2019 09:02
Museeuw 28 juli 2019 09:20
Kuiperberg, ben jij zo'n kneus die alleen de tour kijkt? Je gezeik dat Kruijswijk een saaie renner is slaat echt helemaal nergens op. Kijk voor de gein de Giro van 2015 terug.
Pyama 28 juli 2019 09:54
Het leek een mooie Tour te worden. Dat was het ook voor 2,5 week. Maar nu? Een kaars die uitgaat is spannender. Onverdiende winnaar. Nog saaiere nummers 2, 3 en 4. Geen enkele goede aanval gezien. Mas in een knechtenrol gedwongen. Landa duidelijk de Giro in de benen (!!) enQuintana niet goed genoeg. Was Contador er nog maar bij. Hup Vuelta!
Fcdh 28 juli 2019 09:59
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het leek een mooie Tour te worden. Dat was het ook
> voor 2,5 week. Maar nu? Een kaars die uitgaat is
> spannender. Onverdiende winnaar. Nog saaiere
> nummers 2, 3 en 4. Geen enkele goede aanval
> gezien. Mas in een knechtenrol gedwongen. Landa
> duidelijk de Giro in de benen (!!) enQuintana niet
> goed genoeg. Was Contador er nog maar bij. Hup
> Vuelta!

Vond de aanval van Pinot toch wel aardig.
Kuiperberg 28 juli 2019 10:02
Museeuw Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kuiperberg, ben jij zo'n kneus die alleen de tour
> kijkt? Je gezeik dat Kruijswijk een saaie renner
> is slaat echt helemaal nergens op. Kijk voor de
> gein de Giro van 2015 terug.

Hoho, Museeuw even netjes blijven, graag. Ik kijk al alles vanaf de jaren 70. Ik heb alle respect voor Kruijswijk, maar wordt niet enthousiast van zijn manier van wielrennen, Dat mag ik saai vinden, En in de Giro 2015 heeft hij geweldig gekoerst, maar in principe op dezelfde wijze als in deze Tour.
Heisenberg 28 juli 2019 10:04
Van mij mag deze prijs naar Pinot.
Curzio 28 juli 2019 10:24
Geen enkele goede aanval gezien? Hoe zou je het dan noemen als een klassementstopper bergop een minuut wegrijd bij al z'n concurrenten en meer dan 2 minuten bij de gele trui?
Museeuw 28 juli 2019 10:26
Bekijk bijvoorbeeld etappe 8 en 9 van de giro van 2015. Kruijswijk constant in de aanval. Hoe kun je dat vergelijken met deze tour?
Sub Culture 28 juli 2019 10:29
Op basis waarvan vind jij Bernal een onverdiende winnaar?
Slimmerd 28 juli 2019 10:30
Waarschijnlijk omdat hij niet bij Movistar of Astana rijdt
Pyama 28 juli 2019 11:30
In ieder geval geen overtuigende winnaar. Geen enkele aanval gezien waarvan je denkt, die is echt beter dan de rest. Ook na de Iseran had ik het nog weleens willen zien tegenover het groepje waar De Plus op kop reed. Wanneer hebben we voor het laatst een inspanning over die lengte gezien die een enkeling volhield tegenover de rest? Je zag hem al een keer twijfelen toen Yates niet overpakte.
Pyama 28 juli 2019 11:33
In het kader van "reed hij ook mee"? Ja hij deed ook mee.

Moscon
Mohoric
Roux
Erviti
Houle
Bettiol
Durbridge
Juul Jensen
Kelderman
Laporte
Keukeleire
Turgis
Goncalves
Van Melsen
Valgren
Cummings
Bouet

En wat een jaar teveel van Andre Greipel.
Cecchini 28 juli 2019 11:35
Ik kan me nog een klein aanvalletje van Froome herinneren vorig jaar op de Finestre. Dat ie het volhield lag natuurlijk wel aan de slappe inactiviteit van de door jou zo gewaardeerde Lopez
Curzio 28 juli 2019 11:38
Laporte is na een paar dagen afgestapt met een virusinfectie.
valse trage 28 juli 2019 11:39
Haha, jij hebt echt humor. Mas was gewoon slecht.
valse trage 28 juli 2019 11:42
Ey, geen shit over Van Melsen he! Half het talent van de rest van het peloton. Plus die jongen reed de Ronde van België en de Ronde van Luxemburg als voorbereiding. Astemblieft!!

Dik respect voor die gast.
Clavan 28 juli 2019 11:51
Egan Bernal wordt de eerste Tour-winnaar sinds Roger Walkowiak in 1956 die in geen enkele individuele etappe in de top drie is geëindigd. (Bron Sportzeloot, Twitter)
Slimmerd 28 juli 2019 11:55
Sowieso wordt de winnaar van de groene trui de enige truidrager met een etappezege
El Chaba 28 juli 2019 11:58
Dit soort carnavalsoptochten verafschuw ik echt hartgrondig. Wie heeft dit ooit bedacht..?
rustdag 28 juli 2019 12:03
De VVV van Paris
Vlaflip76 28 juli 2019 12:09
Had Tom Dumoulin met dit Sunweb de Tour moeten winnen?
Maar goed dat-ie last had van z'n knie.

Alleen Kämna was OK de rest prut.
El Chaba 28 juli 2019 12:14
En ik moet toch eerst nog maar zien of Bernal de komende jaren de grote rondes waar hij aan mee gaat doen echt gaat domineren. Eerst maar eens afwachten wat de wielergekte in eigen land met hem de komende maanden gaat doen. Bovendien is het bekend dat de Colombianen al heel jong goed zijn maar dat het al heel snel niet meer beter wordt of zelfs minder..
Slimmerd 28 juli 2019 12:18
Prima dat hij dan nog zeker drie jaar lang jong is
El Chaba 28 juli 2019 12:19
Mas is ziek geworden (maagproblemen).
El Chaba 28 juli 2019 12:20
Bettiol meerdere keren top 20 in een etappe en ook meerdere malen mee met de kopgroep in de heuvels/bergen.
El Chaba 28 juli 2019 12:24
We gaan het zien. Ik hoop het wel hoor, want ik vind het wel een leuk ventje..
Slimmerd 28 juli 2019 12:25
Ik denk dat het ook scheelt dat hij bij Ineos rijdt
El Chaba 28 juli 2019 12:26
Sergio Henao werd daar ook steeds minder..
Slimmerd 28 juli 2019 12:33
Maar die was op zijn 22e ook nog niet eens op niveau van Langeveld in deze Tour
Vlaflip76 28 juli 2019 12:36
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Langeveld in deze Tour

Reed Langeveld mee deze tour?
El Chaba 28 juli 2019 12:38
Heeft zelfs prijs gereden: rode lantaarn..
El Chaba 28 juli 2019 12:40
Henao kwam op zijn 24-ste pas in de WT bij Sky. En zijn eerste seizoen was ook meteen zijn beste.
JW 28 juli 2019 12:42
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit soort carnavalsoptochten verafschuw ik echt
> hartgrondig. Wie heeft dit ooit bedacht..?

Volledig mee eens.
Ik zal er dan ook niet naar kijken.
De uitslag lees ik wel ergens.
El Chaba 28 juli 2019 12:43
Nou de laatste 10 km kijk ik wel natuurlijk..
Slimmerd 28 juli 2019 12:43
Is mij bekend, maar ik denk dat we in twee jaar Bernal al meer hebben gezien dat Henao ooit zou kunnen. Bij Sky werd hij niet voor niks gewoon een knechtje
Slimmerd 28 juli 2019 12:44
Hoezo? Waarschijnlijk gaat Jumbo-Visma eindelijk jouw tactiek hanteren, constant compleet om Kruijswijk heen
Lucho Herrera 28 juli 2019 12:44
Nooit een ronderenner geweest. Langeveld zal zijn werk voor de ploeg hebben gedaan en in de ploegentijdrit van waarde zijn geweest. Maar verder is zo’n grote ronde enorm ploeteren voor hem. En de valpartij in de etappe waar Terpstra uitviel hielp ook al niet mee. Maar de Tour uitrijden kan wel positief werken met het oog op najaarskoersen of volgend seizoen.
Slimmerd 28 juli 2019 12:47
Zal dat ook nog werken op deze leeftijd?
Renners als De Plus, Van Aert, Kämna, Gesbert zie ik inderdaad door deze Tour volgend jaar nog een extra stap zetten, maar of dit ook geldt voor een Langeveld durf ik te betwijfelen (en zeker de valpartij heeft hem niet geholpen deze Tour)
El Chaba 28 juli 2019 12:57
Dat klopt, maar ik heb het er niet over dat Bernal wel of niet beter is dan Henao.
Waar het mij om gaat dat de meeste Colombianen al (heel) jong een bepaald niveau hebben en dat dat niveau zelden beter wordt in de jaren daarna, integendeel.
Ik vraag mij serieus af of Bernal over vijf jaar nog steeds hetzelfde niveau (of beter) heeft als (dan) nu.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2019 12:57 door El Chaba.
MarkV 28 juli 2019 13:18
Niet erger of minder erg dan een normale sprintetappe met het standaard obligate kopgroepje toch?

De rondjes in Parijs zijn zelfs leuker dan de doorsnee sprintfinale.
El Chaba 28 juli 2019 13:22
ik snap je punt, maar ik kijk toch echt liever naar een normale sprintetappe - ook in het begin - dan naar die volstrekt onnozele carnavalsoptocht.
valse trage 28 juli 2019 13:39
Precies! Ik vind het juist wel mooi, iedereen is blij en uitgelaten dat ze het einde gehaald hebben. De laatste 30km ook veel mooier dan de doorsnee sprintetappe. En wat een heerlijk geluid, al die rammelende kettingen en zoevende carbonvelgen als ze met 58km/h over de keitjes van de Sjamselisee raggen. Er was 3 weken tijd genoeg voor klassementsspektakel.
valse trage 28 juli 2019 13:42
Ja, hij zal z'n werk heus wel gedaan hebben... toch vind ik het sneu... Hij hangt alleen maar achterin cool te wezen. Been there, done that. Neem dan een jonge gemotiveerde gast mee. Check z'n uitslagen... In de 1e etappe 27e, en daarna is zijn beste resultaat 126e...
valse trage 28 juli 2019 13:47
Inderdaad zeg.
Wanny 28 juli 2019 14:05
Bardet die wordt gehuldigd als beste klimmer van deze ronde. Dat is toch wel de grootste grap in jaren.
Horsie is back 28 juli 2019 14:20
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het leek een mooie Tour te worden. Dat was het ook
> voor 2,5 week. Maar nu? Een kaars die uitgaat is
> spannender. Onverdiende winnaar. Nog saaiere
> nummers 2, 3 en 4. Geen enkele goede aanval
> gezien. Mas in een knechtenrol gedwongen. Landa
> duidelijk de Giro in de benen (!!) enQuintana niet
> goed genoeg. Was Contador er nog maar bij. Hup
> Vuelta!

U bent Wapiyapi € 100 verschuldigd.
Frederik D. 28 juli 2019 14:47
Vind ik ook. Een mooie, aan hoge kunst grenzende apotheose op de einddag. Het voorname calvinistische Laatste Oordeel. Maar helaas, wielrennen is een paapse plebejische volkssport. En daar horen blijkbaar hemeltergende carnavalsoptochten bij met bier zuipende dikbuiken, zich vervelende massatoeristen en aan selfies verslavende huppeltrutten. Alsof na de Tour geen criteria worden verreden met al het verwerpelijke volksvermaak van dien. Odi vulgum. Ik blijf tijdens de gestapelde dubbele nul van Chaam en de krakeling van Luttelgeest mooi achter mijn gerania met een bakje kofje en het Verzameld Werk van Horsje, die wellicht ergens Thierry Marie met zijn toeter van stal haalt en anders doe ik het wel.

Ben je betoeterd?
Horsie is back 28 juli 2019 14:48
In het moderne tijdsgewricht worden topsporters steeds jonger en kunnen ze ook veel langer topsporter blijven. Horsie schreef het al eerder. Gisteren werd e.e.a. belichaamd door de Tourwinst van de jongste deelnemer en een tweede plaats in de etappe van een 39-jarige, in elk geval één van de oudsten. Theoretisch vader en zoon. Maar dit betekent niet dat er qua progressie ook een constante 5 % per jaar te registreren valt. Bij Bernal zou dit bijvoorbeeld betekenen, dat binnen een paar jaar de Stip aan de Horizon wordt ingehaald. Gisteren klopte laatstgenoemde de meute nog met 2:50 voorsprong, de winnaar van de etappe zelfs met 5:40. Voor de goede orde, Horsie heeft het over de klim alleen. Van Evenepoel en van der Poel zijn over 4 jaar ook geen 20% sterker.

Hoe over 5 jaar de TDF uitslag er uit ziet weet uiteraard niemand. In theorie zou de winnaar iemand kunnen zijn, die nu niet eens wielrent.
Horsie wenst El Chaba over 5 jaar heel veel meer wijsheid toe.
El Chaba 28 juli 2019 15:00
Ik jou ook. winking smiley
Maareh, ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik de wijsheid in pacht heb. Ik stel slechts vraagtekens bij sommige wielervolgers - niet alleen hier maar ook op radio en TV - die beweren dat Bernal vanaf nu de komende tien jaar de Tour (en/of andere grote rondes) gaat domineren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2019 15:01 door El Chaba.
Lucho Herrera 28 juli 2019 15:17
Zijn sterke voorjaar kwam volgens Langeveld mede doordat hij vorig seizoen de Vuelta reed. Daar reed hij ook geen goede uitslagen, maar volgens eigen zeggen ging hij daardoor wel beter en sterker de winter in.
Curzio 28 juli 2019 16:36
Op zich eens. Waardeloze winnaar. Maar de verbinding 'beste klimmer' en 'bolletjestrui' is een onjuiste. De bolletjestrui kun je winnen door punten te pakken die op beklimmingen worden uitgedeeld, niks meer en niks minder. Het hele idee dat de groene trui voor de beste sprinter moet zijn en de bolletjestrui voor de beste klimmer zit vooral in het hoofd van veel mensen, maar valt niet af te leiden uit de werkelijkheid. Als je dat accepteert is het een prima prijs om voor te rijden, alleen dit jaar pakt het helaas heel kleurloos uit (dat Romain al daags na de enige fatsoenlijk etappe die hij deze Tour reed zich helemaal optuigde in bolletjes-ornaat, inclusief helm, maakte het er niet beter op).
rustdag 28 juli 2019 16:41
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2019 17:17 door rustdag.
rustdag 28 juli 2019 16:42
,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2019 17:18 door rustdag.
Slimmerd 28 juli 2019 18:59
Slimmerd 28 juli 2019 19:09
Superstrijdlust is voor Alaphilippe, men ziet hem in Parijs dus nog op een podium
El Chaba 28 juli 2019 19:13
Curzio 28 juli 2019 19:57
Ik klaag niet snel over tenues, met bijvoorbeeld een witte koersbroek heb ik geen enkele moeite en ook niet met de meeste landentruien (behalve die van de VS in de tijd van Hincapie), maar de uitdossing van Ineos vandaag is echt afschuwelijk.
Slimmerd 28 juli 2019 19:58
Ik vind de bollenbroek van Bardet toch wel stukken erger
Curzio 28 juli 2019 19:59
Verder lijkt Colombia me een leuk land met leuke mensen, zoals veel Latijns-Amerikaanse volken, maar het enthousiasme grenst wel aan het belachelijke eerlijk gezegd. Net vier Colombianen op een rij voorop het peloton (Henao, Quintana, Bernal, Uran), dat zal dan wel voor de Colombiaanse media zijn maar het slaat als een tang op een varken.
Curzio 28 juli 2019 20:01
Ja, dat is ook niks. Bollenhelm, bollenbroek, bollenstuurlint, drie keer niks. Gelukkig lijkt de tendens om een broek in de kleur van de leiderstrui te dragen wel een beetje gekeerd (Sagan doet het vandaag wel, maar Carapaz volgens mij al niet en Bernal ook niet).
Slimmerd 28 juli 2019 20:07
Gaudu ook gewoon netjes met een zwarte broek onder zijn geleende witte trui
Slimmerd 28 juli 2019 20:10
We zijn op de Champs, nog 56km.

Hele fraaie passage langs het Louvre gezien trouwens.
Slimmerd 28 juli 2019 20:25
Fraile, Tratnik, Politt en Scully voorop, daarachter een drietal, daarna het peloton op 22"
Slimmerd 28 juli 2019 20:25
Rosskopf, Van Melsen en Cosnefroy zijn het drietal tussen de kop en het peloton
lodjan 28 juli 2019 20:26
Ze winnen de Tour en driekwart van de gestarte Colombianen rijden top 10. Ik denk niet dat een land ooit beter gepresteerd heeft?
veluweracer 28 juli 2019 20:33
De punten voor de bollen gelijkmatiger verdelen over de heuvels en bergen kan misschien al een stuk meer een allround klimmer naar voren brengen.
El Chaba 28 juli 2019 20:36
Vast wel in het verre verleden. Al zou ik ook niet weten wanneer.. winking smiley
Curzio 28 juli 2019 20:41
Ik wist niet dat we met landenteams reden. Ik snap de blijdschap wel hoor, ik zou ook blij zijn als er een Nederlander de Tour wint, maar ik zou het niet zien als een uiting van de glorierijke staat van mijn land, noch zou ik met een grote vlag minutenlang op en neer springen terwijl ik het woord Nederland scandeer.
Slimmerd 28 juli 2019 20:42
Nog 30km, 23" voor het viertal
lodjan 28 juli 2019 20:46
Nee, dat zou ik ook niet doen, ik drink er alleen een biertje op na met mijn prikvrienden geproost te hebben.
Prikdude 28 juli 2019 20:46
De Britten in 2012 kun je al als indrukwekkender beschouwen (5 starters, 7 ritzeges door 4 verschillende renners en 1&2 in het algemeen klassement).
Horsie is back 28 juli 2019 20:48
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verder lijkt Colombia me een leuk land met leuke
> mensen, zoals veel Latijns-Amerikaanse volken,
> maar het enthousiasme grenst wel aan het
> belachelijke eerlijk gezegd. Net vier Colombianen
> op een rij voorop het peloton (Henao, Quintana,
> Bernal, Uran), dat zal dan wel voor de
> Colombiaanse media zijn maar het slaat als een
> tang op een varken.

Dus een land met niet leuke mensen wordt gevormd door mensen, die één rij voorop het peloton rijden.
Horsie heeft toch menige ploeg in de wedstrijd hetzelfde zien doen. De uitslovers!
Andere Peter 28 juli 2019 20:51
Dat mag ook wel. Over 15 jaar herinneren wij ons deze Tour als de Tour van Alaphilippe.
veluweracer 28 juli 2019 20:51
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik wist niet dat we met landenteams reden. Ik snap
> de blijdschap wel hoor, ik zou ook blij zijn als
> er een Nederlander de Tour wint, maar ik zou het
> niet zien als een uiting van de glorierijke staat
> van mijn land, noch zou ik met een grote vlag
> minutenlang op en neer springen terwijl ik het
> woord Nederland scandeer.

Spring je wel mee als we de wegrit in Tokyo winnen?
lodjan 28 juli 2019 20:52
Slechts 40% in de top 10? Ik ben niet onder de indruk. Bovendien een genaturaliseerde Keniaan.

Kijk, dat zou wat zijn: één gestarte Keniaan en hij wint! Zoiets als Carapaz in de Giro.
Slimmerd 28 juli 2019 20:52
Of als de eerste van Bernal, de eerste van Colombia, het enige podium van Kruijswijk enz. enz.
Andere Peter 28 juli 2019 20:54
Luxemburg denk ik. Kirchen en 2x Schleck op 5, 7 en 11 (met wit). En na het wegvallen van Kohl eigenlijk 4, 6 en 10. Dat was 100%.
Curzio 28 juli 2019 20:54
Het stukje na 'dus' begrijp ik niet.
Curzio 28 juli 2019 20:56
Springen, juichen zelfs, bier drinken ook, wat appjes her en der, dat is het wel zo'n beetje.
Curzio 28 juli 2019 20:58
Van de neutralisatie en modderstromen.
Andere Peter 28 juli 2019 21:01
Nee, dat denk ik niet. Nou ja, modderstroom misschien.

Als het de enige van Bernal zal blijken, dan wordt het nog de Tour van Bernal.
Slimmerd 28 juli 2019 21:02
Nog 2 rondes, Scully en Tratnik nog samen op kop met 7"
Slimmerd 28 juli 2019 21:04
Scully vooraan weg, Colbrelli op weg naar het peloton na een lekke band. Dimension Data opeens aanwezig in deze Tour
Slimmerd 28 juli 2019 21:04
Tratnik ook gegrepen
Slimmerd 28 juli 2019 21:06
Colbrelli terug dankzij Nibali, Matthews nu weg met pech
Slimmerd 28 juli 2019 21:07
Terugkomen in de laatste 9km, lijkt me een moeilijk verhaal te worden
Slimmerd 28 juli 2019 21:09
Slimmerd 28 juli 2019 21:11
We geven het verslag over aan Anony
Slimmerd 28 juli 2019 21:12
Dat was van korte duur met zijn gouden helmpje, Roche krijgt Matthews nog aan het laatste wiel van het peloton.

Nog 5km
rustdag 28 juli 2019 21:14
Slimmerd 28 juli 2019 21:17
1. Ewan
2. Groenewegen
3. Bonifazio
4. Richeze
5. EBH
6. Greipel
7. Trentin
8. Stuyven
9. Arndt
10. Sagan


18. Viviani (kan de hele ronde zijn trein niet volgen)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2019 21:23 door Slimmerd.
Slimmerd 28 juli 2019 21:18
Regie faalt weer, al twee ritten op rij
Curzio 28 juli 2019 21:23
Groenewegen moest veel zelf doen, deed dat op zich prima, maar kon niet tot de streep doorsprinten. Wel mooi duel met Ewan, die tot deze Tour vaak net tekort kwam in het verleden in mijn beleving.
Heisenberg 28 juli 2019 21:28
Ewan koos een paar keer het juiste wiel (Groenewegen).
Pyama 28 juli 2019 21:29
Had nooit een ploeg rond hem, veruit snelste deelnemer
Heisenberg 28 juli 2019 21:32
Altijd even provoceren. Lekker volwassen. Tweede keer dat het hem op het nippertje lukt Groenewegen te kloppen. De snelste ja, maar zeker noet veruit de snelste.
Horsie is back 28 juli 2019 22:02
Horsie denkt toch stiekem, dat we hier te maken hebben met de stagiaire, die bij zijn afscheid zegt, dat het toch 23 fijne dagen waren geweest.
Een groter contrast met Mr. Robot Froome, zoals de meesten hem toch graag zagen, is niet denkbaar.
Maar wellicht, dat schijn bedriegt, sport is tegenwoordig vooral een verdienmodel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2019 22:07 door Horsie is back.
Curzio 28 juli 2019 22:02
Kruijswijk krijgt de grijns niet van zn gezicht. Mooi. Bernal blijft ook stijlvol in zn optreden.
Horsie is back 28 juli 2019 22:06
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Altijd even provoceren. Lekker volwassen. Tweede
> keer dat het hem op het nippertje lukt Groenewegen
> te kloppen. De snelste ja, maar zeker noet veruit
> de snelste.

Een sprint die erg laat beslist werd. Goed, weer een hinkende vergelijking van Horsie, maar 300 m voor de finish reed Jumbo Visma TTT harder dan de sprinters.
Maar dan laat Caleb Ewan zijn duvels los en versnelt van 55,2 km/h naar 65,8 km/h. Dat is zo'n grote kracht, juist omdat het hem minder vermogen kost.
Horsie is back 28 juli 2019 22:23
Clement zegt dat de klassement rijders eigenlijk niks hebben gedaan. Net zoals Ali tegen Foreman in Kinshasa.
Andere Peter 29 juli 2019 08:13
Ik denk niet dat de klassementskansen van Kruijswijk geleden hebben onder de aanwezigheid van een sprinttreintje. IK denk wel dat de sprintkansen van Groenewegen per saldo geleden hebben onder het bestaan van klassementsaspiraties in de ploeg. Ondanks topvorm bij de individuele helpers, werd hij toch vaak te vroeg gebracht. Zondag moest hij vrij vee zelf doen in de laatste km.

Per saldo een goede keuze om voor beiden te gaan hoor, daar niet van..
rustdag 29 juli 2019 09:09
rustdag 29 juli 2019 09:11
2019 was the 6th fastest Tour de France edition | #TDF2019

2005 | 41.654 Kph
2017 | 40.995
2003 | 40.940
2006 | 40.784
2014 | 40.662
2019 | 40.575
2004 | 40.553
2013 | 40.542
2008 | 40.492
2009 | 40.315
1999 | 40.276
2018 | 40.206
2001 | 40.070
ton duk 29 juli 2019 11:35
3 weken geleden schreef ik dat men in Huize DUK tevreden zou zijn met 2 etappes en 1 Top 5
We kregen 3 etappes , 2 dagen geel en podiumplek 3.
Zeer tevreden dus hoewel ik Groenewegen eigenlijk op 2 overwinningen had ingeschaald...
gr
El Chaba 29 juli 2019 12:35
Hoezo genaturaliseerd? Hij is geboren in Kenia uit Britse ouders en heeft dus altijd (ook) de Britse nationaliteit gehad, toch?
Tjappie2 29 juli 2019 12:57
Volgens mij wel inderdaad. Denk dat de opmerking van Lodjan met een knipoog gelezen moet worden. Wat wel een saillant detail is (even opgezocht) is dat Froome in 2007 2e werd op de tijdrit van het "B Wereldkampioenschap". Kennelijk mag je daar als Brit aan meedoen als je in een land bent geboren dat (op dat moment) tot de B-landen wordt gerekend.

Eddy Lembo was als Fransoos ook een vreemde eend in die bijt, hoewel ik vermoed dat die ook een Algerijns paspoort in z'n keukenkastje had liggen.
MarkV 29 juli 2019 13:11
Sinds 2008 rijdt hij op een Britse licentie.
Daarvoor reed hij als Keniaan o.a. op het WK voor beloften en op de Commonwealth Games.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2019 13:14 door MarkV.
Tjappie2 29 juli 2019 13:25
Je hebt gelijk. Grappige opmerking daarover van Froome zelf: "When I represented Kenya, when I was younger, that was when I felt I was cheating the system, or doing something not quite kosher. I was representing a country and maybe taking a place of someone, shall we say, more bona fide Kenyan."

interview met Eurosport
MarkV 29 juli 2019 13:51
Er deed vorig jaar slechts één Ier mee en die reed ook top 10 (en een ritzege). Kreuziger reed zelfs 3 keer top 10 als enige Tsjech.
En zo zijn er vast meer voorbeelden van landen met 1 deelnemer die wel top 10 rijden.
Cyclad58 29 juli 2019 16:47
Ach, wie de snelste sprinter is weet ik nog steeds niet. In de Tour is Ewan de beste sprinter. Dat zonder meer.
Snelste is lang niet altijd gelijk aan de beste en andersom evenmin.
PVW 29 juli 2019 21:23
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen