Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wie wisselt er van ploeg? 1 augustus topic

Gepost door Ridder Kale Knikker 
Ridder Kale Knikker 01 augustus 2019 03:37
Het is vandaag 1 augustus en behalve de verjaardag van mijn moeke vooral ook de datum waarop de transfers in de wielerwereld bekend gemaakt mogen worden. Nu is er al het een-en-ander uitgelekt, het is dan ook vooral uitkijken naar de 'die zagen we toch even niet aankomen'-nieuwtjes. Ben benieuwd naar het nieuws wat ons vandaag gaat bereiken. Wie gaat naar waar en wat vinden we er van?
lodjan 01 augustus 2019 09:33
Lucinda Brand maakt op 1 januari 2020 de overstap naar twee verschillende ploegen. De Nederlandse renster vertrekt bij Team Sunweb voor een transfer naar Trek-Segafredo én Telenet-Fidea. Bij de ene ploeg komt Brand uit op de weg, bij de andere ploeg in het veld. wielerflits
Eddy Veen 01 augustus 2019 11:27
De Limburger schrijft op 1 augustus 2019 dat Team Sunweb niet zoveel te willen heeft. Volgens vakbondsvoorzitter Bobbie Traksel van VVBW kan Dumoulin gewoon verkassen, als hij dat wil. 'Er is op dit moment geen wieler-cao en de Nederlandse wet gaat altijd boven de regels van de UCI.' Saillaint detail; juist Spekenbrink was met Team Jumbo-Visma-baas Richard Plugge drie jaar geleden de aanstichter van het afschaffen van de cao.
Ridder Kale Knikker 01 augustus 2019 12:11
Bedankt voor 't delen Eddy. Ben benieuwd wanneer er formeel nieuws komy vanuit kamp Dumoulin
MarkV 01 augustus 2019 12:37
Ook benieuwd wat Poels gaat doen. Verlengen of verkassen?
Blueprint 01 augustus 2019 12:39
Verkassen ligt voor de hand, Ineos blijft toppers/toptalenten binnenhengelen en zijn kansen worden steeds minder.
Blueprint 01 augustus 2019 12:39
Sowieso zou een medische update wel prettig zijn, hoop dat hij dit jaar nog kan fietsen.
Eindhovuh 01 augustus 2019 13:25
Ik vraag me af of hij nog ambitie heeft voor meer dan knechtwerk.
Cecchini 01 augustus 2019 13:26
BELLEN MET IWAN TOL / Volkskrant

Rijdt Tom Dumoulin straks in het geel-zwart van Jumbo-Visma?


Het is 1 augustus, transfertijd in het wielrennen. Volgens hardnekkige geruchten wil Tom Dumoulin de overstap maken van Team Sunweb naar Jumbo-Visma, de ploeg die zo succesvol was in de Tour de France. Zien we de oud-winnaar van de Gito d’Italia straks inderdaad in het geel-zwart? We vragen het wielerverslaggever van de Volkskrant Iwan Tol.

Ha Iwan, eerst even dit: Dumoulin heeft nog een doorlopend contract bij Team Sunweb, de ploeg waarmee hij in 2017 de Gito d’Italia won en waar hij de uitgesproken kopman is. Waarom zou hij willen verkassen?

‘Dat is bijna niet los te zien van zijn knieblessure, die hij dit voorjaar opliep tijdens een val in de Giro. Het herstel verliep met horten en stoten, pas laat werd de diagnose gesteld dat er een stukje grind in de wond was achtergebleven. Daardoor miste Dumoulin de Tour. Voor een gedreven sportman als hij is dat onverteerbaar. Naar buiten toe blijft hij netjes, maar bij Dumoulin telt maar één ding: winnen. Als dat niet kan vanwege een te laat gestelde diagnose, dan heeft hij daar ongetwijfeld de smoor in.

‘Het is een optelsom. Na de winst in de Giro in 2017 zouden er versterkingen komen. Om een grote ronde te winnen in het wielrennen, heb je nu eenmaal een sterke ploeg nodig, zoals de laatste Tour de France nog eens bewezen heeft. Echte versterkingen bleven bij Sunweb uit, al had de ploeg ook pech met blessures van goede knechten zoals Sam Oomen en Wilco Kelderman.


‘Wat tot slot ook speelt: Sunweb staat bekend om een wetenschappelijke aanpak, met protocollen voor alles. Dat werkt goed met jonge profs die het vak nog moeten leren, maar minder voor absolute vedettes. Dat leerde het verleden al met de Duitse sprinters Kittel en Degenkolb. Bij Sunweb is iedereen gelijk: van kopman tot buschauffeur. Terwijl een kopman privileges verdient.

‘Dumoulin heeft nog één groot doel: de Tour de France winnen. Hij is 28 jaar. Hij heeft nog vijf of zes kansen, terwijl er met de jongste Tour-winnaar Egan Bernal (22 jaar) een nieuwe generatie aan de deur klopt en één val een heel jaar kan verpesten. En de Tour winnen, dat ziet Dumoulin bij Sunweb niet gebeuren. Er is alleen één probleem: hij heeft met die ploeg inderdaad nog een contract tot en met 2021.’

Thijs Zonneveld van het AD wist het op 3 juli al zeker: Dumoulin verruilt Sunweb voor Jumbo-Visma. Is de deal reeds beklonken?

‘Het is niet zo dat er op 1 augustus opeens een stortvloed aan transfernieuws komt. Eigenlijk is het meeste achter de schermen wel zo’n beetje beklonken, maar nu mag het formeel naar buiten. Dumoulins huidige ploeg Sunweb zegt echter: je hebt met volle verstand een contract getekend en daar gaan we je aan houden. De grote vraag is nu: hoe komen ze hier uit?

‘Het leek een hamerstuk, een formaliteit, maar nu lijkt het op een juridisch steekspel uit te draaien. In principe mag je niet naar andere ploeg als je contract nog doorloopt en je huidige ploeg je niet laat gaan. Maar een cao is er in het wielrennen niet. Dan zou de arbeidswet gelden, met een opzegtermijn van twee maanden. Dat Dumoulin uitgerekend naar Jumbo-Visma wil, de grote concurrent, speelt ongetwijfeld een rol.

Sunweb-baas Iwan Spekenbrink zei tegen De Limburger dat de kwestie delicaat is en tijd vergt. De manager van Dumoulin, Rik van Dongen, liet weten dat ze nog in gesprek zijn. Simpel is het in ieder geval niet, dat is waarom het allemaal zo lang duurt. Mijn inschatting is: als hij echt wil, dan vertrekt Dumoulin. Maar ik sluit niet uit dat de relatie met Sunweb gelijmd wordt, bijvoorbeeld met de belofte van extra knechten. Het is wat dat betreft net een huwelijk: mediation kan helpen.’

En geld, speelt dat nog een rol?

‘Naar verluidt zou Dumoulin het dubbele kunnen verdienen bij Jumbo-Visma, zo’n 3 miljoen euro in plaats van 1,5. Jumbo-baas Frits van Eerd kijkt bovendien niet op een euro meer of minder. Hij zal er veel voor over hebben om naast Max Verstappen en Sven Kramer nog een boegbeeld van de Nederlandse sport als uithangbord aan zich te binden.

‘Maar zoals ik Dumoulin ken, speelt geld voor hem geen rol. Dan zou hij wel vertrekken naar Bahrain Merida of een ander team dat interesse in hem heeft. Daar zal hij niet gelukkig worden. Hij wil ook niet naar Monaco verhuizen, waar veel rijders van Team INEOS wonen.’

Met Jumbo-Visma bereikte Steven Kruijswijk het podium in de Tour de France, de Sloveen Primož Roglič werd dit voorjaar derde in de Giro d’Italia. Is Dumoulin het kopmanschap wel zeker als hij overstapt?

‘Het wordt in ieder geval dringen. Maar je ziet aan Team INEOS: met twee kopmannen aan de start kun je de risico’s van bijvoorbeeld pech spreiden en een overtalsituatie strategisch uitspelen. Zo hebben ze dat gedaan met Wiggins en Froome, met Froome en Thomas, en dit jaar met Thomas en Bernal. Kruijswijk zal zich ook niet zomaar neerleggen bij een rol als tweede viool. Na een derde plek denkt hij: ik kan nog twee treden hoger. Hij kan ook een van die twee klassementsmannen zijn, naast Dumoulin.

‘Als de komst van Dumoulin mogelijk ergens ten koste van gaat, dan wellicht van Dylan Groenewegen. Twee speerpunten voor het klassement en een sprinter met een paar eigen knechten, daarvoor lijkt me geen plaats een Tourploeg van acht renners.’

Wout Poels, trouwe knecht van Tour-winnaars als Chris Froome en Egan Bernal, heeft laten doorschemeren nog wel eens voor eigen kans te willen rijden. Is hij een mogelijke opvolger van Dumoulin bij Sunweb?

‘Ik heb het al eens geschreven in een column: dat lijkt me best een logische stap. Een goede Nederlandse klimmer als kopman bij een Nederlands-Duitse ploeg. Sunweb heeft bovendien interesse in de Belgische klassieker-coureur Tiesj Benoot. Het vertrek van Dumoulin hoeft dus niet het einde te zijn voor Sunweb. Bovendien kunnen we ons dan nu alweer verheugen op de Tour van volgend jaar, waarin Dumoulin, Kruijswijk en Poels strijden op het hoogste podium.’
opoeepo 01 augustus 2019 13:29
Poels lijkt me (ook financiëel) heel happy bij zijn ploeg. Klassementsambities in grote rondes heeft hij
nu toch wel opgeborgen, lijkt me, en hij krijgt regelmatig zijn kansen
in (koninginnenritten) in kleinere rondes.
ton duk 01 augustus 2019 13:38
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vraag me af of hij nog ambitie heeft voor meer
> dan knechtwerk.


of gewoon à la Terpstra en vAvermaet nog financieel een klapper maken onder het mom van voor zijn eigen kansen willen gaan...
gr
opoeepo 01 augustus 2019 13:42
Zo'n opportunist lijkt Poels me niet.
veluweracer 01 augustus 2019 13:48
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lucinda Brand maakt op 1 januari 2020 de overstap
> naar twee verschillende ploegen. De Nederlandse
> renster vertrekt bij Team Sunweb voor een transfer
> naar Trek-Segafredo én Telenet-Fidea. Bij de ene
> ploeg komt Brand uit op de weg, bij de andere
> ploeg in het veld. wielerflits

Is dat een unicum? Bijzonder is het in ieder geval.
veluweracer 01 augustus 2019 13:50
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo'n opportunist lijkt Poels me niet.

Mij ook niet. Vind het wel best zo. Beetje sleuren bergop en lekker cashen. Simpele job toch.
ton duk 01 augustus 2019 14:22
of uiteindelijk lossen bergop en nog meer cashen. Simpele job toch.
Poels naar CCC. Ik zou 't best leuk vinden
gr
Wanny 01 augustus 2019 15:17
Poels zal elders toch ook aardig kunnen verdienen en dan voor etappes of de bollen gaan.
jonglins 01 augustus 2019 16:20
Weet iemand hoe het precies zit met het arbeidsrecht? Ik had ook gehoord van Bobbie Traksel, dat op basis van de wet Dumoulin tussentijds zijn contract zou kunnen opzeggen.
Maar van mensen die verstand hebben van arbeidsrecht begreep ik dat dat alleen kan als er een opzegbeding in het contract is opgenomen. Als dat niet zo is moet je je contract uitdienen, tenzij je samen overeenkomt dat je het contract wordt ontbonden.
Ik neem aan dat van een opzegbeding geen sprake van is in het geval van Dumoulin.
Is Traksel toch niet zo goed geïnformeerd?
veluweracer 01 augustus 2019 16:47
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> of uiteindelijk lossen bergop en nog meer cashen.
> Simpele job toch.
> Poels naar CCC. Ik zou 't best leuk vinden
> gr

Bij CCC gaat hij denk niet meer salaris kunnen krijgen dan bij Ineos.
veluweracer 01 augustus 2019 16:50
jonglins Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet iemand hoe het precies zit met het
> arbeidsrecht? Ik had ook gehoord van Bobbie
> Traksel, dat op basis van de wet Dumoulin
> tussentijds zijn contract zou kunnen opzeggen.
> Maar van mensen die verstand hebben van
> arbeidsrecht begreep ik dat dat alleen kan als er
> een opzegbeding in het contract is opgenomen. Als
> dat niet zo is moet je je contract uitdienen,
> tenzij je samen overeenkomt dat je het contract
> wordt ontbonden.
> Ik neem aan dat van een opzegbeding geen sprake
> van is in het geval van Dumoulin.
> Is Traksel toch niet zo goed geïnformeerd?

Traksel koketteert graag met zijn 'kennis'.
Eindhovuh 01 augustus 2019 16:50
Een contract bepaalde tijd is zonder opzegbeding niet opzegbaar. Tenzij je dat samen overeen komt.
Geen idee hoe dat bij wielrennen gaat.
Nelis! 01 augustus 2019 16:59
Bij Dumoulin zal er toch inmiddels niet meer sprake zijn van een contract voor bepaalde tijd? Dat kan je niet steeds met bepaalde tijd blijven verlengen. Dus is er van rechtswege sprake van onbepaalde tijd, wat gewoon opzegbaar is. Tot zover de analyse van iemand die geen verstand heeft van arbeidsrecht...
merijntje mortirolo 01 augustus 2019 17:09
-
Jacopo Mosca gaat (per vandaag) naar TREK.

In 2017 (meen ik) liep hij er al stage. Best apart dat ze hem na een matig half jaar in Italië ineens oppikken.
Cyclad58 01 augustus 2019 17:18
Zeer apart, en zo'n aanwinst vind ik het niet. Het is nu niet bepaald zo dat hij de sterren van de hemel rijdt. Zal wel een breedte-investering zijn, wellicht op voorspraak van De Haai.
veluweracer 01 augustus 2019 17:19
Hij kan zich de laatste helft van het seizoen mooi in de kijker fietsen van andere ploegen. Heeft een overeenkomst maar tot het eind van het jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2019 17:19 door veluweracer.
Slimmerd 01 augustus 2019 17:21
Schijnt te maken te hebben met de krapte van de selectie door blessures en blijkbaar heeft hij er als eens stage gelopen en zodoende zijn ze hem blijven volgen (en makkelijk binnen te halen denk)
Cyclad58 01 augustus 2019 17:30
Meer dan waarschijnlijke transfers (nog geen echte bevestiging gelezen):
Dan Martin naar Total Energie
Simone Consonni naar Cofidis (op voorspraak van Elia Viviani)
Kristoffer Halvorsen naar Education First
Pyama 01 augustus 2019 17:45
Enorm talent voor de Italiaanse najaarsklassiekers. Verdiende overstap.
Pyama 01 augustus 2019 17:46
Tjappie2 01 augustus 2019 17:52
Had die rechtszaak van Thorwald Veneberg tegen Rabobank indertijd ook niet iets met een dergelijk punt te maken?
Eindhovuh 01 augustus 2019 17:54
Precies het omgekeerde. Hij wilde niet weg.
Cyclad58 01 augustus 2019 18:41
Zo! Waar heeft hij dat laten zien dan? Hij heeft de afgelopen 2 seizoenen het surplus aan punten behaald in China. Ik zie de link met de najaarsklassiekers niet zo. Misschien kun je me overtuigen?
Pyama 01 augustus 2019 19:16
Vorig jaar had hij een blessure in het najaar dacht ik. In zijn tijd als stagiair bij Trek maakte hij indruk tussen de profs in Brittain. Elke dag een klassieker. Bij Willier misbruikt als aanvaller in vlakke Giro etappes. Snel en goed op een heuveltje.
D, Marrage 01 augustus 2019 19:28
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vorig jaar had hij een blessure in het najaar dacht ik.


Na Qinghai Lake (22/7-4/8) reed Mosca vorig jaar een volledig Chinees najaar: China I, China II, Taihu Lake en Hainan.
Nelis! 01 augustus 2019 20:28
Maar essentie was wel hetzelfde: hij had van rechtswege inmiddels een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Sub Culture 01 augustus 2019 22:20
Dan Martin naar Total E is wel een verrassing, anderzijds blijkt dit seizoen dat Martin wel redelijk op de terugweg is.
Met Terpstra (36) en Martin (34) volgend seizoen als kopmannen uitpakken.. tja
Sjorsoll 01 augustus 2019 22:33
De bondscoach zegt dat het WK krap wordt. De Vuelta zal er dus sowieso niet inzitten vrees ik : (
MarkV 02 augustus 2019 09:35
Hoezo op de terugweg, hij is niet geblesseerd geweest?
Of betekent "op de terugweg" in het land van Sven Nys dat hij over the hill is?
Heisenberg 02 augustus 2019 09:37
In het land van Bobbie Traksel begreep ik precies wat Sub Culture bedoelde.
lodjan 02 augustus 2019 09:42
Martin Salmon als trainee naar Sunweb.
Pyama 02 augustus 2019 10:25
Dat is een na-najaar
Vortax 02 augustus 2019 11:28
Denk dat Dumoulin snakt naar een team waar niet alles om hem draait en waar de ogen niet altijd op hem zijn gericht. Dat vindt ie volgens mij vreselijk. Sunweb is nogal een klinisch team.. Het warme bad Jumbo Visma moet hem zeer aanspreken. En begrijpelijk ook. De Cervelo van Sunweb lijkt trouwens ook allesbehalve een verbetering.
Blueprint 02 augustus 2019 11:32
Ik denk dat het wel meevalt met dat warme Jumbo-bad. Ook dat is een strak geleide ploeg en zeker geen familieclubje.
ton duk 02 augustus 2019 11:38
thumbs up
Als je wint, voelt elk bad warm aan......

Schat zo in dat Dumoulin bij TJV.NL juist nog meer in de schijnwerpers zal staan dan nu al het geval is...
gr
Spaak 02 augustus 2019 12:53
Inderdaad, dat het dit seizoen een keer allemaal de juiste kant opvalt (waarschijnlijk dankzij de ketonen-impuls) wil niet zeggen dat er bij Jumbo Visma nou sprake is van een fietsfamilie. Bram Tankink geeft in zijn boek ook aan dat hij bij de overstap van QuickStep naar Rabobank behoorlijk moest wennen aan de "kille" cultuur. Richard Plugge lijkt mij ook allerminst een amicaal figuur, en de documentaires die de afgelopen seizoenen rond de grote rondes van Kruijswijk gemaakt werden gaven nou ook niet echt een beeld van een goede sfeer binnen de ploeg.
lodjan 02 augustus 2019 12:59
Nils Eekhoff en Marten Kooistra zijn de overige twee stagiaires voor Sunweb dit najaar.
Heisenberg 02 augustus 2019 13:08
Trentin naar CCC.
Heisenberg 02 augustus 2019 13:08
Daarmee schiet het niveau van deze ploeg direct de hoogte in.
Horsie is back 02 augustus 2019 13:09
Ha, die @Spaak als Horsie zo vrij mag zijn.
Fietsfamilies vinden we doorgaans alleen op de Alpe d'Huzes.
Horsie is back 02 augustus 2019 13:14
Het voordeel van een warm en zeker een te heet bad is dat de nieuwe kikker er meteen uitspringt.
De oude kikkers, die de hele opwarming al zittende hebben meegemaakt laten zich koken.
Eindhovuh 02 augustus 2019 13:18
Hele goede aankoop.
Typisch iemand die goed past in een wat minder gestructureerde ploeg qua koersopvatting.
Eindhovuh 02 augustus 2019 13:21
Eindhovuh 02 augustus 2019 13:23
Jumbo heeft een keihard topsportklimaat. Aanhaken of afhaken. En heb je een blessure, dan hoor je er (tijdelijk) niet bij, want afleiding.
Dat gelul over een warm bad etc is allemaal marketing.
Als je wint heb je vrienden, zo simpel is het.
Niets mis mee in een profteam btw.
Horsie is back 02 augustus 2019 13:52
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoaxwinking smiley

Mag Horsie U bedanken voor deze welkome informatie.
Maarre, van die nieuwe kikker die meteen uit dat hete bad springt is toch wel waar, zeker.
ton duk 02 augustus 2019 14:29
Als die ene nu Martijn Salm (..wie kent niet die legendarische rechtsback van FC DB ) had geheten, was ik zeer tevreden geweest
Eekhoff en Kooistra zeer logisch !
gr
opoeepo 02 augustus 2019 14:33
Neem eens een warm bad in een Jumbo distributiecentrum.
Slimmerd 02 augustus 2019 15:10
Dat halen ze dan zeker weer omlaag door Zakarin aan te trekken...
opoeepo 02 augustus 2019 16:42
Dries van Gestel en Julien Simon naar Total.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2019 16:43 door opoeepo.
Lucho Herrera 02 augustus 2019 21:13
Halvorsen van Ineos naar Education First (weet niet meer waar ik dit gisteren heb gelezen)
Luijt 02 augustus 2019 22:32
Schrijnende jeuk op hele vervelende plekken krijg ik hiervan.
Horsie is back 02 augustus 2019 23:00
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Schrijnende jeuk op hele vervelende plekken krijg ik hiervan.

Dan kun je toch maar beter het hele jaar vakantie nemen en de Col of Arrogance op 9700 m hoogte proberen te beklimmen.
Blueprint 03 augustus 2019 11:04
McNulty naar Emirates.
El Chaba 03 augustus 2019 13:23
Bert Van Lerberghe (en ook Stijn Steels) naar DQS.

[www.wielerflits.nl]
opoeepo 03 augustus 2019 13:25
Luijt naar Wielerflits
Snorfietser 04 augustus 2019 13:21
Rijdt Neff niet voor trek op de weg, in het veld en op de mtb? Of zijn dat dan verschillende ploegen (waarbij ze zeg maar telkens van de ene Trek ploeg naar de andere Trek ploeg trekt)? Als Neff alles inderdaad bij één ploeg doet, dan vind ik het vreemd dat Brand dat niet doet.
Snorfietser 04 augustus 2019 13:25
Simpelweg niet constant gelukt om in een grote ronde voor een klassement te gaan.
Blueprint 05 augustus 2019 12:28
Landa bevestigd bij Bahrain.
Cullaigh voor 2 jaar naar Movistar.
Tjappie2 05 augustus 2019 18:00
Dit lijkt me nu typisch zo'n topic om sticky te maken.
De zwarte trui 06 augustus 2019 14:33
Slimmerd 07 augustus 2019 12:27
G. Martin naar Cofidis, waar hij volgens Vasseur kan.doorgroeien tot podiumkandidaat TdF...
Slimmerd 08 augustus 2019 11:04
Mas naar Movistar, Martinelli naar Astana
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen