Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

98th Giro d'Italia (2.UWT) etappe 16 Pinzolo › Aprica (177k

Gepost door Cecchini 
Cecchini 25 mei 2015 20:57









Uitslag 15e etappe



1. Mikel Landa (Astana) in 4u22m35s
2. Yuri Trofimov (Katusha) op 2s
3. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) op 5s
4. Fabio Aru (Astana) op 6s
5. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) op 38s
6. Andrey Amador (Movistar) op 42s
7. Leopold König (Sky) op 1m00s
8. Tanel Kangert (Astana) op 1m10s
9. Alexandre Geniez (FDJ) op 1m49s
10.Damiano Caruso (BMC) op 2m13

Algemeen Klassement




1. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) in 60u01m34s
2.Fabio Aru (Astana) op 2m35s
3. Andrey Amador (Movistar) op 4m19s
4. Mikel Landa (Astana) op 4m46s
5. Leopold König (Sky) op 6m36s
6. Yuri Trofimov (Katusha) op 6m58s
7. Damiano Caruso (BMC) op 7m10s
8. Maxime Monfort (Lotto Soudal) op 8m20s
9. Giovanni Visconti (Movistar) op 9m53s
10.Alexandre Geniez (FDJ) op 10m03s

14. Steven Kruijwijk (LottNL-Jumbo) op 11m42s



Beklimming Mortirolo in 2012
Mortirolo, yeah!
Cecchini 25 mei 2015 21:08
Eergisteren schreef ik dat 1957 het jaar is waar mijn interesse voor het wielrennen is geboren. Gastone Nencini had daaraan zijn eervolle vermelding verdiend. Ik zou Cecchini niet zijn om wat verder de uitslagen van die Giro in te duiken.

Allereerst viel me de top 10 van het Eindklassement op, want wat een grandioze bezetting was dat zeg. Okay de nummers 8 en 10 komen me niet bekend voor, maar voor de rest zijn dat toch werkelijk grote namen uit de rijke wielergeschiedenis.

1- Gastome Nencini
2- Louison Bobet
3 -Ercole Baldini
4 -Charly Gaul
5 - Raphael Geminiani
6 -Miguel Poblet
7 -Raymond Impanis
8 -Pasquale Fornara
9 - Wout Wagtmans
10 -Antonin Rolland

Voor de geïnteresseerden onder ons, de Nederlanders Wim van Est, Gerrit Voorting, Jan Nolten en Daan de Groot werden respectievelijk, 16e, 24e, 34 e en 35e.

Mijn oog viel echter op Appie Donker op de 56-ste plek. Echt nog nooit van gehoord van deze renner, en dan sla je toch van verbazing achterover dat je op het World Wide Web over Appie ook nog een prachtig achtergrond verhaal weet te vinden (op de site Stuffsportverhalen)

Ik werd van het dak gehaald— stuyfssportverhalen april 2012

Met de komst en de daarbij behorende commotie van de Giro d ‘Italia zijn we bijna vergeten dat er ook nog Amsterdammers zijn die deze koers gereden hebben. Stuyfssportverhalen sprak met Appie Donker, 80 jaar, deelnemer aan de Ronde van Italië 1957.




Het was de tijd dat een renner nog met een tube om de nek reed, en pijnlijke steenpuisten op de kont werden veraangenaamd met een biefstuk in de broek. Dwangarbeiders van de weg werden ze genoemd. Vanuit een ploegleidersauto een drinkbus aangereikt krijgen? Dat kwam alleen voor in koortsige visioenen.
In 1957 ging dat iets anders aan toe. Dorst? Dan stormden de gregario’s, dat prachtige Italiaanse woord voor ‘knecht’, een kroeg binnen en plunderden de drankvoorraad. Tot wanhoop en woede van zo’n kroegbaas die alles deed om zijn nering te beschermen. Appie Donker, knecht, hobbelde wel mee. Wist hij veel. Vermoedelijk daardoor kreeg hij van een kastelein, als één van de weinige renners, een klap met een knuppel in zijn nek. Niet dat het hem iets kon schelen.

Groot avontuur
Voor Appie Donker was de ronde van Italië één groot avontuur. Nóóit een berg gezien, sterker, nóóit in een vliegtuig gezeten, kwam opeens de almachtige wielerbaas Kees Pellenaars naar zijn werk. Of hij zin had om de Giro te rijden. Dat kwam zo: Appie, loodgieter in dienst van zijn eigen vader, was een verdienstelijk beroepsrenner. Pikte zijn prijsjes mee, maar kende ook dagen dat hij vloog. Dan was de kleine Amsterdammer voor niemand te houden Ook niet in de Ronde van Vlaanderen voor B-professionals.

Van Est en Wagtmans
‘Ik had een heel goed voorjaar’, begint Donker (foto: rechts) zijn relaas. ‘Ik won die ronde, die ging over hetzelfde parkoers als nu.
Op Kees Pellenaars, toentertijd ploegleider van de Locomotiefploeg, maakte dat de nodige indruk. Ik was dan wel prof, maar verdiende daar niet genoeg mee. Ik werkte gewoon bij mijn vader en ‘s middags na vieren kon ik pas trainen. Op een gegeven moment werd ik ergens van een dak gehaald waar ik aan het werk was. Pellenaars stond beneden. Of ik mee wilde naar de Giro, met de bedoeling om te knechten voor Van Est en Wagtmans. Ik moest daar toch over nadenken, want verdiende buiten mijn loon toch lekker bij in de criteriums. Pel haalde mij over met de belofte dat ik voor ieder dag in Italië vijfentwintig gulden kreeg, toentertijd een redelijk loon.’

Giradengo
En daar ging Appie, samen met zijn ploeggenoten met een vliegtuig op weg naar Milaan. In zijn bagage zat niet alleen rennerskleding, maar ook een stuur én zadel.‘Van de organisatie kregen wij een fiets van het merk Giradengo, waar dat stuur en zadel opgezet werd. Die fiets was iets te groot, ook hadden ze er een voorblad van 52 tanden op gemonteerd terwijl iedereen met een tand méér reed. Ik was veel te bescheiden en liet het maar zo’.
Voor Appie Donker volksjongen uit Mokum begon een avontuur dat hij zich meer dan 53 jaar later nog goed kan herinneren. Nooit een col gezien, wél van stadsgenoot én Tourrenner Hein van Breenen daar de verschrikkelijkste verhalen over gehoord.

Jan Nolten
‘Na een paar dagen van redelijke vlakke etappes waarin ik een paar keer bij de eerste twintig zat, kwam Daan de Groot naast mij rijden. Kijk Appie, zei hij, daar liggen ze. In de verte doemden de Dolomieten op. Tot mijn verrassing ging ik goed omhoog. Ik hoor Jan Nolten toentertijd dé klimmer van Nederland, achter mij nog roepen dat ik het rustig aan moest doen want hij kwam in moeilijkheden. Ik had een duidelijke rol, moest de kopmannen helpen en meer niet. Door mijn mindere trainingen heb ik erg afgezien. Evengoed eindigde ik vijfenvijftig plaatsen achter winnaar Gastone Nencini (foto: links).’
Appie Donker koerste veertien jaar bij de profs, was daarvoor topamateur en won meer dan zestig koersen. In zijn geheugen zijn dat feitjes, getallen, dat hij inmiddels wel ‘gelooft’. Maar laat hem vertellen over de Giro en je ziet hem zichtbaar genieten van herinneringen die onbetaalbaar zijn. Voor geen geld had hij dat Italiaanse avontuur willen missen, zelfs niet dat ‘geeltje’ per dag, dat hem belooft was door Pellenaars.
‘Of ik veel verdiend heb in de Giro? Ik heb geen cent ontvangen. Ik was de zoveelste renner die door Pel geflikt werd.’

Tinuz 25 mei 2015 21:42
Is dat de Mortirolo? Volgens mij is de Mortirolo goed geasfalteerd (?)
lodjan 25 mei 2015 22:04
Dank voor dit verhaal Cecchini.

Wat ik me dan weer afvraag is wat de relatie is tot Gerrie en Roxane Knetemann. Appie Donker was een echte Amsterdammer en Gerrie ook. De vrouw van Gerrie en moeder van Roxane is Gré Donker. Gré fietste ook. Is Appie haar vader, haar oom?
JW 25 mei 2015 22:07
Opnieuw een prachtig verhaal, Cecchini thumbs up
JW 25 mei 2015 22:15
Ik kan me voorstellen dat er renners zijn die bij het zien van dit verschrikkelijke profiel graag onmiddellijk het vliegtuig naar huis nemen.

Vanuit de start, en dan nota bene pal na de rustdag (!) meteen 800 m omhoog, dat is al bijkans misdadig.
En tevens voor mannen met goede klimmersbenen een puike gelegenheid ver weg te lopen.
Vaak levert dat een hele grote kopgroep op (en vroege achterblijvers die al snel afstappen) .

Maar ja, dan zit je in zo'n kopgroep en moet je hierna nog vier bergen over. Elk voordeel hep zijn nadeel.

Zo'n etappe zou eigenlijk vanaf de start moeten worden uitgezonden.
El Chaba 25 mei 2015 22:32
De Pinzolo (categorie 2) waar JW aan refereert is 13 km lang, 6,7% gem. met een max. van 12%

Hoeze tweede categorie?
Bromertà 25 mei 2015 22:38
Kruijswijk heeft op z'n rustdag toch nog eventjes zo'n 1000 hoogte meters gemaakt. Hij lijkt het ritme van de afgelopen dagen zo min mogelijk te willen doorbreken. Morgen de hele dag op en af met de moorddadige Mortirolo in de laatste 50km. Simoni, Gotti en Heras deden er in 1999 41'42" over, wat neer komt op 1895 hoogte meters per uur, waarvoor een niet misselijke 6,26 watt per kilogram is vereist. Ben benieuwd hoeveel Aru uit z'n volle tank ( nu wel 100% ? ) gaat halen ... Het zal de pis van Contador niet lauw maken, want hij heeft vorig jaar in de Vuelta in zijn strijd met Froome voor hetere vuren gestaan. Hoewel, ... dit is wel de meest knotsgekke Giro uit de recente geschiedenis, waarin dingen gebeuren die zelfs José Decauwer niet voor mogelijk hield.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2015 22:40 door Bromertà.
lodjan 25 mei 2015 22:49
Gré's vader was slager in Krommenie.
Cecchini 25 mei 2015 22:52
Uit Sportrevue

De koninklijk onderscheiden Knetemann werd enige tijd PR-man van de PDM-wielerploeg, runde pannenkoekhuisjes, hielp zijn schoonouders in hun slagerij, liep de marathon van New York, hield lezingen en was coach van de Nederlandse WK-ploeg.

Lodjan het zoeken gaat voort
Walnoot 25 mei 2015 22:56
Volgens mij deden ze de laatste keer de Mortirolo deels via een andere weg dan gebruikelijk. Dat is wellicht de oplossing?
Leon 25 mei 2015 23:41
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij deden ze de laatste keer de Mortirolo
> deels via een andere weg dan gebruikelijk. Dat is
> wellicht de oplossing?

Volgens mij begon de klim toen in Tovo, ietsje zuidelijker dan de normale start van de klim in Mazzo di Valtellina (bij insiders hier ook bekend als het Straatje van de Dood van Xavier Tondo)
Leon 25 mei 2015 23:45
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Pinzolo (categorie 2) waar JW aan refereert is
> 13 km lang, 6,7% gem. met een max. van 12%
>

Pinzolo is de startplaats, die klim heet Campo Carlo Magno. En het gaat eigenlijk gewoon om de slotklim van zaterdag naar Madonna di Campiglio, maar dan nog een paar km verder omhoog. Wat mij betreft een volkomen overbodige toevoeging, maar Pinzolo zal wel een flink bedrag op tafel hebben gelegd als startplaats, en je moet nou een maal die berg over om richting Aprica te kunnen fietsen.
Fashionisto 25 mei 2015 23:56
Tot mijn spijt is dit de enige rit die van begin tot eind bezaaid is met bergen.
Blueprint 26 mei 2015 00:04
Hup Mortirolo! Gaat Contador er samen met Landa vandoor? Verder ben ik benieuwd hoe Amador en Visconti deze rit gaan verteren.
Sticky Bottle 26 mei 2015 08:02
Hup Monfort ondanks dat Sporza waarschijnlijk alleen maar oog zal hebben voor vdb2



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 08:02 door Sticky Bottle.
JW 26 mei 2015 08:45
Weersvoorspelling: zwaar bewolkt en af en toe lichte regen.
Start uitzending: 13.30 uur.
zumsteg 26 mei 2015 08:47
Zondag gingen ze op een gegeven moment in het dorp links, nu houden ze rechts aan en pakken ze de grote weg weer op. Zondag kwamen ze aan 1715 m, nu aan 1681 m. Ze doen de laatste 2 km van zondag, dus het stuk met de kasseitjes waar Kangert van de kop af ging en Landa aanging, niet maar het stijgt nog wel een stukje door maar minder steil dan zondag.
Slimmerd 26 mei 2015 08:50
Hoeveel renners zullen er naast Porte niet eens beginnen aan dit?
Voor hen is vast nog wel plek in de ronde van België
zumsteg 26 mei 2015 08:56
Dit is wel de rit waar Astana Contador uit de leiderstrui kan rijden. Zondag was het op een gegeven moment 5 tegen 1. Daar kan je iets mee proberen. Het lijkt me sowieso handig om meteen gas te geven, 13.3km aan 6.5% is niet misselijk. Contador kan dan meteen alleen zitten (of heeft Kreuziger zich zondag bewust gespaard?).

Als je 2 a 3 ploeggenoten (Kangert, Tiralongo, Cataldo, Rosa, Sanchez) vooruit stuurt en als Aru er in slaagt om sneller dan Contador de Mortirolo af te dalen (maar Contador lijkt me echter wel de betere daler) kan je met een paar man veel tijd winnen op de 'klim' naar Aprica.(Een beetje zoals Contador de Vuelta won van Rodriguez en Heras de Vuelta van Menchov.) Als Contador slim is dan neemt hij wat voorsprong in de beklimming van de Mortirolo.

Een ander scenario is dat Landa vroeg aangaat en steun vindt bij ploeggenoten die nog vroeger vooruitgestuurd zijn.
zumsteg 26 mei 2015 09:00
Jammer trouwens dat Roland Garros is begonnen. Nu is er vanavond geen herhaling op Eurosport (1) maar gaat er urenlang een balletje heen en weer...
Pyama 26 mei 2015 09:06
Ja, dat zei ik zondag dus ook. Maar als Contador met Landa meeschuift en Aru blijft achter dan zijn ze bij Astana dus ook niet blij. Maar je moet wat proberen ipv doelloos achter elkaar de berg oprijden.
JW 26 mei 2015 09:10
Ook de indeling van de Tonalepas in de 2e categorie vind ik "zachtjes uitgedrukt".
JW 26 mei 2015 09:32
Als Astana inderdaad al op de eerste klim gas zou geven om de concurrenten zo vroeg mogelijk te isoleren dan wordt het vandaag bijltjesdag.
Dan gaan heel veel renners te laat binnenkomen (voor zover ze dan al niet eerder afgestapt zijn).

Meestal vallen bergetappes met veel bergen in een grote ronde tegen, omdat er vrij afwachtend wordt gereden.
Of vooral de eerste bergen vrij rustig wordt gereden om de knechten aan boord te houden.
In deze Giro lijkt de kans daarop klein.

Voor (de vele) sterkere renners op achterstand een mooie kans om een grote sterke kopgroep te vormen, en voor dagwinst te gaan.
Dat zou dan een lastige keuze worden voor Kruijswijk. Meegaan, met grote kans dat ze teruggehaald en voorbij gestoken worden in het tweede deel van de rit, of bij de favorieten blijven om zo lang mogelijk overeind te blijven ?
Bromertà 26 mei 2015 10:07
De rit van vandaag voert over een slordige 4000 hoogte meters. Een uitgesproken scenario voor een diesel om de krachtsinspanningen zo economisch mogelijk te verdelen en zeker niet om impulsieve versnellingen proberen te volgen. Kruijswijk zou er verstandig aan doen om op cruisecontrol vroegtijdig op avontuur te gaan. Bovendien ben ik, luie maffe verwarde sofa-zitter, dan gegarandeerd van fraaie TV-beelden begeleid door een commentatorsduo dat het spektakel voorziet van amusant, deskundig en boeiend commentaar, zonder aanziens des persoons, met een gevoel dat alle inwoners van de lage landen onder een noemer mogen worden gevat, in een verheerlijking van de wielersport die zijn weerga niet kent, en waar alle "girini" nog tientallen jaren over zullen praten, omdat zij het live op Sporza mee mochten maken.
JW 26 mei 2015 10:20
De Sporza-commentatoren zullen wel weer glunderen om deze complimenten, waar ik me goed in kan vinden winking smiley
Het zijn ook deze Giro weer naar mijn smaak aangename uitzendingen op Sporza.

Als Kruijswijk goede benen heeft kan hij beter vooraan in de koers zitten, denk ik ook. En dan maar zien hoe ver hem dat brengt.
Clavan 26 mei 2015 10:21
Ik heb er zelfs een middagje voor vrij genomen.
Anony 26 mei 2015 10:37
Watertanden bij dat profiel. Vanuit de zetel weliswaar.
malheur 26 mei 2015 11:36
Astana heeft er wel baat bij om mannen vooruit te hebben op het eindstuk. Kangert de uitgelzen man om vooraan mee te zitten.
Blueprint 26 mei 2015 11:44
Helaas moet er tot laat in de avond keihard gewerkt worden vandaag.
Robert Koopman 26 mei 2015 11:58
Wat een rit vandaag!
Fashionisto 26 mei 2015 12:40
Een van de betere lokale rondes die ik in rittenkoersen gezien heb! winking smiley
Sub Culture 26 mei 2015 12:41
Werkendag vandaag en vergeten te programmeren.
Op mijn ene scherm koers kijken en op het andere euh werken dan maar, ondanks dat praatvaardig wijf schuin achter mij.

Snitches everywhere.

hollaaaah.
Brieske 26 mei 2015 12:44
Werken vandaag tot 21:00 uur en vergeten te programmeren.
Telefoon uit en samenvattinkje Steephill kijken, vrees ik.

Groet
El Mik 26 mei 2015 12:48
Blijft jammer de Mortirolo altijd wordt opgevolgd door de ultieme anti-climax klim naar Aprica, is daar nu niks anders op te verzinnen (andere klim? finish in Edolo?)

Later deze week hetzelfde probleem in iets mindere mate met Finestre/Sestriere



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 12:48 door El Mik.
merijntje mortirolo 26 mei 2015 12:48
'Werken' vandaag en heerlijk naar de stream kijken. Eventuele klanten schop ik met grof geweld de deur uit, eventuele vertegenwoordigers maak ik dood.

Voor de wijsneuzen: neehee, ik had niet beter thuis kunnen blijven, want tot aan 13.30 mag men gerust wat komen kopen. (Dat hebben er zelfs al twee gedaan: wohow!)

Veel plezier, allemaal. Brieske ik sms je de uitslag wel even door.
predator 26 mei 2015 12:57
Betancur nu op de tweede plek bergklassement.
merijntje mortirolo 26 mei 2015 13:03
Zegt die grapjas op de Italiaanse ticker: "Intanto purtroppo ci informano che anche all'Aprica ha cominciato a piovere."

(Helaas bereikt ons het bericht dat het is beginnen met regenen op de Aprica.)

Verdomd jammer, inderdaad. hot smiley
Pyama 26 mei 2015 13:06
Misschien moet je je dan omdraaien?
JW 26 mei 2015 13:30
Intussen een 10-mans kopgroep met ruim 1 min voorsprong begonnen aan de Tonale.

Pellizotti-Zardini-Bookwalter-Delacruz-Niemec-Fernandez-Felline-Hesjedal-Mihaylov- Armee
Sub Culture 26 mei 2015 13:42
Mijn kopstand is niet zo best.
JW 26 mei 2015 14:01
In vergelijking met veel hooggespannen verwachtingen vooraf een tam begin.

Vrij onbelangrijke vluchtgroep, Tinkof leidt in vrij rustig tempo het peloton (op 2')
Astana houdt zich voorals nog rustig.
De weg is vrij nat.
Op weg naar Aprica.
JW 26 mei 2015 14:46
Hesjedal heeft zijn medevluchters in de steek gelaten en passeert als eerste de streep in Aprica.
Vluchtgroep 1 min daar achter.
Grote peloron op iets meer dan 2'

Nog 3 ploeggenoten voor Kruijswijk om hem goed aan de voet van de Mortirolo af te zetten.
De race naar die voet is begonnen, met Katusha aan de leiding.
Kuiperinho 26 mei 2015 14:58
Contador op achterstand? Heb het even gemist, lek ofzo?
MarcoV 26 mei 2015 15:00
hmmm, spektakel van de Oosteuropese ploegen, Katusha tegen Astana tegen Tinkoff?
Contador waarschijnlijk lek en wiel ploegmaat gekregen?

niet zo goed voor Hesjedal z'n avontuur ...
Cecchini 26 mei 2015 15:00
Waarschijnlijk door een lekke band of zo achterop geraakt. De Astana's geven gas met de Katusha's. Contador en zijn manschappen op een minuut. Kruijswijk met nog 2 anderen (Keizer en Vander Lijke) attent voorin.
D. Marrage 26 mei 2015 15:06
Kuiperinho Schreef:
-------------------------------------------------------
> Contador op achterstand? Heb het even gemist, lek ofzo?

Ja, lek (in de afdaling).
Slimmerd 26 mei 2015 15:06
Daar gaan de ambities van Hesjedal, de voorsprong leek me al te beperkt, maar nu in zijn geheel kansloos
Kuiperinho 26 mei 2015 15:08
echt heel sportief is dit niet dan, maar alla het maakt het wel weer spannend...
MarcoV 26 mei 2015 15:08
een rit die bijna nergens vlak is, en juist in de vlakste kilometers volop koers ... smiling bouncing smiley
Kuiperinho 26 mei 2015 15:12
Waarom rijdt katusha. Missen we nog anderen top 10 kandidaten in de 1e groep?
Slimmerd 26 mei 2015 15:13
Misschien wil Trofimov profiteren van zijn vorm
Kuiperinho 26 mei 2015 15:15
Verschil wordt groter. Contador zal het zelf moeten gaan doen op de mortirolo
MarcoV 26 mei 2015 15:16
of Katusha pest gewoon graag een andere Rus ...
utrecht 26 mei 2015 15:19
moest kruiswijk nou gewoon lossen op t vlakke?
Kuiperinho 26 mei 2015 15:19
Prachtige woorden; contador moet nu bewijzen dat hij een superkampioen is
Kuiperinho 26 mei 2015 15:21
Alleen kruiswijk, zakarin en trofimov nog bij landa en aru
Cecchini 26 mei 2015 15:22
Slimmerd 26 mei 2015 15:23
Benieuwd hoe Contador dit gaat aanpakken, ik zie hem op de Mortirolo wel terugkomen namelijk. Daarna uit woede de rest belachelijk maken en winnen met 3'45 ofzo. Of lekker meepedellen en later in de week nog eens gruwelijk huishouden
JvR 26 mei 2015 15:23
Kruiswijk juist heel sterk bij Aru, Landa, Zakarin en Trofimof
Kuiperinho 26 mei 2015 15:24
Eazster 26 mei 2015 15:24
Kruiswijk kan zo een reuzenzaak doen! fantastisch. goed voor de bergpunten ook.
Rudy t. 26 mei 2015 15:25
Kruijswijk kan als enige de astanas volgen...

Dit moet verwarrend zijn voor sommige prikkers, hoe gaan we de astanas beschuldigen en kruijswijk ontzien?
Kuiperinho 26 mei 2015 15:25
Die kruiswijk zeg. Wat een giro!
Hangmat 26 mei 2015 15:26
Knap van Kruijswijk, mogelijk zorgt dat voor wat minder doping discussies..
Hangmat 26 mei 2015 15:27
Ah, Rudy T is mij voor..
Cecchini 26 mei 2015 15:27
Hoeveel bergpunten krijg je voor de Mortirolo ?
Kuiperinho 26 mei 2015 15:28
Gelukkig kan bertje dalen als de beste. Hij gaat het nodig hebben
utrecht 26 mei 2015 15:28
was gelukkig een andere lotto jumbo gast. Kruiswijk beesten sterk. Contador komt wel steeds iets dichterbij nu zonder zichzelf kapot te rijden.
Sub Culture 26 mei 2015 15:28
Dus als de Astana's alles op ene hoopje rijden is er sprake van doping.
Als er een Nederlander ze kan volgen wordt geopperd dat de dopingdiscussies de kast in mogen?
JvR 26 mei 2015 15:28
Kuiperinho 26 mei 2015 15:29
Nee, pro doping nu
Slimmerd 26 mei 2015 15:29
Waar koerst de rest: Konig, Amador, Caruso, Uran, de Belgjes?
Kuiperinho 26 mei 2015 15:30
30 sec groep met de rest zo lijkt het, aru heeft het moeilijk
Hangmat 26 mei 2015 15:31
Kom op sub, je weet best wat we bedoelen. Vele prikkers hier beschuldingen eerder een ploeg zoals Astana dan een Nederlandse renner. Als ze astana blijven beschuldigen doen ze dat nu indirect ook bij Kruijswijk. UIteraard een opmerking met een knipoog.
Kuiperinho 26 mei 2015 15:32
Hesjedahl, trofimov 1e achtervolgers. Dan contador. Aru lost
Kuiperinho 26 mei 2015 15:32
Die hesjedahl is ook wel een bizarre gast
Sub Culture 26 mei 2015 15:33
Landa al de hele Giro de beter van Aru.
Verstand op nul en alles geven nu.
MarcoV 26 mei 2015 15:34
die Hesjedal kiest de legendarische ritten wel uit, vorig jaar in de Quintana--discussie-rit blijf hij er ook heel lang bij, om nog maar te zwijgen over z'n eigen Giro-zege

ondertussen krijgt Contador ze in zicht, maar ook omdat Landa met de rem er op moet vanwege Aru ...
Kuiperinho 26 mei 2015 15:34
Contador gaat aansluiten bij aru. Kampioen! Kruiswijk nu alleen ad leiding
Rudy t. 26 mei 2015 15:34
Inmiddels lost kruijswijk de dopers zelfs. Oja, ik heb het hier altijd opgenomen voor de atanas....
Kuiperinho 26 mei 2015 15:35
En eerst nog in de ontsnapping gezeten. Nog tig km's alleen aan kop en dan nog als 6e op de mortirolo rondtrappen
Dennis 26 mei 2015 15:36
Kruijswijk gaat veel te vroeg.. ......
Hangmat 26 mei 2015 15:36
ik heb astana niet beschuldigd noch verdedigd...
JvR 26 mei 2015 15:37
Of het is verstandig als Contador straks gaat en hij aan kan gaan pikken...
Rudy t. 26 mei 2015 15:38
Los van dat doping gezeik. Kruijswijk is bezig aan de beste Nederlandse grote ronde van de laatste 25 jaar.....

Heel knap.
Kuiperinho 26 mei 2015 15:39
Mwah, gesink in de vuelta met valverde
Rudy t. 26 mei 2015 15:39
Dat ja...

Landa naar Contador was heeeeeeel straf...
Sub Culture 26 mei 2015 15:39
Mooi zo, Landa vergeet Aru.
Het gemak waarmee Landa naar Contador reed... Contador nog lang niet thuis voor de dagzege.
utrecht 26 mei 2015 15:40
Inderdaad Sub. Xenofobie viert weer hoogtij onder de Nederlandse wielervolgers, onder aanvoerding van Zonneveld en Kemna.
Inigo 26 mei 2015 15:42
Zonneveld moet maar ophouden met die columns van hem en beginnen met zijn berg
Kuiperinho 26 mei 2015 15:44
Aru blaast zich op
Hangmat 26 mei 2015 15:44
Waar zitten de belgen?
Kuiperinho 26 mei 2015 15:44
In de giro dat is, niet ergens op een markt ofzo
Kuiperinho 26 mei 2015 15:45
Ik dach in het begin vdb ad rekker te zien in een groepje met caruso en konig. Maar dat is km's geleden
utrecht 26 mei 2015 15:47
die hesjedal is ook echt aan een beest van een etappe bezig.
Kuiperinho 26 mei 2015 15:48
Schat ik nog wat hoger in dan de comeback v contador. Groot respect voor de oud girowinnaar
JW 26 mei 2015 15:48
Dit is een etappe voor iwe niet geloofde dat Kruijswijk zij aan zij met Contador bergop reed grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 17:09 door JW.
Slimmerd 26 mei 2015 15:49
Landa, Contador en Kruijswijk hebben 22" op Trofimov, 30" op Hesjedal en dan Aru op 39".

Nog 37 km
Kuiperinho 26 mei 2015 15:50
Ja precies, op welke berg was dat toen?
Dennis 26 mei 2015 15:50
Wat is de reden dat Kruijswijk op kop reed en niet Contador...
Arsimo 26 mei 2015 15:51
1. Eigen klassement
2. Hopen dat Contador hem de etappe gunt?
predator 26 mei 2015 15:52
Dennis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat is de reden dat Kruijswijk op kop reed en niet
> Contador...


Etappe winnen?
Slimmerd 26 mei 2015 15:52
Hesjedal bij Trofimov en op 36", Aru op reeds 1'00
MarcoV 26 mei 2015 15:54
Dennis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat is de reden dat Kruijswijk op kop reed en niet
> Contador...

& wat de anderen zeggen en hij is wellicht met de mooiste dag uit z'n loopbaan bezig, heeft goeie benen, dit is z'n werk dus hij doet gewoon z'n werk, het is leuk voor de baas, leuk voor z'n moeder, hoeft niet op ploeggenoten te wachten, het voelt gewoon lekker, redenen genoeg ....

Wielrennen is geen computerspelletje.
Kuiperinho 26 mei 2015 15:54
Kruiswijk vs landa voor de bergtrui
Slimmerd 26 mei 2015 15:55
Aru heeft inmiddels al een plakreep en een plakbidon te pakken, maar hangt nog immer op zeker één minuut.

De koplopers moeten nog 2,5km naar de top, Kruijswijk lijkt niet van kop af te willen
Sub Culture 26 mei 2015 15:56
Gewoon eigen tempo bepalen.
Beste dat hij kan doen.
Cecchini 26 mei 2015 15:56
Die Aru wordt gewoon door de ploegleiders auto omhoog getrokken. Krijgt hij nog ook 2 minuten aan zijn broek?
El Chaba 26 mei 2015 15:56
Benieuwd hoe de 'ik weet zeker dat Aru en Astana gedopeerd rondrijden' prikkers verklaren dat Kruijswijk Aru er nu af rijdt op de Mortirolo.
Clavan 26 mei 2015 15:56
Kruijswijk is z'n klerenhanger vergeten vanmorgen?
Arsimo 26 mei 2015 15:56
Idd. Beste dag van/voor LottoNL-Jumbo dit hele seizoen tot nu toe.
Kuiperinho 26 mei 2015 15:58
Als die landa nou die bergpunten pakt zou dat wel irtitant zijn. Ze gunnen het steven toch wel mag ik hopen
Dennis 26 mei 2015 15:58
idd Hartstikke mooi hoor. Maar ik zie liever dat hij nog iets overhoudt aan het einde. Op deze manier gaat die de etappe niet winnen...en kans op instorting wordt groter. Het is echt nog ver... Ik hoop dat ik zooooo ongelijk heb!!
Dennis 26 mei 2015 15:59
het is nog helemaal niets.... Hup Stevie!
El Chaba 26 mei 2015 16:00
Als de jury het ziet en consequent is wel ja, maar de jury ziet niet alles (of wil niet alles zien) en is ook vaak niet consequent.
Leon 26 mei 2015 16:00
Die stort niet in. Dit is eigen tempo rijden, en als Contador en Landa dat voldoende vinden (of blij zijn dat ze kunnen volgen) is het prima toch?
Curzio 26 mei 2015 16:01
Fenomenale klim van Kruijswijk! Dit heb ik noch Gesink, noch Kelderman, noch Mollema de laatste jaren zien doen. Wat een geweldenaar!
Rudy t. 26 mei 2015 16:02
Dat gaat kemna ons allemaal uitleggen
Slimmerd 26 mei 2015 16:04
Doorkomst op Mortirolo: (licht regen boven en dus een natte afdaling aan het begin)

1. Kruijswijk
2. Contador
3. Landa
MarcoV 26 mei 2015 16:04
Landa lijkt niet echt geintereseerd in de bergtrui, of hij snapt het niet, deed zelfs geen moeite voor plaats 2 ...
Sub Culture 26 mei 2015 16:04
Gesink reed top 5 in de Tour als 23-jarige ofzo.
Mensen vergeten snel.
Kuiperinho 26 mei 2015 16:04
Kruiswijk 1e nederlander als 1e boven op de mortirolo. Beetje chauvinisme mag wel vandaag; held!
Slimmerd 26 mei 2015 16:05
4. Trofimov 55''
5. Hesjedal
6. Amador 1'46
7. Aru 1'55
8. Caruso 2'18



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 16:07 door Slimmerd.
Rudy t. 26 mei 2015 16:06
Blijkbaar want hij was 6e


En al 24
Slimmerd 26 mei 2015 16:06
Contador neemt de leiding in de afdaling, die Kruijswijk vanuit 3e stek bekijkt
Rudy t. 26 mei 2015 16:07
Amador is de beste daler, die is erbij beneden....

Of hij komt niet beneden
Slimmerd 26 mei 2015 16:08
Aru inmiddels samen met Amador in de afdaling.

Koplopers binnen de laatste 30km
Rudy t. 26 mei 2015 16:08
Of niet natuurlijk, dat kan ook
Arsimo 26 mei 2015 16:09
Tuurlijk wel. Publiciteit, aanzien. Of Kruiswijk nu wint of niet, of zelfs door het ijs gaat in de laatste 5km, dit telt.
Leon 26 mei 2015 16:09
De Nederlanders maken wel naam op de RAI, ik zie nu een Alpecin-reclame met Tom Dumoulin voorbij komen...
Slimmerd 26 mei 2015 16:10
Aru en Amador volgen daar op 1'45.

Trofimov en Hesjedal dalen niet meer samen, Trofimov nadert tot op 44'' de koplopers
Slimmerd 26 mei 2015 16:12
Trofimov smijt zich weer flink naar beneden, hij komt inmiddels tot op 35''.

Nog 26km
Kuiperinho 26 mei 2015 16:13
Trofimov zijn favoriete hobby is duidelijk russisch roulette. Daalt als een gek
Slimmerd 26 mei 2015 16:13
Monfort zou volgens ploegleider Wauters koersen op 3'20 (waarschijnlijk de tijdswaarneming op de Mortirolo)
Andere Peter 26 mei 2015 16:14
Slimmerd 26 mei 2015 16:17
Trofimov komt tot op 20'' inmiddels, Aru/Amador op 1'30.

Nog 22km
Eindhovuh 26 mei 2015 16:18
Nou die Kruijswijk laat nu wel zien misschien toch de stap naar de echte top te kunnen maken. Had ik nooit(meer) verwacht. Klasse.
Slimmerd 26 mei 2015 16:19
Onder het doek van de 20km is het verschil weer opgelopen tot 34'' met Trofimov
Slimmerd 26 mei 2015 16:20
Aru en Amador volgen daar op 1'31

Hesjedal hangt daar nog ergens tussen.
Slimmerd 26 mei 2015 16:21
Aru nu nog een fietswissel, Amador dus alleen in de achtervolging
Tinuz 26 mei 2015 16:23
Die ratjes van Astana willen ook nog de ritzege wegkapen voor Kruijswijk?
Slimmerd 26 mei 2015 16:23
Trofimov gaat er niet meer bijkomen, Kruijswijk moet dus van Landa af zien te komen, van Contador moet hij de zege kunnen 'krijgen'
Slimmerd 26 mei 2015 16:25
Trofimov hangt op 1'05, Amador/Hesjedal op 1'33 en Aru op 1'50.

(tijden gemeten onder het doek van de laatste 15km)
Slimmerd 26 mei 2015 16:28
Amador en Hesjedal rapen Trofimov op en ook Aru hangt daar niet ver achter.

We zijn begonnen aan de slotklim
Arsimo 26 mei 2015 16:28
Jammere is dat Contador zelf ook nog geen etappe heeft. Zal hij het risico nemen straks roze zonder etappe te winnen?
Slimmerd 26 mei 2015 16:30
Aru lijkt de aansluiting met die drie niet zomaar te maken, hangt op een twintigtal tellen van Amador en co, en dat is op bijna 2'00 van de koplopers
Rudy t. 26 mei 2015 16:34
Aru heeft wel super veel dorst telkens
Slimmerd 26 mei 2015 16:34
Als de tijdswaarnemingen kloppen, komen de drie achtervolgers inmiddels weer op 1'15

Nog 11km
Rudy t. 26 mei 2015 16:35
Kruijswijk denk ik 5 e of 6e vanavond in het ak...
Dennis 26 mei 2015 16:35
Erachter rijden ze volle bak..... Trofimov, Hesjedal en Amador.
Slimmerd 26 mei 2015 16:37
Onder het doek van de laatste 10km:

- Amador/Trofimov/Hesjedal op 1'15
- Aru op 1'41
MarcoV 26 mei 2015 16:39
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kruijswijk denk ik 5 e of 6e vanavond in het ak...

Caruso zat op de top ook niet zo ver en staat 4,5 min voor op Kruijswijk, en Konig 5 min, dus het zou ook nog 8e kunnen worden. Maar er valt later deze week ook nog wel wat tijdverschil te maken.
En de bergtrui wellicht vanavond al? Ik heb het nog niet berekend ... edit: Intxausti staat daar nog net voor, zonder de punten van de slotklim.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 16:40 door MarcoV.
Duh 26 mei 2015 16:41
Groep Monfort en VDB zit maar op 3minuten in een groep die volle bak rijdt voor hun ereplaatsen. Misschien net top10 als Kruijswijk geluk heeft...
Dennis 26 mei 2015 16:43
Tijdsverschillen zullen niet heel groot zijn. Het zal Kruijswijk echt om de etappe te doen moeten zijn en de Bergtrui uiteraard
Slimmerd 26 mei 2015 16:43
Nog 5km voor de drie koplopers, Contador en Kruijswijk doen deze klim samen de kopbeurten en Landa wacht rustig af.
Slimmerd 26 mei 2015 16:46
Amador/Trofimov/Hesjedal volgen daar op 1'15 en Aru op 1'55

Inmiddels versnelt Kruijswijk af en toe, nu gaat Landa en Contador volgt op het wiel
Slimmerd 26 mei 2015 16:46
Landa is alleen voorop nu
MarcoV 26 mei 2015 16:46
rare keuze van de regie, Landa demarreert en ze schakelen weg naar Aru ... sad smiley
Slimmerd 26 mei 2015 16:47
Contador en Kruijswijk kunnen niet volgen, Landa slaat snel een groot gat
Slimmerd 26 mei 2015 16:47
Nog 3km voor Landa, de twee volgen op 18''
Rudy t. 26 mei 2015 16:47
JW 26 mei 2015 16:49
Het zat er in dat Landa de rit ging winnen.

Zo'n versnelling kan Steven niet aan. Bovendien heeft hij veel meer gedaan.

Zij aan zij met Contador is ook een droomplaatje
Kuiperinho 26 mei 2015 16:49
Vrienden voor het leven Steven & Bertje
Dennis 26 mei 2015 16:52
Jammer. Hoe had die wel kunnen winnen?
Kuiperinho 26 mei 2015 16:52
Bergtrui is wel voor kruiswijk
Slimmerd 26 mei 2015 16:52
1. Landa
2. Kruijswijk 38''
3. Contador
4. Trofimov 2'03
5. Amador
6. Hesjedal 2'10
7. Aru 2'49
8. Caruso 3'14
9. König 3'18
10. Betancur
11. Geniez



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 16:57 door Slimmerd.
Eindhovuh 26 mei 2015 16:53
Landa van zijn fiets meppen.
Sub Culture 26 mei 2015 16:54
Sterke Landa, eventjes Contador uit de wieler kletsen en met een 40" voorsprong winnen.
Jammer dat hij al zo ver staat.
Abraham Olano 26 mei 2015 16:54
Zijn er verder al renners over de streep?
Slimmerd 26 mei 2015 16:56
AK:

1. Contador
2. Landa 4'02
3. Aru 4'52
4. Amador 5'48
5. Trofimov 8'27
6. König 9'21
7. Caruso 9'52
8. Kruijswijk 11'40
9. Geniez 12'48
10. Hesjedal 12'49
11. Monfort 14'04
12. JVDB 15'49
13. Visconti 19'50
14. Uran 22'12



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 17:28 door Slimmerd.
Slimmerd 26 mei 2015 16:58
Nu komen JVDB, Monfort en Anton over de streep op 6'16
Erik S. 26 mei 2015 16:59
13 man binnen op dik 6 minuten.
Rudy t. 26 mei 2015 17:01
Dennis 26 mei 2015 17:01
kruijswijk op plek 8 in AK/
Slimmerd 26 mei 2015 17:01
16 man binnen na 9'00.

Groepje van 7 man nu op komst met Uran.
JW 26 mei 2015 17:01
Het verhaal wordt eentonig: LTJ wèèr een rit verloren ! smoking smiley
Slimmerd 26 mei 2015 17:02
Uran finisht op 10'30
Kuiperinho 26 mei 2015 17:03
Als aru nog verder gaat wegzakken sluit ik het podium voor kruiswijk niet eens uit. Al lijkt die trofimov wel iets te taai
merijntje mortirolo 26 mei 2015 17:03
Fucking hell, wat is die Contador toch een held. Nooit in paniek, zelfs niet tijdens de koppelploegentijdrit van Katusha en Astana. Landa heerlijk laten gaan in de categorie van "Hi hi, ik win de Giro," al zoudie het Kruijswijk waarschijnlijk heel wat meer gegund hebben, vervolgens Kruijswijk niet lossen, maar tweede laten worden met de gedachte "Als ze die Landa er morgen uitmieteren, heeft mijn kompaan alsnog zijn etappezege."

Prachtsport, prachtberg, prachtetappe.
Arsimo 26 mei 2015 17:04
Kruiswijk 8ste in algemeen klassement. Was even kort in beeld
Inigo 26 mei 2015 17:08
Ik weet, het mag niet, maar zonder die 8 minuten...
Slimmerd 26 mei 2015 17:09
Bergtrui nu voor Kruijswijk.

1. Kruijswijk 92
2. Intxausti 91
3. Landa 73



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 17:10 door Slimmerd.
merijntje mortirolo 26 mei 2015 17:10
Had Contador hem er vandaag keihard afgekletst en de etappe gewonnen.
marksi 26 mei 2015 17:11
Nu de grote vraag, blauw verdedigen of klassement.
predator 26 mei 2015 17:11
Contador is idd buitencategorie. Vooral mentaal.
predator 26 mei 2015 17:12
marksi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nu de grote vraag, blauw verdedigen of klassement.

Blauw, klassement zit wel ok. 3e plek is te ver weg.
Ben 26 mei 2015 17:12
Wat gebeurde er met saxo? Zo waren ze met 5 man aan het achtervolgen en plots alleen nog Kreuziger. Toch gek de ploeg zo slecht indeelde dat Kreuziger de 6 km voor de mortirolo alleen op kop moest rijden.
Kuiperinho 26 mei 2015 17:13
Een emotionel contador. Legendarische etappe
Slimmerd 26 mei 2015 17:13
Vandaag was hij bergop de betere dan velen net voor hem, richting de top-5 zou nog mogelijk moeten kunnen zijn en volgens mij kan dat best samen met het blauwe verdedigen.
pirke 26 mei 2015 17:14
Arsimo 26 mei 2015 17:14
JW 26 mei 2015 17:16
Slimmerd 26 mei 2015 17:17
Inmiddels 50 renners over de streep na 25'00.
marksi 26 mei 2015 17:23
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vandaag was hij bergop de betere dan velen net
> voor hem, richting de top-5 zou nog mogelijk
> moeten kunnen zijn en volgens mij kan dat best
> samen met het blauwe verdedigen.

Dat zou ik wel heel knap vinden. Intxausti zal er vast vroeg aan beginnen met de usual suspects. De ritten zijn nog redelijk gunstig met een lange aanloop, maar de ploeg heeft nou toch niet echt heel veel over om een grote groep in bedwang te houden. Vroeg meegaan gaat dan weer veel kosten, omdat hij met zijn positie niet veel ruimte krijgt. Zeker rit 19 moet je toch gewoon een keuze maken imo.
Curzio 26 mei 2015 17:24
Dat mensen snel vergeten zal ik niet ontkennen. Ik had het dan ook nadrukkelijk over de laatste jaren.
Gesink in de Vuelta (2009?) deed even echt mee voor de overwinning, in de Tour was het eigenlijk al louter aanklampen.
Maar van wat we daarna hebben gezien was dit het sterkste staaltje klassementsrijden van een Nederlander. Vooraan met het podium het tempo van de koers bepalen. Onwaarschijnlijk.
Curzio 26 mei 2015 17:28
Niet zozeer vanwege z'n positie maar vooral vanwege z'n rijden. Reken maar dat Astana en Tinkoff respect hebben voor Kruijswijk nu. Zelfs vriend Contador ziet hem waarschijnlijk niet graag vroeg wegrijden.
JW 26 mei 2015 17:28
Al voordat Contador lek reed zette Katoesha de boel al aardig op stelten, waardoor er gaten in het peloton vielen.
Na die lekke band was het een chaos.
Maar dat past in het beeld van deze unieke Giro.

Alles bijeen een legendarische etappe, alleen al door de manier waarop Contador (die de Mortirolo met 50"achterstand begon) de schade herstelde.
Dat uiteindelijk ook nog een Nederlander één van de hoofdrollen speelde was helemaal meegenomen.

Kruijswijk mag van mij nu wel afstappen.
Hij is met vlag en wimpel geslaagd voor zijn her-examen !
Curzio 26 mei 2015 17:29
Klopt, vond ik ook. In plaats van te draaien soupeerden ze de mannetjes één voor één (en veel te rap) op. De paniek leek bij de ploeggenoten van Contador groter dan bij hem zelf.
Crocmaz 26 mei 2015 17:30
Ook opvallend de prestatie van Van der Lijke. Komt in eerste grote groep binnen met bijna alleen maar, op papier, betere klimmers.
Curzio 26 mei 2015 17:33
En hij laat opnieuw zien goed vrienden te kunnen maken. Nocentini, Anton en Kruijswijk waren vanaf de Mortirolo helpers terwijl z'n ploeg al was opgerookt.

De Mortirolo beklimming is waarschijnlijk het hoogtepunt van de grote rondes voor dit jaar.
JW 26 mei 2015 17:35
Dat idee had ik ook.

Anderzijds: Katoesha/Astana gaf zo hard gas dat het gat snel veel groter had kunnen worden. Veel renners, waaronder twee Jumbo's, moesten gewoon lossen uit die groep.
Door zich helemaal leeg te rijden lukte het misschien nog het best de kloof beperkt te houden, waardoor hun beste knecht zo goed mogelijk kon consolideren. Ook Basso kwam overigens nog even terug om te helpen.
AK 26 mei 2015 17:38
Je zou maar vergeten zijn de etappe op te nemen vandaag...
ton duk 26 mei 2015 17:39
of een cursus INSIGHTS gehad hebben.....
gr

ps: HUP.HOL.NL
merijntje mortirolo 26 mei 2015 17:41
Hi hi. Voor het geval Brieske écht niet op zijn telefoon kijkt heb ik zijn wijf maar ge-smst. "Kruijswijk tweede vandaag! Wow, Brieske is blij man!"
Slimmerd 26 mei 2015 17:45
De laatste renners lijken op 40'19 te zijn binnen gekomen.

Met drie bekende uitvallers vandaag (Porte, Reichenbach en Vervaeke) missen we dan één renner of zal er nog één richting Aprica koersen?
Tinuz 26 mei 2015 17:48
Zaak voor Kruijswijk om met name Intxausti niet mee te laten gaan in een ontsnapping. Dan zie ik hem die blauwe bergtrui wel pakken.
El Chaba 26 mei 2015 17:49
Contador liet na afloop nog even optekenen dat Kruijswijk vandaag de beste man in koers was.
Eazster 26 mei 2015 17:49
Damn Contador toch ook effe een emo momentje in het flash interview. natuurlijk zit je even met angst dat het fout kan gaan als je zo'n rode en blauwe brigade ziet wegknallen. Maar wat is die Contador toch een beest een Campione! mentaal oh zo sterk. Dat pak op de broek voor Aru kwam er vandaag. Nog effe terug op zn plaats gezet.
Landa erg sterk,maar die lijkt nu wel tevreden. Is denk ik wel gewoon nu het grootste gevaar voor Kruiswijk voor die Maglia Azzura.
Oke ook Intxausti nog in de gaten houden ,maar de voorlaatste etappe lijkt me geen groepje wegkomen en dan zijn er voor de top 5 nog flink wat punten te rapen op Finestre.

Verder nog effe een compliment aan het commentaar van renaat en Jose. het balanceert op lichte overdrijving in extase ,maar gaat zeker niet over het randje . Precies de goede verhouding in serieus vakwerk en plezier.

P.s Die gekken dossen zich wel steeds erger uit ,maar moest toch wel effe glimlachen om het spacemannetje met lichtzwaard spinning smiley sticking its tongue out.
Tinuz 26 mei 2015 17:54
Couch Luicito viert mee.

[twitter.com]
Massimo 26 mei 2015 17:56
De Chinees Xu van Lampre is afgestapt.
Arsimo 26 mei 2015 17:58
Top 8:

1. Alberto Contador,Spa,Tnk 65.04.59
2. Mikel Landa,Spa,Ast + 4.02
3. Fabio Aru,Ita,Ast + 4.52
4. Andrey Amador,CRi,Mov + 5.48
5. Joeri Trofimov,Rus,Kat + 8.27
6. Leopold König,Tsj,Sky + 9.21
7. Damiano Caruso,Ita,BMC + 9.52
8. STEVEN KRUIJSWIJK,LJm + 11.40

Wat is er nog mogelijk in de a.s dagen voor Kruiswijk?

Als gedachtenexperiment neem ik eens aan dat de verschillen van vandaag als totaal in de resterende etappes ook minimaal worden gehaald.
Dan haalt Kruijswijk Caruso en König nog net in: 6de wordt hij dan.

Met veel geluk (voor SK dan) stort of Amador of Trofimov nog in: 5de. Maar dat is dan ook wel echt het absolute maximaal haalbare lijkt mij.

7de of 8ste lijkt me meest reeel.
stoempert 26 mei 2015 18:00
Amai, die Landa heeft natuurlijk vele kilometers kunnen profiteren van Contador en Kruiswijk maar hoe die op het laatst wegreed was toch wel heel sterk. Op de Mortirolo leek hij ook door de boter te trappen. Hoefde maar amper op de trappers te staan. Jammer dat we door de 50 seconden geen echte strijd tussen hem en Contador hebben gekregen. Maar toch een fantastische etappe.
Michael B. 26 mei 2015 18:06
Liever dat Kruiswijk nu afstapt, kan ie mooi uitrusten en schitteren in de Tour de France! Wat Kruiswijk vandaag heeft laten zien, dat gaat Gesink en Ten Dam nooit never meer laten zien in de Tour
Slimmerd 26 mei 2015 18:10
Aha ok, Lampre dus ook niet meer compleet.

In deze ronde rijden nu alleen nog Astana, FdJ, Movistar, Giant en Tinkoff met negen pionnen in de rondte.
Dennis 26 mei 2015 18:15
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Liever dat Kruiswijk nu afstapt, kan ie mooi
> uitrusten en schitteren in de Tour de France! Wat
> Kruiswijk vandaag heeft laten zien, dat gaat
> Gesink en Ten Dam nooit never meer laten zien in
> de Tour


Kuijswijk ook niet in de Tour.
ton duk 26 mei 2015 18:24
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Liever dat Kruiswijk nu afstapt, kan ie mooi
> uitrusten en schitteren in de Tour de France! Wat
> Kruiswijk vandaag heeft laten zien, dat gaat
> Gesink en Ten Dam nooit never meer laten zien in
> de Tour

Nee,daarom is Kelderman ook kopman...
gr
ton duk 26 mei 2015 18:26
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> De laatste renners lijken op 40'19 te zijn binnen
> gekomen.
>
> Met drie bekende uitvallers vandaag (Porte,
> Reichenbach en Vervaeke) missen we dan één
> renner of zal er nog één richting Aprica
> koersen?

Waaraan heeft Vervaeke deze vernoeming te danken ???
gr
JW 26 mei 2015 18:51
"nooit never" is "altijd" ? Rare gewoonte om bij een mooie Nederlandse prestatie andere Nederlandse renners naar achteren te drukken.

Mollema, Gesink, Kelderman, Slagter, Ten Dam...
Ja, Kruijswijk mag ook in dat rijtje (bij mij zit hij daar al een paar jaar in winking smiley ).
Nederlandse renners van deze tijd die kijkers, die landgenoten graag goed zien presteren, plezierige momenten bezorgen.

Dit is de Giro, de Tour is weer een andere koers.
Heisenberg 26 mei 2015 19:00
Genoten vandaag. Wel wat werk blijven liggen dus doe morgen maar een saaie rit. ;-)
Contador en Kruijswijk super, maar Landa ook. Voordat Contador aansloot deed Landa al het kopwerk.
Lucho Herrera 26 mei 2015 19:09
Fcdh 26 mei 2015 20:21
13 km volle bak koers tussen de kopmannen tegen 10% gemiddeld ga je niet ieder jaar meemaken.
Wat een koers, en wat is het nog mooier dat een Nederlander komt bovendrijven in zijn tweede carrière.
Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat Kruijswijk zijn niveau van een paar jaar geleden nog zou halen laat staan er nog een schepje bovenop zou doen. Het recuperatievermogen van die jongen is echt heel speciaal . Ik vraag me dan af hoe hij het zou doen in andere duur sporten?
Overigens schitterend de tijdrit en de 2 daarop volgende bergetappes maar we moeten niet vergeten wat hij daarvoor in ontsnappingen al allemaal heeft laten zien en toen zat hij duidelijk nog niet bij de top 20 klimmers.Kruijswijk zet hier Lotto Jumbo in zijn eentje even op de kaart (hadden ze ook wel nodig) en ik zou zeggen een uitermate goed voorbeeld voor Kelderman.

Overigens zeer knap gereden van Landa die is hier naar mijn idee gewoon de beste klimmer.
Cecchini 26 mei 2015 20:30
Ach of hij hier de beste klimmer is valt te bezien. Contador is redelijk berekend aan het rijden. Hij moet ook naar de Tour, en Landa die in deze vorm in de tijdrit 4 minuten (!!) verliest op Contador en 3 minuten op bijvoorbeeld Kruijswijk moet op dat onderdeel nog heel wat verbeteren of nog beter op zijn voeding gaan letten.
Pyama 26 mei 2015 20:55
Waarom moet Landa verbeteren in tijdrijden? Om een GC bedreiging te vormen? Landa is nmm altijd al een type Mayo. Totaal geen tijdrijder, maar wel een uitstekend klimmer. Liever niet focussen op die tijdrit omdat je dan weer zal zien dat dat klimmen minder wordt.

Contador heeft een marge van 4 minuten.. dan kan hij af en toe inderdaad een half minuutje "weggeven".
Cecchini 26 mei 2015 21:10
Verdorie Pyama, je hoopt toch wel een keer op Grote ronde winst voor een Bask ?
Yannick 26 mei 2015 21:30
Is er nog ergens de mogelijk om vandaag de etappe terug te kijken ? Iemand een idee??
Slimmerd 26 mei 2015 21:49
Volgens mij reed die ene Astana uiteindelijk iedereen, Contador en Kruijswijk als laatste, op een hoop. Die laatste 4km waren wel een stukje machtsvertoon natuurlijk.

Dus we hebben niks miszegd toch Sub?
Slimmerd 26 mei 2015 21:57
Zoveel doen ze niet verkeerd lijkt me: twee sterke blokken (Katusha en Astana) zetten de kopman van Tinkoff serieus onder druk na een lekke band. Het is voor de manschappen van Contador nu zaak om hem binnen de 1'00/1'20 af te zetten aan de Mortirolo. Het is namelijk geheel logisch dat daar Landa vooraan het tempo gaat maken en dan heeft Contador toch niks aan Rogers, Basso of zelfs Kreuziger want die klimmen allemaal minder dan de revelatie van deze ronde.
Kuiperberg 26 mei 2015 22:11
Genoten van deze historische etappe. Is te hopen dat geweldige Contador nog een wederdienst bewijst voor Kruijswijk. Met de Astana's is ie namelijk zeker niet bevriend. Beste klimprestatie van een Nederlander in de laatste tien jaar. Dat moet Mollema maar nog eens laten zien bij Trek. Niet gedacht dat Steven dit nog kon door twee jaar lang gemodder met zijn lies. Chapeau. En nu de bergtrui !!
zumsteg 26 mei 2015 22:27
km 67-31: [www.youtube.com]
km 29-0: [www.youtube.com]

En ik hoop met je mee dat hier de hele engelstalige Eurosport-uitzending van vandaag ook wordt neergezet: [www.youtube.com]
Pyama 26 mei 2015 22:36
Luis Leon en Tiralongo zijn anders zijn beste maatjes.

@Cecchini: uiteraard, maar wel in stijl. Niet a la Menchov, Hesjedal de ;-)
Lucho Herrera 26 mei 2015 22:55
Gesink in de Vuelta 2009 vond ik ook indrukwekkend. Die streed echt om de leiderstrui tot zijn val een paar dagen voor het einde. En wat te denken van de zege in de ronde van Zwitserland van Gesink in de rit naar la Punt in 2010. Reed daar toch indrukwekkend weg bij Rodriguez, Armstrong, de Schlecks, Uran, Klöden etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 23:06 door Lucho Herrera.
Anony 27 mei 2015 00:29
Een beetje laat, maar:
chapeau Contador, chapeau Kruijswijk en chapeau Hesjedal.
Andere Peter 27 mei 2015 07:35
Of optie C: de ritzege moet prio-1 zijn. Het is die doelstelling die hem al die andere successen heeft gebracht.
Andere Peter 27 mei 2015 07:36
JW 27 mei 2015 08:33
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of optie C: de ritzege moet prio-1 zijn. Het is
> die doelstelling die hem al die andere successen
> heeft gebracht.

NEE.
Heeft hij zich na die 4e etappe op ruime achterstand laten zetten om de ruimte te krijgen ? Nee.
Als die ritzege eerste prioriteit is zou zijn Giro tot dusverre mislukt zijn. Het lijkt me van niet.
Zelfs na de etappe van gisteren verklaarde hij dat hij op de slotklim besloot om niet alles te zetten op ritwinst maar voluit zou gaan voor zo veel mogelijk tijdwinst.


Natuurlijk was ritwinst al die hele Giro een doel.
Blauwe trui niet, die valt hem een beetje in de schoot en dat is mooi meegenomen.
Maar er zijn vrij veel volgers die niet kunnen snappen hoe belangrijk het klassement is voor Steven (en ook voor b.v. Gesink, Kelderman). Dat was het al voor de Giro, en dat is het zeker (revanche op zich zelf) na die 4e etappe.
zumsteg 27 mei 2015 09:05
En hij staat er! [www.youtube.com]

In het Engels, met voorbeschouwing van die Eurosport-dude en Flecha (die deze Giro zijn krullen eraf heeft laten knippen) en een reportage met Chiapucci en Flecha.
JW 27 mei 2015 09:45
Misschien allemaal een beetje ondergesneeuwd door de strijd vooraan: de etappe over de Mortirolo gisteren lijkt me ook legendarisch door de grote tijdsverschillen.
Slechts 16 renners eindigden gisteren, ondanks het goede weer, binnen tien minuten van de winnaar.

Achter de grote drie leverden Trofimof en Amador het stevige bewijs dat ze niet bij toeval zo hoog in het klassement staan.
En dat geldt in wat mindere mate voor König, Caruso, Geniez en diehard Hesjedal.
In de huidige toptien zit geen enkele renner die dankzij een grote bonus in een ontsnapping daar beland is.
De sterkste renners van deze Giro staan voorin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 10:38 door JW.
PVW 27 mei 2015 20:35
Overdreven reactie? Ik neem aan dat AP er op doelt dat Kruijswijk na etappe 4 besloot om voluit voor een etappewinst te gaan en het hem sindsdien zeer voorspoedig gaat in zowel het AK als het bergklassement.
Etappe wordt inmiddels wel erg lastig want hij zit nu in het gebied waar iedereen zijn plaatsje in het AK verdedigt. Voor hem spreekt weer dat ie de meesten gewoon kan hebben :-)

Ik ga het voorbeschouwingstopic voor de giro nog maar eens nalezen. Daarin werd gesproken over tegenvallende giri de afgelopen jaren. Das nu toch wel anders!!
JW 27 mei 2015 20:55
winking smiley

Dan zou ik deze

[wielerprikbord.nl]

en deze

[wielerprikbord.nl]

maar erbij nemen smiling bouncing smiley
PVW 28 mei 2015 15:24
Waar ik deze opmerking van ene JW wel heel leuk terug lezen vond:

(Ik had overigens extreem geformuleerd: Kruijswijk na tweede week nog hoog in het AK en in de derde week dominant in de bergen. Met zo'n onrealistisch scenario zou ik persoonlijk alles acceptabel vinden, ook een onzinnige nachtelijke controle) .

Maar als er in de komende Giro daadwerkelijk rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van nachtelijke controles, dan maakt dat deze ronde wel bijzonder interessant !
Andere Peter 28 mei 2015 18:37
Heeft hij zich na die 4e etappe op ruime achterstand laten zetten om de ruimte te krijgen ? Nee.

Dat zeg ik natuurlijk ook helemaal niet. Vreemde weerlegging.

Ik denk wel dat hij zich steeds beter in vorm heeft gereden door lekker aan te vallen. Door niet al te berekenend te rijden. Dat hij tijdwinst pakte terwijl hij buiten de top-20 stond en met ritzeges bezig was. Er is geen reden dat dit in de laatste paar dagen anders zou moeten zijn. Ik vind hem ook geen type om zijn karretje aan te haken bij de klassementsman voor hem. Lekker bezig blijven met die 3 doelen. Het is kansrijker dat dát tot het beste resultaat leidt, dan dat hij plots zou kiezen voor een van de twee doelen die hierboven centraal werden gesteld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen