Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Winnares 3 Nations Cup moet nu overlijdens aankondigen: “Achter de deur van het ziekenhuis is het oorlog”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 09 april 2020 06:48
Winnares 3 Nations Cup moet nu overlijdens aankondigen: “Achter de deur van het ziekenhuis is het oorlog”

April 8, 2020

Begin 2020 kroonde Lotte Koopmans zich tot Nederlands kampioene veldrijden bij de studenten, nadat ze dezelfde titel al veroverde in het mountainbiken. Afgelopen jaar studeerde de 26-jarige Nijmeegse af als arts en intussen draait ze vol mee in de strijd tegen het coronavirus. Dat zorgt voor heftige taferelen.



Hoe blik je terug op 2019?
Lotte Koopmans: “2019 was een goed jaar waarin ik wederom veel heb geleerd. Ik heb mij kunnen verbeteren in de wereldbekers en ik heb het klassement van de 3 Nations Cup gewonnen. Daarnaast ging ik als een soort van ‘side step’ naar het WK marathon, waar ik 14e werd. Dat had ik zeker niet verwacht. Toch vind ik XCO veel leuker dan marathon rijden.”

Wat waren je doelen voor 2020 en in welke mate vallen die nu in het water?
Lotte Koopmans: “Ik wil vooral beter presteren in de internationale wedstrijden. Wat meer HC-wedstrijden rijden en kijken of ik mij ook in de wereldbekers weer kon verbeteren. Natuurlijk valt dit in het water omdat er tot juni geen wedstrijden zijn, maar daarna zal ik die doelen weer proberen voort te zetten.”

Je bent intussen afgestudeerd als arts?
Lotte Koopmans: “Ja, ik ben afgestudeerd als basisarts, dat ben je in Nederland als je er 6 jaar medicijnen studie hebt opzitten. Ik werk nu sinds een jaar op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis van Boxmeer.”

Werk je op een specifieke afdeling voor coronapatiënten?
Lotte Koopmans: “Nee, maar op de spoedeisende hulp komen nagenoeg alle coronapatiënten binnen. Ik moet dan onderzoeken of ze daadwerkelijk corona hebben of iets anders en ik moet dan beslissen of ze naar huis moeten, naar de intensive care of gewoon op de gewone afdeling in het ziekenhuis blijven. Dat doe ik in samenspraak met een longarts.”

Hoe zien je werkdagen eruit? En in welke mate doe je dit ‘graag’?
Lotte Koopmans: “Ik werk heel graag en ik ben blij dat ik in deze tijden iets kan betekenen. Natuurlijk ben ik zelf ook wel een beetje huiverig om het coronavirus ook te krijgen, maar dat heb ik er graag voor over om iets te kunnen doen. Mijn werkdagen zijn heel verschillend. Er zijn dagdiensten, avonddiensten en nachtdiensten, ik doe ze allemaal. Ik werk wel parttime omdat ik ook wereldbekers rijd op de mountainbike en anders is dat niet te combineren.”

Heb je al heftige dingen gezien of meegemaakt?
Lotte Koopmans: “Ja, best veel. Het meest heftige vind ik dat de patiënten die nu in het ziekenhuis komen geen bezoek mogen ontvangen. Zij zijn hier helemaal alleen, pas als iemand bijna dood gaat of naar de intensive care moet voor beademing mag er even familie bij. Daarnaast moet ik dan de familie thuis opbellen om te vertellen hoe het met die mensen gaat. Familie krijgt helemaal niet mee wat wij allemaal doen in het ziekenhuis en het nieuws dat hun dierbare in het ziekenhuis gaat overlijden, komt meestal aan als een mokerslag. Ik zit dan aan de andere kant van de telefoon en kan niet eens een hand op een schouder leggen. Heel pijnlijk.”

Train je ondertussen nog?
Lotte Koopmans: “Zeker, ik probeer mijn trainingen gewoon door te zetten. Ik hou er wel reke,ning mee dat ik de komende twee maanden geen wedstrijd hoef te rijden en dat mijn immuunsysteem op peil blijft. Ik train helemaal alleen, want dat is belangrijk. Dat zou iedereen moeten doen om dit virus te bestrijden. Daarnaast zie ik bijna niemand meer naast mijn huisgenoten en collega’s om zo besmetting te voorkomen. Ik hoop dat iedereen zich aan de regels houdt, want alleen zo kunnen we dat virus bestrijden. Het is een soort van oorlog die zich afspeelt achter de deuren van het ziekenhuis en die de buitenwereld niet ziet, maar waar de buitenwereld net wel aan bijdraagt. Daarom zijn die regels zo belangrijk.”

[wielerverhaal.com]
valse trage 10 april 2020 14:46
Zoals mijn oud-huisgenoot, de zeer gewaardeerde dokter Robert steevast corrigeerde:

"Medicijnen... het is GENEESKUNDE, LUL!"
Luijt 04 mei 2020 10:36
en ping pong is alleen het geluid dat de bal maakt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen