Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

98th Giro d'Italia (2.UWT) Etappe 17 » Tirano › Lugano (134k)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 26 mei 2015 20:01




Rituitslag 17 e etappe



1. Mikel Landa (Spanje / Astana) 5:02:51"
2. Steven Kruijswijk (Nederland / LottoNL) +38"
3. Alberto Contador (Spanje / Tinkoff - Saxo)
4. Yury Trofimov (Rusland / Katusha) +2:03"
5. Andrey Amador (Costa Rica / Movistar)
6. Ryder Hesjedal (Canada / Cannondale) +2:10"
7. Fabio Aru (Italië / Astana) +2:51"
8. Damiano Caruso (Italië / BMC Racing) +3:16"
9. Leopold König (Tsjechië / Team Sky) +3:19"
10. Carlos Betancur (Colombia / AG2R

Algemeen klassement:



1. Contador 65.04.59
2. Landa +4.02
3. Aru +4.52
4. Amador +5.48
5. Trofimov +8.27
6. König +9.21
7. Caruso +9.52
8. Kruijswijk +11.40
9. Geniez +12.48,
10. Hesjedal +12.49





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2015 20:39 door Cecchini.
Cecchini 26 mei 2015 20:13
Opvallend zijn de Giro's van 1962 en 1963. Daar waar in 1957 nog een fantastisch internationale getint Eindklassement te bewonderen was, kunnen deze jaargangen op basis van de eindklassementen worden beschouwd als de internationale drooglegging van de Giro d'Italia.

Zowel de Giro van 1962 als die van 1963 werd gewonnen door Franco Balmamion. Het feit dat Balmamion beide Giro's wist te winnen zonder ook maar één etappezege op zijn naam te schrijven maakte deze Giro's nog minder heroisch.



Franco Balmamion


De Giro van 1962 had bij de start 130 renners aan de start, waarvan er slechts 47 coureurs Milaan bereikten. En van deze 47 renners waren er 9 van niet-Italiaanse nationaliteit. Eén daarvan was "onze eigen " Huub Zilverberg die zowaar in al dat Italiaanse geweld nog een etappe won, en 15e in het Eindklassement eindigde. Waarschijnlijk door het overdreven Italiaanse karakter van de Giro's van 1962 en 1963 is er op het internet over deze uitgaves in een voor mij begrijpelijke taal weinig terug te vinden, maar gelukkig blijkt er altijd nog een obscuur Belgisch freaky blogje dat deze prestatie van Zilverberg heeft opgemerkt. De reden daarvan zal vermoedelijk gelegen zijn in het feit dat hij knecht was van Rik van Looy, want éénmaal rijdend voor een Belgische ploeg wordt je direct tot Vlaming genaturaliseerd , zoals Stybar en Kwiatkowski inmiddels ook tot eigen stomme verbazing hebben bemerkt. Rik van Looy won overigens in dat jaar in de Giro zelfs 2 etappes, maar verliet de Giro net als die andere Belgische vedette (Tom Boonen) als een dief in de nacht.

Bloggen Be versloeg de overwinning van Zilverberg als volgt.




"De volgende dag was er een korte rit van 110 km van Avellino naar Foggia. Iedereen voorspelde een massaspurt en een eerste zege van Rik Van Looy. Maar dat was buiten de ex-kampioen van Italië bij de amateurs, Sante Ranucci, gerekend. Op 40 km van het einde sprong hij weg en kreeg Huub Zilverberg in het wiel. Die keek eens om, zag dat Van Looy teken deed verder te gaan en liet zich meedrijven in het wiel van Ranucci. Na een tijdje keerden de rollen om. Zilverberg reed aan kop en Ranucci nam niet meer over. De gekende truc van krampen en niet meespurten werd gebruikt maar Zilverberg, nog eens verwittigd door Lomme Driessens, liet zich niet vangen. Met de meet in zicht sprong Ranucci van achter de rug van Zilverberg weg. Die was niet van gisteren en sprong direct achter Ranucci aan. Er op en er over was het gevolg en Huub Zilverberg behaalde de derde zege van de Faema-flandria-ploeg"

Maar de Giro van 1963 spande wat betreft het Italiaanse getalsmatige overmacht de kroon. Dat jaar stonden er 120 renners aan de start (verdeeld over 12 ploegen !) waarvan er 86 renners het eind haalden. Van deze 86 waren slechts 3 van buitenlandse nationaliteit (2 Spanjaarden en een Luxemburger). De Giro's van 62 en 63 verdienen daarom een diepgaand sociologisch onderzoek. Was er een sprake van een boycot, het prijzengeld laag, was er grote concurrentie van de Vredeskoers of Olympia's Tour, of was er sprake van een conjuncturele kwalitatieve dip, want kijk je naar de bezetting van Tour de France in die jaren dan hield het toen ook niet echt bepaald over. Het was Anquetil die de Tour de France in die tijd voor jaren domineerde én toen hij voor een keer zijn gezicht liet zien in de Giro won hij met gemak voor 7 Italianen, waaronder Balmamion

JW 26 mei 2015 20:51
Volgens Telesport gaat Kruijswijk die blauwe trui verdedigen.

Van mij hoeft hij daar morgen geen werk van te maken op dat klimmetje van de derde categorie.
Laat Intxausti hem maar weer overnemen, die goudgele trui brengt Steven geluk.

De beslissende bergpunten worden in volgende dagen op de hoge cols verdient, en als hij zo goed blijft rijden komt dat blauw automatisch wel weer terug.
Tinuz 26 mei 2015 22:08
Hij kan toch op zijn minst in Intxausti's wiel gaan zitten?
Leon 26 mei 2015 23:01
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> De beslissende bergpunten worden in volgende
> dagen op de hoge cols verdient, en als hij zo goed
> blijft rijden komt dat blauw automatisch wel weer
> terug.

Dan zie ik dat blauw eerder bij Landa terecht komen. Ook al lijkt die er niet echt mee bezig, sprintte niet eens Contador voorbij op de Mortirolo.
Nee, het wordt nog lastig voor Kruijswijk om een keuze te maken, als Intxausti aan het begin van een etappe een paar keer probeert weg te springen.
Cecchini 26 mei 2015 23:45
Kruijswijk over de dag van gisteren, de bergtrui en een eventuele start in de Tour

[nos.nl]
Cecchini 26 mei 2015 23:56
Ja effe meedenken Rudy met kleine t en Rory met grote B-fan, het is wel de topic van de volgende etappe. De rest van de prikkers ligt al lang op één oor.
Slimmerd 27 mei 2015 00:37
Ik kom het woord Tour hier niet tegen en dat lijkt me prima. Vuelta is toch ook prima!
Cecchini 27 mei 2015 00:53
effe verderop Slimmerd, in een radio interview.
Andere Peter 27 mei 2015 08:02
Bij zo'n rooie staat dat blauw toch eigenlijk wel heel goed.
JW 27 mei 2015 08:40
Helemaal mee eens.
Maar dat geldt voor komende dagen, niet voor dat colletje van vandaag.
Bromertà 27 mei 2015 10:57
Toch blijft het jammer dat de opmars van Kruijswijk soms door scorebord-kijkers verward wordt met het collectieve excessieve toppresteren van de Astana's in de eerste twee weken, waar her en der als het wegdek uit het lood was geslagen vermogens werden weggetrapt van meer dan 6 w/kg gedurende meer dan 20 minuten. Gisteren mocht een licht getergde Alberto Contador de snelste klimtijd laten optekenen op de Mortirolo: 45'16", waar een grove 5,5 w/kg voor nodig is volgens [DrF]. Vergeleken met de klimtijden in 1999 lijkt Alberto een armzalige krabbelaar, maar dit zijn andere tijden, al is het alleen al door de onmogelijkheid van het infuus.
Zo langzamerhand wordt duidelijk dat de aangekondigde piek van Aru in de derde week een staaltje blufpoker geweest moet zijn. Maar 'we' zijn nog niet in Milaan. Ook begint meer en meer duidelijk te worden dat de dreigende nachtelijke controles haar vruchten afwerpt: geen prestaties boven de 6/wkg in de derde week. De drie-weekse Giro krijgt haar natuurlijke gedaante sinds vele decennia eindelijk weer terug: een prachtig slopende uitputtingsslag.
JW 27 mei 2015 13:15
De etappe start pas om 14.00 uur, en daarna zullen de 134 km naar Lugano snel worden afgeraffeld.

Sprinters of vluchters ?
Er zullen best veel renners met een vlucht mee willen, voor de meesten is dat tot de slotdag verder een kansloze optie.
En er zijn niet zo veel sprinters meer die hun ploeg op kop gaan zetten.
Daarom geef ik de meeste kans aan de vluchters.

Als LTJ een man mee kan krijgen in de vlucht zou dat mooi zijn.
Dat ontslaat ze van elke "verplichting" tot enig kopwerk. En biedt, als het toch een sprint wordt, misschien nog een kansje om Hofland goed af te zetten.
Als die ten minste niet te veel last meer heeft van die val van gisteren.
Michael B. 27 mei 2015 13:31
Mag Kruiswijk gelijk vanaf de start vol aan de bak om de bergpunten te scoren!
JW 27 mei 2015 13:32
Dat lijkt goed nieuws.

Ik heb alleen hier ergens een keer gelezen dat die nachtelijke controles nog niet gaan plaats vinden omdat daar een wijziging van de reglementen nodig voor zou zijn.
De normale controles vinden natuurlijk wel plaats, waarbij (als gevolg van dat gedoe over de licentie) Astana volgens mij nog steeds onder een vergrootglas ligt.
Zelfs als dat niet zo zou zijn lijkt het me goed voorstelbaar dat ze in elk geval bij de preparatie van renners grote risico's zullen mijden.
Dat gegeven gaf me voor deze Giro al vrij weinig reden om het rijden van juist deze ploeg snel "verdacht" te gaan vinden.

Of dat terecht of onterecht is weet ik niet.
JW 27 mei 2015 13:38
Veel inspanning voor die paar schamele puntjes ?

Dat sprokkelwerk heeft Kruijswijk niet nodig.
El Mik 27 mei 2015 13:44
Kan hij niet beter gelijk vanuit de start afstappen met oog op de Tour ? winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 13:44 door El Mik.
diravi 27 mei 2015 14:09
Stuur wat ploegmaats naar die punten. De enige inspanning die ze die dag hoeven te leveren.
JvR 27 mei 2015 14:43
Bergpunten zijn naar Kruiswijk noch naar Inxausti. Berlato, Keisse en Bandiera vormen de kopgroep. Paterski en Villella zijn in de achtervolging.
JW 27 mei 2015 14:54
Gemakkelijk te controleren.
Dat lijkt toch een massasprint te gaan worden.
Goozzer 27 mei 2015 16:08
Precies. Bovenal vergeet Bro in zijn calculaties mee te nemen dat er in deze Giro nog maar weinig rustige kilometers geweest zijn, hetgeen vergelijken (om zogenaamd een punt te maken?) m.i. zinloos maakt. Neem gisteren bijvoorbeeld. De top van de Mortirolo lag op meer dan dertig kilometer van de aankomst, en de aanloop ernaar toe was bepaald niet rustig. Wat heet: het was koersen op leven en dood. Dan ben je, met alles wat je al gehad hebt, niet meer zo fris, en met alles wat nog moet komen, niet geneigd een klim als de Mortirolo op te rijden alsof het een maximaalinspanning van een minuut of twintig betreft. Je hebt al behoorlijk wat achter de rug en je moet een een stuk verder. De gemiddeld geleverde vermogens moeten enorm geweest zijn (ook gezien de behoorlijke tijdsverschillen).

Als deze Giro door een ding wordt gekenmerkt, dan is doordat er bijna onafgebroken hard gekoerst wordt. Elke etappe is het bijna met de billen bloot. Rare wendingen, tegenslagen, en weinig freewheelen achter vluchtgroepjes aan (Hesjedal klaagde er gisteren nog over). Het zal, ondanks dat er weinig vlakke sprintritten waren, mogelijk de snelste Giro ooit worden. En dat geeft toch ook aan dat er serieus doorgereden is - geen voedingsbodem voor maximaalprestaties vanuit 'relatieve frisheid'. Op maat van Kruijswijk ook dus, die zijn kwaliteit(en) bewijst...
El Mik 27 mei 2015 16:16
Contador was meer dan een minuut sneller dan in 2008 en toen reed hij met opgevoerde Sella's en andere Ricco's omhoog.
Dus, tja.
Slimmerd 27 mei 2015 17:08
1. Modolo
2. Nizzolo
3. Mezgec

11. Viviani
JW 27 mei 2015 17:12
De minst enerverende etappe tot nu toe.
Nou ja, eentje moet toch de minste zijn.
Blueprint 27 mei 2015 17:14
Zo rijdt Modolo stiekem toch gewoon een goede Giro.
Abraham Olano 27 mei 2015 17:17
Nog wel wat breukjes in het peloton.. Maar van de top10 alleen Hesjedal op 12 sec.
Anony 27 mei 2015 17:23
Wat laat die Viviani zich toch makkelijk opzij zetten. Zat aan het wiel van Modolo op 300 meter van de streep, wil aanzetten, wordt gesandwiched door Nizzolo en Mezgec en bolt als elfde over de streep. Frustrerend als je voor hem supportert.
Pyama 27 mei 2015 18:37
Verwend. Ik lees nog iets over meerdere aanvallen na de klassieke vlucht. In de tour gebeurd dat meestal niet.

Lampre al vier ritzeges. Dat is weleens anders geweest.
JW 27 mei 2015 19:00
Inderdaad verwend winking smiley

In de Tour was dit misschien een spannende finale genoemd.
Maar dit is de Giro van 2015, hè ?!
Velodroom 27 mei 2015 19:54
Zetduiveltje. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 19:56 door Velodroom.
Pyama 27 mei 2015 19:54
lodjan 27 mei 2015 22:36
Dit was nog niet hier vermeld?

De organisatie van de Giro d’Italia heeft zestien renners bestraft voor het hangen aan de ploegleiderswagen tijdens de zware bergetappe van gisteren. Onder hen zijn klassementsrenners Leopold König (Sky), Jurgen van den Broeck (Lotto Soudal) en de Nederlander Martijn Keizer (LottoNL-Jumbo), meldt de website Biciciclisimo. Ze krijgen een tijdstraf van tien seconden, vijf punten aftrek in het puntenklassement en een geldboete van vijftig Zwitserse frank.

Voor de stand in het algemeen klassement heeft de tijdstraf geen gevolgen. König staat zesde, Van den Broeck twaalfde en Keizer bezet de 39e plaats.

Van de zestien renners werden Jan Polanc (Lampre-Merida), Elia Favilli, Francesco Gavazzi (beiden Southeast) en Marco Coledan (Trek Factory Racing) het zwaarst bestraft. Zij moeten honderd Zwitserse frank betalen, leveren tien punten in voor het puntenklassement en krijgen een tijdstraf van twintig tellen. Coledan lost door de tijdstraf de Let Aleksejs Saramotins af als nieuwe drager van de rode lantaarn.
(wielerflits)
Cecchini 28 mei 2015 02:03
Aru niet ? Die werd de hele dag door de ploegleiderswagen omhoog getrokken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen