Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Muur niet in De Ronde

Gepost door lodjan 
lodjan 12 juni 2020 21:00
Ronde van Vlaanderen haalt de ‘Muur’ uit het parkoers

De Ronde van Vlaanderen heeft in de komende editie op 18 oktober geen passage over de beruchte Muur van Geraardsbergen, voorheen de scherprechter in de Vlaamse klassieker. De koers is ook wat ingekort, meldt organisator Flanders Classics.

Sportredactie AD

Hetzelfde geldt voor drie andere grote koersen door Vlaanderen, die op de herziene wielerkalender dicht op elkaar zitten in de eerste helft van oktober: de Brabantse Pijl (7 oktober), Gent-Wevelgem (11 oktober) en de Scheldeprijs (14 oktober).

Om de renners voldoende rust te geven tussen wedstrijden die elkaar in rap tempo opvolgen, heeft de organisatie besloten de vier klassieke koersen enkele tientallen kilometers in te korten en wijzigingen door te voeren in de parkoersen.

De Muur van Geraardsbergen is een legendarische bult in de Vlaamse Ardennen, maar de laatste jaren niet meer beslissend in de Ronde van Vlaanderen. De Oude Kwaremont en de Paterberg spelen nu een sleutelrol in de finale en dat blijft ook in de komende editie zo. “Het schrappen van wedstrijdkilometers gebeurt na de eerste beklimming van de Oude Kwaremont. Door die wijziging zullen Tenbosse en de Muur in oktober niet op het menu staan”, aldus Flanders Classics. ‘Vlaanderens Mooiste’ telt 18 oktober 241 kilometer in plaats van 267.
Tjappie2 12 juni 2020 21:32
26 kilometer korter. En dan het argument 'voldoende rust tussen de wedstrijden'. Beetje vergezocht lijkt me.
Horsie is back 12 juni 2020 22:54
Als je iets wilt slechten is het toch wel handig met een muur te beginnen. Uiteraard is hier wel sprake van een bepaalde mate van symboolpolitiek, maar laten we eerlijk zijn, dit jaar is misschien wel 50% symboolpolitiek, maar met het badwater weggooien gooi je ook het kind overboord. De usual suspects (voor sommigen extra suspect, want niet of nauwelijks gecontroleerd) krijgen in meer dan een kwartaal een uniek intensief seizoen te verwerken en staan dan al weer meteen praktisch aan het begin van het volgende seizoen. "Don't mention Horsie", want die traint het hele jaar door, maar die hoeft niet zo vaak te komen opdraven, kris-kras door de wereld te crossen, tig tijdzone's te doorkruisen, kortom de Umweltfaktor is niet zo'n dingetje.
Ulrich A. Boschwitz 13 juni 2020 06:41
Quote

Burgemeester Geraardsbergen reageert bijzonder scherp op schrappen Muur in Ronde van Vlaanderen: “Slag in het aangezicht”

DMM 12 juni 2020 20u05

De Muur van Geraardsbergen verdwijnt dit najaar uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Burgemeester Guido De Padt (Open Vld) vernam het nieuws via de media en reageert scherp bij VTM Nieuws. “Ik vind dit een slag in het gezicht van gans wielerminnend Vlaanderen.”

Onbegrip en verrassing in Geraardsbergen. Geen Muur in de Ronde van Vlaanderen (18 oktober) en dat moest burgemeester Guido De Padt via de media vernemen. “Niemand begrijpt waarom de Muur uit het parcours uit de Ronde van Vlaanderen werd geduwd. Dat is gebeurd op grond van redenen die kant noch wal raken.”

De Muur verdween uit het parcours om de wedstrijd in te korten. Een maatregel om de renners minder te belasten in een druk wielernajaar. “Men heeft gekeken naar de Muur, alsof er geen andere trajecten zouden geweest zijn waarbinnen de wedstrijd anders 20 kilometer kon worden ingekort”, zegt burgemeester.

Revanche
“Ik sluit niet uit dat er wat revanchistische gevoelens meespelen”, vervolgt De Padt. Geraardsbergen heeft geen forse som betaald om de Ronde binnen te halen. “Het is raar dat men ons niet gekend heeft bij het nemen van deze beslissing. Door het feit dat we geen zwaar geld hebben gegeven aan de organisatie kan het dat men nu deze ingreep heeft gedaan.”

Bij Flanders Classics lieten ze weten dat de ingreep niets met revanche te maken heeft. De enige optie om de Ronde van Vlaanderen korter te maken was om de lus van Brakel naar Geraardsbergen en terug uit de Ronde te knippen.



Burgemeester Guido De Padt op de Muur van Geraardsbergen.
[www.hln.be]

Zeer sneu nieuws dit voor de burgemeester van het pittoreske Geraardsbergen. Maar hij is niet de enige verliezer. Ook de wielrenners die het juist moeten hebben van een zware koers om zich te onderscheiden zullen niet blij zijn. Voorbeelden van dergelijke renners zijn: Gregorius, Gilbert, Van Aert, Naesen, Vanmarcke, Stuyven, Lampaert en Benoot. Maar waar er verliezers zijn zullen er ook winnaars zijn. En daarom durf ik voor de VSS van deze editie van dit monument best wel een enkele Nederlander in te vullen. Durven jullie dat ook?
lodjan 13 juni 2020 08:36
Ja, Mathieu van der Poel.
Eddy Veen 13 juni 2020 11:52
Mathieu heeft ook best belang bij een zware koers. Het WK is echt geen graadmeter. De AGR en RVV van vorig jaar, waarin hij het deels door pech, deels door onbezonnenheid zwaarder had dan zijn concurrenten, zijn dat des te meer.
veluweracer 13 juni 2020 14:07
Ziekelijke organisatie. Dit noem ik ordinair machtsmisbruik. De eerdere verkrachting van de RvV was ze niet bruut genoeg.
Frederik D. 13 juni 2020 14:35
Misschien vreesde de organisatie teveel hutjemutjegedoe op de Muur en besloot daarom de Muur te schrappen? Wat is de motivatie van de organisatie? En hoe ziet het parcours er thans uit?
Slimmerd 13 juni 2020 15:01
Als je het artikel leest, zie je dat ze meerdere koersen enkele tientallen kilometers inkorten ivm het programma. Lijkt mij een drogreden, 26 km van de RVV afhalen doet niks voor de recuperatie
Ulrich A. Boschwitz 15 juni 2020 13:18
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, Mathieu van der Poel.


Hij is geen volbloed Nederlander. In een interview gaf Mathieu toe dat hij zichzelf als 1/3 Belgisch, 1/3 Frans en 1/3 Nederlands beschouwt. En afgaande op de volgorde van die opsomming is wel duidelijk welke nationaliteit hem stiekem het meest lief is. Hij kiest natuurlijk niet voor niets voor een Vlaamse vriendin. Maar dat kan ook komen geef ik toe dat Vlaamse vrouwen de schoonste zijn van de ganse wereld. Hoewel en zo eerlijk moet ik ook zijn, een kleine streek in Noord-Nederland biedt wel hevig weerstand aan die vaststelling. Daar weet Thomas Dekker alles van.
Eindhovuh 15 juni 2020 15:17
De wraak van Massimo
Horsie is back 15 juni 2020 18:18
Ulrich A. Boschwitz Schreef:
-------------------------------------------------------
> lodjan Schreef:

> -----
> > Ja, Mathieu van der Poel.
>
> Hij is geen volbloed Nederlander. In een interview
> gaf Mathieu toe dat hij zichzelf als 1/3 Belgisch,
> 1/3 Frans en 1/3 Nederlands beschouwt. En afgaande
> op de volgorde van die opsomming is wel duidelijk
> welke nationaliteit hem stiekem het meest lief is.
> Hij kiest natuurlijk niet voor niets voor een
> Vlaamse vriendin. Maar dat kan ook komen geef ik
> toe dat Vlaamse vrouwen de schoonste zijn van de
> ganse wereld. Hoewel en zo eerlijk moet ik ook
> zijn, een kleine streek in Noord-Nederland biedt
> wel hevig weerstand aan die vaststelling. Daar
> weet Thomas Dekker alles van.

That's a lot of poop, detective!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2020 18:18 door Horsie is back.
Anony 18 juni 2020 17:05
Wel in het BK.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen