Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgische renner overlijdt

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 04 juli 2020 17:15
04 juli 2020 16:41
Laatste update: 12 minuten geleden
9
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
De eerste Belgische wielerkoers sinds de uitbraak van het coronavirus is zaterdag geëindigd in een groot drama. De pas twintigjarige Belgische renner Niels De Vriendt overleed na een zware valpartij in een oefenwedstrijd in Wortegem-Petegem.

De Vriendt smakte al in de eerste ronde hard tegen het asfalt, omdat hij vermoedelijk werd getroffen door een hartaanval. Hij bleef bewegingsloos op de grond liggen, waarna de toegesnelde hulpdiensten hem tevergeefs probeerden te reanimeren.

De organisatie legde de koers meteen stil en besloot na het nieuws dat De Vriendt het niet had gered om niet meer verder te fietsen. Burgemeester Luc Van der Meeren bevestigde dat De Vriendt op het parcours is overleden.

De koers in Wortegem-Petegem werd georganiseerd door de moeder van Belgisch kampioen Tim Merlier. Naast Merlier stonden ook andere profwielrenners aan de start als Sep Vanmarcke, Otto Vergaerde en Jonas Rickaert.

Nu.nl

Het bericht op nu.nl zal weldra worden aangevuld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2020 17:17 door Frederik D..
Horsie is back 04 juli 2020 17:46
Tegen hofleverancier Frederik D. zou Horsie willen zeggen: "If you can't bring good news, don't bring any".
Maar aan de andere kant mag je uiteraard nooit op de pianist schieten.

.. omdat hij vermoedelijk werd getroffen door een hartaanval. Een hartgrondige vloek ontsnapte. Wanneer stopt dit?
Vandaag ben ik verder afwezig als dat nuttige info is tenminste. grinning smiley
Frederik D. 04 juli 2020 18:21
Ik wou ook dat ik geen rotnieuws hoefde te brengen.

Ik heb het idee dat meer wielrenners tijdens hun sport overlijden dan bijvoorbeeld voetballers. Maar waarschijnlijk zit ik er naast omdat ik veel meer het wielrennen volg dan het voetballen.
Horsie is back 05 juli 2020 01:31
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik wou ook dat ik geen rotnieuws hoefde te brengen.

U moet Horsie ook niet altijd serieus nemen. De zin komt uit Wicked Messenger, niet persoonlijk.

> Ik heb het idee dat meer wielrenners tijdens hun
> sport overlijden dan bijvoorbeeld voetballers.
> Maar waarschijnlijk zit ik er naast omdat ik veel
> meer het wielrennen volg dan het voetballen.

Stuitte net weer op de tweet van de Roemeen op 6 oktober 2018, waarin hij 4 Belgische "plotse hartdoden" vermeldt en de UCI adviseert een onderzoek in te stellen. "Plotse hartdood", primair bij jeugdigen onder de 35, is natuurlijk een fenomeen, dat nooit zal verdwijnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2020 01:31 door Horsie is back.
Eqquipo 05 juli 2020 09:42
Wat ongelofelijk verdrietige aanvang van 't koersen. Horror voor zijn naasten.
veluweracer 05 juli 2020 11:16
Het had inderdaad niet slechter kunnen beginnen. Een trieste aangelegenheid weer.
Eqquipo 05 juli 2020 23:29
Leon 06 juli 2020 13:47
Natuurlijk had het nog veel slechter kunnen beginnen!
Stel nou dat dit 2 man overkomen was, was dat niet nog erger geweest?
Spaak 06 juli 2020 14:22
Wat een ongelooflijk rotnieuws. Veel sterkte aan de nabestaanden.
Misschien niet het goede moment om dit te zeggen, maar het is wéér een jonge Belgische renner die op een onfortuinlijke wijze om het leven komt, en bovendien niet voor het eerst door iets met het hart. Zou er bij de wielerunie van onze zuiderburen niet onderhand eens een belletje moeten gaan rinkelen dat er iets niet deugt met het systeem dat dit soort hartproblemen bij jonge coureurs moet opsporen?
Frederik D. 06 juli 2020 15:06
Dat belletje rinkelt al een beetje.
Horsie is back 06 juli 2020 15:48
Waarschijnlijk al een hele tijd. Plotse hartdood bij jongeren (hartinfarcten als welvaartsziekte vallen hier buiten) is nog steeds en gelukkig een zeldzaam fenomeen. In België begreep ik komt er gemiddeld ongeveer één dodelijk incident per week voor, ongeacht in het "gewone leven" of tijdens sportbeoefening. In het voetbal met zijn enorme aantallen beoefenaren van alle rangen en leeftijden zullen waarschijnlijk de meeste plotse hartdoden te betreuren zijn.

De vraag die voorligt is volgens mij: Als je onvermoed een genetisch hartdefect hebt of tijdens het leven een hartdefect hebt verworven, is de ambitie op jonge leeftijd een amateur of profwielrenner te willen worden niet een hele slechte kaart trekken. Is de wielersport daarvoor niet te zwaar? Maar de vraag die @Spaak al opwierp, zitten er toch geen structurele oneffenheden in het controle systeem. Maar leidt de bovenmatige ambitie en ijver van trainer, coaches, begeleiders en soms betrokkenen zelf er ook niet sneller toe om de specifieke screening op jonge leeftijd met hoogst serieuze testen iets te lichtvaardig te nemen of misschien wel (on-)bewust relatief, te snel te denken, wat kan er eigenlijk gebeuren, want in de veel zwaardere profsport gebeurt toch ook hoegenaamd niks?
Brieske 07 juli 2020 08:45
Hahah hahaha haha!
El Chaba 07 juli 2020 09:20
Inderdaad.
Of stel dat het een Nederlander was geweest..
merijntje mortirolo 07 juli 2020 09:26
-
Of iemand met een getinte huid (of hoe heten die gasten tegenwoordig?)
veluweracer 07 juli 2020 11:01
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Natuurlijk had het nog veel slechter kunnen
> beginnen!
> Stel nou dat dit 2 man overkomen was, was dat niet
> nog erger geweest?

Er is gisteren wel weer een wielertoerist omgekomen in Zuidoostbeemster na van achteren aangereden te zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er jaarlijks steeds meer wielertoeristen betrokken raken bij ernstige , zo niet dodelijke accidenten.
Leon 07 juli 2020 11:05
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

> Er is gisteren wel weer een wielertoerist
> omgekomen in Zuidoostbeemster na van achteren
> aangereden te zijn. Ik kan me niet aan de indruk
> onttrekken dat er jaarlijks steeds meer
> wielertoeristen betrokken raken bij ernstige , zo
> niet dodelijke accidenten.

Een wielertoerist... Dan tref je wel een cruciaal punt: tel je die mee met de wielrenners of met de toeristen. Die laatste branche wordt dit jaar natuurlijk ook stevig geraakt. :-(
veluweracer 07 juli 2020 11:29
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Er is gisteren wel weer een wielertoerist
> > omgekomen in Zuidoostbeemster na van achteren
> > aangereden te zijn. Ik kan me niet aan de
> indruk
> > onttrekken dat er jaarlijks steeds meer
> > wielertoeristen betrokken raken bij ernstige ,
> zo
> > niet dodelijke accidenten.
>
> Een wielertoerist... Dan tref je wel een cruciaal
> punt: tel je die mee met de wielrenners of met de
> toeristen. Die laatste branche wordt dit jaar
> natuurlijk ook stevig geraakt. :-(

Ik wilde die beslissing aan jou overlaten om deze al dan niet mee te tellen. Van mij mag hij er wel bij om het hoge overlijdensrisico in deze sport te benadrukken. Maar technisch gesproken heeft hij zijn eigen categorie. En van die categorie las ik vorig jaar voor mijn gevoel zo'n beetje iedere week een overlijdensbericht. Zelden overigens veroorzaakt door een hartaanval maar vooral door dodelijke ongelukken. Ik zie kinderen rondrijden op hun fietsjes met oranje vlaggetjes op een stengel die hun zichtbaarheid moeten vergroten. Dat kan ook nog wel op een racefiets een beetje meer veiligheid verschaffen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen