Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Geen Tour voor Terpstra

Gepost door Olano 
Olano 27 mei 2015 21:43
nos.nl

Geen Tour de France voor Terpstra
VANDAAG, 20:05WIELRENNEN

Niki Terpstra ANP
Niki Terpstra zal op 4 juli in Utrecht ontbreken bij de start van de Tour de France. De koers past volgens de renner van Etixx-QuickStep niet in zijn programma. "Het was een moeilijke beslissing, vooral omdat de start in eigen land is", zegt Terpstra op de website van zijn ploeg.

"Als Nederlander was het speciaal geweest om over mijn eigen wegen te rijden, maar soms moet je keuzes maken en het juiste programma kiezen." De 31-jarige Terpstra reed in zijn loopbaan zes keer de Tour de France. Vijf keer haalde hij Parijs.

De Noord-Hollander rijdt in augustus wel de Eneco Tour. "Daarna moeten we nog bekijken hoe de rest van mijn seizoen eruit zal zien. Dit jaar is mijn programma in ieder geval wat anders dan in andere jaren", aldus Terpstra.
Olano 27 mei 2015 21:45
Vreemd, de Tour past niet in zijn programma, maar zijn programma is op de Eneco Tour na, nog niet bekend. Ik volg de logica niet helemaal.
Michael B. 27 mei 2015 21:47
Zal volgend jaar wel weer voor een andere ploeg rijden, wellicht wat ruzie bin Etixx gekregen omdat hij dit voorjaar de juiste koersen niet kon afmaken
lodjan 27 mei 2015 21:53
De Tour is geen wedstrijd voor Terpstra. Hij kan er geen persoonlijke successen boeken en hij voelt zich te goed om te knechten voor ploeggenoten die dat wel kunnen. Ik zal hem niet missen.
lodjan 27 mei 2015 21:55
Nee hoor, hij wil zelf niet naar de Tour.
JW 27 mei 2015 22:03
"...voelt zich te goed om te knechten voor ploeggenoten..."

Dat kan best kloppen, maar als ploegbaas zou ik daar niet zo blij mee zijn.
Tinuz 27 mei 2015 22:09
Wellicht met het oog op volgend seizoen een juiste keuze. Al heb ik geen idee op welke koersen hij zich dan nog wil richten het verdere seizoen.
De enige koers die hem nog ligt is ENECO tour... Je zou denken een Tour met een korte tijdrit in eigen land en een kasseienrit moeten hem wel liggen, toch.
lodjan 27 mei 2015 22:14
Carlos Danger 27 mei 2015 22:17
Pieken op de Europese Spelen. Het hoogtepunt van het wielerseizoen.
Blueprint 27 mei 2015 22:18
Niki van Petegem...
Massimo 27 mei 2015 22:28
Hoeveel echte kansen op een massasprint zien jullie eigenlijk in de komende Tour? Ik kom niet verder dan maximaal vier. Sorry voor de semi-off topic. Profielen van alle ritten te vinden op PCS.
Michael B. 27 mei 2015 22:35
Wellicht toch niks te zoeken in de Tour omdat hij niet kan sprinten en in het hoog gebergte duidelijk te kort komt, goede keuze van Patrick Lefevre
Blueprint 27 mei 2015 22:40
Minimaal 5 en ik twijfel over de rit naar Rodez.
Massimo 27 mei 2015 22:46
Rodez lijkt me te zwaar voor de Cavendishen.
nemo 27 mei 2015 22:59
4 en als er wat wind staat de eerste week blijft er helemaal weinig over.
malheur 27 mei 2015 22:59
Precies. Dat geboehoe over ploeggenoten niet willen helpen vind ook altijd een beetje flauw icm Terpstra die daar gewoon het type renner niet voor is. Vuelta misschien met het ook op WK?
El Mik 28 mei 2015 00:57
Dan zorgen de Kristoffen, Sagannen en Degenkolben er wel voor dat het alsnog een sprint wordt.
Sub Culture 28 mei 2015 01:27
Zal nog veel boterhammetjes mogen eten voor hij Niki Van Petegem is.
ton duk 28 mei 2015 09:58
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> "...voelt zich te goed om te knechten voor
> ploeggenoten..."

>
> Dat kan best kloppen, maar als ploegbaas zou ik
> daar niet zo blij mee zijn.

Och, bij Lotto-Jumbo stellen ze ook gewoon iemand op die zelfs weigert te koersen als de ploeg 'm nodig heeft....
gr
Blueprint 28 mei 2015 10:04
Vier of vijf kansen voor Cavendish dan, afhankelijk van hoe goed hij eventuele waaiers verteert in Zeeland.
Sub Culture 28 mei 2015 10:07
Cavendish zit zowat in dé waaierploeg dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Lucho Herrera 28 mei 2015 10:25
Dat is een mooi compliment Blue. Van Petegem was een geweldige coureur. 2 x winst in Vlaanderen, 1 x in Roubaix, 3 x de Omloop. Kuurne, E3 prijs, Scheldeprijs en ook nog 2 keer de Panne. Dan kun je wel iets.En daarnaast was hij veel meer dan alleen een Vlaamse coureur. Hij eindigde ook 4 x in de top 10 in de Amstel Gold Race. Werd een keer 7e in Luik-Bastenaken-Luik en speelde tot 3 keer toe een prominente rol bij het WK. Zo werd hij 2e in het loodzware WK '98 in Valkenburg, 3e in Hamilton 2003 en dankzij van Petegem werd Boonen wereldkampioen in Madrid. De manier waarop hij het gat op Bettini, Vinokourov, Boogerd & Moerenhout dichtte was indrukwekkend. Maar eerlijk is eerlijk. Aan deze erelijst en diversiteit aan prestaties kan Terpstra niet tippen.

Maar qua prestaties in grote rondes zijn ze goed vergelijkbaar. Ook van Petegem reed niet graag in grote rondes.
Lucho Herrera 28 mei 2015 10:29
Begrijpelijke keuze van Terpstra. De Tour ligt hem sowieso al niet. En al eens goed naar het parcours gekeken? Er zijn weinig kansen voor Terpstra. Naast het hooggebergte zijn er ook veel etappes in het middengebergte. Het hoogst haalbare voor Terpstra in het middengebergte is meegaan in een vlucht, om er daarna afgepierd te worden door renners die beter bergop gaan. Dan liever de blik richten op een goed najaar met een mooi WK in de VS.
zumsteg 28 mei 2015 17:11
Rit 2, 5, 7 en 21 zijn ritten voor een massasprint voor elke sprinter.

Rit 4 kunnen sprinters ook meedoen voor de overwinning als de kasseistroken (ik herken ze niet zo snel van Parijs-Roubaix) niet te lastig zijn en het weer gunstig is.

Ritten 15 (Valence) en 16 (Gap) kunnen sterke snelle mannen (Sagan, Degenkolb, Kristoff, Rojas, Matthews en zelfs Cavendish won ooit deze rit: [www.steephill.tv]) overleven.

Dan zijn er nog een aantal ritten die een oplopende finish hebben waar sprinters of dezelfde sterke mannen (of juist types als Valverde, Rodriguez, Kwiatkowski, Van Avermaet, Gallopin, D. Martin of Gilbert) mee kunnen sprinten voor de zege. In volgorde van makkelijk naar moeilijk:
Rit 6 (Le Havre), 13 (Rodez), 3 (Huy), 8 (Mur de Bretagne) en 14 (Mende).

Conclusie: 4 ritten voor Kirsipuu en 12 ritten waar Sagan meedoet voor het podium.
Blueprint 28 mei 2015 17:34
Verrek, even vergeten dat een van de vlakke ritten kasseien bevat. Misschien moet Giant Kittel maar thuislaten en alles op de groene trui voor Degenkolb zetten?
Blueprint 28 mei 2015 18:20
Leon 29 mei 2015 00:00
Etixx focust naar eigen zeggen volledig op de eerste helft van de Tour: in al die ritten zien ze zich als topfavoriet. Met Martin in de proloog, Kwiatkowski in de sprintjes heuvelop, Cavendish in de massasprints en voor waaierritten en kassei-etappes hebben ze de sterkste ploeg. In dat opzicht dus vreemd dat Terpstra niet mee mag, die zou het toch ook goed moeten kunnen doen in die eerste week.
Hangmat 29 mei 2015 11:08
Er staat nergens dat hij niet mee mag
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen