Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nog nooit zo goed een koers voorbereid

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 13 augustus 2020 11:29
Na verkenning tankte Evenepoel nóg meer vertrouwen voor Lombardije: “Nog nooit een koers zó goed voorbereid”

Dé favoriet, maar Remco Evenepoel (20) gaat er niet nerveus van worden. Integendeel. (lacht) “Het is mijn eigen schuld, hé. Maar ik haal daar enkel positieve energie uit.” Ook al omdat de verkenning hem leerde dat de Ronde van Lombardije op zijn lijf geschreven is. Evenepoel had het twee dagen voor z’n eerste Monument ook over de afgelasting van het WK wielrennen en de bemoedigende beelden van Fabio Jakobsen.

“Ik heb nog nooit een wedstrijd zó goed voorbereid als deze.” Remco Evenepoel (20) is na enkele droomweken helemaal klaar voor dat eerste Monument. Sinds maandag vertoeft hij in Lombardije om het parcours en dan vooral de loodzware finale tot in de puntjes te verkennen. Het gaf zijn vertrouwen enkel nog een boost. “Ik was al gelukkig hier te zijn, maar na de trainingsritten ben ik nóg contenter. De finale is ongelofelijk zwaar, in de laatste 80 kilometers zijn er amper recuperatiemogelijkheden. Deze koers moet me liggen. Bovendien zijn ook mijn ploegmaats in vorm, zo bewezen ze gisteren in de Ronde van Piemonte. Ik kijk er enorm naar uit, we starten met veel geloof. Hoeveel keer ik de finale al heb gereden? (lacht) In mijn hoofd toch al een honderd keer.”

Na de Ronde van Burgos en vooral de Ronde van Polen is Evenepoel favoriet nummer één. Iedereen kijkt naar hem. Erg vindt hij dat niet. “(lacht) Is dit niet mijn eigen fout? Ik verkeer in bloedvorm, wat ook altijd de bedoeling was. Het is een perfecte timing, want in Lombardije is dat ook écht nodig.” Velen zullen door die favorietenrol extra druk voelen, bij Remco ligt dat iets anders. “Het geeft me meer positieve energie dan negatieve. Van nature uit ben ik sowieso niet de persoon die veel druk of stress ervaart. Die leg ik mezelf altijd op. Ik hou ervan om mezelf uit te dagen en ik weet van mezelf dat ik ook klaar zal zijn tegen dan. Maar er spelen natuurlijk ook altijd andere factoren mee die zullen bepalen of ik win of niet.”

Als Evenepoel het voor elkaar krijgt, wordt hij de jongste naoorlogse laureaat van een Monument. “Een obsessie is het niet, maar het zorgt wel voor dat tikkeltje motivatie meer. Want het is toch altijd leuk om de jongste winnaar te zijn?” Met voldoende Wolfpack-collega’s over de Muro di Sormano geraken is daarvoor het ideale scenario. “Als ik dan nog twee of drie ploegmaats bij mij heb, kunnen we de finale misschien controleren.” Zelf is hij het meest op zijn hoede voor Vincenzo Nibali - winnaar in 2015 en 2017. “Hij kent deze wedstrijd vanbinnen en vanbuiten.”

Jakobsen
Evenepoel sprak ook over de afgelasting van het WK wielrennen in Zwitserland. “Heel jammer. Omdat ik al trainingen deed in functie van die steile klimmen in Aigle-Martigny. Gelukkig gaat de UCI op zoek naar een gelijkaardig parcours.”

Maar gisteren kwam ook bemoedigend nieuws. Fabio Jakobsen stapte zelfstandig op de repatriëringsvlucht naar Nederland. “Die beelden gingen hier in het hotel direct rond. Wat een sterke beer. Hoe ik me nú voel en voelde de avond na die val, dat is dag en nacht verschil. Dries (Devenyns) en ik sliepen amper. Het beeld flitste voortdurend door mijn hoofd. Hoe hij er nu tóch doorkomt. Ik ben enorm trots.”



Is er eigenlijk iemand die er aan twijfelt dat de guitige Remco uit het pittoreske België straks de ronde van Lombardije gaat winnen?
Slimmerd 13 augustus 2020 12:09
De zwarte trui 13 augustus 2020 12:19
Haha wat een heerlijke U.A.B. imitatie! spinning smiley sticking its tongue out

Maar waarom wil Remco de finale controleren? Gaat ie sprinten?
Horsie is back 13 augustus 2020 12:50
Iemand die Remco Evenepoel twee keer heeft zien lachen moet toch wel aantoonbaar (toonaangevend is nog iets anders) dichtbij zijn geweest. grinning smiley
El Chaba 13 augustus 2020 13:27
Fcdh 13 augustus 2020 21:33
Nee Sub Culture geen seconde.
Hopelijk gaat het weer ala Evenepoel met een solo van minimaal 50km een peloton voorblijven.
Clavan 13 augustus 2020 22:29
Als ik de rest was zou ik geeneens starten.
jor 14 augustus 2020 00:19
Er staat geen maat op hem. Misschien dat Bennett hem even kan volgen bergop. Maar er komt ongetwijfeld een solo zoals we van hem gewend zijn en ziet het peloton hem na de finish weer terug.
Orakel 14 augustus 2020 12:30
Meespringen op zijn wiel en vervolgens niet overnemen zou toch een succesvolle tactiek moeten zijn? In het zog van de kleine Evenepoel trap je toch nog steeds enkele wattage-procenten minder.Vervolgens wordt je teruggepakt, of je klopt hem in de sprint.
El Chaba 14 augustus 2020 13:01
Precies.
Hij heeft tot nu toe natuurlijk ook het voordeel gehad van zijn relatief onbekende status. En als je dan 50 km voor de finish ervan door gaat, denken de andere favorieten 'laat hem maar lekker zelfmoord plegen'.
Nu dat inmiddels een paar keer is gelukt, zal men zich wel geen twee keer meer bedenken alvorens ze hem weer laten gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2020 13:02 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen