Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Il Lombardia 2020 (1.UWT)

Gepost door El Chaba 
El Chaba 14 augustus 2020 11:50






Il Lombardia 2020 (1.UWT): Bergamo - Como (243,0 km)

Wie stopt morgen de Remco de Verschrikkelijke..?

Profiel:





De beklimmingen:

13:28-13:38 | km –55,1/187,9 | Berg: Colle Gallo (7,4 km à 6,0%, max. 10%)
16:28-16:59 | km 178,9/–64,1 | Berg: Madonna del Ghisallo (8,6 km à 6,2%, max. 14%)
16:48-17:22 | km 190,5/–52,5 | Berg: Colma di Sormano (5,1 km à 6,6%)
16:55-17:31 | km 192,4/–50,6 | Berg: Muro di Sormano (1,9 km à 15,8%, max. 27%)
17:43-18:25 | km 226,2/–16,8 | Berg: Civiglio (4,2 km à 9,7%, max. 14%)
18:01-18:46 | km 237,6/––5,4 | Berg: San Fermo della Battaglia (2,7 km à 7,2%, max. 10%)

Profielen belangrijkste cols:











Startlijst: [www.cyclingfever.com]

Uitslag vorig jaar:
(Volledige uitslag: [cqranking.com])

1. NED MOLLEMA Bauke TFS 5h52'59" 280
2. ESP VALVERDE BELMONTE Alejandro MOV 16" 170
3. COL BERNAL GOMEZ Egan Arley INS 16" 145
4. DEN FUGLSANG Jakob AST 16" 125
5. CAN WOODS Michael EF1 34" 112
6. AUS HAIG Jack MTS 34" 100
7. SLO ROGLIC Primoz TJV 34" 90
8. GER BUCHMANN Emanuel BOH 50" 80
9. FRA LATOUR Pierre ALM 50" 70
10. FRA MOLARD Rudy GFC 50" 62



Bauke Mollema stijlvol in de afdaling op weg naar de mooiste zege in zijn carrière.

Start: 12:00 uur.
Finish: rond 18:30 uur.

TV: 16:50 uur op Eurosport, helaas niet op Sporza. En wie de zege van Mollema vorig jaar nog eens wil terugzien, kan morgenochtend om 07:00 uur op Eurosport terecht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2020 11:57 door El Chaba.
Sub Culture 14 augustus 2020 18:58
5de WT eendagkoers van het seizoen, voor de 5de keer een Belg?

Om het met Sven Nys te zeggen, het zou zomaar kunnen al mag je niet opkijken als een ander er mee aan de haal gaat.
Eindhovuh 14 augustus 2020 19:07
Vrij zwak deelnemersveld?
Meneer 60% 14 augustus 2020 19:29
Ergens was het ook mooi geweest als JV met hun beste mannen hier had gereden. Net als Bernal, Pinot, Pogacar en consorten. Nu zou ik niet weten wie Remco moet gaan volgen als hij gaat.
Fcdh 14 augustus 2020 19:57
Zoals iemand al zei in een ander topic zal het denk ik van Bennett moeten komen die echt in de vorm van zijn leven verkeerd of een Ulissi en vergeet natuurlijk een Fuglsang niet (als die niet over verhit raakt). Morgen maar weer even de opname aan kunnen we het 's avonds lekker kijken en die reclames doorspoelen.
Slimmerd 14 augustus 2020 19:58
Da's nog sterk uitgedrukt
Bummetje 14 augustus 2020 22:14
Trek acht ik ook niet kansloos. Zij lijken de enige ploeg die een sterk ploegenspel kunnen spelen met Nibali en Mollema als kopstukken, maar ook Ciccone en Brambilla die mogelijk in de finale nog iets kunnen betekenen. Om de beurt demarreren en Remco die ze terug mag halen?
Slimmerd 14 augustus 2020 22:18
Fuglsang, Vlasov, Izagirre is ook een leuk blok van Astana
Nomath 14 augustus 2020 22:22
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vrij zwak deelnemersveld?


Het lijkt wel alsof met het wegkwijnen van onze nationale sterren in de Dauphine ook het geloof in onze alleskunner is uitgedoofd. Evenepoel, Schachmann en Nibali een zwakke partij? Hoe goed is MVDP dan?
Eindhovuh 14 augustus 2020 23:12
Het is wel een monument he
Sub Culture 15 augustus 2020 08:31
Prima deelnemersveld overigens, ondanks het samenvallen met de Dauphiné.
Anony 15 augustus 2020 14:32
Elf leiders

Marco Frapporti (Vini Zabù), Davide Gabburo (Androni Giocattoli), Emmanuel Morin (Cofidis), Denis Nekrasov (Gazprom), Andrea Pasqualon (Wanty), James Piccoli (Israel Start-Up), Aleksandr Rjaboesjenko (UAE), Joey Rosskopf (CCC), Daniel Savini (Bardiani), Florian Stork (Sunweb) en Petr Vakoc (Alpecin) zijn de namen.
El Chaba 15 augustus 2020 15:38
De voorsprong loopt hard terug en de kopgroep houdt nog 2'23 over. 100 km te gaan.
Anony 15 augustus 2020 16:46
De favorietengroep is nog een dozijn man groot op de Muro en Van der Poel klampt knap aan. Evenepoel zit in het zog van de Astana's. Hermans is eraf maar nog niet ver, vlakbij Schachmann. VanWellens volgens mij geen sprake meer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 16:46 door Anony.
Anony 15 augustus 2020 16:48
Poel nu toch eraf, samen met vele anderen.
Nog mee in het wiel: Fuglsang, Vlasov, Evenepoel, Bennett, Nibali, Ciccone en op enkele meters Mollema



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 16:49 door Anony.
Anony 15 augustus 2020 16:50
Volgens Johan Museeuw rijdt Ulissi ook bij Trek.
Starten maar met die uitzending, Eurosport ...
Anony 15 augustus 2020 16:52
Bennett, Vlasov-Fuglsang, Evenepoel, Nibali-Ciccone-Mollema op de top van de Sormano met vijftien seconden voorsprong op Ulissi en Majka. Ik denk dat Van der Poel nog binnen de minuut is bovengekomen.
Anony 15 augustus 2020 17:00
Dat beeld van die verlaten Specialized in combinatie met de plots afwezige Evenepoel geeft een beangstigend gevoel.
Anony 15 augustus 2020 17:00
Vreselijke val van Remco.

Fuck.
El Chaba 15 augustus 2020 17:01
Leek over de vangrail in een ravijn te vallen?
Iwan 15 augustus 2020 17:02
Tinuz 15 augustus 2020 17:02
Bummetje 15 augustus 2020 17:02
Ojee dit ziet er niet goed uit. Hopelijk maakt Remco het naar omstandigheden goed.
Erik S. 15 augustus 2020 17:02
Hele rare val. Reed zelf tegen het muurtje aan. Hopelijk is hij oké
El Chaba 15 augustus 2020 17:04
OMG, hij klapte over de vangrail in een best wel diep ravijn leek het.
Wanny 15 augustus 2020 17:06
Hopelijk is t daar niet op t diepste punt. Was een hoge brug.
PVW 15 augustus 2020 17:07
Brrr, lijkt wel of ze nog staan te zoeken...
Anony 15 augustus 2020 17:09
Kom op Remco, wandel die ziekenwagen in.

Vreselijk gevoel.
Erik S. 15 augustus 2020 17:09
Dat lijkt idd wel zo.
El Chaba 15 augustus 2020 17:09


De ziekenwagen is bij de plek van het onheil aangekomen. Een motard wijst naar beneden, waar ergens Remco Evenepoel ligt. De ambulanciers weten blijkbaar niet goed hoe ze dit moeten aanpakken.
Anony 15 augustus 2020 17:11
Hij zou bij bewustzijn zijn.
Erik S. 15 augustus 2020 17:22
Wordt in de ambu gehesen. Er is in ieder geval verzorging.
El Chaba 15 augustus 2020 17:22
Dat is alvast hoopgevend.
Erik S. 15 augustus 2020 17:26
Nu close-up beelden van RE, terwijl hij op de grond lag na zijn val. Ik heb weggezapt.
Pyama 15 augustus 2020 17:33
3x Trek eraf gereden door de andere drie
Slimmerd 15 augustus 2020 17:51
Nog 7km, Bennett probeert he t Astana duo te breken. Vlasov lijkt af te haken, Fuglsang nog mee
Slimmerd 15 augustus 2020 17:52
Bennett en Fuglsang met kleine 7" op Vlasov, nu versnelt Fuglsang bij Bennett en gaat solo op 6.3km.

Mollema lost daarachter Ciccone voor plek 4
Slimmerd 15 augustus 2020 17:55
Nog 5km voor Fuglsang ,19" op Bennett
Slimmerd 15 augustus 2020 17:59
1. Fuglsang
2. G. Bennett 31"
3. Vlasov 51"
4. Mollema 1'20
5. Ciccone 1'40
6. V. Nibali 3'30
7. Schachmann 4'31
8. Ulissi 5'20
9. Hermans 6'00
10. Van der Poel 6'28



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 18:07 door Slimmerd.
Slimmerd 15 augustus 2020 18:02
Schachmann wordt door een auto nog van het parkoers gereden, gelukkig kan hij nog verder
El Chaba 15 augustus 2020 18:03
Ongelofelijk, wat een organisatie..
Slimmerd 15 augustus 2020 18:05
Italiaans op en top! Ongekend
El Chaba 15 augustus 2020 18:07
Remco Evenepoel is zojuist in het ziekenhuis aangekomen waar ze onderzoeken gaan doen. Hij is nog steeds bij bewustzijn en dat lijkt me zeer hoopgevend.
Clavan 15 augustus 2020 18:08
Waar was Kroon gebleven? Aan mediteren in een hoekje?
Pyama 15 augustus 2020 18:09
Kroon zijn micro was zogenaamd kapot. Volgens mij is hij boos weggelopen omdat de val steeds herhaald werd. Kwam nog even een muziekje voor in de plaats.
El Chaba 15 augustus 2020 18:10
Wellicht niet goed worden door die val van Evenepoel? Het is een zeer gevoelig mannetje, die ook zelf altijd zegt, dat hij niet kan kijken naar dat soort beelden.
ton duk 15 augustus 2020 18:12
15-13-13-3-10 ...MvdP in zijn 1e voor-en najaar Italie
Mollema weer op zijn eigen(wijze) manier naar plek 4 vandaag
gr
Clavan 15 augustus 2020 18:17
Oh oke. Had ik gemist.
Slimmerd 15 augustus 2020 18:19
En moeten we nu zeggen dat dit goed is voor MvdP, zal toch niet hoop ik?
Sub Culture 15 augustus 2020 18:20
Fuglsang wint hier toch ook weer eventjes 'gewoon' Lombardije, wat een palmares rijdt hij in de nadagen van zijn carrière bijeen.

En nu maar hopen dat de schade bij Evenepoel mee valt..
predator 15 augustus 2020 18:24
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> En moeten we nu zeggen dat dit goed is voor MvdP,
> zal toch niet hoop ik?

MvdP moet naar een sterke ploeg toe. Hier wordt hij niet beter van.
Slimmerd 15 augustus 2020 18:26
Fuglsang ontdekt misschien iets te laat dat hij meer een coureur is voor het eendagswerk
Horsie is back 15 augustus 2020 18:28
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellicht niet goed worden door die val van
> Evenepoel? Het is een zeer gevoelig mannetje, die
> ook zelf altijd zegt, dat hij niet kan kijken naar
> dat soort beelden.

Denk het ook, want volgens mij was Karst al "vertrokken" ,toen de beelden werden getoond hoe Remco Evenepoel roerloos onderaan dat viaduct lag. Mocht de toeschouwer nog de illusie hebben gehad, dat diens val wellicht afgeremd zou kunnen zijn door struiken (à la Wim van Est of Jan Ullrich) dan was die illusie gelijk over.
Bij de zoveelste herhaling riep Karst wel uit: "God, gaan we dat nog een keer zien". Jeroen karakteriseerde de import beelden als "walgelijk" en dat Eurosport hier geen invloed had gehad.
ton duk 15 augustus 2020 18:39
predator Schreef:
------------------------------------------------------
>
> MvdP moet naar een sterke ploeg toe. Hier wordt
> hij niet beter van.

Of zijn huidige ploeg moet versterkt worden maar gezien de nieuwkomers en verlengingen heb ik daar nog weinig vertrouwen in
Dat MvdP van deze 2 weken niet beter is geworden ,daar ben ik het dan weer niet mee eens
gr
Eindhovuh 15 augustus 2020 18:42
Ja mogelijk.
Al heb ik altijd wel wta twijfels bij hem. Ook gezien zijn ploegen.
Sub Culture 15 augustus 2020 18:48
Als je weet hoe de familie Van der Poel en de familie Roodhooft met elkaar verweven zijn dan weet je dat MVDP niet snel van ploeg zal veranderen.

Weet niet hoe lang precies maar volgens mij ligt hij daar nog een 2-tal jaar vast na dit seizoen.
Orakel 15 augustus 2020 18:55
Ik denk dat Fuglsang aanstaande Giro (mits deze door gaat) laat zien ook daar podium te kunnen rijden. Hij heeft gewoon een paar procent extra ergens vandaan gehaald.
Sub Culture 15 augustus 2020 19:00
Volgens Gazetta zou Evenepoel geen breuken hebben.
Enkel kneuzingen aan het rechterbeen.
Horsie is back 15 augustus 2020 19:04
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens Gazetta zou Evenepoel geen breuken
> hebben. Enkel kneuzingen aan het rechterbeen.

Kwam langs op twitter. Kennelijk heeft hij de val nog behoorlijk kunnen afremmen door dat struikgewas dat niet zo ver van de reling afstond.
Prikdude 15 augustus 2020 19:30
Evenepoel op de limiet afgedaald of (nog altijd) stuurproblemen? Merkwaardige tuimeling.
Sub Culture 15 augustus 2020 19:55
Een bron meldt nu toch dat er sprake is van een heup- of bekkenbreuk.
Ja, dan is het einde seizoen hé.

Edit: bevestigd door Lefevere: bekkenbreuk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 19:59 door Sub Culture.
Tinuz 15 augustus 2020 20:24
VDP heeft beter gereden dan deze uitslagen doen vermoeden. Met name door pech in Strade Bianche, onervarenheid en een matige ploeg kwam het er niet goed uit.
Lucho Herrera 15 augustus 2020 20:55
Vreselijke val. Maar het is niet dat hij dit punt niet kende. Hoe vaak heeft hij het parcours wel niet verkend afgelopen week? Zoals Breukink ook stelt op Twitter daalt Nibali op de limiet. En zet renners daarmee onder druk. Het lijkt erop dat Evenepoel daarbij teveel risico heeft genomen om te kunnen volgen. Een bekkenbreuk is afschuwelijk. Maar toen ik de beelden en de hoogte van de brug zag dacht ik in 1e instantie aan het allerergste.
Fcdh 15 augustus 2020 20:57
Walgelijke beelden? Mwa denk dat de familie het wel fijn vond om hem in een stabiele zijligging te zien liggen met hulp om hem heen.
Bekkenbreuk en een gekneusde long valt me dan nog alles mee eerlijk gezegd even schoot me de gedachte van Lambrechts door mijn hoofd.
Seizoen inderdaad over maar gelukkig heeft hij nog genoeg jaren voor zich en twijfel er niet aan dat hij hier sterker uit gaat komen.

Fuglsang mooie winnaar en een te laatbloeier voor het eendaagse werk.
Trek sterk in koers maar een onbegrijpelijke tactiek. Dit zag je natuurlijk al lang aankomen dat Fuglsang en Bennett bij de betere hoorde.
Het fenomeen weer niet goed genoeg en daar moeten wat kilo's af wil hij meedoen in dit langere bergop geweld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 21:14 door Fcdh.
Lucho Herrera 15 augustus 2020 21:00
Ik vond dit een zeer goede koers van van der Poel. 10e in deze klimkoers is uitstekend! Waarom zouden er kilo’s afmoeten? Eerst eens gaan voor winst in koersen als Roubaix en Vlaanderen. Daar ligt zijn specialisme!
Fcdh 15 augustus 2020 21:07
Zoals al gezegd in mijn post wil hij meedoen (voor winst) in dit langere bergop geweld.
Verder wel met je eens hoor over Roubaix en Vlaanderen.
Orakel 15 augustus 2020 22:08
Het team DQS treft geen blaam, maar wel een puntje van kritiek. Evenepoel blonk uit in kleine koersen en won San Sebastián wat door de kalender voor niemand een hoofddoel kan zijn. Deze Lombardije was zijn eerste monument, waar hij met kans op winst aan deelnam. Net als de Tour wordt de koers in een monument op het scherpst van de snede gereden. Het niveau is hoger. Debuteren, als wielrenner met relatief weinig ervaring, zelf overtuigd van winstkansen, is een gevaarlijke combinatie zoals is gebleken. De ploegleiders die zeggen ‘Pogacar rijdt de Tour om te leren, al het resultaat is een mogen en geen moeten’ wordt van alles verweten maar ze zijn wel realistisch en nemen de jonge sporter in bescherming. Aan de ene kant wil je scoren, maar een carrière iets meer stap voor stap opbouwen heeft ook zo zijn voordelen.
Slimmerd 15 augustus 2020 22:12
10e op 6'50, met een 'normaal' Lombardije -deelnemersveld eindigt hij rond plek 25 denk ik.

Leuk debuut, weinig bijzonders is mijn mening
Slimmerd 15 augustus 2020 22:14
Schade bij Schachmann is uiteindelijk nog een gebroken sleutelbeen.
Curzio 15 augustus 2020 22:14
Maar kort daarvoor zeiden ze dat ze niet konden inschatten hoe diep Evenepoel gevallen was en hoe hij terecht was gekomen. Niet heel gek dat daar een beeld van komt. Het meer dan 2x herhalen van de val zelf is niet nodig.
Curzio 15 augustus 2020 22:18
Hij was op een gegeven moment de eerste achtervolger van het groepje van de zes besten (op 15 seconden werd gemeld) en ze bleven doorrijden om hem af te houden. Dus ja, dat is toch echt niet slecht op een zwaar klimparcours.
Lucho Herrera 15 augustus 2020 22:30
Gelukkig ziet vd Poel het heel anders. Die was aangenaam verrast. En terecht lijkt me. Hij hing er lang aan op de muur van Sormano. En hoewel uiteindelijk gelost is hij blijven rijden en niet meer door veel renners voorbijgereden. Ik denk zijn beste koers van het seizoen tot nu toe!
Andere Peter 15 augustus 2020 22:39
Dit is niet een reactie op een specifieke prikker ofzo. En ik zit ook met een knoop in mijn maag naar die finale te kijken.

Ik vind het opgeheven vingertje naar de tv-registratie te makkelijk. Iets teveel gutmenschen die aan anderen hun morele waarden willen opdringen en die vooral aanstippen hoe goed ze zelf zijn in dit soort keuzes. Niet erkennend dat ze (daarmee) juist bijdragen aan de instandhouding van dit soort vreselijke ongelukken.

1) Het klopt niet dat Eurosport geen invloed heeft op de uit te zenden beelden. Het beeld kan altijd (even) op zwart. Maar vooral: waarom zou je dat aanstippen, anders dan je eigen goedheid benadrukken? Heeft Eurosport officieel geprotesteerd? Je kunt ook in het commentaar aanstippen dat het een lastig dilemma is voor een regisseur, tussen nieuwswaarde en privacy. Tussen commercie en goede maak.

2) Ik heb geen close-up beelden van emotie, verwondingen of behandeling gezien (disclaimer: ik heb ook niet alles gezien hoor). De helicopterbeelden die ik zag hadden voldoende afstand en die vond ik nieuwswaardig. Een herhalinkje minder zou ik ook smaakvoller hebben gevonden. Maar dat is een kwestie van taxatie, van cultuur ook. In het ene land toon je empathie met het slachtoffer door op het puntje van je stoel mee te kijken. In onze contreien gaan al snel stemmen op dat we minder detail willen zien. Maar is het dan smaakvol om de nieuwsbeelden te negeren en alleen te focussen op de wedstrijdkermis?

3) Het wegkijken houdt juist het probleem in stand. Het wielrennen moet nadenken over afdalingen en massasprints. Wil je dat de verschillen zó gemaakt worden? Past dat nog bij 2020 of 2040? Kijken we niet weg omdat we het anachronisme niet willen inzien? In de Formule-1 heeft men in de afgelopen decennia ook het veiligheidsbesef een meer prominente plek gegeven, waardoor de sport veranderd is, maar wel toekomstbestendiger is geworden. Misschien moet je een wielerkoers in een gevaarlijke afdaling ook wel neutraliseren. Dat je zegt: iedereen moet hier minimaal 7 minuten over doen, anders krijg je strafseconden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 22:44 door Andere Peter.
Clavan 15 augustus 2020 22:40
*



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 22:56 door Clavan.
Clavan 15 augustus 2020 22:57
Vaker in deze afdaling!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2020 22:58 door Clavan.
Clavan 15 augustus 2020 22:59
Vreselijk voor Remco. Die jongen was net op weg om 6 cijfers te verdienen.
Slimmerd 15 augustus 2020 23:06
Wie is de moordenaar die voor het gerecht zal moeten in dit geval?
Pyama 15 augustus 2020 23:16
Dalen is net zo goed onderdeel van het wielrennen als klimmen. Als je zelf geen topdaler bent moet je niet achter Nibali gaan rijden. Je weet dat die als een malle gaat. Je hoeft niet mee. Laat hem rijden en haal hem op de klim weer bij. Het was toch al duidelijk dat Nibali in opbouw is naar de Giro.
Slimmerd 15 augustus 2020 23:19
Tinuz 15 augustus 2020 23:28
Het peloton wordt in den algemene meer opgejaagd dan een aantal jaar geleden.
Ik herinner me Savoldelli; niemand die het probeerde om hem te volgen in een deftige afdaling, als ik het me juist herinner.
Frederik D. 15 augustus 2020 23:51
Op zich een goed idee om gevaarlijke afdalingen op die manier te neutraliseren. Niet harder dan, zeg, gemiddeld 60 per uur.
Andere Peter 16 augustus 2020 00:14
Per afdaling bekijken wat een veilige tijd is. Beneden verder met dezelfde verschillen als op de top. Misschien bv een grens van 10-20 seconden. Verschillen kleiner dan dat worden nul (anders gaan ze alsnog als een malle koersen om een voorsprong te behouden of zsm teniet te doen).

Kan zelfs leuk zijn: wie juist onder de top demarreert zal minimaal dat verschil moeten maken.
Horsie is back 16 augustus 2020 00:57
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op zich een goed idee om gevaarlijke afdalingen op
> die manier te neutraliseren. Niet harder dan, zeg,
> gemiddeld 60 per uur.

Het is zeker zo, dat de ene gevaarlijke afdaling de andere gevaarlijke afdaling niet is. Zo heb ik Tom Dumoulin zo straks nog net niet publiekelijk horen vloeken over een stuk gevaarlijke afdaling (vanwege het abominabele wegdek), waar ook Kruijswijk uit de wedstrijd viel. Maar het ging natuurlijk om de val van Remco Evenepoel. de merkwaardige tuimeling (@Prikdude). Uit de bocht vliegend en onbedoeld als ware het een paardsprong in het turnen zichzelf over de balustrade katapulterend.

Maar hoe lang is het geleden, dat het niet aanhouden van de rechte lijn (Immer geradeaus) tot ernstige gevolgen leidde?
Kortom, het zijn toch maar al te vaak beslissingen van het brein (jonge, ligt voor de hand, maar of dat altijd eerlijk is) die het ongeluk inleiden. De natuur doet de rest.

Studio Sport neemt vanavond de tijd om het onderwerp Veiligheid in het Wielrennen onder de loep te nemen.

Wat mij bij deze terugkerende issues altijd weer te binnen schiet is het aandeel van het materiaal zelf. Horsie plachtte dan weer altijd grappig te zijn door te zeggen, dat d'en Eddy wel eens gezegd zou hebben: "D'en fiets rijdt U".
veluweracer 16 augustus 2020 03:39
Goed betoog Andere. Het is ordinair koketteren met hun moraalridderschap.
ton duk 16 augustus 2020 07:56
Curzio 16 augustus 2020 08:12
Is natuurlijk onzin. Afgelopen jaren zijn er ook in Belgie en Nederland auto's op parcoursen verschenen, in koersen die niet verplaatst waren op de kalender.
Curzio 16 augustus 2020 08:13
Je reactie staat denk ik verkeerd (ik had het over Matthieu), maar ook mee eens, mits het parcours er zelf niet extra gevaarlijk bij ligt (dan zou de organisatie moeten ingrijpen).
Curzio 16 augustus 2020 08:15
De Romeinse bruggenbouwer moet het graf in!
Curzio 16 augustus 2020 08:19
Heb het topic nog eens teruggelezen, maar hier op de prik geen onvertogen woord volgens mij. Jullie hebben het dan denk ik over de uitspraken van de Eurosport-commentator?
ton duk 16 augustus 2020 08:42
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> 10e op 6'50, met een 'normaal' Lombardije
> -deelnemersveld eindigt hij rond plek 25 denk ik.

Dank je voor deze glimlach op de vroege zondagochtend
Zelden gezien bij een renner...het omrekenen van zijn plek in verhouding met deelnemersveld...
Dit moeten we vaker gaan doen smileys with beer
gr
Pyama 16 augustus 2020 08:56
Haha... misschien beter esport kijken?
Andere Peter 16 augustus 2020 09:02
Ik zeg zelfs expliciet dat ik geen enkele prikker aanspreek. Ja, die commentator was voor mij de aanleiding. Een nette en competente man overigens. Kroon op het laatst ook nog. Als de 2 neutrale en redelijke commentatoren dat hardop zeggen, dan heeft dat invloed in mening van de kijker en dan voel ik mij geroepen om tegenwicht te boeden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 09:11 door Andere Peter.
Andere Peter 16 augustus 2020 09:10
Vind ik niks. Ik geef maar een suggestie van een mogelijke aanpassing om te voorkomen dat renners elkaar op de limiet zetten over een Romeins bruggetje met een ravijn ernaast. Het kan vast nog veel slimmer dan i[het vrijblijvende ballonnetje dat ik loslaat (voor mijn part ontwikkel je een zeer plaatselijke snelheidsbegrenzer). Maar ik vind wel dat dát de discussie is die op zijn plaats is. En niet de vraag of de regisseur de tere harten die de werkelijkheid negeren wel afdoende ontziet.

Ofwel je accepteert dat dit bij wielrennen hoort en je definieert dat je een x-aantal doden per decennium acceptabel vindt. Bouw een fonds op voor de slachtoffers van de gevallenen, hun familie en de oorlogsinvaliden..

Ofwel je poogt dit uit te bannen. Niet door de lens af te wenden, maar door de oorzaken aan te pakken. Verdergaande regels over parcoursen en veiligheid.
Curzio 16 augustus 2020 09:17
Toch is het niet geheel duidelijk dat als je schrijft "iets teveel gutmenschen" je het hebt over twee Eurosport-commentatoren. Vandaar mijn vraag.
Orakel 16 augustus 2020 09:25
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 09:25 door Orakel.
Orakel 16 augustus 2020 09:26
De oplossing heb ik ook niet, maar met chicanes vóór een gevaarlijk stuk kan je de snelheid er uit halen. Probleem is dan dat er straks een renner vol op in rijdt. Ik vermoed ook dat het kwaliteitsverschil tussen de renners (qua dalen) gewoon te groot is. De betere daler trekt door, de mindere daler hangt aan het elastiek en in plaats van te remmen wil hij een inhaalslag maken.
Sub Culture 16 augustus 2020 10:10
Wat een onwaarschijnlijk dwaze vergelijking.
Anderzijds mag het niet verbazen dat het van de obligate onwaarschijnlijke deb komt.
Andere Peter 16 augustus 2020 10:34
Hier gaf bv Erik S ook expliciet aan dat hij wegzapte.

Je vraag is terecht. Ik geef commentaar in het algemeen op dat expliciete wegkijken. Alsof dat de beste reactie is in een beschaafde samenleving. Dat denk ik dus niet.
Pyama 16 augustus 2020 11:06
De parcoursbouwer moet beoordelen of een route door de beugel kan of juist te gevaarlijk is met toetsing door de UCI. Daarnaast hebben renners een eigen verantwoordelijkheid om niet te gek te doen. Je ziet oudere renners het ook vaker rustiger aan doen in een afdaling. Terecht vaak. Als de jeugd gek wil doen moeten zij dat weten; met alle risico’s van dien.

De een kan goed klimmen. De ander dalen.
In de sprints gaat het vooral om gedrag. Vraag maar eens aan een type Greipel.

Evenepoel heeft weinig in het peloton gereden. Reed er vaker voor dan achter. Kan misschien niet zo goed sturen?
Curzio 16 augustus 2020 11:13
Ik vraag me af of het kan helpen wanneer ploegleiders standaard voor de start tegen alle renners zeggen dat de belangrijkste opdracht is om aan het eind van de rit heelhuids over de streep te komen. Daarmee creeer je een continu bewustzijn van het risico-aspect en wordt overdadige dadendrang ingedamd. Het aantal koersen dat gewonnen wordt door risico's te nemen (in de afdaling) is volgens mij heel gering, zeker als je het aantal verloren en niet-gewonnen koersen meeneemt die door valpartijen en letsel optreden (in dit geval bijvoorbeeld de kans voor Evenepoel om te schitteren in de Giro).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 11:14 door Curzio.
Erik S. 16 augustus 2020 12:27
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier gaf bv Erik S ook expliciet aan dat hij
> wegzapte.
>
> Je vraag is terecht. Ik geef commentaar in het
> algemeen op dat expliciete wegkijken. Alsof dat de
> beste reactie is in een beschaafde samenleving.
> Dat denk ik dus niet.

Ik zap weg omdat ik het beeld niet kan aanzien. Zoals ik ook de andere kant op kijk als er een ongeluk is gebeurd. Ik meldde dat omdat ik hier af en toe wat postte over de situatie, en daarmee dus impliciet dat je van mij op dat moment geen update hoefde te verwachten.
Orakel 16 augustus 2020 12:36
Als Evenepoel zijn 20 seconden verlies had geaccepteerd, dan was hij gisteren 7e en kon nu voorbereiden op de Giro. Als Trek rustig had gedaald, dan was Evenepoel in het groepje onder gekomen en zou hij misschien hebben gewonnen. Wil je zowel aanvaller als verdediger in toom houden? Dan heb je een vorm van neutralisatie.
Andere Peter 16 augustus 2020 12:48
Ploegleiders hebben als (vertegenwoordigers van) werkgever ook een verantwoordelijkheid.

En misschien de overheid wel. Wat wielrenners doen, kan niet in een fabriek. In de gewone maatschappij zijn veiligheidsschoenen verplicht zodra je op je werk 0.000001 % risico loopt.

Die discrepantie is op termijn onhoudbaar.

Het wielrennen doet er goed aan om dit van binnenuit zelf opnieuw in te richten. Dat is beter dan wachten tot er van buitenaf wordt ingegrepen. Dat gaat vroeg of laat gebeuren. Geen idee of dat volgend jaar is of over 25 jaar.
veluweracer 16 augustus 2020 13:03
Het lijkt dat RE dat uitstekende puntje muur maar net niet heeft weten te ontwijken. Hij slaat ook niet over de rand maar tuimelde er meer over heen. Hij is vermoedelijk zo'n 5 meter gevallen en op een rotsig begroeid talud terechtkomen.
Horsie is back 16 augustus 2020 14:45
Mihai Simion@ faustocoppi60 aka De Roemeen herinnert eraan, dat in de editie van 3 jaar geleden (8 oktober 2017) er een hele reeks val- en tuimelpartijen plaatsvond op seconden afstand van de plek waar Remco Evenepoel over de kop vloog.
El Chaba 16 augustus 2020 15:10
Was dat ook niet Bakelants, die toen zwaar viel?
Slimmerd 16 augustus 2020 15:23
Bakelants en De Plus in ieder geval, UB heeft hier vast wel iets over aan te merken
Andere Peter 16 augustus 2020 15:36
Dit dus. Verstandige man, die Plugge.

Plugge bij NOS over veiligheid
Horsie is back 16 augustus 2020 15:37
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was dat ook niet Bakelants, die toen zwaar viel?

Twitter geeft de details of durf je daar niet te komen, bang dat je M. Le Chien tegenkomt. grinning smileygrinning smileygrinning smiley
Frederik D. 16 augustus 2020 16:26
Het één en ander kan worden verbeterd met een soort ingebouwde maar direct werkende VAR in de fietscomputertjes.

Bijvoorbeeld de minimumtijd die je in acht moet nemen bij een afdaling. Het computertje geeft dan aan of je er boven of onder zit. Zit je er tien secondes of meer onder, dan word je uit de koers genomen. Bij negen of minder secondes krijg je die secondes maal drie als strafsecondes, ook direct aan de meet.

En wat betreft de sprint, zo'n computertje kan aangeven of je van je lijn afwijkt en of je naar links dan wel naar rechts moet corrigeren.

Het nieuwe technocratische wielrennen. Er zit niets anders op.
Andere Peter 16 augustus 2020 16:41
Precies. Die kant moet het wel op. Dat is ook helemaal niet zo erg. Het voetbal lijkt ook niet meer op dat van de Jaren Vijftig. En de F1 ook niet.
Curzio 16 augustus 2020 16:54
Gaat nooit gebeuren. Als je al zou kunnen berekenen wat de maximaal haalbare "veilige" snelheid ligt in een afdaling, dan zal dat waarschijnlijk zo hoog zijn (continu de ideale lijn) dat de de minder getalenteerde dalers hier niks aan hebben. En je kan ook niet een te lage veilige snelheid instellen omdat dit oneerlijk is voor degenen met goede daalcapaciteit.
Laten we ook niet doen alsof valpartijen alleen gebeuren in afdalingen, laat staan t.g.v. te hoge snelheid in afdalingen.

Bewustzijn verhogen bij de renners, hier ook in je team over spreken en continu aandacht voor hebben (managers zouden zeggen dat je een veiligheidscultuur moet kweken), in combinatie met inderdaad parcourscontroles/veiligheidseisen, dat lijkt me heel wat realistischer.

Jou systeem kan je wellicht gebruiken om bij regen gevaarlijke afdelingen te neutraliseren, zonder de taferelen te krijgen vanuit de Giro een paar jaar geleden.
Prikdude 16 augustus 2020 17:16
Plugge ziet hier over de ontwrichtte schouder van Kruijswijk een mooi gaatje om de schuldvraag van Groenewegen wat te ontlasten.

Zegt verder dat het een schoonheidsfoutje is van de ASO. De val van Evenepoel ligt bij zichzelf en ploegleiding, niet bij iemand anders. Geen idee waar uit zaligmakend finalisme die fetisj tot maakbaarheid weer om de hoek komt kijken om iets fantastisch als afdalen standaard te gaan neutraliseren.

Het wielrennen kent vele problemen en er zijn twee overduidelijke oplossingen: kleinere ploegen en minder vlakke ritten (minder drukte, minder sprinters, minder drukke massasprints, minder controle, meer koers, meer kijkers). Omdat al die blatende ploegleiders het aan visie ontbreekt en ze enkel voor hun 40-koppige parochie preken, zal het een enorme cultuuromslag vereisen en kan het waarschijnlijk enkel mondjesmaat bewerkstelligd kunnen worden. Gelukkig is de UCI er al voorzichtig aan begonnen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 17:17 door Prikdude.
Andere Peter 16 augustus 2020 17:18
Laten we ook niet doen alsof valpartijen alleen gebeuren in afdalingen, laat staan t.g.v. te hoge snelheid in afdalingen.

--> Dat doet niet niemand. Maar sommige afdalingen en massasprints vormen wel een verhoogd risico. Logisch dus, dat regelgeving eerst zich daarop moet richten.

Bewustzijn verhogen bij de renners, hier ook in je team over spreken en continu aandacht voor hebben

-- > Ik geloof daar ook wel in. Maar het lijkt mij een onvolledig antwoord.

Gaat nooit gebeuren

-- > Dat is een dooddoener. Dat weet je helemaal niet.

En je kan ook niet een te lage veilige snelheid instellen omdat dit oneerlijk is voor degenen met goede daalcapaciteit.

--> Natuurlijk kan dat wel. Kernvraag is: is dalen een noodzakelijk kwaad, of willen we dat wielerwedstrijden in 2030 nog beslist worden op daalcapaciteiten, als dit leidt tot (bijvoorbeeld) 5 doden per decennium? In de F1 heb je ook waaghalzen die best durven in te halen als er een wagen in de grindbak staat. Maar de F1 heeft gezegd: dat willen we niet. We neutraliseren de koers totdat de baan veilig is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 17:21 door Andere Peter.
Frederik D. 16 augustus 2020 17:20
Ik vrees toch dat de wielrenners met grote daalcapaciteiten gewoon pech hebben dat weldra hun gedaal tot de verleden tijd behoort. Negentig kilometer per uur op dunne bandjes langs afgronden en steile rotsen is primitief gekkenwerk. Zestig à zeventig gemiddeld is hard zat, inclusief bochten, hoor. Minder kans op rotvallen en als je valt, dan is de klap iets minder hard.

Hopelijk komt er een onafhankelijke commissie die alle problemen en mogelijke oplossingen inzake de veiligheid verzamelt en weegt en die bereid is om samen te werken met wetenschappers uit diverse disciplines. Niet alleen Black live matters maar ieders leven telt.
Horsie is back 16 augustus 2020 20:44
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vrees toch dat de wielrenners met grote
> daalcapaciteiten gewoon pech hebben dat weldra hun
> gedaal tot de verleden tijd behoort. Negentig
> kilometer per uur op dunne bandjes langs afgronden
> en steile rotsen is primitief gekkenwerk. Zestig
> à zeventig gemiddeld is hard zat, inclusief
> bochten, hoor. Minder kans op rotvallen en als je
> valt, dan is de klap iets minder hard.
>
> Hopelijk komt er een onafhankelijke commissie die
> alle problemen en mogelijke oplossingen inzake de
> veiligheid verzamelt en weegt en die bereid is om
> samen te werken met wetenschappers uit diverse
> disciplines.

> Niet alleen Black live matters maar ieders leven telt.


In deze context dit uit je pen laten vloeien is literair ook uit de bocht vliegen.
Ik zeg maar wat Revisited.
Orakel 17 augustus 2020 09:56
Een afdaling standaard geneutraliseerd rijden lijkt mij een geen goed idee.
- Volle bak afdalen is fysiek en mentaal zwaar, je gaat zo na iedere berg een rustmoment van 15 minuten inbouwen.
- In heuveletappes (of Milaan San Remo) haal je de angel er uit.
- Wielrennen heeft een klein probleem met afnemende kijkers, door midden in de wedstrijd strijd weg te halen wordt dit probleem alleen maar groter.
- Denk nog eens aan Alaphilippe Tour 2019. Bergop er af, in de afdaling terug. Prachtig toch.
Ik zie er dan toch veel meer in om op bepaalde punten de snelheid er uit te halen, zodat een foute inschatting niet direct leidt tot zwaar letsel. Een chicane is misschien wat drastisch, maar je kan het ook doen met transponder en zones (zeker in grote koersen). bijvoorbeeld dat binnen een bepaalde zone afgeremd moet worden tot 30 km/h (zoals de pitstraat in F1) en dat overtreding leidt tot strafseconden. Die afremzones plaats je op gevaarlijke stukken waar bijv. grind op de weg ligt, of vlak voor een ravijn, of 200 meter voor een zeer onoverzichtelijke bocht.
Maar het allerbelangrijkste is dat de jury gewoon consequent gaat straffen bij gevaarlijk gedrag (en niet slechts als het fout gaat). Je ziet renners op de fiets een jack aantrekken, renners die niet genoeg voor zich kijken, bezig zijn met hun schoenen, sprintaantrekkers die zich als een blok terug laten vallen in de groep, sprinters die van de lijn afwijken, etc. De grootste schade heb je bij die massale valpartijen en die zijn veelal het gevolg van het gedrag in het peloton.
Andere Peter 17 augustus 2020 10:42
Wie heeft het gehad over ALLE afdalingen? Natuurlijk is dat onzin. Niet neutraliseren van de Erasmusbrug af. Het gaat om de gevaarlijkste afdalingen. Of soms: het eerste stuk neutraliseren, later in de afdaling, bv als de weg veiliger is, gewoon koers.

Natuurlijk zal het iets doen met de koers, maar het is lang niet zo bepalend als je nu schetst. Omdat men deze punten zal willen minimaliseren. Punt is: dit maakt het voor parcoursbouwers minder verleidelijk om de gevaarlijkste afdalingen op te zoeken. Rijd dan van de andere kant de klim op (vaak is er een kant veiliger dan de andere). Of zoek een andere klim. Renners minder in verleiding brengen om elkaar op de gevaarlijkste punten onder druk te zetten.

Neutraliseren kan het ook aantrekkelijker maken. Een verschil van 20 sec op een Alpencol voor een eenling tov een groepje is nu verwaarloosbaar. Dat wordt anders wanneer je weet dat je die 20 sec beneden ook houdt. In die zin kan het aantrekkelijker worden om eerder aan te vallen. Toegegeven: springveertypes worden in de kaart gespeeld.

De Poggio vind ik een twijfelgeval. Ik weet nog niet hoe dat eindigt na onze brede maatschappelijke discussie. Vanwege de historie wil je die klim niet kwijt. Per definitie zullen renners daar de limiet zoeken. Misschien moeten er maar eens enkele verkeerstechnische in grepen worden gedaan op die Poggio. Om het blijvend veilig genoeg te krijgen. Dat stimuleer je óók met dit type aandacht. Moet er niet gewoon een net hangen op de plek waar Evenepoel induikt. En die blokken beton, kan dat niet anders?

Ga als wielrennen nu eens kijken wat ze hebben gedaan bij F1, Moto GP, skieën. En vorm de bestuurskracht om het ook uit te voeren.
Orakel 17 augustus 2020 13:29
Ik waardeer je bijdragen, maar gevoelsmatig denk ik dat je er iets te onrealistisch naar kijkt (verkeerstechnische ingrepen op de Poggio). Neem bijvoorbeeld zo'n vangnet om te voorkomen dat een renner het ravijn in kukelt. Enig idee welke kracht zo'n net aan moet kunnen om werkelijk een persoon op te vangen (zonder er overheen te stuiteren, zonder terug op de weg te veren)? Dan heb je het niet over een netvormige boarding. Het gevaar loert daarnaast overal. In principe is iedere haarspeldbocht in de afdaling een groot gevaar indien je precies op dat punt de macht over de fiets verliest. Ik zie Zakarin in 2016 nog liggen op een niet eens zo'n technisch stuk. Ik (wie ben ik) geloof enkel in het er uit halen van de snelheid, om te voorkomen dat de crash die ergens in die volgende 15 km plaats vindt met té hoge snelheid zal zijn. Doelgericht en ook nog eens betaalbaar. Want ook daar moet je aan denken: het wielrennen heeft niet de financiële middelen om per koersdag 50k neer te leggen voor extra veiligheid, dat is op jaarbasis 10% van de totaalomzet.
Andere Peter 17 augustus 2020 14:26
Onrealistisch? Dat dachten ze bij het skieën en de F1 ook. Je moet eraan beginnen hè?

Netten die een renner niet opvangen remmen de val wel. Altijd als er eentje kwijt is in het ravijn,spreken we de (ijdele) hoop uit dat takken en bladeren misschien de val gebroken hebben. Tsja, dan kun je de natuur toch een handje helpen?

Het aantal verkeersdoden is sinds 1971 gedecimeerd. Van 9 doden per dag naar minder dan 2 doden per dag. Dus 7 mensenlevens per dag worden gespaard. En als je de fors toegenomen verkeersbewegingen meeneemt, dan zijn dat er nog veel meer.

Verkeersdoden per jaar in NL

Die Poggio geef ik al aan als twistpunt. Maar het is maar een klein stukkie. Dat maakt maatwerk aantrekkelijk. misschien een bocht verruimen. Misschien een chicane vóór een gevaarlijke bocht om te zorgen dat ze er met minder snelheid aankomen. En een andere manier van renners opvangen die buiten de weg vallen dan beton.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2020 14:31 door Andere Peter.
Andere Peter 17 augustus 2020 14:29
En over die kosten: laat de vrije markt dat maar regelen. Ná verstandige regulering. Parcoursmakers kiezen voor een route. Poggio handhaven in MSR lijkt mij wel commercieel interessant. dus een veiligheidsinvestering waard (je komt er ook jaarlijks terug).

Een koers als de Dauphiné zal ervoor kiezen een afdaling als die van Kruiswijk te mijden. Genoeg alternatieven.
Orakel 17 augustus 2020 15:21
Ik snap je insteek: zo kan het niet verder en er moet 'iets' veranderen, maar dat is o zo moeilijk binnen het concept wegwielrennen. Op een afgesloten circuit kan je makkelijk aanpassingen maken (is vaak ook eenmalig). Een skipiste bouw je op en breek je af, je hebt het over een paar kilometer en een stuk of 20 bochten. Maar veiligheidsaanpassingen op de openbare weg is van een andere orde. Je bouwt voor 250 km een veiligheidsplan op en de dag daarna bouw je het weer af (wordt nog wat met 20 koersdagen op rij). De UCI heeft geen bevoegdheid om op de openbare weg te klussen, laat staan om 4 dagen van te voren al te starten met werken en het openbare leven hinderen. Ik zie jouw voorstellen best werken bij een criterium (zelfs bij een WK), maar niet bij De Ronde van het Baskenland.
Andere Peter 17 augustus 2020 20:17
Het is nog helemaal niet geprobeerd. De organisatoren kiezen de wegen uit. Baskenland moet kieskeuriger worden. Dan zul je zien dat die overheden toch wel graag een koers langs het stadhuis of op een bepaalde berg willen. Nou prima dan. Investeren. Provinciale en landelijke overheden zullen er bij het aanleggen van wegen al rekening mee gaan houden als de eisen van het wielrennen maar duidelijk geformuleerd zijn en draagvlak hebben.

Technisch en economisch is het allemaal prima haalbaar. De grootste bedreiging - en ook de reden dat dit tot dusver niet van de grond komt - is bestuurlijk. Het wielrennen is te verdeeld. UCI, nationale bonden, vele organisatoren, vele ploegen (met soms maar een horizon van een jaar), renners die hopeloos zwak georganiseerd zijn.
Orakel 17 augustus 2020 21:02
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Provinciale en landelijke overheden zullen er bij het aanleggen van wegen al rekening mee gaan houden als de eisen van het wielrennen maar duidelijk
> geformuleerd zijn en draagvlak hebben.


Poeh, ik hoop het met je mee. Maar ik ben bang dat een wielrenwedstrijd 0,0 factor is binnen het plannen en bouwen van wegen en dat dit ook niet verandert. Het volk zal het wel weer zien als een 'linkse hobby' en dan gaat er een streep door.
Andere Peter 17 augustus 2020 23:14
Was het niet op de Angliru waar ze speciaal voor de Vuelta de weg asfalteerden? Volgens mij doet de Limburgse overheid ook veel om jaarlijks de AGR veilig te houden. ASO eist soms gewoon dat bv vluchtheuvels verwijderd worden. En de politie houdt ook gewoon het volk weg van de Koppenberg als de organisatie dat wenst. Of ze sluiten Alpe d'Huez af, 20 uur voor de koers. Wielerwedstrijden zijn altijd samenwerkingen met de overheid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2020 01:10 door Andere Peter.
Horsie is back 17 augustus 2020 23:26
Remco 2.0 is al weer in de maak en de 2.0 staat niet voor zijn leeftijd. Gedacht wordt dat ie over 2 maanden al weer op de wielrenfiets zal zitten. Bron: CW.

Zie warempel, dat Roger zich ook over hem heeft uitgesproken. Stuurvaardigheid en het advies: ga ook eens modderklossen om over balkjes te kunnen springen.

De val in het ravijn is gefilmd vanaf een afstand aan dezelfde kant van de brug. Verder niets te zien, maar Remco vloog toch echt wel de bocht uit, miste gewoon de bocht. De voorgangers hadden allemaal een normale curve. Het aan de bocht voorafgaande wegdek was overigens niet van hoge kwaliteit. Kan dat een rol gespeeld hebben naast iets te veel snelheid gezien de omstandigheden?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2020 00:00 door Horsie is back.
Andere Peter 18 augustus 2020 01:15
Bekkenbreuk en dan na 2 maanden weer fietsen? Als dat zo is dan gaat het om een (haar)scheurtje ofzo.

Bij Jakobsen was er ook al het mirakel dat hij zelfstandig het vliegtuig in wandelde. Nadat dr Van Mol (die heel reëel op mij overkomt) al goed nieuws had verteld.

Het zal toch zeker niet zo zijn dat er in die ploeg een kracht aan het werk is die maakt dat de gevolgen van een val in eerste instantie extra dramatisch wordt aangezet?
Horsie is back 18 augustus 2020 12:42
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bekkenbreuk en dan na 2 maanden weer fietsen? Als
> dat zo is dan gaat het om een (haar)scheurtje
> ofzo.
>
> Bij Jakobsen was er ook al het mirakel dat hij
> zelfstandig het vliegtuig in wandelde. Nadat dr
> Van Mol (die heel reëel op mij overkomt) al goed
> nieuws had verteld.
>
> Het zal toch zeker niet zo zijn dat er in die
> ploeg een kracht aan het werk is die maakt dat de
> gevolgen van een val in eerste instantie extra
> dramatisch wordt aangezet?

Ik las ook al twee keer heupbreuk, maar dit terzijde. Ik schreef op wat ik las en wou alleen benadrukken, dat ie na 2 maanden weer op de fiets zou zitten. Maar dat zou mijn denkbeeldige oma van 125 ook nog wel kunnen. Chris Froome zat trouwens ook al heel vlot op de fiets, maar naar het schijnt is hij nog steeds niet terug op het uitgangspunt van voor de crash. Het mooie van de trapcyclus is toch, dat het pedaleren neerwaarts veel minder kracht vergt en vermogen vooral in opwaartse richting geleverd moet worden. Dan wordt het hebben van twee pedalen ineens nuttig. De aller besten onderscheiden zich eveneens door ook op de dode punten, boven en onder, meer vermogen te leveren dan anderen. Het moderne materiaal helpt daar ook nog eens bij. Je zou bergop in de sandalen van Ben Hur moeten rijden.

Het veelgeroemde Wattbeest stoort zich niet aan deze regel. Het kan in de magnetische inductie modus zoveel weerstand bieden, dat een kind de tweede trapomwenteling niet bereikt, maar ook Andere Peter niet. Dit dan als de rijders nietsvermoedend op het beest stappen.

Het effect van het wegwerpen van een tennisbal, ineens twintig kilo zwaarder blijkend dan gedacht.

Als naar het schijnt Remco Evenepoel op zijn voeten terecht is gekomen, dan zal hij er volgend seizoen ook wel weer staan. Forza Remco!
Horsie is back 18 augustus 2020 13:08
"Na die dag ging ik niet slechter dalen, hooguit reikte ik iets minder gretig naar het edelweiss", sloot Peter Winnen in de VK vanochtend zijn column af.
Persoonlijk zeg ik altijd, dat je ook als Pope zinnige dingen over sex kunt zeggen en dus nicht unbedingt aan de activiteit hoeft deel te nemen.
In zijn columns laat Peter Winnen nog wel eens blijken, dat het niettemin wel een groot voordeel kan zijn geweest.

Vraagje: Ou est Papa Cecchini?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen