Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Valpartijen en ander leed

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 16 augustus 2020 12:22
Heeft het te maken met roestigheid? Te veel druk om te pakken wat je pakken kan in een gek seizoen?
Gewoon dom toeval.

Maar een weekje koers:
Evenepoel einde seizoen. Jakobsen bijna dood. Roglic afgestapt, Kruijswijk schouder ontwricht. Bernal rugklachten afgestapt. Buchman afgestapt. Schachmann omver gereden.
Enzovoort.
Erik S. 16 augustus 2020 12:30
Of is het omdat heel veel koersen in een korte periode worden georganiseerd. Dat er niet meer gevallen wordt per koers maar daarmee wel de val dichtheid groter is?
veluweracer 16 augustus 2020 12:37
Waanzin is het. Het wielrennen draait op ware doodsverachting.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 12:38 door veluweracer.
valse trage 16 augustus 2020 13:12
Ik kan bijna niet meer naar de koers kijken... De Dood rijdt me iets te opzichtig mee in dit vervloekte tijdperk.
De overwinningshonger na de koersloze periode zal zeker meespelen. Vooral bij de sprinters werd daar al voor gevreesd.
Wat Erik S. zegt klopt natuurlijk ook, en gewoon dom toeval kan ook nog steeds: Lambrecht verongelukte vorig jaar op een ogenschijnlijk totaal ongevaarlijke weg, op een rustig moment in de koers. Evenepoel kukelt in dolle jacht van een brug af, en komt er naar omstandigheden gelukkig zeer goed vanaf...
Horsie is back 16 augustus 2020 13:58
Van enige roestigheid zal her en der zeker wel sprake zijn. Alhoewel je het fietsen nooit verleert, zal dit niet gelden voor de sector waar de allerhoogste eisen worden gesteld. Kijken we naar de cijfers dan zijn die te vinden op procyclingstats. Achttien blessure's in de laatste 31 dagen, 67 voor het hele (verkorte) seizoen tot nu toe. Het aantal buitengewoon zware ongevallen is daar een fractie van. Het merendeel vormen dan toch de kennelijk onvermijdelijke bedrijfsongevallen.

Bij mijn weten is er geen degelijke historische studie naar het voorkomen van blessure's en.of ongevallen in de verschillende tijdperken, zoals staal, aluminium en carbon. Zeker is, dat de wielrenfietsen in de loop der tijd veel lichter zijn geworden met behoud van dezelfde stijfheid en uiteraard aantoonbaar sneller. Ook de wegen zijn vele malen beter te berijden. Afdalingen in the good old days en tegenwoordig zijn onmogelijk met elkaar te vergelijken. De manier, waarop Dumoulin zich gisteren druk maakte om de afdaling zou weer in de goede oude tijd als min of meer gezeur zijn afgedaan. Ik zeg maar wat.
Luijt 16 augustus 2020 14:24
Eens met de 4 laatste woorden.
Horsie is back 16 augustus 2020 14:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens met de 4 laatste woorden.

De laatste vier woorden hadden natuurlijk alleen maar betrekking op mijn vergelijking naar aanleiding van de woorden van Tom Dumoulin.
Stiekem wel gehoopt op minder roestigheid dit seizoen bij Luijt, maar ja .....
El Chaba 16 augustus 2020 14:42
Horsie is back 16 augustus 2020 20:26
En dan heeft het nog niemand gehad over de poging van een zwerm hagelstenen netjes in line om Der Panzerwagen in de soep te laten rijden. Te laat op de meet, maar er werd clementie afgedwongen om toch de volgende dag van start te mogen gaan. OTL staat er nu.

Markies de Sade, reed die eigenlijk ook al op een fiets?
Frederik D. 16 augustus 2020 20:42
Die man zat meer in het gevang dan hij vrij rond liep. Als hij eens buiten het gevang was, fietste hij hem er liever in dan dat hij echt fietste. Even verondersteld dat er al fietsen waren. Maar hoe kom je op De Sade? Justine en Juliette.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2020 20:43 door Frederik D..
Horsie is back 16 augustus 2020 20:57
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die man zat meer in het gevang dan hij vrij rond
> liep. Als hij eens buiten het gevang was, fietste
> hij hem er liever in dan dat hij echt fietste.
> Even verondersteld dat er al fietsen waren. Maar
> hoe kom je op De Sade? Justine en Juliette.

Vergelijkingen hinken, maar wielrenners kunnen soms heel ver gaan in het ondergaan van vooral fysieke en fysiologische ontberingen (mogelijke vorm van masochisme), maar de Nobel Art of Cycling is dan ook wel weer om er veel beter in te worden dan je tegenstanders, door talent, training en het stemmetje in het hoofd te gehoorzamen of juist te negeren.
Horsie is back 16 augustus 2020 21:15
Stef Clement zei in Studio Sport weer zinnige dingen over de veiligheid in het wielrennen.
Nu Roglic echter niet weer als eerste over de meet kwam, werd het hem op dat deel natuurlijk niet zo moeilijk gemaakt. grinning smiley

Nu zou het baanwielrennen naar voren kunnen worden geschoven als het vrijwel ultieme veilige wielrennen, terwijl daar toch ook kneiterhard wordt gereden.
Altijd linksom en netjes de zwarte lijn volgen (niet in de groepswedstrijden uiteraard). Maar ook daar reed the Manx (het zag eruit als heel bewust) de dik onder hem rijdende renner letterlijk van de sokken. Ook daar moest Laurine ooit de circusact van de eeuw uitvoeren door een ultieme uitweg te zoeken door over de reling van de boarding te rijden. En knalde Kristina Vogel tijdens de training nietsvermoedend op een Hollandse jongen bezig met starttraining. Dwarslaesie.
Tinuz 16 augustus 2020 23:27
Vroeger had je minder valpartijen, EN minder helmen.
Frederik D. 17 augustus 2020 00:04
Tinuz 17 augustus 2020 00:19
Sinds of na 2003 is het er wilder aan toe gegaan in het peloton, als je het mij vraagt.
Vreemd als je die oude beelden ziet van renners met wegwerppetjes en onbedekte schedels. Ik heb de indruk dat er in die tijd minder ongelukken gebeurde.
Horsie is back 17 augustus 2020 00:27
Al sinds de tweede wereldoorlog is het aantal profwielrenners, dat tijdens de beoefening van hun vak overlijdt gemiddeld één profrenner per jaar. Tussen de beide wereldoorlogen was dit nog maar een kwart. Het meest dodelijk waren de beginjaren van de twintigste eeuw tot aan 1920. Destijds lieten velen nog het leven in relatie tot het toen populaire rijden achter grote motoren, waarbij snelheden tot zeker 100 km/h werden gehaald, niet de derny's waarachter Bird of Paradise zich placht te verschuilen.

Het aandeel, dat E-bikes momenteel hebben in het aantal dodelijke ongelukken per jaar, is ook veel te groot.
Tinuz 17 augustus 2020 00:57
Ik ken deze statistieken niet, maar in mijn beleving is het Casartelli --------> Tom Simpson.
Ik zat toen op een bankje op een camping nabij Interlaken.
PePe 17 augustus 2020 07:22
Stuurvaardigheid in combinatie met de te stijve aero fietsen? Dat punt haalde Sjef Clement ook aan bij de NOS......
Luijt 17 augustus 2020 10:14
Statistiekjes over of er nu meer of minder ongelukken gebeuren dan vroeger, wanneer dat ook wezen mag, doen er niet toe. Laten namelijk onverlet dat er veel te weinig gedaan wordt aan de veiligheid.
De vraag is wel wat ze dan van plan zijn te gaan doen. Ik hoop bijvoorbeeld niet dat renners ingepakt gaan worden en als een soort Michelin mannetjes over het parcours gaan straks.

Maar bij de finish en ravijnen die al eerder door renners zijn "verkend" (aldus Clement), notoire gevarenzones dus, kunnen en moeten er natuurlijk extra maatregelen getroffen worden. Vangnetten etc.
Eindhovuh 17 augustus 2020 10:20
De finishstraat zou veel beter kunnen, die hekken zijn niet van deze tijd.
Daarnaast zou er een regel kunnen zijn dat er geen bochten mogen liggen in bv de laatste km o.i.d.
Afdalingen lijken mij wel lastiger. Behalve idiote wegen zoals van de week niet te nemen.

F1 vind ik geen bijzonder leuke sport, maar daar hebben ze wel de veiligheid serieus genomen en flink vergroot.
Luijt 17 augustus 2020 10:23
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> F1 vind ik geen bijzonder leuke sport, maar daar
> hebben ze wel de veiligheid serieus genomen en
> flink vergroot.

Eens!
Andere Peter 17 augustus 2020 11:42
Nivellering zal er iets mee te maken hebben. De top wordt steeds breder. De verschillen zijn kleiner, dus de details bepalender. In het huidige seizoen kan het best zijn dat het ineengeschrompelde tijdsgewricht veel renners een gevoel van nu of nooit geeft.
Eindhovuh 17 augustus 2020 11:43
Materiaal is ook van invloed.
Andere Peter 17 augustus 2020 11:48
Wordt er wel een echte valpartijenstatistiek bijgehouden? Ik denk het niet. Verplicht organisatoren ELKE valpartij te melden (vergelijk bedrijfsongevallen, het gaat tenslotte ook om bedrijfsongevallen). Laat eens 2 jaar lang een externe instantie (universiteit? TNO?) al die valpartijen in kaart brengen. Noteer van elke val honderden data. Over moment in de koers, aantal renners betrokken, aantal renners in groep, type wegdek, bocht of rechte weg, expliciete ''unforced error'' van renner, toeschouwers betrokken, wedstrijdmeubilair (bv boarding, hekken) betrokken, etc. En gebruik daarna die big data om verder tot aanbevelingen te komen.

Met regulering hebben we het verkeer en de industrie ook veiliger gekregen. Dat is echt moeilijker dan het profwielrennen. Maar we passen de lessen helemaal niet toe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2020 11:50 door Andere Peter.
Horsie is back 17 augustus 2020 12:26
Vergelijkingen met de F1 hinken wat mij betreft maar al te vaak. Daar is voornamelijk sprake van standaard situaties en niet zoals in het wielrennen van duizenden kilometers, waarvan bijna elke kilometer potentieel het gevaar in zich bergt, direct of indirect. De auto is geperfectioneerd en bijna voor 100% bedwingbaar. Vergelijk dat eens met een wielrenfiets, het meest ongeremd en ongetemd stuk voertuig, dat er bestaat, en waarvan de werking eigenlijk nog maar net is doorgrond. Rijd je te langzaam val je om, is de draaicirkel te kort ga je ook op je bek. De wielrenfiets verkeert in een wirwar van allerlei natuurkundige krachten ook nog eens bereden door ongeleide projectielen. In een dicht peloton rijden is goed mogelijk zolang iedereen tijdig op alle visuele cues weet te anticiperen. Zet je Horsie hierin en je krijgt een graancirkel.

Objectief moet de wielrenfiets beduidend veiliger zijn dan het ooit is geweest. Nu wordt er harder en meer professioneel gereden dan ooit, maar het karakter van de natuur verandert uiteraard nooit. Maar zero tolerance is ook hier niet haalbaar. In huis struikelen uiteindelijk ook de meeste mensen over de drempel en vallen mensen van trappen omdat ze de sokken niet goed hebben aangetrokken. Halt, warum gleich in die Luft fliegen, zal voor eeuwig een reclame voor een sigarettenmerk blijven uit vooral de tijd van good-old Herbert Watterott en ... d'en Eddy.
Horsie is back 17 augustus 2020 12:27
PePe Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stuurvaardigheid in combinatie met de te stijve
> aero fietsen? Dat punt haalde Sjef Clement ook aan
> bij de NOS......

D'en fiets rijdt U dus.
Frederik D. 17 augustus 2020 13:03
Mijn bijval heb je alweer.
Andere Peter 17 augustus 2020 13:08
Wel akkoord hoor.

Maar misschien moet het wielrennen naar iets meer gestandaardiseerde situaties (bv in massasprint).

De tegenstelling tussen wielrennen en F1 is in mijn ogen: bij wielrennen neemt de spanning toe als het maken van verschil beloond wordt. Bij F1 neemt de spanning toe als een race (bv na safety car) nivelleert. Dat wil je niet in een Alpenrit.

Dus je kunt zeker niet 1 op 1 ideeën overnemen. Je kunt er wel de lessen uithalen.
Horsie is back 17 augustus 2020 14:18
Het probleem van het wielrennen is ook wel (een beetje) de robuustheid van het materiaal dat in combinatie met de stuurvaardigheid van de wielrenner zoveel mogelijk maakt, maar het gevaar niet helemaal kan uitbannen omdat het toch naar een hogere snelheid wordt verplaatst. Dit verwijst dan uiteraard naar het voorkomen van eenzijdig veroorzaakte ongelukken.
Horsie is back 17 augustus 2020 14:26
De vrouwen vallen toch een stuk minder. Mannen voor hen een stuk meer. Gelukkig moet het vrouwenprogramma nog op toeren komen en dan komt er later ook nog eens het baanwielrennen. Het WK ging eind februari gelukkig voor het zingen de kerk uit.

Het wordt tijd, dat er weer gedoseerd getraind wordt. Wide Open Spaces. Zou de spaak van Luijt jr. al gerepareerd zijn?
Luijt 17 augustus 2020 16:23
Die heeft meteen een andere wielen gekregen bij thuiskomst. Sterke goedkope tweedehands alu-wielen. Beter dan die goedkope carbonwielen.
Dank voor de interesse.
Horsie is back 17 augustus 2020 20:43
Ik ben uiteraard altijd voor alles wat redelijkerwijs gedaan kan worden om de veiligheid van wielrenners, onderling en individueel, te waarborgen. Maar data moet je vooral met redelijke grote aantallen behandelen voordat het predicaat betrouwbaar er op kan. De verkeersveiligheid onmiddellijk na het einde van de TT zal waarschijnlijk ook wel een dip geven. Jaren lang wordt al beweerd, dat de directe overgang van zomer- naar wintertijd en vice-versa verkeerstechnisch negatieve effecten en gezondheidseffecten heeft. Rijd of fiets je helemaal in tatters weg van je liefje en je kans op ongevallen stijgt met 50%. Kortom, het leven en zeker het wielrennen is multifactorieel. De F1 is eendimensionaal. Gas erop, fantastische rem, alles wordt elektronisch gemonitored, perfect parkoers, alle obstakels in de directe omgeving van de baan zo veel mogelijk verwijderd. Was de allerlaatste in de Formule 1 niet Ayrton Senna (al weer meer dan 25 jaar geleden), die tegen een muur tot stand kwam en geen kans kreeg te katapulteren in een ravijn met struikgewas? Remco Evenepoel werd pas helemaal gestabiliseerd, nadat hij in het ravijn terecht was gekomen, een formule 1 rijder begint juist met een algehele stabilisatie van zijn lichaam, een los hoofd met al die g-krachten is niet erg bevorderlijk.
Orakel 17 augustus 2020 21:09
Er zijn 775 F1 coureurs (geweest) en naar verluid zijn er 39 in het harnas gestorven. Dat is 5% en natuurlijk van een geheel andere orde.
Tinuz 17 augustus 2020 22:23
Ik wist niet dat het er zoveel waren in de F1.
In mijn beleving is er tussen Simpson (1967) en Casartelli (1995) geen wielrenner in het harnas gestorven.
Dat hoorde ik steeds toen Casartelli verongelukte in de Tour, herinner ik me. Dat het van Simpson geleden was.
Wellicht doelde men enkel op de Tour.
Horsie is back 17 augustus 2020 22:45
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik wist niet dat het er zoveel waren in de F1.
> In mijn beleving is er tussen Simpson (1967) en
> Casartelli (1995) geen wielrenner in het harnas
> gestorven.
> Dat hoorde ik steeds toen Casartelli verongelukte
> in de Tour, herinner ik me. Dat het van Simpson
> geleden was.
> Wellicht doelde men enkel op de Tour.

Voor de grote jongens "klopte" dit in zekere zin ook wel. Bijvoorbeeld dan Joaquim Agostinho die in 1984 door toedoen van een hond het leven liet.
Hartgerelateerde doden zijn er ook nogal te betreuren geweest, alhoewel daar ook wel wazig over werd gedaan.
Horsie is back 19 augustus 2020 13:53
Nu ik een iets betere video heb gezien van de val van Sivakov tijdens de afdaling in de CDL gok ik als oorzaak toch op het slipeffect van de witte streep. Aanvankelijk werd als oorzaak een stuurfout gegeven. Nada.
Luijt 19 augustus 2020 14:04
Sivakov slipt al vóór de witte streep. Gewichtsverdeling fout. Wel stuurfout.
Horsie is back 19 augustus 2020 14:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sivakov slipt al vóór de witte streep.
> Gewichtsverdeling fout. Wel stuurfout.

Hij snijdt de bocht niet perfect aan, maar het is wel de contact impuls van de de streep, die hem bijna nekt. Niet het uit evenwicht geraken als zodanig.
Horsie is back 20 augustus 2020 13:42
Horsie hoort een sociaal psycholoog aka organisatie-adviseur orakelen, dar de foutenmarge bij carbon wielrenfietsen veel minder is dan bij good-old staal. In his good-old times lag hij daarom nooit met grotere aantallen op het asfalt zoals tegenwoordig usance is. Een d'n fiets rijdt U adept zo U wilt. Over wie Horsie het heeft? D'ont ask El Chaba!

Kortom: veel voordeel, maar gaat het mis...

Volgende FIETS vergelijkt een rete oude wielrenfiets (1980) met een modern karretje (2020 neem ik aan).
Horsie is back 23 augustus 2020 00:59
Zie net op website In de Leiderstrui een column met een originele invalshoek: Het wielrennen bevindt zich in een Groundhog Day situatie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen