Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bij twee Corona-verdenkingen in de ploegbubble wordt de hele ploeg uit de Tour gehaald

Gepost door lodjan 
lodjan 21 augustus 2020 09:34
[nos.nl]

Als twee renners of twee stafleden van een wielerploeg in de Tour de France-bubbel positief testen of duidelijke symptomen hebben van het coronavirus, dan moet het hele team naar huis. Dat staat in de gezondheidsvoorschriften van organisator ASO.

Dus als Tom Dumoulin in de derde week van de Tour de gele trui draagt - met Parijs in zicht - en twee stafleden van Jumbo-Visma krijgen koorts, dan kan hij de eindzege vergeten zonder dat hij zelf positief heeft getest.

Wanneer er binnen een ploeg slechts een renner besmet is, zal alleen die renner uit de Tour worden gehaald.

Zo probeert de Tour het coronaspook buiten het peloton te houden
De Tour begint 29 augustus in Nice en de organisatie neemt het coronavirus zeer serieus. Het doel van de ASO is "de gezondheid van renners, teampersoneel en andere mensen die betrokken zijn bij de Tour te beschermen en te garanderen dat het evenement door kan gaan."

In aanloop naar de Tour worden alle renners minstens twee keer getest, moeten ze dagboeken bijhouden en mondmaskers maken. Tot 29 augustus 10.00 uur mag er indien nodig een vervanger worden aangewezen, daarna niet meer.

Jumbo-Visma heeft twee troeven
Het Nederlandse Jumbo-Visma heeft met Dumoulin en Primoz Roglic twee grote kanshebbers op de eindzege. Steven Kruijswijk werd gisteren uit de Tour-ploeg gehaald omdat hij te zwaar gewond is na een valpartij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2020 09:36 door lodjan.
Sub Culture 21 augustus 2020 10:15
Vraag me in hoeverre een team eerlijk zal zijn als een mecanicien en een verzorger positief testen.
Stiekem een mecanicien huiswaarts sturen lijkt me niet zo moeilijk.
lodjan 21 augustus 2020 10:24
[www.velonews.com]

Testen worden door ASO georganiseerd en gecoördineerd. Zij zullen dus ook de uitslagen krijgen.

Een speciale Corona-coördinator en de Tourarts spelen een belangrijke rol.
Pyama 21 augustus 2020 10:42
Geen verrassing toch? NOS is weer lekker aan het hypen.
valse trage 21 augustus 2020 10:44
Het kon zomaar eens een enorme klucht gaan worden, die Tour...

achteraf bedenk ik me nu: waarom niet alleen eendagskoersen en rondjes van maximaal 1 week dit jaar?
Slimmerd 21 augustus 2020 11:13
Volgens mij brengt de ASO dit zelf naar buiten, dus prima dat de NOS dat nieuws brengt, de onzin in de tekst mbt Dumoulin is wel lachwekkend
Wanny 21 augustus 2020 11:17
Als een mecanicien loopt te snotteren, dan stuur je hem voor de test toch al weg.
valse trage 21 augustus 2020 11:19
En laat je 'm 's nachts ergens op een geheime plek aan de fietsen sleutelen. De Tour van de Stiekeme Mekanieker.
Eindhovuh 21 augustus 2020 11:46
Die stuur je wel eerst nog even langs wat andere ploegen om gezellig te buurten...
Vlaflip76 21 augustus 2020 12:01
Bij 2 besmettingen in een voetbalploeg wordt de tegenstander met 3-0 tot winnaar uitgeroepen zonder dat er wordt gevoetbald. Op zich dus geen vreemde regel vd ASO.
Ben wel benieuwd wat ze doen als een knecht in de eerste dagen vanwege Corona uitvalt en dan de gele trui in de laatste dagen vd Tour ook Corona oploopt (van een journalist).
El Chaba 21 augustus 2020 12:20
Dit gaat één grote klucht worden.
Andere Peter 21 augustus 2020 12:23
Het kan nog wel gekker. Wat als Van Aert in de 14e etappe opgeeft, waarna 2 dagen later blijkt dat hij corona heeft?

En Roglic en Pogacar zijn de hele dag samen in de aanval. We zien hen dezelfde drinkbus delen. Pogacar is even later positief.

Bij het wielrennen is het toch wel iets anders. Een voetbalclub wordt tenslotte niet uit de hele competitie genomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2020 12:24 door Andere Peter.
Vlaflip76 21 augustus 2020 12:36
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij het wielrennen is het toch wel iets anders.
> Een voetbalclub wordt tenslotte niet uit de hele
> competitie genomen.

Als Roglic n Van Aert positief zijn in de tour mag Kruijswijk gewoon starten in de Giro.
Ploeg wordt toch niet uit de WT gegooid dan?
Frederik D. 21 augustus 2020 13:15
En daarop moet de tourorganisatie zeer alert zijn en meteen gaan testen bij zo'n ploeg.
Frederik D. 21 augustus 2020 13:20
Zou best kunnen. Maar ik weet het niet. Ik zie het als een probeersel dat achteraf scherp tegen het licht moet worden gehouden.

Zijn de partners van de renners nog welkom op rustdagen? En mogen ze gezellig aanschuiven bij journalisten op rustdagen? Wordt het hotelpersoneel ook getest? Zijn er uitwijkmogelijkheden als een hotel besmet is?
Slimmerd 21 augustus 2020 13:26
Ik mag hopen van niet!
Pyama 21 augustus 2020 14:55
Dat laatste inderdaad. Mijn tweede en eerste zin staan los van elkaar.
Inigo 21 augustus 2020 16:46
Als Lance A. nog in de wielrennerij had gezeten had die wat corona-koeriertjes ingezet om concurrenten op tactische momenten te besmetten.
Orakel 21 augustus 2020 17:11
Ik denk dat dit wel gaat werken en ben blij dat ASO de Tour in 2020 georganiseerd krijgt. Uiteraard is er een protocol. In F1 en voetbal gaat dat ook redelijk.
Slimmerd 21 augustus 2020 17:33
Andere Peter 21 augustus 2020 17:55
Goed is dat de regels de Tour beschermen. Een individu of ploeg kan daar het slachtoffer van worden. De Tour is groter dan Roglic, Bardet of Bernal.

Ik vind de grens van twee wel erg laag. Zeker omdat ook de ondersteuning meetelt.

Gaan ze overigens renners ook elk een hotelkamer geven? Met twee op één kamer past hier toch niet meer bij? Al besef dat er domweg niet genoeg hotelkamers zijn om dit voor de hele karavaan te laten geleden.

Ik hoop dat tevoren goed is nagedacht over implementatie. En dat er veel wordt geregeld in de kleine ettertjes. Je kunt bv vals-positief zijn...

Ik las ergens: ''twee tegelijk positief''. Ik interpreteer dan dat het in etappe 15 niet meer telt dat er in etappe 13 ook al eentje van doe ploeg positief was.
Prikdude 21 augustus 2020 17:58
Hopen dat Ineos en Jumbo er na 2 dagen uitliggen, hup koers.
Tinuz 21 augustus 2020 19:19
Ik denk dat daar juist de smaakmakers zitten de komende Tour.
Andere Peter 21 augustus 2020 19:39
Mjaahhh, plus dat de chaos hooguit een etappetje of twee duurt. Dan is er een nieuwe orde. Dan wordt één van de aanvalsploegen in dienst van Pogacar, Bardet, Pinot, of Alaphilippe de controlerende ploeg. Met twee teams minder, dus makkelijker te controleren.
Tinuz 21 augustus 2020 19:54
Dan komt de controlezucht waarschijnlijk elders bovendrijven en ruiken anderen hun kans. Theoretisch kan het natuurlijk dat Jumbo alles dood controleert deze Tour. Maar ik geloof sowieso niet dat de ploegleiding zo in elkaar zit - die houden wel van wat spektakel.
Andere Peter 21 augustus 2020 20:33
Oh, daar geloof ik niet in. Ze zullen gewoon hun directe belang volgen. Als dat controle is, dan zullen ze controleren.
Curzio 22 augustus 2020 09:21
Ik denk dat de renners hun benen zullen volgen.
Bummetje 22 augustus 2020 09:42
Eens. Controle leidt tot tourwinst, dat is toch wel de belangrijkste les die Sky ons de afgelopen jaren heeft geleerd. Bij Jumbo begrijpt men dat heel goed.
Andere Peter 22 augustus 2020 14:18
Tsja dat denk ik ook. Lijkt mij dat iedereen dat denkt.
Orakel 22 augustus 2020 15:52
Toch zijn er zeker 4 zaken nodig voor die tactiek:
1) team sterk genoeg om te kunnen controleren.
2) eigen kopman moet bergop zeer sterk zijn.
3) eigen kopman moet ergens het verschil kunnen maken.
4) de sterkste tegenstander mag geen betere tijdrijder zijn.
lodjan 27 augustus 2020 20:16
Lotto-Soudal heeft er al 2 vóór de start.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen