Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ongeziene wattages Mathieu van der Poel

Gepost door Anony 
Anony 24 augustus 2020 15:15
Mathieu van der Poel heeft de waardes op zijn wattagemeter flink de hoogte ingejaagd tijdens zijn demonstratie op het Nederlands kampioenschap. Ook Paul Van Den Bosch is onder de indruk. "Bijna 400 watt over 180 kilometer is fenomenaal", reageerde de bekende sportcoach.

Na de grote schoonmaak van Mathieu van der Poel op het Nederlands wielerkampioenschap deelde trainer Kristof De Kegel de uitzonderlijke data op Instagram. 396 watt stond er op het scherm.

"Ik heb in mijn carrière veel wedstrijden geanalyseerd, maar dit heb ik nog nooit gezien", reageert coach Paul Van Den Bosch, de man achter Sven Nys, Thibau Nys en andere topsporters.

"Je ziet die waardes wel eens in finales, maar nauwelijk over een hele wedstrijd. Bijna 400 watt over 180 km is fenomenaal. Van der Poel verkeert in bloedvorm, dat kan niet anders."

"Het gaat wel om normalised power", geeft Van Den Bosch aan. "De nulpunten zijn weggefilterd. Het gaat om de momenten dat een renner vol kan trappen. De momenten dat je de benen stilhoudt, in een afdaling bijvoorbeeld, tellen niet mee."

"Zijn echte gemiddelde zal dus wat lager liggen, maar ik denk van Van der Poel nu harder fietst dan in de Strade of in Sanremo. Toen was hij naar zijn topvorm aan het toegroeien en ondertussen heeft hij ook wedstrijdritme opgedaan."

Bron: Sporza



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2020 15:16 door Anony.
Brieske 24 augustus 2020 15:37
Mwah, doe mij maar Greg...
tvm 24 augustus 2020 18:15
Knap gedaan. Ik heb de beelden gezien. Maar dit was een wedstrijd (of training) die er niet toe deed.
Horsie is back 24 augustus 2020 19:01
Dit NK was als bergetappe beschouwd een makkie. Als dit een Mount Everesting was geweest hadden ze tot ver in de volgende dag moeten voortkachelen. Was dit NK dan niet loodzwaar? Natuurlijk wel. Een ultieme test van anaeroob vs aeroob. Mathieu van der Poel laat het wel uit zijn hoofd om op de Mont Ventoux dergelijke demarrages bergop te plaatsen. Niet netjes vlak bij elkaar een lange berg op, maar tegenstanders zoveel mogelijk uit de weg gaan, want er gloort immers al heel snel een afdaling, waar je ook al het liefst alleen wilt rijden. Smalle wegen, die een echt peloton effect beduidend beperken. Oma-125 zegt meteen al, ik ga koek bakken.

Kortom, hier was overdrachtelijk gezien sprake van één lange veldrit. Alleen Wout ontbrak.

Een genormaliseerd vermogen van 396 W (bij 75 kg dus 5,28 W/kg) leest natuurlijk lekker weg en is ongetwijfeld een nuttige metric voor poweranalyses, maar deze gebruiken, zoals hier Paul van de Bosch doet, is wat Horsie noemt iemand, die probeert knollen voor citroenen te verkopen.

Wat is nu het kenmerk van een kilometer met staande start: starten met piek wattage's, maar ook gemiddelden, die wegrenners doen duizelen, maar die Flying Dutchmen vooral eindigen met wattage's, waar de wegrenners over langere tijd (inclusief Mathieu) alleen maar over kunnen grimlachen. En dan minutenlang niet meer fatsoenlijk kunnen staan, in de bus Oma-125 bruskeren, terwijl de wegrenners aan hun flesje nippen.

Wel jammer, dat Annemiek van Vleuten, die haar file op Strava plaatste, dit zonder wattage's deed. Ja, ze is belazerd!
Maar voor haar waren de bergop inspanningen veel te gering om gemakkelijk haar stempel op de wedstrijd kunnen zetten, En Anna is niet de eerste de beste.

Van Floyd Landis werd ooit beweerd, dat hij in training 6 uur ruim 360 W leverde (NP???) en Shut Up Legs kwam ook al eens op 330 W in 6 uur alvorens hij werd geroosterd. Mathieu van der Poel reed nog heel lang in de voorste rijen van het pelotonnetje, maar beslist niet in zijn uppie.

Er bestaan natuurlijk geen wedstrijden, laat staan records, die aangeven, wie na 2 ,3, 4, 5, 6 uren de grootste mogelijke afstand heeft overbrugd of hoogste W/kg
heeft bereikt. Daarom is de Mount Everesting Challenge een gag, een monster zonder waarde, omdat het teveel afhangt van welk traject je rijdt. Tot er een begaanbare weg is aangelegd naar de K 1 zal een Mount Everest KlIm illusoir blijven, tenzij te voet.

Leve het WUR, alhoewel vandaag in Plouay de houders van het WUR het met respectievelijk 5 en 3 lieten afweten.
veluweracer 24 augustus 2020 20:07
Wordt MvdP nu ergens van verdacht?
El Chaba 24 augustus 2020 20:21
Nee, dat is slechts jouw gebruikelijke perceptie.
Tinuz 24 augustus 2020 21:32
De eerste weken van augustus zaten VDP tegen. Combinatie van wat pech, hitte, gebrek aan ervaring en een matige ploeg.
Luijt 24 augustus 2020 22:03
Horsie is back 24 augustus 2020 22:09
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> WUR! WAH?

It was Rock-a-day Johnny singing,
Tell Your Ma, Tell Your Pa,
Our love a-gonna grow Ooh-wah, Ooh wah
Meneer 60% 24 augustus 2020 22:44
Van der Poels grote en echt unieke kracht is dat hij extreem goed en snel herstelt. Daarom is hij zo goed in de AGR, RVV, in de cross en op de MTB, en al helemaal op dit NK. Elke ronde een kort herstelmoment, daarna kan hij weer vrolijk ongekende wattages blijven beuken.

En daarom kwam hij in MSR (heel lang geduld hebben en dan twee klimmetjes) en SB en RVL (veel langere klimmen) minder tot zijn recht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2020 22:45 door Meneer 60%.
Horsie is back 25 augustus 2020 00:52
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van der Poels grote en echt unieke kracht is dat
> hij extreem goed en snel herstelt. Daarom is hij
> zo goed in de AGR, RVV, in de cross en op de MTB,
> en al helemaal op dit NK. Elke ronde een kort
> herstelmoment, daarna kan hij weer vrolijk
> ongekende wattages blijven beuken.
>
> En daarom kwam hij in MSR (heel lang geduld hebben
> en dan twee klimmetjes) en SB en RVL (veel langere
> klimmen) minder tot zijn recht.

Het heeft niet alleen met herstelvermogen te maken, want een demarrage, zoals op de VAM maar dan op de Mont Ventoux, zou Mathieu van der Poel niet "overleven". Hij verteert dus een zekere opeenvolging van kortstondig piek wattage's heel goed (deels genetisch bepaald), maar ook door jarenlange veldritervaring. Een veldrit is nl. een aaneenschakeling van heel erg schommelende wattage's. Met een gelijkblijvend wattage, zoals bij een tijdrit of bergop, kom je in de uitslag van het veldrijden bij wijze van spreken niet voor. Uiteraard kan hij redelijk lang een hoog wattage aanhouden, maar dat is toch het kenmerk van alle grote wegrenners.

In het baanwielrennen heb je min of meer hetzelfde effect: piekvermogen bij het ingaan van de bocht, compensatie bij het uitgaan. Het WUR is niet alleen zo zwaar vanwege de G-krachten in de bochten, maar ook vanwege de accumulatie van vermoeidheid door het onevenredig groot aantal te verwerken piekwaarden.
De bochten in een tijdrit zijn daarentegen kinderspel. Daarom was Wiggo ook zo goed: geweldig goed in het inkleuren van de zwarte lijn, fysiek veel kunnen verstouwen en het hebben van grinta.

"Vilein modus aan": Mathieu van der Poel is een one-trick pony. "Vilein modus uit".

Naar aanleiding van de beruchte Chris Froome demarrage uit 2013 schreeuwt @Festinaboy al jaren (gelekte powerfiles) moord en brand. Gaan we ooit vernemen hoe hoog dat (gemiddeld) piekvermogen van Mathieu was op de VAM?

De file zou op de Instagram van hem staan. Of alleen maar een screenshot?
veluweracer 25 augustus 2020 10:39
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, dat is slechts jouw gebruikelijke perceptie.

Of mijn neiging tot wensdenken. Lijkt me geweldig om hem ontmaskerd te zien worden. Als er iets te ontmaskeren zou zijn dan welteverstaan. Die getrapte waardes zeggen natuurlijk weinig over enige buitenaardsheid van MvdP.
veluweracer 25 augustus 2020 10:42
Deze klimmetjes op die bult kun je volgens mij wel vergelijken met de klim op de Koppenberg in de gelijknamige cross. Daar kon hij ook al eerder zijn energie goed op kwijt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2020 10:44 door veluweracer.
Andere Peter 25 augustus 2020 12:04
Ik geloof dat wel hoor. Maar de ultieme test voor snel herstellen, dat is een grote ronde. Hoog tijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2020 12:04 door Andere Peter.
Slimmerd 25 augustus 2020 12:20
Gaat voorlopig nog niet gebeuren, zeker niet met de OS in 2021
Andere Peter 25 augustus 2020 12:30
Is er in 2021 geen combi van OS met grote ronde te maken? Ik zou het echt te laat vinden als hij in 2022 op zijn 27e pas zijn eerste ervaring opdoet in een grote ronde. Dan onderzoek je eigenlijk niet de mogelijkheid of je er eentje kan winnen.
Slimmerd 25 augustus 2020 12:31
Denk hooguit OS-Vuelta..

Daarbij is dat matige ploegje natuurlijk ook nog afhankelijk van een wildcard.
veluweracer 25 augustus 2020 19:07
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gaat voorlopig nog niet gebeuren, zeker niet met
> de OS in 2021

Hij had natuurlijk al jaren bij een WT team kunnen rijden maar om een of andere reden heeft iemand dat tegen gehouden. Die gebroeders Roodhooft wisten heus wel dat zonder Mathieu die ploeg er ook maar een van de vele zou zijn tussen de rest. Dat ze MvdP aan boord hadden zal ze geen windeieren gelegd hebben. Ik denk dat de commerciële belangen voor sommigen zwaarder wegen dan de sportieve belangen voor MvdP.
tvm 26 augustus 2020 07:48
Een grote ronde voor Matje? Voor ritzeges zeker? Misschien een sprinttrui als er genoeg heuvelritten zijn. Op het vlakke en in de bergen heeft hij niets te zoeken. Althans niet voor de dichte ereplaatsen.
Meneer 60% 26 augustus 2020 11:07
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een grote ronde voor Matje? Voor ritzeges zeker?
> Misschien een sprinttrui als er genoeg
> heuvelritten zijn. Op het vlakke en in de bergen
> heeft hij niets te zoeken. Althans niet voor de
> dichte ereplaatsen.

Ik geloof absoluut dat hij in potentie massasprints kan winnen. Zeker met een goede trein. Hij heeft al genoeg topsprinters geklopt, zonder dat hij zich echt heeft toegelegd op die specialiteit. Ik geloof ook niet dat Wout van Aert in een sprint sneller is dan VDP, en die won al een touretappe na een sprint met een uitgedund peloton.

Qua hooggebergte ben ik het met je eens. Niet eens zozeer vanwege zijn lichaamsbouw, wat vaak gezegd wordt. Daar staren we ons in het wielrennen iets te veel blind op. Meer vanwege het soort atleet dat hij is. Van een 400-meter-loper maak je geen marathonloper, ook niet als die 400-meter-loper wel de bouw van een marathonloper heeft. Sven Kramer heeft dezelfde lengte en gewicht als Kjeld Nuis, maar toch kun je van Kramer nooit een echte sprinter maken en van Nuis nooit een echte stayer. Van der Poel is super explosief en kan in een wedstrijd bizar goed herstellen van inspanningen. Maar op een coll een klein uur lang steeds 4 tot 6 watt per kilo blijven trappen, zonder rustmoment, is gewoon iets anders. Zelfde geldt voor lange tijdritten.

Ik zie daarmee vergeleken in Wout van Aert eerder nog een potentieel rondetopper.
Andere Peter 26 augustus 2020 12:57
Mijn punt is juist, dat MvdP die kracht pas echt zal ontdekken, wanneer hij 2-3 keer is losgelaten in een grote ronde. Dan ontdek je wat er vanzelf goed gaat en welke accenten er meten worden verschoven om welke doelen te kunnen behalen. Kijk ook even hoe bv Dumoulin zichzelf heeft moeten ontdekken in grote ronden. Het is uitgesloten dat hij er in 2018 zou hebben gestaan als dat zijn eerste grote ronde zou zijn geweest.

Ik vind ritten kapen heel nobel. Ik vind een palmarès van een wielrenner zonder tourritzege incompleet. Duidelijk is dat dit in zijn eerste ronde al een realistisch doel zou zijn.

Kan hij het als ronderenner? Ik zie hem ook niet meteen winnen. Maar top-10 vind ik geen gekke gedachte. En van daaruit verder beoordelen. Niemand weet het. Hij hoeft minder te evolueren dan Wiggins.
Aerts 26 augustus 2020 15:23
/Riis, Indurain, Froome, Thomas, Vinokourov, Dumoulin.
Allemaal grote ronde winnaars na een transformatie. Ik geloof ook niet dat vd Poel het kan. Maar ik zou minder verbaasd zijn dan toen bovenstaande renners er 1 wonnen.
Meneer 60% 27 augustus 2020 10:52
Ik kan er absoluut ook naast zitten, maar ik denk dat VDP een ander verhaal is dan bijvoorbeeld Dumoulin. Misschien niet qua bouw. (Lengte is hetzelfde en Van der Poel kan ongetwijfeld ook een transformatie doormaken waardoor hij nog wat kilo's verliest). Maar Dumoulin heeft altijd al een motor gehad voor de meer langdurige inspanningen. Dat liet hij in lange tijdritten zien. Indurain, Wiggins en Thomas bijvoorbeeld ook.

VDP (een fenomeen, begrijp mij niet verkeerd) heeft nog nooit bewezen dat hij in cols of tijdritten van langer van 15 minuten met de wereldtop meekan. De transformatie van tijdrijder naar succesvol rondrenner, of van goede knecht naar succesvol ronderenner is vaker gemaakt dan die van 'sprinterstype' naar succesvol ronderenner. Natuurlijk hebben we Jalabert gehad, maar dat was in het EPO-tijdperk.

Nogmaals, ik zit er hier heel graag naast, maar ik denk gewoon niet dat dit realistisch is. Net als bij Sagan, waarmee VDP volgens mij het beste te vergelijken is als renner.
lodjan 27 augustus 2020 13:40
Kelly (en Maertens).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen