Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Olav Kooij naar World Tour team van Jumbo Visma

Gepost door Luijt 
Luijt 27 augustus 2020 09:23
Van Wielerflits.nl

JUMBO-VISMA HAALT SPRINTTALENT OLAV KOOIJ HALVERWEGE 2021 NAAR DE WORLDTOUR

Jumbo-Visma haalt sprinttalent Olav Kooij halverwege 2021 naar de WorldTour.
Olav Kooij maakt vanaf 1 juli 2021 deel uit van de WorldTour-formatie van Jumbo-Visma. De 18-jarige sprinter beleeft dit seizoen zijn doorbraak bij de opleidingsploeg. Kooij tekent een contract dat hem tot eind 2023 bij de Nederlandse profploeg houdt.


Kooij debuteert dit seizoen in de nieuwe Development-ploeg van Jumbo-Visma, en met succes. Hij begon het jaar met een tweede plek in de Ster van Zwolle, gevolgd door twee overwinningen in Kroatische UCI 1.2-wedstrijden. Na de coronapauze voegde de sprinter daar een zege in de GP Kranj (UCI 1.2) in Slovenië aan toe.

“Het is sneller gegaan dan ik had durven dromen. Vorig jaar was ik superblij om bij de opleidingsploeg te tekenen. Dat was al een heel mooie stap. Dat ik zo snel een profcontract mag tekenen, is heel speciaal en echt een droom die uitkomt”, vertelt Kooij op de website van Jumbo-Visma.

“Ik voel me op mijn plek bij deze ploeg. De komende jaren hoop ik me verder te ontwikkelen in het sprinten. Dat gaat op het moment erg goed en is mijn wapen om wedstrijden te winnen. Daar zal ik me op blijven focussen”, geeft hij aan.

Sportief directeur Merijn Zeeman noemt Kooij een groot talent. “In die paar wedstrijden die hij dit jaar heeft gereden, liet hij zien dat hij ontzettend snel is en kan winnen. Dat is knap voor een eerstejaars belofte. Het is goed voor zijn ontwikkeling dat hij vanaf volgend seizoen wedstrijden op een hoger niveau gaat rijden. Ook voor onze Academy is dit een mooie transfer”, aldus Zeeman.

Volgende nieuwkomer
Kooij is al de zesde aanwinst van Jumbo-Visma voor 2021. Gijs Leemreize stapt komende winter al over van de opleidings- naar de profploeg, terwijl de transfers van Sam Oomen, Edoardo Affini, Nathan Van Hooydonck en David Dekker ook al aangekondigd zijn.
Luijt 27 augustus 2020 09:26
Gaat snel met Olav.
Wel jammer dat het schaatsen nu wel echt klaar zal zijn voor 'm. Volgens mij zag ik 'm een paar jaar geleden al 1.53 rijden op de 1500m.
Heisenberg 27 augustus 2020 09:37
Spelen ze met Dekker en Kooij in op een vertrek (of terugval) van Groenewegen?
Wanny 27 augustus 2020 09:42
Wel goed om te zien dat ze jonge Nederlanders een kans geven. Hebben we wel nodig om na het afscheid van de generatie Mollema-Gesink nog een beetje mee te doen op het hoogste niveau.
Luijt 27 augustus 2020 10:34
Kooij is 18. Dat lijkt me komende jaren nog geen vervanging voor Groenewegen.
Ridder Kale Knikker 27 augustus 2020 16:55
Voorlopig 6 man aangetrokken en pas 1 man bevestigd als vertrokken namelijk BJ. Maarten Wijnands, Paul Martens, Tom Leezer en jammer genoeg Laurentius en blijkbaar ook Amund Grundahl Jansen gaan de ploeg verlaten. Dat maakt zes, wil dat dan zeggen dat dit het is?
Heisenberg 27 augustus 2020 17:04
Wijnants stopt volgend jaar na Roubaix. Ook Taco van der Hoorn krijgt geen contractverlenging,
Cyclad58 27 augustus 2020 19:30
Goh Luijt, daar haalt hij bij de dames niet eens de wereldtop mee. Ik snap wat je bedoelt. Multitalent. Toch veel meer mogelijkheden in het wielrennen dan in het schaatsen denk ik.
Cyclad58 27 augustus 2020 19:32
Zeer blij mee,
Olav Kooij is een zeer groot talent. Hij is nu al verder dan Groenewegen was toen hij 18 was, veel verder zelfs. Of hij ooit een betere sprinter wordt dan Dylan weet ik niet, maar hij heeft wel de inhoud om in tegenstelling tot Groenewegen in het klassieke werk o\p termijn ook uit te blinken.
Cyclad58 27 augustus 2020 19:33
Taco lijkt me nu weer een prima renner voor het collectief rondom Mathieu, of om voor eigen kansen te gaan bij Wanty. Die jongen kan wel wat, maar zit bij Jumbo in een keurslijf.
Eindhovuh 27 augustus 2020 20:22
Jij heb meer zicht op de talenten dan ik.
Moet de chavinisische Nederlandse wielervolger zich zorgen maken over het gat na een aantal toppers die we gehad hebben en die ons verwenden met overwinningen en podiumplaatsen in klassiekers en grote rondes? Mollema, Kruijswijk, Gesink(al is die al een tijdje geen top meer), Terpstra, Poels en Langeveld zijn toch bezig aan hun laatste jaren. Zelfs Dumoulin is niet per se een zekerheid om nog jaren te knallen.
Dan heb je onzekere renners als Kelderman en Oomen en een sterke van Baarle die toch vaak net niet is.
Groenewegen en vd Poel zouden nog jaren mee moeten kunnen, wellicht kan Bol of Teunissen nog een stapje maken of herstelt Jakobsen wonderwel.Maar gevoelsmatig wordt de spoeling dun? Of overdrijf ik?
knutje 27 augustus 2020 20:52
Vergeet Nils Eekhoff niet, die komt er ook wel.
Luijt 27 augustus 2020 22:36
Toen was ie 16 Ad. Voor een B2 is 1.53 best hard.
Horsie is back 27 augustus 2020 23:41
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toen was ie 16 Ad. Voor een B2 is 1.53 best hard. Inzell

Als ie op 29 oktober is geboren nog net, anders gewoon 17.
Op 4 januari 2020 verloor hij virtueel toch nog van Wüst met 1:54.70, maar Horsie gaat 'em nu met argusogen volgen.

Wel nog bedankt voor de info, Luijt. smiling smiley
Luijt 28 augustus 2020 08:27
Grappig, je bent t helemaal gaan uitzoeken. De focus is al een paar jaar op het fietsen. Daar ga je niet harder van schaatsen.
Horsie is back 28 augustus 2020 12:03
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grappig, je bent t helemaal gaan uitzoeken. De
> focus is al een paar jaar op het fietsen. Daar ga
> je niet harder van schaatsen.

Hartelijk dank voor Uw factcheck, Horsie. Uit zijn speeddate resultaten blijkt dat Olav in 2019 nog vaak op pad was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn date gevonden. Als je hem ziet, feliciteer hem dan namens Horsie met deze fraaie overstap. Hup Sven.

Zie net, dat de Fin de geboortedatum van Olav stelt op 17 oktober 2001 of had jij dat ook wel geweten, Luijt? smiling smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2020 12:17 door Horsie is back.
Curzio 28 augustus 2020 12:19
Eekhoff en Eenkhoorn zijn er ook nog, en Teunissen hoeft zelfs geen stapje meer te zetten (als je een Toursprint wint en de gele trui gedragen hebt).
Eindhovuh 28 augustus 2020 13:24
Ik zie Teunissen nu nog geen grote klassiekers winnen, of de etappes aaneen rijgen.
Dingen die de andere namen wel hebben gepresteerd.
Curzio 28 augustus 2020 15:08
Ik weet niet welke Nederlandse renner de afgelopen jaren etappes aaneen heeft geregen, maar in een vrije rol zou ik niet weten waarom Teunissen niet opnieuw een Touretappe of etappe in de Giro/Vuelta zou kunnen winnen. In voorjaarskoersen zoals de E3 of me name de Omloop of Kuurne lijkt hij me een kanshebber. Voor de RvV misschien nog iets te licht, maar dat geldt voor de huidige generatie behalve Terpstra ook.
ton duk 28 augustus 2020 15:52
Ja, je overdrijft ..
Nu lees ik dit/dat de laatste maanden ineens vaker...waar het vandaan komt ??

Wordt de spoeling dun ?
het zal sowieso dunner worden met Evenepoel in de koers …

Mollema-Kruijswijk-Gesink-Terpstra
Dumoulin-Kelderman ...
MvdP - Oomen- Groenewegen- Jakobsen- Bol- Eekhoff en Eekhoorn
Hoole Kooij, Arensman-Boven..en dan mis ik er nog wat ..

Er zitten af en toe wat minder lichtingen tussen (zie het jaar Inkelaar) en af en toe gloriejaren maar om nu al treurig vooruit te kijken ??
gr
Cyclad58 28 augustus 2020 18:43
Olav Kooij, Nils Eekhoff, Pascal Eenkhoorn, Enzo Leijnse.
Talenten zijn er, maar er zitten geen klimmers/rondetalenten bij. Heel misschien Gijs Leemreize. Geen idee hoe hij zich gaat ontwikkelen bij Jumbo.
De zwarte trui 01 september 2020 11:34
wint vandaag stage 1a in Settimana Internazionale Coppi e Bartali!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen