Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de France (zoveelste editie): etappe 1, Nice-Nice (156km)

Gepost door Prikdude 
Prikdude 29 augustus 2020 09:39


Bij gebrek aan iets toch maar even een topic openen voor de eerste rit (een lokale omloop!), van wat ongetwijfeld een legendarische Tour gaat worden. Wees vooral welkom om aanvullende info of bespiegeling toe te voegen (Tjappie2?).

Top 10 2019:
1. Egan Bernal (Col) Team Ineos 82:57:00
2. Geraint Thomas (GBr) Team Ineos 0:01:11
3. Steven Kruijswijk (Ned) Team Jumbo-Visma 0:01:31
4. Emanuel Buchmann (Ger) Bora-Hansgrohe 0:01:56
5. Julian Alaphilippe (Fra) Deceuninck-QuickStep 0:04:05
6. Mikel Landa (Spa) Movistar Team 0:04:23
7. Rigoberto Uran (Col) EF Education First 0:05:15
8. Nairo Quintana (Col) Movistar Team 0:05:30
9. Alejandro Valverde (Spa) Movistar Team 0:06:12
10. Warren Barguil (Fra) Arkéa Samsic 0:07:32

Afsprinten met z'n allen of gaat een tussen-wal-en-schip-formatie (Mitchelton, NTT) zich uit elkaar trekken om (te proberen) de Bennetts en Ewans uit te scheiden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2020 09:40 door Prikdude.
Brieske 29 augustus 2020 10:41
Alle eer voor tjappie, maar wrs te bescheiden om het te posten dus bij deze...

Juffrouw Jannie: “En dat het er dan toch ook nog es echt van mag komen. Hè, meneer Storm!”
Storm: “Ja, dat is leuk, juffrouw Jannie.”
Juffrouw Jannie: “Nou, dat komt als een geschenk uit de hemel. Echt waar!”

(Debiteuren/crediteuren – 1 april)

Ongelofelijk maar waar, de Tour gaat dan toch echt van start. In Nice. Etymologisch reuze interessant. Nice. Als je het snel zegt hoor je het verschil niet eens. Maar als iedereen gewoon z’n mondkapje voor z’n snavel houdt is er natuurlijk niets aan de hand. Laten we eerlijk zijn, één nies maakt nog geen corona.

Over Nice is van alles te vertellen, maar dat moeten we hier misschien maar niet willen. Het is gewoon een of andere mondaine badplaats aan de Côte d’Azur waar gerimpelde, te bruine, dames elkaar de loef proberen af te steken met hun te grote boten. Die zijn vaak zo groot dat je ze jachten moet noemen. Leuk en aardig, maar het is wel van een bedroevend niveau wat er daar allemaal gebeurt. Dan kan je nog beter een aardig roeibootje in je sloot hebben liggen waar je in de zomer plezier mee kan beleven. Wat dat betreft hebben de Gebroeders Ko het goed gezien: want die hebben een ‘hele mooie splinternieuwe boot’. En laten we maar even heel eerlijk zijn: uw correspondent, ondergetekende, de Beer van de Noordwesthoek, zou z’n boot ook eerder “Anna” dan “Annemiek” noemen. Maar dat vanzelfsprekend geheel terzijde. Want over Nice en wat er daar allemaal ronddobbert gaan we het dus niet hebben.

Maar wat is er in de eerste etappe van deze, op voorhand al, bizarre Tour dan nog allemaal te beleven? Niet al te veel, op het eerste oog. Maar soms moet je op een parcours speuren naar pareltjes, hoewel die er misschien helemaal niet zijn. En als die er niet zijn, dan moet je gevonden stukjes glas maar oppoetsen en in het zonlicht houden totdat ze schitteren als regenbogen.

Dus een stukje glas, of misschien wel een pareltje, dat we tegenkomen is Levens. Een dorpje met minder dan 5000 inwoners. Levens is in elk geval het hoogste punt van het parcours van etappe 1, dat kunnen de dorpelingen alvast op hun conto schrijven. Maar dat is toch te weinig eer voor dit kleine dorpje in het departement Alpes-Maritimes. En dat weet men in Levens maar al te goed. Het “volkslied” spreekt voor zich:
“Levens ne manque pas de renom et de gloire Ici est né l’Enfant de la victoire, Illustre Masséna, victorieux de Zurich, Pauvre de naissance mais d’honneur tant riche.”
Of in gewoon Nederlands:

“Levens ontbreekt het niet aan roem en glorie:
Hier werd geboren het kind van de overwinning,
Illustere Masséna, zegevierend over Zürich,
Arm van geboorte, maar zo rijk aan eer.”

Kom er in Nederland maar eens om. Misschien dat Ron Jans in Zwolle als “history maker” een soortgelijke status heeft, maar die meneer Masséna was echt wel een serieuze, of om het in wielertermen te zeggen: “dat was geen gewone”.

Meneer Masséna werd door Napoleon Bonaparte namelijk benoemd tot “Maréchal d'Empire” en dat is een eer die slechts 25 anderen zich kunnen toe-eigenen. Bovendien was meneer Masséna er ook nog in geslaagd om zich de titel Hertog van Rivoli te verschaffen, maar dat had vooral te maken met een vrij succesvolle militaire campagne die hij voerde in dat kleine stadje aan de rivier de Adige. Zijn doortastendheid was hierbij zelfs voldoende om een straat in Parijs naar deze slag vernoemd te krijgen; namelijk de Rue de Rivoli. Nu moet je over zo’n titel ook niet al te serieus worden, want de grote Bernard Montgomery ging door het leven als de Burggraaf van El Alamein en een Brit die het nog slechter getroffen had, namelijk admiraal Bruce Fraser, moest het doen met de titel Baron van de Noordkaap. Daar lopen de rillingen je toch echt wel van over de rug.

Kennelijk vond de grote keizer Napoleon dat ook wel (great minds think alike) dus die verzon gewoon even een nieuwe titel voor Masséna. Onze Andre M. was naast hertog plotseling ook prins. Prins van Essling, om precies te zijn. En enigszins typisch is dat wel, want bij Essling werden de Fransen gruwelijk in de pan gehakt door de Oostenrijkers. Kennelijk kon dat toen allemaal nog, maar inmiddels zijn we wel wat verder geëvolueerd. Want de kans dat we in de 20e/21e eeuw Clarence Seedorf belonen met een onderscheiding als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau omdat ie zo manmoedig een penalty heeft gemist lijkt me klein. Recapitulerend: Levens stelt als stadje geen donder voor, maar soms wordt er toevalligerwijs een grootheid geboren. Dat kan gewoon gebeuren: in Bethlehem lag plotseling ook een knaapje in een voederbak die de wereld zou veranderen en daar doen we ook niet moeilijk over.

Is er over etappe 1 nog meer te melden? Niet echt. Het peloton komt ook nog door Castagniers, dus de abdij daar is misschien wel het benoemen waard. Herbert heeft pijn aan de rug, dus het kastelenboek blijft waarschijnlijk dicht. Heel godvrezend zijn de nonnen ter plekke niet, want ze houden zich voornamelijk bezig met het maken van chocolade. Een soort Oempa-Loempa’s in habijt dus.

De enige vraag die nog blijft staan is: eindigt Cees Bol in de punten? A demain!
veluweracer 29 augustus 2020 10:44
Om 20 km lang als kopgroep het peloton voor blijven op een stuk in dalende lijn is geen sinecure. Zo'n groepje zal uit minstens een paar man moeten bestaan die onderaan de laatste heuvel toch al snel een minuut of 4 à 5 nodig zullen hebben om uit de greep te blijven van het jagende peloton. Dus niet lekker nakeuvelend over het indrukwekkende achterland van Nice naar de streep toe uitbollen met je vlucht makkers om ze aldaar er even op te leggen.
De zwarte trui 29 augustus 2020 10:48
Serieus gevaarlijk afdalinkje .. zie ik in La Course. Gaat wel een sleutelbeentje kosten straks.

Lotto Soudal is out bij volgende positieve corona test binnen 7 dagen? Regel bevestigd door organisatie.
Eindhovuh 29 augustus 2020 10:52
Iedereen nog fris dus op zeker een massasprint. Hopelijk vallen de valpartijen mee, maar vrees ervoor.
veluweracer 29 augustus 2020 10:53
De onduidelijk rondom die regelgeving noopt u tot het stellen van vragen erover.
Frederik D. 29 augustus 2020 11:30
Nu.nl

In het nieuwsbericht van hierboven staat onder meer:

- De Tour de France heeft de versoepeling van het coronaprotocol zaterdag weer teruggedraaid. Een ploeg wordt nu tóch uitgesloten van verdere deelname bij twee positieve tests onder de renners en staf binnen zeven dagen.

Vrijdag meldde wielerbond UCI nog dat een ploeg pas naar huis zou moeten als twee renners binnen zeven dagen positief zouden testen. Na tussenkomst van de Franse overheid is die versoepeling nu weer teruggedraaid.-

Volgens mij klopt het bericht niet helemaal. Maar in elk geval, de regels zijn ontsoepeld.
veluweracer 29 augustus 2020 11:46
Maar Lotto Soudal mag met twee posits in de omkadering van de ploeg toch starten. Volgens de regels van eergisteren.
Horsie is back 29 augustus 2020 12:34
Running on empty van Jackson Browne kan weer uit de platenkast. Deignan of voor Horsie nog steeds Thin Lizzy is een tijdje uit beeld geweest, maar weer terug!
Andere Peter 29 augustus 2020 14:07
Wuyts is gisteren de hele dag bezig geweest met antwoord van ASO en UCI krijgen op de vraag wanneer de uitslag geldig is. Want het reglement voorziet niet, he? Is de uitslag geldig als de Tour na 19 etappes wordt gestaakt? Na 13 etappes? Hij verwondert zich serieus dat hij geen antwoord krijgt. Lijkt mij echter volkomen logisch dat ASO en UCI tevoren niet ingaan op allerlei wat-als-kwestie. Dan moet je op 10.000 situaties een beleid maken. Uiteindelijk hoef je in de praktijk maar op 1 situatie te reageren. Je kunt later alleen maar last krijgen van de antwoorden die je nu geeft.

Koers over ongeplaveide wegen.
Pyama 29 augustus 2020 14:29
Grellier Schar en Gautier meteen weg. Verder slapen maar weer
Andere Peter 29 augustus 2020 14:33
Kan wel een leuke Tour voor de Belgen worden. Veel vrijbuiters die in staat moeten worden geacht een rit te kapen. Van Avermaet, Naesen, De Gendt, Stuyven, Gilbert, Benoot, op een andere manier Van Aert...
tvm 29 augustus 2020 14:45
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grellier Schar en Gautier meteen weg. Verder
> slapen maar weer

Ah, direct de week van de geeuw afwerken dus?
Pyama 29 augustus 2020 14:54
Je zou toch wat meer strijd verwachten voor de eerste ontsnapping. Het regent trouwens.
Pyama 29 augustus 2020 15:14
Valpartij met oa Pozzovivo Bennett en Hermans
Eindhovuh 29 augustus 2020 16:01
Dit meen je niet. Een wissel in het team van de NOS, met nog 87km te gaan wordt Stef Clement vervangen door Maarten Ducrot.
Wie verzint zoiets.
Pyama 29 augustus 2020 16:46
Op achterstand: Ewan Degenkolb Viviani Nizzolo
Pyama 29 augustus 2020 17:01
Tony Martin legt het blok erop. Astana en UAE zijn nog in overleg. Heb de indruk dat zij willen koersen.
Slimmerd 29 augustus 2020 17:03
Astana gaat koersen, Lopez op zijn bek



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2020 17:04 door Slimmerd.
Pyama 29 augustus 2020 17:03
Astana nu met 4 man die de boel op gang trekken. Een van de Astana’s mist de bocht.
Eindhovuh 29 augustus 2020 17:08
Slimmerd 29 augustus 2020 17:19
Allemaal terug
Slimmerd 29 augustus 2020 17:31
Slimmerd 29 augustus 2020 17:47
19km, Cosnefroy heeft 12"
Slimmerd 29 augustus 2020 17:52
Gegrepen op 13.5km
Slimmerd 29 augustus 2020 18:05
1km tot de sprint, Van Aert gaat meedoen
Slimmerd 29 augustus 2020 18:06
1. Kristoff
2. Pedersen
3. Bol
4. S. Bennett
5. Sagan
6. Viviani
7. Nizzolo
8. Coquard
9. Turgis
10. Stuyven



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2020 18:11 door Slimmerd.
Slimmerd 29 augustus 2020 18:08
Heeft volgens mij toch laten lopen
Andere Peter 29 augustus 2020 18:10
Rondde rode vlag weggedrongen. En daarna liet hij lopen.
De zwarte trui 29 augustus 2020 18:22
O, o Pinot

In de safe zone en toch ook niet. Kom d'r maar in met de regels om het veiliger te maken.

Meds bevestigt nog maar eens dat ie vrij rap is.

Cees met zicht op de zege.

Vreemd begin van deze tour
JW 29 augustus 2020 18:25
Rot begin, de regen verpestte de etappe.
Chapeau voor de renners die het blok op het peloton legden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2020 22:35 door JW.
Curzio 29 augustus 2020 18:35
Lopez zelf ook nog, een wonder dat hij min of meer ongedeerd blijft. Astana de risee van de dag.
Curzio 29 augustus 2020 18:37
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat aan het eind van zo'n etappe, waar de schade nog niet duidelijk is (Bennett oa) en het peloton compleet is, een Van Aert zich in de sprint gaat mengen. Ook tegen alle berichten in. Als je nu een groep van 50 hebt of het loopt bergop, oke, dan heb je ook een serieuze kans, maar dit zijn onnodige risico's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2020 18:39 door Curzio.
Horsie is back 29 augustus 2020 18:44
Als een moderne racefiets in vergelijking met die van Joop Zoetemelk over 1 km in een 5% afdaling 22% sneller is door niks meer te doen dan te gehoorzamen aan de Wet van de Zwaartekracht, is het dan zo gek om te veronderstellen, dat regen in een afdaling en moderne racefietsen geen gelukkig huwelijk beschoren is?
En dan laten we olie even buiten beschouwing.

Kom ik thuis in de veronderstelling, dat de possy al lang weer op stal is, maar nee, krijg ik hemeltergende taferelen en een boze Robert Gesink voorgeschoteld.
Luijt 29 augustus 2020 18:48
Niet koersen als het regent is ook weer zo wat
Andere Peter 29 augustus 2020 18:48
Ik zie geen overdreven extra risico. Het leek er zelfs op dat de inhouders onder die 3-km-vlag ten val kwamen (rondom Pinot).

De afspraak is (ook steeds herhaald): eerst de belangen van Roglic/Dumoulin verdedigen. Als er daarna een kans is, dan bekijken. Ik had de indruk dat het signaal dat de 3km-regel zou worden gehanteerd een rol speelde in de voorzichtige poging van Van Aert om zich even te mengen. Je kunt heel soms met veel geluk als vanzelf in het juiste wiel terechtkomen. Na wat gedrang onder de rode vlag was duidelijk dat dit niet meer zou gebeuren en direct liet Van Aert lopen.

Niks gewonnen, niks verloren. Ik denk dat een toevallige ritzege ook voor de kansen van de kopmannen alleen maar prima zou zijn.
Luijt 29 augustus 2020 18:55
Snap ik ook niet. Aan de andere kant ook wel leuk als Van Aert zich niet aan de afspraken (zo die er waren) houdt.
Kadaverdiscipline past meer bij Ineos, Astana e.d.
Frederik D. 29 augustus 2020 18:58
Over tien jaar heb je het alternatieve wielrennen, digitaal wielrennen op de hometrainer thuis of in een hall. Men kan zelfs vallen simuleren. Eenmaal gevallen and you 're out. Maar zelf ga ik niet kijken want ik hou toch van echt.
Frederik D. 29 augustus 2020 19:03
Maar JV heeft zich olv Zeeman grondig voorbereid, zo gaat het verhaal, en minutieus het team van Ineos bestudeerd. Er is geen plaats voor eigengereide renners in JV. Daarbij komt ook nog dat Van Aert wellicht een zeer belangrijke schakel is. Die mag niet zijn kruit verschieten en niet gedeerd raken. Zo'n Gesink, oké, tot daaraan toe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2020 19:03 door Frederik D..
Frederik D. 29 augustus 2020 19:05
Schijnmanoeuvre.
Slimmerd 29 augustus 2020 19:26
DNF Valls
OTL Degenkolb
ton duk 29 augustus 2020 19:41
Daar mag de achterstand van Sivakov ook bij : 13 minuten en grootste verliezer vd dag
Gr
Andere Peter 29 augustus 2020 19:42
Goed gereageerd door de renners. Die voelen het beter aan dan een jury ooit vanuit de auto zou kunnen.

Zou je iets met materiaal kunnen? Het is toch wel bijzonder dat iedereen dit aan ziet komen en we als lemmingen tegen de vlakte gaan. Waarom geen regenbanden? Of een andere variant? Ik zou niet willen dat renners elkaar beconcurreren met riskante bandenkeuzes en ik zou ook fietswissels willen beperken. Maar je kunt wel nadenken over een jury die 's morgens zegt: vandaag is bandentype X verplicht. Dan maar met iets meer weerstand, iets eer grip, iets minder hard in de sprint.
JW 29 augustus 2020 19:57
Als het regent na wekenlang droogte, dan wordt het op zo'n met olie etc. op het asfalt net zo spekglad als een met ijzel bedekte weg. Ik herinner me nog andere Touretappes die ontsierd werden door massale valpartijen. Als je dan ook nog zo'n bochtige afdaling af moet helpt m.i. maar één ding: langzaam en behoedzaam rijden.
Frederik D. 29 augustus 2020 20:35
In plaats van slicks thicks.
Slimmerd 29 augustus 2020 21:20
Gaan we drie weken Wout-van-Aert-gejank krijgen bij Vive Le Velo trouwens?
Andere Peter 29 augustus 2020 22:28
Vanmiddag op Sporza in een interview kondigde Van Aert wel degelijk aan dat hij zijn kans mag gaan als er verder geen nadelen voor de kopmannen zijn. Ik snap niet waar het beeld vandaan komt dat hij helemaal niets zou doen. Dit stelde niks voor, het was ook niet onveiliger dan niets doen (zie Pinot).
Andere Peter 29 augustus 2020 22:31
Zoiets ja. Maak er een dikke banden race van. Met minimale dikte. Dan sta je ook dichter bij Gino Bartali, Philippe Thys, Alfredo Binda en Hippolyte Aucouturier.
Horsie is back 29 augustus 2020 22:59
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zoiets ja. Maak er een dikke banden race van. Met
> minimale dikte. Dan sta je ook dichter bij Gino
> Bartali, Philippe Thys, Alfredo Binda en Hippolyte
> Aucouturier.

Ook nog zijwieltjes? Zeker op een moderne racefiets is er sprake van een buitengewoon wankel evenwicht. Comfortabel op een uralter Holland Rad gezeten kun je volgens mij gerust naar beneden rijden. Niet dat ik dat voor ga doen, overigens.
Eqquipo 29 augustus 2020 23:01
Werd er door, of over Wout gejankt?
Slimmerd 29 augustus 2020 23:16
Over, zeker niet door
Eqquipo 29 augustus 2020 23:35
Hoe zit t ook weer? Draagt Pedersen morgen groen en mag Bol dan toch de witte trui aan?
Prikdude 30 augustus 2020 00:51
Nu je dit zegt: bij elke (Tour-) trui zou er een variant moeten zijn waarover de regenboog gebonden zit (of gulden Euro anjer).

Het zou trouwens goed zijn voor Lopez als men hem morgen pluche ezelsoren op zet. Zoals Dumoulin bijkans z'n eigen poep vrat. Anders is het einde carrière.
Slimmerd 30 augustus 2020 06:39
Ik las dat Sagan groen draagt, Pedersen geen leider in dat klassement, dus gaat WK trui voor..

Geen idee of wit daarna belangrijker is dan de WK trui
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen