Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

West-Vlaamse 2e jaars belofte rijdt eindpodium in fenomenale Giro: “Ben klaar voor de profs”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 09 september 2020 07:01
Quote

West-Vlaamse 2e jaars belofte rijdt eindpodium in fenomenale Giro: “Ben klaar voor de profs”

September 8, 2020

Fenomenale prestatie afgelopen week van Henri Vandenabeele uit Dentergem, die 2e overall werd in de bij de beloften zeer hoog aangeschreven Giro d’Italia U23. De West-Vlaamse klimmer van Lotto Soudal U23 moest enkel zijn meerdere erkennen in supertalent Tom Pidcock. Hou u vast, want hier is de volgende Belgische topklimmer in spe al.



Met welke ambitie was je naar Urbino, startplaats van de Giro d’Italia U23, afgereisd?
Henri Vandenabeele: “Met het gedacht om een top 10 te rijden en voor een etappezege te strijden. Ik wist dat de conditie goed zat en dat die ambitie redelijk realistisch was om waar te maken.”

Wat had Tom Pidcock meer om deze Giro te winnen?
Henri Vandenabeele: “Hij was gewoon de beste. Pidcock staat natuurlijk gekend als een groot talent, het is een plezier om te kunnen duelleren met hem. Vooral in etappe 4 verloor ik het meeste tijd en had ik mijn minste dag. In etappe 2 en 3 had ik 2 kleine valpartijen gehad en die zaten uiteindelijk wel wat in mijn lichaam. Maar ook zonder die valpartijen had Pidcock de Giro gewonnen.”

Had je op de klim naar Montespluga kruit verschoten dat je in de slotrit naar Aprica miste op de Mortirolo?
Henri Vandenabeele: “Als je rijdt voor een klassement moet je natuurlijk volle gas gaan, dus dan verschiet je uiteraard wat kruit, maar dat doet iedereen. Uiteindelijk had ik de laatste dag uitstekende benen, dus dat is wel een goed teken. Op de Mortirolo bovenkomen met Pidcock was dan ook een mooi moment, zeker als je weet dat het podium voor het grijpen ligt.”

Lag dat eindpodium vooraf binnen de verwachtingen/mogelijkheden?
Henri Vandenabeele: “Op voorhand zat ik met een top 10 in gedachten en misschien eens meespelen voor een ritzege. Na dag 1 zat ik er al dichtbij met een 2e plaats. Ik was toen een klein beetje ontgoocheld want daar winnen had mijn Giro al geslaagd kunnen maken. Uiteindelijk is dat met een 2e plaats in het eindklassement snel vergeten. Dat had ik op dat moment nog niet zien aankomen, er was ook wat twijfel bij mezelf aangezien ik vlak voor de Giro wat last had van mijn wijsheidstanden. Gelukkig ben ik gevrijwaard gebleven.”

Wat heb je finaal geleerd uit deze Giro?
Henri Vandenabeele: “Dat ik echt wel gemaakt ben voor het klimwerk, maar dat ik ook in overgangsetappes mijn mannetje kan staan. Het is belangrijk om ook in dat soort ritten kansen te zien voor het klassement. Wat ik ook gemerkt heb, is dat je ook in de vlakkere etappes met een andere ingesteldheid start als je dicht staat in het klassement. Er is dan meer stress om tijd te verliezen.”

Vorig jaar werd je als 1e jaars belofte 19e in de Giro d’Italia U23, nu 2e. Hoeveel beter ben je geworden?
Henri Vandenabeele: “Ik heb duidelijk een stap gezet en had vooraf ook het gevoel dat ik beter voor de dag zou komen. Vorig jaar kwam ik bij de beloften in de hoop mij eens te laten zien. Ik vond het toen al een mooie prestatie om 19e te worden en zo groeit het vertrouwen wel. Toen reed ik in de Alsace naar een 8e plaats in de koninginnenrit, waar er toch wel een sterk deelnemersveld koerst. Met die prestaties in gedachten was ik begin dit seizoen al met een andere ingesteldheid te koersen: meedoen om de prijzen.”

Heb je tijdens corona meer bergop kunnen trainen, of net niet? Hoe overschouw je die periode?
Henri Vandenabeele: “Tijdens de lockdown was het uiteraard niet mogelijk om in het buitenland te trainen. Maar vanaf juli kon dat wel en trok ik met Ben Baele en Luca Van Boven op hoogtestage naar Livigno. Een ideaal moment om dit te proberen nu er toch geen koersen waren. Vorig jaar trainde ik eigenlijk nooit in de bergen, dus ik wist dat er daar nog progressie lag. Uiteindelijk is dat ook duidelijk gebleken.”

Voel jij je klaar om na 2 jaar bij de beloften de stap te zetten naar de profs?
Henri Vandenabeele: “Ja, ik denk dat ik klaar ben om de stap te zetten. Maar toch heb ik het gevoel dat ik niet volledig klaar ben met de beloftencategorie. Ik word nu wel 2e in 1 van de grootste koersen die er zijn, maar uiteindelijk heb ik wel nog geen koers gewonnen. Nog een jaartje bij de U23 rijden zou die overstap wel gemakkelijker maken voor mezelf, denk ik. En ik zou graag ook nog koersen als de Ronde van Vlaanderen willen ontdekken, dat was dit jaar niet mogelijk. Het is natuurlijk allemaal nog afwachten wat ik precies ga doen, maar daar zal wel snel duidelijkheid in komen.”


[wielerverhaal.com]

Erg prettig dat er in België een nieuw klimwonder is opgestaan. Ook al heeft dat kleine landje momenteel over wielerwonderen niet te klagen. Want de beste klassiekerrenner van de wereld is een Belg namelijk Van Aert. De beste ronde renner van de wereld is een Belg namelijk Evenepoel die ook de beste tijdrijder is. En de beste sprinter van de wereld wordt ook al een Belg namelijk Jordi Meeus. Maar in de breedte kan het nog beter want het uitvallen van Evenepoel door pech laat toch wel een gat achter. Voor kleine landen zoals België is het natuurlijk niet gemakkelijk om een brede basis op te bouwen. Dus elk exceptioneel talent dat zich aandient is zeer welkom. Daarom ben ik blij dat Henri in 2021 vast wel in de WT te bewonderen zal zijn. Zij jullie daar ook erg blij mee?
Clavan 09 september 2020 07:34
Ik ben er super blij mee. Ik heb gelijk mijn handdoekje erbij gepakt.
Luijt 09 september 2020 07:53
Ja, heel blij ben ik er mee.
Nelis! 09 september 2020 08:35
Oké Ulrich, ik weet dat je weer sneu aandacht loopt te trekken, maar toch een serieuze vraag aan je. Pogacar en Bernal hebben ongeveer dezelfde leeftijd als Evenepoel. Denk je dat Evenepoel de beste ronderenner is/zal worden?
Curzio 09 september 2020 08:37
Ook blij mee hier.
Iwan 09 september 2020 08:38
Over twee jaar naar de geel zwarten, waar hij het vak kan perfectioneren door met Roglic te werken. Daarna kan hij hem vervangen.
Andere Peter 09 september 2020 08:42
Ook blij met deze potentiële knecht voor Sam Oomen.
tvm 09 september 2020 09:31
Nelis! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oké Ulrich, ik weet dat je weer sneu aandacht
> loopt te trekken, maar toch een serieuze vraag aan
> je. Pogacar en Bernal hebben ongeveer dezelfde
> leeftijd als Evenepoel. Denk je dat Evenepoel de
> beste ronderenner is/zal worden?

Het lijkt me evident dat Pogacar en Bernal al meer bewezen hebben in het echte werk.
Moet er meer worden gedaan dan de tour winnen, of meerdere etappes in grote rondes winnen en podium rijden? En dit seizoen gewoon dunnetjes overdoen?

De onfortuinlijke val van Remco voorkomt dat hij had kunnen aantonen in het spoor van deze 2 heren te zitten (daar waar ze vorig jaar dus al waren).
Aan de andere kant heeft hij zich zelf onder druk laten zetten door Nibali, wat dus ook een (gebrek aan) kwaliteit is.
tvm 09 september 2020 09:34
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2020 09:34 door tvm.
tvm 09 september 2020 09:34
Benieuwd of dit wel een echt talent is, en niet zo'n wannabee topper als Vanmarcke, Van den Broeck, Stuyven, Wellens, etc.
Of erger nog: de praatjesmakers Naesen en Bakelants.
Wanny 09 september 2020 10:17
Hij verliest het van een veldrijder. Dat wordt niks.
Horsie is back 09 september 2020 12:06
Twee zaken vielen me op. Wint ie wel eens en krijgt deze baby giro runner up thuis wel genoeg te eten?
veluweracer 09 september 2020 17:08
Zijn hematocrietwaarde bepaalt zijn toekomst. Hij moet nog een behoorlijke marge hebben om te verbeteren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen