Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

107th Tour de France (2.UWT) Stage 17 » Grenoble › Méribel - Col de la Loze (170k)

Gepost door Clavan 
Clavan 15 september 2020 20:17





Uitslag 16e etappe Tour de France 2020
1. Lennard Kämna (Dui)
2. Richard Carapaz (Ecu) + 1.27
3. Sébastien Reichenbach (Zwi) + 1.56
4. Pavel Sivakov (Rus) + 2.34
5. Simon Geschke (Dui) + 2.35
6. Warren Barguil (Fra) + 2.37
7. Tiesj Benoot (Bel) + 2.41
8. Nicholas Roche (Ier) + 2.47
9. Quentin Pacher (Fra) + 2.51
10. Julian Alaphilippe (Fra) + 2.54

20. Miguel Ángel López (Col) + 16.48
21. Tadej Pogacar (Slo) z.t.
22. Primoz Roglic (Slo) z.t.
23. Richie Porte (Aus) z.t.
24. Mikel Landa (Spa) z.t.
25. Enric Mas (Spa) z.t.
26. Adam Yates (Gcool smiley z.t.
27. Rigoberto Uran (Col) z.t.
30. Tom Dumoulin (Ned) + 16.55
36. Nairo Quintana (Col) + 17.23

Klassement na 16e etappe
1. Primoz Roglic (Slo)
2. Tadej Pogacar (Slo) + 0.40
3. Rigoberto Uran (Col) + 1.34
4. Miguel Ángel López (Col) + 1.45
5. Adam Yates (Gcool smiley + 2.03
6. Richie Porte (Aus) + 2.13
7. Mikel Landa (Spa) + 2.16
8. Enric Mas (Spa) + 3.15
9. Tom Dumoulin (Ned) + 5.19
10. Nairo Quintana (Col) + 5.43

De 17e etappe van de Tour de France gaat naar de nog niet eerder in de Tour bedwongen Col de la Loze. De slotklim heeft passages met stijgingspercentages van over de 20%. De race start in Grenoble, is 168 kilometer lang en voert onderweg over de Col de la Madeleine.

De Col de la Loze kón ook niet eerder in de Tour opgenomen worden om de simpele reden dat de pas onbegaanbaar was voor de gele karavaan. Tot afgelopen juni kon je niet hoger komen dan het vliegveld(je) van Méribel op ongeveer 1.800 meter hoogte. Sindsdien zijn de laatste 6 kilometer van een gladde laag asfalt voorzien en nu komt de Col de la Loze tot een hoogte van 2.304 meter.

De slotklim begint in Brides-les-Bains en is liefst 21,5 kilometer lang. Het stijgingspercentage schommelt meestal rond 7%, maar de achttiende en negentiende kilometer springen eruit met stijgingen van meer dan 11% gemiddeld. Daarin zitten ook die stukken die met meer dan 20% naar de hemel wijzen. Ook de laatste 2,5 kilometer mag er wezen met een constante helling van tegen de 10%.

Gaandeweg de beklimming komen de renners langs de skischans van de Olympische Spelen van 1992 in Albertville. Da’s natuurlijk leuk voor Primoz Roglic.

Onderweg naar de slotklim is het trouwens ook niet eenvoudig. Na een vlakke aanloop van 100 kilometer verschijnt de Col de la Madeleine ten tonele. Dat is een monster van 17,1 kilometer lang en een gemiddeld stijgingspercentage van 8,4%. De eerste 4 kilometer stijgt zelfs met meer dan 10%.

Na de afdaling en een stuk door het Isère-dal stuiten de renners op de slotklim.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 17e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 12.15 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.20 uur.

Bron: CN, Letour, touretappe

INRNG col de la loze
Clavan 15 september 2020 21:28
Inigo 15 september 2020 21:31
Zou Bora op dat ongecategoriseerde stuk omhoog vol gas geven voor Sagans groene trui?
Slimmerd 15 september 2020 21:46
Zullen ze daar na vandaag, weer niets ingelopen, nog in geloven? Bovendien, straks komt Trentin Sagan nog voorbij, pakt vandaag 23 punten en staat op 12 schamele puntjes van Sagan
Heisenberg 16 september 2020 00:04
Lopez, Porte en natuurlijk Pogacar maken een goede indruk. Hopelijk maken hun ploegen oorlog. Dus al strijd op de eerste berg en geen kopgroep met renners die vijf extra rustdagen hebben genomen.
Tinuz 16 september 2020 00:18
Bij de ploeg van Brailsford zijn ze flink de weg kwijt, verrassend genoeg. Ook Rachid Carapaz werd met boter en suiker ingemaakt vandaag/gisteren.

De enige die nog wat zou kunnen uitrichten deze Tour is die Pogacar. Tenzij de twijg van Roglic knakt, wat ik niet onmogelijk acht. Dan stort Jumbo ook in elkaar en is al het (ogenschijnlijke) machtsvertoon een wassen neus. Alle anderen zijn al blij wanneer ze kunnen volgen.
Maar dat is op de zaken vooruitlopen uiteraard.
Horsie is back 16 september 2020 02:01
Ik las het al eerder. De twijg breken. Dat komt wel heel erg over als een dichterlijke vrijheid. Twiggy is toch al heel erg lang geleden. Moderne wielrenners zijn zeker kwetsbaar als het gaat om low bone density, maar 400w trappen gaat ze nog goed af. Sterker nog, gisteren traden ze op de laatste klim toe tot de illustere 500w club. Vandaag is de belangrijkste Tour dag, dus moet Roglic het doen. Als hij maar de stem van zijn vriendin hoort. Na drieën drie keer zo'n beetje de Alp d'Huez opklimmen.
tvm 16 september 2020 07:52
Mocht ik UAE zijn: de ganse vlakke aanloop het gat met de vroege vlucht klein houden: dus max 2 minuten geven. Dan kan De La Cruz de eerste km's bergop zich leegrijden en vanaf dat moment kan Pogacar een aanval plaatsen. Alleen de grote namen kunnen dan nog mee, en zo heeft hij 2 voordelen:
1. weinig vlakke meters, dus een man tegen man gevecht bergop en geen voordeel voor Roglic met zijn vele helpers.
2. hij kan, omdat zijn ploeg de boel in het begin bij elkaar houdt, nog voor de boni's gaan
Slimmerd 16 september 2020 07:57
De la Cruz rijdt natuurlijk niet Dumoulin, Kuss en Bennett eraf, maar dromen mag uiteraard. Ik hoop ook op een vroege strijd tussen de favorieten, maar we moeten daarvoor denk meer hopen op Bahrein, Astana en Movistar qua oorlog maken ipv UAE
Slimmerd 16 september 2020 08:11
Iwan 16 september 2020 08:17
Of de jumbo's raken niet in paniek en rijden op eigen tempo de rit uit. Dan komen ze Pogacar vanzelf wel weer tegen.
Eindhovuh 16 september 2020 08:18
Dat klopt. Maar met weinig vlakke kilometers en een superdag van Pogacar kunnen die mannen het gat ook niet dichtrijden.
Curzio 16 september 2020 08:34
Het lijkt mij ook logischer dat Landa of Lopez een groot offensief inzetten. Pogacar kan beter geduldig zijn en hopen op een mindere dag van Roglic. In die laatste kilometers kan je zo een minuut verliezen en dan helpt een goed team maar weinig.
Slimmerd 16 september 2020 08:45
De dag van 2000+, oftewel de dag dat Valverde weer wat verder wegzakt, voor wat dat uitmaakt natuurlijk
Inigo 16 september 2020 09:13
Alle hoge verwachtingen ten spijt denk ik dat de angst om die laatste 4km stil te komen staan groot zal zijn. Met z’n allen in de jumbo trein dus. Overigens, wanneer was de laatste keer dat er geen oud tourwinnaar in koers was? Die tour die Nibali won?
Eqquipo 16 september 2020 09:14
Het tempo van de superknechten van Jumbo is dusdanig hoog dat strijd vooralsnog niet mogelijk is. In die zin is het 'hopen' op een mindere dag van Tom en co. Al zie ik wel graag Roglic winnen. (Of Dumoulin natuurlijk, maarja.)
Heisenberg 16 september 2020 09:29
Dat klinkt een beetje als Froome en Dumoulin in de Giro van 2018.
Eqquipo 16 september 2020 09:33
Haha, normaal gezien wel ja. Al viel dat vorig jaar goed mee de laatste 3 bergetappes die allemaal boven de 2000meter waren.

Valverde rijdt nu beter dan begin van de Tour en heeft top 10 in het verschiet, Quintana is niet in orde en het is niet ondenkbaar dat Tom geparkeerd komt te staan als hij veel werk heeft moeten verzetten. Dus wie weet. Vamos Valverde! De ultieme wielrenner.
Eindhovuh 16 september 2020 09:54
Ja in die zin kan dit een soort Waalse pijl/AGR worden.
Frederik D. 16 september 2020 11:12
En dan is Pogacar wellicht explosiever dan Roglic. Die veertig secondes zijn zo best terug te pakken. Maar voor hetzelfde geld geldt: de taaie Roglic klampt aan, wringt zich naast Pogacar en pakt op de laatste 100 meter vijf secondes plus wat boni's. Dus weet ik veel. Maar speculeren blijft leuk. En misschien wordt het vandaag enigszins spannend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 11:15 door Frederik D..
JW 16 september 2020 11:42
De rit van vandaag kan bijna onmogelijk een meerderheid van de kijkers tevreden stellen.

Als de gele brigade de hele dag de groep favorieten aanvoert, en alle concurrenten in hun wiel wachten tot de laatste steile kilometers om dan alsnog van Roglic te verliezen, is het een saai en voorspelbaar verloop. En wint JV deze Tour net zoals hun voorgangers Ineos, Sky, USPostal enz. dat deden. Knap maar saai.
Als Pogacar in dit scenario in die slotkilometers nog een handvol seconden en bonificaties binnen haalt heeft JV zijn overmacht heel slecht uitgebuit.

Als de gele brigade onder een spervuur van verenigde concurrenten bezwijkt, inclusief Roglic die instort, valt er heel veel aan te merken op de door JV in de afgelopen dagen gehanteerde taktiek.
Etc.

Mijn voorkeur voor winst van deze Tour gaat nog steeds uit naar JV.
Maar de Sky-imitatie verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 11:43 door JW.
Wanny 16 september 2020 11:45
Het is te hopen dat er vandaag wat vuurwerk komt tussen de favorieten. Tot nu toe is het een Tour om snel te vergeten wat betreft de strijd om het geel.
Frederik D. 16 september 2020 12:14
Ik vind die sky-imitatie op zich prima, mits natuurlijk goed uitgevoerd. Aan slechte imitaties heeft men niets. Het gaat om de eindwinst in het AK. En als je die eindwinst mede kunt pakken door je ploeg verstandig te laten rijden, dan petje af. En al oogt het niet heel erg spectaculair, er is altijd die onderhuidse spanning of de toegepaste tactiek slaagt en of Pogacar toch sterker is.

Maar ik zie Dumoulin vandaag wel zijn toptiennotering verspelen.
Slimmerd 16 september 2020 12:16
JW 16 september 2020 12:22
Is de toptiennotering van Dumoulin een doel van JV ? Of van Tom zelf ?
Het is me afgelopen weken niet echt opgevallen.

Misschien hecht de sponsor er wel aan ?
Slimmerd 16 september 2020 12:24
Ik zie hem zelf eigenlijk nog steeds wat stijgen in het AK
Slimmerd 16 september 2020 12:32
De Gendt doet mee aan de Tour , ze r vandaag de eerste vlucht op met Neilands en Perichon
Sub Culture 16 september 2020 12:36
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 12:36 door Sub Culture.
Curzio 16 september 2020 12:43
Ongelukkigste ploeg van deze Tour?
Slimmerd 16 september 2020 12:45
Sagan mechanische pech (of lek) en meteen Trentin en Bennett vooraan..
Slimmerd 16 september 2020 12:45
Deze stapt bewust af ivm WK Tijdrijden
Horsie is back 16 september 2020 12:52
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dan is Pogacar wellicht explosiever dan Roglic.
> Die veertig secondes zijn zo best terug te pakken.
> Maar voor hetzelfde geld geldt: de taaie Roglic
> klampt aan, wringt zich naast Pogacar en pakt op
> de laatste 100 meter vijf secondes plus wat
> boni's. Dus weet ik veel. Maar speculeren blijft
> leuk. En misschien wordt het vandaag enigszins
> spannend.

Dat duurt op zijn minst 40 seconden.
Bij een gemiddelde snelheid van de winnaar van 20 km/h bergop kan de winnaar alleen 40 seconden terug pakken als de "runner-up" op 1 km van de meet nog maar voor 82% presteert in vergelijking met de winnaar; bij 2 km voor 90%; bij 3 km voor 93% en bij 4 km voor 95%.

Bij grote ronde's verkeren de diehards altijd in grensbereiken, daar waar dingen snel vloeibaar kunnen worden. De toppers presteren in het segment 99-100%. Dus als er grote verschillen dienen te ontstaan, moet er sprake zijn van een scherpe inzinking (kan ook relatief) van één van beiden. Maar zolang dat niet het geval is blijft het spannend. Het wielrennen is echter ook een ploegenspel, het is hier niet 1 op 1, hoogstens in de eindfase.

Het is altijd een andere zaak als iemand bij Hoevelaken rechtsaf slaat. grinning smiley

Ik heb het niet geturfd, maar krijg wel stellig de indruk, dat meer prikkers denken, dat Roglic het gaat afleggen tegen Pogacar dan andersom, terwijl laatstegenoemde wel 40 seconden achter ligt.
Slimmerd 16 september 2020 12:52
150 km

De Gendt
Juul-Jensen 14"
Peloton 25"
Horsie is back 16 september 2020 12:55
Voor de schoonheidsprijs in de sport moeten we toch zijn bij de meisjes, die met bal, knots en hoepel in de weer zijn. Of alternatief met een knijper in de neus.
Slimmerd 16 september 2020 12:57
De Gendt bijgehaald door een groep van een kleine 20 renners.

Peloton 21"
Slimmerd 16 september 2020 12:59
EF op kop van peloton en ook Cosnefroy daar op voorste plekken
Slimmerd 16 september 2020 13:01
Kopgroep

Israël Start up; D. Martin, Politt en Van Asbroeck
AG2R; Cherel en Naesen
BORA; Grossschartner en Kämna
Deceuninck; Alaphilippe en Declercq
Ineos; Carapaz en Rowe
Lotto; De Gendt en Kluge
Sunweb; Arndt en Kragh Andersen
Trek; Skujins en Stuyven
Astana; G. Izagirre
CCC; van Avermaet
EF; Martinez
Groupama; Madouas
Mitchelton; Juul-Jensen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 13:02 door Slimmerd.
Slimmerd 16 september 2020 13:03
Maar peloton knalt door en staat al op 15"..

Greipel lost achteraan
Slimmerd 16 september 2020 13:05
We zijn nu op dat klimmetje voor de tussensprint, Ewan lost uit peloton.

o.a. Alaphilippe, G. Izagirre trekken vooraan door
Slimmerd 16 september 2020 13:05
Carapaz, G. Izagirre, Alaphilippe, Kämna en D. Martin nu op kop
Slimmerd 16 september 2020 13:07
Soler, Martinez en Madouas proberen de oversteek nog te maken naar de vijf vooraan
Slimmerd 16 september 2020 13:09
De drie worden opgeslokt door het peloton, al wil Madouas daar nog niet aan geloven

23" voor de vijf vooraan
Slimmerd 16 september 2020 13:12
136km

Kämna, Carapaz, D. Martin, Alaphilippe en G. Izagirre
Peloton 28"
Slimmerd 16 september 2020 13:16
Impey wil solo nu de oversteek nog maken
Slimmerd 16 september 2020 13:18
Peloton gaat nu breeduit, voorsprong naar de 40"

Nog 6km tot de tussensprint
Slimmerd 16 september 2020 13:22
127km

Koplopers
Impey 38"
Peloton 2'04
tvm 16 september 2020 13:23
Kamna gaat de bollen ophalen, en vermoedelijk naar Parijs brengen.
Slimmerd 16 september 2020 13:25
Tussensprint

1. Alaphilippe
2. D. Martin
3. G. Izagirre
4. Kämna
5. Carapaz

6. Impey

7. Bennett
8. Morkov
9. Sagan
10. Trentin



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 13:28 door Slimmerd.
Slimmerd 16 september 2020 13:26
Impey 1'10
Peloton 3'00
Curzio 16 september 2020 13:28
Alaphilippe had nog wat kleingeld over om vandaag in de parkeermeter te gaan stoppen.
Slimmerd 16 september 2020 13:33
117km

Kopgroep
Impey
Peloton 3'52

Carapaz staat op 17'23....
Frederik D. 16 september 2020 13:36
We zullen zien. In elk geval hou jij ons op de hoogte (boven de 2000 meter). smiling smiley
Eqquipo 16 september 2020 13:36
Er waren erg veel ploegen in het begin die meewilden in de ontsnapping, maar nu laten al die ploegen lopen. Terwijl juist deze 40km, vlak, het met niet klimmers is dicht te rijden en de 5 vooraan beginnen dan vermoeid aan de Madeleine. Tiens, de goesting of het geloof zal verdwenen zijn
Eqquipo 16 september 2020 13:49
Tony Martin rijdt een aardig tempo op kop van het peloton waardoor de voorsprong wel oploopt, maar slechts gestaag.

106km

4:41
Horsie is back 16 september 2020 14:01
Even een zijpaadje.
Iemand heeft koud water gegooid over de Ronde ambities van Wout van Aert. Hij wil toch primair een one-day rider blijven, want om een ronderenner te worden moet hij te veel concessies doen aan fysieke proporties en dito training. Begint hij eenmaal aan dat zijpaadje, dan is het een no point of return.

Bron: CW
Slimmerd 16 september 2020 14:08
90km, slechts 5'26
JW 16 september 2020 14:41
Nog maar 4 min doordat Bahrein de kop heeft overgenomen !
Horsie is back 16 september 2020 14:41
Eén lange optocht van werkmieren. Maar waar is de "gekke mier"?
Clavan 16 september 2020 14:43




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 14:48 door Clavan.
JW 16 september 2020 14:47
De stiekemerds.
Hebben zich twee weken goed verstopt !
JW 16 september 2020 14:51
Colbrelli nota bene op kop. 3'37"
En dan straks Poels.
De gele brigade in hun spoor wordt in elk geval nu eindelijk getest !
Curzio 16 september 2020 14:55
Wout voor de zoveelste keer op kop deze Tour.
Eqquipo 16 september 2020 14:57
Hoezo getest, heerlijk voor Jumbo, een ploeg die de Madeleine in gestrekte draf naar boven rijdt.
Curzio 16 september 2020 14:58
De groep is niet groot meer, 40 man ofzo, Cosnefroy probeerde om onduidelijke redenen nog aan te klampen, nu alsnog zwalkend afgehaakt.
JW 16 september 2020 15:06
Poels dunt de groep verder uit.
Nog 6 km naar de top, 2'49" voor de overgebleven koplopers.
Yates zit al geïsoleerd, Quintana al lang gelost.
Curzio 16 september 2020 15:10
Echt knap wat Poels laat zien.

2'29.
Curzio 16 september 2020 15:16
Poels heeft Mohoric een klein beurtje laten doen en pakt nu zelf weer over, Mohoric lost. Kemna teruggepakt, nu aan de staart van de groep.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 15:17 door Curzio.
Wanny 16 september 2020 15:26
Leuk, maar wat brengt dit nu uiteindelijk op voor Landa?
Curzio 16 september 2020 15:27
Beetje regen aan de andere kant van de berg. Of regen, nattigheid, stelt nog weinig voor.

Pogacar pakt als vijfde wat puntjes mee op de Madeleine, opvallend.
Curzio 16 september 2020 15:29
Dat moeten we gaan zien. Uran leek me al niet echt lekker meer te zitten, Yates was geisoleerd geraakt.
JW 16 september 2020 15:29
..en lost Cosnefroy af.

Nog 1'20"

Bahrein leidt ook de afdaling
JW 16 september 2020 15:30
Nog 6 Jumbo's achter de mannen van Landa
Curzio 16 september 2020 15:40
U luistert naar 3FM?
Brieske 16 september 2020 15:45
En ik weet gewoon uit mijn hoofd welke dat zijn....
Slimmerd 16 september 2020 15:48
39km

Carapaz, Alaphilippe en G. Izagirre
Gr. Gele trui 2'40
Slimmerd 16 september 2020 15:49
Van de top-10 alleen Quintana weg.

Pogacar onderweg meegedaan om de bergpunten, leidt nu in dit klassement
Nelis! 16 september 2020 16:19
Dwaze tactiek van de ploeg van Landa. Maar Jumbo zal er blij mee zijn, want anders hadden zij het moeten doen.
Slimmerd 16 september 2020 16:19
Curzio 16 september 2020 16:21
Wacht nou maar even af.
Curzio 16 september 2020 16:26
Poels begint er opnieuw aan op 18,3 km van de finish, peloton op 2'09.
Curzio 16 september 2020 16:29
Elissonde weg, Porte zit alleen.

Edit: voorbarig, Kenny hangt er nog aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 16:33 door Curzio.
El Chaba 16 september 2020 16:32
Inderdaad, die laatste superzware kilometers zijn perfect voor Landa.
betuweracer 16 september 2020 16:32
Koos M., zit je ook te kijken?
Curzio 16 september 2020 16:40
Poels van kop na een tweede beurt van 4 km. Bilbao nu aan het knallen, veel ballast overboord nu.
predator 16 september 2020 17:01
Carapaz goed bezig
Curzio 16 september 2020 17:02
Zeker. En Caruso gaat te traag.
Eindhovuh 16 september 2020 17:04
Wat een aanfluiting dat achter een trage Caruso aanrijden. Niemand doet iets.
Eindhovuh 16 september 2020 17:06
Wat een sof Landa



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 17:08 door Eindhovuh.
predator 16 september 2020 17:07
predator 16 september 2020 17:08
predator 16 september 2020 17:13
Tour is beslist
Curzio 16 september 2020 17:22
Als ze achter Jumbo aanrijden is het ook niet goed. Ik vind het wel mooi wat Bahrein gedaan/geprobeerd heeft. In elk geval een keer je kaarten op tafel gegooid als team. Hoe dat uitpakt met de benen van je kopman dat weet je van te voren niet.
Inigo 16 september 2020 17:25
Mooie tactiek van Jumbo vandaag.
Curzio 16 september 2020 17:25
En de winst van Roglic krijgt hier toch ook wat meer glans, door z'n directe concurrent in elk geval af te houden.
Frederik D. 16 september 2020 17:25
Een mooie rit. Een mooie winnaar. Mooie strijd tussen de Slovenen. Kuss, een mooie helper, zeer mooie. Dumoulin ook goed. En Roglic verstevigt zijn leidende positie. En een mooie col.
Inigo 16 september 2020 17:27
Verharde route een skipiste op is het toch? Mij kunnen de traditionele Alpencols meer beklijven maar het zag er niet slecht uit.
Zou het niet zonder publiek zijn? Dat is dan niet echt gelukt....
Curzio 16 september 2020 17:30
Je vindt Dumoulin niet mooi?
Bummetje 16 september 2020 17:30
Wat een bizarre klim is dit, korte stukjes van 20% afgewisseld met stukken vlak. Ik neem aan dat de kopmannen al eens verkend hadden en enigszins wisten hoe ze hun krachten moesten verdelen. Voor mij als kijker in ieder geval een verademing ten opzichte van de meeste alpencols.
merijntje mortirolo 16 september 2020 17:34
Luijt 16 september 2020 17:34
Dumoulin is op plek 9 toch wel op z'n plek, moet ik constateren.
Goed dat ie zich niet heeft laten uitbollen, dat laatste stuk, maar heeft door geknokt.
En nu maar hopen dat ie nog mooie tijdrit in de benen heeft.
El Chaba 16 september 2020 17:36
betuweracer 16 september 2020 17:36
Een mooie of een goede?
El Chaba 16 september 2020 17:36
Echt een schitterend man tegen man gevecht gezien, vandaag!
Horsie is back 16 september 2020 17:39
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een mooie rit. Een mooie winnaar. Mooie strijd
> tussen de Slovenen. Kuss, een mooie helper, zeer
> mooie. Dumoulin ook goed. En Roglic verstevigt
> zijn leidende positie. En een mooie col.

Ook meer een moeie Dumoulin. Geen schande hoor. Ook een mooi overzicht van de strijd. Ook een mooi macadam geitenpad. Ook hier zie je hoe sterk het collectief is, waarin met minder vermogen gereden kan worden. Zodra dit wegvalt worden de jongens van de mannen gescheiden.

Slecht één dissonant, d'en Onkel Antoine: Merde, omdat Rogla zijn handen boven op het stuur houdt.
Wel nog een mooi interview met Tom Dumoulin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 18:22 door Horsie is back.
Nelis! 16 september 2020 17:45
Zoals ik al dacht, belachelijke tactiek van de ploeg van Landa. Ik heb trouwens niet het gevoel dat Caruso zich leeg heeft gereden voor zijn kopman, die is ook gewoon nog voor zijn eigen klassement gegaan.
Luijt 16 september 2020 17:53
Het lijkt mij niet leuk hier tegenop te moeten fietsen, zo'n plak asfalt recht omhoog.
Nomath 16 september 2020 18:03
Moedig van Bahrein om het initiatief te nemen. Wat heeft een sponsor er aan als ze steeds op de vierde rij zitten? Zo hebben we vandaag gelukkig ook nog een half uur Poels op kop zien rijden. Mooie prestatie van hem na die eerste week achteraan bungelend!
Bovendien kunnen we ook de Dumoulin van nu op waarde schatten. Als kopman van Jumbo zou hij het waarschijnlijk niet beter hebben gedaan dan Porte, Yates en Landa.
Frederik D. 16 september 2020 18:16
Eigenlijk ook wel. smiling smiley Vooral als die verbeten oogt. Maar de mooiste kop? Ik zou het niet zo gauw weten.

Topsport is hard. Bernal gaf op. Best wel zielig. Ik heb met hem te doen. Maar ja, sport is wreed. The Winner takes it all. Overigens een rotliedje.

Er schijnen stads- en plattelandscolumbianen te bestaan. Mijn hart gaat uit naar de laatsten. Stugge, stille jongens zonder praatjes. Dus jammer dat Bernal afhaakte. Maar ja, zijn rug.
Frederik D. 16 september 2020 18:20
Kan gebeuren, hoor, dat een kopman toch minder sterk blijkt te zijn dan men hoopte. Ook dat hoorde bij vandaag. Geen schande. Men probeerde iets en men hoopte het beste ervan. Maar het kwam niet uit de verf. Ook dart maakte het vandaag mooi.
Frederik D. 16 september 2020 18:22
Lijkt mij heel fraai als Dumoulin de tijdrit wint. Maar het WK komt er ook aan. En Dumoulin is in tegenstelling tot sommige andere renners best wel berekenend. Liever wereldkampioen dan een ritje in de tour.
Frederik D. 16 september 2020 18:23
Oké, nu weet ik hoe ik jou kan straffen. smiling smiley
Frederik D. 16 september 2020 18:24
Een goeie van je. En nog mooi ook. smiling smiley
Horsie is back 16 september 2020 18:28
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lijkt mij heel fraai als Dumoulin de tijdrit wint.
> Maar het WK komt er ook aan. En Dumoulin is in
> tegenstelling tot sommige andere renners best wel
> berekenend. Liever wereldkampioen dan een ritje in
> de tour.

De gun factor, maar Roglic en Pogacar strijden onafhankelijk van elkaar wel om de gele trui en de tijdrit eindigt wel met een lastige (zij het korte) klim.
Curzio 16 september 2020 18:29
Dat opgeheven jongenskopje van Kuss is ook wel echt mooi, moet ik zeggen.
Frederik D. 16 september 2020 18:48
Wat vond Dumoulin?


Nu.nl

Meneer Dumoulin zat te freewheelen en genoot van het landschap? Waar was 'ie mee bezig? Als tourrenner heb je geen oog voor de omgeving! smiling smiley Potverdrieviervijf.

En meneer Dumoulin vond zichzelf te zwaar. Nou, dat vond ik eigenlijk ook. Daarom voorspelde ik vanochtend dat ie uit de top tien zou duikelen. Maar nee, hij staat negende. Maar misschien is hij inderdaad iets te papperig. Iets afdunnen en misschien kan hij dan het WK tijdrijden winnen?

Die Dumoulin blijft een mooi figuur. Maar dat geldt voor vele van zijn collega's.

En dan Alaphilippe. Ben een fan van hem. Hij probeerde het vandaag. Maar het zat er niet in. Is het voer van de Lidl echt nou minder dan dat van de Jumbo? Durft Albert Heijn het daarom niet aan een wielerploeg te beginnen? Men is wat men eet.
Frederik D. 16 september 2020 18:52
Mag, hoor. In elk geval, er zijn mooie smoeltjes bij, niet in de zin van esthetisch mooi maar meer in de zin van psychisch expressief mooi.
JW 16 september 2020 19:03
Bahrein durfde vandaag voor de aanval te kiezen, en nam daarmee het risico te gaan verliezen.
Dat gebeurde helaas ook.
Maar dan nog: gisteren stond Landa 7e, en nu nog steeds.
Maar de ploeg toonde wel aan dat ook JumboVisma niet onverwoestbaar is. De meeste locomotieven haakten af voordat ze hun werk op kop konden doen. Toch wel verrassend dat mannen als Cobrelli, Poels, Mohoric en Bilbao tot zoiets in staat waren. Als andere teams (Astana, Trek cs) waren bijgesprongen had dat wellicht nog meer gevolgen voor de gele brigade gehad.
Zonder de aanval van Bahrein is er ook vandaag, op de laatste kilometers na, eigenlijk niks gebeurd.

Dat het vandaag nog een beetje leuk werd was helemaal en vooral te danken aan Bahrein. Maar verder was het, voor zo'n prachtig parkoers, toch een wat teleurstellende etappe
Andere Peter 16 september 2020 19:37
Inderdaad, uitstekende tactiek van BHR. Hier lag de beste kans voor Landa en daar zijn ze vol voor gegaan, waarbij ze óók de bonificaties in het spel wilden houden. Logisch als je naar podium wil en koerst op pakweg 5e/6e/7e plaats. Dan moet de knuppel in het hoenderhok. op zo'n aankomst.Hoe het dan afloopt zegt alles over de persoonlijke krachtsverhoudingen, weinig over de tactiek.

Ik moet ook wel lachen als ik lees dat de tactiek van Jumbo zo goed was. Volgens mij was de tactiek helemaal niet bepalend, hoe graag men dat vaak ook ziet. Alles pakt goed uit omdat Roglic iets beter was dan Pogacar. Topdag voor Jumbo. Als Pogacar nog een extra reservevaatje zou hebben gehad, dan was het helemaal niet ondenkbaar dat hij hier zijn wiel pal voor dat van Roglic zou hebben geplaatst. Dan zou hier een lawine van kritiek zijn losgebarsten. Het scheelde maar 15 sec, zeg me niet dat ze dat tevoren berekend hadden. Puur de inviduele klasse en vorm waren bepalend op deze (geleend van Tom) eerlijke berg.

Sterker nog: met Kuss in het wiel van Lopez hadden ze misschien kunnen gaan voor etappe en voor extra boni-winst van Roglic tov Pogacar (het verschil tussen 3 en 4 is groter dan tussen 2 en 3, het verschil tussen 2 en 4 is nog groter). Kortom, je kunt er alle kanten mee op. De tactiek was niet bepalend.
Andere Peter 16 september 2020 19:40
Tom Dumoulin gaat eindigen in het AK waar hij hoort in deze Tour. Ook zonder helpersrol zou podium volgens mij nooit zijn gelukt. Toms eigen gevoel daarover klopte. De Tour als geheel is gewoon een prima bevestiging dat hij er weer bij hoort.
Andere Peter 16 september 2020 19:47
En ik vond het een fantastische koers op een aankomst die wat mij betreft een instant classic is. Ik snap de teleurgestelde reacties (bv Nelissen) niet goed. Wat verwacht je dan? Dit is de Tour, dit is klassementsrennen. Wees reëel. Als je naar de hoeren gaat, moet je achteraf ook niet klagen dat je maar weinig liefde hebt ontvangen.

Met weinig publiek, dat maakte dat het landschap nog beter in beeld kwam. Coronaproof, dat past wel bij 2000+. Graag deze klim vaker doen dan Alpe d'Huez.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 19:53 door Andere Peter.
Nelis! 16 september 2020 19:51
Sorry, maar ik vond dit wel heel ver verwijderd van een aanval, wat de ploeg van Landa liet zien. Doe mij dan maar de aanvallen van met name de Spaanse ploegen, met vooruitgeschoven renners. Rijd het op die manier kapot, in plaats van een ander kleur treintje voor Roglic.
Nelis! 16 september 2020 19:53
Eens, was een prachtige finale vandaag. Ondanks dat je vandaag genoeg zou hebben aan het kijken van de laatste vijf kilometer, mag deze beklimming vaker worden gedaan.
Andere Peter 16 september 2020 19:57
Ik denk dat Dumoulin in zijn terugkeer aan de wereldtop een ritzege juist beter dan ooit kan gebruiken. Hij was er op de rustdag al mee bezig. van mij mag hij donderdag een minuutje of 5 laten lopen om zich te sparen. Top-10 houdt hij wel vast.

Roglic en Pogacar zijn natuurlijk de besten voor die tijdrit, maar ze gaan nu elke dag tot het gaatje en dat kan ze tav ritwinst in de tijdrit ook opbreken.
Frederik D. 16 september 2020 20:01
De hele klim was mijns inziens spannend. Want men loerde en berekende. Geen echt zichtbaar spektakel aan het begin. Maar dat hoefde ook niet als je wielrennen begrijpt. Beklemmende stilte voor de storm.
Curzio 16 september 2020 20:01
Over de gehele Tour genomen wel. Roglic had waarschijnlijk niet gewonnen zonder een dominante ploeg die bergop het lam kan leggen.
Frederik D. 16 september 2020 20:03
Is mogelijk dat Dumoulin een goede generale wil rijden voor het WK.
Curzio 16 september 2020 20:05
Ik denk dat Dumoulin intrinsiek ook beter is voor die tijdrit dan met name Pogacar maar ook Roglic. Zie het WK tijdrijden in Bergen. En naar het eind van een grote ronde heeft Dumoulin hierin ook meer bewezen dan genoemde heren.

Dus het zal er vooral van afhangen hoe hij ervoor staat qua vorm. Ik denk dat hij wint.
Horsie is back 16 september 2020 20:18
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De hele klim was mijns inziens spannend. Want men
> loerde en berekende. Geen echt zichtbaar spektakel
> aan het begin. Maar dat hoefde ook niet als je
> wielrennen begrijpt. Beklemmende stilte voor de
> storm.

Kijk vooral ook eerst naar de fysiologie van het wielrennen in al zijn facetten. Hoezeer het wielrennen ook als een spel beschouwd mag en kan worden, het is ook vooral een Spel met Grenzen. Pogacar's enige versnelling bijvoorbeeld eindigde als een tractor puller in het rulle asfalt. De wielervolgers zijn volgens mij heel vaak te veel ergens in hun hoofd nog bezig met de brommers van weleer. Hitch was toch ook altijd het spannendst als er hoegenaamd niets gebeurde.
Stümpert 16 september 2020 20:20
Ook eens hoor. Ik zie dit veel liever dan die ongeloofwaardige aanvallen van bijv. Armstrong of Riis die we in het verleden ook wel hebben gezien.
Horsie is back 16 september 2020 20:32
De beste individuele achtervolger van de wereld is zo'n 8% langzamer dan vier, elk op zich veel minder goede achtervolgers. Het wielrennen bij grote ronden is tegenwoordig een team pursuit geworden. Op kop rijden met 60 kph (windstil) met 607W; runner-up 430W, daarna 389W voor de derde en de vierde renner. Bergop liggen de wattages uiteraard lager en is het voordeel van verninderde luchtweerstand bij volgen ook een stuk minder.
Horsie is back 16 september 2020 20:35
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Topdag voor Jumbo. Als Pogacar nog een extra reservevaatje (spinazie van de Jumbo) zou hebben gehad, dan was het helemaal niet ondenkbaar dat hij hier zijn
> wiel pal voor dat van Roglic zou hebben geplaatst. grinning smiley
Andere Peter 16 september 2020 20:36
Akkoord dat dit over de hele Tour een bepalende factor is. Ik zou Roglic nog steeds als favoriet zien.
Prikdude 16 september 2020 20:45
Aantrekkelijke achtbaanklim, Roglic teleurstellend sterk.
Slimmerd 16 september 2020 20:47
Dumoulin hoeft op donderdag natuurlijk geen 5' te verliezen om de tijdrit te kunnen winnen
Cecchini 16 september 2020 20:58
Door Bert Wagendorp

Primoz Roglic won woensdag op de Col de la Loze zeventien seconden op Tadej Pogacar en dat heet in het moderne wielrennen een behoorlijke tik, zo niet een ferme dreun. Rogla staat nu bijna een minuut voor op Poga en dat geldt als een monstervoorsprong die alleen door domme pech nog verloren kan gaan.

In de nabespreking bij Studio Sport werden alle opties nog eens doorgesproken, en stelden de analisten vast dat de koers nog niet is gelopen en dat er nog van alles kan gebeuren. Dat kan ook, Roglic kan nog door de bliksem worden getroffen of een hongerklop van jewelste krijgen, al is dat laatste prachtige fenomeen door de toegenomen diëtistische kennis bijkans uit de sport verdwenen. Ook kan Roglic er om onbekende redenen opeens de brui aan geven.

Misschien heeft hij op een van de laatste dagen de benen niet en zonder de benen is elke wielrenner kansloos.

Waarschijnlijk is dit allemaal niet. In de moderne koers regeert de wetmatigheid en de berekening. Dat komt het kijkgenot niet ten goede, maar je kunt er wel de Tour mee winnen. Het is effectief met acht man achter elkaar naar de laatste klim te buffelen en daar in de laatste kilometer een gat van vier seconden te slaan en de bonusseconden te pakken.

Dat was vroeger heel anders. Had een coureur op een slechte dag drie kwartier verloren, dan wuifde hij dit weg als volstrekt onbetekenend. De volgende dag pakte hij gewoon anderhalf uur terug op zijn naaste concurrenten. Niet dat de koers daarmee was beslist, want één lekke band op het verkeerde moment en je was weer een halve dag kwijt, die je dan maar weer moest zien goed te maken.

Eddy Merckx won de Tour van 1969 met bijna achttien minuten voorsprong op Roger Pingeon, maar bleef tot in Parijs alert want er kon nog van alles gebeuren. Dat gebeurde soms inderdaad: in 1947 begon Pierre Brambilla in het geel aan de laatste etappe, maar toen die was afgelopen stond hij in Parijs opeens derde, op meer dan tien minuten van Robic. Brambilla was hierover zo ontgoocheld, dat hij zijn fiets begroef in de achtertuin.

De tijd nadert met rasse schreden dat ook de seconden van nu veel te onnauwkeurig zullen blijken om tot een beslissing in de Ronde te komen. Net als in andere sporten zullen de verschillen in tienden van seconden moeten worden opgemeten om het podium te kunnen bepalen. Wie halverwege de Tour twee seconden pakt, kan met een gerust hart naar Parijs peddelen: onoverbrugbaar gat.

Goed voor de sport is het natuurlijk allemaal niet. De heroïek en de onverwachte wendingen waaraan het wielrennen zijn populariteit dankt, laten zich niet in tienden van seconden meten – en eerlijk gezegd ook niet in de hele seconden van nu. Er is sprake van ernstige versaaiing.

Er moet weer met minuten worden gesmeten – alleen is even niet duidelijk hoe dat kan worden bewerkstelligd. Controledwang en berekening moeten worden bestreden. Maar hoe?
Horsie is back 16 september 2020 21:20
@Cecchini: je moet er wel even bijzetten, dat jouw mening niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met die van de schrijver. smiling smiley
Prikdude 16 september 2020 21:20
Wij weten het wel, Bertje. Kleinere ploegen, minder grote bergen en meer heuvels. En kasseien.

Maar kom niet aan de grote van de ploegen, dat is ze even heilig als de controleerbaarheid saaiheid van de koers. Want hoe minder mensen kijken, hoe meer sponsoren die lappen voor het wielerbestaan van onmisbare helden als Einhorn, Burgaudeau, Hofstede, Mirza, Troia, Elosegui, Cullaigh, Mertz en Palut.
Cecchini 16 september 2020 21:26
Eqquipo 16 september 2020 21:43
Je kunt de trui ook nog verliezen doordat iemand je heeft zien trainen in Italië, terwijl je op papier in, pak m beet Mexico zat. En dat verhaaltje vrolijk opdist bij de nationale media.

dubbel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2020 21:44 door Eqquipo.
Nomath 16 september 2020 22:11
Ik begrijp dat optimisme over de kansen van Dumoulin op het WK niet. Hij werd vandaag weggereden uit de kopgroep toen die nog aangevoerd werd door Caruso. Dat is ofwel niet goed ofwel het verzaken van de rol die de ploeg hem toebedacht. Ik denk het eerste, want Dumoulin lijkt me niet het type dat wegloopt voor zijn verantwoordelijkheid..
Inigo 16 september 2020 22:15
Niveau in de breedte is gewoon enorm gestegen vergeleken met 40 jaar geleden. Kleinere verschillen het gevolg. Dat die Wagendorp met dit soort simpele Emo stukjes geld verdient... geef mij Heinen maar
valse trage 17 september 2020 00:14
[Peter R. de Vries aan] Sterker nog, [Peter R. de Vries uit] helemaal geen ploegen meer!
Afschaffen met dat misselijke geteamplay. "First, I want to sank my team. Zey did an incredible djob again today.."
Zum kotzen! Ik wil 189 individualistische klootzakken zien.
valse trage 17 september 2020 00:18
Ik ben het zelden met Wagendorp eens, maar hierin dus wel. Tjonge, wat is het toch boring geworden dat wielrennen.
Waar is de tijd dat renners streden voor plek 19 in het AK? Nee, nu ben je vanaf plek 10 al een knecht. Doet er al niet meer toe.
Lekker in de bus gaan zitten en wachten tot je met je gehele team weer voor de etappe kunt gaan.
Na het gecontroleerde klassement zet Sunweb deze Tour definitief de gecontroleerde reetzege op de kaart.
valse trage 17 september 2020 00:27
Doordat alles TOP is geworden, is het wielrennen KUT geworden. Zoiets?
Tinuz 17 september 2020 02:06
Vroeger zag je natuurlijk ook veel minder van de koers. De romantiek van het radiomannetje Theo Koomen c.s. verzachtte veel. Spektakel en heroiek gegarandeerd.
Curzio 17 september 2020 07:16
Je info is onjuist. Dumoulin ging eraf toen De la Cruz versnelde in dienst van Pogacar. Mijn verwachting is dat Dumoulin 'goed uit de Tour komt. Dit omdat hij zijn topniveau nog niet heeft bereikt en ook niet uitgerookt is. Veel zal ook afhangen van hoe zwaar de wedstrijd wordt.
Slimmerd 17 september 2020 08:12
Geen idee hoe jij het zag JW, maar volgens mij een meer dan prima rit en dat zullen de meeste kijkers toch wel gedacht hebben?
Andere Peter 17 september 2020 09:02
Geef effe een voorbeeld van 2 renners die streden om plek 19 in het AK. Ik denk dat zelfs Cyclad en JW zich dat niet kunnen herinneren.
Andere Peter 17 september 2020 09:03
Hoeft niet. Zou wel kunnen.
Andere Peter 17 september 2020 09:04
Ik vind dat een reële veronderstelling.
Andere Peter 17 september 2020 09:04
Mwoahh, een Tourrit is wel een doel op zich.
Andere Peter 17 september 2020 09:09
Suf geredeneerd. BHR deed het prima door de vluchters terug te halen en de boni als extra prijs in beeld te houden. Het was misschien meer te doen om een podiumplek. Dat Landa uiteindelijk 7e wordt, doet niets af aan de juiste tactiek. Kans gemaximaliseerd, niet benut.

Vooruitgeschiven pionnen zijn zinnig b ij een lang stuk vallei. Maar op zo'n aankomst als dit heb je er geen mallemoer aan. Je denkt toch niet dat Poels op de slotklim even Landa wat verdere voorsprong op Lopez of Porte zou hebben gegeven?
Eqquipo 17 september 2020 09:21
Easy, Rob Ruijgh vs Dupont
Eqquipo 17 september 2020 09:32
De tijdrit zaterdag gaat een goede graadmeter zijn waar Tom nu eigenlijk staat in koers als hij wél wat heeft om voor zichzelf voor te rijden. In theorie is het de perfecte tijdrit voor hem. Was het enkel een klimtijdrit geweest, had hij weinig kans tegen Roglic en Pogacar in hun huidige vorm. Was het enkel vlak / golvend / machtsklim had hij weinig kans tegen de Van Aert van nu. Maar de combinatie maakt dat de tijdrit hem het best moet liggen van de toppers in koers.

Hopelijk lukt het Tom om zaterdag weer echt diep in zichzelf af te dalen. Tot nu toe geeft hij steeds 'te gemakkelijk' af, wat logisch is gezien zijn rol vanaf etappe 8. Misschien kan hij echt niet beter, misschien maakt het feit dat het hem niet interesseert of hij nu 7de of 9de wordt deze Tour, het onmogelijk om echt diep te gaan in de etappes van de voorbije week.
valse trage 17 september 2020 10:21
Daar! Petertje...
valse trage 17 september 2020 10:25
Je ziet het duidelijk aan hoe de tijdsverschillen in het algemeen klassement oplopen.
Vroeger was dat veel meer egaal van plek 1 tot plek 150. De laatste tijd valt er een gat, bij plek 12-15. Vanaf daar laat men het al lopen.
Dan moet je al 'for the team' gaan werken. 'For stage victories'.
Gerrit de Vries was trots op zijn 34e plaats in 1991.

Nu zijn er nog wel krassers als een Sicard of een Chérel die heel stiekem een klassementje proberen te rijden. Mijn helden.
Curzio 17 september 2020 10:44
Vergeet niet dat Maxime Monfort ook zijn hele carriere heeft mogen rijden voor de plekken tussen 12 en 18 in het klassement.
Horsie is back 17 september 2020 12:06
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben het zelden met Wagendorp eens, maar hierin
> dus wel. Tjonge, wat is het toch boring geworden
> dat wielrennen.
> Waar is de tijd dat renners streden voor plek 19
> in het AK? Nee, nu ben je vanaf plek 10 al een
> knecht. Doet er al niet meer toe.
> Lekker in de bus gaan zitten en wachten tot je met
> je gehele team weer voor de etappe kunt gaan.
> Na het gecontroleerde klassement zet Sunweb deze
> Tour definitief de gecontroleerde reetzege op de
> kaart.

Om in stijl te blijven, Horsie is het zelden eens met @valse trage, en dus ook nu niet. smiling smiley
In het wielrennen is het al heel lang niet meer de bedoeling, dat iedereen voor zich de hoogste klassering moet bereiken. Het zijn werknemers die in dienst rijden van hun baas. Net zo goed als een nobody ook niet meer het WUR aanvalt. Het grote ronden rijden is te specialistisch geworden. Tom Dumoulin klaagt al quasi, dat ie te zwaar weegt voor bepaalde beklimmingen. In de tijd van d'en Eddy's hoogtij dagen werd daar niet zo over gerept.

Het gesprek aan de koffietafel was toen: "Hoeveel little helpers heb jij van mama meegekregen, later hoe dik is bij jou de laag pindakaas, nog later hoe dik is jouw bloed 's nachts, tegenwoordig in plaats van get on with it, ket on with it". Get it!
valse trage 17 september 2020 22:03
En dat vind ik nou zo jammer, dat dat niet meer 'de bedoeling' is.
Alles moet efficiënter. Gestroomlijnder. Professioneler. Planmatiger.
Alles in dienst van de winstmaximalisatie...
Andere Peter 18 september 2020 10:48
Er zat 3:50 tussen. Ruijgh is geen moment in beeld geweest. Ruijgh zat bv nooit in een vlucht (was wel heel constant, ik dacht zelfs de beste slechtste etappeklassering die ronde). Om die renners heen stonden mannen die nauwelijks om hun 16e, 18e of 23e plek gaven.

Op zijn best zijn Ruijgh en Dupont twee renners die allebei zo kort mogelijk wilden eindigen en die toevallig in elkaars buurt kwamen.

Ik ga wel mee dat specialisatie ertoe heeft geleid dat er uiteindelijk (in de loop van zo'n ronde) minder renners voor een klassement gaan. Er komt een ander belang opdoemen. Onder top-10 telt niet echt, dus je houdt er elke grote ronde een stuk of 12-14 over die dat tot het einde blijven proberen.
Andere Peter 18 september 2020 10:50
Dat klopt wel. Maar Jan Raas werd ook eens 24e. Ook 30, 40 jaar geleden stonden er niet-klassementsrenners in die regionen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen