Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro (voluit) en Tour combineren, is dat niet uit de tijd meid?

Gepost door malheur 
malheur 02 juni 2015 11:05
Zie titel.

Ik vind het een raar idee dat in het hedendaagse wielrennen er nog voor gekozen wordt om eerst een giro op het tandvlees te eindigen om daarna ook vrolijk aan de tourstart te verschijnen. Is dat er niet logischerwijs teveel aan?

Nee, niet met Hansen aankomen en verglijkbare weg-' 'ik chill 50%'-kapiteins, gewoon voor onze vrienden Contador, Kruijswijk, Aru etc. En ja, ik weet dat Majka het gelukt is maar is dat niet héél véél eerder een grote uitzondering icm de juiste alliantie sluiten?
tvm 02 juni 2015 11:15
Valverde vorig seizoen gezien? Weliswaar geen giro-tour, maar toch wel tour-vuelta naar behoren gepresteerd!
Bromertà 02 juni 2015 11:39
Ach meissie toch.
Lucho Herrera 02 juni 2015 12:12
Het lukte Contador niet in 2011. En ik durf te beweren dat het hem dit jaar ook niet lukt. Quintana, Froome, Nibali. Minstens 1 van die 3 zal toch wel tip top in orde zijn en wat extra's in de tank hebben. Majka is eigenlijk ook geen goed voorbeeld. Als rittenkaper deed hij het geweldig, maar voor het klassement speelde hij niet mee in de Tour.
Noot 02 juni 2015 12:27
Ik denk wel eens dat het in het epotijdperk te ingewikkeld en misschien wel te duur was om je kopman voor twee grote ronde's te prepareren. Dat gedoe met fuentes, bloedzakken mannen op scootertjes etc. Te veel gedoe om dat twee keer in het jaar te doen.
sijbriskie 02 juni 2015 13:08
Maar kwam dat niet hoofdzakelijk omdat Majka zwak begon (was ook eigenlijk onvoorbereid vanwege zijn laatste moment-deelname) en pas gaandeweg steeds beter ging rijden? Verder lijken de uitslagen je gelijk te geven dat de 'dubbel' niet kan, maar wat ik me al jaren afvraag: komt dat nou echt omdat de Giro te uitputtend is of wellicht vanwege de (te lange?) rust die renners nemen tussen Giro en Tour en daarmee optredend vormverlies? Combinatie van beide misschien? Volgens LeMond moet het wél kunnen als je niet al te lang rust neemt en dan een klein voorbereidingsrondje rijdt. Precies zoals Contador van plan is dus. En Tour-Vuelta kan blijkbaar wél, afgaande op de laatste jaren. Waarom zou Giro-Tour dan niet kunnen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 13:09 door sijbriskie.
Lucho Herrera 02 juni 2015 13:14
Omdat in de Tour het niveau nog net wat hoger ligt. Er zijn zoveel kanshebbers aan de start dat er altijd wel iemand dusdanig goed heeft gepiekt, dat de girowinnaar redelijk kansloos is.
sijbriskie 02 juni 2015 13:17
Ok...zou kunnen.
merijntje mortirolo 02 juni 2015 13:30
Volgens mij kan het best. Kunnen sommigen het best.

Contador zal misschien niet winnen, maar rijdt, denk ik, 'probleemloos' podium in de komende Tour. Als Froome hem klopt is dat op waarde, niet specifiek omdat Contador de Giro al gereden heeft. Kepput ergens anders al genoemd, maar volgens mij is Contador wel een aantal keer voluit moeten gaan, maar kun je niet zeggen dattie 'op het tandvlees' eindigde.

tIs niet dat malheur zegt/vraagt dat/of het onmogelijk is ze beide te winnen. tGaat om de toppers die beide grote ronden voluit gaan.

kZal met niet eens heel erg verbazen als 'een' Aru of Kruijswijk straks ook nog top tien rijdt in de Tour. En JVDB kan prima twaalfde worden, of beschouw je die al als een Adam Hansen-chillbeer, malheur?
Lucho Herrera 02 juni 2015 13:53
Indurain en Pantani is dat anders toch goed gelukt in '92 - '93 en '98
Lucho Herrera 02 juni 2015 13:55
dus Evans klopte Contador in 2011 op waarde? Daar geloof ik niks van. Contador was in die Tour nog steeds goed, maar net niet meer zo scherp als in de Giro die hij domineerde van A tot Z.
El Chaba 02 juni 2015 13:56
Die werkten dan ook niet met een 'buitenstaander' als Fuentes maar hadden ieder hun eigen entourage die dat voor hen regelde.
malheur 02 juni 2015 14:15
Majka (en Tinkoff) zaten ook wel mooi met elkaar 'in de slag' destijds want beste man Nibali had beide 'Majka'tjes' kunnen achterhalen. Ook afgelopen giro heb ik Contador redelijk zien toestemmen op zowel een Landa- als Aruzege.
merijntje mortirolo 02 juni 2015 14:30
Wat is dat toch met die malloten die mij woorden in de mond leggen?

Kepput over dit jaar (2015, het geboortejaar van, najah, jeweetwel). Iemand anders dan Froome zie ik Contador niet kloppen, dat zou ik ook gezegd hebben als beide renners enkel en alleen voor de Tour gingen. Kortom: de Giro heppur geen reet mee te maken. En 2011 ook niet, al toont dat seizoen wel aan dat de combinatie, ook 'in deze tijd,' mogelijk is. Hoeveelste werd Contador eigenlijk? Vijfde toch?

Niet vergeten dat er toen ook al sprake van was dattie misschien de Tour wel helemaal niet mocht rijden. Niet echt 'een sinecure' om je dan 100% voor te bereiden. De dubbel van dit jaar kondigde hij vorig jaar al aan, dus dat zorgt natuurlijk voor een geheel andere benadering dan in 2011.
sijbriskie 02 juni 2015 14:33
Hi hi en amen.
El Mik 02 juni 2015 14:46
Contador viel toen ook 2 of 3 keer in de eerste week van de Tour, o.a. met Karpets, en had daar last van.
Walnoot 02 juni 2015 15:40
Inderdaad, wou ik net zeggen. Zat met een aardig dikke knie. Hebben we de foto's nog?
Eazster 02 juni 2015 16:08
Het kan wel ,maar met de in top vorm verkerende concurrentie word het wel erg zwaar. Het is in elk geval wel dus de goede keuze geweest van Contador.
De Giro heeft ie al lekker binnen en truitjes sparen is ook erg leuk, Als ie de Tour straks verliest weet je toch nooit of het heeft gelegen aan deze Giro.
JW 02 juni 2015 16:08
Ik zou Lombroso wel eens op Majka af willen sturen om te controleren of hij helemaal normaal is. Op een of andere manier vertrouw ik dat gezicht niet.
Daar heb ik dus "officieel" geen mening over.
Dat zelfde geldt voor alle dubbels uit het epo-tijdperk.

Contador lijkt me hier niet echt vergelijkbaar met Kruijswijk en (gaat het waarschijnlijk ook doen) Aru.
Alleen al omdat hij er al een half jaar mee bezig, en de anderen pas tijdens/na de Giro op die Tour kwamen.
Met name daarom heeft Contador, naar ik aanneem, bewust niet te diep in zijn reserves getast.

Als het iemand zou lukken om in beide rondes top te presteren, dan is dat Contador wel.
Die anderen zullen hem ook wel uit kunnen rijden, maar ik verwacht dat het resultaat zal tegen vallen. Het contrast met de renners die fris aan de start komen zal te groot zijn, zeker naarmate de Tour vordert.
Prikdude 02 juni 2015 18:32
Een geheel andere benadering? Het strand? Nee, Bertje Comahora heeft gewoon zoals elke zomer achter een scootertje met daarop een of andere oom met indianentooi op ((ik) denk aan die overfanatieke tribunekoala van Nadal) aan gereden. Das zo'n beetje wattie doet,, hard fietsen. Steven de Jongh de Mata Hari van de wielersport? Waarschijnlijk, gezien zijn doortrapte boeventronie maar slechts een Hup Bertje Whats App op gewezen tijden lijkt meer sound. Contador doet gewoon nog altijd (bijna) hetzelfde. Alleen tegenwoordig zonder smeerolie en met een Tasmanian Oligarch op zijn blaren. Voor een winnaar als Contador is 1e en 5e een wereld van verschil.

Contador wordt dus 'probleemloos' (ook wat waard) net aan 6e komende Tour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 18:34 door Prikdude.
Pyama 02 juni 2015 19:02
Contador had het wel gered in 2011 ware het niet die valpartij in etappe 1. En het gaf wel veel spektakel. Bert in de aanval in de korte rit naar Alpe dHuez met daarachter Schleck en Sánchez en het hele peloton in crisi.
El Chaba 02 juni 2015 19:10
Fabio Aru heeft vandaag aangegeven dat de kans op deelname aan de Tour 50/50 is.
zumsteg 02 juni 2015 19:56
Snap je dit zelf wel drinking smiley
Goozzer 02 juni 2015 23:39
Er is natuurlijk een verschil tussen, min of meer, ongebreideld epo kunnen gebruiken en een vrij ingewikkeld transfusie-systeem moeten opzetten....
Goozzer 02 juni 2015 23:51
Dat kwam natuurlijk mede doordat hij dat seizoen niet bepaald optimaal onder optimale omstandigheden kon rondrijden, en in de Tour zelf behoorlijk wat tegenslag te verwerken kreeg. Zonder die valpartijen en tijdverlies, laat staan een seizoen onder andere omstandigheden, had hij m.i. een grote kans gehad. Dit jaar zal lastiger worden, omdat de concurrentie een pak sterker is...
Goozzer 03 juni 2015 00:03
Voor het epo-tijdperk werden dubbels ook veelvuldig voltooid. En dat is ook logisch, omdat epo an sich het spel niet veranderde. Voor bloedtransfusies (met eigen bloed) en zeker met ernstige beperkingen op gebied van epo-gebruik, werd dat (tijdens de periode Armstrong) een ander verhaal: zo'n 'piek-regime' is bijna niet voor een dubbel te plannen m.i.

Ik ben er van overtuigd dat het kan. Ten eerste omdat in de praktijk, in vele vormen en in alle tijden, reeds bewezen is dat twee grote rondes achter elkaar prima te combineren zijn (met daarin vaak genoeg zelfs een beter niveau in de tweede grote ronde: als Contador wil winnen in de Tour zal dat ook nodig zijn overigens) en ten tweede omdat het rijden van zo'n Giro best te vergelijken valt met de inspanningen die je je normaal zou getroosten op trainingskampen. Zowel qua inspanningen als qua tijdsplanning. Het verschil zit hem er natuurlijk wel in dat je, in koers, overgeleverd bent aan de omstandigheden van de koers: het kan zéér slecht weer zijn in de Giro (dit jaar viel dat reuze mee, dus dat is een voordeel) je loopt meer risico op vervelende valpartijen (Contador ging twee keer tegen de grond) en je zit natuurlijk wel in koers, en als je wilt winnen kun je niet die rustdag pakken als je voelt dat je hem nodig hebt (je moet door, zoals Contador in de voorlaatste rit)...
Blueprint 03 juni 2015 15:58
50/50 = 1 = 100%. Maar ik snap het wel: liever knechten voor Nibali in de Tour dan voor Landa in de Vuelta.
malheur 03 juni 2015 16:18
Aru gaat natuurlijk niet knechten maar dwarrelen. Hooguit wanneer Nibali op goede voorsprong staat door het laten afweten vd concurrentie.
Andere Peter 03 juni 2015 19:42
dus Evans klopte Contador in 2011 op waarde?

Wat is dat toch met die malloten die mij woorden in de mond leggen?

grinning smiley

Die stijlvorm waarbij een reactiepost begint met het 'parafraseren' van de mening van de vorige prikker, waarbij deze mening wordt verkracht tot iets waar de reagerende prikker zich nog net wat gemakkelijker tegen kan afzetten, moet inderdaad verboden worden. Vreselijke gewoonte. Mijn ervaring is ook dat het nooit deugt wanneer iemand zijn reactiepost opent met zijn vermeende samenvatting van wat ik zojuist zei.

Als ik het had willen zeggen zoals jij het zegt, dan zou ik het zo wel hebben gezegd. Heb dan op zijn minst het fatsoen om het in vragende vorm te doen. Zoals hier bv: vind je dan dat Evans in 2011 Contador op waarde klopte?
malheur 03 juni 2015 19:54
Dus jij vindt dat Lucho Merijn woorden in de mond legde?
Hoentie 04 juni 2015 16:47
Ik denk niet dat je in beide koersen een even hoog vormpeil (je 100%) kunt halen, daarvoor zit het zwaartepunt van de Giro te dicht op het zwaartepunt van de Tour.
Nu had Contador zijn volledige oorlogssterkte ook niet nodig om deze Giro te winnen (want dat lukte al met al toch tamelijk eenvoudig).

De vraag is: heeft Contador de Giro enigszins gereserveerd gereden? Hoeveel procentjes kan Contador in juni erbij doen en hoe lang kan hij dat in juli vasthouden?

Ik denk dat als we dezelfde Nibali zien als vorig jaar, en Froome niet valt, Contador de Tour toch niet zal winnen. Uiteindelijk denk ik dat de frisheid (niet alleen fysiek!) toch een beetje zal ontbreken.
cyclingfreakske 04 juni 2015 21:51
Contador wou op reserve rijden en eindigen... maar he twas de laatste dagen duidleijk dat hij op zijn tandvlees zat... elke dag oorlog, die aanval van heel team Astana en de enorme remonte van hem in die bergrit kost zeer zeer veel krachten (het licht was helemaal uit bij aankomst).
dan over Col de le Finestre..... klopje en schade beperken, bij aankomst kompleet kapot, en de slotetappe starte weer met volop oorlog, zeer tegen de zin van team Tinkof.. die de koers dan ook stillegde na veel gedoe.

het was helemaal op. het zal hem moeite koste om helemaal fit aan de Tour te starten en in week 3, waar het breekpunt letterlijk in de laatste dagen zit, nog fit te blijven.
Froome ... vraagteken. zit al heel wat te sukkelen met de gezondheid... er gaat de ronde dat hij weer last heeft van een parasietinfectie waar hij al eens 2j lang voor behandeld is geweest.. het word afwachten.
quintana : fris, sterk gemotiveerd.
Valverde : fris en in vorm aan de start. zal hem niet winnen maar hij kan door zijn aanvalslust wel mee de sleutelrol spelen , wie hem wel zal gaan winnen.
Nibali : die gaat er staan.
Landa : reken hem toch als een gevaarlijke outsider en als Contador minder fris is , kan hij wisselkopman worden.
Porte : zal denk ik na zijn geflopte Giro, naar de Tour willen voor een klassement... als de camper achterwege blijft winking smiley want dat showgehalte van de ploeg enerveert vooral.
lodjan 05 juni 2015 07:13
Landa = Majka?
Koppi 10 juni 2015 12:47
'dus Evans klopte Contador in 2011 op waarde?' is toch in vragende vorm? Let wel, ik zeg nu niet dat jij zegt dat Lucho zegt dat Merijn zegt *draad kwijt*
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen