Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Daan Olivier stopt met wielrennen

Gepost door lodjan 
lodjan 05 juni 2015 19:24
Daan Olivier stopt met wielrennen en gaat zich richten op zijn studie. Nadat hij in 2013 overtraind raakte is het plezier in wielrennen flink afgenomen. Per 1 juli wordt zijn contract met Giant ontbonden.
PVW 05 juni 2015 20:48
Pfff zal me daar een zware beslissing zijn geweest! Die gaat later bog vaak terugdenken aan deze beslissing. Hopelijk voor hem zonder spijt, maar ik vrees toch van wel hoor.
Inigo 05 juni 2015 22:29
Verstandige keuze. Overtraind is serieus, kan je jarenlang last van hebben, ook mentaal.
Lucho Herrera 05 juni 2015 23:00
Daar schrik ik toch van. Was vorig jaar toch zeer goed bezig. Als je in zware koersen als Waalse Pijl, ronde van Baskenland en Californië steeds tussen 15 en 25 eindigt op die leeftijd kun je wel wat. Zonde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2015 23:00 door Lucho Herrera.
D. Marrage 05 juni 2015 23:32
Quote
Daan Olivier
De afgelopen periode heb ik voor de meest lastige beslissing in mijn leven tot nu toe gestaan, namelijk de vraag of ik wel of niet door wilde gaan als beroepswielrenner. Dit is geen beslissing je van vandaag op morgen maakt en ook geen beslissing waar je nog op terug kan komen. Hieronder wil ik graag het een en ander toelichten.

Ik ben als 15-jarige begonnen met fietsen met 1 droom, profwielrenner worden. Die droom daar moest alles, maar dan ook alles voor wijken. Als nieuweling had ik totaal nog niet de uitslagen om die droom reëel te laten zijn, maar toch geloofde ik er heilig in. Bij de junioren zette ik stappen in de goede richting en na een aantal mooie jaren bij L.R.T.V. Swift, RRC de Pedaalridders en WV de Jonge Renner maakte ik de overstap naar de opleidingsploeg van de Rabobank. De stijgende lijn zette zich door en dit gaf mij een enorme kick, mijn droom kwam steeds dichterbij. Ik had er op dat moment ook enorm veel plezier in! Tot 2013 was die stijgende lijn steil en constant en kwam ik eigenlijk vrijwel nooit iets tegen. Ik had de tijd van mijn leven en op dat moment krijg je een gevoel van onoverwinnelijkheid. In 2013 merkte ik echter dat ook mijn lijf zijn grenzen kende. Ik raakte overtraind en ik moest noodgedwongen een jaar aan de kant staan. Echter had ik in april 2013 mijn profcontract bij Giant-Alpecin (toen nog Argos-Shimano getekend). Dit heeft mij in 2013 gemotiveerd om toch door te gaan met fietsen, ook toen had ik namelijk al mijn twijfels of ik nog wel door wilde gaan als topsporter. Ik had mijn droom gerealiseerd, ik werd prof, dus wilde ik niet afhaken op het laatste moment. Toen ik in de wintervoorbereiding voor het seizoen 2014 bij de ploeg aansloot voelde ik me als een jongetje in een speelgoedwinkel. Dat jochie uit Oegstgeest had het toch maar geschopt tot de beroepswielrenners was een gedachte die vaak bij me opkwam. Ik kwam in een enorm gezellige, hechte ploeg terecht waarin ik me gelijk thuis voelde.

Mijn eerste wedstrijd ging het echter faliekant mis, ik viel hard en ik had veel schade. Toen kwam langzaam het negatieve gevoel van 2013 weer terug. Ik begon steeds meer tegenzin te krijgen voor wedstrijden en ik zag ook steeds meer de risico’s van het vak. Ik begon na te denken, iets wat je als topsporter beter niet kan doen. Ik vond het koersen uiteindelijk echt niet leuk meer. Deze gedachte probeerde ik zover mogelijk weg te stoppen, ik had namelijk al die jaren keihard gewerkt om de top te halen en ik wilde dit niet weggooien. Ik probeerde aanknopingspunten te vinden om het plezier terug te vinden maar hier slaagde ik niet in. Het sociale aspect, het reizen en het trainen, al die dingen vond ik mooi. Het koersen niet. En als er 1 ding essentieel is in het profwielrennen is het, het plezier in het koersen. Toen ik dit seizoen in Catalunia weer onderuit ging ben ik na gaan denken, op deze manier kon ik namelijk echt niet verder. Ik heb op het moment dat ik er aan toegaf dit probleem te hebben gelijk open kaart met de ploeg gespeeld en heb toen enorm veel steun gehad. Ik kreeg alle tijd om na te denken en heb van veel college’s steun gekregen. Dit was alleen toch een keuze die ik zelf moest gaan maken. Toen ik in 2013 overtraind was heb ik een plan-b klaargelegd, voor het geval dat. Uiteindelijk ben ik na veel wikken en wegen tot de conclusie gekomen dat ik stop als professioneel wielrenner en dat ik kies voor een maatschappelijke carrière. Dit houd in dat ik vanaf september ga beginnen met een Bachelor-opleiding Commerciële Economie op de Leidse Hogeschool. Ik heb enorm veel zin in deze nieuwe uitdaging en ga er met de volle topsport mentaliteit tegenaan.

Ik wil bij deze wel benadrukken dat ik geen seconde spijt heb gehad van mijn avontuur als profwielrenner. Ondanks een aantal problemen heb ik een enorm mooie tijd gehad. Nu ga ik echter de andere kanten van het leven ontdekken!

Bij deze wil ik wil iedereen die mij heeft bijgestaan in mijn reis naar de profwielrennerij, mijn college’s bij Team Giant-Alpecin, Team Giant-Alpecin voor de respectvolle manier hoe ze met mij om zijn gegaan, mijn vrienden en familie enorm bedanken voor alle steun! Jullie zijn allemaal goud waard.

Groet,
Daan
LINK
sijbriskie 06 juni 2015 01:01
Prima uitleg, respect voor een weloverwogen besluit. thumbs up
Michael B. 06 juni 2015 01:09
Typisch gevalletje van een renner die bij de jeugd (Nieuwelingen & Junioren) alle wind mee heeft gekregen. Tsja... dan wordt het ineens wat moeilijker, krijg je wat te maken met tegenslag en hoppa... lekker die handdoek in de ring gooien. Fijn dat deze jongen lekker gaat kiezen voor een half9 tot 5uur baan. Lekker s'ochtends in de file staan en een Jan modaal salaris verdienen. Zal zich over een jaar of 10 nog weleens een paar keer achter de oren krabben hoe ie zo dom had kunnen zijn door op te geven.

Krijg ondertussen steeds meer respect voor een Kenny van Hummel die met veel minder talent veel meer uit zijn carriere heeft gehaald. Die ging tenminste niet piepen als ie een keertje gevallen was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2015 01:10 door Michael B..
Slimmerd 06 juni 2015 01:17
Verrassend nieuws moet ik zeggen, reed toch behoorlijke uitslagen, maar helaas heeft dat overtraind zijn er hard ingehakt!
Oudesluis Dronken Thuis 06 juni 2015 06:13
Terug naar Oegstgeest...

Sorry te makkelijk
shake 06 juni 2015 12:56
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Typisch gevalletje van een renner die bij de jeugd
> (Nieuwelingen & Junioren) alle wind mee heeft
> gekregen. Tsja... dan wordt het ineens wat
> moeilijker, krijg je wat te maken met tegenslag en
> hoppa... lekker die handdoek in de ring gooien.
> Fijn dat deze jongen lekker gaat kiezen voor een
> half9 tot 5uur baan. Lekker s'ochtends in de file
> staan en een Jan modaal salaris verdienen. Zal
> zich over een jaar of 10 nog weleens een paar keer
> achter de oren krabben hoe ie zo dom had kunnen
> zijn door op te geven.
>
> Krijg ondertussen steeds meer respect voor een
> Kenny van Hummel die met veel minder talent veel
> meer uit zijn carriere heeft gehaald. Die ging
> tenminste niet piepen als ie een keertje gevallen
> was.

Ik proef jouw eigen mislukken in jouw verhaal. Sneu hoor.
Valspeler XL 06 juni 2015 14:01
Er zijn meer tob sporters uit Oegstgeest te vroeg gestopt met koersen..
Thank god for the sushi that saved his soul.
veluweracer 06 juni 2015 14:17
Die verhoogde kans om te sterven bij deze sport doet veel mensen huiveren om er aan te beginnen. Deze jongen kan een gezin gaan stichten en oud gaan worden. Wijs besluit. Het wielrennen wordt sowieso al overgewaardeerd. Het is het niet waard om daar je leven bij te laten.
Arsimo 06 juni 2015 15:05
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die verhoogde kans om te sterven bij deze sport
> doet veel mensen huiveren om er aan te beginnen.

Huh? Waar blijkt dat uit? Lijkt me volkomen nonsens deze bewering.
Tinuz 06 juni 2015 15:12
Dramaticus... Van een studie economie krijg je vroeg grijze haren, heb ik al eens gehoord...
Sehnsucht 06 juni 2015 22:38
Logische beslissing wanneer alleen het hoogste in de wielersport je plezier schenkt. Daan Olivier begrijpt ook wel dat de kans dat hij een succesvol wielrenner zal worden nihil is. Turf daarvoor de nationaliteiten op de erelijsten van de grote koersen maar eens. Pak daarbij zijn matige stuurvaardigheid en je kan niet anders concluderen dat hij een heel verstandige keuze heeft gemaakt. Chapeau!
Carlos Danger 08 juni 2015 02:18
Prettig om een goed alternatief achter de hand te hebben, als je je realiseert dat zonder 'extra-sportieve' hulpmiddelen de top buiten je bereik ligt.
cyclingfreakske 08 juni 2015 22:53
ik denk dat hij gaan nadenken is hoe het verder moet als een val de carriere zou breken.... geen diploma of iets waar je een heel eind mee komt, weg contract wielrennen enz.. het zwarte gat komt dan erg dichtbij, hoe jong je ook mag zijn. je droom aan diggelen zien gaan en niets in handen hebben voor achteraf....het is een harde pil om te slikken.
tussen de regels door lees ik ook "de druk van topsport is bijzonder hoog en soms lastig te dragen, en maakt het soms helemaal niet leuk meer"..... iets waar nogal wat jonge profs op afknakken en het laten gaan.
kan best zijn dat hij gewoon traint intussen en zijn studies voorrang geeft, eens afgehandeld misschien weer een jaartje of 2 - 3 vol gaat om weer topsortniveau te draaien.
verschil is dat je dan , als het fout gaat, nog steeds iets achter de hand hebt en ergens snel op kan terugvallen..
Yannick Eyssen is zo een geval, weliswaar nog actief prof.
groot talent, vrij grote motor en klimtalent. schitterend debuut, bloeide open bij BMC maar kon de druk niet aan... is inmiddels na de laatse 2 magere BMC jaren helemaal weggezakt in een B-ploeg. In dit geval van bij de jeugd steeds de rode loper uitgerold gekregen, kon vrij makkelijk winnen, maar de zelfstandigheid en de presteerdruk kan hij dus niet aan die men in profteams wil. hij heeft het allemaal wat laten hangen (fice de papa syndroom noemen ze dat ook wel)
zeer spijtig want hij kan het wel degelijk, alleen staat de kop er niet naar en ontbreekt het aan karakter als het echt moet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen