Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WK Veldrijden 2021 Oostende

Gepost door Tinuz 
Tinuz 29 januari 2021 22:31
Dit weekend gaat het los.

Zaterdag 30-01-2021
13:35 mannen beloften
15:15 vrouwen elite

Zondag 31-01-2021
13:35 vrouwen beloften
15:15 mannen elite


Het parkoers gaat deels over het strand van Oostende.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2021 22:40 door Tinuz.
Brieske 29 januari 2021 23:03
Kan ik er nog wel zonnen dan dit weekend?

Groet
Kilometervreter 29 januari 2021 23:55
Jawel, er is geen publiek dus plek genoeg om het handdoekje uit te leggen
Tinuz 29 januari 2021 23:55
In gedachten kan veel.
Remko 30 januari 2021 07:38
Voor het eerst in járen dat VDP niet start als superfavoriet in een cx-wedstrijd.
Curzio 30 januari 2021 08:48
Tsja, wat is een superfavoriet. Is dat hetzelfde als ultrafavoriet? Voor mij is VDP gewoon favoriet, dat wel.
Eindhovuh 30 januari 2021 10:15
????
Is toch gewoon de nr1 bij de wedkantoren?

Of bedoel je omdat van Aert niet bij voorbaat kansloos is?
Clavan 30 januari 2021 11:30
Ik heb vanmorgen ook op het strand gereden. Het komt allemaal wel heel dicht bij nu.
merijntje mortirolo 30 januari 2021 12:16
hot smiley

The end of the world is nigh, Bri.
Carlos Danger 30 januari 2021 13:29
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> hot smiley
>
> The end of the world is nigh, Bri.


Hup Taiwan.
Slimmerd 30 januari 2021 14:35
1-1-0...

We starten rustig
betuweracer 30 januari 2021 15:15
Ronhaar? Klinkt als Zwols voor een schaamdos.
Eindhovuh 30 januari 2021 15:22
Ik snap niet zo goed waarom je voor de dames een open NK organiseert als de andere landen geen niveau hebben.
Dan kan je het beter gewoon “onder ons” houden.
Eindhovuh 30 januari 2021 15:27
Het verslag: [sporza.be]

Kielich had meer steun verwacht, maar vooral het gaatje gewoon moeten dichtrijden. Dat is natuurlijk een stomme fout.
Horsie is back 30 januari 2021 15:56
Brand nog niet meester, maar water genoeg.
Slimmerd 30 januari 2021 15:59
2-2-1, toch knap dat er een medaille missen op dit NK
Tinuz 30 januari 2021 16:26
Ronhaar is een sterk baasje. Poulain van Rob Harmeling naar verluidt.
Clavan 30 januari 2021 17:26
Jankt hij ook bij elke zin? drinking smiley
Ulrich A. Boschwitz 30 januari 2021 20:23


Quote

De erelijst bij de beloften (m) op het WK veldrijden:

1996: Miguel Martinez (Fra)

1997: Sven Nys (Bel)

1998: Sven Nys (Bel)

1999: Bart Wellens (Bel)

2000: Bart Wellens (Bel)

2001: Sven Vanthourenhout (Bel)

2002: Thijs Verhagen (Ned)

2003: Enrico Franzoi (Ita)

2004: Kevin Pauwels (Bel)

2005: Zdenek Stybar (Tsj)

2006: Zdenek Stybar (Tsj)

2007: Lars Boom (Ned)

2008: Niels Albert (Bel)

2009: Philipp Walsleben (Dui)

2010: Arnaud Jouffroy (Fra)

2011: Lars van der Haar (Ned)

2012: Lars van der Haar (Ned)

2013: Mike Teunissen (Ned)

2014: Wout van Aert (Bel)

2015: Michael Vanthourenhout (Bel)

2016: Eli Iserbyt (Bel)

2017: Joris Nieuwenhuis (Ned)

2018: Eli Iserbyt (Bel)

2019: Tom Pidcock (Eng)

2020: Ryan Kamp (Ned)

2021: Pim Ronhaar (Ned)
Clavan 30 januari 2021 20:29
Oh ja. Thijs Verhagen. Wat een talent. Jammer genoeg door ziekte vervroegd moeten stoppen.
Carlos Danger 30 januari 2021 20:44
Een erelijst zonder MvdP. Die wordt geld waard.
Eindhovuh 30 januari 2021 20:57
Bijna allemaal goede profs geworden.
Tinuz 30 januari 2021 21:04
Harmeling is een ouwe sentimentele rakker en cultiveert dat. Dat vinden met name communisten niet prettig. Ik heb er zelf geen problemen mee.
Ulrich A. Boschwitz 30 januari 2021 21:54
Quote

Oppermachtige Ronhaar geloofde in wereldtitel: "Kwam niet om tweede of derde te worden"



Voor de buitenwereld was het misschien een verrassing, maar Pim Ronhaar had een rotsvast geloof in eigen kunnen. De 19-jarige veldrijder uit Hellendoorn werd vanmiddag wereldkampioen bij de beloften. "Ik heb het goed aangepakt en ben rustig gebleven."

Ryan Kamp was op voorhand dé uitgesproken titelfavoriet en hij zou het WK-klusje in het Belgische Oostende wel even klaren. Daar stak Ronhaar echter een stokje voor. "We rijden in dezelfde ploeg en zijn ook nog eens landgenoten. En de afspraak is dat je niet achter land- of ploeggenoten aan gaat rijden", vertelt Ronhaar aan RTV Oost.

"Ryan heeft heel goed 'afstopwerk' verricht. Wat dat betreft is het WK een heel aparte wedstrijd, met redelijk wat tactiek en veel stress. Maar ik heb het denk ik goed aangepakt en ben rustig gebleven."

Elite
Een maand geleden maakte Ronhaar ook al indruk bij de elite, door als achtste te eindigen in de zware wereldbekerwedstrijd van Dendermonde. "Een wereldbeker kun je qua deelnemersveld een beetje vergelijken met een WK. Als je bij de elite achtste weet te worden, dan moet je denk ik wel geloof hebben in jezelf. Dan is het wel realistisch om te denken dat ik vandaag kon winnen. Ryan was de topfavoriet, maar ik kwam niet om tweede of derde te worden", vervolgt hij.

Keuze
Naast een begenadigd veldrijder, lonkt er ook op de mountainbike een succesvolle toekomst voor Ronhaar. "Uiteindelijk moet je een keer de keuze maken. Maar ik heb een goed team om mij heen. Zij steunen mij in wat ik doe en welke keuzes ik maak. Het komende jaar ga ik gewoon heel veel genieten van het fietsen. Daarna moet ik een keuze maken, maar dat zijn zorgen voor later."

Jumbo-Visma
Of hij net als wereldtoppers Mathieu van der Poel en Wout van Aert ook ambities heeft op de weg? "Jumbo-Visma ziet mij als een potentieel goede wegrenner. Maar voorlopig vind ik crossen nog het leukste en dat blijf ik dan ook doen. De stap naar de weg kan ik altijd nog maken. Ik ga nu eerst genieten van deze trui", aldus een trotse Ronhaar.


[www.rtvoost.nl]

Bekijk ook:
Wereldkampioen veldrijden Pim Ronhaar over angsten en problemen | RTV Oost
betuweracer 30 januari 2021 21:58
Wout van Aert ken ik, maar de rest is een stelletje onbenullen.

Dit is een wielerprikbord.

Nou okee, Lars Boom met zijn videootjes, Stybar met die koers in Toscane (en volgens mij een Vuelta- en Touretappe) en voor de toekomst Pidcock mogen nog net een beetje mee ballen, maar damn, wat is dit?

De uitslagen van de afgelopen WK's badminton bij junioren zijn nog boeiender.
Slimmerd 31 januari 2021 14:12
Frederik D. 31 januari 2021 15:23
De heren zijn gestart. Twee koplopers, Poel en Aert. Daarachter een hoop Belgen. Hoogwater. Smalle bandjes. Voorlopig doet Aert het beter op het zand. Poel is gevallen. Heeft nu achterstand op Aert. Wedstrijd beslist? Twaalf secondes achterstand. Dertien secondes.



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2021 15:37 door Frederik D..
Curzio 31 januari 2021 15:37
Wauw, Van der Poel erop en erover!
Curzio 31 januari 2021 15:37
Ah, lek bij Van Aert, dat verklaart.
Frederik D. 31 januari 2021 15:38
Aert lekke band. Poel voorbij Aert. Rollen omgedraaid.
Horsie is back 31 januari 2021 15:40
De moraal: daag nooit Vrouwe toeval uit. Net voordat Wout van Aert lek reed werd er nog gezegd, dat op dit parkoers de kans op lek rijden miniem was.
Curzio 31 januari 2021 15:41
Nu al fantastische koers.
Horsie is back 31 januari 2021 15:42
Ongekende technicitet: Mathieu die op een helling van 21% zijn voet weer netjes inklikt.
Frederik D. 31 januari 2021 15:43
Ja met dramaatjes.
Frederik D. 31 januari 2021 15:43
En met veel explosie de klim aanzet.
Frederik D. 31 januari 2021 15:58
Poel 22 sec voor op Aert. Maar Aert gaat stug door. Echt Belgisch DNA. Toch een genetisch foutje? Nog een kwartier. Wordt het een kwartet voor Poel?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2021 16:01 door Frederik D..
Frederik D. 31 januari 2021 16:05
Fietswissel Aert. 30 sec achter.
Slimmerd 31 januari 2021 16:11
Zwaar WK voor UAB...

NL: 4-3-1
Bel: 0-1-2
Hon: 0-0-1
Frederik D. 31 januari 2021 16:15
Poel wint, Aert tweede.

Aerts derde, Pidcock vierde.

Haar negende. Tweede Nederlander.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2021 16:18 door Frederik D..
Horsie is back 31 januari 2021 16:18
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Poel wint, Aert tweede.

Dat zien wij ook wel. Jammer, dat de wedstrijd als zodanig voor de toeschouwers met de leeglopende band ook leeg liep. Maar je kunt ook niet elke dag een sprint à deux met 0,001s verschil hebben. De ondragelijke lichtheid van het bestaan, nietwaar. A.u.b. geen recensies!
Frederik D. 31 januari 2021 16:21
Het record voor meeste wereldtitels is nog stevig in handen van Erik De Vlaeminck. De Belg werd in de jaren zestig en zeventig liefst zeven keer wereldkampioen.

Leuk WK veld/zandrijden. Ik miste wel de veteranen. Een duel van Horsie en merijntje in de achterhoede der veteranen lijkt mij het gluren wel waard. Forza, merino, vort, sik. smiling smiley Afijn, volgend jaar in de zware Zeeuwse modder. Een waar moddergevecht. Of binnen/buitendijks bij Moddergat.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2021 16:25 door Frederik D..
Horsie is back 31 januari 2021 16:36
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
Ik miste wel de
> veteranen. Een duel van Horsie en merijntje in de
> achterhoede der veteranen lijkt mij het gluren wel
> waard.

Horsie doet niet aan zand in het eten, maar als: verwacht hem niet in de achterhoede. cool smiley
Frederik D. 31 januari 2021 17:03
Dat zullen we nog wel zien !!! Maar ik geloof je best dat je geregeld lekker fietst en daarbij zeer je best doet en dat je dus je mannetje staat, om eens niet alleen het paard te noemen maar ook de man. smiling smiley
Carlos Danger 31 januari 2021 17:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het record voor meeste wereldtitels is nog stevig
> in handen van Erik De Vlaeminck. De Belg werd in
> de jaren zestig en zeventig liefst zeven keer
> wereldkampioen.
>
> Leuk WK veld/zandrijden. Ik miste wel de
> veteranen. Een duel van Horsie en merijntje in de
> achterhoede der veteranen lijkt mij het gluren wel
> waard. Forza, merino, vort, sik. smiling smiley Afijn, volgend
> jaar in de zware Zeeuwse modder. Een waar
> moddergevecht. Of binnen/buitendijks bij
> Moddergat.

Gaat de UCI Zeeuwse modder verschepen naar Fayetteville, V.S.?
Anony 31 januari 2021 18:25
Het begon splijtend en het had een mooi WK geweest, met grote kans op een andere uitkomst, tot die halve ronde op een lekke band. Doodzonde.
Frederik D. 31 januari 2021 18:32
Onze veteranen alhier gaan een eigen "WK" modderrijden voor veteranen organiseren. Durf jij de uitdaging aan? Maar een WK veldrijden in de VS? Doe het toch gewoon in België. Gun elk land zijn folklore.
Wanny 31 januari 2021 18:47
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het begon splijtend en het had een mooi WK
> geweest, met grote kans op een andere uitkomst,
> tot die halve ronde op een lekke band. Doodzonde.


Enorm zonde, al leek MVDP me wel de betere. Die knalde die brug toch elke keer vlotter op dan Wout.
Anony 31 januari 2021 20:44
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anony Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het begon splijtend en het had een mooi WK
> > geweest, met grote kans op een andere uitkomst,
> > tot die halve ronde op een lekke band.
> Doodzonde.
>
>
> Enorm zonde, al leek MVDP me wel de betere. Die
> knalde die brug toch elke keer vlotter op dan
> Wout.

Vanaf die lekke band zeker wel. Maar mensen en journalisten kunnen zich blijkbaar maar moeilijk inbeelden hoe hard een aantal minuten op een lekke band rijden erin hakt. En het is moeilijker om te jagen mbt zandpassages dan op kop te rijden. Ik ben er oprecht van overtuigd dat Wout zonder pech een veel, veel grotere kans had om te winnen.

Het was hoe dan ook spannender en entertainender geweest.
Horsie is back 31 januari 2021 20:54
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onze veteranen alhier gaan een eigen "WK"
> modderrijden voor veteranen organiseren. Durf jij
> de uitdaging aan? Maar een WK veldrijden in de VS?
> Doe het toch gewoon in België. Gun elk land zijn
> folklore.

Daar modderen ze anders ook wat aan, toch? Of gun je Katie Compton, bijna net zo oud als Oma Pechstein, haar afscheid niet?
Carlos Danger 31 januari 2021 21:03
Ik ben ouder dan 'onze Joop'. Ik heb mijn uitdagingen wel achter de rug.
De enige uitdaging, die ik nu nog aanga is, gezond blijven.
Maar ik wens jullie veel plezier.
Horsie is back 31 januari 2021 21:16
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onze veteranen alhier gaan een eigen "WK"
> modderrijden voor veteranen organiseren. Durf jij
> de uitdaging aan? Maar een WK veldrijden in de VS?
> Doe het toch gewoon in België. Gun elk land zijn
> folklore.

Zit daar ook Erik Dekker bij? In de laatste FIETS bekende hij sinds oktober 2020 (helaas) nog maar goed 20 keer op de fiets getraind te hebben. Zelf kom ik op 55 en nog eens 20 waarbij ik maar niet vooruit kwam. Totaal: 75 keer. Opmerkelijk zijn opmerking, dat er in het profpeloton tegenwoordig minder hard wordt getraind dan in zijn tijd. Dit is echter wel in lijn met het inzicht, dat topsporters tegenwoordig in verhouding veel meer relatief gemakkelijke trainingsbelastingen (80%-20%) in acht nemen dan de echt spijkerharde belastingen. Recent bij het opschonen van mijn PC stuitte ik op een artikel over een voormalige DDR baanrenner op de kilometer (1970-1972). Je schrikt je echt het lazarus.

Het formele WK Veldrijden voor veteranen, mooier klinkt uiteraard Masters of Their Own Universe, is een paar weken geleden afgelast.

Dacht eerst ook nog een interview te lezen met de oude fiets van Tom Dumoulin (Jumbo is immers van fiets gewisseld), maar dat bleek een mirage.
Of ik de uitdaging aandurf? Zong Anouk op Pink Pop in 1998 al niet op onthullende wijze Nobody's Wife.
Horsie is back 31 januari 2021 21:26
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wanny Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anony Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Het begon splijtend en het had een mooi WK
> > > geweest, met grote kans op een andere
> uitkomst,
> > > tot die halve ronde op een lekke band.
> > Doodzonde.
> >
> >
> > Enorm zonde, al leek MVDP me wel de betere. Die
> > knalde die brug toch elke keer vlotter op dan
> > Wout.
>
> Vanaf die lekke band zeker wel. Maar mensen en
> journalisten kunnen zich blijkbaar maar moeilijk
> inbeelden hoe hard een aantal minuten op een lekke
> band rijden erin hakt. En het is moeilijker om te
> jagen mbt zandpassages dan op kop te rijden. Ik
> ben er oprecht van overtuigd dat Wout zonder pech
> een veel, veel grotere kans had om te winnen.
>
> Het was hoe dan ook spannender en entertainender
> geweest.

@velofacts twitter brengt het mooi in beeld. Vanaf 19:37 ziet Wout van Aert na 108 seconden zijn 13 seconden voorsprong niet alleen maar verdampen, maar loopt daarma in 55 seconden ook nog eens 10 seconden achterstand op. Maar in het veldrijden hebben we nu eenmaal geen safetycar, waarna weer gestart kan worden. Wout van Aert moet echter wel ophouden met zoveel respect tonen voor Raymond Poulidor. Met de Ronde van Vlaanderen erbij al vier zilveren medailles op rij op absoluut wereldniveau, wat op zich uiteraard al een geweldige prestatie is.
Frederik D. 31 januari 2021 23:02
Heb je een fan en dan laat je hem in de steek. Nee, Horse, zo zijn we niet getrouwd. smiling smiley
Frederik D. 31 januari 2021 23:06
Van Aert is gewoon een grote. Ook vandaag was die groot. En ja, als, als, als. Afijn, we zien hem spoedig vast wel weer schitteren. Eigenlijk sla ik hem net iets hoger in dan Van der Poel. Maar we zullen zien.
Tinuz 31 januari 2021 23:24
Het was vandaag een soort vereffening van het WK in Bieles.
Mede door de karig ambiance een beetje een anti-climax vandaag, ook al vond ik het prima te pruimen zo.
Eddy Veen 01 februari 2021 00:34
Ik denk dat Evenepoel nog iets beter is dan deze twee, als hij helemaal hersteld is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2021 00:34 door Eddy Veen.
Cecchini 01 februari 2021 01:12
merijntje mortirolo 01 februari 2021 05:58
Het leven zelf is een achterhoedegevecht.

Ik ga naar Zeeland. Fijne dag, allemaal!

(WK zand- en zeeklossen was best aangluurbaar, maar 'dat daaro' rond Marseille vond ik boeiender...)

HUP koers!
ton duk 01 februari 2021 07:59
Enigzins teleurgesteld (doel was 12 medailles) maar ach...
NK Veldrijden en Strandrace ineen ...om de 10 jaar mag dat wel 's
gr
lodjan 01 februari 2021 08:02
En aan het eind wint Van der Poel

Mathieu van der Poel pakte zondag voor de vierde keer de wereldtitel veldrijden. Frank Heinen: “Van der Poels manier van rijden is de perfecte winterdag: het komt niet vaak voor, het is onverklaarbaar mooi, volkomen helder en je weet niet of je rilt van genot of omdat je het er koud van krijgt.”

Gepubliceerd op:31/01 | 2021 

Geschreven door:Frank Heinen

E-mail Twitter Facebook LinkedIn

Zondagmiddag vond in Oostende, meervoudig wereldkampioen in het glorieus net-niet-vergaan, het wereldkampioenschap veldrijden plaats. Aan zo’n WK-zondag zit altijd iets verdrietigs: direct na afloop wordt er altijd bij gezegd dat het nog maar een paar weken is tot het échte begin van het seizoen op de weg. Andersom gebeurt dit zelden. Je laat de hele week maaltijden bezorgen, in het weekend kookt je huisgenoot en op zaterdagavond begin je al te becijferen hoeveel uur het nog is tot het eerstvolgende bezorgbord.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Heb je al een account? Log dan nu in.

Het was een waanzinnig gezicht, om Van Aert, Van der Poel en alle kanshebbers op brons door de branding te zien hengsten. Maar het had ook iets vervreemdends: wielrenners aan de vloedlijn, zeeschuim aan de tubes. Eén plots opstekende reuzegolf zou voldoende zijn geweest om het hele veldrijden in één FLATSJ van de aarde te vegen. Maar die golf kwam er niet, en Van Aert en Van der Poel ploeterden voort, door de diepe voren in het zand waarin een normaal mens te voet nog zou omvallen.

Wout en Mathieu niet. Ze slingerden zich erdoor, in een dans van vermogen en vernuft, op naar de Venetiaanse gaanderijen op de boulevard. In een klein stukje naar beneden viel Van der Poel, een complete salto zonder afsprong was het.

‘Is dit dan een pre-beslissing?’ vroeg co-commentator Paul Herygers zich af.

‘Dit is het moment om uit de pijp te komen,’ meldde Van der Poels ploegleider Christophe Roodhooft, op een toon alsof hij iets volkomen normaals zei.

Van Aert lag nu op kop. Van Aert is een Belg. Van der Poel niet. Ook al heeft de een Nederlandse voorouders, en heeft de ander zijn hele jeugd in Vlaanderen doorgebracht; hun paspoorten zijn onverbiddelijk.

Michel Wuyts is meer van de koers vergeten dan de meeste van zijn kijkers ooit zullen weten

Daar was Van Aert weer. Zijn voorsprong groeide, de zege leek al half binnen.

Van der Poel had de achtervolging ingezet. Toen hij twee jaar geleden wereldkampioen cyclocross werd, schreef ik over Van der Poel een column die uit een opsomming van een paar honderd adjectieven. Zo, dacht ik toen, dit was het. Nu kan ik nooit meer over hem schrijven. Van der Poels manier van rijden is de perfecte winterdag: het komt niet vaak voor, het is onverklaarbaar mooi, volkomen helder en je weet niet of je rilt van genot of omdat je het er koud van krijgt.

Van der Poel naderde. Op de Belgische televisie deden ze alsof er een tyfoon aankwam. Ramen en deuren werden gesloten, kinderen onder de tien moesten onder het bed gaan zitten. Herygers stelde vast dat ‘ieder moment er één’ was om de tegenstander een ‘waffel’ te geven. Vervolgens ging hij over op in cyclocross-codetaal gestelde tips voor Van Aert: ‘Ik zou de zandhandschoen opnemen.’

Van Aert kwam in beeld.

‘Dit is strelen,’ zei Wuyts. ‘Dit is het strand strelen.’

Wuyts is kort voor ‘Michel Wuyts’. Hij becommentarieert al een eeuw of drie het wielrennen en het veldrijden op de Vlaamse televisie en is een groot liefhebber van de sporten die hij van commentaar voorziet. Dat pleit voor hem. Hij is meer van de koers vergeten dan de meeste van zijn kijkers ooit zullen weten. Wuyts is ook een chauvinist. Chauvinisme is een zonderling fenomeen, er zit iets beangstigends aan, en ook iets belachelijks om trots te zijn op iemand die binnen dezelfde landsgrenzen als jijzelf is geboren; het getuigt niet van een rijk inlevingsvermogen wanneer je je slechts kunt identificeren met mensen met dezelfde nationaliteit. Binnen sport is chauvinisme meestentijds ongevaarlijk: zonder chauvinisme zouden veel mensen niet weten voor wie ze moesten zijn. Dat zou erg jammer zijn. Daarom wordt het gedoogd; de meeste sporten kennen een speciale chauvinistendispensatie.

Geldt die dispensatie ook voor een commentator? Zeker. Een beetje commentator is zo chauvinistisch als de pest, op het randje van zorgwekkend-nationalistisch. Zijn objectiviteit en nuance bewaart-ie maar mooi voor thuis. De stem is geen onderdeel van het decor, maar hij is een mede- of een tegenstander. De stem moet naar de top, of hij moet gesloopt. Een bevooroordeelde commentator brengt de strijd de huiskamer binnen. Niet alleen de renners nemen het tegen elkaar op, of spannen op ingenieuze wijze met elkaar samen, maar ook de stemmen. De commentator en de kijker, voor eeuwig verwikkeld in een battle op afstand. De chauvinistische commentator spreekt niet tegen je, maar met je.

‘Hier moet het gebeuren,’ zei Herygers, ‘hier moet er geknabbeld worden’

Onderwijl haalde de Vlaamse Hollander de Nederbelg in.

‘Vooraan lek!’ constateerde Herygers.

‘O nee.’

Van Aert wisselde van fiets, de comfortabele voorsprong was nu plots een kleine achterstand. Van de ene groef sprongen ze in de andere, zo het strand op.

‘Hier moet het gebeuren,’ zei Herygers, ‘hier moet er geknabbeld worden.’

Wuyts: ‘Van Aert dappert zich er dapper doorheen!’

Er werd weinig geknabbeld; Van Aert verloor terrein. Toen het kalf definitief verdronken was, op zo’n anderhalve ronde van het einde, werd door de commentatoren vastgesteld dat Van der Poel geen Nederlands Kampioenschap had hoeven rijden en zo niet ‘uitgemolken’ aan de start was verschenen. Daarna ging het een tijdje over het feit dat de wedstrijd een ronde te kort was, en toen nog een tijdje over Van Aerts lekke band. Ieder moment verwachtte ik een Sporza-medewerker in beeld, met een punaise akelig op weg naar Van der Poels voortube, om de kromming van het onrecht eigenhandig recht te prikken. Maar het bleef bij woorden, bij het schitterend-vergeefse verzet van de dromer die al wakker is en zijn ogen dichtknijpt in de hoop dat hij nog even mag terugkeren naar de behaaglijke superwereld van zijn droom. En terwijl Van der Poel richting de finish, ja, zweefde, nee gleed, nee zoefde, vatte Wuyts op de berustende toon van de verslaggever die op de rampplek de schade in ogenschouw neemt, niet slechts de wedstrijd samen, of het hele veldritseizoen, maar in feite een complete tak van sport: ‘En aan het eind is het Van der Poel die wint.’
lodjan 01 februari 2021 08:03
Carlos Danger 01 februari 2021 09:18
Al is de fietser nog zo snel, Mathieu ontloopt hem wel.
Eindhovuh 01 februari 2021 10:05
Sporza doet prima verslag.
Wuyts is er helaas nog niet overheen.
[sporza.be]
Frederik D. 01 februari 2021 10:08
We zullen zien. smiling smiley
ton duk 01 februari 2021 12:17
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> En aan het eind wint Van der Poel
>
>
>
> Geschreven door:Frank Heinen : op naar de
> Venetiaanse gaanderijen op de boulevard.

De DIJK,Frank,de DIJK , bedenk ik nu zorgwekkend-nationalistisch
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2021 12:18 door ton duk.
Horsie is back 01 februari 2021 15:35
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sporza doet prima verslag.
> Wuyts is er helaas nog niet overheen.

Waar is Wout van Aert lek gereden?
@Velofacts geeft beeld en tijd aan: 19:40 in de wedstrijd.

Mathieu was alleen langzamer dan Wout op het strand (5s), maar wel sneller op de bruggen (19s); technische stukken (4s) en op de gemakkelijiker stukken (19s).
Waarom Pidcock kansloos was laten de cijfers mooi vermoeden: op het strand liefst 99s langzamer en ook op de gemakkelijker stukken langzamer met 10s. De Britse opdonder was daarentegen wel sneller dan Mathieu op de bruggen (5s) en op de technische stukken (6s).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen