Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Interview Mathieu van der Poel

Gepost door El Chaba 
El Chaba 01 februari 2021 16:54
[www.wielerflits.nl]

Interview Mathieu van der Poel. Over gisteren, het komend seizoen en meer.

Mathieu van der Poel zal ook de komende jaren zijn crossseizoen aanpakken zoals hij dat deze winter deed. Een serie van tien, vijftien wedstrijden met telkens de focus op het WK. Dat de titelstrijd in 2022 in de Verenigde Staten is, deert hem niet. “Als het van mij afhangt, reis ik volgend jaar zeker naar Fayetteville.”

Van der Poel stond deze middag nog een keertje – online – de pers te woord. Zonder kater, voor alle duidelijkheid. Het vieren van de wereldtitel deed hij thuis met vriendin Roxanne. Bescheiden, met een pizza. Zo gaat dat in coronatijden. “Dat voelde inderdaad raar. Net zoals het ook in Oostende vreemd aanvoelde zonder publiek of familie. Na de persconferentie en de dopingcontrole ben ik naar huis gereden en dat was het.”

Bogense
Deze vierde wereldtitel bij de profs is dan ook niet de meest memorabele, vindt Van der Poel. “Een WK winnen is altijd bijzonder, maar die eerste in Tabor blijft de mooiste. Anderzijds, die in Bogense (2019) was ook wel speciaal. Na drie jaar niet gewonnen te hebben, was de druk toen immens groot. In tegenstelling tot gisteren in Oostende. Zelden leefde ik zo rustig naar een WK toe. Ik voel ook dat ik steeds beter kan pieken.”

Ook de pech van Wout van Aert ziet Van der Poel als een kleine smet op zijn triomf. “Natuurlijk maakt lek rijden deel uit van onze sport, maar je wenst het niemand toe. Ja, het heeft mij gisteren geholpen, maar ik had liever zonder die lekke band gewonnen. Het was sowieso een andere wedstrijd geworden. Anderzijds… Ik heb in het verleden ook al mijn portie pech gehad.”

En uiteraard kreeg Van der Poel nog maar eens de vraag hoe motiverend die duels met Van Aert zijn. “Ik heb het al meermaals verteld, we hebben elkaar allebei naar een hoger niveau getild. Onze duels zijn een verhaal op zich geworden en overstijgen zelfs de sport. Ze leveren zowel mij als Wout voordeel op. We blijven trouwens onze grenzen verleggen. Kijk naar wat Wout vorig jaar in de Tour presteerde. Het is alleen maar goed dat we nieuwe dingen blijven ontdekken.”

Pure fun
De teller van Van der Poel staat nu op vier wereldtitels veldrijden bij de elite. Daarmee evenaart hij Roland Liboton en komt stilaan het record van Erik De Vlaeminck, die zeven keer de regenboogtrui pakte, in zicht. Dat hij het veldrijden in elk geval nog geen vaarwel zegt, beklemtoont hij. “Tien, vijftien wedstrijden per winter met de focus op het WK. Zo heb ik het dit jaar gedaan en dat wil ik de komend jaren ook blijven doen. Zeker tot mijn dertigste.”

“Het is gewoon pure fun, dat crossen. En het breekt de winter. Het is zoveel leuker dan uren en uren te moeten trainen. En het kan zonder stress. Ik heb niets meer te bewijzen en ik kan in alle rust toeleven naar die titelstrijd. Als het van hem afhangt, is hij er ook volgend jaar in Fayetteville bij. “Ik heb er nog niet over nagedacht, maar ik zal dat WK in Amerika wel doen, ja. Die zeven van De Vlaeminck? Daar ben ik nog niet mee bezig, maar op termijn kan dat wel een doel worden. Ik besef echter dat ik daarvoor nog een lange weg te gaan heb.”

Van der Poel neemt nu een week rust, al lijkt hij daar weinig behoefte aan te hebben. “Ik voel me ontzettend fris. Dat merkte ik nog op stage. Ik heb na de Ronde van Vlaanderen twee weken geen fiets aangeraakt en daarna rustig opgebouwd. Voor mij mag het wegseizoen beginnen. Ik kijk er naar uit. Zeker nu corona ons leven domineert. Er zijn geen restaurants open, we kunnen geen vrienden zien. Fietsen is mijn enige bezigheid. Misschien dat ik een keertje met de crossmotor op pad ga…”

Een weekje rust dan toch maar. Om daarna voldoende duurtrainingen te doen richting de UAE Tour, zijn eerstvolgende competitiewedstrijd. Daarna volgen Strade Bianchi en Milaan-San Remo, met tussendoor wellicht Tirreno Adriatico, als is dat nog niet definitief bevestigd. En na het Vlaamse voorjaar, met focus op de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, begint hij aan een mountainbike-luik.

Water bij de wijn
“Er staan voorlopig (als ze doorgaan) drie Wereldbekers en een langer trainingskamp in Livigno op het programma. Allemaal in functie van de Spelen.” Opmerkelijk, die stage in Livigno vindt plaats in de aanloop naar… de Tour de France. “Iedereen weet hoe belangrijk de Spelen voor mij zijn. Ik heb zelfs overwogen om de Ronde van Frankrijk te skippen. Maar ik besef dat dat niet kan voor de sponsors, dus leg ik me er bij neer.”

“Het zijn de sponsors die mijn loon betalen, dus af en toe wat water bij de wijn kan geen kwaad. Ik moet zeggen dat ik al heel wat vrijheid krijg van de ploeg. Ik mag bijvoorbeeld drie disciplines combineren. En de Tour rijden is ook geen straf, hé. Maar ik zit nu eenmaal met Tokio in mijn hoofd. Vandaar die stage op de mountainbike in juni. Ik heb dat nodig. Maar dat lukt wel. Ik ben niet slecht in dat switchen. Ik werd in Hoogerheide al Nederlands kampioen op de weg na een MTB-stage.”

Of hij de Tour gaat uitrijden, is nog niet beslist. “Dat was zeker het plan. Maar als ze me zeggen dat ik dan riskeer om niet top te zijn in Tokio, dan overweeg ik wel om er vroeger uit te stappen.” Wordt vervolgd…
Frederik D. 01 februari 2021 18:22
Fun? Wat is dat? Hoe zou Van Aert dat zeggen? Goesting? Maar ach, dat record van De Vlaeminck kan Van der Poel op zijn minst evenaren. Om Merijntje te persifleren, hup Van der Poel, hup koers. En hup Van der Aert. Pak die witte straten nog eens. Ge kunt 't. Toch jammer dat Dumoulin het laat afweten. Man, zo'n klassieker kun je best aan.
Carlos Danger 01 februari 2021 18:30
Als Van der Poelaert meedoet, rijdt Tom (en de rest) slechts voor een derde plek en daar wordt hij, als winnaar, heel
ongelukkig van.
Slimmerd 01 februari 2021 22:08
Want MvdP deed vorig jaar al lekker mee om de zege daar...
Curzio 02 februari 2021 10:47
Reed lek net voor de koers ontbrandde en blies zich in de achtervolging op in de warmte.
Het lijkt niet raar te veronderstellen dat Van der Poel dat parcours goed aan kan.
Tinuz 02 februari 2021 12:21
Wellicht worden de olympische spelen ook dit jaar afgelast hoor ik her en der. Ik zou daar niet rouwig om zijn, om eerlijk te zijn.
ton duk 02 februari 2021 13:31
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Het lijkt niet raar te veronderstellen dat Van der
> Poel dat parcours goed aan kan.

Stel dat ie komend voorjaar daar 6e word, is er altijd wel een slimmerd die dan de startlijst bekijkt en dan terugrekend naar plek 12...
gr
Eddy Veen 02 februari 2021 13:59
[www.youtube.com]: 38:24: The games must go on!
El Chaba 02 februari 2021 21:01
Ik geloof er weinig van. Als je ziet, dat overal in de wereld besmettelijker varianten opduiken, vrees ik het ergste.
Eddy Veen 02 februari 2021 23:01
Over een paar maanden zijn alle kwetsbaren gevaccineerd. Vaccins werken ook tegen varianten of kunnen in zes weken daarvoor geschikt gemaakt worden. Ik verwacht dat eind april het ergste leed achter de rug is.
Frederik D. 02 februari 2021 23:17
Ik denk dat El Chaba waarschijnlijk iets meer gelijk heeft. Er is nog een lange weg te gaan met het vaccineren wereldwijd.
Horsie is back 03 februari 2021 00:31
Wat ik zie, is, dat het aantal besmettingen in feite overal (soms flink) aan het teruglopen is, ondanks de waarschuwingen voor de diverse varianten. Er worden tenslotte al zo lang extra maatregelen genomen, niettemin zal het besmettingsniveau van dit moment ongetwijfeld goeddeels toegeschreven kunnen worden aan de nieuwe varianten.

Maar het teruglopen geldt niet voor degenen, die sneuvelen, zoals o.a. Sir Tom Moore, beter bekend als Captain Tom en de grootste inspiratie van 2020. Zij die komen te overlijden hebben globaal het virus 1 tot 20 dagen eerder opgelopen. Uiteraard zijn er ook nog genoeg met een langere infectietijd met de uitkomst nog in leven of alsnog dood.

Het is nog te vroeg te becijferen hoe dodelijk het virus uiteindelijk is geweest. Ik wil er geen @prikker Punt van maken, maar waarschijnlijk overall toch wel tot 5 keer dat van een griepgolf, al geldt dat uiteraard echt niet voor de verschillende leeftijdsgroepen.

Het probleem voor met name van de politiek blijft: Alles doen om de catastrofe van pakweg driekwart jaar geleden te voorkomen. Niet geschoten is altijd mis.

Binnen enkele maanden kan volgens mij in sporttermen de Voreintscheidung al vallen, al betekent dat helaas nog niet, dat we zelfs binnen afzienbare tijd tot de normale gang van zaken kunnen terugkeren. Maar er kan veel doorgaan.

NB: Als je in de UK het aantal doden in relatie zet met het actuele besmettingscijfer (wat natuurlijk niet mag, niettemin) dan kom je op bijna 10%.

Xander mist de kapper (als kapper haast ie erbij te zeggen). Wie mist hier de kapper?
Curzio 03 februari 2021 13:13
Ik heb mijn kapsel erop aangepast en dat bevalt me eigenlijk wel. #nooitmeernaardekapper
Marc 03 februari 2021 14:57
Ondanks dat ik de serieuzere bronnen volg, plus ook goed luister naar wat artsen en wetenschapsjongens om me heen vertellen, ga ik niet koffiedik kijken. Ik weet het gewoon niet.

(En reken er op dat ik komend jaar niet veel buitenlandse museumreisjes zal kunnen gaan maken. Lange wandelingen in de duinen en langs het Wad maken en in ‘n hoekske met ‘n boekske, wat allemaal een goede, lange voorbereiding is voor het metterwoon naar Vlaanderen, Italië of Frankrijk gaan, mettertijd. Want waar ik woon is er immers niets van de middeleeuwen terug te vinden)

Maar goed, móchten de Spelen doorgaan: mogelijk wordt het voor Van der Poel en een Aert makkelijker gemaakt om het één met het ander te combineren dit jaar.
Zie: [www.ad.nl]
Horsie is back 03 februari 2021 15:30
@Marc: IOC presenteert corona-handboek en daarnaast lees ik de kop Corona bij Australian Open, 600 in quarantaine. Alles gaat echter gewoon door.
Zag gisteren bij het avondeten een reportage uit een land, waar nog geen clandestiene kever in een appel werd getolereerd. grinning smiley

OS zijn tot nu toe alleen niet doorgegaan bij wereldoorlogen. Het IOC wil het daarbij houden.
Marc 03 februari 2021 15:53
Ja, wat betreft dat laatste punt zat ik ook net te denken. Ik ben zelf niet iemand die vindt dat alle sport altijd en overal koste wat kost door moet gaan. En het Japanse volk moet het ook nog leuk gaan vinden, i.e. overtuigd worden. Niet onbelangrijk, maar ook niet onmogelijk. Maar in het geval van de Spelen: niet zozeer alleen omdat er commerciële belangen zijn, maar de hele wereld heeft zin in, behoefte aan, kijkt uit naar verstrooiing. Het belang van de boel van de lucht even te klaren.

(zoiets maar dan groter dus wat alleen ûs wielrenliefhebbers vorig jaar mochten meemaken, want ik heb vorig jaar hierdoor een prima tijd gehad)
Carlos Danger 03 februari 2021 17:04
Brood en Spelen voor den Dood.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen