Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lotto Soudal heeft selectie compleet

Gepost door JW 
JW 26 oktober 2014 12:04
10:10 – Lotto-Soudal heeft de selectie voor komend seizoen compleet. Onder de 28 renners die bij de Belgische ploeg onder contract staan, bevindt zich één Nederlander: Pim Ligthart. De formatie blijft herkenbaar. Drie renners werden aangetrokken en slechts twee zijn er vertrokken.

Jonas Van Genechten fietst volgens jaar voor IAM Cycling en Frederik Willems is gestopt met wielrennen. Thomas De Gendt (Omega Pharma-Quick Step), Tiesj Benoot (Lotto U23) en Jasper de Buyst (Topsport Vlaanderen-Baloise) komen daarvoor in de plaats.

Complete selectie Lotto-Soudal 2015:

Sander Armée
Lars Ytting Bak
Tiesj Benoot
Kris Boeckmans
Vegard Breen
Stig Broeckx
Sean De Bie
Jasper De Buyst
Bart De Clercq
Thomas De Gendt
Jens Debusschere
Kenny Dehaes
Gert Dockx
Tony Gallopin
André Greipel
Adam Hansen
Gregory Henderson
Pim Lightart
Maxime Monfort
Jürgen Roelandts
Marcel Sieberg
Boris Vallée
Jurgen Van den Broeck
Tosh Van der Sande
Dennis Vanendert
Jelle Vanendert
Louis Vervaeke
Tim Wellens

[Wielerupdate]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2014 12:04 door JW.
JW 26 oktober 2014 12:10
28 renners volgend jaar, en daarmee een van de grootste WT-teams.

Stabiele ploeg, stabiele sponsor, al jaren achtereen, met duidelijk Belgisch accent.
Weinig echte toppers, maar best veel renners die in de prijzen kunnen rijden.
Eindhovuh 26 oktober 2014 12:56
Genoeg renners die een etappetje kunnen meepakken. Greipel de enige topper op zijn gebied.
Lekker vrijbuiten met Gallopin, Wellens, Vanendert en VDB please!
Leon 26 oktober 2014 13:23
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> 28 renners volgend jaar, en daarmee een van de
> grootste WT-teams.

Valt wel mee, op 1 januari zal het merendeel van de WT-ploegen ook minimaal 28 man onder contract hebben liggen.
JW 26 oktober 2014 18:58
Is dat zo ?

Je hoort hier en daar beweren dat teams anticiperen op de UCI-plannen, waarbij al in 2016 de WT-teams veel minder (22?) renners in dienst mogen hebben.
Goozzer 26 oktober 2014 19:56
Bij sommige ploegen heb ik dat ook gehoord, ja. Wat wel enigszins opmerkelijk is, omdat volgens mij (nog) niet helemaal zeker is in hoeverre die plannen (en welke plannen precies) doorgevoerd gaan worden. Tot op de dag van vandaag is er volgens mij namelijk nog geen overeenstemming bereikt. En hoe langer dat duurt, hoe langer het ook zal worden uitgesteld m.i. Een drastische beslissing als minder renners per ploeg, is immers nog niet zo makkelijk gemaakt t.a.v doorlopende contracten en verplichtingen die ploegen aangaan. Bovendien was er in de voorstellen die vorig jaar(?) uitlekten, en nu de facto al weer uitgesteld zijn, ook sprake van een soort gelinkte B-ploegen (met jonge renners?) die dan mochten uitkomen in de kleinere wedstrijden, waardoor je dus 32 renner per ploeg zou kunnen hebben - zij het dat je ze dus niet allemaal overal kunt laten rijden, al zou je wel renners kunnen laten overstappen naar de A-selectie vanuit de B-selectie...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2014 19:58 door Goozzer.
JW 26 oktober 2014 22:11
Uit het recente interview van Wielerflits met Plugge:

. “Er is binnen ons team nog ruimte voor versterking”, verduidelijkt Plugge. “Als we nog iemand contracteren is dat een talent, we kiezen dan voor verjonging. Maar voorlopig blijven we net als andere ploegen even op onze handen zitten. Er is momenteel zoveel gaande vanwege de aanstaande hervorming van teams en de koerskalender. Alle ploegen houden nu al rekening met de nieuwe regel die eind volgend seizoen van kracht wordt. De UCI wil dan het maximaal aantal renners per ploeg terugbrengen naar 22.”

“De meeste WorldTour-ploegen gaan daardoor dit jaar al richting de 24 of 25 renners. Dat houdt in dat als alle teams dit jaar dertig renners onder contract hadden, je 18 maal vijf renners overhoudt. Er is dus een enorme sloot aan renners over, wie weet kunnen we later nog één of twee renners aantrekken. We hebben jongens op het oog, met name Nico (Verhoeven, red.), Merijn (Zeeman, red.) en Louis (Delahaije, red.) hebben die markt heel goed in de gaten. Als er nog wat bij komt, zal het jong en talentvol zijn. De kern van ons team is klaar.”


Die UCI-plannen werden volgens mij ongeveer een jaar geleden gepubliceerd en invoering was in stappen voorzien in de periode 2016-2020. Misschien heb ik dingen gemist maar ik kan me ook niet herinneren dat er dit jaar op dit terrein (grote) stappen zijn geboekt. Afgaande op de woorden van Plugge zou je denken dat bij de ploegen wèl meer bekend zou zijn.
Goozzer 26 oktober 2014 22:38
Nee, volgens mij heb je niet veel gemist. De gelekte plannen/voorstellen waren zelfs al voor volgend jaar bedoeld, maar daar gaat zéker niets van terechtkomen en ik zie voor volgende jaren eerlijk gezegd ook nog maar weinig beweging. Er lijkt me sprake van stilstand, wellicht samenhangend met de machtswissel bij de UCI? Op dit moment is er nog steeds geen sprake van regel- of kalenderwijzigingen (behalve dan het wegvallen van Beijing - een koers die in de plannen de komende jaren juist nog op de kalender zou moeten staan). Ook lijkt het er, zoals Leon terecht stelt, inderdaad nog niet echt op dat ploegen sterk inzetten om slechts het minimale aantal renners te contracteren. Daarvoor zijn er m.i. te veel ploegen van wie nu al bekend is dat ze doen wat ze altijd al deden en/of zelfs al bijna of helemaal vol zitten...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2014 22:40 door Goozzer.
Leon 26 oktober 2014 22:51
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dat zo ?
>
> Je hoort hier en daar beweren dat teams
> anticiperen op de UCI-plannen, waarbij al in 2016
> de WT-teams veel minder (22?) renners in dienst
> mogen hebben.

Ik heb eigenlijk alleen Lefevere hier veel over gehoord, die wil OPQS/Etixx in 2 stappen fors laten afslanken. Lijkt me allemaal wat overtrokken. Voorlopig zijn er al zeker 5 ploegen die minstens 28 man in de ploeg hebben hebben, en nog eens 6 met 26 of 27. En de carroussel draait nog...
Zoals Goozzer al aangeeft: in principe mogen de teams in 2017 zelfs groeien naar 32 renners, al zal zo'n B-team wel moeten bestaan uit jonge renners. Gevolg: ploegen die nu al een CT hebben, zullen enerzijds meer moeten inkrimpen, maar hebben al wel een talentenpool waarmee ze hun B-team kunnen bevolken.
Bij de overige ploegen is niet echt noodzaak tot inkrimpen. Bijvoorbeeld Lotto-Jumbo: stel dat ze in 2016 22 man onder contract hebben, hoe denken ze dan in 2017 dat B-team te bevolken? Op dat moment moeten dus 14 of 16 WT-ploegen een reserve-team gaan inrichten, met renners die niet in WT-koersen mogen starten. Ploegen met een eigen CT of u23-team zullen gewoon uit dat team gaan putten, maar de overige teams hebben dus eerst een man of 8 moeten laten afvloeien, en moeten nu weer 10 man extra in dienst nemen. Het lijkt me in dat opzicht erg vreemd om de verplichte ploeggroote in 2015 en 2016 zo ver naar beneden te halen.
JW 27 oktober 2014 09:15
Jullie stellen me weer een beetje gerust.

Ik was geen fan van die wilde UCI-plannen.
Sub Culture 28 oktober 2014 10:58
Denk dat ook 2015 min of meer een overgangsjaar wordt voor Lotto.
Er zit best veel jong talent van eigen bodem maar die hebben nog wat tijd nodig.
Anderzijds zijn Greipel en JVDB in hun onderdeel helaas wat over de top.

In principe kan je met JVDB, Greipel, Monfort, De Clercq, De Gendt, Wellens, Roelandts, Vanendert, Bak... een uitstekende Tourploeg opstellen op voorwaarde dat ze allemaal hun beste niveau halen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen