Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Motorische doping... Roglic?

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 20 april 2021 10:40
Jumbo-Visma was afgelopen weekend aan het feest in de Amstel Gold Race. De overwinning van Wout van Aert dreigt echter overschaduwd te worden. Er zijn immers beelden opgedoken die suggereren dat van Aerts ploegmaat Primoz Roglic tijdens de Amstel een motortje in zijn fiets had. Dat melden Franstalige media.

De Amstel Gold Race kende een bijzonder spannende ontknoping. Het duurde - schijnbaar eindeloze -minuten vooraleer duidelijk was dat Wout van Aert met een haar verschil won voor de Brit Thomas Pidcock.

“Ik kon rekenen op Jonas (Vingegaard) en Primoz (Roglic) om de aanvallen voor de finale te pareren. Primoz had een mechanisch probleem, het was niet ideaal met de vele INEOS-Grenadiers-rijders, maar uiteindelijk won ik. Dat is het belangrijkste,” zei de winnaar achteraf.

Maar dat verhaal krijgt mogelijk nog een staartje. Sommigen stellen, op basis van beelden die op sociale media circuleren, de vraag of Roglic zijn prestatie wel helemaal zelf leverde. Op de beelden lijkt het dat zijn pedalen uit zichzelf ronddraaien nadat een mecanicien een mechanisch probleem verholpen had.

“We zien Primoz Roglic op het uiteinde van zijn stuur drukken”, schrijft Ouest France. “Het is vreemd wat hij doet. Misschien is het de knop om in te grijpen op de Di2 (een ultra-high performance schakelsysteem)”, citeert de Franse krant Franck Laurance, mecanicien bij de Franse ploeg VCP Loudéac. “Wat me echt zorgen baart is dat de pedalen blijven draaien...”


De bewuste beelden -> vaag youtubefilmpje
Curzio 20 april 2021 10:56
Super, opnieuw geruchten over motortjes in fietsen. We kunnen weer jaren verder.
Sub Culture 20 april 2021 10:57
WvA werd een paar jaar terug ook geconfronteerd met soortgelijke geruchten.
Slaat allemaal nergens op, maar het kwaad is intussen wel weer geschied.
De zwarte trui 20 april 2021 11:17
Tyf toch een eind op met deze kut motor complot filmpjes.

Ik heb ook een finishfoto waarin het lijkt alsof ik WvA en Pidcock ruim klop in AGR!! Niks meegedaan door die neppe UCI jury. Niet te geloven.

Next.
Eindhovuh 20 april 2021 11:21
Wat een faalhaas die Roglic, een motortje en dan nog verliezen. spinning smiley sticking its tongue out
Sub Culture 20 april 2021 11:22
Doe eens rustig.
Don't shoot the messenger.
merijntje mortirolo 20 april 2021 11:25
Een aantal mechaniekers heeft dit verhaal al redelijk solide ontkracht op tuttobiciweb.

Lees de commentaren hieronder maar: [www.tuttobiciweb.it]

En dan met name dat van Ciccio pasticcio.

Nee, ik heb geen zin om dat te vertalen.
Sub Culture 20 april 2021 11:35
Vertalen, mortiroloken.
Horsie is back 20 april 2021 11:58
Zo gaat er ook het Franse gerucht, dat Chris Froome vandaag gaat ontploffen, maar ze weten nog niet of het op de 1e, 2e, 3e of 4e col is. Of John Cleese ook van de partij is werd niet bekendgemaakt.

Terwijl een bromvlieg gisteren zijn maidenvlucht op Mars maakte rollen de earthlings over elkaar heen over hoe je een finishfoto moet lezen of hoe je de unieke bewegingen van een fiets moet duiden.

Overigens wordt Lance Armstrong (en ook Chris Froome) al weer dagen lang van "motorische doping" beschuldigd, terwijl Lance net als ieder ander gewoon jeuk aan zijn kont had.
Tinuz 20 april 2021 12:14
Het was Jean-Pierre Verdy, oud baas van het Franse antidopingbureau, die onlangs de mechanische doping discussie nieuw leven in heeft geblazen, volgens mij.

Complotten en intriges zijn van alle tijden. Als men de gedachte dat professionele wielrenners mechanische hulpjes hebben gebruikt al te veel vindt, dan begrijpt men niet veel van de wereld waarin men leeft. Naar wij dachten.
Horsie is back 20 april 2021 12:29
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het was Jean-Pierre Verdy, oud baas van het Franse
> antidopingbureau, die onlangs de mechanische
> doping discussie nieuw leven in heeft geblazen,
> volgens mij.
>
> Complotten en intriges zijn van alle tijden. Als
> men de gedachte dat professionele wielrenners
> mechanische hulpjes hebben gebruikt al te veel
> vindt, dan begrijpt men niet veel van de wereld
> waarin men leeft. Naar wij dachten.

De zogenaamde werkelijkheid schijnt nog gekker te zijn dan "we" in onze fantasie kunnen bevroeden.
Waar ik persoonlijk bezwaar tegen maak, is, dit op indirecte weg te willen bewijzen.

Wat heeft die Antoine Vayer, de grootste trol van twitter, niet zitten te jeremiëren over Chris Froome, omdat die tijdens die befaamde raid op de Mont Ventoux 2013 een paar keer de 1000 Watt aantikte, terwijl ik dacht, wat bazel je nou, ik zou Chris Froome gemakkelijk verslagen hebben (zonder voorafgaande inspanning uiteraard) en wat had hij dan niet moeten denken van Mathieu van der Poel, die op de Strade Bianche de Chris Froome van 2013 ter plekke had gelaten.

Kortom, ik blijf het zeggen, er wordt in de wielrennerij meer BS over wattages over het volle spectrum geproduceerd, dan 100 Bullies bij elkaar. Het kan natuurlijk ook zijn, dat Oncle Antoine alleen maar door het leven wil gaan als een bully.
Tinuz 20 april 2021 13:12
Liever te sceptisch dan te naief, toch.
Orakel 20 april 2021 13:43
Ik denk dat je doelt op: 19 aprile 2021 13:02 Ciccio pasticcio

Beste regisseur, dit keer ben ik het niet met je eens, alles is in orde maar zo met modder gooien, nee, dit schaadt alleen maar onze omgeving. Ik werk als fietsenmaker en kan uitleggen wat er is gebeurd. Het komt bij veel merken wielen voor dat de boby van de tandwielset vastloopt waardoor een vast klikeffect ontstaat, hierdoor draaien zowel de wielen als de cranks. Dat had inderdaad net het probleem voor Roglic kunnen zijn, want als je dit fixed gear effect creëert en stopt met trappen, dan laat je de ketting vallen of, erger nog, de versnellingsbak in de wagen draaien !! Wat betreft degenen die zeggen dat de wielen te veel draaien met een klein duwtje, geloof me dat ik met speciale lagers minutenlang kan draaien zonder te stoppen met een klein duwtje !! Maar creëer gewoon valse primeurs, aan het begin van alle World Tour-races controleren de stewards de race en begeleiden ze fietsen met speciale tablets !! Laten we een beetje goed doen voor onze sport, die hier tussen covid en de economie niet al te best is
Poggio 20 april 2021 14:01
In dit geval is dus het freewheel waar de body opzit vastgelopen/vastgeslagen waardoor je tandwielen mee blijven draaien met je achterwiel. Je kan dus, net als bij een baanfiets, niet je benen stilhouden tijdens het rijden.
De zwarte trui 20 april 2021 14:11
Niks persoonlijks sub. Meer voor de 'cyclisme a deux vitesse' jankerds uit Frankrijk.
El Chaba 20 april 2021 14:34
Pffffffff, waarom ben ik niet verbaasd, dat dit uit Frankrijk komt?
Wat een verschrikkelijke jankerds zijn het toch vaak daar. Zodra ze weer eens een tijdje (grotendeels) niet meedoe in de top van het wielrennen wordt er van alles uit de kast getrokken om de buitenlandse concurrentie zwart te maken.
Eén grote gaaaaaaaapppp..!

Niet voor jou Sub, maar voor de Fransen.
Kilometervreter 20 april 2021 16:15
Best wel onzinnig (en simplistisch) om e.e.a. te verklaren met het "Franse dubbele agenda-complot". Je hebt daar a) geen enkel bewijs van en b) je redeneert vanuit een vooringenomen positie, zo van: het zijn Fransen, ze doen niet echt mee, dus zullen ze wel een konijn uit de hoge hoed toveren. Iedere eerstejaars rechtenstudent maakt gehakt van je stellingname. Zou hij of zij al de moeite nemen serieus op je verhaal in te willen gaan.
Frederik D. 20 april 2021 17:14
Ik verdenk die Verstappen ook van een motortje in zijn vierwielig rijwiel. Hoe kan die anders tien keer sneller zijn dan ik op mijn fiets? Wat ik je brom.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen