Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Zweetdruppels nog te zien' in nieuw Tour-programma

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 10 juni 2015 17:40
Ander tijdstip, nieuw presentatieduo, meer tempo en het afscheid van Dalida. Het is een greep uit de veranderingen die ons te wachten staan in de NOS-programmering tijdens de Tour de France, van 4 tot en 26 juli.

Dione de Graaff presenteert vanaf 2 juli het televisieprogramma Studio Tour. Het nieuwe avondprogramma, dat de Avondetappe opvolgt, is elke dag te zien tussen 19.00 en 19.55 uur op NPO 1.
Nieuw avondprogramma

Studio Tour zit 'dicht op de koers' en neemt met een actuele gast de laatste ontwikkelingen uit La Grande Boucle door.

"In tegenstelling tot de Avondetappe, die vaak rond 22.00 uur werd uitgezonden, zitten we nu dichter op de koers. We willen het zweet op het voorhoofd van de renners zien", licht eindredacteur Jeroen Koster toe.
Zeven 'wegkapiteins'

Gert van 't Hof neemt de presentatie vanuit de studio in Hilversum voor z'n rekening. Hij wordt bijgestaan door een prominente wielerliefhebber en afwisselend door zeven 'wegkapiteins', te weten: Henk Lubberding, Rob Harmeling, Niki Terpstra, Michiel Elijzen, Theo Bos, Marijn de Vries en Karsten Kroon.

Er zijn meer veranderingen aanstaande. "De eindtune verdwijnt. Dalida paste bij een avondprogramma. Nu eindigen we het programma op een moment dat de avond nog jong is. Een bandje met muziek ligt dan minder voor de hand", aldus Koster.
Extra livestream

Ook op internet zijn er de nodige aanpassingen in aantocht. Er komt op NOS.nl naast de gebruikelijke livestream een tweede stream met extra aangeleverde beelden uit de Tour van vijf motorcamera's.

Dalida paste bij een avondprogramma. Nu eindigen we het programma op een moment dat de avond nog jong is
eindredacteur Jeroen Koster


Bovendien heeft de NOS een speciale Tour-app ontwikkeld. De app heeft een functie waarmee de gebruiker een 'live-presentatie' van de Tour kan doen. Het is aan de gebruiker of hij/zij dit thuis op de bank of in de koers doet.
Radio

Op de radio wordt eveneens uitgebreid stilgestaan bij de Tour-start in Utrecht. Op 2, 3 en 4 juli komt er tussen 18.00 en 23.00 vanuit het oude postkantoor een programma vanuit de Domstad.

En, zoals elk jaar, ontbreekt Radio Tour de France niet. Elke dag tussen 14.00 en 18.00, gepresenteerd door Robbert Meeder en Jurgen van den Berg.

Mart Smeets

Mart Smeets was jarenlang het gezicht van de Avondetappe. Mart blijft voor het nieuwe programma behouden. In een dagelijkse rubriek neemt hij de historische Tour de France van 1989 onder de loep.

Het was de Tour die met het kleinste verschil in de geschiedenis van de Ronde van Frankrijk werd beslist. Greg LeMond bleef die zomer Laurent Fignon acht seconden voor.

[nos.nl]
Slimmerd 10 juni 2015 17:57
Ik vond juist een programma dat wat verder af stond van de koers, dus in de latere uren, erg prettig.
Nu klinkt het net als een Tourjournaal, maar laten we de eerste afleveringen eerst even afwachten voor een definitief oordeel.
PVW 10 juni 2015 18:00
Zal het te maken hebben met concurrentie met de wielerprogrammas van belgie en rtl?
Massimo 10 juni 2015 18:10
Heel veel concurrentie hadden ze daar toch niet van?
koos1 10 juni 2015 18:43
Ook wel weer fijn dat het iets vroeger op de avond is, maar dit programma komt dan in de plaats van het tourjournaal? Dat is dan wel weer jammer was toch altijd handig even een halfuurtje de samenvatting kijken.

Mart Smeets lijkt dan weer de rol van 'De Neel' te krijgen. Wat historische feitjes en bezoekje aan oud renners?
En verder Dionne en Gert, we zullen zien wat het gaat worden.


Door het vroege tijdstip kunnen het lange tourprogramma avonden worden. Eerst NOS, Tour du Jour (als dat weer komt) en de avond afsluiten met Sporza.
avhhsc 10 juni 2015 19:00
Tour du Jour op locatie dit jaar
veluweracer 10 juni 2015 19:43
Ik kan niet wachten om Rob Harmeling weer eens zijn mening te horen verkondigen.
Sub Culture 10 juni 2015 20:47
Is toch jarenlang vaste kost geweest om 's avonds gezellig naar Mart te kijken.
Het argument 'zweet op de hoofden van de renners nog zien' vind ik ook maar vaag.

Het is al goed dat die vreselijk debiele Thijs Zonneveld er niet is en dat zeg ik in alle objectiviteit met het grootste respect voor die jongen.
PVW 10 juni 2015 20:53
Ik keek die andere alleen als ik langs zapte en toevallig in een leuk item kwam. Zoals die keer met Dekker bij TdJ. Over lapten ze elkaar niet?
Rudy t. 10 juni 2015 21:05
Ik denk dat ik na me jarenlang geërgerd te hebben, Mart ga missen deze zomer....
Massimo 10 juni 2015 21:07
Er was heel zelden overlapping, daarvoor begon Smeets te laat.
lodjan 10 juni 2015 21:40
Wees gerust Rudy t., je kunt je vast nog ergeren aan zijn bijdragen over de Tour van '89.

De Tour van '89 beleefde ik van nabij. Na de diploma-uitreiking op 6-7-'89 in Den Bosch, liftte ik met een vriend richting Toulouse om daar zijn vriendin op te zoeken die stage liep op het zelfde adres waar ik een jaar eerder stage liep. We hadden onze fietsen vooruit laten bezorgen. Na bezoek aan de Tour in de Pyreneeën zijn we grofweg via de Tourroute naar huis gefietst waarbij we de koers soms live konden gadeslaan en soms in een cafeetje. Mooie herinneringen aan die Tour dus. Bij de start van een Alpenetappe stonden we bepakt en bezakt klaar om dezelfde richting op te fietsen. Na een babbeltje met Twan Poels kwamen we Mart tegen en vroegen hem welke route het peloton het dorp uit zou rijden. Hij gaf daarbij de verkeerde richting aan....... Het is niet meer goed gekomen tussen Smeets en mij winking smiley.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2015 21:56 door lodjan.
Blueprint 10 juni 2015 22:39
Slecht tijdstip voor mij, dat wordt dus zelfs niet uit nieuwsgierigheid even kijken.
El Chaba 10 juni 2015 22:41
1989, mooiste finale aller tijden van een Tour de France!

Niet in het minst omdat ik die laatste etappe (tijdrit) samen met twee vrienden keek in een propvolle zaal op een Franse camping en wij zwaar op de hand van held Greg Lemond waren.

Nooit was leedvermaak mooier dan drommen dolenthousiaste Fransen te aanschouwen die vooraf eigenlijk al zeker wisten dat Fignon de eindzege al in de tas had, maar gaandeweg steeds stiller en stiller werden, terwijl wij drieën natuurlijk steeds harder gingen juichen.
Weinig mooiere, passieve sportbelevingen in mijn leven meegemaakt! smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2015 22:41 door El Chaba.
malheur 10 juni 2015 22:42
uitzendinggemist?
tvm 11 juni 2015 00:12
Het klinkt veelbelovend om mannen als Kroon en Terpstra aan het woord te horen. Toch wel insiders met een visie.
Andere Peter 11 juni 2015 01:07
Erg eens. Dit lijkt mij geen opvolger van de Avondetappe, maar gewoon een nieuw programma. Juist die afstand tov de etappe maakte een andere sfeer mogelijk. Daarin was de Avondetappe ook echt wel vernieuwend. Zij het enigszins schatplichtig aan Villa-BVD van Barend en Van Dorp, sinds het WK voetbal van 1998.
Andere Peter 11 juni 2015 01:20
Ik heb een vergelijkbare herinnering. Ik zat in Blanes (jaja, dat deed ik toen, zelfs ik ja). Daar zaten ook wat Fransen. En die wisten de laatste dagen zo arrogant zeker dat Fignon de Tour al in zijn zak had, dat je automatisch ging hopen dat het mis zou gaan met Fignon. Op dat moment was het fantastisch - en totaal niet meer verwacht in mijn beleving.

Kort daarna begin ik het al jammer te vinden. Was toch een mooie aparte gast, die Fignon. Die daar zijn dubbel Giro/Tour de mist in zag gaan. Die daarna geen grote ronde meer won. Die wel een mooie renner bleef. En, man, wat had ik hem toch tekeer zien gaan op La Plagne in 1984, samen met Herrera ver vooruit. Hoe ouder hij werd, des te sympathieker ik Fignon ging vinden. En bij Lemond gebeurde exact het omgekeerde. Wat een wartaal uitsprekende kwal is dat geworden zeg. Met de ziekte en tragische dood van Fignon culmineerde die beweging.

Och, had Fignon toen maar gewonnen.
Sub Culture 11 juni 2015 05:56
in 1989 zat ik in de eerste kleuterklas bij Juffrouw José en was ik het bedplassen nog niet verleerd.
Nog altijd overigens, maar dit terzijde.
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> in 1989 zat ik in de eerste kleuterklas bij
> Juffrouw José.
> Nog altijd overigens, maar dit terzijde.

[Massimomodus]Ik wist het wel![/Massimomodus]
El Chaba 11 juni 2015 07:59
Massimo 11 juni 2015 08:06
Ik had het vermoeden wel dat Sub een bedplasser was, dat hij nog steeds op de kleuterschool zit was mij onbekend, ik dacht toch minstens tweede klas lagere school.
malheur 11 juni 2015 08:08
Hij is nog steeds leuk hoor, hij kletst nog steeds de dijtjes!
Bromertà 11 juni 2015 09:20
Mooiste finale aller tijden? Nou, ik weet nog dat ik net zo kwaad was als Fignon. Wat een onrecht, gvd. Sindsdien is mijn hekel aan opzetstuurtjes nooit meer overgegaan. Niet de sterkste had gewonnen. Falende jury. Toen al. Jammer dat er zo veel mensen zo weinig nadenken over oorzaak en gevolg, over details, over nuances, en vooral over de geest van de sport en haar regels.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 09:22 door Bromertà.
Meneer 60% 11 juni 2015 09:25
Ik vind Dione nooit zo goed in dit soort babbelprogramma's. Gert in 't Hof ken ik in deze rol nog niet goed. Weet ook niet of hij een wielerman is. De zeven renners/oud-renners zijn prima gekozen. Goede mix. We gaan het zien. Beetje vernieuwing is prima. Mart was alleen in deze rol nog prima te pruimen, maar hij kan niet eeuwig mee.

En dat Dalida verdwijnt... als er mensen zijn die daar serieus meer dan één seconde over wakker liggen... echt... wat een non-nieuws.
Bromertà 11 juni 2015 09:41
Gemiste kans. Hier had Herman van der Zandt moeten staan. De enige schermman die weet hoe de 14 aanvoelt. Zo jammer.
Clavan 11 juni 2015 10:54
Die Gert heeft mij een te vrolijk hoofd. Ik moet altijd aan Dirk Scheele denken.
sijbriskie 11 juni 2015 13:04
Lemond een kwal? Ik vind hem altijd juist een buitengewoon sympathieke indruk maken als ik hem op tv in gesprek zie met renners. Zeer bescheiden, tegen het verlegene aan, geïnteresseerd in en complimenteus voor zijn gesprekspartners, innemend. Voorbeeld daarvan is de ontmoeting in de Tour van vorig jaar met Ten Dam, waar overduidelijk sprake was van wederzijdse bewondering, sympathie, respect en interesse.
Mij een raadsel kortom, hoe je deze man een kwal kunt vinden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 13:04 door sijbriskie.
Eazster 11 juni 2015 13:10
Jammer dat we een hele andere opzet krijgen dan de avondetappe ,maar goed vernieuwing is het toverwoord. Het meest dwars zit me dat tijdstip eigenlijk nog.
22.00 was lekker op zo'n zomeravond voor je buiten ging zitten nog effe lekker doorzakken met de Mart . Dit gaat denk ik wel erg lijken op de andere programma's .
En hoe een sympathieke verschijning ik Dione vind ,hoop niet dat het zo'n vraag \antwoordt \afsluit gesprekken gaan worden ,met de gasten. Wat dat betreft legde Mart hoe verstrooid soms ook wel zijn eigen gewichtspinning smiley sticking its tongue out in de schaal in de discussies.
Clavan 11 juni 2015 13:28
RTL gaat ervandoor met de vakantiesfeer van Smeets

De glazen rode wijn, het Franse vakantiesfeertje, gesprekken aan een tafel over de Tour de France. RTL's Tour du Jour stapt dit jaar in het gat dat de NOS achterlaat door het schrappen van De Avondetappe met Mart Smeets.

De rollen zijn vanaf dit jaar omgedraaid, zo blijkt uit het bericht van RTL7 waarin het de nieuwe opzet van het jaarlijkse programma van Wilfred Genee onthult. De talkshow Tour du Jour gaat dit jaar op toernee langs campings. Om te beginnen in Nederland - omdat de Tour hier dit jaar start - maar later is de Tour du Jour-camper te vinden op verschillende Franse campings.

'De studio wordt ingericht onder een luifel bij de Tour du Jour-camper. De tuinstoeltjes, de parasols, tafel en koelbox vormen het decor voor het gesprek over de etappe van die dag', meldt RTL. Voorheen kwam de dagelijkse talkshow uit een vaste studiotent in Utrecht, maar nu de NOS stopt met de karavaan van Mart Smeets, ziet Genee zijn kans schoon.

Gisteren maakte de NOS zijn plannen bekend rond de Tour de France van dit jaar. Een dagelijks magazine op het tijdstip van De Wereld Draait Door met Dione de Graaf en Gert van 't Hof - Studio Tour - moet De Avondetappe doen vergeten. Op het oude tijdstip van Smeets, rond de klok van elf, is straks geen Tourprogramma meer te zien.


Pensioen

Overigens ook niet bij RTL7, want die zender plaatst het programma op primetime vanaf 20:30 uur. Het wielerspektakel is traditioneel populair bij het Nederlandse tv-publiek. Programma's rond de Tour worden steevast goed bekeken. Vooral de 'sfeer' van het programma van Mart Smeets werd geroemd. Maar de NOS wilde na 12 jaar wel eens wat anders en greep het verplichte pensioen van Smeets aan om iets compleet anders te doen. Dat betekent wel het einde van het typische 'Smeets-sfeertje'. Weg zijn de Franse kastelen, de glazen rode wijn en lange gesprekken onder een eeuwenoude plataan.

De NOS verklaarde gisteren tijdens de persconferentie dan ook dat de omroep bewust geen vervangende latenightshow wilde maken. 'De Avondetappe' hing toch te veel aan Smeets, verklaarden de makers. Daarom maar iets heel anders; een dagelijks 'snel' magazine met beelden, interviews en rubriekjes. Smeets heeft nog wel een klein rolletje in het nieuwe programma. Hij maakt een paar historische Tour-reportages.

Maar voor een dagelijkse portie onvervalste Tour-romantiek is de tv-kijker dus overgeleverd aan de commerciële grillen van RTL7. Want ondanks de aantrekkelijke locatie, gezellige talkshow-sfeer, zal de toernee van het programma zichzelf wel moeten terugbetalen. Verwacht dus diverse gesponsorde rubrieken en sponsormomentjes, zoals kijkers die wellicht kennen van het vergelijkbare WK- en EK-programma VI Oranje - ook met Genee.

Naast Genee reizen overigens een hoop gasten mee met de camper van Tour du Jour, onder hen Blaudzun, Niki Terpstra, Edwin Winkels, Thijs Zonneveld, Jan Boskamp en Thomas Dekker. Vaste gezichten die aan tafel aanschuiven zijn Michael Boogerd (twaalf Tour-deelnames) en de Belgische oud-renner Eddy Planckaert (zeven Tour-deelnames).

De Tour de France gaat dit jaar op zaterdag 4 juli van start in Utrecht. Op zondag 26 juli arriveert de Tourkaravaan in Parijs.
malheur 11 juni 2015 14:09
Go Wilfred! Wellicht geen kenner maar wel superprofessioneel en de 'bal van kunde' ondubbelzinnig bij de gasten neerleggend. Klein gebed dat ze TD als vaste duider aantrekken want die kan dat goed.
malheur 11 juni 2015 14:09
AAAAAASRGHHGGHHGHGGGHHHHHH!!!! Zonneveld! NEEEEEE!
malheur 11 juni 2015 14:11
HELP! Winkels,

'Contador, Contador, Contador, en dan heb je ook nog Balbèrdè en RrodriguezF'
rustdag 11 juni 2015 15:56
Ik kan alles aan, en anders bel ik me moeder altijd,maar dione vind ik echt zo erg, dat het levensbedreigend is. Ik zou het fijn vinden als jullie me er een beetje door heen slepen tijdens de tour. Zou wennemars ook mee gaan, want zonder erben kan ze denk niet eens poepen.
Blueprint 11 juni 2015 18:54
Ik háát campings, dus dat gaat hem ook niet worden. Misschien toch maar voor het Vlaams-nationalistische gewauwel van Vive Le Velo gaan dan... die hebben in ieder geval nog wat sfeer.
Walnoot 11 juni 2015 19:50
Wie is die Gert, en wie is Marijn de Vries? Klinkt als een vrouw.
malheur 11 juni 2015 20:17
ENGE sfeer ja, brrrr...
lodjan 11 juni 2015 20:31
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> wie is Marijn de Vries? Klinkt als een vrouw.

[www.google.nl]
Andere Peter 14 juni 2015 00:38
Smaken verschillen. Fragment met Ten Dam heb ik niet gezien. Ik zag hem meerdere malen wartaal uitkramen. Sfeer: met mij was alles top, na mij kwam de doping. Hij duldde Armstrong niet als grotere Amerikaanse opvolger. Beschuldigde toen het nog ongefundeerd was. Met terugwerkende kracht ben ik ook anders gaan kijken naar de strijd met ploeggenoot Hinault in 1985/1986. Pff wat een slachtofferrol. Hinault flikte Lemond louter fraaie wielerkunstjes. Tsja, als je Hinault van de troon wil stoten, ga dan niet in zijn ploeg rijden. Jaren later verweet hij Hinault nog steeds van alles. Huilebalk.
Andere Peter 14 juni 2015 00:42
Eens. Liever een vakman (presentator/journalist) in die rol dan een wielerkenner.

En wel verstandig dat NOS de vergelijking met Smeets uit de weg gaat door tijdstip en sfeer te veranderen.
Andere Peter 14 juni 2015 00:46
Weer eens. De oubolligheid ten top dat Vive le Vélo. Schoolkrantje. Flikker op met je handtekeningen op tafels, voorspelbare gesprekjes, vrouwen van renners en met je 'stel een vraag aan Cancellara'.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen