Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgen naar de Ronde van Rwanda

Gepost door lodjan 
lodjan 29 april 2021 07:13
Lennert Teugels heeft zich zo goed mogelijk voorbereid op de Ronde van Rwanda. © RV

Lennert Teugels start zondag in Ronde van Rwanda: “Dit wordt een fantastische uitdaging”

Waar veel wielrenners snakken naar een leuke koers, mogen vijf renners van Tarteletto-Isorex zondag van start gaan in de Ronde van Rwanda. Lennert Teugels is één van hen. Op het eerste zicht lijkt het niet meteen de meest sexy achtdaagse, maar schijn bedriegt. Sportief mag het niveau niet onderschat worden en uiteraard is er het avontuur.

Erik Vandeweyer HLN

Lennert Teugels kijkt dan ook uit naar de start van de Ronde van Rwanda. “Drie jaar geleden mocht ik al eens deelnemen aan de Ronde van Taiwan. Op sportief vlak was dat toen de mooiste week van mijn leven. In Rwanda zal het avontuur nog groter zijn. Ik weet dat dit gewoon een fantastische uitdaging wordt. Het niveau van de rittenwedstrijd mag niet onderschat worden. Met Israël Start-Up Nation staat er een team uit de WorldTour aan de start. Daarnaast zijn er verschillende Franse pro-continentale ploegen die hun opwachting maken. Al die renners hebben al een pak koersen in de benen. Onderschat ook de Afrikaanse ploegen niet. Renners uit Eritrea of Ethiopië hebben al een tijdje de weg gevonden naar de topteams.”

Voorbereiding

De Ronde van Rwanda vraagt volgens Lennert Teugels meer voorbereiding dan gewoonlijk. “Nogal wat vaccinaties waren nodig. Ploegmaat Gianni Marchand heeft ervoor gezorgd dat we alles in één keer kregen; gele koorts, hepatitis, malaria. Andere vaccins had ik eerder al gehad. Het hotel lijkt me vrij westers, maar ik heb toch nog wat supplementaire voeding meegenomen. Ik ben blij dat ik de Ronde van Valencia heb kunnen rijden. Bij aankomst moeten we één dag in quarantaine. Niet veel dus, maar Afrika werd veel minder getroffen door corona.”

Zware kost

De Ronde van Rwanda wordt geen makkie. Lennert Teugels bevestigt. “Zes van de acht ritten eindigen bergop. De meeste hellingen zijn pakweg acht kilometer lang. Alpencols zijn het dus niet, maar ze zijn wel een pak zwaarder dan de Ardennen. Het grote probleem wordt echter de hoogte. We vertrekken in Kigali al op een hoogte van 1600 meter. Lager komen we nooit. Uit ervaring weet ik dat 1500 meter de grens is voor het lichaam. Vermoeidheid slaat dan snel toe. Op Tenerife en Gran Canaria kon ik dat zelf ondervinden.”
lodjan 29 april 2021 07:22
Leuk deelnemersveld dit jaar: [www.procyclingstats.com]

Met oa Oscar Sevilla, de Franse PCT's met Rolland, Gautier, Geniez en Vuillermoz en WT-ploeg Israel Start-up Nation.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/04/2021 07:22 door lodjan.
Sub Culture 29 april 2021 07:22
Ah Rwanda waar wijlen mijn grootmoeder werd geboren.
Ergens in het ouderlijk huis slingert nog een foto rond van hoe ze als klein meisje in een draagstoel wordt hoog gehouden door 4 Afrikaanse kinderen. Confronterend.

Een gitzwarte bladzijde in de koloniale geschiedenis niet in het minst omwille van de rassenscheiding die uiteindelijk in de jaren '90 zou escaleren in de genocide.

Maar euh... good luck boyZzz

En dat ze daar in Rwanda ook eens dat langverwachte WK mogen organiseren!
lodjan 29 april 2021 07:24
In 2025 wordt het WK in Afrika geoganiseerd. Rwanda en Marokko zijn kandidaat.
Sub Culture 29 april 2021 07:35
Mooi! wist ik niet.

Kunnen het ook organiseren in de Matongewijk of Borgerocco, dat is ook een beetje Rwanda en Marokko dicht bij huis.
Kilometervreter 29 april 2021 08:12
Vermoed dat, gezien de laatste keer dat ik over Belgische wegen reed, de fysieke infrastructuur beter is in Afrika.
lodjan 29 april 2021 08:33
Zeker in Rwanda. Perfecte wegen! Ze hebben alleen met de Muur van Kigali een mooie tegenhanger voor de Muur van Gerardsbergen.
Sub Culture 29 april 2021 09:26
Betonbanen voor life.
veluweracer 29 april 2021 13:07
Je zou verwachten dat er geen Belg nog ooit toegang verleend wordt tot Afrika na hun walgelijke politiek in Congo en de medeplichtigheid aan de moord op Patrick Lumumba die door de Belgische geheime dienst na zijn moord is opgegraven en waarvan het lichaam is weggewerkt met sterk zuur omdat ze niet wilde dat zijn graf een bedevaartsoord zou worden. Er heeft nog een Belg wat tanden uit zijn mond gehaald waarvan er één in Belgisch bezit was en vorig jaar is die teruggegeven aan de familie van Lumumba.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/04/2021 13:08 door veluweracer.
Clavan 29 april 2021 13:15
Ach, in Nederland zijn ook nog borst- en of standbeelden en kazernes te vinden genoemd naar van Heutsz. De slachter van Atjeh
veluweracer 29 april 2021 13:20
Tsja, en ieder jaar starten er toch heel wat Nederlandse ploegen in de Ronde van Atjeh.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/04/2021 13:20 door veluweracer.
Sub Culture 29 april 2021 13:26
Ja, de grootvader van de immer bevallige Julie Van De Steen.

De Afrikaanse politiek was ronduit walgelijk, maar goed wij moesten uiteraard niet onderdoen voor andere landen uit het oude continent.
veluweracer 29 april 2021 14:28
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, de grootvader van de immer bevallige Julie Van
> De Steen.
>
> De Afrikaanse politiek was ronduit walgelijk, maar
> goed wij moesten uiteraard niet onderdoen voor
> andere landen uit het oude continent.


the finger smiley
Aerts 29 april 2021 15:53
veluweracer 29 april 2021 16:39
Alle kasseistroken asfalteren zou na het schrappen van de Muur in de RvV als een afranseling na de verkrachting van die koers zijn. Laat ze die stroken maar snel tot nationaal erfgoed verklaren.
Horsie is back 01 mei 2021 15:08
Het meest iconische beeld van deze Ronde is toch echt te vinden op cyclingweekly.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen