Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De binnenband als kransslagader

Gepost door Cecchini 
Cecchini 05 mei 2021 13:11
Een vervangende aorta als binnenband, laat dat maar aan ‘bandenprofessor’ Richard Nieuwhuis over

Door Robert Misset / Volkskrant



Veel profwielrenners zweren bij de banden van Richard Nieuwhuis, de dwarsdenker die zijn bedrijf A. Dugast verkocht heeft aan het Italiaanse Vittoria. Wat is het geheim van deze ‘bandenprofessor’?

Wanneer de baanwielrenners uit hun startmachines zijn weggeschoten, ziet Richard Nieuwhuis na 100 meter of hij de juiste band voor ze heeft gefabriceerd. Twijfelen specialisten in het veldrijden als Mathieu van der Poel of Marianne Vos over hun ideale profiel voor het parcours? Nieuwhuis zoekt met ze naar een oplossing. En nu zijn in Oldenzaal gevestigde bedrijf A. Dugast wordt overgenomen door het Italiaanse Vittoria kan hij onbeperkt blijven pionieren.

Met de hand maakt Nieuwhuis fietsbanden van katoen en zijde voor de wereldtop. De 53-jarige ‘bandenprofessor’ praat over profielen, binnen- en buitenbanden alsof hij een Steinway-piano of een Stradivarius-viool moet stemmen. In zijn band zit alleen al zes kilometer aan garen dat aan elkaar moet worden gelijmd. ‘En voor de binnenband koop ik vervangende aorta’s.’

Andere binnenband
Een grote lichaamsslagader in een fietsband? Lachend legt Nieuwenhuis wat hij bedoelt. ‘Wie een vervangende kransslagader krijgt, koopt in feite een andere binnenband. De medische leverancier van hartkleppen produceert voor mij de slang waar ik een ventiel op plak en die mijn binnenband wordt. Ik hou er een andere denkwijze op na dan de massa, we onderscheiden ons van de rest.’

Bij het WK veldrijden in januari in Oostende werden de medailles gewonnen door renners die met banden van A. Dugast hadden gereden, met de zegen van Nieuwhuis die het van oorsprong Franse bedrijf in 2002 had overgenomen. ‘De kunst van de perfecte band maken met daarbij de perfecte bandenspanning is een spel tussen renner, fabrikant en de mecanicien. Kijken, luisteren, zien; dat is de essentie van mijn werk.’

Nieuwhuis levert maatwerk. Ziet hij Marianne Vos bij het veldrijden ploeteren over het parcours? ‘Zeg ik: ik zou toch nog een rondje verkennen met deze band. Ik zit er weleens naast. Ik heb geen glazen bol, ik luister nauwgezet naar wat de renner zegt te voelen. Het is altijd zoeken naar de juiste balans, waarbij de techniek van de renner, de bandenspanning en de profielkeuze samenvallen.’ Laten de Chinezen hem maar kopiëren, zegt hij. ‘Ik zie het ook als een vorm van waardering.’

Dwarsdenker
Nieuwenhuis is de dwarsdenker die van de gebaande paden durft af te wijken. Hij bezoekt vakbeurzen, waar je geen bandenfabrikant zou verwachten. ‘Ik ga niet naar een fietsbeurs, maar naar een garenbeurs of een lijmbeurs waar katoen en carbon ligt. Ik analyseer welke rubbers worden gebruikt in de autosport of het ijsspeedway, kan ik daarmee mijn voordeel doen?’

Vorig jaar had A. Dugast het zwaar tijdens de coronacrisis, toen ook het wielrennen tijdelijk tot stilstand kwam. ‘Het kostte me eenderde van de omzet’, zegt Nieuwhuis. ‘Maar ik leef van de topsport en die ging normaal door.’

Juist de innovaties maken Nieuwhuis ook tot een bedreiging voor andere leveranciers. ‘Ik eet nu eenmaal een stukje van hun taart op. De overname door Vittoria biedt zekerheid, we worden nu niet de dupe van ons eigen succes.’ Zowel de Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma als de Alpecin-Fenix-ploeg van Van der Poel rijdt al op Vittoria-banden. De crossers rijden op banden van A. Dugast.

De samenwerking met de Italianen biedt Nieuwhuis tevens de garantie dat hij zich met een productie van 14 duizend banden per jaar kan blijven specialiseren. ‘Ook na mijn pensioen moet een Willy Wortel opstaan die nieuwe wegen zoekt. Je hebt iemand nodig met connecties in de wielersport. Ik maak voor baanrenner Jeffrey Hoogland een band die een halve millimeter breder is dan die van zijn teamgenoot Roy van den Berg. Dat kan ik niet uitleggen wanneer de productie zou worden verplaatst naar Azië.’

Out-of-the-box
In Oldenzaal, op tien minuten afstand van zijn woonplaats Denekamp, kan Nieuwhuis onder regie van Vittoria blijven werken aan de ontwikkeling van nieuwe banden. ‘Ze staan voor verbetering en vernieuwing, Vittoria durfde grafeen te gebruiken als moedermateriaal van carbon. Het keerde terug in de bandenprofielen, ook een mooi voorbeeld van out-of-the-box denken.’

De filosofie van Nieuwhuis paste perfect bij de nieuwe eigenaar. Dinsdag kwam baanrenner Matthijs Büchli, winnaar van het zilver bij de keirin op de Spelen van Rio in 2016 en tweevoudig wereldkampioen teamsprint, bij hem langs met een nieuw prototype.

Nieuwhuis: ‘Baanrenners hebben meestal een voorband van 23, 24 millimeter breed. Matthijs heeft een baanwiel gevonden die volgens hem aerodynamischer en dus sneller is dan zijn huidige wiel. Hij weet nog niet of er een band van 24, 25 of 26 millimeter op moet. Ik ga de verschillende versies voor hem maken, zodat hij ze volgende week kan testen. Het is mijn passie om voor Büchli de ideale band te maken, ook de fabrikant bedrijft topsport.’

Horsie is back 05 mei 2021 13:42
Nuttig artikel, al is het een beetje out-of-the-box, off-topic wellicht, want in deze context heb ik geen enkele wegwielrenner kunnen ontwaren. grinning smiley
Mathieu zal in 2025 vast wel weer langs gaan voor de ideale band om de Muur van Kigali te overmeesteren.
Jeffrey Hoogland krijgt een halve millimeter extra breedte voor zijn banden ten opzichte van Roy van den Berg. Hoeveel Watts zou het hem opleveren? Een paar vingers? Maar onder uitzonderlijk gestandaardiseerde omstandigheden, zoals op een moderne indoorwielerbaan, telt nu eenmaal "alles".

Heb dank, Cecchini.
Eindhovuh 05 mei 2021 14:33
Ik ben erg tevreden met mijn Giant tubeless compound. Hebben mensen ervaringen qua banden, maakt dat behave de bandenspanning?
El Chaba 05 mei 2021 15:15
Leuk artikel Cecchini!

@Horsie grinning smiley
Nomath 05 mei 2021 19:39
De mede-eigenaar en CEO van bandenmerk Vittoria, de 76-jarige Nederlander Rudie Campagne, heeft zijn aandelen vorig jaar verkocht aan een Italiaanse holding met een Nederlandse manager, Stijn Vriends.
Zie [www.youtube.com]

Campagne heeft Vittoria nieuw leven ingeblazen door het wondermateriaal grafeen (Nobelprijs 2004 voor de Russische Nederlander Andre Geim) in het rubber van het loopvlak te verwerken. Dat heeft een ongekend lage rolweerstand opgeleverd, hoewel nog erg onduidelijk is hoe het werkt (god zegende de greep!).

De holding is nu druk bezig om zich sterker te maken op het gebied van fietsmobiliteit, vooral e-bikes. Maar kennelijk zijn ook specialistische bedrijfjes als Dugast, aantrekkelijk voor de Vittoria Group, misschien voor hun topsport-etalage.
Ik verwacht niet dat grafeen wonderen zal doen in de modder.
Horsie is back 05 mei 2021 22:00
De 25mm band Vittoria Corsa Speed TLR levert bij 45 km/h een rolweerstand op van 21.3 Watt. De zuinigste band is echter de 23 mm Veloflex record C met slechts 16,5 W. Tussen "slechte" banden en "de beste banden" zit echter bij deze snelheid gauw een verschil van 25 tot 30 Watt. Je levert dan ook snel in het uur een afstand van 1,5 km in. Aldus de aero-goeroe van het moment, Xavier Disley, op zijn website aerocoach.co.uk.

De besten onder de besten hebben natuurlijk veelal ook het beste materiaal, dus dat is daar beslist niet altijd beslissend, maar ik verwacht dat d'en Eddy bij leven nog zal moeten accepteren, dat zijn WUR door vrouwen wordt overvleugeld. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2021 22:01 door Horsie is back.
Nomath 05 mei 2021 22:12
Het meten van rolweerstanden is specialistenwerk. Je moet goed opletten of de vergelijking bij dezelfde banddruk gebeurt.
Het vergelijken van een 25 mm Vittoria met een 23 mm Veloflex is één van die valkuilen.
Ik heb het meest vertrouwen in de metingen van Jarno Bierman, een onafhankelijke tester : zie [www.bicyclerollingresistance.com]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2021 22:27 door Nomath.
Horsie is back 05 mei 2021 23:10
Ik neem toch aan, dat de metingen van Xavier Disley valide zijn, zij het bij 45 km/h wat uiteraard een hogere rolweerstand en ook grotere verschillen, absoluut, met zich meebrengt. Maar Nomath heeft ook een punt als hij met zoveel woorden zegt, je hebt ook specialisten der specialisten.
Nomath 05 mei 2021 23:23
Ik wil er geen wedstrijdje vérplassen van maken. Het onderwerp hier is Dugast en Vittoria. Bij een topic over het WUR kom ik graag terug op de finesses van de rolweerstand van banden.
Koppizoektwachtwoord 06 mei 2021 00:55
Vérplassen, ofwel ver plassen, is voor wildplassende mannen van een zekere rijpheid (waar ik Horsie van verdenk) met het klimmen der jaren steeds meer een probleem. Waar vroeger met gemak een sloot van twee meter breed werd overspannen zijn ‘we’ nu blij met een armzalig pisboogje van een luttele 50 centimeters. Nog even en we vrezen voor onze schoenpunten.
Disclaimer: de factor rugwind kan een en ander sterk beïnvloeden. Zong er immers niet iemand over blowing in the wind? Of is dat een andere tak van sport?
Horsie is back 06 mei 2021 01:18
@Koppizoektwachtwoord zij hierbij heel erg bedankt voor zijn compliment Horsie te verdenken van een zekere rijpheid, los ervan wat dit nu helemaal moet voorstellen. Ver plassen is na een TURP inderdaad meestal niet meer aan de orde. Ach, factor rugwind? Als er iemand op deze planeet weet wat dit nu betekent, dan is dat ondergetekende.

Zo zie je maar weer, dat een binnenband verre reizen kan maken.
De zwarte trui 06 mei 2021 15:05
Goed om te zien dat het me maar 1 Wattje scheelt als ik weer eens te lui ben om mijn Conti 5000s op te pompen.

Staat op deze site ook een vergelijk tussen 23/25/28 breedte bandjes? Of moet ik daar 'Pro' voor worden...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen