Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

104th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 15»Grado›Gorizia(147km)

Gepost door Clavan 
Clavan 23 mei 2021 08:59


Het zwaartepunt van de 15e Giro-etappe wordt gevormd door een heuvelachtig circuit in het grensgebied van Italië en Slovenië . Op 4 kilometer van de finish gaat het nog eenmaal kort maar venijnig omhoog.




Startplaats Grado ligt aan de lagune tussen Triëste en Venetië. Over biljartvlakke wegen zetten de renners koers naar het noorden. Na ruim 30 kilometer wacht het eerste klimmetje, zeer bescheiden: 3 kilometer à 5%. De Monte San Michele is dan misschien geen gecategoriseerde beklimming, het is desalniettemin een bijzondere heuvel. In de Eerste Wereldoorlog werd hier namelijk fel gevochten tussen Italië en Oostenrijk-Hongarije, vanwege de strategische ligging van de heuvel in de strijd om Gorizia, de finishplaats van vandaag
De jarenlange strijd om grensstad Gorizia eiste het leven van ruim 50.000 soldaten. De vele tunnels en loopgraven die toentertijd hier zijn gegraven, zijn nog altijd intact en sommige ervan zijn te bekijken in het nabijgelegen historisch museum van San Michele.

Entrance to the Austro-Hungarian Schönberg Tunnel, named after Gen. Alois von Schönburg-Hartenstein, Commander of the 6th Infantry Division which held Monte San Michele during the 4th Battle of the Isonzo.

De route slingert zich verder noordwaarts en na een slordige 60 kilometer rijden de renners een circuit op, dat zich grotendeels in Slovenië bevindt. Dat staat twee en een half keer op het menu en de renners komen driemaal door Gornje Cerovo, een gehucht op een heuvel. Het klimmetje ernaartoe stijgt in 1,7 kilometer met 8,5%. Na een korte afdaling blijft de weg vervolgens nog 2,8 kilometer stevig vals plat oplopen.


Het circuit, dat 31,5 kilometer lang is, gaat voor de helft op en af. De andere helft is vlak.

Na de laatste doorkomst in Gornje Cerovo is het nog 16,5 kilometer naar Gorizia, dat precies op de grens van Italië en Slovenië ligt. Op 4 kilometer van de meet wacht er een punchy helling met een steilste strook van 14%.

De coureurs duiken naar het stadje en krijgen in de slotkilometer nog 500 meter aan kasseien voor de wielen.



Bij de tweede tussensprint – aan de voet van die punchy helling in volle finale – zijn er 3, 2 en 1 seconden te winnen, terwijl de eerste drie renners aan de finish 10, 6 en 4 bonificatieseconden krijgen.

De 15e etappe van de Giro start om 13.30 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.15 uur.

1. Egan Bernal (Col)
2. Simon Yates (Gcool smiley + 1.33
3. Damiano Caruso (Ita) + 1.51
4. Aleksandr Vlasov (Rus) + 1.57
5. Hugh Carthy (Gcool smiley + 2.11
6. Emanuel Buchmann (Dui) + 2.36
7. Giulio Ciccone (Ita) + 3.03
8. Remco Evenepoel (Bel) + 3.52
9. Daniel Felipe Martínez (Col) + 3.54
10. Romain Bardet (Fra) + 4.31

Er wordt regen verwacht bij de start in Grado, aan een temperatuur van 19 ℃. De wind waait uit het zuidwesten en is matig, aan windkracht 3. Naar het zich laat aanzien blijft het de hele dag nat en schommelt de temperatuur tussen de 18 en 19 ℃.

De vijftiende etappe is vanaf 13.15 uur rechtstreeks te zien op Eurosport 1, met aansluitend de nabespreking in Kop over Kop in de Giro. Ook is de koers vanaf 13.15 uur live te volgen via de Eurosport Player en GCN+.

Final 1995 Giro d’Italia General Classification:
1. Tony Rominger (Mapei-Gcool smiley 97 hours 39 minutes 50 seconds
2. Evgeni Berzin (Gewiss-Ballan) @ 4 minutes 13 seconds
3. Piotr Ugrumov (Gewiss-Ballan) @ 4 minutes 55 seconds
4. Claudio Chiappucci (Carrera Jeans) @ 9 minutes 23 seconds
5. Oliviero Rincon (ONCE) @ 10 minutes 3 seconds




Rominger wins stage four in Loreto

Maurizio Fondriest wins stage seven in Terme Luigiane in front of Tony Rominger and Francesco Casagrande

Rominger rode a new carbon-fiber time trial bike that had been delivered just the day before. Yet, the bike’s newness was no handicap: Rominger took 1 minute 24 seconds out of Berzin and Ugrumov, who finished within two-tenths of a second of each other.

Bron: TE, CN, PCS, Bikeraceinfo, Giroditalia, WF
tvm 23 mei 2021 09:29
Voor de vluchters vandaag. Geen twijfel.
Anony 23 mei 2021 10:09
Tratnik heeft zich van dag vergist.
Clavan 23 mei 2021 12:06
Sven Ake Nilsson 23 mei 2021 13:42
Vervelende valpartij.
Slimmerd 23 mei 2021 13:49
DNF Buchmann
DNF Berhane
DNF Van Emden
Clavan 23 mei 2021 14:06
Gaan er nog een paar uitstappen vandaag door die val.
Slimmerd 23 mei 2021 14:13
Carlos Danger 23 mei 2021 15:06
Bauke heeft zich bedacht en gaat alsnog voor een top-10 klassering.
Cecchini 23 mei 2021 15:18
De Belgen in de kopgroep kenmerken zich door kleinzieligheid door de puntjes voor het Bergklassement voor Bauke weg te snoepen.
Clavan 23 mei 2021 15:33
Volgens mij vond de Bondt het wel best. Maar zette aan toen hij vanHoucke zag langskomen.
ton duk 23 mei 2021 15:44
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Belgen in de kopgroep kenmerken zich door
> kleinzieligheid door de puntjes voor het
> Bergklassement voor Bauke weg te snoepen.

Tja, waarom zouden ze in het peloton anders zijn dan op het prikbord ....
gr
Cecchini 23 mei 2021 16:08
Ook de 2e bergsprint voor de Bondt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2021 16:08 door Cecchini.
Carlos Danger 23 mei 2021 16:21
Die maakt het wel.....
Eindhovuh 23 mei 2021 17:07
Hup Riesenbeek!
predator 23 mei 2021 17:10
predator 23 mei 2021 17:10
predator 23 mei 2021 17:12
Nederland - België
predator 23 mei 2021 17:16
Campenaerts....
Clavan 23 mei 2021 17:19
Foutje Riesenbeek. Wellicht overmoedig. Mooi voor Campenaerts.
Wanny 23 mei 2021 17:19
Riesebeek gaat nooit een koers winnen.
Anony 23 mei 2021 17:24
Ze waren beiden sterk, maar de sterkste won.
Wat een fighting spirit van Campenaerts. Vaak wel, maar vandaag gestreden met een leeuwenhart. Heeft hij toch zijn ritzege in een grote ronde te pakken, en niet op een tijdritfiets.
Cyclad58 23 mei 2021 18:32
Lul niet, Hij heeft er vorig jaar 2 gewonnen.
Cyclad58 23 mei 2021 18:40
Eerst maar eens iets over Campenaerts. Dit seizoen ben ik om. Vond hem altijd een irritant mannetje, maar de manier waarop hij dit seizoen koerst spreekt mij erg aan. Altijd aanvallend, Hij wilde vandaag winnen en vloog er meteen in. Fighting spirit, geweldig. Mooi dat hij wint, ik gun het hem.

Jammer alleen dat hij nou uitgerekend Oscar Riesebeek klopt. De enige renner in de kopgroep die met Campy kon wedijveren en dat is een groot compliment. Voor al de manier waarop hij het gat op die klim naar Campenaerts dichtte was grote klasse. 98% zou dat niet gekund hebben. Riesebeek is een erg onderschat renner, hij heeft heel veel kwaliteiten. Dat heeft hij ook al meerdere keren laten zien. Als junior was hij wereldtop, maar blessures hielden hem 3 jaar aan de kant. Kreeg op zijn 23e toch een mooie kans bij Roompot en is nu meer dan een modaal renner. Ik gaf hem wel een kans tegen Campenaerts, maar hij deed het niet goed. Is geen afmaker en beheerst het finale rijden nog niet. Is al wel 28, dus of dat nog komt? Enfin, deze finale maakt hem sterker en het geloof in eigen kunnen zal groeien.
Zijn enige profzeges behaalde hij solo en hij won een eindklassement in een 2.2 koers. Maar nogmaals, met Campenaerts als winnaar kan ik prima leven.
Mollema had ook kunnen meedingen als hij die vreemde slipper niet had gemaakt. Dit was wellicht zijn beste kans op een ritzege!
Cyclad58 23 mei 2021 18:42
Riesebeek lijkt mij iets explosiever. Hij had moeten wachten. Ging te vroeg aan, Campenaerts is niet supersnel, maar wel ijzersterk. Inderdaad een fout. Weet niet of Campenaerts zelf zou aangaan, maar als Riesebeek wacht tot 150 meter wint hij waarschijnlijk.
Cecchini 23 mei 2021 18:54
Een aantal keren de term Fighting Spirit gebruikt in relatie tot Campenaerts terwijl deze wel een heel wonderbaarlijk koeterwaals Engels spreekt
El Chaba 23 mei 2021 20:34
Zei de koning der kleinzieligheid himself.
Het prikbord besluiten te verlaten, alleen maar omdat een Belg Spaak gaat helpen met het prikbord te beheren. Dat is voor mij pas echt het toppunt van kleinzieligheid.
Luijt 23 mei 2021 20:57
Mollema echt niet verkeerd.
Blijf het jammer vinden dat hij deze keuze heeft gemaakt, maar niet ontkend kan worden dat Bauke het overal probeert.
Ik ken "rittenkapers" van wie dat niet gezegd kan worden. Die waren/zijn vooral bekwaam in het onderdeel "tijd verliezen om geen gevaar meer te vormen voor de AK jongens".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2021 20:58 door Luijt.
Horsie is back 23 mei 2021 21:18
Bauke viel vandaag voor de 374e keer aan en heeft nog 5 kansen over. It's not over yet. Nog één zo'n dag voor Bauke en hij wint de Giro.

Richt je pijlen niet op de boodschapper, want die citeert hier alleen de vaak grappige Mihai Simion, de Roemeen.
Curzio 23 mei 2021 21:19
Er is maar weinig aan, deze Giro.
Kilometervreter 23 mei 2021 21:31
Vermoed dat je met dit soort opmerkingen de mensen ook niet binnenhoudt.
Clavan 23 mei 2021 22:23
Morgen wordt zeer slecht weer verwacht. Sneeuw en harde wind. Er wordt over andere routes nagedacht, las ik op blauwe vogeltje site.
Tinuz 23 mei 2021 22:44
Klote, dit verdient Van Emden niet. Het is sowieso een Giro met tamelijk veel accidenten. Maar dat valt niemand al meer op, lijkt het.
Koppizoektwachtwoord 24 mei 2021 10:17
Ik denk dat Ton dat met een fijne dosis zelfspot zei. Hij is destijds in ieder geval op z'n schreden teruggekeerd.
Koppizoektwachtwoord 24 mei 2021 10:27
Dat 'proberen' van Bauke vind ik juist bijna pijnlijk worden. De voormalige klassementstopper die te midden van kansloze krabbers wanhopig probeert een ritje te winnen. Dan tien keer liever de transitie naar meesterknecht zoals Gesink.
ton duk 24 mei 2021 11:09
Ach, het sydney altijd mee hé
Gr
Eindhovuh 24 mei 2021 11:32
Ik vind Gesink juist altijd super pijnlijk. Van topper naar nietszeggende knecht.
Luijt 24 mei 2021 12:02
Helemaal mee eens. Heb wel het idee dat Gesink zelf beter in zijn vel zit sinds ie sleurknecht is geworden.
Eindhovuh 24 mei 2021 12:19
Dat geloof ik ook. Lekker zonder druk je hobby uitoefenen, minder aandacht, heerlijk.
lodjan 24 mei 2021 12:20
Ik vind het wel grappig en spitsvondig, maar ik baal er wel van dat NAC het niet gered heeft.
Sub Culture 24 mei 2021 13:42
smileys with beer

El Chaba slaat de nagel op de kop mbt ons gefrustreerde, kleinzielige prikkertje.
Curzio 24 mei 2021 14:40
De volgende optie is anoniem weegdeemsteren a la Tejay van Garderen.
El Chaba 24 mei 2021 17:16
Vergeet je nu niet de Fin en de Fransman dan?
El Chaba 24 mei 2021 17:17
Helemaal mee eens. Vooral het feit dat bijna geen enkele rit door de toppers wordt beslist, maar ook dat er weinig spanning is voor het eindklassement.
Cecchini 24 mei 2021 17:47
In ieder geval meer dan Almeida
El Chaba 24 mei 2021 22:17
Ik ken Ton Duk inmiddels lang genoeg om te weten, dat zijn reacties soms getuigen van zelfspot en dat weet weet ik ook te waarderen.

Maar in dit geval geloof ik daar helemaal niks van. Ten eerste is hij pas na een maand of vier teruggekeerd, dat doe je toch niet na zo lange tijd als je hier dagelijks bent, alleen maar als zelfspot de reden was?

En als je dan terugkeert, dan zou het je sieren om eerst even je excuses aan te bieden voor je schandalige reactie. Maar nee hoor..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2021 22:20 door El Chaba.
El Chaba 24 mei 2021 22:40
Ik vind deze reactie ook mooi gevonden en zeer zeker spitsvondig. Eén van de kwaliteiten van de prikker Ton Duk. thumbs up.

Maar Ton, helaas ga je - zoals gewoonlijk - niet inhoudelijk in op mijn reactie.
Dus ik vraag je het nog maar eens duidelijk: wat vind je er nou zelf van, dat je dat destijds gedaan hebt?

Ben ik serieus benieuwd naar, maar waarschijnlijk - en ik vrees het ergste - durf je dat niet.
Koppizoektwachtwoord 24 mei 2021 23:11
Ik bedoelde dat zijn reactie ‘Tja, waarom zouden ze in het peloton anders zijn dan op het prikbord’ volgens mij van zelfspot getuigt. Waarmee hij dus aan lijkt te geven dat zijn actie destijds wat kleinzielig was. Althans, dat is mijn invulling. Verder zou ik zeggen, laat ouwe koeien maar liggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2021 23:12 door Koppizoektwachtwoord.
Cecchini 24 mei 2021 23:52
Mijn excuses aan allen voor het gebruiken voor het woord kleinzieligheid. Had ik het maar niet gedaan. Dat had een hoop narigheid kunnen voorkomen.
Horsie is back 25 mei 2021 01:08
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vergeet je nu niet de Fin en de Fransman dan?

Hoezo? Ik gaf een compilatie van wat de Roemeen over Bauke heeft geschreven en die heeft dat uit bewondering gedaan, dus geen treurnis.
Kilometervreter 25 mei 2021 16:57
Zeg, meneer de moraalridder, als je klaar bent met het om excuses vragen van andere prikkers begin je er dan zelf ook eens mee? Rijtje is best lang. "Gelukkig" voor jou kun je waarschijnlijk een aantal wel skippen. Vermoed dat dezen zelfs je meest nederige knieval niet meer accepteren.
El Chaba 25 mei 2021 22:51
En zoals reeds verwacht geen reactie. Negeren is het beste dan verdwijnt het vanzelf, toch?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen