Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

73rdCritérium du Dauphiné(2.UWT) Stage 2»Brioude›Saugues(172.8km)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 30 mei 2021 21:29




Vertrek 11.30 verwachte aankomst 16.00 uur.

Algemeen Klassement

1 VAN MOER Brent Lotto Soudal 4:13:00
2 COLBRELLI Sonny Bahrain - Victorious 0:25
3 VENTURINI Clément AG2R Citroën Team ,,
4 STUYVEN Jasper Trek - Segafredo ,,
5 GROVES Kaden Team BikeExchange ,,
6 POLITT Nils BORA - hansgrohe ,,
7 KWIATKOWSKI Michał INEOS Grenadiers ,,
8 ASGREEN Kasper Deceuninck - Quick Step ,,
9 ARANBURU Alex Astana - Premier Tech ,,
10 VALVERDE Alejandro Movistar Team

Cecchini 30 mei 2021 21:34


01 juni 1980: Johan van der Velde wint Dauphiné Liberé

De enige Nederlander die deze koers ooit won was Johan van der Velde. Van der Velde was in 1978 begonnen bij TI-Raleigh. Hij begon meteen veelbelovend en won de Ronde Van Romandië. Een koers die geldt als de voorbereidingskoers op de Giro d’Italia.

Een jaar later haalde hij meteen een 14e plaats in de Tour de France. Van der Velde leek dus een typische ronderenner te worden, hij had een meer dan gemiddelde aanleg voor klimmen. Hij schoot echter te kort in het tijdrijden en had regelmatig een mindere dag, wat hem beperkte om voor het klassement van grotere rondes echt een rol van betekenis te kunnen spelen. De Dauphiné was echter op het lijf geschreven van de Brabander. Die koers was lastig, maar kort genoeg om een goed klassement te kunnen rijden.

Van der Velde legde in 1980 het fundament voor zijn zege door een zeer sterke prestatie op 1 juni in de rit Gap-Grenoble. In die etappe waren die dag vier flinke Alpencols opgenomen. Johan van der Velde reed iedereen uit zijn wiel en zegevierde met ruim drie minuten voorsprong op de nummer
twee Pierre Bazzo.De leider van dat moment, de Belg Claude Criquelion, verloor evenals een andere Belgische troef Daniël Willems maar liefst acht minuten. Nog erger gesteld was het met een andere Belgische klassementsrijder Johan de Muynck. Die leed zelfs een verlies van negentien minuten.

Goed beschermd door Joop Zoetemelk en Paul Wellens behield Van der Velde ook tijdens de laatste rit de leiding. Zo zegevierde voor de eerste keer een Nederlander in deze zware koers. De klimmer Raymond Martin volgde in het eindklassement op twee minuten. De Portugees Joaquim Agostinho werd derde op 3'19. Johan van de Velde won ook het puntenklassement en werd tweede het bergklassement achter de Fransman Christian Seznec. Bovendien zegevierde zijn ploeg, Ti-Raleigh-Creda, in het ploegenklassement.

Het eindklassement van de Dauphiné van 1980 gaf een aardige indicatie voor de einduitslag van de Tour de France van datzelfde jaar. Alle renners die een hoofdrol speelden in die Dauphiné hadden ook een belangrijke rol in de Tour, een paar weken later.

Bron AD
ton duk 31 mei 2021 09:29
Dank voor deze Johan-opfrissing
Romandie en Dauphine , dat zouden leuke overwinningen zijn voor HOL nu
Als ik aan vdVelde denk , denk ik aan de val van Joop , de sneeuw op de Gavia , puntentruien GIRO en zijn tumulteus leven na de koers
gr
De zwarte trui 31 mei 2021 09:56
Stootte Jose zich nou gisteren tegen dezelfde steen? Ik dacht dat ik hem hoorde zeggen dat Brent zich niet meer in dit soort ontsnappingen moest mengen, alleen maar om in beeld te rijden. Hij moest op 5/10 km van de meet aangaan. Na vorige week, waarin hij zich in de uitzending verontschuldigde voor een soortgelijke analyse, toen het erop leek dat Brent ging winnen, had hij toch beter moeten weten smiling smiley
Sub Culture 31 mei 2021 10:00
José mag alles.
Wanny 31 mei 2021 11:51
Ik weet niet of het bewust was, maar Brent had juist de perfecte dag voor een dergelijke ontsnapping. Te lastige rit voor de echte sprinters, maar te makkelijk voor de klassementsrenners.

Resultaat: weinig animo om te gaan achtervolgen en dus kon ie vooruit blijven.
Heisenberg 31 mei 2021 12:27
Postlberger (Bora-Hansgrohe), Delaplace (Arkéa Samsic), Holmes (Lotto Soudal), Archbold (Deceuninck - Qui-Step), Power (Qhubeka Assos) vormen de kopgroep. Lotto gaat dus niet op kop rijden omdat ze het geel hebben, maar gewoon lekker mee in de aanval. Goede keuze. Ineos leidt nu het peloton.
Heisenberg 31 mei 2021 12:35
Om de kracht van Ineos maar weer eens te onderstrepen: Amador en Van Baarle doen het kopwerk in het peloton.
Clavan 31 mei 2021 12:48
Gesink is vandaag jarig. 35 jaar en al sinds 2007 het grootste ronde talent.
Nelis! 31 mei 2021 13:03
Het zou toch fijn zijn voor de wielersport als Ineos ermee zou kappen? Ik vind het overwegend jammer, zo'n kapitaalkrachtige ploeg met zoveel toprenners.
Luijt 31 mei 2021 14:36
Johan. Een aantal jaar terug vóór dat ie qua gezondheid in de versukkeling raakte heb ik 'm eens mogen spreken. wat een lieve man. En wat was ie na z'n carrière van 't padje. Poeh.
Luijt 31 mei 2021 14:38
Soms moet ik bij Poels een klein beetje denken aan Johan.
Eindhovuh 31 mei 2021 14:52
Echt? Ik heb het gevoel dat de enige overeenkomst is dat ze allebei goed konden knechten bergop?
Cecchini 31 mei 2021 15:15
Wuyts en Jose zijn niet scherp. Wisten niet dat Sean Yates de Tour des Alpes had gewonnen. Ze dachten dat Adam dit rondje gewonnen had. Geen beste beurt.
Cecchini 31 mei 2021 15:18
In de laatste De Muur

Hoewel veertig jaar ouder dan Jakobsen is ook Johan van der Velde nog veel te jong om dood te gaan. Twee jaar geleden werd hij getroffen door acute leukemie. Bart Jungmann, die eerder de biografie Langs het ravijn over hem schreef, zocht Van der Velde opnieuw op. De afgrond zag er weer dreigend uit, maar Johan, optimistisch als vaker, sloeg zich erdoorheen – het liefst wil hij alweer een teambus besturen.
Heisenberg 31 mei 2021 15:22
Sean of Simon?
Cecchini 31 mei 2021 15:35
Die Archibold is toch Deceuninck onwaardig, en dan ook nog met een matje.
Curzio 31 mei 2021 15:48
Kruijswijk en Kuss volgens mij nog de enige Jumbo's in een groep van 70.
Curzio 31 mei 2021 15:49
Brenner en Froome haken op hetzelfde moment af. Brenner had nog wel 5 minuten lang voor het peloton gesparteld.
Heisenberg 31 mei 2021 15:52
Gesink er heel snel af. Hij maakt het hele jaar al weinig indruk. Ik vraag me af of hij wel naar de Tour moet.

Tolhoek of Oomen lijkt me een beter plan. Hofstede zoals vorig jaar Vuelta is ook een optie, maar hij is net als Gesink niet bezig aan een topjaar.

Vingegaard overigens ook heel snel gelost deze etappe.
Curzio 31 mei 2021 16:03
Postlberger heeft goed naar Taco van der Hoorn gekeken.
Slimmerd 31 mei 2021 16:03
Na een Van Moertje, vandaag een Pöstlbergertje in de maak
Slimmerd 31 mei 2021 16:04
1. Pöstlberger
2. Colbrelli 11"
3. Valverde
4. Asgreen
5. Bystrom
6. Konrad
7. van Wilder
8. GvA
9. Aranburu
10. Gaudu



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2021 16:07 door Slimmerd.
Curzio 31 mei 2021 16:05
Colbrelli wint het sprintje met al zn vingers in de neus
Slimmerd 31 mei 2021 16:05
AK

1. Pöstlberger
2. Colbrelli 12"
3. Valverde 20"
4. Asgreen 24"
5. Aranburu
6. Konrad
7. Hundahl
8. Martin
9. Thomas
10. Van Wilder



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2021 16:09 door Slimmerd.
Heisenberg 31 mei 2021 16:18
Zou Colbrelli blij zijn met zijn ploeg?
Remko 31 mei 2021 16:27
Ik verwachtte eigenlijk niets meer van Kruijswijk maar vond hem vandaag vrij attent vooraan zitten de hele tijd. En van Van Wilder hebben we deze week nog zeker niet het laatste gezien. En Kelderman zal zoals altijd wel ergens tussen plek 4 en 8 in het AK eindigen.
De zwarte trui 31 mei 2021 16:37
Van Moer kon hier niet volgen? Hmm eerste groep slechts 44 man, dan kan ik me voorstellen dat het te lastig is voor iemand als Van Moer. Maar ik dacht dat hij a la van Aert (iets minder natuurlijk) ook redelijk bergop kon rijden.

Haha die Colbrelli, die zal er flink de tering in hebben ja. Niet alleen deze Dauphine, maar al vaker dat zijn ploeg niet sterk genoeg was of te weinig initiatief neemt om de vluchters terug te halen. Anyway laat die vluchters maar lekker winnen!
Sub Culture 31 mei 2021 16:39
Dylan Van Ginder zelfs leider in het jongerenklassement nu.
Aerts 31 mei 2021 16:58
Ik neem aan dat Vingegaard energie spaarde vandaag. Van Gesink hoop ik dat ook, maar maakt inderdaad weinig indruk dit jaar. Ik kan me voorstellen dat de jumboleiding eens goed naar de vorm van de anderen gaat kijken.
Heisenberg 31 mei 2021 17:09
Ik kan me niet voorstellen dat het een bewuste keuze is om tijd te verliezen met een renner die op basis van prestaties dit seizoen hier top-5 klassement kan rijden.
El Chaba 31 mei 2021 19:08
Vingegaard net terug van een hoogtestage, dat valt niet bij iedereen even goed.
Slimmerd 31 mei 2021 19:08
En kleine blessure gehad aldus Vingegaard zelf
Horsie is back 31 mei 2021 19:46
In de maand mei leggen alle vogels een ei, zo gaat het spreekwoord. Deze maand telt volgens PCS dan ook al 11 debutant winnaars. Moeten we dit jaar dan ook al gaan rekenen met een TDF debutant als winnaar? Als Rogla wint kun je hem gevoeglijk wel als herrezen debutant beschouwen. Nu ik er toch aan denk, is het niet erg opvallend, dat nog geen 9 maanden geleden de vier acteurs van de laatste TDF akt nu in geen heinde en verre te bekennen zijn. Over een weekje komt een einde aan deze opvallende drooglegging.
Carlos Danger 31 mei 2021 22:44
Vluchten kan nog wel.
Curzio 01 juni 2021 09:28
Mits het een vlucht naar voren is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen