Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Unbound Gravel 200 (miles)

Gepost door lodjan 
lodjan 06 juni 2021 09:53
Unbound Gravel 200 Men: Emporia - Emporia

Ian Boswell wins Unbound Gravel 200 in a sprint against Laurens ten Dam 

American Ian Boswell used a locomotive-like power surge in the closing metres to steamroll Dutchman Laurens ten Dam at the line and win the Unbound Gravel 200 on Saturday. The duo had been part of a dwindling lead group, which had included seven riders mid-race, and with 10 miles to go had been reduced to the two-man train, working together through strong winds.

Boswell, retired from pro cycling to work full-time at Wahoo Fitness, said he had not trained a great deal leading up to the race. He pulled off a surprise win in his inaugural appearance at the Emporia, Kansas event and takes over as the king of gravel.

“Honestly, just surprise,” Boswell said at the finish to reporters about his immediate reaction. “I haven’t won a bike race in a really long time. I mean, to just keep making splits and in the last 10 miles I knew it would be between Laurens and I.

“My first time here and I wouldn’t say I’m under-prepared, but I’m somewhat under-prepared I have less expectations on myself. Yeah, man, I couldn’t have come to the finish with a better person to sprint against. We’re both a little slow on the sprints, but it’s pretty incredible.”

Ten Dam, who won the recent Gravel Locos, has the same time at the line. Third place was also decided in a sprint in then narrow finishing chute in downtown Emporia, Stetina taking third and King fourth. Defending champion Colin Strickland (Meteor X Giordana), who suffered a flat tire earlier in the race, finished fifth.

“I think the biggest thing was just no expectations,” Boswell added. “I really did come here to perform, but there’s no pressure. And early on I was lucky, all those technical sections I was the last person to make it every time. I’m not willing to take risks like other people.”

At the finish line, Boswell likened his win to a Toby Keith country music song that includes a chorus of, “I ain't as good as I once was, but I'm as good once as I ever was.”

How it unfolded

Halfway through the 206.8-mile dirt adventure in the Flint Hills of Kansas, a lead group of seven took shape as it raced across Little Egypt Road, the same place in 2019 where another significant break took place to ignite the pace.

Strickland looked strong with companions in the group that included two-time Unbound Gravel champion Ted King, 2019 runner-up Peter Stetina, Robin Carpenter (Rally Cycling), 2015 US Pro criterium champion Eric Marcotte, former WorldTour riders Boswell and Ten Dam.

At a neutral water oasis near Alta Vista at mile marker 125.2, Marcotte had been dropped from the group, then later Carpenter.

Boswell, King and Ten Dam entered the second checkpoint town in Council Grove together, but didn’t seem in a hurry as they allowed Strickland and Stetina, who were within sight, to rejoin the group. The five-some had built a 17-minute advantage over a chasing group of four – Carpenter, Reid Foster, Dennis Van Winden and Jeremiah Bishop.

The battle heated up as a sustained headwind slowed the pace a bit under the hot, Midwestern sunshine. Stetina was the first to attack, using an aerodynamic position to push through the wind near the mile 185 mark, opening a gap by the time he rode past Kahola Dam.

The solo mission back to Emporia only lasted a few miles, as Boswell, King and Ten Dam worked together in the strong wind to catch, then pass Stetina, who did not seem to have enough power to catch a wheel and follow.

With King no longer in the battle with 10 miles to go, Boswell and Ten Dam steamrolled into a strong wind toward the finish in downtown Emporia. King hooked up with Stetina, riding almost a minute down, but only lost ground, as did Strickland, riding solo in fifth.

“We said, OK, we’ll go to the line together. It was a headwind sprint. I’m not a snappy guy at all. I was on his wheel, but I couldn’t get over it. It was one-two for Specialized, and I told him at least I won my age group,” Ten Dam, 10 years older than Boswell, said after the finish.

Brief results
Pos.Rider Name
1 Ian Boswell10:18:35
2 Laurens ten Dam
3 Peter Stetina10:18:35
4 Ted King
5 Colin Strickland10:25:34
6 Robin Carpenter10:49:18
7 Dennis Van Winden
8 Jeremiah Bishop10:49:20
9 Reid Foster10:57:32
10 Brennan Wertz11:05:19
lodjan 06 juni 2021 09:59
Voor de liefhebbers van (een korte samenvatting in) het Nederlands: [www.wielerflits.nl]
Sub Culture 06 juni 2021 10:06
Dennis Van Winden op de 7de plaats, ik herinner mij een avondje uit in Gent een decennium ofzo geleden.
We raken aan de praat met een paar blonde dames, Scandinavisch ontegensprekelijk.
Ik dans met een meisje dat Emilia heet en ze zegt me dat ze wielrenster is, na een fijne avond met wat dansen en geflirt scoor ik haar nummer.

De volgende dag google ik haar toch maar eens, blijkt ze al een relatie te hebben met ene Dennis van Winden. Hoer!
Clavan 06 juni 2021 10:10
Thomas Dekker moest uitstappen net een gebroken zadel. Sockeloen ( nooit echt doorgebroken in het wielrennen omdat geen team zijn handen wilden branden, is het gerucht in de atb/beachracewereld) werd 11e
merijntje mortirolo 06 juni 2021 11:13
Dansen is voor homo's, dus wat kan jou het schelen dat een vrouw een hoer is?

Hè? Hè?
merijntje mortirolo 06 juni 2021 11:17
Tell me more, tell me more.

Over Ockeloen. Ik vond hem wel een aparte, toffe gast, omdat hij zo 'menselijk' was. Was hem bijna vergeten, trouwens... Gebeurt me vaker met/bij mensen.

Volgens mij had hij zijn kop vol met duizend dingen en was koers er slechts eentje van.

HUP Sockeloen!
Curzio 06 juni 2021 11:39
Zoek op de definitie van hoer. Iemand je telefoonnummer geven hoort daar niet bij. Het mag wel weer iets minder puberaal allemaal.
Tinuz 06 juni 2021 12:19
Heerlijk die mondkapjesvrije omgeving daar. Stofhappen maar.
Frederik D. 06 juni 2021 12:19
Ja, Merijntje, echte mannen dansen niet. En muurbloemen ook niet.
De zwarte trui 06 juni 2021 13:15
Nee?! Een hoer adverteert nb met d'r telefoonnummer, die krijg je gratis en voor niks. Hoe moet ze/hij anders aan klanten zoals Sub komen? Eerste vereiste is je nummer geven. Daar begint het mee, daar wordt het eerste zaadje gepland.
Curzio 06 juni 2021 13:37
Je maakt een logische fout in je redenering.

Maar daar gaat het niet om, ik heb al vaker aangegeven dat de vrouw- en homo-onvriendelijkheid van dit forum nogal irritant is en bepaalde mensen wel eens zou kunnen afschrikken.
Nomath 06 juni 2021 18:59
Dennis van Winden is al ruim een jaar bij het Amerikaanse Orange Seal Off-Road team, dat gesponsord wordt door Trek.

Op de foto's van gisteren lijkt het dat Boswell en Ten Dam op eenzelfde Specialized Diverge reden. Commercieel interessant want gravelbikes zijn 'booming' in de VS.

Een aardig detail dat in bovenstaand verslag op CycleNews ontbreekt, stond op VeloNews :
(na 125 mijl) Having called a truce, the five entered the water stop together, making sure to fill bottles, pump tires, and take bathroom breaks. King pumped his tires and Stetina lubed his chain while ten Dam had a nature break. Strickland and Boswell filled their bottles, and while the two completed their tasks before the other three, they waited for all five to finish before departing down the road.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2021 19:22 door Nomath.
Clavan 06 juni 2021 21:16
In het onofficiële gravel handboek is het not-done om in de stop te demarreren.
Luijt 06 juni 2021 22:44
Ockeloen is een aardige gast en maakt topsokken
De zwarte trui 06 juni 2021 23:19
Spaak of Anony, mag deze onzin weg? Heeft niks met wielrennen te maken.
Horsie is back 07 juni 2021 00:08
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Spaak of Anony, mag deze onzin weg? Heeft niks met wielrennen te maken.

Ho nou, al zit er maar één SPAAK in een wiel, maar liefst nog wel geflankeerd door zo'n vier anonieme spaken, dan is het wielrennen.
El Chaba 07 juni 2021 00:16
Volgens mij rijden er in deze wedstrijd toch echt mensen op een fiets of vergis ik mij?
Frederik D. 07 juni 2021 11:07
Zou het? Het gaat om lomperige, te melige, vaak slechte grollen. Dat is alles. Geen echte onvriendelijkheid. Haal je brede schouders op. Laat ze. Eigenlijk houdt men hier best van dames en ook best van seksueel enigszins anders georiënteerde medemensen. Gun onze prikkers een vrijplaats om zich even te laten gaan, eventjes bevrijd van hun vrouwtje en van de sociale druk op het werk. smiling smiley
Horsie is back 07 juni 2021 13:09
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou het? .. eventjes
> bevrijd van hun vrouwtje..

Zou vrouwtje de emmer met groene zeep al klaar hebben staan of zit Frederikje er al in ? smiling smiley
ton duk 07 juni 2021 14:23
Die regel is helaas al een tijdje losgelaten
Gr
El Chaba 07 juni 2021 15:05
Gelukkig voor jou wel, ja, anders zouden zo'n 80% van jouw reacties verwijderd zijn.
*
Kilometervreter 07 juni 2021 19:25
Toch lees ik die 20% wel-wielergerelateerde berichten van Ton DUK vele malen liever dan dat eeuwige pseudo-agentje willen spelen van jou. Allemachtig zeg.......
Frederik D. 07 juni 2021 21:09
Ken je het gedicht "De idioot in het bad" van Vasalis? Zo niet, dan:

Met opgetrokken schouders, toegeknepen ogen,
Haast dravend en vaak hakend in de mat,
Lelijk en onbeholpen aan zusters arm gebogen,
Gaat elke week de idioot naar 't bad.

De damp die van het warme water slaat
Maakt hem geruster : witte stoom…
En bij elk kledingstuk, dat van hem afgaat,
Bevangt hem meer en meer een oud vertrouwde droom.

De zuster laat hem in het water glijden,
Hij vouwt zijn dunne armen op zijn borst,
Hij zucht, als bij het lessen van zijn eerste dorst
En om zijn mond gloort langzaam aan een groot verblijden.

Zijn zorgelijk gezicht is leeg en mooi geworden,
Zijn dunne voeten staan rechtop als bleke bloemen,
Zijn lange, bleke benen, die reeds licht verdorden
Komen als berkenstammen door het groen opdoemen.

Hij is in dit groen water nog als ongeboren,
Hij weet nog niet, dat sommige vruchten nimmer rijpen,
Hij heeft de wijsheid van het lichaam niet verloren
En hoeft de dingen van de geest niet te begrijpen.

En elke keer, dat hij uit 't bad gehaald wordt,
En stevig met een handdoek drooggewreven
En in zijn stijve, harde kleren wordt gesjord
Stribbelt hij tegen en dan huilt hij even.

En elke week wordt hij opnieuw geboren
En wreed gescheiden van het veilig water-leven,
En elke week is hem het lot beschoren
Opnieuw een bange idioot te zijn gebleven.
Luijt 07 juni 2021 22:59
Bovendien zijn Duk's berichten bijna altijd wieler geralateerd. Hup Holland Duk!
Luijt 07 juni 2021 23:01
Zag wel een hele coole finishfoto met heel erg veel publiek.... als ik 'm kon plaatsen deed ik het.
Horsie is back 07 juni 2021 23:55
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ken je het gedicht "De idioot in het bad" van Vasalis? Zo niet, dan:

Mooi on topic.
ton duk 08 juni 2021 14:07
Kilometervreter 08 juni 2021 19:26
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen