Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Doping bij Bahrain-Victorious?

Gepost door El Chaba 
El Chaba 08 juni 2021 13:23
[cycling.today]

Milan Erzen, director of Bahrain Victorious, responded to the anonymous accusations of doping made last couple of days after the good results of his team at the Dauphiné, where Mark Padun took two stage wins in a row.

In addition, those successes have come shortly after Damiano Caruso was second in the Giro, winning one of the toughest stages and fighting for the ‘jersey’ until the last stage with Egan Bernal.

“It’s an absolute disgrace”, an anonymous team manager told Le Parisien. “How am I going to approach sponsors and tell them that there is no more doping when we see this? It’s crude. The Bahrain team is becoming more and more scandalous. Already, their Giro was depressing, with the Damiano Caruso or the Jan Tratnik who surprised everyone on the climbs.”

“We all feel like idiots. That the guy does a hold-up at La Plagne, why not? But he doesn’t have the decency to hide away a bit the next day. There’s a feeling of impunity that reminds us of the dirty 2000s. But, obviously, as long as you don’t have proof, you keep quiet…”

Ezren defended Caruso, Padun and Sonny Colbrelli, who also won a stage at the Dauphiné and was 3 times on second place.

“Look at Damiano. He has finished top-10 in Grand Tours when working for someone else. Does that make him a shitty rider? Or Sonny Colbrelli, was he not winning before? Also Padun, back in 2019 he won races against top guys. He’s been a high-level guy but has just had some problems. I don’t need problems from the rest of the peloton.

“We’re racing just like the other teams. Padun spent two days in the break but if he stays in the peloton I don’t think that he’ll finish inside the top-10 because he’s not that confident. Yesterday, instead of helping Jack Haig, we felt that going for the stage win was more important.”

“To put a whole team behind one guy at the Tour de France when there are three or four guys better than us, it looks stupid. Why would we do this? We did it last year and got a fourth place but fourth, fifth or sixth, it’s totally the same. Only the Tour is important for the podium and second place you are just the first in a line of losers. Okay, the Tour de France it means something if you’re second, but not the rest.”

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik bij bovengenoemde prestaties geen moment het idee had dat er (misschien) doping in het spel was.
Colbrelli vond dit jaar toevallig een paar perfecte etappes achter elkaar naar zijn smaak en had eigenlijk niemand tegenover zich met vergelijkbare kwaliteiten zoals bijvoorbeeld Matthews.
Padun was een supertalent bij de beloften en heeft een tijdje last gehad van knieproblemen, die hem verhinderden echt door te breken. Bovendien stond hij al op grote achterstand waardoor hij meer vrijheid kreeg.
Caruso had een keer 'de mazzel', dat beoogde kopman Landa er al heel snel uitviel, waardoor hij een keer voor zichzelf een goed klassement kon rijden.

Heeft/had iemand anders hier wel gedacht aan doping bij deze prestaties?

Tweede vraag, die bij mij opkomt is wie dan wel die anonieme manager zou zijn, die bij Le Parisien zijn beklag heeft gedaan. Aangezien het een Franse krant betreft, is de kans groot dat het een Franse WT-manager zal zijn, maar wie?
Lavenu van AG2R? Cédric Vasseur van Cofidis? Of Marc Madiot van Groupama - FdJ? Ik gok op de laatste.
Heisenberg 08 juni 2021 13:38
Ik denk niet direct aan doping, maar wel dat het team zijn zaken nu ineens een stuk beter voor elkaar heeft. Wat dat precies is, weet ik niet (training, pieken, tactiek of iets anders).

Caruso is een degelijke klimmer die de beste drie weken van zijn carrière had. Mäder won overtuigend een rit, maar dat kwam zeker niet uit de lucht vallen. Dat geldt ook voor de ritzeges van Colbrelli en het klassement van Haig in de Dauphine.

De prestaties van Padun vind ik wel verwonderlijk. Twee dagen op rij de sterkste bergop. Zaterdag reed hij gewoon harder dan alle mannen van het klassement en zondag liep hij vanuit de kopgroep ook uit bergop. Die knieproblemen moeten hem wel heel erg in de weg gezeten hebben de voorgaande jaren.

En ik vond het wel heel verrassend dat Poels gisteren derde werd. Gelukkig was zijn tijdrit een dag eerder wel belabberd.
Koppizoektwachtwoord 08 juni 2021 14:04
Padun vind ik ook het enige opvallende. Maar ook dat zo'n anonieme ploegbaas daarover zegt: 'But he doesn’t have the decency to hide away a bit the next day.' Alsof dat dan gebruikelijk is: een dag knallen op dope en je daarna koest houden. Dan mag het wel?
Caruso was in de Giro de Jean-Christophe Peraud uit de Tour van '14. Niet heel verdacht gezien z'n cv.
Luijt 08 juni 2021 14:26
"Heeft/had iemand anders hier wel gedacht aan doping bij deze prestaties?"

Ja, was duidelijk. Bij Padun kun je het aan zijn neus zien. Let maar eens op.
Horsie is back 08 juni 2021 14:32
Het unieke van wegwielrennen is natuurlijk, dat het een wiskundig spelletje is. Optimizing the breakaway position in cycle races using mathematical modelling luidt een van de laatste publicaties op dat vlak. Kom daar maar eens op bij het sprintspelletje in de Moeder aller Sporten. Daar is het all-out en alle interne en externe variabelen eisen hun belasting. Geen enkele wiskundige krijgt het dan ook voor mekaar te verklaren, waarom Daphne (die wat liefelijker oogt dan een paar jaar terug) fysiek zo ver afstaat van haar maximale sprintprestaties. Dus wielrennen lijkt me nog moeilijker, tenzij er uiteraard sprake is van een heel overdreven eenoog in het land der blinden situatie.

Er zit geen enkele verband tussen de tijdritprestatie van Poels en de etappe van gisteren.
Zou je Jeffrey Hoogland na zijn 58,448s op de 1000m met staande start vragen: nu nog eens, dan zou hij antwoorden, maar ik wil naar mijn moeder.
Clavan 08 juni 2021 14:54
zolang Virenque nog bewierookt wordt in Frankrijk en vaste gast is bij de Tour de France en op la télévision neem ik het franse gejankt omtrent doping niet à sérieux
Curzio 08 juni 2021 14:57
Als je het iets breder trekt, dan kan je zeggen dat er vanuit Midden-Europa de laatste jaren opmerkelijke prestaties worden geleverd.
Kijk ook naar Pogacar, Roglic, Hirschi.
Ik weet niet, bij Bahrein was er zo'n Sloveense (of Slowaakse) connectie toch? Of was dat AUE?

Denk dat het vooral de optelsom is van inmiddels het collectief presteren van die ploeg die de wenkbrouwen doet fronzen, en niet ten onrechte, zeker die twee etappes van Padun dat was echt buitencategorie (net als de raid van Hirschi vorig jaar in de Tour).

Maar goed, Van der Poel en Van Aert presteren (presteerden) ook buitengewoon. En Pidcock. Zijn die dan ook verdacht?
Van de dominantie van Jumbo vorig jaar, hun ketonenjaar zullen we maar zeggen, is in 2021 ook niks meer over trouwens en zie dat in de Tour ook niet ineens veranderen. Ingehaald door betere middelen?
Curzio 08 juni 2021 14:58
Mooie illustratie van een drogreden.
Clavan 08 juni 2021 15:06
ton duk 08 juni 2021 15:08
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Van de dominantie van Jumbo vorig jaar, hun
> ketonenjaar zullen we maar zeggen, is in 2021 ook
> niks meer over trouwens en zie dat in de Tour ook
> niet ineens veranderen. Ingehaald door betere
> middelen?


Of noemen we dat halve seizoen in 1, bij Jumbo misschien beter hun corona jaar?

Misschien minder dominant maar normaal gesproken staat Roglic met Parijs-Nice en Baskenland achter zijn naam en heeft vAert G-W en AGR op zijn palmares...
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2021 15:08 door ton duk.
Carlos Danger 08 juni 2021 15:08
Waar of niet waar. Dergelijke bespiegelingen heeft de wielersport natuurlijk
aan zichzelf te danken en als Michel Wuyts bij een uitzonderlijke prestatie de
wenkbrauwen fronst, dan frons ik met hem mee. De toekomst zal wel uitwijzen welk
wondermiddel jaren lang onopgemerkt is kunnen blijven.
Clavan 08 juni 2021 15:10
Erzen, de grote baas, is genoemd in opearatie Aderlass.
GillesEmanuel 08 juni 2021 16:25
Anoniem roepen over een ander dat ie fout is. Kan het lager?

Mooi dat er bij wielrenners altijd vanuit gegaan wordt dat ze iedere dag dezelfde zin hebben om af te zien.. soms wint het stemmetje en soms niet. Padun had duidelijk 2 goede dagen, hoop dat ie er van genoten heeft.
Kuiperberg 08 juni 2021 16:36
Padun, is net als Sella, een klassiek voorbeeld onder invloed twee zware bergritten achter elkaar winnen.
Waarbij de JPlane in een recordtijd werd afgeraffeld. Ik geloof niet in sprookjes...
El Chaba 08 juni 2021 17:03
Op zich heb je gelijk, toch zit er wel een kern van waarheid in.

Huilen en verdachtmakingen rondstrooien als het om buitenlandse renners gaat, maar tegelijkertijd de eigen (Franse) renners beschermen of in dit geval de prestaties van een erkende Franse dopeur - en erger nog zelf ontkennen in eerste instantie, maar al je ploegmaats er wel bijlappen - in het verleden met de mantel der liefde bedekken.

Dat doet toch een beetje het vermoeden van meten met twee maten opwekken. En daarmee, bedoel ik, dat ik het dan (iets) minder serieus neem.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2021 17:04 door El Chaba.
Curzio 08 juni 2021 17:31
De Festina-zaak is inmiddels 24 jaar geleden.
Ron de Renner 08 juni 2021 17:33
Recordtijd? Pantani was ooit 2 minuten sneller.
Vlaflip76 08 juni 2021 18:02
Ook Matje heeft niet de decentie zien we vandaag



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2021 18:03 door Vlaflip76.
El Chaba 08 juni 2021 18:13
Er zijn sindsdien talrijke andere verdachtmakingen betreffende doping geweest vanuit Franse hoek. Antoine Vayer voorop - Horsie, correct me if I am wrong - maar volgens mij nooit betreffende Franse renners, altijd buitenlandse renners. Ten aanzien van Wiggins en Froome bijvoorbeeld..
El Chaba 08 juni 2021 18:15
Wuyts ook een typisch voorbeeld van selectieve verontwaardiging. Heeft hij dat ook gedaan ten aanzien van een Belgische renner, die buitengewoon presteerde? NOOIT!
Kilometervreter 08 juni 2021 18:22
Is het überhaupt van enig belang wie wie beschuldigt en welke nationaliteit er in het spel is? Nee. Laten we ons derhalve beperken tot de feiten en wat de ter zakendoende instanties er van vinden. Dat is vele malen zinvoller dan complotdenken en plaatsvervangend Calimerogedrag.
Kilometervreter 08 juni 2021 18:27
Doet dat ter zake?
Curzio 08 juni 2021 19:35
Heb jij verdenkingen gehad bij Franse renners? Zo ja, spill your beans.

Verder ben ik het wel eens met kilometervreter, in de zin dat er dit weekend op dit niet-Franse prikbord menig wenkbrauw omhoog ging. Dus het is geen Franse discussie o.i.d.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2021 19:38 door Curzio.
El Chaba 08 juni 2021 19:44
Dat zeg ik toch niet?

En sowieso had ik geen enkele verdachtmaking, dat heb ik eigenlijk zelden of nooit, ook nu niet: zie mijn openingspost.
Ik verdedigde slechts - als advocaat van de duivel - de post van Clavan. Ik zei ook als eerste dat ik het met je eens was, maar dat ik me kan voorstellen, dat sommige mensen zo denken en dat daar ook wel aanwijzingen voor zijn. Ik heb nooit gezegd, dat ik het daar mee eens was.
Kilometervreter 08 juni 2021 19:58
Voor iemand die niet aan verdachtmakingen doet was je wel redelijk onprincipieel bezig door allerhande Fransen te beschuldigen van NSB-gedrag:

Tweede vraag, die bij mij opkomt is wie dan wel die anonieme manager zou zijn, die bij Le Parisien zijn beklag heeft gedaan. Aangezien het een Franse krant betreft, is de kans groot dat het een Franse WT-manager zal zijn, maar wie?
Lavenu van AG2R? Cédric Vasseur van Cofidis? Of Marc Madiot van Groupama - FdJ? Ik gok op de laatste.


Wat is erger, meneer Chaba, iemand zonder bewijs beschuldigen van dopinggebruik of iemand zonder bewijs bovenstaand verwijt maken?
diravi 08 juni 2021 20:11
VDB was nooit zijn lieverdje.
Horsie is back 08 juni 2021 20:21
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zijn sindsdien talrijke andere verdachtmakingen
> betreffende doping geweest vanuit Franse hoek.
> Antoine Vayer voorop - Horsie, correct me if I am
> wrong - maar volgens mij nooit betreffende Franse
> renners, altijd buitenlandse renners. Ten aanzien
> van Wiggins en Froome bijvoorbeeld..

Jawel joh. Laurent Jalabert bijvoorbeeld, Bernard Hinault. Maar vooral double fuck Wiggins, Froome en een zekere sigaren rokende Englishman.
Noot 08 juni 2021 21:49
De prestaties zijn zeker opmerkelijk. Als er wat nieuws wordt gebruikt kun je er zeker van zijn dat het ook in andere sporten wordt gebruikt.

Ik volg geen b-sporten, maar hoe staat het met de records in atletiek en zwemmen bijvoorbeeld?
Brieske 08 juni 2021 21:52
Tuurlijk zitten ze Bahrein aan de dope. Waar niet?

Groet
Cecchini 08 juni 2021 22:51
Gezien de laatste 2 etappes in de Dauphiné zou Padun toch wel als de grote favoriet voor de eindzege in de Tour moeten worden gezien, naast Roglic en Pogacar.
Cecchini 08 juni 2021 23:16
Gezien zijn CV

Op 20 februari 2012 schorste het Italiaans Olympisch Comité Caruso voor één jaar wegens betrokkenheid bij een dopingzaak. Zijn schorsing ging met terugwerkende kracht in op 6 december 2010 en was dus al afgelopen op het moment van de uitspraak.[1]
Tinuz 08 juni 2021 23:23
Als Panoramix dan tenminste nog kan leveren en/of toedienen.
Tinuz 08 juni 2021 23:33
Inderdaad. En wel degelijk een verdachte prestatie van die Caruso deze Giro. Nooit een platte prijs gereden en nu rijdt 'ie stoicijns Bernal eraf op de laatste dag van een zware Giro.
Horsie is back 09 juni 2021 00:34
Noot Schreef:
-------------------------------------------------------
> De prestaties zijn zeker opmerkelijk. Als er wat nieuws wordt gebruikt kun je er zeker van zijn dat het ook in andere sporten wordt gebruikt.

> Ik volg geen b-sporten, maar hoe staat het met de records in atletiek en zwemmen bijvoorbeeld?

U wordt op de wenken bediend. Nog geen 55 uur nadat Sifan Hassan in Hengelo het WR op de 10 km verbeterde heeft de Ethiopese atlete Letesenbet Gidey op weg naar een olympisch ticket voor Tokyo en reeds houdster van het WR op de 5 km in hetzelfde Hengelo ook het WR 10 km op haar naam gebracht en ditmaal met een nog veel scherpere negative-split tactiek dan Sifan Hassan in petto had, namelijk de tweede helft een slordige 24 seconden sneller afleggend dan de eerste helft en passant ook het "WR" van de Chinese Wang Junxia verbeterend. En dankzij de onmiskenbare voordelen van de wavelights is dit tegenwoordig uiteraard veel gemakkelijker te regelen.

De schoenenrevolutie en de wavelights zijn bij uitstek voordelig op de langere afstanden. Op de sprintafstanden valt het voordeel in de vergelijking erg mee.
In het zwemmen wordt relatief gesproken kalm aangedaan en is er geen sprake van een revolutie.

In het wielrennen gaat de revolutie door. Ook hier weer op het vlak van voeding, materiaal en monitoring van training en wedstrijd.
Carlos Danger 09 juni 2021 00:53
En, niet te vergeten, doping.
Curzio 09 juni 2021 07:56
Ik vraag me af of je per tak van sport niet ook een soort cyclus zou kunnen hebben, waarbij het in de nasleep van grote dopingzaken een paar jaar rustig is voor mensen weer wat dingen gaan proberen. De cycli van zwemmen en wielrennen lopen niet synchroon: in het zwemmen had je bij de vorige OS volgens mij nog allerlei gedoe omtrent die Chinese zwemster en Ryan Lochte is in 2018 geschorst (moest het opzoeken). En dan zit je qua tijden vergelijken natuurlijk nog met die gekke tussenfase me drijvende pakken enzo (niet te verwaren met drijvende pakhazen).
Dus ja, enerzijds zal een nieuw dopingmiddel misschien in meerdere takken van sport min of meer tegelijk doordringen (zoals dat dan met de ketonen naar verluidt ook gebeurde) maar anderzijds heb je wellicht ook momenten waarop de terughoudendheid om iets te gebruiken binnen een bepaalde sport groter is dan op andere momenten.
Curzio 09 juni 2021 07:58
Ik kan het hier niet mee oneens zijn.
bakfiets 09 juni 2021 10:46
[www.youtube.com]

wat zou hij gereden hebben op hoogte en op de fiets van campenaerts
Horsie is back 09 juni 2021 11:11
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vraag me af of je per tak van sport niet ook een soort cyclus zou kunnen hebben, waarbij het in de nasleep van grote dopingzaken een paar jaar rustig is voor mensen weer wat dingen gaan proberen. De cycli van zwemmen en wielrennen lopen niet synchroon: in het zwemmen had je bij de vorige OS volgens mij nog allerlei gedoe omtrent die Chinese zwemster en Ryan Lochte is in 2018 geschorst (moest het opzoeken). En dan zit je qua tijden vergelijken natuurlijk nog met die gekke tussenfase me drijvende pakken enzo (niet te verwaren met drijvende pakhazen). Dus ja, enerzijds zal een nieuw dopingmiddel misschien in meerdere takken van sport min of meertegelijk doordringen (zoals dat dan met de ketonen naar verluidt ook gebeurde) maar anderzijds heb je wellicht ook momenten waarop de terughoudendheid om iets te gebruiken binnen een bepaalde sport groter is dan op andere momenten.

Bij jouw eerste zin zou ik bijna geneigd zijn te gaan denken aan de cyclus van kraaien, die eenmaal stil na veel boem-boem weer terugkeren in de boomgaard. Je hebt wel gelijk als je bedoelt dat reële progressie in de sport vrijwel altijd in golven verloopt zoals dat in wezen ook in het alledaagse leven plaatsvindt. Het olympische jaar zelf steekt er om de begrijpelijke redenen ook altijd boven uit.

Eén ding is langzamerhand echter wel duidelijk: fundamenteel gesproken nadert de moderne mens de grens van zijn kunnen met rasse schreden. De progressie zal dus steeds vaker cosmetisch van aard worden. Je ziet echter toch, dat de moderne techniek in het zwemmen, een hoogst basale vorm van beweging, niet zo bijzonder veel brengt, alhoewel 1/100 seconde in de topsport al een wereld van verschil kan uitmaken. Je zag wel toen de befaamde zwempakken hun intrede deden er een fundamentele verandering optrad, verhoogd drijfvermogen, dus beperking energieverlies. Dezelfde ontwikkeling zien we in de atletieksprint uiteraard ook bij de blades, maar heel recent en door de pandemie is dit nog niet zo snel heel erg duidelijk in de schoenenrevolutie. Weer beperking energieverlies bij het lopen met als gevolg snellere tijden. Ooit had je de (verboden) hoogspringschoen, uiteraard de legale Fosbury techniek, de fiberglas revolutie, de verboden borstelschoen in 1968. Maar dit alles is nog geen doping zoals dat meestal wordt bedoeld.

Echte successen vanuit het dopingperspectief kennen we voornamelijk van EPO, anabolica in de vrouwensport, groeihormomen. Heel veel, is, los van het bizarre placebo effect vrij veel gerommel, zoals Prof Harm Kuipers altijd al beweerde. Het is ook maar de vraag of de zogenaamde ketonenrevolutie doorgang zal vinden.

De monitoring van de training en ook de wedstrijd zelf hebben in het laatste decennium computerized een enorme vlucht genomen. Maar exact weten hoe je een ideale sportprestatie moet leveren brengt je nog niet dichterbij het echie.

Tegenwoordig gaat men ook niet meer zoals Zatopek eindeloos locomotieven, maar weet men vele malen beter hoe men het lichaam op het gewenste tijdstip tot iets kan "dwingen", dat het onder andere condities nooit zou doen. Training leidt tot supercompensatie is dan maar een simpele vaststelling. In het andere geval zal het lichaam altijd terugschroeven naar het individuele basisniveau, vele decennia goed voor een fatsoenlijk leven, totdat bijvoorbeeld tegen het vijftigste levensjaar de parameter voor het uithoudingsvermogen (de Vo2 max) voor het eerst merkbaar begint te verminderen. Edoch, daar komt ie weer. Robert Marchand de eeuweling boekte vanaf zijn 101 jaar in twee jaar meer progressie dan menige bankzitter op deze prik. grinning smiley

Apropos hardlooprevolutie.
De grootste sprong op de lange afstand werd midden in de jaren zestig van de vorige eeuw gemaakt. Als gevolg van een revolutie op het vlak van training.
Carlos Danger 09 juni 2021 12:00
Ondertussen worden de schoentjes van, ( inmiddels ex-) wereldrecordhoudster Hassan aan een
grondig onderzoek onderworpen in een laboratorium in Stockholm.
De zwarte trui 09 juni 2021 12:06
"Hij rijdt 6 km verder dan Merckx", dat was dan ook de maatstaf om mee te vergelijken... Tony was wel illegaal bezig met zijn fietscomputertje op zijn stuur, daar is ie nog goed mee weggekomen. Anyway op hoogte en met huidig topmateriaal zou ie net zo ver als zijn hematocriet gekomen zijn.

NLers moeten wat meer gaan oppassen met dope, want er komt een heuse generaal-majoor van de Koniklijke Marechaussee als opvolger voor Ram. En gezien zijn naam zal elke scheet snel zijn weg weten te vinden naar het journaille.
De zwarte trui 09 juni 2021 12:07
Horsie is back 09 juni 2021 12:59
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> [www.youtube.com]
>
> wat zou hij gereden hebben op hoogte en op de fiets van campenaerts

Bassett et al hebben voor Toni Rominger (slechts 62 kg) een theoretische afstand berekend van 59,1 km/h indien gereden op een hoogte van net boven de 2500m* (optimaal), dus ideaal voor Cochabamba, dat nu alleen rnog maar roem heeft vergaard op basis van sprintprestaties. Chris Boardman dan 58,1 km.

Omgerekend naar de condities voor het absolute WUR (56,375km) werd voor Toni Rominger een afstand tussen 57 en 57,4 km becijferd. Eddy Merckx 54,0 km/h.
Overigens leverde Toni Rominger bij zijn tweede WUR maar 33 Watt meer dan bij zijn eerste WUR. Hij moest er nog even inkomen.

Om toch een idee te geven van de prestaties van Eddy Merckx: om op zeeniveau 52,27km/h te kunnen rijden (1e WUR van Chris Boardman) had hij 473 Watt moeten leveren, dus nog zeker 13 Watt meer dan loaded as a mule Toni. Ik weet het, Eddy hoort het niet graag, maar sommige van zijn nichtjes kanibaliseren hem als het gaat over het rijden over 2 kilometer, over Chlóe Dygert (Hoe gaat het toch met haar?) zullen we het maar niet hebben. Uiteraard moet eenieder wel op zijn eigen racefiets blijven zitten.

De aero revolutie heeft sinds 1999 uiteraard niet stilgestaan.

* Het blijft nu nog bij theoretische exercities. Er is weinig animo om dit reëel uit te testen, alhoewel Victor Campenaerts wel eens pochte met het simuleren van Mount Everest achtige omstandigheden.
Horsie is back 09 juni 2021 13:03
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Motortje?

Ik denk duizenden rennende mieren in het onderruim. Geen mestkevers, want die kunnen die 49 kg van Sifan wel op hun pink handlen with care.
Luijt 09 juni 2021 13:52
Ik volg sommige b sporten wel, ook de door jou genoemde b sporten. En daar heb ik dan vaak heel erg veel spijt van later.
Luijt 09 juni 2021 13:56
Mijn broertje is bij ons thuis zelfs zo dood gegooid met sport dat het hem de volgende woorden heeft ontlokt:

"Ik vind alles op televisie leuk, behalve studio sport ..... en het testbeeld"
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen