Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tejay Van Garderen houdt er mee op

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 16 juni 2021 11:18
Het Amerikaans kampioenschap van aanstaande zondag wordt de laatste koersdag van Tejay van Garderen (32). De Amerikaan werd in het begin van zijn carrière 2 keer 5e in de Ronde van Frankrijk, maar kon nooit doorbreken als klassementsman.

Tejay van Garderen zette zijn eerste stapjes in de opleidingsploeg van Rabobank en na twee jaartjes in de stal van HTC trok hij het shirt van BMC aan.

Er werd de ranke klimmer een grote toekomst als ronderenner voorspeld, maar die verwachtingen kon hij nooit volledig inlossen.

Van Garderen werd in 2012 en 2014 5e in de Ronde van Frankrijk, was er beste jongere, won een rit in de Giro en verzamelde nog podiumplaatsen in onder meer de Dauphiné.

Zijn overwinningen boekte Van Garderen voornamelijk in zijn thuisland, maar zijn vleugels werden veelal geknipt door pech, valpartijen en blessures.

De laatste jaren lag hij als klimknecht onder contract bij EF en bij de stal van Jonathan Vaughters zwaait hij zondag na het Amerikaans kampioenschap af.

"Het is tijd. Ik heb er vrede mee", legt hij zijn pensioen uit. "Ik ben erg trots op wat ik bereikt heb. Ik weet hoe hard ik daar voor gewerkt heb."

En toch zal Van Garderen veelal het label "net niet" opgeplakt krijgen. "Ik begrijp waarom sommigen op hun honger blijven zitten."

"Ik bleef jarenlang constant, maar de stap naar het volgende niveau is er niet gekomen. Dat wilden de mensen zien en dat versta ik."
Wanny 16 juni 2021 12:09
Zo'n renner die sommigen nog steeds invullen als het weer tijd is voor de bedrijfstourpoule. Zo werd Brice Feillu ook nog vaak gespeeld.
Eindhovuh 16 juni 2021 12:24
Waarbij van Garderen toch wel wat meer heeft laten zien.
Alleen geen winnaar, lijkt wel wat op Kelderman qua carrière. Waarbij ik hoop dat Kelderman dat stapje naar winst nog wél gaat zetten.
DeZusVanJohan 16 juni 2021 12:36
Het was niet alleen niet winnen, maar ook gewoon geen deuk meer in een pakje boter rijden.

EF is een kerkhof. Phinney, Talansky, Breschel, van Garderen.. allemaal verloren ze er al het wielerplezier en stopten ze "te vroeg" met wielrennen. Soms gaan ze nog even door bij andere ploegen, maar kwam het ook niet meer goed (bv Maaskant en Slagter).

Kroon zei er tijdens de Giro ook iets over dat hij met Slagter erover had gesproken. Die ploeg maakt renners kapot.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2021 12:37 door DeZusVanJohan.
Frederik D. 16 juni 2021 12:57
Een leerschool hoe het niet moet dus.

Net niet. Jawel, dat kan gebeuren. Geen schande. Zo is het wielrennen. Je probeert de top te bereiken, komt er zeer dicht bij maar het blijft net niet. Toch een aardige loopbaan geweest.
Wanny 16 juni 2021 13:11
Talansky, ook een mooie naam ja. Die verscheen ook ineens in alle pouletjes toen ie een rondje had gewonnen vlak voor de Tour
Horsie is back 16 juni 2021 13:24
Tejay van Garderen, was dat niet de wielrenner, die in Nederland een stevige uplift kreeg, omdat hij van vaders kant Hollandse genen in zijn bloed had?
Waarom horen we eigenlijk nooit iets van die 7,8 miljard minus één tweebenigen, dat ze de top van 9,58s ook niet gehaald hebben?

You find out when you reach the top, you are on the bottom. De Idiote Wind, die ons zo vertraagt.
Heisenberg 16 juni 2021 14:13
Hij woonde ook een periode bij zijn oom en tante in Alphen aan den Rijn.
Curzio 16 juni 2021 15:14
Van Garderen is de verpersoonlijking van het woord 'wegdeemsteren'.
Brieske 17 juni 2021 09:24
Hou op, schei uit!
bakfiets 17 juni 2021 11:48
Sinds Schep daar zit zijn er ook renners met veel progressie.
El Chaba 17 juni 2021 22:54
Absoluut! Vooral in het tijdrijden de laatste jaren. Bisegger is daar het beste voorbeeld van, maar ook Hugh Carthy is goed 'door' ontwikkeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2021 22:56 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen