Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

108th Tour de France (2.UWT) Stage 2»Perros-Guirec›Mûr-de-Bretagne Guerlédan(183.5km)

Gepost door Clavan 
Clavan 27 juni 2021 11:04




De 2e etappe van de Tour de France voert in 183,5 kilometer naar Mûr-de-Bretagne. De klim naar het dorp is perfect voor punchers. De race eindigt met een lokaal circuit en zodoende staat de helling tweemaal op het menu.



In 2018 was de Ronde van Frankrijk voor het laatst in Mûr-de-Bretagne. Destijds finishte de 6e etappe er en de punchy klim maakte deel uit van een slotcircuit. Zo zat de helling, evenals nu, tweemaal in het parcours. Destijds had Tom Dumoulin materiaalpech vlak voor de slotbeklimming en hij verspeelde een kleine minuut op ritwinnaar Daniel Martin. Chris Froome, Rigoberto Uran en Steven Kruijswijk verloren tijd, doordat ze het tempo niet konden bijbenen op de steile stroken.

1 DANIEL MARTIN UAE-Team Emirates 4hr 13min 43sec
2 PIERRE ROGER LATOUR Ag2r La Mondiale @ 1sec
3 ALEJANDRO VALVERDE Movistar + 00' 03''
4 JULIAN ALAPHILIPPE Quick-Step Floors s.t.
5 RAFAL MAJKA Bora-hansgrohe s.t.
6 ADAM YATES Mitchelton-Scott s.t.
7 BAUKE MOLLEMA Trek-Segafredo s.t.
8 PETER SAGAN Bora-hansgrohe s.t.
9 GERAINT THOMAS Sky s.t.
10 PRIMOŽ ROGLIC LottoNL-Jumbo s.t.
11 RICHIE PORTE BMC s.t.
12 GREG VAN AVERMAET BMC s.t.
13 NAIRO QUINTANA Movistar s.t.
14 VINCENZO NIBALI Bahrain-Merida s.t.
15 JAKOB FUGLSANG Astana s.t.
16 MIKEL LANDA Movistar s.t.
17 TEJAY VAN GARDEREN BMC + 00' 06''
18 CHRIS FROOME Sky + 00' 08''
19 RIGOBERTO URAN EF Education First-Drapac + 00' 11''
20 WARREN BARGUIL Fortuneo-Samsic + 00' 12''
21 BOB JUNGELS Quick-Step Floors s.t.
22 JON IZAGUIRRE Bahrain-Merida s.t.
23 ILNUR ZAKARIN Katusha-Alpecin s.t.
24 ARTHUR VICHOT Groupama-FDJ s.t.
25 STEVEN KRUIJSWIJK LottoNL-Jumbo s.t.


De klim naar Mûr-de-Bretagne is 2 kilometer lang en stijgt met een gemiddelde van 6,9%. Daarbij is de eerste kilometer met een kleine 10% verreweg het steilst.

Ongetwijfeld balt de strijd om de dagzege, en wie weet de gele trui, zich samen op de slotklim, maar het is bij lange na niet de enige helling van de dag. In totaal hebben de coureurs zes gecategoriseerde klimmetjes voor de wielen, en op de dubbele dosis Mûr na zijn die allemaal van de 4e categorie. Achtereenvolgens serveert de route de Côte de Saint-Barbe (900 meter à 6,6%), Côte de Pordic (2,1 kilometer à 3,2%), Côte de Saint Brieuc (1 kilometer à 8%) en Côte du village de Mûr-de-Bretagne (1,6 kilometer à 6,9%). Die laatste is eigenlijk een opwarmertje voor de eerste bestijging van de Mûr-de-Bretagne, want hij gaat er direct aan vooraf.





De laatste drie beklimmingen van de dag zitten opeengepakt in de laatste 20 kilometer. Kortom, meer dan genoeg explosief materiaal voor een knallende finale.

De Mûr-de-Bretagne-klim maakte in 2011 zijn debuut in de Ronde van Frankrijk en dat werd een nipte zege voor de latere eindwinnaar Cadel Evans.

In 2015 kwam de Tour de France er weer aan en toen ging de buit naar Alexis Vuillermoz. Hij kwam 5 seconden voor Daniel Martin boven, die, zoals gezegd, in 2018 de beste was.


In voorgaande jaren bereikte het peloton de voet van de slotklim op hoge snelheid. Dat is dit jaar minder het geval. De slotklim begint namelijk direct na een haakse bocht.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden. Daarnaast zijn er 8, 5 en 2 seconden te winnen bij de eerste bestijging van de Mûr-de-Bretagne.

De 2e etappe van de Tour de France start om 13.10 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.45 uur.
Tijdens de tweede etappe van Perris-Guirec naar Mûr-de-Bretagne ziet het weerbeeld er bewolkt uit, meldt Weeronline. Er is de hele dag kans op regen en er waait een matige noordoostenwind. Eerst hebben de renners de wind enigszins tegen, uiteindelijk zit de wind in de rug. Het kwik stijgt tot ongeveer 17 graden.

De tweede etappe van de 108e Tour de France is zondag van bij de start rechtstreeks te volgen via NPO 1, de Eurosport Player en GCN. Vanaf 14.20 uur is de koers ook te zien bij Sporza op Eén. Vanaf 15.15 uur zendt ook Eurosport 1 de wedstrijd uit.

GC after stage 1

GC Leader: Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick Step)
Mountains classification leader: Ide Schelling (Bora-hansgrohe)
Points classification leader: Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick Step)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Team classification leader: Jumbo-Visma

1 JULIAN ALAPHILIPPE DECEUNINCK-QUICK STEP 4hr 38min 55sec
2 MICHAEL MATTHEWS TEAM BIKEEXCHANGE @ 12sec
3 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 0' 14''
4 JACK HAIG BAHRAIN VICTORIOUS 0' 18''
5 WILCO KELDERMAN BORA-HANSGROHE s.t.
6 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES s.t.
7 DAVID GAUDU GROUPAMA-FDJ s.t.
8 SERGIO ANDRES HIGUITA EF EDUCATION-NIPPO s.t.
9 BAUKE MOLLEMA TREK-SEGAFREDO s.t.
10 GERAINT THOMAS INEOS GRENADIERS s.t.
11 JHOAN ESTEBAN CHAVES TEAM BIKEEXCHANGE s.t.
12 PEIO BILBAO BAHRAIN VICTORIOUS s.t.
13 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA s.t.
14 ALEXEY LUTSENKO ASTANA-PREMIER TECH s.t.
15 ENRIC MAS MOVISTAR s.t.
16 RIGOBERTO URAN EF EDUCATION-NIPPO s.t.
17 NAIRO QUINTANA TEAM ARKEA-SAMSIC s.t.
18 VINCENZO NIBALI TREK-SEGAFREDO s.t.
19 KASPER ASGREEN DECEUNINCK-QUICK STEP s.t.
20 MATHIEU VAN DER POEL ALPECIN-FENIX s.t.

1910 Tour de France
8th edition: July 3 - July 31, 1910




1910 Tour Quick Facts:

4,737 km raced at an average speed of 28.680 km/hr
110 starters. 30 riders on the three professional teams: Alcyon, Legnano and Le Globe. The balance were isoles or independent riders. 41 classified finishers.
Points were used to calculate the General Classification.
This was the Tour's first time in the high mountains with two stages in the Pyrenees.
François Faber led for much of the Tour, but a dog-caused crash in stage 7 left him too injured to resist teammate Octave Lapize.
Octave Lapize (Alcyon): 63 points
François Faber (Alcyon): 67
Gustave Garrigou (Alcyon): 86
Cyrille Van Wouwaert (Alcyon): 97
Charles Cruchon (independent): 119
Charles Crupelandt (Le Globe): 148
Ernest Paul (independent): 154
André Blaise (Alcyon): 166
Julien Maitron (Le Globe): 171
Aldo Bettini (Alcyon): 175



Alcyon teammates François Faber (left) and Gustave Garrigou

Octave Lapize walks his single-speed bike up a mountain in the Pyrenees

Octave Lapize on the Tourmalet

Pierino Albini and Charles Crochon chasing Lapize after the Tourmalet.

Lapize and Albini on the Aubisque

Bron: TE, CN, WF, Letour, PCS en BRI
Sub Culture 27 juni 2021 11:53
Andermaal prachtig openingstopic, toch een kleine opmerking.
In de uitslagen uit 1910 wordt gewag gemaakt van ene Cyrille Van Wouwaert, de correcte naam is Cyrille Van Hauwaert.

De goede man bracht zijn laatste levensjaren door in de Brusselse rand en was bevriend met wijlen mijn overgrootvader.
Cecchini 27 juni 2021 12:27
Vrienden van de Tour,

De gebeurtenissen van gisteren lijken nog maar ‘ns duidelijk te maken waar iedereen ten diepste van overtuigd moet zijn: niets is eerlijker dan absolute willekeur. Zo heb je een zorgvuldig opgesteld lijstje voor jouw tourpool van favorieten, zo liggen Sütterlin en Konovalovas in de gracht. (Hier sluiten we maar even aan bij het prachtige taalgebruik van José en Michel. Het klinkt op een of andere manier indrukwekkender om in een gracht te liggen dan in een greppel.)

Maar willekeur? Dat doet toeval veronderstellen. En daaruit blijkt dat die vele tourvolgers zich blind houden voor de waarheid. Net als corona, verkiezingsfraude, de klimaatopwarming en de degradatie van FC Emmen moet worden gekeken naar de achterliggende plannen en samenzweringen.

De juffrouw met het kartonnen bord is op dit moment nog niet gevonden (zegt men). Het gebruik van de woorden “Opi Omi” heeft vermoedens doen rijzen dat er sprake is van een vrouw uit het Duits/Nederlandse taalgebied. En dat is een belangrijke aanwijzing die zich laat combineren met andere feiten. Op de foto van haar die in de media is opgedoken is duidelijk te zien dat deze mevrouw zich heeft gehuld in een gele trui. Daaronder is nog net een rood-wit patroon zichtbaar.

En wie was op dat moment , ongehinderd door wie dan ook, op weg naar die gele en bolletjes trui? Juist: de jonge Nederlandse coureur Ide Schelling. Daarbij voegen we nog de conclusie dat deze coureur rijdt voor team Bohra-HansGrohe, een Duitse ploeg. Wie hierin geen groter plan ziet, houdt zich blind voor de waarheid: het is allemaal een groot satanisch complot van het repressieve partijkartel, de politieke elite en de UCI.

Q
Curzio 27 juni 2021 12:48
Snijdt hout idd. Ik ga hierover wat dingen opzoeken op youtube.
Clavan 27 juni 2021 12:51
Op Brighteon moet je zijn.
ton duk 27 juni 2021 13:01
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vrienden van de Tour,
En vriendinnen e. a
Gr
Frederik D. 27 juni 2021 13:37
Rood-wit doet me denken aan Oostenrijk. Ik zie er toch een Habsburgse samenzwering achter om de Donaumonarchie van weleer in ere te herstellen. Zou me niets verbazen als die dame veel Sisi, koninginmoeder en frisdrank, heeft gedronken zodat ik ook een Egyptische connectie vermoed. Ik weet zeker dat het complot nog veel omvangrijker is. Corona betekent kroon. En er is iets aan de hand met de Hongaarse kroon, de Stefanskroon. En dan 143 van de 144 ufo's zijn onverklaard. Vanavond speelt Oranje in Boedapest. Nou zeg ik je.
Eqquipo 27 juni 2021 13:40
De NOS maakt zichzelf belachelijk met praten over Schelling in de studio, interview vooraf uitzenden terwijl Schelling live allerlei toeren uithaalt om bij de koplopers te komen.

Sneue oude boel daar.
Eqquipo 27 juni 2021 13:43
En ze gaan live op het moment dat hij erbij is. Precies de eerste mooie 15-20minuten gemist, wel veel Nelissen in beeld. Daar had je nu uren de tijd voor gehad.
Slimmerd 27 juni 2021 13:44
En daarna beginnen met een minuut drama commentaar van die Joris van den Berg, wat een achterlijk, dramatisch commentaar. Ik verlang bijna naar Herbert Dijkstra
Horsie is back 27 juni 2021 13:47
Een werkelijk ongewone dag zou er een zijn waarop niets ongewoons gebeurt.
Maradona 27 juni 2021 13:54
En daarna het geblaat van Ducrot. Verschrikkelijk!
Tjappie2 27 juni 2021 13:54
Het college pedagogiek van Ducrot hangt me ook wel de strot uit. (ja, ergens anders kijken kan inderdaad ook)
Slimmerd 27 juni 2021 13:55
Moet De Belg wel beginnen met uitzenden, ipv hippische sport
Maradona 27 juni 2021 13:59
Precies wat ik bedoelde.
Horsie is back 27 juni 2021 14:10
Heeft er dan niemand (ook Opi Cec niet? smiling smiley) medelijden met de walking up that hill renners? De moderne mens, waar die dan ook voor staat, heeft daar geen actieve herinnering meer aan, toch? Nu hebben ze racefietsen, die de renners sturen in plaats van andersom. Aan de andere kant zullen massale pancake achtige Condo ineenstortingen van delen van het peloton destijds niet gezien zijn. Elk tijdperk heeft zijn voordelen.
Tjappie2 27 juni 2021 14:14
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft er dan niemand (ook Opi Cec niet? smiling smiley)
> medelijden met de walking up that hill renners? De
> moderne mens, waar die dan ook voor staat, heeft
> daar geen actieve herinnering meer aan, toch?

Froome + Ventoux.
Horsie is back 27 juni 2021 14:17
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Heeft er dan niemand (ook Opi Cec niet? smiling smiley)
> > medelijden met de walking up that hill renners?
> De moderne mens, waar die dan ook voor staat,
> heeft daar geen actieve herinnering meer aan, toch?
>
> Froome + Ventoux.

Bij de les blijven, Tjappie2! grinning smiley Froome was running. Ik doel dus op Octave Lapize.
Frederik D. 27 juni 2021 14:32
Nou, zelf heb ik ook wel eens bergopwaarts gelopen met de fiets in mijn hand. Dus die foto's van omhoog lopende wielrenners naast hun fiets vermogen mij te ontroeren. Mooi gedaan van Clavan. Ere, prijs en lof.
ton duk 27 juni 2021 14:51
Ach, het fragment sprintzege Gerben Karstens 50 jaar gelden vergoedt alles

Nu ff welke is nu welke vuurtoren
Gr
Maradona 27 juni 2021 15:48
Schelling behoudt op karakter voorlopig de bergtrui. wat een grinta van deze hagenees!
GillesEmanuel 27 juni 2021 16:16
Wat een broddeltelwerk van Dijkstra en Ducrot..

Als Theuns de 1e passage van de Mur de Bretagne haalt dan heeft ie gewoon de bergtrui.. Zie geen reden waarom een team het gat voor die passage dicht gereden zou willen hebben.

Plus de kans dat Alaphilippe wint is ook aanwezig.
ton duk 27 juni 2021 16:17
Deze bergsprint was een mooie dood of de gladiolen - voorbeeld
Gr
ton duk 27 juni 2021 16:29
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een broddeltelwerk van Lobee
en Ducrot..
Gr
Maradona 27 juni 2021 16:38
ton duk 27 juni 2021 16:50
Joris vd Berg, toen ie hier vaste prikker was
Gr
Koppizoektwachtwoord 27 juni 2021 16:54
Dus niet Dijkstra, die is (nu) onschuldig.
Slimmerd 27 juni 2021 17:13
Theuns heedt goed geleerd van De Gendt blijkbaar, aandoenlijk
DeZusVanJohan 27 juni 2021 17:16
Het gat wordt toch dicht gereden.
DeZusVanJohan 27 juni 2021 17:19
Van Der Poel gaat al op de 1e beklmming..
Slimmerd 27 juni 2021 17:24
MvdP 8"
Pogacar 5"
Roglic 2"
DeZusVanJohan 27 juni 2021 17:41
Mathieu pakt de rit, het geel en de bolletjestrui!
Koppizoektwachtwoord 27 juni 2021 17:42
Maradona 27 juni 2021 17:42
Ongelofelijk!!!!!!!
Sub Culture 27 juni 2021 17:42
Haha wtf.
Die verspeelt zijn kansen op een ritzege, dacht ik, doet hij dateye popping smiley
merijntje mortirolo 27 juni 2021 17:44
Ben blij dat ik niet op het terras zat.

Man, wat is deze gast toch een grapjas. En een held.
DeZusVanJohan 27 juni 2021 17:45
1. Vd Poel
2. Pogacar
3. Roglic
4. Kelderman
5. Alaphilippe
6. Mollema

Kelderman en Mollema ook dik in orde
predator 27 juni 2021 17:46
Wat een luxe dit.
Maradona 27 juni 2021 17:51
Ook verassend dat Geraint Thomas 17 seconden verliest op Pogacar en Roglic
Horsie is back 27 juni 2021 17:51
It runs in the family. Eerst even warmdraaien. Had de boni seconden nodig. Maar wat een one-trick pony! Mind over matter. Central governor. Uitzonderlijke zaken beschrijf je uitzonderlijk. Horsie had toch voorkennis, want zag hij niet, dat Mathieu van der Poel aanviel en al vreesde, dat hij zich verrekend had en niet op tijd terug was voor de apotheose, voor le petit mort so to speak. Neuh hoor nog 15,3 km te gaan.
Frederik D. 27 juni 2021 18:01
Goed rekenwerk van Van der Poel. Boni's pakken en gokken dat 'ie op de eindklim weer kan demarreren. Goed gerekend, goed gegokt. De negentiende Nederlander in de gele trui. Zijn vader ging hem onder meer voor. Zijn grootvader reed nooit in het geel, zo heb ik vernomen. Leuk voor Van der Poel. Maar neemt hij het geel mee naar Parijs en uit Parijs? Nou, ik zie hem nog wel afstappen in verband met de OS. Kortom, dit was Van der Poel in de Tour.
Carlos Danger 27 juni 2021 18:05
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een werkelijk ongewone dag zou er een zijn waarop
> niets ongewoons gebeurt.


Vandaag was dus zo´n dag.
Marc 27 juni 2021 18:41
Praten jullie svp eens uit m’n hoofd dat Alaphilppe zich inhield?
Ik snap zijn rijden niet. Want op een gegeven moment zat hij toch weer vooraan bij de groep achtervolgers van Mathieu. Paar keer gekeken en het geeft mij de indruk dat hij afstopte.


Brand me gerust af als ik ‘t helemaal fout zie.

(en ‘k bèn bloid hoor, begrijp me goed!)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2021 18:42 door Marc.
Curzio 27 juni 2021 18:46
En waar ging dat gesprek met Kwiatkowski over?

Ik vind het een leuke theorie. Dat zou betekenen dat Alaphilippe bezig is met het klassement. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat als hij hier 2 op 2 had kunnen halen dat hij dat dan laat liggen.

Blijft wel heel merkwaardig dat gisteren Mathieu opzichtig tekort komt terwijl Alaphilippe excelleert en vandaag Julian matig voor de dag komt terwijl Van der Poel op z'n gemakje wegfladdert. Beide aankomsten zouden hen eigenlijk allebei moeten liggen.
Slimmerd 27 juni 2021 18:50
Nu wachten tot Wout gaat uitpakken, kan niet achterblijven natuurlijk
DeZusVanJohan 27 juni 2021 19:02
Mathieu zat gisteren veel te ver van achteren, moest naar voren sprinten op het steile stuk en precies toen hij zat waar hij moest zitten ging Alaphilippe aan.
Toen kon hij even niet reageren, begrijpelijk. Daarna reed hij nog wel eventjes het gat dicht op Roglic en Pogacar, maar het was al te laat.

Vandaag begon Alaphilippe erg ver van achter, maar verder niet meer op gelet.
Horsie is back 27 juni 2021 19:03
Liefst 7 renners die twee dagen lang in de top-10 reden. Zal deze TDF niet vaak meer gebeuren. Boeie uiteraard, maar twee keer podium is toch ook een dingetje. Dan Martin, de "recordhouder" van deze Muur maar 40., maar Chris Froome heeft zijn oude gewoonte tenminste weer opgepakt. Ide Schelling lijkt me bezig zich in de vernieling te rijden. En die ouwe, Alejandro Valverde, met respect nu, blijft eraan hangen. Bauke Mollema wordt weer allrounder en wie hoopt er niet op de revival van Kelderman.
Remko 27 juni 2021 19:22
Op de eerste beklimming van de Mûr de Bretagne al demarreren is sportieve zelfmoord, dat weet iedereen.
Tinuz 27 juni 2021 20:19
Tsjonge. Een meesterwerkje van VDP. Chapeau. Onvoorstelbaar dat hij het zo doet, met zoveel druk en een mislukte eerste etappe.
ton duk 27 juni 2021 20:25
Je denkt dat je ongeveer alles wel gezien hebt van MvdP, maar er blijkt telkens weer een overtreffende trap qua klasse en emotie
Gr
Carlos Danger 27 juni 2021 20:32
Zó eer je je Opi. Daar kan die spoorloos verdwenen dame in dat gele jekkertje nog wat van leren.
Orakel 27 juni 2021 21:00
En waar was Matthews?
Volgens mij hebben wat mensen cash betaald voor hun eerdere inspanningen.
lodjan 27 juni 2021 21:06
Ik heb er geen woorden voor.
Of toch:
Fantastisch, fenomenaal, en het ziet er zo simpel uit. Alles of niets.
Eqquipo 27 juni 2021 21:13
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Praten jullie svp eens uit m’n hoofd dat
> Alaphilppe zich inhield?

Nee helemaal niet uit je hoofd praten. Ik zag precies hetzelfde. Gisteren al. Mathieu die eerst niet reageert. Tot bij Rogla en Pogacar komt maar dan niet doorrijdt. Vandaag remt Julian bijna bij de tussensprint (eerste passage Mur-de-Bretagne) om te zorgen dat zowel Roglic al Pogacar nog passeren. Afgesproken werk. Maar wel afgesproken werk tussen de 2 sterkste renners die niet op elkaars wiel rijden, maar wel de rest naar de klote rijden.
Eqquipo 27 juni 2021 21:18
Prachtig inderdaad. Een sportmoment plus kort interview na afloop, dat ik mij heel lang zal herinneren.
Horsie is back 27 juni 2021 21:49
Het lijkt mij toch logisch, dat Julian Alaphilippe gisteren won en Mathieu van der Poel vandaag. De trajecten waren hen op maat gemaakt. Julian Alaphlippe, die iemand op de prik hiero geen man noemde, want niet zwaar genoeg, accelereert het liefste daar waar het het zwaarste is en als je de benen hebt de meeste winst kunt boeken. Gisteren was het al redelijk snel ieder voor zich en was de posse uit elkaar gedreven en kon Alaphilippe regelmatig rustig omkijken, omdat de twee Sloveense predatoren nog niet hongerig genoeg waren en nog als twee giraffen met hun nek tegen elkaar stonden te wrijven.Julian Alaphiliippe is misschien ook nog niet zo goed in hoofdrekenen en was zich vandaag kenneljk onvoldoende bewust van de kans de gele trui al direct te kunnen verliezen. Vandaag moest iedereen wachten tot de 10% helling voorbij was, waardoor er nog behoorlijk wat aan de bandwaggon hingen, och arme Sonny Colbrelli nog een kamikazepoging deed, voordat Mathieu van der Poel omkijkend zag, dat het goed zat en hij dus aan zijn AGR 2019, Stade Bianche 2021 "minuut" kon beginnen en zich zelfs kon permitteren langzamer te eindigen dan zijn achtervolgers. Tadej Pogacar was net zoals Mark Cavendish eerder op de dag de snelste op de finish, maar dat telt immers niet.

Gelukkig scoorde zonet Hazard par Hasard.
Maradona 27 juni 2021 22:52
Heisenberg 27 juni 2021 23:44
Wat een briljante rit van Van der Poel. Genieten, de prestaties van Mollema en Kelderman maken het nog mooier voor mij.

Verder opvallend hoe matig Ineos rijdt. Carapaz 18” en Thomas 28” achter op Pogacar, De rest al op minuten. Movistar ook geen topweekend. M.A. Lopez al op 2’09 van Pogacar.

Jumbo zag er vandaag het beste uit. Kuss, Kruijswijk, Van Aert en Vingegaard mooi in de buurt van Roglic. Gesink lijkt ook in orde.
Carlos Danger 28 juni 2021 02:21
The Summer of KelMo.
Marc 28 juni 2021 08:37
Horsie e.a.: in dit filmpje van de finale zie je Alaphilipe eerst gewoon vooraan bij Roglic/Pogacar/Kelderman rijden, dan opeens afzwaaien, dan het eerste achtervolgende groepje leiden. Waar hij als eerste van over de finish komt.
Nu maakt Alaphillipe tijdens de koers en in finales wel vaker rare manoevres, maar ik vind het nog steeds opvallend allemaal (beter gezegd: onlogisch).
‘Ik had wat zware benen’, ‘mijn benen waren goed, maar niet zo goed’: da’s voor mij een beetje ammehollewitszj. Geen sprake van niet kunnen, maar meer ‘n beetje gunnen.

En nee: doet niet af aan de prestaties van alle betrokkenen en Mathieu/Julian in het bijzonder.
Ik heb hier in ieder geval gewoon de hele nacht op de Noordzeedijk lopen toeteren. In mijn gele bananenpak.
Lekker gek mens ben ik.
[youtu.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2021 08:50 door Marc.
Eqquipo 28 juni 2021 08:51
Hier de boni-sprint bij de eerste passage van de Mur, waar hij ogenschijnlijk bewust de Slovenen vlak voor de streep laat passeren om zelf geen seconden te pakken. Of zeker niet alles geeft om zelf bonificatieseconden te pakken.

[nos.nl] 1:10
Marc 28 juni 2021 09:07
‘Julian Alaphiliippe is misschien ook nog niet zo goed in hoofdrekenen en was zich vandaag kenneljk onvoldoende bewust van de kans de gele trui al direct te kunnen verliezen’<=quote Horsie.
Das ist doch nicht dein Ernst?

Het zijn echt geen stel onwetende onbenullen op de fiets.
Heisenberg 28 juni 2021 09:20
Nogal logisch dat hij niet 100% sprint bij de tussensprint. Maar hij doet in mijn ogen echt zijn best en Pogacar sprint hem gewoon voorbij. In Luik liet Pogacar bovendien al zien dat hij Alaphilippe aan kan in een sprint. Het is niet alsof Cippolini hier Ten Dam voor laat gaan.
Kuiperberg 28 juni 2021 09:39
Kelderman verbaasde mij ook met zijn sterke vierde plaats. Vreemde bij Kelderman is zijn onopvallende aanwezigheid. Wuyts dacht dat het om Buchmann ging die vierde werd.
Vlak voordat vd Poel zijn demarrage inzette, fietste Kelderman bijna naast hem. Je weet dan bijna zeker dat hij zelf niet zal aanzetten. Is het twijfel of angst om stuk te gaan?. Waarom altijd dat wachten en pas gaan als een ander demarreert. Is er bij Bora nu niemand die hem daar eens op aanspreekt. Probeer het een keer om zelf te gaan. Van alle renners heeft Kelderman de meeste top tien plekken en de minste eerste plekken. Tijd voor een mental coach.
Curzio 28 juni 2021 10:01
Ik vind het net als Heisenberg ook niet zo'n overtuigend bewijsstuk.
Spaak 28 juni 2021 10:37
Eens.
Zoals sommige coureurs er een neusje voor hem om precies op het juiste moment de juiste sprong te wagen lijkt het bij Wilco precies andersom. Die gaat nooit op het goeie moment, maar wel vaak op een moment dat het hem geen ritwinst oplevert (zie nog de aanval op de Etna vorig jaar). Wat dat betreft zijn de lessen van de Rabo-opleiding (wachten en sparen) zoals bij zoveel klassementsrenners van zijn generatie en die ervoor helaas teveel blijven plakken.
Toch denk ik dat zijn constantheid hem ver kan brengen, ik zie hem zonder pech wel top 5-8 rijden deze Tour. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij afgelopen Giro gewonnen zou hebben als zijn ploeg hem niet genaaid had. Wat ik wel merk is dat hij met name de laatste twee jaar wat meer gogme heeft gekregen door vooraan te fietsen, dat was eerder in zijn carrière ook niet zo.
Ik heb wel het gevoel dat de overstap naar Bora hem goed heeft gedaan, al mag die mental coach die hem leert dat ie eerst maar eens een keertje wat moet winnen er van mij best komen.
Andere Peter 28 juni 2021 11:40
Er zit wel iets in de theorie van Marc. Alaphilippe en Van der Poel kunnen overduidelijk goed met elkaar overweg. Gunfactor telt in beslismomenten. Nog een argument: Alaphilippe zou zich hiermee verzekeren van wat steun van Alpecin later in de Tour. Het hoeft ook geen totaal complot te zijn. Iets minder goede benen dan de dag ervoor kan Ala op dit spoor hebben gebracht. Pog, Rog, Ala: ze hebben allemaal liever dat MvdP boni pakt dan Pog, Rog of Ala.Al die lichten staan op groen, het beïnvloedt elkaar.

Wat ook meespeelt: MvdP gaat al tegen het einde van de eerste Mur in herstelmodus, vóór de top. Rijdt geen trap meer dan nodig. Zóveel extra moeite hoefde hij voor die eerste 8 boni nu ook weer niet te doen. De verschoten cartouche was in elk geval in 20 minuten opnieuw oplaadbaar (niet zo gek bij een veldrijder).
Horsie is back 28 juni 2021 12:07
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> ‘Julian Alaphiliippe is misschien ook nog niet
> zo goed in hoofdrekenen en was zich vandaag
> kenneljk onvoldoende bewust van de kans de gele
> trui al direct te kunnen verliezen’<=quote Horsie.
> Das ist doch nicht dein Ernst?
>
> Het zijn echt geen stel onwetende onbenullen op de fiets.

Ik bouwde wat onzekerheden in. Maar las ik vanochtend ook niet: "Ongerijmdheden blijven ons gedrag bepalen - en de voet van God (tot voor kort was dat de hand) blijft wedstrijden bepalen". Bron Arie Elshout.

Of uit eigen werk: "We stonden al met één voet in de finale en toen ging de bal op iemand's hand liggen". grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2021 12:08 door Horsie is back.
Nomath 28 juni 2021 12:26
Wat weten we van de inzetten bij de gokindustrie?
Horsie is back 28 juni 2021 12:36
Helemaal ontsteld. Mathieu van der Poel niet terug te vinden in de sportbijlage. Een paar keer doorgebladerd. Advies aan Horsie: Ten eerste: je moet de hele krant lezen en niet alleen de sportbijlage, dan had je gezien, dat Mathieu van der Poel al een hele pagina all by himself had gekregen.

Disclaimer: Uiteraard lees ik de "hele" krant en had de bijdrage op pagina 3 (Ten eerste) al gezien, maar kennelijk nog niet helemaal opgeslagen. Macht der gewoonte, de aarde is immers plat, nietwaar?

Ik hoorde voetballers klagen over hitte. In Eugene recordhitte 43,3 graden Celsius (op de baan kon er niet op blote voeten worden gelopen) tijdens de US Olympic Trials (hitte collaps) en op de laatste dag zelfs een uitstel van 5 lange wachturen, zodat ik vanochtend pas kon lezen, dat Sydney (nog echt niet op slot) McLaughlin, het WR 400m horden verbrak. De bal is rond, maar Bol is rank.
Eqquipo 28 juni 2021 13:41
Helemaal mee eens dat het geen totaal complot hoeft te zijn. De meest simpele variant is;
- Dag 1 (ideaal parcours voor Alaphilippe) rijdt vd Poel niet op het wiel van Alaphillipe, de meerderheid van het peloton kijkt toch naar Mathieu om te reageren (of Van Aert mits in goede doen) als Julian wegspringt.

- Dag 2 (ideaal parcours voor Van der Poel) rijdt Alaphillipe niet op het wiel van vd Poel, de meerderheid van het peloton kijkt toch naar Julian om te reageren, helemaal gehuld in het geel, als Mathieu wegspringt.

Door niet op elkaars wiel te rijden vegroten ze voor hen allebei de eigen winstkansen op de verschillende dagen. Als ze elkaar wel waren gaan halen, of dat geprobeerd hadden, waren hun kansen op ritwinst aanzienlijk kleiner geweest.

Dat het zó fantastisch mooi uitpakt voor beiden, met ritwinst én geel, is een ideaal scenario dat enkel bewerkstelligd kon worden doordat ze allebei solo de rest van het peloton hun wil op kunnen leggen. (En de Slovenen, maar ook dat is ingecalculeerd uiteraard, niet voor elkaar op kop willen rijden).
Horsie is back 28 juni 2021 15:15
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Wat ook meespeelt: MvdP gaat al tegen het einde
> van de eerste Mur in herstelmodus, vóór de top.
> Rijdt geen trap meer dan nodig. Zóveel extra
> moeite hoefde hij voor die eerste 8 boni nu ook
> weer niet te doen. De verschoten cartouche was in
> elk geval in 20 minuten opnieuw oplaadbaar (niet
> zo gek bij een veldrijder).

Het verschil tussen de eerste en tweede beklimming was maar 5 seconden (4:02 tegen 3:57). Je kunt hier verder alleen maar iets zinnigs over zeggen, als je van beide beklimmingen de powermeterwaarden langs elkaar legt en weet hoe er gereden is. De winst wordt in no-time gemaakt, daarna is het in steady-state (weliswaar van een uitzonderlijk hoog niveau) uitrijden en dat is als geen andere renner zo goed aan Mathieu van der Poel toevertrouwd. Herstelmodus naderhand dus op het anaerobe vlak, dat relatief snel gaat. Als je werkelijk wilt weten hoe groot het verschil is tussen maximaal en sub-maximaal moet je dat ook in de praktijk brengen, hetgeen uiteraard niet past in de modus van het wegwielrennen.

In het baanwielrennen doet men in twee uur twee maal een maximale inspanning op de kilometer met staande start.
Andere Peter 28 juni 2021 21:51
Vriend, MvdP versnelt bij die eerste beklimming pas als het afvlakkende laatste stuk aanbreekt. Tot dat moment geeft hij niet meer dan Alaphillipe, Van Aert, Pogacar, Roglic. Een paar honderd meter voor de boni-finish houdt hij al zichtbaar in. Daar heb ik geen metertjes voor nodig. Dat zie je gewoon. Als hij die eerste beklimming in het rood reed, dan was het héél kort.

In beide beklimmingen is het tactisch gunstig. Pog en Rog kijken vooral na elkaar. Beide keren zie je MvdP omkijken vlak voordat hij aangaat. Ziet dan Pog en Rog naast elkaar. Lijkt te beseffen: die gaan niet per se achter mij aan.
Horsie is back 29 juni 2021 00:03
Vrindje AP. Je moet niet over cartouche en herladen spreken. Daar kun je van schrikken. Voor je het weet sta je back-to-back, grinning smiley Het ware beter te spreken van het opnieuw vullen van anaeroob energiedepot en zoals bekend is er niemand, zoals Mathieu van der Poel, die in staat is in vermoeide toestand toch nog een zo hoog mogelijk percentage te halen van zijn maximale prestatie in uitgeruste toestand. Ik heb de eerste demarrage van hem trouwens niet eens gezien (kwam net thuis van training) en benaderde de hele zaak, zoals ik dat vaker doe. Vandaar de powermetertjes. Maar verder doe ik niks af aan je bijdrage. En je hebt gelijk, dat het wegwielrennen door meerdere tactische keuze's en overwegingen sterk kan worden beïnvloed. Zoiets zul je nooit zien op een olympische hardloopfinale of op andere meetbare sporten.
Clavan 29 juni 2021 09:57
Tegenwoordig zeggen we ' broer' i.p.v. 'vriend'. Stelletje Boomers.....
Koppizoektwachtwoord 30 juni 2021 20:44
Is 'pik' ook al weer uit?
El Chaba 30 juni 2021 22:25
'ouwe' is tegenwoordig nog meer in zwang volgens mij.
Overigens nóg erger dan 'broer'.
Clavan 01 juli 2021 14:02
'Leipe shit, ouwe' is dan weer een normale uitdrukking in 'Mokum' .
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen