Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

108th Tour de France (2.UWT) Stage 4»Redon›Fougères(150.4km)

Gepost door Clavan 
Clavan 29 juni 2021 08:50



De 4e etappe van de Ronde van Frankrijk speelt zich af in het binnenland van Bretagne. Over vlak tot glooiend terrein rijden de renners in 150,4 kilometer van Redon naar Fougères.





Voor de zesde maal ontvangt Fougères de Tour. In 1985 won het La Vie Claire van Bernard Hinault hier een ploegentijdrit vóór het Nederlandse Kwantum en Panasonic.

Filmpje NOS

En in 2015 kwam Mark Cavendish als eerste over de streep. Met die etappe was iets bijzonders aan de hand, want het peloton koerste die dag zonder gele trui in zijn midden. Tony Martin stond na zes ritten aan de leiding van het klassement, maar kon niet meer van start gaan omdat hij een dag eerder zijn sleutelbeen had gebroken bij een val in Le Havre.



Het kan bijna niet anders of het wordt ook nu een sprintersfeestje. Het parcours is namelijk zo goed als vlak.

Gelegen op beide oevers van de rivier de Nançon is Fougères een pittoresk stadje met vakwerkhuizen, geplaveide straten en een van de grootste middeleeuwse forten van Europa. Vroeger was het omgeven door moerassen, waardoor het vrijwel onmogelijk was om in te nemen.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 4e etappe van de Tour de France start om 13.25 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.00 uur.

GC after stage 3:

GC leader: Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix)
Mountains classification leader: Ide Schelling (Bora-hansgrohe)
Points classification leader: Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick Step)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Team classification leader: Bahrain Victorious

564.2 kilometers raced so far at an average speed of 43.462 km/hr
1 MATHIEU VAN DER POEL ALPECIN-FENIX 12hr 58min 53sec
2 JULIAN ALAPHILIPPE DECEUNINCK-QUICK STEP @ 8sec
3 RICHARD CARAPAZ INEOS GRENADIERS 0' 31''
4 WOUT VAN AERT JUMBO-VISMA s.t.
5 WILCO KELDERMAN BORA-HANSGROHE 0' 38''
6 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES 0' 39''
7 ENRIC MAS MOVISTAR 0' 40''
8 NAIRO QUINTANA ARKEA-SAMSIC s.t.
9 PIERRE LATOUR TOTALENERGIES 0' 45''
10 SERGIO ANDRES HIGUITA EF EDUCATION-NIPPO 0' 52''
11 BAUKE MOLLEMA TREK-SEGAFREDO s.t.
12 DAVID GAUDU GROUPAMA-FDJ s.t.
13 ALEXEY LUTSENKO ASTANA-PREMIER TECH s.t.
14 JHOAN ESTEBAN CHAVES TEAM BIKEEXCHANGE s.t.
15 RIGOBERTO URAN EF EDUCATION-NIPPO s.t.
16 VINCENZO NIBALI TREK-SEGAFREDO 0' 55''
17 JAKOB FUGLSANG ASTANA-PREMIER TECH s.t.
18 GERAINT THOMAS INEOS GRENADIERS 1' 07''
19 SONNY COLBRELLI BAHRAIN VICTORIOUS 1' 12''
20 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 1' 35''
21 LUCAS HAMILTON TEAM BIKEEXCHANGE 1' 42''
22 KASPER ASGREEN DECEUNINCK-QUICK STEP 1' 43''
23 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 1' 47''
24 PEIO BILBAO BAHRAIN VICTORIOUS s.t.
25 SERGIO LUIS HENAO QHUBEKA-NEXTHASH 2' 21''

1923 Tour de France
17th edition: June 24 - July 22




1923 Tour de France Complete Final General Classification:

Henri Pélissier (Automoto) 222hr 15min 30sec
Ottavio Bottecchia (Automoto) @ 30min 41ec
Romain Bellenger (Peugeot) @ 1hr 4min 43sec
Hector Tiberghien (Peugeot) @ 1hr 29min 16sec
Arsène Alancourt (Armor) @ 2hr 6min 40sec
Henri Collé (Griffon) @ 2hr 28min 43sec
Léon Despontin (Peugeot) @ 2hr 39min 49sec
Lucien Buysse (Automoto) @ 2hr 40min 11sec
Eugène Dhers (Armor) @ 2hr 59min 9sec
Marcel Huot (Griffon) @ 3hr 16min 56sec


The Pélissier brothers Francis and Henri have a lighter moment during the 15th stage.

Henri Pélissier performs his own tire repair during the 12th stage

Bottecchia leads the pack during the 15th stage

Not only have the roads changed over the last 70 years, the nature of the traffic is also very different.

Henri Pelissier with the winner's bouquet. How many Tours would he have won if he had been able to find a way to get along with Desgrange?

The Pélissier cycling family.

Where this formula went awry was that over time, Papa discovered the eldest of his three boys, Henri, was just as stubborn as himself. What Papa was late to discover was that Henri also marched to different values, or at least those values displaced to another arena. At first it was just transportation, but bit by bit little Henri discovered how much pleasure there was in riding a bike, especially when anatomical feedback of feeling strong led to the psychological feedback of beating his buddies up little hills. Intoxicating stuff. Of course, Henri tried to hide his growing involvement, but it was only a matter of time before his "foolishness" was discovered and Papa laid down the law, "Choose life at home or the bike somewhere else." Papa was stunned when Henri disappeared. Papa had no idea of his son's talents, desires, and devious capabilities. Henri had foreseen the inevitable, had attracted the eye of important people in local cycling circles, had lined up a little money and a place to stay, and when Papa gave him the anticipated ultimatum, Henri was ready to act. Papa cried and moaned about his ingrate son and determined that whatever mistakes he'd made in the past would not be repeated in the future.

So the next in line, Francis, was watched even more closely than his older brother. The dark shadow of WWI had just fallen across the land and Francis had little option but to follow the path his father laid out. Go to school and work in the garage, and after that try to get enough sleep and food to be able to go through the routine all over again. But once again Papa was a little less omnipotent that he had presumed. Henri and Francis had remained "best buds", and sneaked in regular training, so by the end of the war Francis was prepared to escape to the exciting world Henri had discovered.

Francis bolted before the ink was dry on the Treaty of Versailles. Together, Henri and Francis became comrades in wheels. They were as merciless to others as their father had been to them. In 1921 they revolted against their employer because they felt he under-appreciated them and took a job with a small rival. The contract with their new rival stipulated a modest salary unless they won Paris-Roubaix. Henri and Francis finished that race, one - two! Later in the same year Francis won Paris-Tours in a glacial snowstorm, annihilating the handful of survivors.

Both won Tour stages aplenty, and in 1923 Henri finally won the thing (a decade after his first entry), but it was in 1924 that the prickly Pélissier temperament best showed itself. Henri Desgrange, creator and dictator of the Tour de France, imposed a rule that a rider might start a stage with as many jerseys as he wished, but at the finish he had to have the same number. Conditions at the four A.M. mountain starts were much colder than the finishes eight hours later, and Henri refused to comply with such an unnecessary and bothersome rule. Henri and Francis stopped at a village midway and gave a celebrated interview to the journalist, Albert Londres. Londres titled his piece Convicts of the Road.

Charles naturally had to have his tilt at the cycling windmill, but not before crossing the fiery brook, his father. As the last one left, Charles had almost been put in chains by Papa. Charles got out, but what didn't follow was an instant rise to stardom. He clung, like an obedient puppy, to his brothers' wheels, but the results were less than France expected of a Pélissier.

To compound matters, sweet Charles surrendered to temptation. He fell in love with a beautiful lady of, er, "blemished" reputation. His brothers teased him mercilessly, demanding he choose between the real queen, cycling, and this "worldly mackerel." The papers discovered Charles' "problem" and enjoyed themselves immensely. They depicted this woman as a louse sucking poor Charles' blood. Eventually Charles threw her in a river and returned to "le velo" unencumbered.

He went on to a respectable career, capped by a sensational 1930 Tour de France in which he won eight stages, a record he still shares with Eddy Merckx and Freddy Maertens.

Henri was shot to death by his mistress in 1935, but Charles and Francis lived on until 1959. Both remained associated with the sport, Charles as a meet-and-greet at the six-day races and Francis as a directeur sportif. He became known as the "Wizard of Bordeaux-Paris" for all the novel ways he was able to guide riders to victory in that event. His last contribution to cycling was to help guide the early career of Jacques Anquetil.


Bron: WF, TE, CN, PCS, BRI
Marc 29 juni 2021 09:25
Er zijn diverse berichten over acties/staking vanuit het peloton.
Clavan 29 juni 2021 09:31
Dan verwacht ik een aanval van Astana en/of Movistar vanaf km1
Ron de Renner 29 juni 2021 09:32
Laatste 500m lijkt ongeveer 3.5% op te lopen. Bij Alpecin gaven ze voor de start van de Tour al aan dat dit meer een aankomst is voor Philipsen, en met de winst van Merlier al op zak lijkt die keuze me nu nog wat makkelijker. Voor de rest is het vooral de vraag wie nog fit is na gisteren: o.a. Demare, Coquard en Sagan likken hun wonden.
Heisenberg 29 juni 2021 09:54
Mooi een dag te laat. Haig, Ewan en de ambities van Demare en Roglic schieten er niets mee op.
Wanny 29 juni 2021 09:55
Ze zullen Philipsen wel wat beloofd hebben, maar is dit niet gewoon een aankomst voor Mathieu?
Wanny 29 juni 2021 09:56
Overigens heeft de situatie van Ewan weinig te maken met het parcours. Die val mogen de renners zichzelf aanrekenen.
Heisenberg 29 juni 2021 09:57
Bocht op 100 meter van de streep is wel vragen om problemen.
Clavan 29 juni 2021 09:59
En het is gewoon een dalende lijn hè...
Eqquipo 29 juni 2021 09:59
Hoezo Philipsen wat beloofd hebben? Hij rijdt met twee van de meest succesvolle renners van 2021 in zijn ploeg. Hij is mee naar de Tour, dat laatste zal hem wellicht toegezegd zijn bij het tekenen van zijn contract.
Frederik D. 29 juni 2021 10:09
En die minnares werd nog veroordeeld? Of was het een echte crime passionnel die niet bestraft werd? De Nederlandse wiki gaat er niet op in. Maar de Engelstalige wel. Twee jaar voordat zijn minnares hem doodschoot, schoot Pélissier zijn vrouw dood. Iets voor Joop van Ellende om er een musical van te brouwen? Schiet, schiet, schiet me maar dood/ met een klein stukje lood / Het is me om het even / Ik kan niet met jou leven.
Sub Culture 29 juni 2021 10:12
Het meenemen van Philipsen naar de Tour vond ik onnodig.
Met het uitvallen van Ewan, Bennett die niet klaar is etc... is Merlier op dit moment allicht de snelste man in het Tourpeloton.

Als je op dit toneel als procontinentale ploeg ook vandaag een zeer grote kans maakt lijkt het mij niet zo slim om een Philipsen uit te spelen.
Eqquipo 29 juni 2021 10:12
De uiteraard enorm balende Gesink toont direct moraal. Opereren, paar dagen rust en naar de Vuelta toewerken. Hulde Robert en een voorspoedig herstel gewenst.

[www.telegraaf.nl]
Wanny 29 juni 2021 10:13
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoezo Philipsen wat beloofd hebben? Hij rijdt met
> twee van de meest succesvolle renners van 2021 in
> zijn ploeg. Hij is mee naar de Tour, dat laatste
> zal hem wellicht toegezegd zijn bij het tekenen
> van zijn contract.

Er zal hem ook wel gezegd zijn dat ie in de Tour eens voor zichzelf mag sprinten. Anders had ie niet naar Alpecin Hoeven komen.
Eqquipo 29 juni 2021 10:18
Mocht dat al zo zijn, wat ik niet denk, dan zal hij er neem ik aan zelf op terugkomen met Merlier en VdP in deze vorm.

Ideaal scenario vandaag is wellicht de trein Rickert, Phillipsen, Merlier, VdPoel in de laatste kilometer.

De kaart Merlier trekken, niemand zal Mathieu in het geel uit zijn wiel duwen, moeten ze eerst om het geel heen om bij Merlier te geraken. Als die laatste stilvalt kan VanderPoel alsnog zelf aangaan.
Cecchini 29 juni 2021 10:20
MVDP gaat uitstappen, en Merlier is het ook maar zeer de vraag, of die het langer dan 10 dagen uithoudt. Dan is het wel handig Philipsen achter de hand te hebben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 10:21 door Cecchini.
Eqquipo 29 juni 2021 10:23
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het meenemen van Philipsen naar de Tour vond ik
> onnodig.

Nou, die bewees gisteren wel het gelijk van de ploegleiding, door de perfect leadout te doen voor Merlier 500m tot 150m van de meet.
Frederik D. 29 juni 2021 11:10
Van der Poel moet denken aan de boni's.
Slimmerd 29 juni 2021 11:11
Philipsen stond op voorhand al op de Tour, dat achtdagenrenner Merlier al snel leeg was in de Giro werd die hier toegevoegd. Een scherpe Philipsen, dat leek hij gisteren, is hier gewoon één van de favorieten als Merlier hem een degelijke lead-out geedt
Slimmerd 29 juni 2021 11:13
Bouhanni, Sagan, Cav geven echt geen fuck wie waar rijdt in een sprint, zoals elke sprinter zou moeten denken. Oftewel VdP moet daar niet eens willen zitten. Zijn werk doen, zoals gisteren, oo 2km van de streep is prima
DeZusVanJohan 29 juni 2021 11:13
Je bedoelt van Quick Step, de ploeg die steevast gaat rijden na valpartijen van andere ploegen en de grootste mond heeft wanneer iemand van hun eigen ploeg er bij ligt?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 11:14 door DeZusVanJohan.
Clavan 29 juni 2021 11:27
Gerucht: ‘de 1e 50 km gaat het peloton geneutraliseerd rijden uit protest’ .


Hoe laat begint Buren?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 11:27 door Clavan.
Slimmerd 29 juni 2021 11:32
Om daarna met zijn allen weer 100km gestresst rond te rijden en de parcoursbouwer de schuld te geven?
Sub Culture 29 juni 2021 11:32
Buren loopt niet meer op de openbare omroep maar is verhuisd naar een commerciële zender.
Sub Culture 29 juni 2021 11:33
Ha! Wat een onzin.
JW 29 juni 2021 11:42
Precies !
Het zijn vooral de renners zèlf (veel te veel, veel te veel ploegen enz.) die de vele valpartijen veroorzaken.

Als je deze "natuurlijke correctie" komende jaren wilt beperken is een drastische inkrimping van het Tourpeloton nodig.
Curzio 29 juni 2021 12:04
Ik vraag me af of er, gestructureerd, onderzoek wordt gedaan naar elke valpartij. Dat zou je toch eigenlijk als ASO moeten doen in je eigen koersen. Elke valpartij analyseren o.b.v. de beelden en het parcours ter plaatse en dan concluderen waar het aan ligt. Dit systematisch analyseren en vervolgens met voorstellen/aanpassingen komen. Nu roept iedereen maar wat (teveel renners, teveel ploegen, treintjes, te hard rijden, te smal parcours, teveel bochten en/of slecht wegdek, teveel schouderduwtjes van Sagan, gebrekkige stuurmanskunst/concentratie van alle andere renners, dom publiek. Alles zal incidenteel wel eens voorbij komen, maar wat is nu de rode lijn erin? En, ook heel belangrijk, wat kan je beïnvloeden?)
Curzio 29 juni 2021 12:05
Tuurlijk, is binnenlopen voor adverteerders.
DeZusVanJohan 29 juni 2021 12:25
Absoluut niet, ook afgelopen maandag weer gingen ze na beide valpartijen direct op kop stampen. En dat is geen onzin, De Clerq werd er deze keer zelfs voor de verandering eens op aangesproken, zijn excuus en ik quote: " "Ik wist het eigenlijk niet dat er zo'n grote valpartij was""
Wat een grap. Zo gaat het iedere keer met Patrick L en zijn kwaadaardige Wolfpack. En dan wordt het gezegd dat Astana en Movistar dat doen, juist dát is onzin. Sowieso is Movistar juist de ploeg die meestal op de grond ligt.

Maar de enige grotere zekerheid dan dat Quick Step gaat rijden na valpartijen is dat SubCulture hier in de Pavlov reactie schiet zodra er iets gezegd wordt over Patrick L. en zijn Wolfpack.

edit. ik bedoel in de 1e etappe, niet maandag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 12:27 door DeZusVanJohan.
De zwarte trui 29 juni 2021 12:26
Als Philipsen wint pakt Alpecin drie opeenvolgende etappes met verschillende renners. Is dat ooit al gebeurd? (ff tour van 1980 checken, Raleigh zeker?)
Frederik D. 29 juni 2021 12:33
Pélissier schoot zijn vrouw niet dood. Maar zij pleegde zelfmoord.
Hier iets meer informatie:
De vrouwen van Pélissier
Marc 29 juni 2021 12:41
Renners gaan mogelijk minuut stilstaan en langzaam vertrekken, maar niet 50km lang. Volgens rennersvakbond bcpa (via nos).

Het idee van curzio, t.w. structureel onderzoek en analyse met vervolgens beleidsmaatregelen zou een gezonde organisatie natuurlijk horen te doen…
Clavan 29 juni 2021 12:45
His abandonment in the 1924 Tour is legendary. A famous writer interviewed Henri as he sat in a railroad station cafe drinking hot chocolate. Pélissier complained of the terrible suffering the Tour imposed in the riders and of the drugs the racers took to mitigate their suffering. "We run on dynamite," he said.
Remko 29 juni 2021 12:52
Voorsprong in GC van VDP op Ala en WvA is te klein om na tijdrit van morgen nog geel te hebben. Geel lijkt me publicitair het hoogst haalbare voor een ploeg, dus waarom niet VDP laten sprinten voor de boni's op deze aankomst?
Eqquipo 29 juni 2021 13:04
Omdat die paar boni's het verschil ook niet gaan maken. Mathieu heeft zijn grote doel binnen deze Tour. Nog een rit zou natuurlijk prachtig zijn en zal hij zeker nog proberen.

Voor de tijdrit: als hij niet voor ritwinst kan gaan, zal hij er voor kiezen om niet volledig in het rood te gaan, want dat past niet bij zijn andere doelen. Mocht hij denken voor winst mee te kunnen doen in de tijdrit, dan is het natuurlijk wat anders. Maar ik kan mij dat geenszins voorstellen, zeker daar hij er niet op getraind heeft, veel op de MTB gezeten.
Cecchini 29 juni 2021 13:06
Helemaal mee eens. Thuis riep afgelopen zaterdag ook iedereen na die zware val, dat het Quick Step weer was direct met zijn allen vaart ging maken.
Eindhovuh 29 juni 2021 13:15
Zou Vd Poel niet goed kunnen tijdrijden als hij graag wilt?
De zwarte trui 29 juni 2021 13:15
The mummy returns

Horsie is back 29 juni 2021 13:28
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> En het is gewoon een dalende lijn hè...

Toch waren de topsnelheden redelijk normaal, dus kennelijk werd er nog wel rekening gehouden met het parkoers. Ook was er gelukkig geen sprake van een volledig peloton. In de beruchte Ronde van Polen 2020 etappe werd zeker 15km/h harder gereden. Dare devil bij uitstek Peter Sagan stookte het vuurtje volgens mij aan. Van zijn aureool ooit opgebouwd na een WK is wat mij persoonlijk betreft niet veel meer over.
Eindhovuh 29 juni 2021 13:31
Zit hij hier even lekker een Thomas Dekkertje te doen ?
Sub Culture 29 juni 2021 13:33
Ze reden op kop, tot ze hoorden dat er een val was en toen zijn ze ook gewoon direct gestopt.

Ik voel weinig of nooit de neiging om hier de zegetrein of patlev te verdedigen.
Het gejammer en gehuil over de ploeg mag ik zelfs graag lezen.

Maar als de door jouw verkondigde onzin als waarheid wordt verkocht vind ik het wel nodig om daar in dit geval op te reageren.
Horsie is back 29 juni 2021 13:33
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou Vd Poel niet goed kunnen tijdrijden als hij graag wilt?

Minder betalen, meer bootschapen? Natuurlijk wel.
Horsie is back 29 juni 2021 13:36
@Curzio. Dit is je kans om de vraag te stellen aan Maarten Ducrot, die dagelijks op de NOS stream commentaar geeft. Hij heeft een heuse database.
De zwarte trui 29 juni 2021 13:40
Colbrelli zat zojuist ff met Van Aert te babbelen. Moest toch wat uitgesproken worden?
Cecchini 29 juni 2021 13:45
Ze hoorden dat het niet chic was om door te rijden, en met frisse tegenzin zijn ze toen maar gestopt met rijden. Het was toch zeer zichtbaar, dat ze ineens begonnen te rijden na die val. Niet daarvoor.
De zwarte trui 29 juni 2021 13:47
En we zijn gestart gestopt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 13:47 door De zwarte trui.
El Chaba 29 juni 2021 13:49
Dat zou natuurlijk kunnen, maar het kan ook dat ze toen pas hoorden, dat de valpartij zo massaal was. Beide lezingen zijn plausibel.
Horsie is back 29 juni 2021 13:59
Ze zijn op weg naar Fougères, waar Mark Cavendish in 2015 won van de renner met de big watts (1861), André Greipel.
Ron de Renner 29 juni 2021 14:03
Hier nog de beelden van toen: klik

Volgens mij is de aankomst nu precies hetzelfde. 'Gewoon' Cav toen maar was wel een aardige machtsprint, met uiteindelijk 4 man breed over de finish.

Ook weer niet bepaald rechtdoor trouwens, die laatste km.
El Chaba 29 juni 2021 14:05
Curvers en Jakobsen maken in de avondetappe goed duidelijk, dat de finish gisteren prima 500 meter getrokken had kunnen worden, maar het moesten eindigen waar het kasteel van het stadje goed in beeld kwam.

Daar zou ik Gouvenou wel eens over willen horen want die heeft gisteren in een interview (uiteraard) gezegd, dat hem geen enkele blaam treft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 14:07 door El Chaba.
GillesEmanuel 29 juni 2021 14:26
Eens. Al begin ik behoorlijk moe te worden van de slachtoffer rol van Jakobsen t.o.v. Groenewegen. Laat Dylan met rust en vertel gewoon je verhaal.
Sinbad-the-Cyclist 29 juni 2021 14:31
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens. Al begin ik behoorlijk moe te worden van de
> slachtoffer rol van Jakobsen t.o.v. Groenewegen.
> Laat Dylan met rust en vertel gewoon je verhaal.

Leave Dylan alone!
El Chaba 29 juni 2021 14:31
Ook schijnt er afgesproken te zijn, dat er geen finishes meer zouden zijn in dalende lijn. Daar heeft Gouvenou zich dus gisteren ook niet aan gehouden.
Eqquipo 29 juni 2021 14:56
Nog 100km te rijden. 2,5minuut voorsprong voor:

Brent Van Moer (BEL)
Pierre-Luc Périchon (FRA)
Luijt 29 juni 2021 14:56
Dat gezeik over die valpartijen leidt tot niets.
Eqquipo 29 juni 2021 15:02
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou Vd Poel niet goed kunnen tijdrijden als hij
> graag wilt?

Zeker, maar dat vergt flink wat tijd op de tijdritfiets. Post-olympisch wellicht mocht hij klassementsambities in een ronde als TA ontwikkelen.
Eqquipo 29 juni 2021 15:09
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> En het is gewoon een dalende lijn hè...

Welke dalende lijn heb je het toch over?
Eqquipo 29 juni 2021 15:13
Die 8 meter verschil in hoogte de laatste kilometer? Dat zie je toch niet serieus als dalende lijn?
Sub Culture 29 juni 2021 15:25
Heeft weinig zin om de 'discussie' aan te gaan met iemand die manifeste onwaarheden verkondigd.
Leef gerust verder in je eigen werkelijkheid.
Curzio 29 juni 2021 15:36
Wel een goed verhaal van Merijn Zeeman nu bij Sporza. Ik denk toch dat er een proces van verandering in het denken in gang komt.
Curzio 29 juni 2021 15:40
Tijdens het live-commentaar was zelfs Wuyts kritisch op een DQS renner die in een flash-interview beweerde dat ze eerst niet doorhadden hoe groot de val was.
Cecchini 29 juni 2021 15:52
Ach meneertje is op zijn pikje getrapt.
Slimmerd 29 juni 2021 16:19
Sub Culture 29 juni 2021 16:20
Foute info weerleggen is niet op je 'pikje' betrapt zijn.
Maar goed, het meneertje heef te veel tijd verspeeld aan het simplistische denkvermogen van een medeprikker.
Slimmerd 29 juni 2021 16:21
Tussensprint

1. Van Moer
2. Perichon

3. Cav 1'18
4. Bouhanni
5. Morkov
6. Matthews
7. Greipel
8. Sagan
9. Colbrelli
10. Coquard



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2021 16:26 door Slimmerd.
Slimmerd 29 juni 2021 16:26
De zwarte trui 29 juni 2021 16:55
Natuurlijk in 1980 TI Raleigh met in etappe 7a TTT, 7b. RAAS Jan, 8. OOSTERBOSCH Bert, 9. RAAS Jan, 10. PRIEM Cees, 11. ZOETEMELK Joop en 12. KNETEMANN Gerrie
Om de tijd de doden vanaf 1990 eens gaan kijken of het in het 'moderne' wielrennen ook nog is voorgekomen. En jawel
1991 Ariostea met in etappe 14. CENGHIALTA Bruno, 15. ARGENTIN Moreno en 16. LIETTI Marco
Wanny 29 juni 2021 16:56
Laten ze Van Moer nu niet gewoon winnen?
Sven Ake Nilsson 29 juni 2021 16:56
Ik zou het mooi vinden als Brent dit gaat halen.
De zwarte trui 29 juni 2021 16:58
Mijn vraag liet ruimte voor interpretatie. Maar 2012 telt niet. Cav-Wiggins-Cav dus geen 3 verschillende renners.
Sven Ake Nilsson 29 juni 2021 16:58
7km en nog 1 minuut,…., dat is binnen.
Curzio 29 juni 2021 17:01
DSM gaat gewoon zitten afwachten.
Wanny 29 juni 2021 17:06
Sub Culture 29 juni 2021 17:06
Hah, te veel mixed emotions, wat een heerlijk slotgrinning smileyhot smiley
Curzio 29 juni 2021 17:07
Bizar. Cav wint.

Geen valpartijen gezien.
Anony 29 juni 2021 17:08
Jammer Brent. Maar voor het verhaal, de romantiek en de legende van de sport is dit een formidabele uitkomst.
Koppizoektwachtwoord 29 juni 2021 17:08
Die zag ik niet aankomen.
Weer mooie tranen.
Eqquipo 29 juni 2021 17:08
Kan die Van den Berg dan niet 2 seconden z'n bek houden?! zodat we de geluiden en gesprekken na de finish kunnen horen..
Curzio 29 juni 2021 17:08
Nieuwe voorspelling: Cav rijdt uit en wint het groen.
Wanny 29 juni 2021 17:10
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan die Van den Berg dan niet 2 seconden z'n bek
> houden?! zodat we de geluiden en gesprekken na de
> finish kunnen horen..


Welke gek kijkt er dan ook op de NPO wielrennen?
Wanny 29 juni 2021 17:12
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nieuwe voorspelling: Cav rijdt uit en wint het
> groen.


Zou best kunnen, want zoveel topsprinters zitten er niet (meer) in de ronde. Demare wellicht, maar die is al gehavend.
Curzio 29 juni 2021 17:12
Demare nergens te zien. (Leek op een luchtbeeld een duelletje om positie met Bouhanni te verliezen en geen risico te nemen.)
Inigo 29 juni 2021 17:12
Voor degenen die eens wat anders willen en digitale tv hebben: op itv4 (Engels) is David Millar co commentator. Zeer aardig om te luisteren- zeker als Cav wint
Sub Culture 29 juni 2021 17:12
Wanny 29 juni 2021 17:14
Had wel wat van Wout van Aert verwacht hier, maar niet te zien bij de voorsten.
Morgen eens zien of ie wel de vorm heeft.
Curzio 29 juni 2021 17:15
Die zit zn stukje alweer te typen. Er zal vast in te lezen zijn dat hij hem bijna niks betaalt. En ik verwacht ook een sneer naar Bahrein. En uiteraard naar Bennett.
Horsie is back 29 juni 2021 17:17
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eqquipo Schreef:
> -------------------------------------------------
>
> Welke gek kijkt er dan ook op de NPO wielrennen?

I went to see the gypsy and he sang: "Don't quickstep om my blue suede shoes".
ton duk 29 juni 2021 17:33
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Welke gek kijkt er dan ook op de NPO wielrennen?

Typische vraag naar het logische antwoord
Gr
Ron de Renner 29 juni 2021 17:34
Prachtig. Legendes moet je nooit afschrijven.
Eindhovuh 29 juni 2021 17:37
Maar hij heeft hem toch ook de kans gegeven en weer aan het winnen gekregen?
Wanny 29 juni 2021 17:45
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar hij heeft hem toch ook de kans gegeven en
> weer aan het winnen gekregen?

Is ook goed gedaan. Echter als het andersom is, ligt het altijd aan de ander.
ton duk 29 juni 2021 17:57
Typisch sprint van MvdP : ik doe niet mee maar wil wel zien wie er wint ?
gr
Slimmerd 29 juni 2021 18:22
Wat vond men hier van de move van Bouhanni t.o.v. Laporte? Weer geval we gaan pas straffen als fout gaat of kijk ik te streng naar de bokser?
Frederik D. 29 juni 2021 18:24
Van der Poel heeft er zin an. Lekker van voren blijven zodat de kans op een val kleiner wordt. En morgen gewoon keihard fietsen. Maar ik vermoed dat die Alaphilippe toch meer dan acht secondes sneller is dan die Van der Poel. Echter, mooi sneven heeft ook wel iets. Maar om nou mijn haar met motorolie te gaan wassen? smiling smiley Pogacar gaat morgen winnen. Roglic is net iets te gehavend.
Andere Peter 29 juni 2021 19:04
Toch fraai voor Cav. Klasse verloochent zich niet. En eerlijk is eerlijk: die capo van een Lefevere mag even met de er strijken. Maar dat zal hij heus zelf ook nog wel uitleggen.
Andere Peter 29 juni 2021 19:15
Ik zat nog over die valpartijen na te denken. De massaliteit van die treintjes is een probleem. En da n doel ik op die treintjes die ze bijna de hele dag vormen, dat gegroepeerd rijden. De ironie is dat één ploegtreintje het voor die ene ploeg veiliger kan maken. Terwijl al dat gegroepeerde rijden samen het mogelijk collectief minder veilig maakt. Rijden er plots geen entiteiten van 2 meter lengte meer over een weg van 4 meter breed, maar van 12 meter.

Het wordt echt tijd voor, in dit soort etappes, twee finishlijnen. Eentje voor de tijdsmeting. Daarna afsprinten met van elke ploeg max 3 of zelf 2 renners die de strijd om de ritzege aangaan. Je krijgt toch ook een veel schonere waardemeting als daar maar 3 man per ploeg aan meedoen? De ploeg bepaalt zelf wie er doorgaan in bv een laatste plaatselijke ronde van 7-12 km. Minder dan 3 renners mag. laat Ineos maar geel in de remmen knijpen.

Je zou ook de stand een tussensprintklassement bepalend kunnen laten zijn voor het aantal renners dat door mag per ploeg. dan leg je vroeg in de etappe al wat meer tussensprintjes en dan dwing je de sprintersploegen om daar voor te gaan. Zo kwalificeren ze zich met meer renners voor de etappefinale. Streven om met een mannetje of 30 om de ritzege te strijden.
El Chaba 29 juni 2021 21:02
Dat hoorde ik ja, maar ook Wuyts weet niet precies hoe het werkelijk gegaan is. Het blijven aannames.
GillesEmanuel 29 juni 2021 21:47
Oneens. Wanneer classificeer je een etappe dan als sprintetappe? En wat als er waaiers zijn?

Oortjes weg en gewoon weer mores in het peloton. Respect voor elkaar en dus ook elkaars vrijheid respecteren. De vrijheid die de een neemt is letterlijk hier een inperking van een ander.
Andere Peter 29 juni 2021 22:10
Twee finishlijnen. Als de vluchters het halen op finishlijn 1 dan is het klaar. Dan is daar de ritzege. Komt daar een peloton aan (dat kun je gewoon definiëren, bv 30 man ofzo), dan wordt de ritzege nog niet vrijgegeven. Dan moet er nog een mannetje of 25-30 door voor een plaatselijke ronde Met max 3 man per ploeg (bv afhankelijk van stand tussensprintklassement: je wil daar de beste sprinters hebben).

Uiteraard doe je dit alleen in de eerste 7-8 dagen. Dan speelt dat gedrangprobleem het meest. Tevoren wijs je aan in welke etappes die regel zou kunnen opgaan. In deze TdF zijn dat de etappes 3, 4 en 6.

Waaiers zijn helemaal geen probleem. Tijdsmeting op finishlijn 1. Als de voorste groep kleiner dan de vooraf bepaalde limiet bv 30 man) is, dan strijden voor de rit op finishlijn 1. Is die groep groter, dan is de tijdsmeting klaar op finishlijn 2 en dan ga je dus door met max 3 renners per ploeg om op finishlijn 2 voor de ritzege te strijden. Mocht er al twijfel zijn (groep van 32 man en 3 man waaien eraf kort voor finishlijn 1) dan kan de wedstrijdleiding .een km of 10 voor finishlijn de call geven of er sprake is van een Peloton voorop (we gaan door na finishlijn 1) of van een Ontsnapping (we zijn klaar op finishlijn 1 als ze voorop blijven.

Bijkomend voordeel: langere finale, je weet niet altijd waar het klaar is. De groep van 25-30 man die doorgaan is moeilijk te controleren. Daaruit zijn weer Nijdammetjes mogelijk.

Oortjes weg, dat vind ik naar binnengekeerd conservatisme. Alsof je de tijd stil kunt zetten, terug kunt draaien. Graag met de tijd mee en moderniseren. Kijk liever hoe bv Formule 1 op dit soort manieren is gemoderniseerd om veiligheid èn spektakel te verhogen.
Frederik D. 29 juni 2021 23:00
Klinkt goed. Maar uiteraard moet je openstaan voor goede bezwaren. En die eventueel weerleggen of je idee bijstellen. Zelf dacht ik ook saan zoiets. Waarschijnlijk hebben we er een jaar geleden of zoiets ook al over geschreven.
Horsie is back 29 juni 2021 23:48
Topsport is naast ongenadig ook behoorlijk eenduidig. Wat AP voorstelt is een gedrocht.
Andere Peter 30 juni 2021 00:19
Eens, ongenadig. Maar niemand vindt het fijn om naar zo'n etappe als gisteren te kijken. Dat is een groter gedrocht hoor. Om nog maar te zwijgen over veiligheid.

Renners die zich in het eerste uur van de koers druk maken om tussensprints omdat ze daarmee voor hun ploeg meer finaleplekjes kunnen binnenhalen, da lijkt mij best leuk. Een plaatselijke ronde met voor elke sprinter maar 1 of 2 helpers zijn dat ook.

Uiteraard zal dit circus even wennen zijn, maar dat gold ook voor de safety car in F1. Waar he om gaat is: uiteindelijk gaan die ploegen er weer een strategie voor beenken, een echte wedstrijd maken.

Dat was het maandag niet.
Frederik D. 30 juni 2021 00:25
Die buitenspelregel in het voetbal is ook een gedrocht? Maar blijkbaar vind jij AP's voorstel, dat hier al eerder is langs gekomen volgens mij, een gedrocht. Maar waarom? Omdat jij dat zo voelt? Maar dat vind ik geen redelijk bezwaar, sorry.
Horsie is back 30 juni 2021 01:17
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die buitenspelregel in het voetbal is ook een
> gedrocht? Maar blijkbaar vind jij AP's voorstel,
> dat hier al eerder is langs gekomen volgens mij,
> een gedrocht. Maar waarom? Omdat jij dat zo voelt?
> Maar dat vind ik geen redelijk bezwaar, sorry.

Als ik het een gedrocht vind vind ik het een gedrocht. Wat is daar zo moeilijk aan? Ik had al moeite om de post uit te lezen. Sport leeft nu eenmaal van de ondragelijke lichtheid van de eenvoud en natuurlijk kunnen we dat in onze complexe wereld niet altijd regelen, maar we kunnen het wel proberen.
Out-of-the box denken is prima, maar als de baby daarna ongezien 10 kilometer van huis loopt, volgt toch een Baby-out-of-the-box-alert.
GillesEmanuel 30 juni 2021 07:48
Ik snap waar je heen wil maar nu verleg je het probleem naar die tijdsregistratie. Alsnog moeten die sprinters daar ook vooraan zitten, want als de klassementsmannen (en overige pelotonvulling) uitsturen zullen er gigantische gaten vallen. Ik denk dat de huidige opzet niet gevaarlijk is. De parcoursen en vooral de mentaliteit van de coureurs wel. Harder straffen op wangedrag (eigenlijk vooral eerder, niet alleen als iemand op de IC belandt) en een commissie die parcoursen keurt.

Laten we eerlijk zijn; die val van Roglic had echt niks met het parcours te maken. Maar alles met het nerveuze gedoe van de renners, wat ze ook zullen hebben voor de tijdsregistratie finish. De enige "echte" valpartij door externe factoren is die van Haig. Want Ewan en Sagan geven elkaar ook 0cm ruimte en rijden elkaar letterlijk liever van de weg dan toe te geven. DAT is het echte probleem maar mag niet bestaan want "topsport". Ok Topsport it is, maar deal dan ook met de consequenties.
Wanny 30 juni 2021 09:08
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Typisch sprint van MvdP : ik doe niet mee maar wil
> wel zien wie er wint ?
> gr

Als Mathieu wel mee sprint is de kans groot dat ie hier wint.
Frederik D. 30 juni 2021 09:14
Je bent wel in de weer met allerlei metertjes. Zeer nieuwerwets, al die metertjes. Te nieuwerwets, vind ik. Maar .... let op, vind ik. Ik weet dat ik heel subjectief ben wat betreft die metertjes. En dat ik er dus eigenlijk naast zit. Zou het niet kunnen dat jouw allergie jegens AP 's voorstel teveel lijkt op mijn allergie jegens metertjes?

Overigens moet AP's voorstel, dat ik trouwens zelf al had bedacht, van alle kanten worden bekeken en eerst in de praktijk worden getest.

Af en toe is AP mij te politiek "correct". Dat over rotouders, dat blijf ik bizarrrrh vinden. smiling smiley Niks allergie mijnerzijds. Mafheid AP's zijde. O ja, dat zeg ik gewoon. Maar anderzijds. af en toe is die AP van ons hartverwarmend zakelijk zonder gekkigheidjes.

Binnenkort worden we opgezadeld met slavernijdag. Een dag van de arbeid, ho maar. Maar slavernijdag komt eraan. Mijn vraag is, geldt die dag dan ook voor de zogeheten slaven van de weg?
Curzio 30 juni 2021 09:37
Wat denk je van Merlier?
Luijt 30 juni 2021 13:34
"Simplistisch denkvermogen": zou ik ook graag hebben en wens ik eigenlijk eenieder toe.
Horsie is back 30 juni 2021 13:46
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je bent wel in de weer met allerlei metertjes.
> Zeer nieuwerwets, al die metertjes. Te nieuwerwets, vind ik.

De gouden standaard powermeter SRM werd in 1987 geïntroduceerd met aanvankelijk niet veel succes want men had betere suiker. Dus Opa, pas U 'n bitteke aan.

> Overigens moet AP's voorstel, dat ik trouwens zelf al had bedacht,

Hoeveel mouwen hep Uw jas?

> Binnenkort worden we opgezadeld met slavernijdag.

In dat verleden zat een grote hoeveelheid bloed aan de zadels van de overheersers.
Frederik D. 30 juni 2021 14:20
En de paarden werden via zadels, sporen en oogkleppen onderdrukt. Maar koop vandaag de dag nog maar ergens paardenbiefstuk. Zelfs paardenvlees in lasagna schijnt incorrect te zijn. Maar een gegeven paard ... Ach, gun dat beest de beste stal.
ton duk 30 juni 2021 15:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar koop vandaag de dag
> nog maar ergens paardenbiefstuk.

Dan raad ik uwes Malta aan
Heerlijk paard en /of konijn op het menu
Gr
El Chaba 30 juni 2021 15:26
Paardenvlees toch is helemaal niet verboden in Nederland.
Het probleem in het verleden was dat paardenvlees soms als rundvlees werd verkocht. Dat is verboden bij wet en dat leverde een aantal schandalen op.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2021 15:26 door El Chaba.
Andere Peter 30 juni 2021 18:48
Natuurlijk verleg ik het probleem naar de tijdregistratie. Ik zorg ervoor dat het gedrang voor de ritzege en het gedrang voor de tijdregistratie NIRT meer op dezelfde plek plaatsvindt. Dat helpt.

Ik beweer niet dat alle ongelukken daarmee verband hielden, of zouden worden opgelost. Maar wie niet ziet dat er een probleem is in de eerste vlakke Tourdagen, die let niet op.
Frederik D. 30 juni 2021 19:16
Niet verboden maar wel flink uit de mode. Paarden zijn knuffelbeesten en die eet je niet.
El Chaba 30 juni 2021 19:44
Dat klopt helemaal.
Koppizoektwachtwoord 30 juni 2021 20:48
Hier kun je ook mee knuffelen.
Kilometervreter 30 juni 2021 22:17
Er van uitgaande dat jij geen vegetariër of veganist bent kan ik je op een briefje geven dat je weleens (ongemerkt) paardenvlees eet. Pak er eens een willekeurige vleessnackverpakking bij (kroket of frikandel oid) en 10 tegen 1 staat er seperatorvlees bij de ingrediënten. Dwz het vlees dat van de botten van het geslachte dier wordt geschraapt. De precieze herkomst, dus van welk dier, wordt nooit vermeld. Dat kan ook bijna niet omdat seperatorvlees een mix is van varken, rund, kip én paard. De verhoudingen variëren, de smaak niet of nauwelijks door het kruidenbadje dat de mix krijgt. Nederlandse snackfabrikanten betrekken hun paardenvlees doorgaans uit Zuid-Amerika, alwaar paardenslachten een doodnormale (nu pun intended) zaak is.
Carlos Danger 30 juni 2021 22:30
Te paard naar de knuffelboerderij en op weg naar huis een lekker kroketje bij de Febo.
GillesEmanuel 01 juli 2021 14:16
Eens. Er is 100% een probleem. We signaleren alleen beiden dat het probleeme ergens anders ligt, wat kan winking smiley. Ik zou vooral graag een mindset verandering willen zien dan allemaal regels die dit bewerkstelligen.
Andere Peter 01 juli 2021 14:28
Je gaat natuurlijk niet zomaar een mindsetverandering bewerkstelligen. F1 heeft aangetoond dat je dit juist via de regels moet doen.

Hoe zou je anders die mindset veranderen? Verplichte minfdulnesscursus en elke ochtend een half uurtje yogha?
GillesEmanuel 01 juli 2021 14:30
Hahaha zou wel te waarderen zijn. Maar ik denk door te straffen bij wangedrag en door dus parcoursen aan te leggen die veiliger zijn. Vooral straffen zal werken m.i.
Andere Peter 01 juli 2021 14:41
Sorry, maar dat hoor ik al 40 jaar. Wie altijd hetzelfde blijft zaaien, zal hetzelfde blijven oogsten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen