Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

108th Tour de France (2.UWT) Stage 5 (ITT)»Changé›Laval Espace Mayenne(27.2km)

Gepost door Clavan 
Clavan 30 juni 2021 09:36


De 5e etappe is een chronorace van 27,2 kilometer. Ooit won Mathieu van der Poel een race in Laval, dat was alleen geen tijdrit.

De start is in Changé en dat is voor het eerst. Nog nooit bezocht de Tour de France de plaats in het departement van de Mayenne, net buiten Bretagne.
Na de start rijden de renners een stukje naar het noorden om dan via het oosten zuidwaarts te trekken om uiteindelijk in Laval terecht te komen. Tussen de start en finish ligt hemelsbreed niet meer dan 5 kilometer. De meetpunten verschijnen na 8,8 en 17,2 kilometer.



Laval is geen onbekende aankomst in de Tour de France, maar het is wel al een tijd geleden. In 1999 won Tom Steels er de sprint voor Erik Zabel en Stuart O’Grady.
Youtube- Steels wint in Laval

De Boucles de la Mayenne arriveerde veel vaker en vooral ook veel recenter in Lavel. Zoals in 2017, toen Mathieu van der Poel in de straten van Laval de sprint op zijn naam schreef. En als we het dan toch over Van der Poel hebben. Zijn vader Adrie won in 1987 een Touretappe in Renazé, net onder Laval.

2017 MvdP wint in Laval

1987 AvdP wint in Renazé

Op woensdag 30 juni gaat het in ieder geval geen sprint worden. De tijdrit is ruim 27 kilometer lang en met 250 hoogtemeters overwegend vlak. Dat is natuurlijk lekker voor de pure tijdrijders, al moeten die er wel rekening mee houden dat er driemaal een oplopende strook van ongeveer 1 kilometer op ze ligt te wachten. De lastigste verschijnt vlak na de start.


De laatste km's zijn wel wat bochtig

Het is oppassen geblazen voor de renners, aangezien de kans op een buitje aanwezig is. Zeker in de voormiddag kan het weleens regenen in de omgeving van Laval. De gemiddelde temperatuur schommelt rond de twintig graden Celsius. Er staat een matige tot zwakke wind.

De eerste renner rolt om 12.15 uur van het startpodium, leider Mathieu van der Poel finisht tussen 17.20 en 17.25 uur. De tijdrit is vanaf het begin live te volgen via Eurosport, de online kanalen van Eurosport en GCN. Sporza (op Eén) en de NOS (op NPO1) schakelen in om 13.30 uur.
12.52 – Mikkel Bjerg
13.21 – Thomas De Gendt
13.55 – Victor Campenaerts
13.37 – Ion Izagirre
14.19 – Stefan Bissegger
14.22 – Brandon McNulty
14.30 – Dylan van Baarle
15.25 – Stefan de Bod
15.31 – Stefan Küng
15.37 – Miguel Ángel López
15.39 – Richie Porte
15.43 – Steven Kruijswijk
15.57 – Søren Kragh Andersen
16.08 – Kasper Asgreen
16.12 – Primoz Roglic
16.16 – Geraint Thomas
16.24 – Rigoberto Uran
16.26 – Bauke Mollema
16.30 – Alexey Loetsenko
16.32 – David Gaudu
16.34 – Pierre Latour
16.36 – Nairo Quintana
16.38 – Enric Mas
16.40 – Tadej Pogacar
16.42 – Wilco Kelderman
16.44 – Wout van Aert
16.46 – Richard Carapaz
16.48 – Julian Alaphilippe
16.50 – Mathieu van der Poel

GC after stage 4:

GC leader: Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix)
Mountains classificaton leader: Ide Schelling
Points classificaton leader: Mark Cavendish (Deceuninck-Quick Step)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Team classification leader: Bahrain Victorious

714.6 kilometers raced so far at an average speed of 43.788 km/hr
1 MATHIEU VAN DER POEL ALPECIN-FENIX 16hr 19min 10sec
2 JULIAN ALAPHILIPPE DECEUNINCK-QUICK STEP @ 8sec
3 RICHARD CARAPAZ INEOS GRENADIERS 0' 31''
4 WOUT VAN AERT JUMBO-VISMA s.t.
5 WILCO KELDERMAN BORA-HANSGROHE 0' 38''
6 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES 0' 39''
7 ENRIC MAS MOVISTAR 0' 40''
8 NAIRO QUINTANA ARKEA-SAMSIC s.t.
9 PIERRE LATOUR TOTALENERGIES 0' 45''
10 DAVID GAUDU GROUPAMA-FDJ 0' 52''
11 ALEXEY LUTSENKO ASTANA-PREMIER TECH s.t.
12 SERGIO ANDRES HIGUITA EF EDUCATION-NIPPO s.t.
13 BAUKE MOLLEMA TREK-SEGAFREDO s.t.
14 RIGOBERTO URAN EF EDUCATION-NIPPO s.t.
15 JHOAN ESTEBAN CHAVES TEAM BIKEEXCHANGE s.t.
16 VINCENZO NIBALI TREK-SEGAFREDO 0' 55''
17 JAKOB FUGLSANG ASTANA-PREMIER TECH s.t.
18 GERAINT THOMAS INEOS GRENADIERS 1' 07''
19 SONNY COLBRELLI BAHRAIN VICTORIOUS 1' 12''
20 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 1' 35''
21 LUCAS HAMILTON TEAM BIKEEXCHANGE 1' 42''
22 KASPER ASGREEN DECEUNINCK-QUICK STEP 1' 43''
23 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 1' 47''
24 PEIO BILBAO BAHRAIN VICTORIOUS s.t.
25 SERGIO LUIS HENAO QHUBEKA-NEXTHASH 2' 21''

1937 Tour de France
31st edition: June 30- July 25, 1937



1937 Tour Quick Facts:

4,415 km raced at an average speed of 31.768 km/hr divided into 20 stages with an additional incredible 11 half-stages.

98 starters aligned on national teams or as independent riders with 46 classified finishers.

Gino Bartali was leading but had to withdraw after crashing and becoming ill. Belgian Sylvère Maes was then leading, but convinced that biased officials were working to hand the race to a Frenchman, Roger Lapébie, Maes and the entire Belgian team abandoned.

In fact, mid-way through the race, the organizers made a dramatic change. Several stages were originally scheduled to be team time trials, but were run as massed-start stages instead. With the powerful Belgians having safely abandoned and back home, the team time trial format was again used in stage 18a.

This was the first Tour to allow derailleurs. Mario Vicini's second place is the highest placing ever for an independent Tour rider.

In the Pyrenees winner Roger Lapébie was pushed by both spectators and Felix Lévitan, future director of the Tour. Lévitan confessed his transgression in 1998.

Time bonuses: 90 and 45 seconds for the first and second places in each stage in the case of a sprint. If the victory was solo, the bonus was the winner's lead, up to 2 minutes.

In year's 16 major ascents, the first to the top of each of the climbs gained a bonus that was also equal to his lead over second place, up to four minutes. This was applied to his GC time, not his stage time.

1937 Tour de France Complete Final General Classification:

Roger Lapébie (France): 138hr 58min 31sec
Mario Vicini (independent) @ 7min 17sec
Léo Amberg (Switzerland) @ 26min 13sec
Francesco Camusso (Italy) @ 26min 53sec
Sylvain Marcaillou (France) @ 35min 36sec
Edward Vissers (independent) @ 38min 17sec
Paul Chocque (France) @ 1hr 5min 19sec
Pierre Gallien (independent) @ 1hr 6min 33sec
Erich Bautz (Germany) @ 1hr 6min 41sec
Jean Fréchaut (independent) @ 1hr 24min 34sec



From Miroir des Sports 1937, July 22: Mario Vicini leads a group in stage 15 in the Pyrenees.

Mario Vicini climbing in the 1937 Tour. Note the gear changing lever near his downtube

Stage 12B: Sylvère Maes (in the Belgian black jersey) goes across a level crossing in front of a train.

Stage 14C: Roger Lapébie leads Leo Amberg over the first of the stage's 3 major climbs, the Port

It was on stage 15 from Luchon to Pau that the entire 1937 Tour de France became complicated with politics and intrigue. The stage had 4 climbs, the Peyresourde, the Aspin, the Tourmalet and finally the Aubisque. All 3 of the General Classification leaders finished the stage together, 49 seconds behind Spanish climber Julian Berrendero.

But let's go back to the beginning of this stage because this stage sowed the seeds of what was to follow and really decided the outcome of the 1937 Tour.

A few minutes before the start of the stage, as Lapébie was warming up, half of his handlebars came off in his hand. The bars had been partially sawn through, sabotaged. With only a little time to get the bike repaired, there was a panic. The stage would start with or without the General Classification second-place rider. A new set was found and mounted on his bike. But, the new set didn't have a water bottle cage. In those days, bottles were not mounted on the frame. Lapébie believed that Belgians had tampered with his bike. There is no particular evidence pointing to anyone. To this day no one knows who did the deed.

Lapébie had to start the stage without water. That fact demoralized him. The strict rules regarding handing up water and food at only specific designated points meant that getting water early could cost him time penalties. He later recounted that he was mentally shattered from the morning's occurrences. Lapébie fought on, but at the top of the Peyresourde Sylvère Maes was 2 minutes ahead. Over the Aspin, Maes had 5 minutes. On the Tourmalet, ready to quit, Lapébie found a mountain spring and revived himself. While Lapébie was undergoing his resurrection, Maes flatted.

The Belgian team waited for their leader. Together again they worked to get him up to the Spaniard Berrendero, who had been first over each of the climbs so far.

Over the top of the Tourmalet Lapébie was almost 7 minutes behind Maes. The Belgians were exhausting themselves chasing the fleeing Spaniard. On the descent of the Tourmalet Lapébie did one of the heroic descents that sometimes make the difference between winning and losing the Tour. Maes was running out of gas and Lapébie was feeling better. Lapébie gained almost 4 minutes on the descent of the Tourmalet. In the next 15 kilometers Lapébie chased and caught Maes. Lapébie went on to win the field sprint. Lapébie at this point, at the end of the stage, should have been just 1½ minutes behind Maes in the General Classification.

So how did Lapébie, who was at one point exhausted and shattered, make it up to Maes and then beat him? On the climbs Lapébie had received lots of pushing from the spectators. The officials told Lapébie, over and over, that he would be penalized if he continued to get pushed up the hills. He replied to the judges that he was asking the crowds not to push him, but he was helpless in the face of their enthusiasm and therefore could not stop them. In fact, he later confessed, he was encouraging his partisans to help him up the mountains. He had been guilty of this in both the earlier Alpine stages and the Pyrenees.

That wasn't all of it. Lapébie had been holding on to cars on the climbs and drafting them on the flats. On the Aubisque, when he was closing in on Maes, he was lifted up the mountain by holding on to one automobile after another.

The officials penalized Lapébie with a firm slap on the wrist: a 1½ minute penalty. The Belgians erupted in fury. Lapébie had cheated his way back into Tour contention and the penalty inflicted left him far better off than if he hadn't cheated and been penalized. The French riders threatened to leave the race if the penalty were increased.

So the General Classification after stage 15:

1. Sylvère Maes
2. Roger Lapébie @ 3 minutes 3 seconds
3. Mario Vicini @ 4 minutes 57 seconds

The next day, Stage 16 from Pau to Bordeaux, things grew ever more interesting. Maes flatted. Lapébie attacked and got a good gap. After getting his bike repaired, Maes chased, trading pace with Gustaaf Deloor. Deloor was a Belgian, but he was riding as an individuel. Not being a member of the Belgian Team, he was not allowed to assist Maes. This was strictly against the rules. As Maes closed in on the Lapébie group, they came to a level train crossing. The signalman lowered the gate just in front of Maes and Deloor right after Lapébie had gone through. Maes dismounted and got his bike under the barrier and continued the chase. He finished the stage 1 minute, 38 seconds behind Lapébie.

Because of the illegal help Maes got from Deloor, the officials penalized Maes 25 seconds. Feeling that the railway man had intentionally acted to delay Maes and angry at the penalty that now put Lapébie now only 25 seconds behind Maes, the Belgians quit the race. Maes, even though he was in Yellow, withdrew from a race he felt was being run in favor of the French.

Lapébie was now the leader of the Tour de France. The major climbing had been completed. The only impediment, besides the possibility of bad fortune, was the individual time trial in the penultimate stage, number 19b. Lapébie was able to extend his lead still more. Leo Amberg, the Swiss rider who had been trading places with Francesco Camusso for the third spot on the podium ever since the withdrawal of Maes, won the time trial and earned third place in the 1937 Tour.

L'Equipe says that Lapébie's greater skill in using his derailleur significantly contributed to his winning margin. Vicini, who was not so adept, was forced to use gearing that at times wasn't optimal. The 1937 derailleur was a far from perfect device. As Lapébie came into the Parc de Princes velodrome for the finish of the final stage, his chain came off. A quick fix and he rode into history.

Does Lapébie's victory smell? It does indeed. He clearly cheated and the officials were obviously working to get a French victory (future director Felix Lévitan even helped push Lapébie), a rare lapse in Tour de France judging. I'm sure Maes felt that he was better off quitting while in Yellow rather than letting himself get slowly cheated out of it on the road to Paris.


The 1937 Tour's top 6 finishers. From the left, Ward Vissers, Sylvain Marcaillou, Francesco Camusso, Roger Lapébie, Mario Vicini and Leo Amberg

Bron: TE, WF, PCS, CN, BRI
Clavan 30 juni 2021 09:46
WF en de T:

Mathieu van der Poel rijdt woensdag de individuele tijdrit van de Tour de France niet met wielen van Alpecin-Fenix-sponsor Shimano. De Belgische ploeg is op zoek gegaan naar nog snellere wielen, die alleen door INEOS Grenadiers gebruikt worden. Via twee Nederlanders is dat gelukt, meldt De Telegraaf.

Ploegleider Christoph Roodhooft legde, na goedkeuring van Shimano, daarvoor contact met Meindert Klem. Hij is oud-roeier en heeft goed contact met Harrison Macris, een van de oprichters van Princeton-wielen. “Ik werd maandagmorgen plotseling gebeld door Christoph met de vraag of er een set Princeton Blur 6560 beschikbaar was. Canyon wilde namelijk dat Mathieu ook na de tijdrit nog de klassementsleider is”, aldus Klem in de krant.

“De meest simpele oplossing voor het probleem leek me een stel te lenen bij INEOS Grenadiers, maar daar zijn ze natuurlijk niet zo happig op als ze er veel geld in hebben gestoken. Een extra complicatie is dat deze tijdritwielen nog niet op de Nederlandse markt leverbaar zijn. Uiteindelijk vond ik een paar ongebruikte wielen bij Cameron Wurf, een renner van INEOS die in Andorra woont. Wie het heeft betaald, weet ik niet. Het bedrag werd voldaan per creditcard”, vertelt de Nederlander.

Uiteindelijk wist Klem via Mark Putter, een Nederlandse eigenaar van een fietsenwinkel in de Pyreneeën, die wielen op te halen bij Wurf. Dat gebeurde dinsdagochtend, waarna Putter tien uur nodig had om naar het hotel van Alpecin-Fenix te rijden in Rennes.

“Is toch mooi om te doen voor zo’n geweldenaar als Van der Poel?”, zegt hij. “Wanneer ik die jongen dan een handje kan helpen door even de snelste wielen af te leveren, vind ik dat een prima klus. Het zou toch schitterend zijn als hij de gele trui dadelijk behoudt met een seconde voorsprong? Dan kan dat wel door die wielen komen.”
Spaak 30 juni 2021 09:48
Quote

PATRICK LEFEVERE: “WE HADDEN NIETS TE VERLIEZEN MET CAVENDISH”

Ook Deceuninck-Quick-Step-teambaas Patrick Lefevere werd emotioneel door de overwinning van Mark Cavendish. “Of ik de pluimen op mijn hoed mag steken? Dat mag ik voor die ene keer wel doen, denk ik.”

Het verhaal is intussen al ontelbare keren opgeschreven, maar kende in Fougères zijn hoogtepunt. Hoe een radeloze Mark Cavendish eind vorig jaar niet meer aan de bak kwam, zo goed als einde carrière was, maar in extremis werd opgevist door Lefevere en Deceuninck-Quick-Step. En aanvullend, hoe hij bij het Belgische topteam beetje bij beetje opnieuw naar zijn betere niveau toegroeide.

Patrick Lefevere vindt dan ook dat hij in het geval Cavendish de pluimen op zijn hoed mag steken. “Ik ben normaal geen opschepper. Maar hier vind ik wel dat ik dat mag doen, ja.” Waarop een Belgische collega polste waar Lefevere zijn psychologische kwaliteiten en mensenkennis vandaan haalde. Om Cav binnen te halen en hem ook nog terug zijn niveau van weleer te zien bereiken. “In het Frans hebben ze daar een mooi spreekwoord voor”, lacht de West-Vlaming. “Tu l’as, ou tu ne l’as pas. Je hebt het, of je hebt het niet.”

“Ik heb nooit veel woorden nodig. Je kan ook niet alles uitleggen, maar ik weet hoe ik iemand gelukkig kan maken. En nee, dat gaat in het geval Cavendish absoluut niet over geld. Eigenlijk heb ik hem gewoon verteld dat hij niets te verliezen had. Zelf gedroeg hij zich de voorbije week als een junior, toen hij hoorde dat hij naar de Tour mocht. Hij was bijzonder nerveus.”

“Toen ik hem – na het forfait van Sam Bennett – belde dat hij zijn valies mocht pakken voor de Tour, grapte hij trouwens dat die al twee weken klaar stond. We hadden hier met hem ook niets te verliezen. Een deel van de ploeg was rond Bennett gebouwd. Je kan die jongens niet drie weken doelloos laten rondrijden. Dus namen we Cav mee. Onder het motto: wint hij, dan is het fantastisch. Lukt het niet, dan hebben we het toch geprobeerd.”

“Hij sprak overigens al weken over deze rit, omdat hij hier ook in 2015 won. De motivatie was groot.” Toch was Lefevere er in de finale ook niet gerust op. “Ik was nerveus omdat ik weet hoe hard Brent (Van Moer, red) kan rijden. Ik zag dingen die ik niet wilde zien. Als de groene trui al op kop moet rijden om de vluchter terug te pakken…”

Dat er te weinig steun kwam van andere ploegen, vindt Lefevere. “Het moet gezegd, Alpecin-Fenix nam wel haar verantwoordelijkheid. Maar de rest van het peloton laat toch zo graag het initiatief aan ons. Ik denk hierbij vooral aan de Franse teams. Dat dat is omdat we te vaak winnen? Haha, dan win ik toch liever te vaak dan nooit…”

(bron: wielerflits)
Ron de Renner 30 juni 2021 09:55
Gun dat die man nou voor die ene keer.
Eqquipo 30 juni 2021 09:55
Gisteren kreeg Mathieu de vraag of hij zich helemaal uit elkaar ging trekken in de tijdrit. "Ja dat sowieso", maar ook met de vraag of dat nut zou hebben omdat hij weinig op die fiets zit.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij voluit zou gaan in deze tijdrit.


[nos.nl]


Ik heb trouwens de idee dat het aardiger gaat tussen Wout en Mathieu, zie ook hier einde interview de manier waarop VdPoel zegt dat Van Aert volgens hem het geel over gaat nemen. Maar ook de oprecht enthousiaste felicitatie van Van Aert aan Mathieu 3 dagen terug direct na ritwinst. Van Aert scheen echt blij voor hem. Dat hebben we de voorbije jaren ook anders gezien.
Eqquipo 30 juni 2021 09:59
oja, en blijkbaar nog nooit in de windtunnel positie bepaald. Dat hij er weinig aandacht voor heeft was bekend, maar zó weinig had ik dan weer niet gedacht.
Sub Culture 30 juni 2021 10:04
Is toch nooit slecht gegaan tussen die twee?

Media zou zo graag hebben dat er wat spanning is tussen hen, tevergeefs.

Denk enkel vorig jaar na Gent-Wevelgem ofzo dat er even wat woorden zijn gevallen net na de koers.
Maar zelfs een paar dagen later na het gewonnen sprintje in de RVV sloegen ze meteen de armen om elkaar.

Gaan nooit beste vrienden worden, maar kennen elkaar al zo lang, gewoon goeie collega's.

Enkel Adrie VDP heb ik wel eens kunnen betrappen op een wat giftigere opmerking over het kamp van Aert.
Ron de Renner 30 juni 2021 10:05
Dat gebrek aan oefening zal zich wel gaan wreken vandaag. Terwijl ik denk dat hij het intrinsiek wel heel goed zou kunnen, en het parcours van vandaag (best veel bochten, op en af, veel optrekken) ligt hem ook wel goed.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2021 10:09 door Ron de Renner.
Curzio 30 juni 2021 10:09
Je kan niet met de gele trui in bezit zeggen dat je er niet vol voor gaat natuurlijk. Zou de Canyon/Alpecin campagne in Frankrijk een beetje ondergraven.
Eqquipo 30 juni 2021 10:10
Ik schrijf het verkeerd. Ik bedoel niet dat het per se slecht was tussen hen, maar wel neutraal/afhoudend. (Niks mis mee overigens).

Maar nu lijkt het, kan ik uiteraard volledig naast zitten, alsof er een positieve gun factor naar de ander toe is die ik eerder niet zag.
Clavan 30 juni 2021 10:19
Is Lefevere de Louis van Gaal van het wielrennen?
Clavan 30 juni 2021 13:13
De ransom is betaald en alles doet het weer!?
Spaak 30 juni 2021 13:16
Ik heb vanochtend SSL-beveiliging aangezet op de website (https i.p.v. http), daardoor werkte de layout niet goed meer. Eén letter aanpassen in de database en het lijkt weer te werken (laat maar weten als er nog problemen zijn)
Anony 30 juni 2021 13:21
lodjan 30 juni 2021 13:24
Misschien ligt het aan mij, maar op mijn telefoon heb ik al enkele dagen de 'pc/laptop-versie'. Dat leest niet lekker.
Anony 30 juni 2021 13:27
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien ligt het aan mij, maar op mijn telefoon
> heb ik al enkele dagen de 'pc/laptop-versie'. Dat
> leest niet lekker.


Van dit Prikbord bestaat geen responsive (lees: mobiele) versie toch?
lodjan 30 juni 2021 13:31
Ik heb er geen verstand van, maar voorheen kon ik op mijn android-telefoon alles gewoon goed lezen. Nu zijn het hele kleine letters en moet ik uitvergroten en steeds naar links en rechts schuiven.
ton duk 30 juni 2021 13:34
De nieuwe analist NOS, Roy Curvers, gaf in zijn 1e voorspelling aan dat MvdP in het geel blijft...
Dat zou me zeer verbazen!!

Cavendish die de felicitaties van Jakobsen in ontvangst neemt. Heerlijke tv
Gr
ton duk 30 juni 2021 13:35
Had ik vanochtend maar is nu toch weer hersteld, Lodjan?
Gr
lodjan 30 juni 2021 13:47
Misschien een verbetering, maar nog steeds te kleine letters, zeker vergeleken met andere sites.
Spaak 30 juni 2021 13:50
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> lodjan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misschien ligt het aan mij, maar op mijn
> telefoon
> > heb ik al enkele dagen de 'pc/laptop-versie'.
> Dat
> > leest niet lekker.
>
>
> Van dit Prikbord bestaat geen responsive (lees:
> mobiele) versie toch?

Klopt.
Spaak 30 juni 2021 13:55
Mikkel Bjerg momenteel aan de leiding met 40 gefinishte renners.
Het is inmiddels ook gaan regenen, dus hij kan best wel eens de winnaar worden als dat zo blijft.
Horsie is back 30 juni 2021 14:02
Mikkeltje Bjerg, ooit aspirant WUR aanvaller, laat zien, dat hij het tijdrijden nog niet is verleerd. Oh, hij is pas 22! Mark Cavendish heeft weer inhoud (sprinter/Madison) en had ook graag een olympische ploegachtervolging gereden aan de zijde van Wiggo. Ide Schelling rijdt verdulleme alleen op een tijdritfiets nog veel langzamer dan alleen voor de troepen uit. Benieuwd of hij de TDF überhaupt wel uitrijdt. Chris Froome gaat vandaag toch weer zijn beste daguitslag verbeteren. Als hij nog een etappe vrijbuitert en wint, dan is het bewijs geleverd, dat we in een simulatie leveren. grinning smiley
Frederik D. 30 juni 2021 14:14
Via menu, linksboven op je venster, kun je via zoom de lettergrootte veranderen. Via het minsymbool kleiner, via het plussymbool groter. Bij mij staat die op 125 procent. Lekker leesbaar.
Curzio 30 juni 2021 14:20
Geef mij dan maar Van Gaal. Dat heeft vaak nog wel iets leuks / ontroerends over zich.
Sub Culture 30 juni 2021 14:21
Verbaast me dat sommigen hier problemen hebben met dingen uitvergroten.

Soit, ik vind die kleine lettertjes doorgaans prima. In sommige gevallen toch.
Frederik D. 30 juni 2021 14:28
Ik heb wat oudere ogen en heb zelfs een staaroperatie ondergaan. De operatie zelf was niet aangenaam. Maar het resultaat, zeer aangenaam. Doet me denken aan mijn opa die bijna blind was. Waarschijnlijk had hij staar en bestonden staaroperaties nog niet. Dus leve de wetenschap. Ook de coronawetenschap. smiling smiley En de TV-wetenschap. Straks wielrennen kijken op een prachtig kleurenscherm. Vijftig jaar geleden kon men dat niet. Om Merijntje weer eens te citeren: hups, koers.
Horsie is back 30 juni 2021 14:39
De voorspelling, niet die van de onwillige Alpaca, maar van de aero guru himself, Xavier Disley luidt als volgt: 1. Wout van Aert; 2. Stefan Küng; 3. Stefan Bissegger. Op @BikeRadar geeft hij een uitgebreide voorbeschouwing. Take-away: om te winnen moet je een halve wiskundige zijn of anders je entourage wel, of gaat Mathieu van der Poel het tegendeel bewijzen. Alhoewel: zijn pistoletjes toch ook wel met natuurkundige precisie samengesteld en hij heeft ook nog eens snelle wielen.
Eqquipo 30 juni 2021 14:42
Balen dat t regent tijdens de tijdrit. Helemaal als een deel droog rijdt en een deel niet.
Curzio 30 juni 2021 15:06
30 seconden lijkt niks op dit parcours.
Curzio 30 juni 2021 15:07
Het is wachten tot de wetenschap ook het navelstaren kan verhelpen.

(Deze is niet aan jouw gericht Fredrik. Maar ik kon het toch niet laten.)
Curzio 30 juni 2021 15:07
Remko 30 juni 2021 15:14
Zucht, een deel van de ITT in de regen....We zullen nooit weten hoe het zou zijn geweest.
Clavan 30 juni 2021 15:28
Is het Cattáneo of Cattanéo?
ton duk 30 juni 2021 15:29
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ide Schelling rijdt verdulleme alleen
> op een tijdritfiets nog veel langzamer dan alleen
> voor de troepen uit. Benieuwd of hij de TDF
> überhaupt wel uitrijdt

Reed de Vuelta 2020 in veel mindere omstandigheden ook gewoon uit, dus ik zie nergens een reden om uitrijden te betwijfelen?
Gr tv
El Chaba 30 juni 2021 15:35
Cattáneo volgens mij, maar Mortirolo weet precies de regel waar de klemtoon te zetten bij Italiaanse woorden. (ik dacht de één na laatste lettergreep als hoofdregel)
Curzio 30 juni 2021 16:19
Roglic leek eerst wat verkrampt maar oogt nu wel goed. Vingegaard nu nipt 1e bij eerste tussenpunt.
Horsie is back 30 juni 2021 16:23
No one eats Horsie and lives.
Curzio 30 juni 2021 16:24
Roglic op 6 seconden van het trio Asgreen, Vingegaard en Kung bij 1e tussenpunt. Voorwaar niet slecht.
Curzio 30 juni 2021 16:27
Vingegaard geeft bij tussenpunt 2 nu 5 seconden toe op Kung.
Curzio 30 juni 2021 16:27
Thomas op 25 seconden van Asgreen, dus 19 seconden van Roglic, bij 1e tussenpunt.
Curzio 30 juni 2021 16:29
Ook Asgreen geeft toe op Kung bij tussenpunt 2! En fors ook.
Curzio 30 juni 2021 16:30
Vingegaard haalt Bilbao in.
Curzio 30 juni 2021 16:34
G. Martin op de streep 3 minuten aan de broek.
Curzio 30 juni 2021 16:35
Uran 4 seconden achter Roglic bij tussenpunt 1 (en 9 achter Kung, 5e tussentijd).
Curzio 30 juni 2021 16:37
Op basis van wat Vingegaard en Roglic laten zien denk ik dat Kung nog te pakken is voor Van Aert.

Edit: En/of Alaphilippe, want ook de Quick-Steps presteren goed.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2021 16:38 door Curzio.
Curzio 30 juni 2021 16:39
En op de streep ruim 8. Heel knap.
Curzio 30 juni 2021 16:41
Lutsenko op 1 seconden van het toptrio bij tussenpunt 1!
Curzio 30 juni 2021 16:42
Ik zit hier te genieten. Goed gezelschap ook.
Curzio 30 juni 2021 16:44
Roglic heeft in de laatste km een mooi mikpunt op Lucas Hamilton.
Curzio 30 juni 2021 16:44
Nu de Major Lazer aan de start.
merijntje mortirolo 30 juni 2021 16:44
Grappig dat je precies bij deze naam de vraag stelt, want hier heb ik de klemtoon op beide plaatsen al gehoord door Italiaanse commentatoren. Er is geen vaste vaste regel voor de klemtoon bij (zelfstandig naam)woorden met drie lettergrepen, fucking irritant

Kwam er laatst ook pas achter dat het Nizzólo is in plaats van Nízzolo, maar weet zeker dat ik beide uitspraken ooit hoorde, terwijl niemand dan weer ooit Formólo in plaats van Fórmolo zou zeggen.

Die gasten die dit jaar commentaar geven op de RAI zeggen Cattáneo, die gozer van een paar jaar terug (en volgens mij zegt Cassani het ook zo) had het over Cattanéo
Curzio 30 juni 2021 16:45
Roglic gaat vol door de bochten. 25 seconden tov Kung op de streep. Zeer bemoedigend. Zou wel eens de morele winnaar van de dag kunnen zijn, tenzij Pogacar Kung gaat kloppen.
Curzio 30 juni 2021 16:46
Hello, (hello, hello), is anybody out there? (deze is voor Horsie)
Curzio 30 juni 2021 16:48
De meeste renners hebben een gelijkmatig verval, dus de eerste tussentijd zegt al heel veel.
Wilco en Pogacar gaan zo moeten klokken.
Curzio 30 juni 2021 16:49
G op de streep 1 minuut achter. Dus dat is 35 seconden op Roglic.
Curzio 30 juni 2021 16:51
De poulain, het poeleke, aka "the chick" aan de start!
Curzio 30 juni 2021 16:52
Pogacar gaat op punt 1 maar liefst negen seconden onder Asgreen, Kung en Vingegaard. In de nadelige witte trui ook nog. Ik weet het niet hoor.
Curzio 30 juni 2021 16:53
Niemand leest toch mee: hup Greta!
Anony 30 juni 2021 16:53
Tjonge jonge Pogacar.
Curzio 30 juni 2021 16:54
Kelderman matig! 17e tussentijd bij punt 1. Tijdsverschil mij niet bekend.
Curzio 30 juni 2021 16:55
Herstel: ik noem dit slecht.
Curzio 30 juni 2021 16:55
Van Aert wordt op zes seconden gefietst door Pogacar bij tussenpunt 1. Wel 'the best of the rest'.
Curzio 30 juni 2021 16:56
He leuk, toch iemand die meeleest.
Curzio 30 juni 2021 16:57
Uran licht tegenvallend. 50 seconden op de streep (tov Kung). 10 seconden sneller dan Thomas en 15 seconden langzamer dan Roglic.
Curzio 30 juni 2021 16:58
Carapaz 22e bij eerste tussenpunt. Dat wordt aanvalluh.
Curzio 30 juni 2021 16:59
Volgens de Franse tijdswaarneming loopt Mathieu fors uit op Alaphilippe.
Curzio 30 juni 2021 17:00
Pogacar heeft marge van 9 seconden op Kung bij tussenpunt 1 uitgebouwd naar 17 seconden op tussenpunt 2.

Dus dat wordt toch een minuut op Roglic dan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2021 17:01 door Curzio.
Curzio 30 juni 2021 17:01
De oudere broer van Amélie Poulain even snel als Major Lazer.
Curzio 30 juni 2021 17:03
Pogacar dus in 7 km een halve minuut sneller dan Wilco. Zou anderhalve minuut kunnen worden. Poe.
Curzio 30 juni 2021 17:04
Van Aert verliest in het tweede deel, nu ook achter Kung.
Curzio 30 juni 2021 17:05
Moet zijn de jongere broer.
Curzio 30 juni 2021 17:07
Kung lijkt er op de hotseat niet veel fiducie in te hebben.
merijntje mortirolo 30 juni 2021 17:08
Curzio 30 juni 2021 17:09
Van der Poel lijkt zijn voorsprong stabiel te verdedigen. Gaat gewoon 2e worden hier. Alaphilippe zakt door het ijs.
Curzio 30 juni 2021 17:11
Oh nee, dat toch ook weer niet. 5e bij het tweede tussenpunt.
merijntje mortirolo 30 juni 2021 17:13
Tweede kan nog.

Die kop die Küng trok: mooi.
Curzio 30 juni 2021 17:13
Pogacar op de lijn: 18 seconden sneller dan Kung. Halve kilometer per uur sneller. Moe is hij niet.

(En Kung geloof er helemaal niks van. Ik zeg het je.)

Roglic verliest 43 seconden. Blijft toch prima gezien de omstandigheden.
Curzio 30 juni 2021 17:16
Daar heb je het: Kelderman verliest 1:50! Ook gewoon slecht met een 23e tijd voorlopig.
Curzio 30 juni 2021 17:17
Geel gaat erom spannen met Pogacar. Nog 11 seconden virtueel voor een paar kilometer.
Horsie is back 30 juni 2021 17:19
Van der Moer van der Poel in de wedstrijd. Haalt hij het nu wel?
Curzio 30 juni 2021 17:20
Carapaz wint 7 seconden op Kelderman.
Curzio 30 juni 2021 17:21
Ook Alaphilippe gaat winnen op Kelderman, en fors ook: 40 seconden.
Curzio 30 juni 2021 17:22
Pogacar jaagt op VDP, Tirreno Adriatico revisited!
Curzio 30 juni 2021 17:23
VDP haalt het. Pogacar trekt er een mondhoek voor op.
ton duk 30 juni 2021 17:24
Die Curvers heeft er wel kijk op
Gr
Curzio 30 juni 2021 17:26
Ineos en Jumbo nu natuurlijke bondgenoten lijkt me.
Curzio 30 juni 2021 17:28
Volgens Pogacar startte hij in eerdere tijdritten te snel en daarom nu slechts 9 seconden sneller in het eerste deel dan Stefan Kung.
Curzio 30 juni 2021 17:28
Uitslag staat op procycylingstats.
merijntje mortirolo 30 juni 2021 17:29
Spaak 30 juni 2021 17:31
Volgens mij pakte hij op ieder tussenpint ongeveer evenveel tijd.
Remko 30 juni 2021 17:31
Kan niet zeggen dat het er spannender op wordt in het AK.
pl0rk 30 juni 2021 17:33
Volkomen bizar hoe weinig die Pogacar getekend is. Alsof hij naar school gefietst is met wind mee op een e-bike.
Curzio 30 juni 2021 17:35
Klopt, was een onzinverhaal. Maar ja, moet je bij hem zijn.
Marc 30 juni 2021 17:35
Ik mag hopen dat we realiseren hoe bijzonder het is dat van der Poel het geel weet te behouden.
Lang niet meegemaakt dat een Nederlandse renner zoiets flikt in de Tour.
Horsie is back 30 juni 2021 17:35
Ik hoor nu dat ook als je je leven lang niks anders hebt gereden als tijdritten, zij het in de modder, het verbazingwekkend is, wanneer je dan toch nog op de weg blijkt te kunnen tijdrijden. De fiets protesteert uit alle macht, mijn aerodynamische kwaliteiten worden altijd onderschat, jammert het. De drinkbus heeft het ook al niet makkelijk, want hij mag niet mee op Mr. Toad's Wild Ride. Voorspellen van een tijdrit is net zoiets als het oplossen van een vergelijking met te veel onbekenden.
Carlos Danger 30 juni 2021 17:35
Tour binnen een week beslist. Dat is alweer van even geleden.
Curzio 30 juni 2021 17:37
Sepp Kuss op 33, zelfde tijd als De Gendt.
Wanny 30 juni 2021 17:37
Tjonge die Mathieu weer zeg. Wat een kerel is dat.
Wanny 30 juni 2021 17:38
Op zich nog wel aardig dat veel favorieten op ca 1,5 minuut staan. Die moeten allemaal aan de bak ten opzichte van Pogacar, dus dat kan nog best wat gaan opleveren.
Horsie is back 30 juni 2021 17:39
Valse start Pogey. In 2003 beweerde ook iemand 50 minuten lang, I did not move.
Curzio 30 juni 2021 17:39
Waaieren maar.

En Carapaz is een strijder. Ik houd hoop. Ineos en Jumbo hebben toch nog steeds een paar zeer sterke pionnen om wat te ondernemen.
Curzio 30 juni 2021 17:43
Klopt, ik weet het nog goed.
Frederik D. 30 juni 2021 17:44
Parijs is nog ver. Maar zo'n Pogacar verslaan, lijkt me zowat godsonmogelijk. Maar Parijs is nog ver. Roglic had vandaag misschien nog last van zijn val. Misschien verbetert die nog en verslechtert Pogacar. Wie weet. Bewonderwaardig was zeker Van der Poel. Hij had het voordeel van als laatste starten. Op het eind wist die dat die nog meer moest geven om in het geel te blijven. Maar doe het maar. Ineos met zijn drie kopmannen tegenvallend. Kruijswijk degelijk maar niet super. Ook zoiets voor Kelderman. Toch een mooie wedstrijd. Genoten van Pogacar, aan wie je nauwelijks zag dat hij zich inspande en zich had ingespannen, en van Van der Poel met zijn rode kop. Wat zat Pogacar eigenlijk mooi op zijn fiets. Wat Mollema deed, is mij even ontgaan. Sorry.
Eqquipo 30 juni 2021 17:50
Doorkomst tussenpunt 1.


Van der Poel 10"45"51
Van Aert 10"45"51

hot smiley
Clavan 30 juni 2021 17:53
3x TJV in de top 10. Dat wordt aanvallen en UAE uitroken….
ton duk 30 juni 2021 17:54
Quote vd dag is van Roglic :Hopelijk rijdt Wout me niet buiten tijd

MvdP, het blijft leuk kijken zo

Kelderman, Mollema, Kruiswijk, Poels naar blad 2 AK met mooie vooruitzichten naar meer

Gr
Ps : oh ja, Schelling verdedigt zijn bergtrui met verve
Spaak 30 juni 2021 18:03
Beslist?
We zitten op dag vijf van de 21 en we zijn nog geen heuvel over. Pogacar heeft een aardige ploeg, maar ook die is al flink gehavend. Bovendien kan ie best te vroeg gepiekt hebben. Ik zie nog wel wat combines ontstaan komende weken.
Tot nu toe een zeer boeiende en emotionele Tour!
Curzio 30 juni 2021 18:07
Eigenlijk gewoon een knalprestatie van Roglic.
Frederik D. 30 juni 2021 18:14
Ach, weet je, goedmoedige plagerijtjes, prima, hoor. En weet je, wie staart er niet soms naar zijn navel? Mijn kleindochter ook al. Engelstalig opgegroeid noemt ze haar navel buikknoopje. Sorry voor mijn opasentiment. smiling smiley Krijg jij ook nog wel. smiling smiley We noemen mijn kleindochter het kind en haar moeder het mens. Kan gewoon.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2021 18:15 door Frederik D..
Horsie is back 30 juni 2021 18:14
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Roglic had vandaag misschien nog last van zijn val.

Ik zet de plaats van Anouk: Are you kidding me? nog maar eens op.
Andere Peter 30 juni 2021 18:34
Genoeg mooie aanknopingspunten voor mooie sport in de komende 2 weken. Maar voor de Tourzege is het - zonder ongelukken - gedaan. En die van 2022 ook... We zijn begonnen aan een tijdperk met een Indurainesque voorspelbaarheid. Nou ja, hopen dat Bernal of Evenepoel voldoen aan de allerhoogste verwachtingen...
Andere Peter 30 juni 2021 18:37
Natuurlijk.

Maar dat is toch allemaal hopen dat het tij keert terwijl we naar een verwoestende tsunami zitten te kijken.
Horsie is back 30 juni 2021 18:42
Topsport is in hoge mate afhankelijk van de fysieke toestand van het lichaam, dat weliswaar altijd streeft naar een toestand van gezond evenwicht, maar dat in topsport per definitie uitermate broos is. De ene pijn is de andere pijn niet. Zou je kunnen kiezen tussen Geraint Thomas en Primosz Roglic? De topsporters zijn allemaal bereid door een muur heen te fietsen en Mathieu van der Poel is dan nog wel de onbetwiste kampioen, zoals hij vandaag nog eens demonstreerde. Rood als een kreeft, die weet dat ie zodadelijk ondergedompeld gaat worden. Anderzijds weet je, dat je zo de TDF niet ongeschonden doorkomt, maar dat is uiteraard om moverende redenen ook niet de bedoeling. En dan die Froome toch. Even dacht ik dat mijn voorspelling niet juist was. En dan de not so incredible Wout van Aert vandaag. De meest ondoorgrondelijke vraag in de topsport is hoe het altijd met het wip-wap effect zit. Als de een maar een percentje beter presteert en de ander ook maar een percentje slechter, dan is het al zover. Wout van Aert forceert zichzelf zoals de regels van de moderne topsporter nu eenmaal vereisen (koste was es wolle) naar de hernieuwde top, nadat hij vorig jaar als ware hij the new kid on the block meteen maar de Olympus beklom. Matige voorbereiding op dit niveau wordt beboet met tijdstraf.

Ik zou verder wel eens willen zien, hoeveel prikkers zonder referentie in staat zouden zijn de rangschikking te bepalen in termen van gemiddelde snelheid tijdrit als ze de beste vier van vandaag één voor één met exact dezelfde snelheid voorbij zouden zien fletsen.

14,17
14,03
13,97
13,95

In het Limburgse zal Tom Dumoulin toch ook met interesse naar deze tijdrit gekeken hebben.
Frederik D. 30 juni 2021 18:45
Laten we een beetje in het wilde weg speculeren. Zou het kunnen dat de ambitieuze Van der Poel, die wel eens als alleskunner wordt omschreven, een talent heeft om zich als ronderenner te ontpoppen? Dit jaar wil die naar Japan. Moet 'ie doen. Maar volgend jaar? Iemand met zoveel gretigheid en talent zou toch volgend jaar moeten proberen om een goed AK in de Tour te rijden. Verdorie, er zijn klasse en sterke wil aanwezig. Desnoods gaat die lelijk op zijn muil. Wie niet waagt, wint nooit. Toch? smiling smiley Tegen een steile berg op moet je niet met je krachten smijten. Maar dat zal Van der Poel ook wel begrijpen. Misschien is 'ie cultureel totaal niet onderlegd, maar zijn intelligentie mag er wezen. Ook pa is veel minder onnozel dan menigeen denkt dat 'ie is. Maar schiet me maar lek. smiling smiley
Horsie is back 30 juni 2021 18:49
It ain't over until the lady (I did not say she was fat, says Lance) has sung. Alleen, ik noem even uit voorzorg niet zijn naam, gaat voor het zingen de kerk verlaten. grinning smiley
Frederik D. 30 juni 2021 18:52
Dumoulin verschijnt misschien frisser in Japan dan Pogacar? Maar dan nog, Pogacar is voor Dumoulin zijn grootste rivaal, althans vandaag. Ik ken het tijdritparcours in Japan niet. Jij wellicht wel. Vandaag was het min of meer vlak. Oké, meer min dan meer. Maar hoe is het in Japan? En wie van de twee, Pogacar en Dumoulin, kan het beste overweg met een heuvelachtig parcours? Jij hebt wellicht de harde cijfertjes. Brand los.
Sub Culture 30 juni 2021 18:53
Damn, Pogacar, wat een fenomeen, zelden gezien.
MVDP verbluffend sterk in deze tijdrit.
van Aert duidelijk nog niet in topvorm.

Spankracht in deze Tour lijkt al een beetje weg..
Frederik D. 30 juni 2021 19:03
Een bron

Voor mij is de blueszangeres bij uitstek Bessie Smith, onder meer figurerend in het werk van Lucebert en Boon.

Bo Weevil Blues


1924, bijna een eeuw geleden.
JW 30 juni 2021 19:34
Vorig jaar dachten veel volgers na de laatste bergrit, dat de Tourzege al vast stond.
Ze hadden het mis, want de eindstreep lag in Parijs (en dat blijkt soms toch nog aardig ver....)

Deze Tour nu al beslist zelfs nog voor dat er één berg beklommen is confused smiley
Dat lijkt me een erg voorbarige conclusie.
Er kan nog hééél veel gebeuren.
Horsie is back 30 juni 2021 19:40
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin verschijnt misschien frisser in Japan dan
> Pogacar? Maar dan nog, Pogacar is voor Dumoulin
> zijn grootste rivaal, althans vandaag. Ik ken het
> tijdritparcours in Japan niet. Jij wellicht wel.
> Vandaag was het min of meer vlak. Oké, meer min
> dan meer. Maar hoe is het in Japan? En wie van de
> twee, Pogacar en Dumoulin, kan het beste overweg
> met een heuvelachtig parcours? Jij hebt wellicht
> de harde cijfertjes. Brand los.

Eerst moet ik toch effe kwijt, dat je kennelijk een luiwam bent. Met een paar muisklikken heb je de informatie over het parkoers.
Het olympische parkoers van Foetsie is wel vergelijkbaar met Rio, waar Der Töff von Ittgen won voor Tom Dumoulin.
Legendarisch is het verhaal, waar Fabian als 18-jarige bijna de etalage, waarin hij op een soort rollers reed, in brand zette. Gelukkig was het alleen maar de rook.

Tom Dumoulin werd groot toen hij, ik denk in 2017, een bergaankomst van een gemiddelde stijging won voor alle usual suspects. De Engelse commentator hit the roof. Nu was Tom Dumoulin ineens ook een usual suspect. Dus dit soort lange tijdrit ligt Tom Dumoulin, maar hij moet evengoed wel maximaal presteren..

Niemand weet wat Tom Dumoulin op die dag kan brengen. Tadej Pogacar heeft het monopolie van de jeugd en Tom Dumoulin wellicht de revanchedrift.
De olympische spelen worden wel een roller coaster. Er is geen tijd om even te recupereren, want kort daarna komen eindelijk de Flying Dutchmen aan bod.
El Chaba 30 juni 2021 19:48
Klopt, mede door de vele valpartijen waar Pogacar niet onder heeft geleden in tegenstelling tot al zijn serieuze concurrenten.

Maar toch, hij zit nu in de positie om zijn trui te verdedigen met zijn (gehavende) ploeg en al zijn concurrenten hebben één gezamenlijk doel: hem isoleren en aanvallen tot ze er bij neer vallen. Dat zou nog wel eens hele leuke en onverwachte wendingen op kunnen leveren.
Marc 30 juni 2021 19:49
Vraag me af: wie was voor MvdP de laatste Nederlander die meerdere dagen (vier+?) het geel heeft gedragen? Ik kom op Knetemann ‘81. Nederlanders na de Kneet droegen hem minder lang.
Als ik er naast zit word ik graag verbeterd.


Aan Fredrik D.: bedankt voor dit feitje. Daar houd ik van. En echt waar: ik ben afgelopen zaterdag begonnen met het Nibelungenlied!
Bespreking van mijn editie (aanrader): [taaldacht.nl]


En nee: deze Tour is nog lang niet gedaan. Hoe komt men daar nou weer bij? Beetje ridicule aanname.
El Chaba 30 juni 2021 19:53
Je zit er niet naast.
Horsie is back 30 juni 2021 19:55
@Marc. Toets Nederlandse geletruidragers in en Wiki verschijnt.
Horsie is back 30 juni 2021 19:57
Er is nog hoop. Tadej Pogacar had in het laatste deel een inzinking. @Velofacts komt altijd met die excellente overzichten.
Marc 30 juni 2021 19:58
Ja Horsie op die manier kwam ik erop.
Bedankt voor reacties.
Horsie is back 30 juni 2021 20:22
Mathieu van der Poel had overigens (volgens metingen) het snelste achterwiel momenteel beschikbaar.

Op de AD heeft Theo Bos een Mark Cavendish College (podcast) gegeven, dat de Rise, Fall and Rise of Cavendish goed verklaart.
Clavan 30 juni 2021 20:57
Difference between WVA and MVDP in the TT:

T1: 0.00"
T2: 0.95"
F: 0.9"

Story of their lives
Eqquipo 30 juni 2021 20:58
Dat geldt alleen voor renners die kans denken te maken de tour te winnen. Is Roglic dat nog? Carapaz?
De rest ziet elkaar doorgaans vooral als concurrent voor een hogere / lagere plaats in het AK, dat gemeenschappelijke doel bestaat niet.
Andere Peter 30 juni 2021 21:00
Dat talent heeft MvdP ongetwijfeld. maar:
1) hij zou zich er dan echt moeten toeleggen
2) de OS maken dit scenario in 2021 zeer onwaarschijnlijk
Wanny 30 juni 2021 21:01
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat geldt alleen voor renners die kans denken te
> maken de tour te winnen. Is Roglic dat nog?
> Carapaz?
> De rest ziet elkaar doorgaans vooral als
> concurrent voor een hogere / lagere plaats in het
> AK, dat gemeenschappelijke doel bestaat niet.

Roglic moet in ieder geval iets proberen. Een nieuwe tweede plek heeft ie niks aan. En het is een van zijn laatste kansen om de Tour nog op zijn palmares bij te schrijven.
Carlos Danger 30 juni 2021 21:04
Roglic verspeelt nu teveel energie met herstellen. Misschien kan hij nog iets doen in de laatste week, maar niet
meer voor de eindzege.
Andere Peter 30 juni 2021 21:04
Volgers, volgers, dat zal wel. Ik heb het vorig jaar nooit gezegd tot het klaar was.

Pogacar was vorig jaar de beste klimmer en deklasseert nu iedereen in een tamelijk vlakke tijdrit. Dat de bergen nog komen is moeilijk als nadeel voor Pogacar te zien. Lijkt dit jaar sterker. Is meer ervaren nu. De belangrijkste concurrenten hebben al iets heel vervelends meegemaakt. Roglic, wie zal het zeggen... Maar heb je die foto met al dat verband gezien? Dat doet wel iets met iemands gestel hè?

Uiteraard provoceer ik een beetje. Ik hoop dat ik ongelijk heb hoor, met mijn Indurain-verwachting.Maar we kunnen er niet omheen dat er nog maar 1 favoriet fier overeind staat.
Curzio 30 juni 2021 21:05
Dat was al duidelijk uit de tussentijden (-9) (-17) en de aankomsttijd (-19). Waarbij ik me afvraag of hij in dat laatste stukje misschien doorhad dat hij de trui beter aan Mathieu kon laten.
Andere Peter 30 juni 2021 21:05
Dat denk ik dus ook. Niet zozeer het tijdverlies, maar al die wonden zetten Roglic op achterstand.
Horsie is back 30 juni 2021 21:12
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat was al duidelijk uit de tussentijden (-9) (-17) en de aankomsttijd (-19). Waarbij ik me afvraag of hij in dat laatste stukje (12 minuten) misschien doorhad dat hij de trui beter aan Mathieu kon laten.

Het woord inzinking was door mij natuurlijk ironisch bedoeld, maar wat ik me afvraag of je niet een goede dromenduider geweest zou zijn bij de Pharao's. grinning smiley
Kilometervreter 30 juni 2021 21:50
Bij het begrip Nibelungen krijg ik doorgaans de associatie met bruine drap en het laffe smoelwerk van Thierry. Veel wat Wagnergerelateerd is werd of wordt helaas gebruikt (of beter: misbruikt) door de rechtsdraaiende extremisten
Marc 30 juni 2021 22:26
Vertel mij wat.
Maar ik ben mediëvist. En ben politiek behoorlijk links georiënteerd (maar wel redelijk en vrij pragmatisch en een atheïstische cultuurkatholiek daar nog bovenop)
(maar voor de goede orde: mijn vaste overtuiging is echt dat het neoliberalisme het grootste kwaad van onze tijd is).
Het Nibelungenlied is gewoon maar een (hoofs) heldenepos van rond 1200 en toen had je nog geen bruinhemden, fascisten en doorgesnoven lavendelmafkezen. Wel een belangrijk literair werk, maar niet meer dan dat.
Altijd jammer als enge, extreem rechtse groeperingen ergens mee weglopen en er vele eeuwen later dingen in leggen. En links daar dan vervolgens een goede reden in denkt te zien om dat dan maar in de ban te doen (dat heet cancellen tegenwoordig, maar ik gebruik geen overbodige anglicismen of lelijk nepengels). (itt tot wat menigeen hier wel doet, tot mijn grote spijt: weg met die Engelse ziekte!)
El Chaba 30 juni 2021 22:38
Eens wat betreft het neoliberalisme. thumbs up
Kilometervreter 30 juni 2021 22:40
Neo-liberalisme is een gevaar omdat het altijd een vijand nodig heeft. Zonder vijand geen beleid en geen verkiezingssucces.
El Chaba 30 juni 2021 22:43
Er is heel veel mis met het neoliberalisme, maar jouw opmerking mis ik even. Hoe bedoel je dat?
Cecchini 30 juni 2021 22:49
Vorig jaar de beste klimmer ? Tot aan de beslissende tijdrit stond Roglic een minuut voor, en was Roglic in de Alpen de betere.
Marc 30 juni 2021 22:57
Ik begrijp die opmerking over het garen spinnen van een vijandbeeld wel, maar ik denk dat het neoliberalisme zich vooral een kriek lacht om de wappies en wokies. Het gedijt bij polarisatie, want dat leidt af van het grote poenscheppen.
Cecchini 30 juni 2021 22:59
Begin jij nou ook al ? Was jij niet degene die zich stoorde dat het EK voetbal hier op de prik werd besproken ? Aan één Frederik hebben we al genoeg.
Marc 30 juni 2021 22:59
Hèhè: je hebt gelijk. Ik stop en m’n excuses.
Tinuz 30 juni 2021 23:14
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp die opmerking over het garen spinnen
> van een vijandbeeld wel, maar ik denk dat het
> neoliberalisme zich vooral een kriek lacht om de
> wappies en wokies. Het gedijt bij polarisatie,
> want dat leidt af van het grote poenscheppen.

Met dien verstande dat die zogenaamde 'wappies' en suggesties van 'extreemrechts' vooral een uitvergrote media/politieke hype is, en de 'wokies' (crypto communisten/fascisten) institutioneel geinstalleerd zitten en overal mee weg komen.
Horsie is back 30 juni 2021 23:17
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begin jij nou ook al ? Was jij niet degene die zich stoorde dat het EK voetbal hier op de prik werd besproken ? Aan één Frederik hebben we al genoeg.

U bent scherp.
Je hebt net toch ook wel in de Avondetappe de voorgelezen ode van Peter Winnen aan Tom Dumoulin gezien en gehoord. Hoorde ik een snik in zijn stem? Mooi.
Tinuz 30 juni 2021 23:21
Benieuwd wat VDP (toekomstig) in het gebergte kan. Dat tijdrijden krijgt hij wel onder de knie, verwacht ik. Sterke, en stiekem gehoopte, prestatie vandaag.
Andere Peter 30 juni 2021 23:32
Dat geldt nog veel sterker voor het marxisme. Dat is zelfs helemaal gebouwd op (verelendung) polarisatie.

En sociaal-democratie zonder vijandbeeld (banken, multinationals, neo-liberalen) eindigt met nul zetels.

Overigens zet niet het neoliberalisme zich af tegen wappies, maar de wetenschap.
Kilometervreter 30 juni 2021 23:35
Is het je nooit opgevallen dat neoliberalen (Trump, Wilders, Bush jr., Reagan, Thatcher bijvoorbeeld) een bevolkingsgroep, geloof of ander land expliciet benoemen of benoemden als "oorzaak" of "schuldige" aan of van een veelomvattender probleem in de samenleving? En dat alle aandacht gericht werd of wordt op die oorzaak? En dat er nooit een constructieve oplossing wordt aangedragen om problemen in een samenleving voor IEDEREEN op te lossen? En dat in de tussentijd ingrijpende (economische) maatregelen worden aangedragen waarmee de rijken rijker zullen worden en de armen armer? En dat niemand klaagt of durft te klagen omdat het bestrijden van "de oorzaak van de ellende" topprioriteit is? En dat wanneer er wel geklaagd wordt diegene wordt afgedaan als linkse gelduitdeler of medeschuldige aan het binnenhalen van het probleem (lees in deze: de islam)?

Eenvoudig en bondig: zoek een vijand, verenig daarmee je volk en druk alles wat normaliter veel discussie oplevert er achteloos doorheen want niemand kijkt
Horsie is back 30 juni 2021 23:41
In de melee van off-topic geleuter ondanks een reprimande van de bovenmeester mag Horsie zich toch ook wel een off-topic oprisping permitteren.

In slechts 46 seconden, Jeffrey Hoogland reed nog steenkapot uit op zijn Kensei, kregen we op de NOS website te horen, dat de Flying Dutchmen nu officieel Training Weltmeister zijn geworden. In Berlijn 2020 pakte dat goed uit, nu Tokyo 2021 nog.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2021 23:45 door Horsie is back.
Cecchini 01 juli 2021 00:40
Verdorie één van de belangrijkste etappes van deze Tour gereden, en buiten wat complimenten voor Pogacar en MVDP om, wordt er alleen maar gewauweld over Neo Liberalisme, Bolsjewisme, Wappies en Black Lives Matter. Zaken waarvan ik nou jou juist tijdens het heerlijke zomerintermezzo, dat de Tour de France heet van verlost had willen zijn.

Ik zou op een wielerprikbord vandaag nou juist jullie mening willen horen of Vingegaard stiekem misschien wel de grootste concurrent van Pogacar gaat worden, of dat Jumbo Visma vandaag als ploeg na het rampzalige begin deze Tour veruit de beste tijdrijders in hun midden hadden, zouden Ineos en Jumbo Visma met wat eenlingen als Quintana, Fuglsang of Lopez Moreno Pogacar collectief naar de kloten kunnen helpen (zijn ploeg is erg matig tot nu toe) ? Waarom reden Alaphilippe en Kelderman eigenlijk zo'n matige tijdrit ? Hebben we het dan helemaal niet meer over Froome (121-ste vandaag) ?

Niets van dat al, maar wel lekker lullen over bijvoorbeeld de " zegeningen" van het Marxisme, nee dat doet de wielerliefhebber tegenwoordig liever. Geef mij dan maar JW die Parijs nog ver vindt. Heel af komt JW hier nog eens langs, en ik begin hem (?) met terugwerkende kracht steeds meer te waarderen. Warme herinneringen heb ik aan hem, toen hij bij de Giro's van 5 jaar terug en langer geleden, waarin mede door zijn bijdrages de topics over die Giro's als een jongensdagboek kon worden gelezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2021 01:30 door Cecchini.
Louise Michel 01 juli 2021 06:48
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verdorie één van de belangrijkste etappes van
> deze Tour gereden, en buiten wat complimenten voor
> Pogacar en MVDP om, wordt er alleen maar gewauweld
> over Neo Liberalisme, Bolsjewisme, Wappies en
> Black Lives Matter.

Toch wel opvallend. Berichten die niets met wielrennen te maken hebben blijven staan terwijl berichten die wel wielergerelateerd zijn verwijderd worden omdat de inhoud daarvan tegen de hier heersende opinie in gaat.
En dat terwijl er een huisregel is die luidt:
[*] Geen berichten die niets met het onderwerp van dit prikbord te maken hebben.
Curzio 01 juli 2021 07:14
Curzio 01 juli 2021 07:15
Een prikker die het over de koers had was er overigens wel, moet je even goed zoeken eerder.
Marc 01 juli 2021 07:18
Cecchini: je hebt gewoon gelijk over niet-gerelateerde wielrenonderwerpen en verder geen gezeur meer over politiek. Basta.

Vandaag een kastelen etappe en natuurlijk gaan mensen dan weer zeuren over een saaie sprintersetappe maar ik ga lekker van de heerlijke, cultuurhistorische wonderschone Loirevallei genieten.
Men komt ook nog langs Amboise. De plek waar Leonardo Da Vinci is begraven.
Doet me terugdenken aan m’n laatste buitenlandse reis in 2019 naar Parijs. Toen heb ik de grote Da Vinci tentoonstelling in het Louvre kunnen bezoeken en ‘t was niet gemakkelijk om daar een kaartje voor te krijgen.
Amusez-vous bien à tous.
Pyama 01 juli 2021 09:01
Eens. En dan nog gek vinden dat er prikkers weglopen haha.
De moderator bakt er niet zoveel van.
Cecchini 01 juli 2021 09:02
Curzio je hebt gelijk. Gelukkig nam je met verve de rol over van Slimmerd normaal onze live verslaggever, die vrees ik, ook langzamerhand begint af te haken
Meneer 60% 01 juli 2021 10:33
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin verschijnt misschien frisser in Japan dan
> Pogacar? Maar dan nog, Pogacar is voor Dumoulin
> zijn grootste rivaal, althans vandaag. Ik ken het
> tijdritparcours in Japan niet. Jij wellicht wel.
> Vandaag was het min of meer vlak. Oké, meer min
> dan meer. Maar hoe is het in Japan? En wie van de
> twee, Pogacar en Dumoulin, kan het beste overweg
> met een heuvelachtig parcours? Jij hebt wellicht
> de harde cijfertjes. Brand los.

Het Olympische parcours is zwaar. Bijna letterlijk geen meter vlak. Toch wel beduidend anders dan in Rio, al is het aantal hoogtemeters per gereden kilometer vergelijkbaar. Toen waren het kortere klimmetjes. Met eentje per ronde die stijl was. In de ronde zaten toch ook echt veel vlakke stukken.

Nu is het twee keer een lange 'loper'. 5km a 4,5 procent. In een rit in lijn wsl. geen klim om grote verschillen te maken, maar in een tijdrit gaat ie doorwegen. Daarnaast nog twee keer 2km met hetzelfde percentage. En ook veel dalen dus. Ik kan nergens vinden of die afdaling moeilijk is. Dat lijkt me voor één van de twee Belgische kanshebbers wel belangrijk om te weten.

Tokio moet Pogacar beter liggen dan gisteren, qua parcours. Maar dit soort klimmetjes kunnen bijvoorbeeld Van Aert, Dennis en ook Ganna op een goede dag zeker ook aan. Uiteraard geldt dat ook voor Dumoulin. Maar als Pogacar goed uit de Tour komt, is ie mijn favoriet.
Horsie is back 01 juli 2021 10:42
@Frederik D. moet maar gewoon heel stijlvol naar de website de touretappe.nl gaan, boordevol relevant wielernieuws, alwaar ook de profielen te bekijken zijn. Groot uitprinten en dan op de koelkast plakken.
Horsie is back 01 juli 2021 10:53
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Natuurlijk.
>
> Maar dat is toch allemaal hopen dat het tij keert terwijl we naar een verwoestende tsunami zitten te kijken.

Overdrijft U niet een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje? Verrek, doe ik nu een El Chabaaaaatje. grinning smiley
Horsie is back 01 juli 2021 10:55
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tjonge die Mathieu weer zeg. Wat een kerel is dat.

Vond wel, dat hij tegen het einde van de tijdrit begon te lijken op een oud kereltje van het type Popeye, zonder pijp dan, maar met wel een blik spinazie.
Sjorsoll 01 juli 2021 12:18
Volgens mij verloor Pogacar iets van 1.20 in een waaierrit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2021 12:18 door Sjorsoll.
Cecchini 01 juli 2021 12:39
Maar kreeg die terug in een bergrit, toen Roglic achtervolging na de demarrage niet nodig vond, zoals hij Carapaz in een eerdere Giro ook veel te veel minuten gratis schonk. Roglic is tactisch nooit de slimste (of zijn ploegleiding).
Luijt 01 juli 2021 12:44
Nee, je hoorde geen snik in zijn stem.
Maar Winnen blijft wel één van de meest geestige verschijningen in de avondetappe. Ook hoe hij over zijn oom, de kunstenaar, verhaalde...
Horsie is back 01 juli 2021 12:51
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vorig jaar de beste klimmer ? Tot aan de
> beslissende tijdrit stond Roglic een minuut voor,
> en was Roglic in de Alpen de betere.

Tot aan de laatste tijdrit was Primosz Roglic op papier op zijn minst gelijkwaardig aan Tadej Pogacar. Daardoor werd de einduitslag, waar Primosz Roglic toch een behoorlijke voorsprong te verdedigen had en dit niettemin in no-time verloor, wat heet, ook zo'n ant-climax. We zijn als het er op aankomt allemaal scorebord-journalisten en hebben soms geen idee van wat er echt speelt. De waarheid ligt bijna altijd in het midden. Dus hoogstwaarschijnlijk was Primosz Roglic voorafgaand alleen optisch de meerdere van Tadej Pogacar, hierbij geholpen door een tot dan toe sterke ploeg. In tijdritten is er geen schaduw. Daarom is .. invuloefening voor een aspirant moderator ook de allerzwaarste discipline.

Theo Bos (***) had het in de podcast ook even over Tadej Pogacar. Van vierde in een nationale tijdrit naar deze prachtige overwinning. Hangt er dan niet een zweem over deze wielrenner van waar doet hij het van? Je kunt er niks zinnigs over zeggen, maar wel, dat hij ook erg veel lijkt op Mathieu van der Poel in de betekenis wel heel erg vaak op de afspraak te zijn (Wuyts). Niettemin kun je missschien historische parallelen trekken met die van LA en der Ulle in hun transformaties al was de allergrootste transformatie die van alweer .. invuloefening die van een roadie c.q. trackie. Maar vergelijkingen hinken meestal.
Curzio 01 juli 2021 12:54
Uit die Jumob/Dumoulin docu bleek dat wel duidelijk was dat hij hem niet mocht laten rijden maar dat het op dat moment van niet beter kunnen was.
Cecchini 01 juli 2021 13:04
Ik weet dat zo zeker niet. Andersom kun je ook stellen, dat Pogacar in die waaierrit de mazzel aan zijn kont had hangen, omdat de kopmannen in de eerste waaier niet meereden en het aan een enkele knecht overlieten. Die achterstand van Pogacar had toen veel groter kunnen zijn. Tactisch wederom niet sterk van Roglic.
Andere Peter 01 juli 2021 14:04
Punt is hier dat niemand van de klassementsrenners echt de wapens had om Pogacar in de bergen te lossen.
Andere Peter 01 juli 2021 14:14
Haha, Trump of Wilders als neo-liberalen... Kom op zeg, Wilders staat nog dichter bij de SP dan bij vrije markt. ken je zijn Europa-standpunten? En oprechte neo-liberalen (ook in de VS) hebben niets op met Trump. Die Republikeinen zijn allang het neo-liberalisme voorbij. Het is naar binnen gekeerd protectionisme.

Jij gooit alles wat in de verte rechts is op een hoop en je noemt het neo-liberaal. Maar dat moet je het neo-liberalisme niet verwijten.

Reagan was wel een neo-liberaal (of beter gezegd: liet zich beïnvloeden door neo-liberalen). En Thatcher. Ik heb overigens veel kritiek op hen (teveel geprivatiseerd, teveel belasting verlaagd voor de rijken, grote overheidstekorten gecreëerd). Maar je moet de economische trend van die tijd niet verwarren met de politieke context van de Koude Oorlog. Het vijandbeeld Evil Empire was niet onterecht. Maar was niet nodig voor de economische politiek. Direct na de eerste ontmoeting noem de Thatcher Gorbatsjov 'a man i can do business with'. Dat deden ze ook.
Andere Peter 01 juli 2021 14:16
En je begrijpt totaal niet dat het neo-liberalisme wel degelijk de overtuiging heeft dat het voor iedereen beter wordt met bv minder overheidsingrijpen. Ik deel die opvatting niet (ik ben links-liberaal), maar je morele superioriteit is ongepast.
Andere Peter 01 juli 2021 14:19
Wat een onzin. Dat kan nooit de oorzaak zijn voor afhakers. Die zijsprongen zijn hier (en bij de voorloper van JWC) juist altijd toegestaan. Iedereen kiest zelf maar welk draadje hij volgt. Een normaal natuurlijk gesprek volgt ook niet zulke afbakeningen.

Wat mij overigens, na een tijdje op afstand te hebben gezeten, opvalt, is dat de lichtgeraaktheid schijnt te zijn toegenomen. Er wordt vrij snel op de man gespeeld ipv geargumenteerd en er wordt ook nog eens te snel gedaan alsof die ander teveel op de man speelde.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2021 14:21 door Andere Peter.
Horsie is back 01 juli 2021 14:20
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Punt is hier dat niemand van de klassementsrenners
> echt de wapens had om Pogacar in de bergen te
> lossen.

Dus dan toch optisch. Volgens mij is het wielrennen meer dan ooit gesegmenteerd. Ten tijde van Eddy Merckx reed bij wijze iedereen alles en bevocht elkaar op vele terreinen. Eddy Merckx deed dat zelfs veelvuldig op de ****.

Nu kan je zelfs al eeen knip maken bij 15 tot 20 minuten inspanningen bergop (denk aan de opkomst van Tom Dumoulin) versus 40 minuten bergop, laat staan vele bergen achtereen. Dat maakt voorspellingen steeds moeilijker. Het is toch van den zotte, dat tot gisteren niemand in de gaten had, dat Matthieu van der Poel in elk geval die 20 minuten grens altijd al gemakkelijk heeft aangekund, terwijl het natuurlijk nog steeds niet bergop ging.
El Chaba 01 juli 2021 17:18
Kilometervreter 01 juli 2021 17:29
Prima hoor dat je het met me oneens bent, sterker nog: ik moet je ook wel enigszins gelijk geven, ik ging iets te kort door de bocht, echter mij van "morele superioriteit" beschuldigen kan ik niet echt plaatsen.

Hoe dan ook: laten we er maar mee kappen, het is immers een wielerforum
Carlos Danger 01 juli 2021 17:52
Kappen doe je maar op een regenwoudforum.
Horsie is back 01 juli 2021 18:45
Mark Cavendish is een rassprinter, die niet kan bogen op de allerhoogste piekvermogens, zoals André Greipel en de nagenoeg onverslaanbare Marcel Kittel, maar wel op Caleb Ewan na een ware aerodynamische spriinter is. En als geen ander de kracht van positionering kent. Van de podiumrijders vandaag niet alleen de laagste maximale snelheid, de laagst gemiddelde snelheid over de laatste kilometer, maar wel zijn topsnelheid zo dicht mogelijk op de finish. De Teun gaat vanavond in de Avondetappe uitleggen waarom dit zo gaat.
El Chaba 01 juli 2021 19:16
Maar natuurlijk ook vanwege zijn perfecte lead out. En dan heb ik het vooral over zijn laatste gemiddelde snelheid over de laatste kilometer, waardoor hij heel veel kon sparen voor zijn laatste jump.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2021 19:17 door El Chaba.
Curzio 01 juli 2021 19:52
Ik heb telkens het gevoel dat de meesten helemaal niet aan sprinten toekomen. En/of dat de sprints extreem kort zijn. Maar misschien is dit slechts perceptie?
Horsie is back 01 juli 2021 20:37
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar natuurlijk ook vanwege zijn perfecte lead
> out. En dan heb ik het vooral over zijn laatste
> gemiddelde snelheid over de laatste kilometer,
> waardoor hij heel veel kon sparen voor zijn
> laatste jump.

Nog eens lezen, El Chaba. Dat was ook de laagste waarde. Ook in de laatste 500m (niet verrassend uiteraard) waren er 3 renners met een hogere topsnelheid. Tijden over de laatste 1000m zijn toch tricky, want je weet niet waar ze allemaal op dat punt verkeren. Het mooie van **** is natuurlijk, dat je daar voor elke renner precies dezelfde afstand (nomimaal dan) hebt, maar je toch nog altijd tijd kunt morsen door te veel daarvan af te wijken (niet Wiggo), of als je wat kleiner bent een fractie tijd verliest door een lager lichaamszwaartepunt in de bocht ten opzichte van een langere renner dan. Een sterk punt van Cavendish is echter ook zijn inhoud. Niet voor niets werd hij als ik Theo Bos mag geloven door o.a. Wiggo gepiepeld, omdat Cavendish ook wel olympische medailles wenste halen op duurnummers.

Er is dus ook nog zoiets als sprintuithoudingsvermogen, d.w.z langer een bepaalde (gemiddelde) snelheid aan kunnen houden. Dat moet meespelen. Zeker als de etappe al energierovend is geweest, maar zulke sprintetappe's als vandaag zijn in wezen ook 4 km ploegenachtervolgingen .

Over sparen gesproken: de vermogenscurve verloopt op de weg in wezen andersom. Van laag naar hoog in plaats van hoog naar laag.

Kenmerkend voor Cavendish is ook dat hij zo veel mogelijk in een rechte lijn sprint en dus nauwelijks afstand=tijd verspeelt. Caleb Ewan slalomt, maar rijdt ook wel flink onder de radar (aerodynamisch), nog beter dan Cavendish.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2021 21:56 door Horsie is back.
Horsie is back 01 juli 2021 20:46
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb telkens het gevoel dat de meesten helemaal
> niet aan sprinten toekomen. En/of dat de sprints
> extreem kort zijn. Maar misschien is dit slechts
> perceptie?

Als je te weinig sprintuithoudingsvermogen hebt of te weinig reserve dan kom je ook niet echt aan sprinten toe. In de laatste 500m is toch snel iedereen op zichzelf aangewezen en moeten er keuze's worden gemaakt. De piekvermogens van André Greipel zullen niet significant lager zijn, denk ik, maar als zijn inhoud in de loop der jaren minder is geworden, betekent dit onvermijdelijk achteruitgang. Wat natuurlijk niet per definitie het hele verhaal hoeft te zijn, maar wel primair meespeelt.
De zwarte trui 01 juli 2021 21:23
452 Watt voor MvdP aldus In het Wiel.
Horsie is back 01 juli 2021 21:54
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> 452 Watt voor MvdP aldus In het Wiel.

Bij 75 kg dus ruim 6 Watt/kg.
Sjorsoll 18 juli 2021 14:04
Pogacar won in die bewuste bergrit 40 seconden en fietste Roglic weg. Roglic kon niet volgen zoals eerder gezegd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen