Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Verdient Pogacar dopingverdachtmakingen?

Gepost door El Chaba 
El Chaba 04 juli 2021 20:46
[www.wielerflits.nl]

‘TADEJ POGACAR VERDIENT GEEN ONGEGRONDE VERDACHTMAKINGEN’



OPINIE
Met eenzelfde overheersing waarmee hij vorig jaar op La Planche des Belles Filles de Tour de France in zijn voordeel besliste, vervolgt Tadej Pogačar zijn pad in deze Ronde van Frankrijk. Met nieuwe records op zware cols en met een zeldzaam speels gemak degradeert hij zijn al zijn rivalen tot figuranten. De Franse sportkrant L’Équipe stelt vandaag op pagina vier en vijf terecht de vraag: ‘Heeft Pogacar de spanning gedood?’

L’Équipe refereert aan drie mokerslagen uit het recente verleden van latere Tourwinnaars die direct in de eerste de beste bergrit ook een kloof sloegen. Geraint Thomas in 2018 op La Rosière, Vincenzo Nibali in 2014 op La Planche des Belles Filles en Chris Froome in 2013 op Ax 3 Domaines. Al waren de verschillen waarmee deze kampioenen hun tegenstanders op achterstand reden kruimelwerk, in vergelijking met de kloof van liefst 3.20 minuut die Pogačar zaterdag op Col de Romme en Col de la Colombière sloeg.
_________________________________

Zegt u het maar..

Lance Armstrong was ook een winnaar die het liefst in de eerst bergrit een knockout uitdeelde. Denk aan Sestrière (1999), Hautacam (2000), L’Alpe d’Huez (2001) en La Mongie (2002). Dit was steeds met een aanval op de slotklim en het tijdsverschil dat hij realiseerde was nooit meer dan drie minuten.

De laatste Tourwinnaar die met een vergelijkbare raid als Pogačar zo ver van de finish vele minuten wist te pakken, is Marco Pantani. Hij koos in 1998 het hazenpad op de Col du Galibier richting Les Deux Alpes. Dat was destijds, evenals afgelopen zaterdag, onder erbarmelijke weersomstandigheden. Het populaire Italiaanse ‘olifantje’ pakte destijds ook op alle concurrenten 1.59 minuut of veel, héél veel meer.

Zweem van doping
Om het recente nummer van Pogačar op weg naar Le Grand Bornand te duiden, moeten we dus teruggaan naar de belangrijkste ontmaskerde dopingzondaar uit de Tour-geschiedenis Lance Armstrong én naar de Ronde van Frankrijk van 1998 die in de boeken staat als de Tour de Dopage. Prestaties in het heden die associaties oproepen met het roemruchte verleden, zorgen dat er direct een zweem van doping rond de betreffende wielrenner komt te hangen.

De Salle de Presse, de perszaal, in de Tour de France is nog altijd een snelkookpan voor insinuaties. De nieuwe nickname ‘Pogarstrong’ dook zelfs al op in de Franse media. En op de persconferentie werd Pogačar gevraagd wat hij ervan vindt dat zijn prestaties door velen als verdacht worden betiteld. Omdat de microfoon bij het begin van de vraag niet aan stond, begreep de 22-jarige Sloveen het niet goed en antwoordde hij dat zijn vorm zaterdag beter dan zondag was.

Alle insinuaties komen echter niet alleen van de media. Al decennialang wordt er vooral in het peloton naar elkaar gewezen. Wanneer een team enkele koersen sterk presteert, vragen andere teams zich af wat daar aan de hand is of doen vermoeden dat er een nieuw product op de markt is. Daarmee heeft het wielrennen (ploegen en renners) steeds zelf een bodem voor de dopingcultuur gelegd.

Vermoedens
Julien Jurdie ploegleider van AG2R Citroën liet in L’Équipe optekenen: “Pogačar domineert de debatten, omdat hij op een buitengewoon niveau presteert. Sinds het Criterium du Dauphiné rijdt ook de Bahrain Victorious-ploeg opvallend sterk in de bergen. Men kan zich de vraag stellen of zo’n overheersing kan, maar ik heb er geen antwoord op. Ik begrijp dat er vermoedens ontstaan, sommige renners rijden immers zeer sterk. Ik kan alleen maar zeggen dat de wielersport op een felle manier tegen de doping strijdt.”

De NOS-documentaire Code Geel over de Jumbo-Visma-ploeg in 2020 leverde ook zo’n beeld op. “Ik heb 110% gegeven”, verontschuldigde Primož Roglič zich direct na de tijdrit naar La Planche des Belles Filles waar hij verrassend de Tour alsnog verloor. De onboard-camera in de auto registreerde zijn woorden. “Ik kan het niet geloven. Twee minuten was hij sneller. Dat is een enorm verschil. Ze moeten eens uitrekenen welk vermogen daarvoor nodig is. Het is wielrennen van een andere planeet. Ik kan het niet begrijpen. Als je zo hard kunt rijden, dan win je elke etappe op één been. Hoe hebben ze dit in godsnaam klaar gespeeld?”

Pogačar zal de komende weken zijn gele trui moeten verdedigen in een omgeving van verdenkingen. ‘Omdat de recente geschiedenis van de wielersport hierom vraagt en de geest van een wielersport à deux vitesses (twee snelheden) nog niet is verdwenen’, geeft L’Équipe nog eens aan waarom dit debat gevoerd moet worden.

De Franse krant wijst naar het verleden van de teammanager van UAE Emirates, Mauro Gianetti, die ook aan het hoofd stond van het roemruchte Saunier Duval met onder anderen de ‘pakhazen’ Riccardo Ricco, Juan José Cobo en Leonardo Piepoli. En zijn ploegleider, de Sloveen Andrej Hauptman, mocht in de Tour van 2000 niet van start gaan vanwege een te hoge hematocrietwaarde. Dat er vraagtekens worden gesteld over de omgeving waarin Pogačar bivakkeert, is logisch.

Bewijslast
Zolang er geen bewijslast ligt, verdient echter iedereen het voordeel van de twijfel. Waar in de normale maatschappij geldt dat je onschuldig bent tot je schuld is bewezen, moeten in de wielersport de renners de laatste jaren steevast hun onschuld aantonen. De wielersport heeft dit, volgens velen, aan zichzelf te danken. Het is de erfenis van het epo-tijdperk dat de geletruidrager tegenwoordig dagelijks vragen over doping moet beantwoorden. De traditionele vraag ‘waarom moeten we je geloven’, zal de komende dagen ook herhaaldelijk aan Pogačar worden gesteld.

Maar kun je Pogačar het verleden van zijn sport kwalijk nemen? Toen Marco Pantani zijn Tour de France won, was de Sloveen niet eens geboren. En bij de zevende Tourzege van Lance Armstrong ging hij net naar de lagere school. We hebben nu te maken met een nieuwe generatie die de zwarte periode van de wielersport nooit heeft meegemaakt. Het is inmiddels ook alweer tien jaar geleden dat het USADA-rapport Lance Armstrong ontmaskerde.

Door de keiharde strijd die de wielersport heeft gestreden is het aantal positieve gevallen redelijk geminimaliseerd. Natuurlijk, iedere bedrieger is er een te veel. We moeten zeker niet zo naïef zijn te denken dat we het bedrog compleet uit het peloton kunnen halen. Dat lukt ons ook niet in de normale maatschappij.

Het epo-tijdperk heeft ons geleerd dat we nooit onze ogen mogen sluiten voor wat er in het peloton gebeurt. We moeten er echter ook voor waken dat we niet iedereen met een bijzondere prestatie verdacht gaan maken. Dat we gaan wijzen naar renners die wellicht onschuldig zijn. De wielersport heeft het afgelopen decennium verdiend om weer gelijke rechten als de normale maatschappij te krijgen. Je bent pas schuldig als de schuld bewezen is. Laten we die regel nu ook handhaven voor de huidige renners. Dus laten we ook met respect naar de nieuwe heerser van de Tour de France kijken.
Curzio 04 juli 2021 21:24
Het artikel presenteert een aantal argumenten voor de verdachtmakingen:
1. Het ongeloof vanuit het peloton zelf
2. De historische precendenten
3. De besmette omkadering

Hier tegenover wordt een argument geplaats ten faveure van Pogacar:
1. Hij is jonger dan de dopingzondaars uit het verleden

Om af te sluiten met een algemeen rechtsprincipe (onschuldig tot het tegendeel bewezen), wat geen argument is voor zijn onschuld. (Het is wel een argument als je Pogacar of iemand anders uit koers zou willen halen).

Wat vind je er zelf van Chaba?
De zwarte trui 04 juli 2021 21:41
Het verleden is een slecht voorbeeld. De winnaar was gedrogeerd, maar de rest van het peloton reed net zo gedrogeerd rond.

In dit geval is het gewoon Ajax in de keuken kampioen divisie, dan win je met een straatlengte voor. Er is geen tegenstand.

In het wielrennen komt altijd het D woord ter sprake bij de winnaar. Niet bij de grote 3, maar wel bij zo'n sneaky Sloveen.
El Chaba 04 juli 2021 21:44
Ik kan me nagenoeg helemaal vinden in jouw analyse.
Neemt niet weg, dat ik geen conclusie kan en wil trekken.
De tijd zal het uitwijzen..
Kilometervreter 04 juli 2021 21:46
En met die laatste zin geef je precies aan hoe zinloos het is om hierover te (willen) discussiëren. thumbs up
El Chaba 04 juli 2021 22:27
Het heeft altijd zin om ergens over te discussiëren, zolang je dat op een respectvolle manier doet uiteraard.

Maar dat wil niet zeggen, dat je altijd per se conclusies moet trekken of een (definitief) oordeel moet - of wilt - vellen. Ik doe dat niet in dit geval niet nee, net als jij thumbs up, maar er zullen ongetwijfeld prikkers zijn, die dat wel zullen doen. En daar kun je dan ook weer over discussiëren of dat terecht is of niet.. winking smiley
Dat is precies het leuke van een discussieforum.
Horsie is back 04 juli 2021 22:36
Mijn eerste gedachte ging natuurlijk uit naar de Indice de Confiance met een abominabel slechte score voor de ploeg UAE ploeg waartoe Tadej Pogacar behoort.

Op cyclisme-dopage.com maar ook op twitter terug te vinden bij, who else, @Antoine Vayer, bijgenaamd de Festina boy, voormalig trainer bij Festina vorige eeuw.

Ik ben altijd geneigd als eerste te kijken naar is wat ik zie menselijkerwijs schoon mogelijk. 6,4w/kg over een uur wordt wel vanuit verschillende invalshoeken bekeken als de grens beschouwd. Het predikaar mogelijk is echter niet buitengewoon nuttig, want we zien wat we zien. We kijken niet naar een goochelaar of een illusionist, waarvan we allemaal weten, dat die ons keer op keer om de tuin zullen leiden. Mechanische doping als oorzaak kunnen we ook gevoeglijk terzijde leggen.

Vandaag vielen er her en der woorden van hij lijkt toch menselijk, maar dan denkt de advocaat van de duivel. Zou je bijvoorbeeld als je zo super zou zijn juist niet willen voorkomen, dat meerderen gaan denken, maar dit kan toch niet meer. Dan wordt iemand definitief geviseerd. Dieven komen ook het liefst 's nachts.

Wattages geven, denk ik, ook niet het definitieve antwoord. Bovendien zijn deze data veelal niet in het publieke domein beschikbaar. @Letourdata geeft momenteel min of meer in de voetsporen van @VelonCC, die de Giro versloeg, helemaal geen data meer.

Blijft over de totale fysiologische screening van de renner, want bij doping zal daar de crux zitten. Notoire doktoren, die weten welke ingrepen er mogelijk zijn.
Dan ga je een persoonlijke grens over: Kleedt U zich maar helemaal uit, we nemen nu niet alleen DNA van U af, maar ook nog wat andere zaken.

Het EPO tijdperk was achteraf bezien vrij helder te beoordelen. Iedereen, die ooit de video Pantasaurus vreet Sagataurus helemaal op wist dat dat niet schoon kon.

Een ander nadeel is dat we veel te weinig data hebben. Als data aantonen, dat de kans 1 op 2,8 miljoen is, dat iemand's prestatie door anderen ook mogelijk zou moeten zijn, dan is het duidelijk, toch?
Horsie is back 04 juli 2021 22:38
Het argument ten faveure van Tadej Pogacar is natuurlijk grote flauwekul. La petite Reine met haar blonde krullen begint spontaan te huilen.
Carlos Danger 04 juli 2021 22:45
Toen Jacques Anquetil, een gekend 'pakker' zijn laatste Tour won, was Pantani zes. Zo´n generatie-leeftijd argument
gaat dus nogal mank. In topsport worden grenzen verlegd. Zonder doping of met doping. Of Pogacar dat met of zonder
doet weet ik natuurlijk niet. Wielrennen heeft een bedenkelijke reputatie op het gebied van doping, dat weet ik wel.
Horsie is back 04 juli 2021 22:56
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toen Jacques Anquetil, een gekend 'pakker' zijn laatste Tour won, was Pantani zes. Zo´n generatie-leeftijd argument gaat dus nogal mank. In topsport worden grenzen verlegd. Zonder doping of met doping. Of Pogacar dat met of zonder doet weet ik natuurlijk niet. Wielrennen heeft een bedenkelijke reputatie op het gebied van doping, dat weet ik wel.

Wielrennen, zoals vandaag, beweegt zich bijna voortdurend op de rand of erover van wat de grens van het menselijk (duur)prestatievermogen is. Dus het totale systeem is betrokken (geest en lichaam en combinaties ervan). Ingrijpen in de menselijk fysiologie levert dus per definitie het meeste op. Heel vroeger was het mother's little helpers. Nu zijn ze ook al zo ver, dat ze de toevoer van koolhydraten kunnen versnellen, waarmee ze langer het gewenste niveau kunnen handhaven. Een dag achter elkaar fietsen of zelfs dagen is nooit de crux. Vrouwen worden zelfs geleidelijk aan beter in termen van uithoudingsvermogen. Maar hoe lang kun je een buitengewoon hoog niveau handhaven voordat de motor begint te pruttelen, zoals in Yorkshire.
Prikdude 04 juli 2021 22:59
Meer alsof NK Maribor de Champions League wint (kinderlijk eenvoudig met 5-0 in de finale, mede omdat andere finalist Olimpija Ljubljana enkele geblesseerde spelers heeft).

"De opmerkelijke opmars van het Sloveense voetbal was te danken aan de inspirerende prestaties van Janez Brajkovic en Simon Spilak, 10 jaar eerder."
Eqquipo 04 juli 2021 23:05
Rechtstreeks uit de onderbuik: op basis van het finishen van gisteren verdient hij het wel.

Op de slotklim knalt hij Izagirre en Woods voorbij, tot bijna bij Teuns. In de afdaling verliest hij tijd op de totaal uitgepierde Woods, logisch wellicht want geen onnodig risico nemend als klassementsrenner. Maar hij komt met zoveel meer kracht over de top, rijdt daarna een relatief rustige afdaling en doet de laatste paar 100meter of hij ineens enorm stuk zit en die dode renners die meer hebben gegeven in de afzink niet bij kan benen in het laatste stukje naar de streep.

Dat was van een dusdanig slecht theater gehalte "ik moet toch even doen of ik moe ben voor de buhne / dit val teveel op" dat de onderbuik hard het D-woord riep, harder dan op de klimmen zelf.

Het ongeloof bij Roglic en Dumoulin in "Code geel", maar ook bij de Movistars in "El dia menos pensado" over de slottijdrit vorig jaar, deed ik tot nu toe in mijn hoofd af met de theorie dat Pogacar simpelweg het geluk had gehad een Motor (veel) te dicht voor hem te hebben gehad in het vlakke deel van de tijdrit. Na gisteren ga ik mij mee in het ongeloof van de profs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2021 23:06 door Eqquipo.
merijntje mortirolo 04 juli 2021 23:19
Eindhovuh 05 juli 2021 00:08
Vervelende discussie, volgens mij is Pogacar zelf nog nooit in opspraak geweest.

Tegelijkertijd weten we dat dit soort overmacht in de Tour gewoonweg empirisch verdacht is. Zelfde geldt voor de plotselinge opkomst van het Sloveense wielrennen in het algemeen. Mauro Gianetti is zijn ploegbaas. Dan is er nog operatie Aderlass met Milan Eržen. En inderdaad het ongeloof in het peloton, en die mannen zitten er nu eenmaal dichter op dan wij. Maar nergens is er een serieus bewijs of zelfs maar een echte directe aanwijzing.

Over een jaar of 10 weten we vast meer. Tot die tijd probeer ik gewoon te kijken naar koers.
Andere Peter 05 juli 2021 00:44
Eens met de richting van je betoog. Vooral tav het grenzen verleggen in topsport. Juist grenzen die niet voor mogelijk worden gehouden. Pantani was echter niet 6 toen Anquetil zijn laatste Tour won, maar -6. Gekend pakker vind ik wat flauw richting Anquetil. Pas aan het einde van zijn carrière kwamen er dopingcontroles (die kwamen in 1966 in de Tour). Wat doe je dan met Coppi? Of met betrapten als Merckx en Zoetemelk?

Ooit keek ik naar Gustafson die een wereldrecord reed op de 10 km van 14:23:59. De woorden van Smeets werden door iedereen op dat moment zo gevoeld (en waren dus perfect sfeercommentaar): ''dit wordt een tijd die nooit meer verbeterd zal worden''. Die tijd stond 2 jaar, totdat ene Igor Malkov op hoogte in Medeo het record aan flarden reed. Tegenwoordig zou Gustafson 4 rondjes achter liggen. Ze rijden dik 2 minuten sneller. Tien jaar na Gustafsons tijd reed een vrouw onder diens onverbeterbare tijd.

Met die wattages en hun vermeende absolute grenzen kom je nergens. Historisch perspectief werkt meer vferhelderend dan het kikkerperspectief op de dagprestatie. En werkt juist ontlastend voor Pogacar. Techniek, voeding, begeleiding: elke generaties is beter dan de voorgaande. Dát is het argument vóór Pogacar.
Andere Peter 05 juli 2021 00:53
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 00:53 door Andere Peter.
Andere Peter 05 juli 2021 00:55
Die 'argumenten'

1. Het ongeloof vanuit het peloton zelf: dit is geen op zichzelf staand argument, dit komt voort uit 2 en 3 (en de grote dominantie)
2. De historische precendenten: het is maar net welk precedent je pakt. En wie je als schoon bestempelt. Bv Indurain is nooit betrapt. Coppi ook niet en die deed straffere dingen. Zoals hieronder beschreven: de historische context werkt net zozeer ontlastend. Gepaste argwaan is overigens boj elke winnende renner op zijn plaats, vanwege de historie
3. De besmette omkadering: dit vind ik wel reden voor enig wantrouwen
Carlos Danger 05 juli 2021 00:58
Natuurlijk. Pantani is wel erg jong gestorven.
Monsieur Chrono was niet alleen gekend ' pakker' , maar ook (zelf-)erkend pakker.
Mart Smeets was daarin niet erg origineel, want een zekere Mark Smits riep dat al twee jaar eerder
in Lake Placid tijdens de gouden 10km rit van Eric Heiden.
Andere Peter 05 juli 2021 01:03
Bij bv Froome werd na diens doorbraak altijd als verdachtmakingsargument aangehaald, dat de plots verbeterde prestatiecurve zo verdacht zou zijn (wat ik overigens wel vond meevallen).

De prestatiecurve van Pogacar is toch razend stabiel? Op je 20e podium in de Vuelta. Op je 21e op het nippertje de Tour winnen. En op je 22e iedereen verpletteren. Is het dan nu geen ontlastend argument?

Ik denk het niet hoor, Maar wat vinden de mensen die bv Froomes curve verdacht vonden hiervan?
Andere Peter 05 juli 2021 01:07
Bij een verdachtmaking hoort op zijn minst de modus operandi. Wat doet hij dan, hoe omzeilt hij de testen al een jaar of 2?

Dit is niet verdacht maken zonder ''smoking gun''. Dit is verdacht maken zonder smoking gun, zonder lijk en zonder vermissing. En iemand van moord verdenken die in de buurt stond waar alleen een onverwachte harde knal gehoord is. Met als argument dat vroegere knallen van rake pistoolschoten waren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 01:11 door Andere Peter.
Carlos Danger 05 juli 2021 01:48
Op de leeftijd , dat Pogacar het peloton verpletterd tekende Froome zijn eerst profcontract bij Barloworld. Niet als aanstormend talent,
maar als waardevolle aanvulling van een profploeg in de marge.
Na twee jaar pikt SKY hem op en al snel, na zijn steile prestatiecurve leerden we van het schimmge schistosomiasis verhaal.
Dr. Richard Freeman, later veroordeeld voor het leveren van dopingprodukten aan één of meerder renners in de jaren, dat hij voor
zowel SKY als de Engelse Wielerbond werkte,ontfermt zich over Froome Er waren ook nog wat onbekende niet herkenbare motorkoeriers met onbekende pakjes
aan de deur van de SKY-bus. Dan was er nog plots dat glazen buisje in Paris -Roubaix, waar toch eigenlijk ook nooit een duidelijke uitleg
over is gegeven.
En dan, tot slot, tenzij ik iets ben vergeten nog de salbutamol-affaire in 2017 na de Vuelta.
Het is (bijna) allemaal ' circumstantial' en er zijn vele andere renners met evenzoveel herkenbare en beklijvende dopingverdachtmakingen,
maar zonder keihard bewijs of bekentenis kan je daar als trouw wielervolger niet te veel mee. Hooguit je sympathie doen uitgaan naar
renners, die een, zo op het oog, schoner blazoen hebben, zoals Boogerd, T.Dekker, M.Rasmussen,smoking smiley etc. of aan die, die snel toegeven, zoals M. Lotz.
Carlos Danger 05 juli 2021 01:59
Dat lijkt erg op de Trump-doctrine.
Inigo 05 juli 2021 08:30
Etappe van gisteren zag je hem weer inhouden in de laatste km. Na de finish meteen rustig een slokje. Andere klassementrenners komen sprintend en uitgepierd over de streep. Tja.


Colbrelli 3e?

Waarom is Padun niet mee?
Cecchini 05 juli 2021 09:27
Ik denk dat ze bang waren, dat Padun de Tour met grote overmacht zou winnen. Dan heb je wel wat uit te leggen. Wel vreemd, dat Poels eigenlijk ondanks een dag bolletjes trui, op zijn eigen wisselende nivo blijft.
Cecchini 05 juli 2021 09:29
Topsport is het meten van oneerlijkeid: Pogacar heeft nu de Tour al gewonnen

Door Bert Wagendorp

De Tour de France is beslist. Jammer, want hij duurt nog twee weken, maar de winnaar staat al vast: Tadej Pogacar. Alleen de allergrootste optimisten houden nog hoop: Pogacar kan vallen, lekrijden, een hongerklop krijgen of flink ziek worden. Ook kan hij worden getroffen door een rotsblok of kan een hert tegen hem aan lopen. Het is hopen tegen beter weten in. Het staat al vast dat hem niets zal overkomen: de alleenheerser in de Tour heeft nooit pech. Lance Armstrong viel nooit, Alberto Contador kreeg nooit een hongerklop en Miguel Induraín werd nooit ziek.

Chris Froome heerste ook een paar jaar in de Tour, maar bij hem was het anders. Zijn zeges waren niet te danken aan zijn buitensporige talent, maar kwamen tot stand dankzij noeste arbeid en opofferingen – al zou je dat ook een talent kunnen noemen. Maar zijn concurrenten konden altijd hopen dat Froome van zijn fiets zou vallen, iets wat hij trouwens ook regelmatig deed.

Iedereen in het peloton heeft zich inmiddels neergelegd bij de suprematie van Pogacar. Dat is beslissend. Het gaat er in het wielrennen om zo snel mogelijk duidelijk te maken dat je onverslaanbaar bent. Is dat tot iedereen doorgedrongen, dan richten de anderen zich op de tweede plaats en kun jij rustig naar de zege peddelen. Niemand zal je aanvallen, iedereen weet dat hij daarmee zijn eigen graf graaft.

Pogacar bevestigde zaterdag, na zijn eerdere overwinning in de tijdrit, zijn onoverwinnelijke status. Met nog een kilometer of dertig te gaan trok hij ten aanval. Hij fietste ontsnapte renners voorbij met een snelheid die door de ene journalist werd vergeleken met een TGV of een straaljager en door de andere met een lichtflits. Op de radio vergeleek Tom Veelers hem met een windvlaag die voorbijkwam. Dan weet je dat elk verzet zinloos is: hier passeert een op hol geslagen godenzoon. Toen hij over de streep kwam, was de Tour voorbij, althans de strijd om de eerste plaats.

Hoe kan het, dat Tadej Pogacar, die nog maar 22 jaar is, nu al iedereen fluitend naar huis rijdt? Hij is een natuurtalent dat is gemaakt voor wielrennen. Zijn hart, zijn longen, de spieren in zijn benen: het zijn onderdelen van een machine die nooit hapert. Natuurlijk zijn er ook mensen die vermoeden dat er meer is, een geheimzinnige toverdrank bijvoorbeeld, maar verdachtmakingen zijn nu eenmaal het lot van de onoverwinnelijke en overmacht wekt argwaan.

Een ander wonderkind, Mathieu van der Poel, hield het dit weekend voor gezien. Hij moet eind juli in Tokio nog even olympisch goud ophalen in het mountainbiken, dus daar gaat hij zich nu op concentreren. Een etappe en zes dagen gele trui vond hij mooi genoeg.

Het is erg sneu voor al die anderen die zo hun best doen, maar Pogacar en Van der Poel zijn de genieën van hun sport. Ze kunnen iets dat voor de meeste anderen nooit haalbaar zal zijn, hoe hard ze ook trainen. Ze vormen het fietsende bewijs dat het allemaal erg onrechtvaardig is verdeeld; Tim Krabbé had gelijk toen hij schreef dat sport het meten van oneerlijkheid is. Het is net als met geboren worden: de eerste dag is iedereen nog gelijk, maar al snel daarna wordt duidelijk wie, door afkomst of toeval, een paar streepjes voor heeft.

Pogacar heeft exceptionele gaven. Hij vernedert met een vriendelijk jongensgezicht op wrede wijze zijn tegenstanders. De achteloze manier waarop hij zondag wegfietste bij zijn grootste concurrenten was veelzeggend. Ze gingen beleefd aan de kant om de uitverkorene langs te laten, deden niet eens een poging om hem bij te houden en gaven zich gewonnen.
predator 05 juli 2021 09:38
Is er serieus bewijs, behalve dat hij bij UAE rijdt? Hij rijdt al jarenlang goed in dit soort koersen. Ik heb eerder de indruk dat de tegenstand op dit moment niet zo groot is. Je kunt ook vraagtekens bij MvdP plaatsen.

Overigens is zijn ploeg helemaal niet zo sterk of dominant aanwezig. Ik vond Ineos gisteren dan ook vreemd koersen.
Luijt 05 juli 2021 10:13
Coppi deed straffere dingen, qua doping? Bedoel je dat?
Luijt 05 juli 2021 10:18
Smeets werd ook toen al door de meeste mensen met een korrel zout genomen. Hij bedoelde hopelijk: "Goh, wat gaat die Tommy hard!
Luijt 05 juli 2021 10:27
Hij rijdt wel een irritant stukkie beter dan de rest.

Maar, wij hebben boeventronie Wilco; die liet Pogi gisteren in de regen nog even begaan omdat hij nog niet zo'n zin had. Maar als over een paar dagen de zon schijnt dan gaat Wilco met een oorbel in ieder oor en een kaal geschoren kop voorop zitten, kijkt een paar keer, laat een wind midden in het gelaat van Pogi met z'n grote Nase en vertrekt dan om nooit meer teruggepakt te worden. Want zo is Wilco.
Cecchini 05 juli 2021 10:36
Kijk, dit maakt dit wielerprikbord leuk.
Curzio 05 juli 2021 10:45
Punt 1 komt voor uit de waardes/tijden die de andere renners realiseren en hoe ze dat vergelijken met wat Pogacar doet. Zie de uitspraken van Dumoulin en Roglic, die ook worden aangehaald. Dus niet uit 2. en 3.
Curzio 05 juli 2021 10:48
Ik sluit ook niet uit dat een hele nieuwe generatie van grote meneren aan nieuwe middelen zit. Maar wat wel voor Van der Poel pleit is dat hij regelmatig kwetsbaar is of minder op niveau. Die inzinkingen zie je bij Pogacar niet. Bij Armstrong ook niet destijds. Dit is niet bedoeld als bewijs voor het een of ander, maar daarmee kan je het verschil in verdacht-zijn verklaren.
predator 05 juli 2021 11:04
Maar ik krijg de indruk dat dit bij MvdP komt omdat hij altijd wil aanvallen. Dat is de aard van het beestje, maar als hij zuiniger rijdt, wint hij waarschijnlijk nog meer.
In de ankers 05 juli 2021 11:57
Of Pogacar die in volle inspanning tijdens de tijdrit nog even kan zwaaien naar zijn vriendenconfused smiley
Sloeg werkelijk helemaal nergens op.
Net of ie tijdens de tijdrit sub-max gaat. Helemaal niet nodig is om volle bak te gaan.

Wat ik wel heel apart vindt bij Pogacar is dat hij niet zoals in het verleden een Lance Armstrong, Jan Ullrich, Froome, Schleck, Wiggins enorm afgetrainde poten heeft.

Af en toe lijkt het net een junior die tegen nieuwelingen fiets.
.
In de eerste de beste serieuze klim rit even iedereen op 3 minuten rijdenspinning smiley sticking its tongue out.inclusief een afdaling waarin Pogacar geen risico namtongue sticking out smiley. Hahaha en dat theater de laatste 100 meter waarbij hij zogenaamd stilviel/moe was. Ging helemaal nergens over.
Dan rijdt je gewoonweg de hele tijd op de klim 50 watt meer dan een Carapaz. Stel Carapaz klimt met 350 watt gemiddeld, dan trapt Pogacar 15% vermogen meer dan de beste concurrentspinning smiley sticking its tongue out. Zelfs Armstrong lukte dat niet.

Is wel duidelijk Pogacar rijdt rond op een nieuw soort epo, nieuw soort hemoglobine product.
Tijdens operation Adderlass zijn er genoeg Bahrain renners geschorst.
Dat krijg je met zo'n managar Milan Eržen, oud manager van Adria Mobil (continentale ploeg). En reed Primo Roglci ook niet voor Adria Mobildrinking smiley
Heb ik het nog niet over die andere manager Mauro Gianetti. Die in 1998 tijdens de Ronde van Romandie knockout ging door het gebruik van experimentele synthetische bloedvervanger.

Pogacar rijdt sneller de bergen (Col de Peyresourde) op dan de tjokvolle epo-boys van de jaren 90, terwijl ie nog maar 21/22 jaar oud isgrinning smiley
Kan iemand uitleggen hoe dat mogelijk isconfused smiley

Afijn, Lance Armstrong heeft de ontkenning jarenlang kunnen volhouden, moest notabene de FBI / Amerikaanse overheid in actie komen en een rits ex-ploegmaten om hem ten val te laten komen. Gaat bij Pogacar niet gebeuren hoor, die Sloveense overheid blijft de komende 100 jaar lekker lean backdrinking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 12:00 door In de ankers.
Orakel 05 juli 2021 12:03
Indien Pogacar vals speelt, dan moeten ‘wij’ wel een idee hebben hoe hij dat doet. De discussie mag wat meer diepgang krijgen in plaats van het soms simpele ‘zo hard kan je niet fietsen’ - dat laatste valt hier gelukkig reuze mee hoor.

Vroeger waren dopingcontroles een soort van flitspalen. Door slim je gloeitijd te beperken rondom wedstrijden kon je makkelijk doperen en er mee weg komen. Sinds enkele jaren heb je onverwachte controles (whereabouts) en een bloedpaspoort dat werkt als een trajectcontrole.

Wat is het dus niet? Het is geen ouderwets doperen/epo binnen een goedwerkend antidoping systeem. Het zijn ook geen nieuwe medicijnen, omdat het effect van de medicijnen (verrijken van bloed) zichtbaar zal zijn in het bloedpaspoort. Bloedzakken (autoloog) zijn lastiger te traceren, maar het biologisch paspoort laat maar weinig ruimte.

Wat kan je nog wel doen?
1) Je kan aan microdoseringen doen om een microvoordeel te behalen.
2) Je kan er op gokken dat er tijdens Corona niemand controleert, of je koopt de lokale controleur om zodat je buiten competitie flink kan gebruiken.
3) Je maakt gebruik van een technisch voordeel. Een soort van upgrade motortje. Niet scanbaar, maar op basis van een ander natuurkundig mechanisme dan het batterijtje van Femke vd Driessche.
4) Synthetische stoffen die zich gedragen als biologische stofjes en volledig gemist worden door de controles. Een futuristische/experimentele optie waarbij ik in ieder geval niet van kan aangeven of de techniek al zo ver is.

De meeste verklaringen zijn wat ver gezocht en geven het idee dat ze nooit lange tijd verborgen kunnen blijven. Op twee na vind ik ze ook niet in staat om zulke verschillen in niveau te veroorzaken (als je met microdoseringen 5 minuten pakt, dan zou ik het clean doen en tevreden zijn met 2 minuten). Het neigt daarom naar iets dat momenteel niet traceerbaar is en ik geloof daarom slechts in synthetische bloedboosters, of een technologisch voordeel dat in de reguliere scans niet zichtbaar is omdat het op een andere wijze functioneert).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 12:04 door Orakel.
Curzio 05 juli 2021 12:12
Misschien micro-doseren en dat al vanaf jonge leeftijd, waarbij je ook nog een trainingsvoordeel haalt door het doperen (en dus eigenlijk je fysieke capaciteiten oprekt)?
Horsie is back 05 juli 2021 12:23
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ooit keek ik naar Gustafson die een wereldrecord reed op de 10 km van 14:23:59. De woorden van Smeets werden door iedereen op dat moment zo gevoeld (en waren dus perfect sfeercommentaar): ''dit wordt een tijd die nooit meer verbeterd zal worden''.

Ik ga dit niet ontkennen, maar ik herinner me Smeet's woorden vooral na de 10km van Eric Heiden in Lake Placid. Overigens lijdt het voor mij geen twijfel, dat Eric Heiden's 1500m race in Oslo 1979 nog steeds zo niet als de beste schaatsprestatie, maar dan toch als één der beste schaatsprestaties aller tijden te boek staat.

> na Gustafsons tijd reed een vrouw (Martina Sablikova) onder diens onverbeterbare tijd.
>
> Met die wattages en hun vermeende absolute grenzen kom je nergens.

Met absolute wattages kun je vaak niet zo veel (Pogacar zal op de ergo nooit winnen van de gespierde 200 ponder), maar dezelfde 200 ponder zal in het echie Pogacar nog geen 100 meter bij kunnen houden. Zodra de 200 ponder ook 7 W.kg gaat trappen mag ie het tegen mijn favoriete paarden opnemen.

De 6,4w/kg grens over een uur is echter vrij valide, want vanuit verschillende invalshoeken vastgesteld (Het Geheim van Wielrennen).

De wattages/kg voor de WUR zijn ook nog nooit in de buurt van deze grens gesignaleerd. Toni Rominger kwam daar nog het dichtst bij, 3 percent tekortkomend.
Bij dit alles moet niettemin wel altijd vastgesteld worden of dat de sporters niet stiekem de doelpalen hebben verplaatst. De aero revolutie heeft het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt, dat de dochters van de bijna 200 ponder d'en Eddy het schaamrood op zijn kaken hebben gebracht. En het leidt geen twijfel dat het WUR van Eddy Merckx nu al door een vrouw verbeterd zou kunnen worden. Ik noem nog geen namen. Eerst afwachten, waar Joss mee komt. Binnenkort in dit theater.

> Techniek, voeding, begeleiding: elke generaties is beter dan de voorgaande. Dát is het argument vóór Pogacar.
Niet noodzakelerwijs, want zei de wielerbabbelaar in extremis, Maarten Ducrot, niet, dat tegenwoordig iedereen toegang heeft tot de trainingsgeheimen. Het probleem van dit moment is waarschijnlijk eerder, dat er (te) veel geëxperimenteerd wordt met succes maar ook onvermijdelijk met geen succes at all. There's no success like failure, but failure is no success at all. De TDF bevindt zich per definitie op de grens van het algemene prestatievermogen. Alleen marathons houden in de woestijn zou dit nog kunnen overtreffen, of bijvoorbeeld afgelopen week rond het pittoreske dorpje van 250 inwoners op het noordelijk halfrond (Canada dry).
tvm 05 juli 2021 13:16
Ik denk dat het een simpele combinatie is van een relatief sterke renner tegenover een relatief zwak deelnemersveld.
Want laat ons eerlijk zijn: als Carapaz en Mas niet weg kunnen rijden van Kelderman (met alle respect), dan weet je hoe "sterk" de concurrentie is.

Met een sterke Roglic en wellicht Bernal waren de verschillen tussen 1 en 2 vermoedelijk kleiner geweest.

Als in het land der blinden eenoog al koning is, hoe heerst dan de keizer met twee ogen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 13:18 door tvm.
tvm 05 juli 2021 13:22
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------

> 2) Je kan er op gokken dat er tijdens Corona
> niemand controleert, of je koopt de lokale
> controleur om zodat je buiten competitie flink kan
> gebruiken.

Interessante gedachte. Tweemaal beresterk in de Tour na een periode van (semi) lockdown maatregelen.
Toch klopt deze theorie niet helemaal.

-Allereerst hebben de renners dit voorjaar gewoon volle bak kunnen koersen in den lande, ik neem aan dat ze dus ook volop gecontroleerd konden worden.
-Daarnaast liet Pogacar al in de Vuelta van 2019 zien hoe goed hij als ronderenner is, waarin hij met name in de laatste week uithaalde.
Louise Michel 05 juli 2021 13:42
Leuke column van Bert. Ik meld op dit forum overigens al best wel een tijd dat talent niet gelijk over de mensheid is verdeeld. Dat leverde regelmatig de nodige ophef op.
Luijt 05 juli 2021 13:46
Vooral bij onze zuiderburen wemelt het van het talent. Heb ik gelezen hier op de prik volgens mij.
Louise Michel 05 juli 2021 14:01
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vooral bij onze zuiderburen wemelt het van het
> talent. Heb ik gelezen hier op de prik volgens
> mij.

Tja, ik kijk wel eens naar de erelijsten van de grote koersen.
Horsie is back 05 juli 2021 14:07
Zijn ultieme begeleider Inigo San Millàn, expert in physiology and metabolism, zegt van Tadej Pogacar, dat ie een uitzonderlijke fysiology heeft naast een uitzonderlijk enegiemetabolisme, betere capaciteit om lactaat te verwijderen, uitermate efficient gebruik makend van suikers en vet. Zijn herstelvermogen zou dan zo goed zijn, dat hij voor een bepaalde prestatie geen 3 hersteldagen nodig heeft, maar slechts 1.

Dan is zelfs een dag als gisteren gemakkelijk te verklaren. De inspanning tot aan zijn eindsprint was relatief gesproken voor hem goed te doen, had dus ten aanzien van de anderen een flinke reserve en kon dus nog 5,7w/kg op 1800m leveren, terwijl het nog niet de schijn had van iemand, die echt tot het gaatje ging.

Dit kan een verklaring zijn, maar de vraag moet ook gesteld, tot hoever is de natuur een handje toegestoken. Zoals bekend mag worden verondersteld heeft de natuur relatief nog een enorme reserve, maar doorgaans niet bereikbaar of slechts voor korte tijd.

Een moeder zou een auto van 2000 kg kunnen optillen als haar kind eronder terecht is gekomen, maar dan nog zou ik haar niet voor de OS aanmelden.
Een transgender gaat nu naar de OS, terwijl vastgesteld is dat de kans voor een echte vrouw de prestatie van de transgender te realiseren geschat wordt als 1 op de 2,8 miljoen. Het is dus maar al te vaak configuratie, zuiver of gemodificeerd.
Andere Peter 05 juli 2021 14:13
Dat zijn toch ook historische precedenten? Dat is De Gendt die zegt: ik rijd dezelfde waarden als een paar jaar geleden toen ik in de ontsnapping zat,maar nu ben ik 130e.
Andere Peter 05 juli 2021 14:13
Ik bedoelde het bewust met beide mogelijke interpretaties.
Andere Peter 05 juli 2021 14:15
Haha, zou kunnen dat ik Heiden en Gustafson hier verwisseld heb, ja.
Andere Peter 05 juli 2021 14:17
El Chaba 05 juli 2021 14:20
Wel eens fijn dat je eindelijk toegeeft, dat je jezelf hier voortdurend herhaalt.
Staat genoteerd.
Andere Peter 05 juli 2021 14:20
Parcours en weer nodigden ook nog uit tot het snel maken van grote verschillen.
El Chaba 05 juli 2021 14:33
Verdachtmaken zonder smoking gun, zonder lijk en zonder vermissing is vergelijkbaar met de Trump doctrine.
Niet jouw analyse in zijn geheel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 14:33 door El Chaba.
Andere Peter 05 juli 2021 14:50
Dank. Ik volg echt meer US Politics via (de sites van) CNN en MSNBC dan goed voor mij is. Maar wat is dan in dit verband de ''Trump Doctrine''? Die bestaat helemaal niet. Ik zie alleen visieloos pragmatisme. Ik ken wel wat principes (America First, conservatisme, vreemdelingenhaat, wie niet voor mij is, is tegen mij), maar die behelsen geen doctrine.
Curzio 05 juli 2021 15:01
De historische precedenten zijn de raids van Armstrong en Pantani die in het stuk voorbij komen.
El Chaba 05 juli 2021 15:11
Natuurlijk bestaat die niet, meer bij wijze van spreken. Iets of iemand beschuldigen zonder dat daar ook maar enige onderbouwing voor is.
Frederik D. 05 juli 2021 15:21
Misschien kan Pogacar iets beter met kou en regen overweg dan velen van zijn concurrenten? Het was gister nat en koud. En zaterdag was het nauwelijks beter.
Heisenberg 05 juli 2021 15:21
Laten we niet doen of Kelderman geen goede klassementsrenner is. Het is best bijzonder dat hij nu al 5'58 achter Pogacar staat.

Giro 20: p3 op 1'29
Vuelta 19: p7 op 10'04
Vuelta 18: p10 op 11'11
Vuelta 17: p4 op 3'15

Maar natuurlijk is de impact van de valparijen van Roglic, Thomas, M.A. Lopez, Soler en Haig groot op het klassement.
Curzio 05 juli 2021 15:25
Hij rijdt zo hard omdat hij fysiologisch zo goed is. Ja, dank je de koekkoek. Dat kan ik geen verklaring noemen. Hij heeft geen 3 hersteldagen nodig maar 1, oke, nu snap ik het. Net zoiets als: hij kan geen 6 w/kg trappen maar 9 w/kg en daarom gaat hij harder. Of: hij kan wel 9 weken Tour de France achter elkaar rijden, daarom is hij zo goed. Hij kan twee keer zoveel kracht zetten op zijn pedalen als z'n concurrenten, dat verklaart alles!
Andere Peter 05 juli 2021 15:53
Ah, okee. Ik vind 'doctrine' daarvoor wel erg flatterend (of ironisch), maar duidelijk.
Prikdude 05 juli 2021 16:06
Epogacera, sera. What Tadej will need, he will needle. Schijnt momenteel al een behoorlijke zomercarnavalskraker te zijn in de teambus van Lotto.

Het ligt er dik bovenop. De Sloveense Frankensteins hebben in de naam van hun genetisch gemodificeerde mutant wat eerbetoon gelegd naar voorgangers in de jaren negentig.

01000000 begint wel een mythisch getal in de wielersport te worden. Het was Riis z'n werkelijke hematocriet, Pogacar trapt er met een komma ertussen watts aan weg per kilogram, in 1964 werd Anquetil de eerste met 5 Tourzeges, Merckx won er zoveel ritten van in grote ronden en naar verluid neukte Mario Cipollini ooit precies dit aantal vrouwen tijdens de tweede rustdag van de Giro van 2002. Of zat zijn komma ertussen?

Op de vraag of Pogacar de verdachtmakingen verdient, zou je zeggen van wel. Hij heeft er hard genoeg voor gereden, met het uitgestreken gezicht van iemand die zijn vingerhoedjesverzameling aan het tellen was. Ben je nooit verdacht geweest, dan heb je in de wielersport maar weinig voorgesteld. Pogacar begint bij de groten te horen en als hij dat zonder daver zuiver op de graat doet, is elke verdenking een lofrede op zijn prestaties.
Carlos Danger 05 juli 2021 17:42
Noem het de ' Trump Method'.

Verder mag ik er alhier van heisenberg niet op ingaan.
tvm 05 juli 2021 17:47
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laten we niet doen of Kelderman geen goede
> klassementsrenner is. Het is best bijzonder dat
> hij nu al 5'58 achter Pogacar staat.
>
> Giro 20: p3 op 1'29
> Vuelta 19: p7 op 10'04
> Vuelta 18: p10 op 11'11
> Vuelta 17: p4 op 3'15
>
Giro 20: zwakke tegenstand (Hart, Hindley, et al)
Vuelta 19 & 18: op meer dan 10 miunten (dan ben je dus geen topper, maar een subtopper)
Vuelta 17: de enige uitzondering wat mij betreft.

Nee, Pogacar heeft met name "concurrenten" van het niveau subtop. Al valt Carapaz misschien een tikkeltje tegen. Wellicht dat dit komt door die extra inspanning die hij vrijdag leverde door solo te gaan rijden zonder resultaat.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 17:49 door tvm.
Luijt 05 juli 2021 18:57
Heeft Smeets inderdaad alleen over het wereldrecord van Heiden in Lake Placid gezegd. Daar was Tommy nog helemaal niet van de partij vlgs mij.
Mart was in Lake Placid niet helemaal bij de les, met andere dingen bezig, zullen we maar zeggen....
Koppizoektwachtwoord 05 juli 2021 19:04
Heiden reed daar overigens 14.28,13.
Andere Peter 05 juli 2021 19:19
Gustafson deed gewoon mee in Lake Placid. Ik weet zeker dat Smeets op vergelijkbare wijze sfeer maakte in 1982 bij Gustafsons record. Ik projecteerde die zin in mijn herinnering op de verkeerde prestatie, maar de toon was vergelijkbaar. Smeets & Heiden, dat was juist topvorm. Je kent vast die docu van Smeets in het ouderlijk huis van de Heidens. Wat Mart en Ria hadden, zal niet veel tijd gekost hebben. En ach, de liefde motiveert: Ria had er ook niet veel last van.
tvm 05 juli 2021 19:38
Twitter van Thijs Zonneveld:

Persco Pogacar. Digitaal. Welgeteld 12 minuten voor internationale media. Perschef vraagt om vragen van tevoren in te sturen. Perschef kiest een paar journo's met niet te lastige vragen uit, Pogacar antwoordt met een paar algemeenheden. Afgelopen.

Als antwoord op
@thijszonneveld
Welk vraag had je hem graag eens voorgelegd?

Thijs Zonneveld:
Waarom hij voor UAE heeft gekozen in de wetenschap dat Matxin en Gianetti daar zitten.
Of hij zijn vermogensgegevens van deze en vorige Tour wil delen.
Of hij ergens een attest voor heeft.
Of hij vindt dat transparantie en geloofwaardigheid belangrijk zijn.
Louise Michel 05 juli 2021 19:40
Quote



Pogacar reageert op verdachtmakingen: “Drie dopingcontroles op één dag, dat is genoeg om ongelijk van twijfelaars te bewijzen”

TOUR DE FRANCE Schijnbaar onbezorgd begint Tadej Pogacar aan week twee in de Tour. Op maandag rustdag doorstond de leider in de Tour de France een persconferentie waarin de vragen zorgvuldig werden geselecteerd. Ten behoeve van de twijfelaars antwoordde Pogacar dit: “Ik heb zondag drie dopingcontroles gekregen. Dat is genoeg om hun ongelijk te bewijzen.”

Marc Ghyselinck 05-07-21, 19:00 Laatste update: 19:17

Zijn voorsprong op Ben O’Connor, de voorlopige nummer twee in de stand, bedraagt 2:01. Rigoberto Uran, Richard Carapaz, Enric Mas of nog Wilco Kelderman volgen al op ruim vijf minuten. Sportief heeft Tadej Pogacar zijn zaakjes onder controle.

Hij geeft toe dat hij een beetje van het geluk is gediend. “De eerste dagen zijn erg moeilijk geweest. Veel renners zijn gevallen en het kost heel veel energie om daarvan te herstellen. Ik ben daar min of meer ongeschonden doorheen gekomen. Op dag één heb ik één kleine val gemaakt. Dat heeft me niet gehinderd.”

Jumbo-Visma, de ploeg van zijn vriend, uitdager en landgenoot Primoz Roglic, kreeg harde klappen. Gesink was out op dag één, Roglic viel op dag drie en kwam zondag niet meer aan de start van de negende etappe.

Bij UAE Team Emirates, de ploeg van Pogacar, ging Mark Hirschi hard neer. Hirschi had een AC luxatie aan de schouder, maar koerst verder. “Hij is gemotiveerd en ik kan op hem rekenen”, zei Pogacar.




Zijn team wordt wel eens de achilleshiel van Tadej Pogacar genoemd. Daar is de geletruidrager het niet mee eens. “Ik vind dat mijn team een van de sterkste is in de hele Tour. Vrijdag reed iedereen fenomenaal. Zaterdag waren we gemotiveerd om ons te bewijzen, hoe sterk we zijn en dat we koers kunnen controleren. Dat is fantastisch gegaan.”

En dus gaat Tadej Pogacar ook deze week verder met waar hij vorige week mee begonnen is. Hij tracht de Tour te winnen en vooral: hij wil bewijzen dat zijn eindwinst vorig jaar niet zomaar het succes van één dag was, de dag waarop hij op weg naar La Planche des Belles Filles een onwaarschijnlijke tijdrit reed en Primoz Roglic alsnog uit de gele trui fietste.

“Dat is mijn grootste motivatie. Ik was vorig jaar een hele Tour goed. Ik wil ook dit jaar de hele race goed zijn en bewijzen wat ik kan.”


Na negen dagen is Pogacar winnaar van de tijdrit (woensdag), pleegde hij een coup in Le Grand Bornand (zaterdag) en voegde hij in Tignes (zondag) nog wat toe aan zijn voorsprong die nu al erg comfortabel is.

“Le Grand Bornand was ongetwijfeld mijn beste dag tot nu. Ik voelde me erg goed en het weer was zoals ik dat het liefst heb. Het was nat, maar niet super koud. Niet zoals zondag. Zondag was heel koud. Ik denk dat iedereen zondag heeft afgezien. Ik ook.”

Als de Tour nog spannend moet worden, dan zal Pogacar een terugval moeten krijgen. De Sloveen zegt er niet bang voor te zijn. “Ik heb al veel coaches gehad. En nog voor ik 17 was en ik bij de juniors reed zeiden ze allemaal dat ik in staat ben om elke dag dezelfde prestatie te leveren. Ik geloofde dat pas toen ik junior werd en ik mijn eerste rittenkoersen reed. Ik hield er meteen van. In rittenkoersen voel ik mij altijd op mijn best.”

De persverantwoordelijke bleef maandag ver weg van de verdachtmakingen die stilaan rond de naam van Tadej Pogacar zweven. Pogacar zei dat hij het ongelijk wil bewijzen van wie niet in hem gelooft. Drie dopingcontroles op één dag, zoals zondag, moeten volstaan, vindt hij.


[www.hln.be]
merijntje mortirolo 05 juli 2021 19:41
Die laatste (bij)zin ook. Ha. Haha. Clichévruchtjes gegeten?

Zijn best lekker hè?
Horsie is back 05 juli 2021 20:14
You have the nerve to ask me. Do you ask such a question to Rogla, Incredible Wout, Mathieu van der Poel, Julian Alaphilippe.... ?

Het enige juiste antwoord van Pogi had natuurlijk moeten zijn. Ik kan me dat voorstellen, maar ik kan er niks mee.

Inmiddels voorspelt Oom, die geen introductie meer behoeft, dat Pogi deze TDF wel gemiddeld 432w étalon gaat halen voor de 6 verschillende radarmetingen. Hij komt dan toch nog een slordige 15 Watt tekort op Miguel Indurain. Is dat een verzachtende omstandigheid? Nee, natuurlijk niet, want sporters, die doping gebruiken acteren op alle niveaus. Hoeveel zijn het er hier op deze prik bijvoorbeeld? En gebruikt Horsie doping? In 1990 zeker, toen hij de posse van Aeolus voor moest blijven, 80 km/h ging het bergop. En die keer van 32 naar 60 km/h in 4 seconden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2021 20:15 door Horsie is back.
Horsie is back 05 juli 2021 20:29
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft Smeets inderdaad alleen over het wereldrecord van Heiden in Lake Placid gezegd.
> Daar was Tommy nog helemaal niet van de partij vlgs mij.

> Mart was in Lake Placid niet helemaal bij de les, met andere dingen bezig, zullen we maar zeggen....

Lees je nou voor uit je blauwe (Don't make my brown eyes blue) notitieboekje? Hier toch irrelevant.
Prikdude 05 juli 2021 20:38
“Drie dopingcontroles op één dag, dat is genoeg om ongelijk van twijfelaars te bewijzen”.

Verdere discussie onnodig.
El Chaba 05 juli 2021 20:43
Hij herstelt schijnbaar ook drie keer zo snel als de gemiddelde wielrenner, dus vandaar waarschijnlijk..
Carlos Danger 05 juli 2021 21:50
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> “Drie dopingcontroles op één dag, dat is
> genoeg om ongelijk van twijfelaars te
> bewijzen”.
>
> Verdere discussie onnodig.


Ik vind vijf eigenlijk wel het absolute mininum.
Carlos Danger 05 juli 2021 22:28
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha, zou kunnen dat ik Heiden en Gustafson hier
> verwisseld heb, ja.


Had Mart het gezegd tijdens de race van Gustafsson, had hij tot op de dag van vandaag gelijk gehad.
Die tijd in Bislet is nooit meer verbeterd op natuurijs in de openlucht en als zodanig nog altijd een
wereldrecord.
Horsie is back 05 juli 2021 22:51
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andere Peter Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haha, zou kunnen dat ik Heiden en Gustafson hier verwisseld heb, ja.
>
> Had Mart het gezegd tijdens de race van Gustafsson, had hij tot op de dag van vandaag gelijk gehad.
> Die tijd in Bislet is nooit meer verbeterd op natuurijs in de openlucht en als zodanig nog altijd een wereldrecord.

Zo bekeken komt Eddy ook heel ver. Maar zeker Planckaert met zijn WUR op een houten fiets, of wil jij morgen een poging wagen.
Carlos Danger 05 juli 2021 23:05
Even de tussentijden erbij gepakt:

400 - 37.39
800 - 1.11.07
1200- 146.63
1600- 2.20.07
2000- 2,54,15
2400- 3,28.12
2800- 4.02.52
3200- 4.36.76
3600- 5.11.54
4000- 5.46.20
4400- 6.20.79
4800- 6.55.61
5200- 7.30.37
5600- 8.05.04
6000- 8.39.74
6400- 9.14.27
6800- 9.48.53
7200- 10.22.82
7600- 10.57.32
8000- 11.32.05
8400- 12.06.66
8800- 12.41.20
9200- 13.15.75
9600- 13.50.32
10000- 14.23.59

Tot ongeveer 7 km. kon Rolf Falk-Larsen in het spoor mee van Gustafsson, maar in de laatste 3km. verloor hij
terrein en zijn voorsprong in het klassement. Gustafsson werd zo Europees kampioen met een minieme voorsprong op
zijn Noorse concurrent. (164.640 tegen 164.661). Hilbert van der Duim werd op ruime afstand derde.
De zwarte trui 06 juli 2021 02:03
Waar heb ik dat toch eerder gehoord? Pogi zei ook dat ze, het peloton, leerden van de valpartijen in etappe 1 en 2. De wielerhistorie lijkt hij niet te kennen. Ach hij is ook nog maar 22 jaar oud.
Sub Culture 06 juli 2021 07:13
Ach Thijs met zijn selectieve achterdocht.
Totale grap die kerel.
Curzio 06 juli 2021 08:17
Maakte z'n slag ook niet meer goed af vanaf circa 7600 mtr.
Luijt 06 juli 2021 10:02
Analyse waar ik me wel in kan vinden. met een Roglic die in orde was had Pogi al die vroege aanval niet aangedurfd en waren de verschillen met de rest ook veel kleiner geweest.
Ook Carapaz is eigenlijk een renner voor de tweede rij.
Luijt 06 juli 2021 10:04
Toch wel relevante vragen.
Luijt 06 juli 2021 10:06
Is ook best lastig als je moe wordt.
Curzio 06 juli 2021 10:15
Dit was ook nog voor de klapschaats, laten we dat niet vergeten.
Horsie is back 06 juli 2021 11:39
"Het zou te maken kunnen hebben met zijn bloedvaten", aldus de hoogleraar thermofysiologie, Hein Daanen, van de VU.

Want deed Tadej Pogacar niet zijn jasje met lange mouwen uit aan de voet van de laatste klim? Waardoor de aanwezige renners verstijfden als een hornaar bij 48 graden Celsius. Het voert mij te ver om een stevige samenvatting van het VK-artikel te maken, maar de kop van het artikel luidt Pogacar is op zijn best in hondeweer. Hihi.

Na energiecentrales nu dus bloedvaten.
Cecchini 06 juli 2021 12:00
Wat maakt dat geletruidrager Pogacar zich senang voelt bij hondeweer?

In de twee bergritten in de Ronde van Frankrijk van afgelopen weekend bloeide Tadej Pogacar, de 22-jarige leider in het algemeen klassement, op in de regen en de kou.

Door Erik van Lakerveld/ volkskrant

‘Ik weet zeker dat veel jongens vandaag hebben afgezien’, zei de geletruidrager na afloop van de rit op zondag toen hij zijn voorsprong op zijn concurrenten nog vergrootte. ‘Ikzelf maak me meer zorgen over de warme etappes die ons nog te wachten staan dan over de koude ritten. Ik zie op hete dagen meer af.’

Hoe kan het dat de ene renner klappertandde terwijl Pogacar onder aan de laatste klim doodleuk zijn jasje met lange mouwen uittrok en in zomertenue naar de finish snelde?

Het zou te maken kunnen hebben met zijn bloedvaten. Die zijn een van de elementen die bepalen hoe goed een mens tegen de kou kan, vertelt Hein Daanen, hoogleraar thermofysiologie aan de Vrije Universiteit. Als het koud wordt, trekken de bloedvaten samen om zo de lichaamswarmte vast te houden. Hoe goed dat gaat, verschilt van persoon tot persoon.

Bibberen
Ook bibberen is een manier waarop het lichaam de kou te lijf gaat. ‘Daar produceert je lichaam warmte mee, in rust zelf vier tot vijf keer meer dan wanneer je niet bibbert’, zegt Coen Bongers. Hij is als thermofysioloog vanuit Radboud UMC betrokken bij Thermo Tokyo, een onderzoeksproject dat de Nederlandse olympiërs moet helpen tijdens de hete dagen op de Zomerspelen in Japan.

Toch is het goed dat de Sloveen afgelopen weekend geen moment zat te bibberen. ‘Het rillen verlaagt de efficiëntie van de renner’, zegt Daanen. ‘Die wil al die energie in het fietsen steken.’ Gevaarlijk is het ook. Het is al lastig genoeg om van een Alpencol af te dalen als de kou je spieren en gewrichten wat stijver heeft gemaakt, helemaal hachelijk wordt het met bibberende handen aan het stuur.

Wat tegen Pogacars koudebestendigheid spreekt is zijn lichaamsbouw. Lichaamsvet speelt bij de tourrenners, die allemaal mager zijn, nauwelijks mee, maar wel de verhouding tussen spieren en huidoppervlak. Spieren functioneren als verwarming, de huid als koelelement. Wie gespierd en gedrongen is, produceert meer warmte en koelt minder snel af dan iemand die lang en dun is.

Spierweefsel
Met zijn pezige lijf heeft de geletruidrager relatief weinig spierweefsel en door zijn lengte wel een groot huidoppervlak. Dat betekent dat hij aardig wat warmte kwijtraakt. Dat is een nadeel ten opzichte van gespierde en kleinere coureurs, die hun warmte goed vasthouden.

Maar het belangrijkste? Het dikke gele jack dat Pogacar gedurende het grootste deel van de etappe droeg. Daanen: ‘Wij zijn tropische dieren. De enige echte methode die we tegen de kou hebben is kleding.’ Het beste, zeker in de omstandigheden van afgelopen weekend, is kleding die zowel de wind tegenhoudt als isoleert.

Er was nogal wat verschil te zien in de kleren die de renners droegen, zag Daanen. ‘Er is wel veel progressie gemaakt ten opzichte van de krant die de renners vroeger onder hun shirt propten, maar er is nog steeds een wereld te winnen.’ Pogacar had het goed voor elkaar en werd bovendien ook nog eens tot de slotklim uit de koude wind gehouden door ploeggenoten.

En dan de warmte? Daar zou Pogacar met zijn lichaamsbouw goed mee moeten kunnen omgaan. Dus klinkt het vreemd dat hij de hete dagen meer zegt te vrezen. Tegelijkertijd is hitte tijdens het sporten over het algemeen een stuk problematischer dan kou.

Marges
De lichamelijke marges zijn dan kleiner, legt Bongers uit. Een mens kan een behoorlijke daling van de lichaamstemperatuur aan, maar een verhoging is snel riskant. ‘Als je kerntemperatuur boven de 40 graden komt, loop je kans op een hitteberoerte.’

Als de lichaamstemperatuur te hoog wordt, grijpt het lijf in. ‘Dan remt het lichaam de inspanning met als doel een verdere stijging te beperken’, zegt Bongers. ‘Dit is natuurlijk zeer ongewenst voor het leveren van een topprestatie.’

Aan warmte kan een mens zich wel aanpassen. Wie bewust de hitte opzoekt, zet veranderingen in zijn lijf in gang en gaat bijvoorbeeld sneller en meer zweten. Bij kou werkt dat niet. Trainen in een koelcel, zoals Elfstedenschaatsers dat vroeger deden, heeft vanuit fysiologisch opzicht geen zin. Wel verandert blootstelling aan lage temperaturen de perceptie van kou. Het lijkt dan minder koud. Daanen: ‘Misschien traint Pogacar er wel op.’

De mentale weerbaarheid van de renner speelt ook een sleutelrol. En wie fit is, lekker in zijn vel zit en, zoals Pogacar, zijn concurrenten ziet zwoegen, voelt zich sneller senang in herfstachtige weer. Het verklaart zijn uitspraak, denkt Bongers. ‘Daar klinkt de moraal van de winnaar in door. Als hij een draak van een rit had gereden, had hij het misschien niet zo verwoord.’

Of de Sloveen zo kwetsbaar is in de hitte als hij zelf zegt, zal moeten blijken. Misschien al de komende week, als het peloton naar het zuiden van Frankrijk trekt en met hogere temperaturen te maken krijgt.
Horsie is back 06 juli 2021 12:10
Verrek, Cec kan gedachten lezen. Bedankt!
Cecchini 06 juli 2021 12:11
Ik kan zelfs teksten lezen.
tvm 06 juli 2021 12:37
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------

> Hilbert van der Duim werd op ruime afstand derde.

Hij moest dan ook nog een rondje.
Prikdude 06 juli 2021 13:30
Nee, het enige was hij beter niet bij zijn omkadering had kunnen inwinnen, was tips over dopingverweer.
Andere Peter 06 juli 2021 14:07
Wie de precedenten beperkt tot de schandalen, is natuurlijk per definitie selectief.
Andere Peter 06 juli 2021 14:10
Niet geheel verrassend dat de communicatieman deze vragen eruit zeefde.
Carlos Danger 06 juli 2021 17:20
Dat was dan weer een jaar eerder bij het WK, dus dat rondje had hij inmiddels, op advies van
Leen Pfrommer, afgelegd.
De zwarte trui 06 juli 2021 21:58
Hij trapt goede wattages (niet mijn woordkeuze Paardje) Thijs! Wat is het leven soms toch eenvoudig. O nee toch niet. Sporza

"Het lijkt eenvoudig, maar het is moeilijker dan dat om mijn waarden te publiceren. Ik kan alleen maar zeggen dat ik goede wattages trap en daarom ook aan de leiding sta."

"Natuurlijk zou ik graag mijn fietswaarden vrijgeven, maar zo simpel is dat niet. Dan ziet ook de concurrentie mijn waarden en kan dat tegen mij worden gebruikt in de koers."

Morgen verwacht Pogacar een superlastige etappe op de Mont Ventoux. "Ik heb de etappe verkend en ben toen de Ventoux twee keer opgereden, dat was voldoende (lacht)."
Horsie is back 06 juli 2021 22:45
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij trapt goede wattages (niet mijn woordkeuze
> Paardje) Thijs! Wat is het leven soms toch
> eenvoudig. O nee toch niet.
> [url=https://sporza.be/nl/2021/07/06/pogacar-wil-f
> ietsgegevens-graag-vrijgeven-maar-zo-simpel-is-dat
> -niet~1625593099941/]Sporza[/url]
>
> "Het lijkt eenvoudig, maar het is moeilijker dan
> dat om mijn waarden te publiceren. Ik kan alleen
> maar zeggen dat ik goede wattages trap en daarom
> ook aan de leiding sta."
>
> "Natuurlijk zou ik graag mijn fietswaarden
> vrijgeven, maar zo simpel is dat niet. Dan ziet
> ook de concurrentie mijn waarden en kan dat tegen
> mij worden gebruikt in de koers."
>

Dat hij het ook niet voor het zeggen heeft is evident.

Ooit schreef een journalist, dat Sir Chris Hoy in 10 seconden van 0 tot 70 km/h kon versnellen. Onmogelijk, dus meteen in de pen gekropen, maar ook Sir Chris Hoy zelf hiermee "confronterend". Kreeg keurig antwoord van Pa, die de correspondentie voor zijn zoon deed. Ik legde hem voor, dat in geen triljoen jaren deze aanname van de journalist kon kloppen, tenzij je natuurlijk gale force 12 achter je hebt. En ik wilde dus weten, hoe groot is nou de momentane topsnelheid na 10 seconden?

Ik kreeg het verbijsterende antwoord, dat de enemy altijd meeluistert en van dat cijfer misbruik zou kunnen maken, ergo sneller rijden.

Nu is van Usain Bolt al meer dan een decennium elke stap van zijn legendarische 100 m WR in Berlijn 2009 in het openbare domein beschikbaar. Heeft niet echt geholpen om met deze kennis dat record aan te vallen.

De theoretische waarden van Tadej Pogacar zijnj nu ook met een marge van 2% bekend en ook de powermeter heeft een dergelijke marge of zelfs hoger. Dus dat is niet het punt, maar de echte details heb je daarmee nog niet, laat staan in combinatie met andere metrics.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2021 22:48 door Horsie is back.
El Chaba 07 juli 2021 00:39
Verwar je nu liefde met lust? winking smiley
Luijt 07 juli 2021 09:30
"Hier toch irrelevant"

WHOEHAHAHAHA
Horsie is back 07 juli 2021 11:39
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Hier toch irrelevant"
>
> WHOEHAHAHAHA

Hier was niet bedoeld als in daar komt Luijt weer aangereden.
Horsie is back 07 juli 2021 11:41
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Smeets werd ook toen al door de meeste mensen met
> een korrel zout genomen. Hij bedoelde hopelijk:
> "Goh, wat gaat die Tommy hard!

Dat korreltje heeft toch wel fantastisch als conserveringsmiddel gewerkt.
Andere Peter 07 juli 2021 23:09
Zout voegt tevens smaak toe.
Luijt 07 juli 2021 23:32
Als het paard een andere prikker beticht van een irrelevante bijdrage raad ik het paard aan op de gang te gaan staan (Daar...staat een paard in de gang, o o een paard in de gang....).
Daar hangt namelijk een spiegel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen