Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

108th Tour de France (2.UWT) Stage 11»Sorgues›Malaucène(198.9km)

Gepost door Clavan 
Clavan 06 juli 2021 20:26


De 11e etappe van de Tour de France is een klepper… en hij voert over een klepper. De 198,9 kilometer tussen Sorgues en Malaucène worden ingekleurd met een dubbele beklimming van de berg der bergen: de Mont Ventoux.



Kent u Eros Poli nog? De Italiaanse bonk was – zacht uitgedrukt – geen klimwonder, maar in de Tour van 1994 deed hij iets legendarisch. Tussen Montpellier en Carpentras kreeg hij 25 minuten cadeau. Daar maakte hij handig gebruik van, toen hij zijn zware lijf tegen de flanken van de Mont Ventoux omhoog trok. Met vier minuten voorsprong dook hij de afdaling in om uiteindelijk in Carpentras te zegevieren.


We durven denken dat de koers in 2021 een ander verloop kent. Meestal is de top van de Kale Berg zelf de aankomstplaats, maar net als in 1994 finisht de race bergaf – in Malaucène om precies te zijn. Het is de eerste keer dat het dorp aan de voet van de Ventoux fungeert als aankomstplaats.

De renners vertrekken uit Sorgues. Na de Côte de Fontaine-de-Vaucluse (1,9 kilometer à 6%) en de Côte de Gordes (2,5 kilometer à 5,1%) duikt de Col de la Liguière op. Met 9,3 kilometer à 6,7% is dit een serieuze opwarmer voor wat gaat komen. Bovenop de Liguière hebben de renners er 83,6 kilometer opzitten en via een valse platte afdaling trekken ze naar Sault.




Sault is een van de drie mogelijke vertrekplaatsen naar de top van de Reus van de Provence. Het is – laat ons zeggen – de ‘zachtst lopende’ kant, met ruim 22 kilometer à 5%. Daarbij zij aangetekend dat het in de laatste 6 kilometer voor de top – in het kale landschap na Chalet Reynard – wel doodleuk 6 kilometer lang met bijna 8% oploopt. De laatste 2 kilometer zelfs met 9,5%.


Na de afdaling komen de renners voor het eerst door Malaucène. Onderlangs de berg koersen ze naar Bédoin om de Ventoux nogmaals te bedwingen. Loeizwaar – 15,7 kilometer aan 8,8% – en een wegdek dat nauwelijks meehelpt. Slingeren door het bos, sleuren aan je tuig. Vlak na Chalet Reynard kun je even op adem komen, om dan in het beroemde maanlandschap de hele flank af te kruipen richting de zendmast die je al kilometers aanlokkelijk aankijkt.


De laatste winnaar van een Touretappe op de Ventoux is Thomas De Gendt. In 2016 finishte de race bij Chalet Reynard en niet op de top, wegens windvlagen tot 130 km/uur op de kale flanken. Terwijl de Vlaming de zege pakte, presenteerde Chris Froome zijn versie van ‘Run to the hills’, toen hij na een valpartij al lopend de berg bedwong.


Chris Froome (yellow) went down with Richie Porte and Bauke Mollema when a TV moto had to stop. Sky photo.

Froome running up the mountain after crashing while waiting for a bike. Sky photo

De laatste winnaar van een profwedstrijd op de Ventoux is Miguel Ángel López. Op 8 juni verpulverde hij zijn rivalen in de Mont Ventoux Dénivelé Challenge, een race die ook tweemaal het Beest van de Provence serveerde.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden. Daarnaast zijn er na de laatste bestijging op de top van de Ventoux 8, 5 en 2 seconden te winnen.

De 11e etappe van de Tour de France start om 12.00 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.35 uur.
Er kan woensdag af en toe een lokaal (onweers)buitje vallen, maar de renners hoeven niet te vrezen voor taferelen zoals in de Alpen. Het blijft overwegend droog en in de dalen kan het kwik oplopen tot ongeveer 30 graden. In de bergen is het kouder en op de top van de Ventoux een graad of 15. Ook waait er op de Ventoux een stevige zuidwestenwind.

Eurosport 2 en de Eurosport Player zijn er vanaf de start om 12.00 uur live bij. NOS Sport (NPO 1) en Sporza op Eén (11.50-13.00 uur en 13.30 uur tot de finish) en Canvas (13.00 uur-13.30 uur) brengen de etappe ook vanaf het prille begin in de huiskamers. Ook is de etappe rechtstreeks te zien via GCN.

GC after stage 10:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Nairo Quintana (Arkea-Samsic)
Points classification leader: Mark Cavendish (Deceuninck-Quick Step)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Team classification leader: Bahrain Victorious

1,637.9 kilometers raced so far at an average speed of 42.630 km/hr
1 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES 38hr 25min 17sec
2 BEN O'CONNOR AG2R-CITROEN @ 2min 1sec
3 RIGOBERTO URAN EF EDUCATION-NIPPO 5' 18''
4 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 5' 32''
5 RICHARD CARAPAZ INEOS GRENADIERS 5' 33''
6 ENRIC MAS MOVISTAR 5' 47''
7 WILCO KELDERMAN BORA-HANSGROHE 5' 58''
8 ALEXEY LUTSENKO ASTANA-PREMIER TECH 6' 12''
9 GUILLAUME MARTIN COFIDIS 7' 02''
10 DAVID GAUDU GROUPAMA-FDJ 7' 22''
11 PEIO BILBAO BAHRAIN VICTORIOUS 8' 38''
12 MATTIA CATTANEO DECEUNINCK-QUICK STEP 11' 38''
13 AURÉLIEN PARET PEINTRE AG2R-CITROEN 11' 54''
14 DYLAN TEUNS BAHRAIN VICTORIOUS 20' 54''
15 JHOAN ESTEBAN CHAVES TEAM BIKEEXCHANGE 22' 22''
16 FRANCK BONNAMOUR B&B HOTELS 25' 07''
17 NAIRO QUINTANA ARKEA-SAMSIC 25' 12''
18 WOUTER POELS BAHRAIN VICTORIOUS 25' 59''
19 LOUIS MEINTJES INTERMARCHE-WANTY-GOBERT 26' 40''
20 WOUT VAN AERT JUMBO-VISMA 27' 17''
21 SERGIO LUIS HENAO QHUBEKA-NEXTHASH 32' 51''
22 JONATHAN CASTROVIEJO INEOS GRENADIERS 36' 09''
23 RUBEN GUERREIRO EF EDUCATION-NIPPO 36' 57''
24 BAUKE MOLLEMA TREK-SEGAFREDO 39' 46''
25 ION IZAGUIRRE INSAUSTI ASTANA-PREMIER TECH 40' 44''



Mont Ventoux statistics:

Nicknamed "The Giant of Provence", Mont Ventoux is part of the French Alps. Because it's by far the highest mountain in the area, it can be seen from far away. It's top is bare limestone, devoid of trees. Especially above the treeline it can be blisteringly hot in the summer. Moreover, winds of 90 km/hr blow 240 days of the year, and winds have been clocked as high as 320 km/hr.

There are three routes to the top of Mont Ventoux, from Bédoin, Malaucène and Sault (generally considered the least demanding route). I've used the statistics for the road from Bédoin since that's the route the Tour de France usually uses:

Average Gradient 7.6%
Maximum gradient 12%
Length of climb: 21.4 km
Elevation at start 383 meters
Elevation at crest 1,912 meters

Mont Ventoux in cycling history

The Tour de France first ascended Mt Ventoux in 1951 (where it came from the Malaucène side) but wasn't used as a hilltop finish until 1958 in stage 18.

Louison Bobet climbing Mont Ventoux past the tree line in stage 11 of the 1955 Tour de France, which Bobet won.

Unsurprisingly, eventual 1958 Tour de France overall winner Charly Gaul won the stage.



Raymond Poulidor and Julio Jiménez ascend Mont Ventoux in stage 14 of the 1964 Tour. Poulidor won the stage, Felice Gimondi won the Tour.

Mont Ventoux etched itself in cycling history when British rider Tom Simpson died near the top in the 1967 Tour de France. His death was attributed to a combination of dehydration from the day's extraordinary heat, a case of diarrhea, lack of available water, amphetamines and alcohol. Near the top there is a memorial to Tom Simpson.

Tom Simpson (left) in crisis as he ascends Mont Ventoux in 1967

Eddy Merckx didn't think racing up Mont Ventoux in the 1970 Tour would be anything special, but he was in such rough shape after winning the stage he was given oxygen.

Marco Pantani broke away on Mont Ventoux in stage 12 of the 2000 Tour de France. Armstrong bridged to the Italian and then eased slightly to let Pantani take the stage. This is the usual practice among professionals. The GC contender, content with the time gain, lets his fellow breakaway rider take the stage. But Armstrong, in an ill-mannered move, told the press he had let Pantani win. Pantani, always insecure, was humiliated and several times launched suicidal attacks in the mountains aimed at Armstrong.

Marco Pantani crosses the line first in stage 12 of the 2000 Tour de France. Armstrong would later say he let Pantani win

In the 2013 Tour, after four rated climbs, the top of Mont Ventoux was the finish of the year's longest stage. Overall 2013 Tour winner Christopher Froome executed a dominating ride, confirming his status as the best rider in the race.


The fastest fifteen recorded times for a Mt. Ventoux ascent are all before the UCI's imposition of the biological passport in 2008. The reader can draw his own conclusions. The fastest known ascent was by Iban Mayo in the 2004 Critérium du Dauphiné Libéré. He did the Bédoin ascent in 55min 51sec. Charly Gaul's 1958 time was 1hr 2min.


Bron: WF, TE, CN, PCS, BRI
Koppizoektwachtwoord 06 juli 2021 20:48
Die 'fastest known ascent' was in een klimtijdrit. Uw prikker was ter plekke (fietsvakantie in de buurt, dan krijg je dat. 1.48.50 handgeklokt de volgende dag) en stond vier kilometer onder de top.
Een Nederlander reed in de bollentrui en keek verbaast op toen ik op waardige afstand mederennend riep 'Staat je goed die trui!' (Huiskamervraag: wie...?)
Armstrong werd toen slechts vijfde en men dacht dat hij in de Tour te kloppen was. Dat pakte anders uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2021 20:51 door Koppizoektwachtwoord.
Andere Peter 06 juli 2021 21:06
Schitterende openingen, Clavan! Wat veel mensen daar in 1958 bij Gaul. Reed Gaul echt maar dik 6 minuten trager dan Mayo? Als dat klopt, dan vind ik dat verschil schokkend klein.
Horsie is back 06 juli 2021 21:20
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Schitterende openingen, Clavan! Wat veel mensen daar in 1958 bij Gaul. Reed Gaul echt maar dik 6 minuten trager dan Mayo? Als dat klopt, dan vind ik dat verschil schokkend klein.

Volgens mij wel een tijdrit, maar als je bedenkt dat voor elke kilogram de racefiets meer weegt de renner tot 1,5% van zijn totaaltijd verspeelt. En in die tijd waren de racefietsen nu niet bepaald licht, afgezien nog van andere kwaliteiten van de fiets en vergeet ook niet het wegdek, alhoewel de Mont Ventoux volgens mij nu ook weer niet bekend staat als een snelweg. Evident, dat je deze Gaul, niet mag verwarren met de vierbenige Gaul.
Andere Peter 06 juli 2021 21:24
En windje mee bovenop schelt natuurlijk enorm met windje tegen. Maar toch. Matig rennertje die Mayo.
Remko 06 juli 2021 22:06
Koninginnenrit. Andere jaren reden om middag vrij te nemen. Nu, tja, kweetniet……
El Chaba 06 juli 2021 22:14
Geweldig openingstopic wederom, Clavan! Dank daarvoor!
Ik heb het hier jarenlang gedaan, maar mijn openingstopics haalden by far niet dit niveau! thumbs up

Maar eerlijk is eerlijk, Cecchini kon er ook wat van met zijn openingstopics voor de Tour de afgelopen jaren.
Horsie is back 06 juli 2021 22:21
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> En windje mee bovenop schelt natuurlijk enorm met
> windje tegen. Maar toch. Matig rennertje die Mayo.

Wind mee of wind tegen, zeker. Maar het unieke van ranglijsten die gebaseerd zijn op de aller beste tijden zijn doorgaans ook onder de allerbeste omstandigheden tot stand gekomen, of denk je, dat er in de top-10 van 100m hardlopen er één tijd tussen zit met 10 m/s tegenwind. grinning smiley

Nummer 2 op de Mont Ventoux lijst is ene Tyler Hamilton, die in The Secret Race openbaart wat hij in 2 maanden doping EPO en testosteron presteerde: bij 4,25% gewichtsverlies een 10% snellere tijd maar ook een 16% verhoging van hematocriet en hemoglobine. Dit was overigens op de Col de la Madone (circa 32 minuten).

De wereld is vergeven van de one-trick pony's.
Clavan 06 juli 2021 22:38
Dank. Ik ben vanaf zaterdag naar mijn geliefde Piemonte. Dus de laatste week staan de lijnen weer open winking smiley
Cecchini 06 juli 2021 22:40
Dank je. Clavan trouwens ook bedankt.
Heisenberg 06 juli 2021 22:48
Toch maar gewoon vrij genomen. Pogacar is oppermachtig, maar tot nu wel op een aantrekkelijke wijze. Het lijkt niet op US Postal en Sky.

Verder is de Tour morgen pas halverwege. Ook Pogacar moet maar fit en in vorm blijven.

En dan is er nog de ritzege. Morgen mogelijk aanvallen van Valverde, Quintana, Nibali, Lopez, Mollema, Kruijswijk, Chaves, Bilbao, Yates, Woods en Alaphilippe. Dat wil ik ook live meemaken!
Marc 06 juli 2021 22:49
Nooit vergeten dat Francesco Petrarca (1304-1370) de berg beroemd heeft gemaakt met zijn beklimming in 1336. En dat hij met zijn verslag hiervan in briefvorm aan het begin stond van humanisme en ook de renaissance. Dat was dus nog in de volle middeleeuwen (waar je dus meteen uit kunt concluderen dat de middeleeuwen allesbehalve een periode van stilstand waren)
(andere grote wegbereiders van de renaissance waren St, Franciscus van Assisi en de schilder Giotto)
Het boek zelf is in Nederlandse vertaling vast nog wel te krijgen: of van uitgeverij Ambo-Klassiek (vert.: Tazelaar) of Kopwit (vert.: J.H. Leopold).
Mocht je ietsje meer willen weten over het belang van dit boek dan hieronder nog drie links.
Hier zal ik het verder echt bij laten, want als ik eenmaal over mijn passies en interesses ga schrijven ben ik niet te houden. En staat hier opeens een lange lap tekst.
Dus bij deze:
[en.wikipedia.org]

En in het kort:
[historiek.net]
Plus de wel erg korte Nederlandse wiki:
[nl.wikipedia.org]

Iedereen morgen een mooie koersdag gewenst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2021 22:51 door Marc.
Koppizoektwachtwoord 06 juli 2021 23:11
Edit: niet de handigste plek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2021 23:12 door Koppizoektwachtwoord.
Koppizoektwachtwoord 06 juli 2021 23:13
In dit verband ook een aanrader: [www.dbnl.org]
De zwarte trui 06 juli 2021 23:36
Zou een nazaat van dat konijn van de bijna val van Indurain de spanning in de Tour nog kunnen terugbrengen? Of laat mijn geheugen mij in de steek en was het een 'gewone' hapering van El Rey in de afzink van de Ventoux?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2021 23:37 door De zwarte trui.
El Chaba 07 juli 2021 00:36
Haha, sorry, ik sla even over.
En het lijkt me sowieso beter als Cecchini het dan even over neemt.
Andere Peter 07 juli 2021 02:36
Gaul had misschien mimnder gunstige wind.
Frederik D. 07 juli 2021 08:53
Ik sluit me geheel hier bij aan. Cec en Clav, de Lau en Bau van dit forum.
Luijt 07 juli 2021 09:46
Gelukkig kennen we z'n wattages en andere waarden niet.
Luijt 07 juli 2021 09:47
Veel plezier met je geliefde in Piemonte.
merijntje mortirolo 07 juli 2021 12:04
Nice, Marc en Koppi.

Jacob (met een c) Burckhardt heb ik vroeger veel 'gebruikt' en geciteerd. Was hem al bijna vergeten.

Fijn leesvoer in matige dagen.

Damn, wat een kutleven, wat een kutland, wat een kutzooi.

#kusjes!
Horsie is back 07 juli 2021 12:17
Wat gaat deze op papier majestueuze etappe ons brengen? Een ding in elk geval niet: een aflopend rondetijdschema of zelfs een negatieve split op wondersloffen.
De zwarte trui 07 juli 2021 12:20
Reken niet op Wilco, die staat in zijn hoofd iig al 2-0 achter: “Natuurlijk, het is een speciale klim en een plek met een rijke historie, maar het is ook een klim die ik niet heel graag doe” WF
De zwarte trui 07 juli 2021 12:32
Kluge gaat voor de Eros Poli award. Lekker veel klimmers die meespringen in het begin..
De zwarte trui 07 juli 2021 12:36
Is ook wel logisch. Na de tussensprint op de Côte de Gordes of wat later op de Col de la Liguière lijkt een betere plek om als klimmer je kans te wagen.
De zwarte trui 07 juli 2021 12:46
Tony M zoekt het weer in de berm
De zwarte trui 07 juli 2021 12:46
Kan die geen beroepsverbod krijgen?
Curzio 07 juli 2021 12:48
Waarom? Hij neemt toch geen anderen mee? Misschien valt hij wel omdat hij zelf geen beuk uitdeelt.

Hij leek iig gelaten. Kan me voorstellen dat het mentaal wel klaar is voor der Panzerwagen.
De zwarte trui 07 juli 2021 12:48
Alaflip zit al kms met Nairo in zijn wiel op kop te knallen. Kruis probeert over te steken.
De zwarte trui 07 juli 2021 13:01
Naessen noemde het geen toeval dat juist Tony tegen het opi omi bord opknalde.
Curzio 07 juli 2021 13:11
Ja, dat was een van z'n vreemde uitspraken idd.

Tony Martin valt relatief vaak en zal zeker niet de handigste renner zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat al zn valpartijen zijn schuld zijn. En de rol die hij heeft brengt ook meer risico met zich mee dan je rustig laten meedrijven en een etappe uitzoeken.
De zwarte trui 07 juli 2021 13:18
Uit de oude doos:

Davide Cimolai (48ste in de Ronde), ook niet toevallig een renner van Groupama-FDJ, deed er nog een schepje bovenop. "Hij zou alleen maar individuele tijdritten moeten rijden... 90 % van de renners vindt hem niet leuk."
Curzio 07 juli 2021 13:23
Heeft 'ie ook vlooien misschien?
Curzio 07 juli 2021 13:24
Ondertussen zijn Alaphilippe, D Martin, Rolland en Perez weggereden. Een minuutje erachter nog een groep met oa Mollema die het niet willen laten gebeuren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2021 13:27 door Curzio.
merijntje mortirolo 07 juli 2021 13:29
Curzio 07 juli 2021 14:33
Nog steeds een grote achtervolgende groep die op 40 seconden van de vier koplopers hangt.

Het peloton op 5 minuten onder vurige aanvoering van Geraint. Waarom Ineos de controle pakt weet ik niet.
Curzio 07 juli 2021 15:01
De Belgische commentatoren, incluis Serge Pauwels, komen er ook niet goed uit waarom Ineos dit doet. De Cauwer denkt voor ritwinst (Carapaz) en Pauwels denkt toch nog om Pogacar onder druk te zetten onder het motto dat ze er ook niks mee te verliezen hebben.

Vooraan inmiddels een samensmelting van 16 renners.

Gaudu in het peloton in moeilijkheden.
Curzio 07 juli 2021 15:03
Het regent opgaves. Verder is het wel droog.
Spaak 07 juli 2021 15:03
Ron de Renner 07 juli 2021 15:28
O'Connor lost?

Ah, lekke band (zag hem achter liggen op de GPS)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2021 15:31 door Ron de Renner.
Curzio 07 juli 2021 15:33
Mollema maakt solo de oversteek naar de koplopers, nu drie Treks in de kop van de koers. Rolland spartelt nog, in zijn stijl van de reiger (zoals Wuyts vaak zegt, vandaag nog niet gehoord helaas).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2021 15:34 door Curzio.
Curzio 07 juli 2021 15:37
Flip met veel gemak voor de bergpunten. Ook Perez moeit zich ermee. Spannendste klassement van deze Tour?
Curzio 07 juli 2021 15:42
Admirai de luitenant van Gaudu.
Curzio 07 juli 2021 16:22
Bernard doet het werk vooraan. Gaat ook Elissonde zich op kop zetten voor Mollema? Lijkt me toch geenszins de favoriet in deze groep (Van Aert en Alaphillipe eerder). Perez lost.
Curzio 07 juli 2021 16:23
Ah, Elissonde solo.
Curzio 07 juli 2021 16:28
Peloton begint met 5 minuten achterstand aan de laatste beklimming van de Ventoux.
Curzio 07 juli 2021 16:35
Kelderman ondanks zn mentale zwakte, faalangst en pleinvrees goed vooraan.
Anony 07 juli 2021 16:39
Van Aert gaat toch nog even tonen dat ook hij een enorm fenomeen is.
predator 07 juli 2021 16:40
Is van Aert nu ook verdacht?
Curzio 07 juli 2021 16:42
Het lijkt idd verdacht veel op de vorm van vorig jaar.
Eindhovuh 07 juli 2021 16:44
Ik houd ook niet van al die oordelen over iemand zijn psychische gesteldheid. Maar het is wel gek dat iemand met zijn kwaliteiten vaak zo goed is maar echt helemaal nooit wint.
predator 07 juli 2021 16:46
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het lijkt idd verdacht veel op de vorm van vorig
> jaar.

Oh, net zoals Pogi
predator 07 juli 2021 16:46
Eindhovuh 07 juli 2021 16:47
Was die toen net zo goed ja?
Horsie is back 07 juli 2021 16:50
Wegdek ziet er goed uit, nietwaar Charley?
Curzio 07 juli 2021 16:51
Uran wint ook vrijwel nooit. Jurgen vd Broeck won ook nooit. Fuglsang won ook jaren nooit, totdat hij wel begon te winnen. Die Euskaltel-renner die altijd vijfde werd won ook nooit.

Kelderman is niet de beste sprinter, niet de beste tijdrijder en niet de beste klimmer. Maar wel een goeie klassementsman voor de plekken 3-8.
Eindhovuh 07 juli 2021 16:52
Ik vond Gent Wevelgem, AGR, BK en etappes in Tirenno al aardig indrukwekkend hoor...
Curzio 07 juli 2021 16:53
Bilbao rijdt O'Connor voorbij.
Horsie is back 07 juli 2021 16:56
Incredible Wout. Begon natuurlijk ook niet 100%, maar dat was ook niet gepland.
Curzio 07 juli 2021 17:01
Bilbao rijdt zichzelf terug naar de favorietengroep. De taaiheid zelve.
Marc 07 juli 2021 17:03
Ik zit hier wel te hejahuppen, maar dan ga ik er gemakshalve wel vanuit dat Van Aert geen huillerd is.

Toch?.
Curzio 07 juli 2021 17:07
Majka eraf. Pogacar dus geisoleerd, voor wat het waard is.
Eindhovuh 07 juli 2021 17:08
Er is een verschil tussen weinig winnen en nooit natuurlijk.
Uran heeft een hele behoorlijke erelijst met overwinningen in de Giro, Zwitserland, Catalonië, etc. En Quebec, Milaan Turijn en Piemonte.
Ook Fuglsang won voor zijn grote overwinningen ook af en toe een kleinere etappe of ronde.
Jurgen van den Broeck komt nog het meest in de buurt, maar zelfs die heeft nog een paar keer gewonnen.
Zubeldia won idd ook nooit, op de Tour van de Ain na, maar hij viel ook nooit aan. Terwijl Kelderman het wel degelijk af en toe probeert.

Maar dat je zo ver terug moet voor voorbeeld zegt veel natuurlijk.
Curzio 07 juli 2021 17:09
Mas lost. Kwiat weg.
Curzio 07 juli 2021 17:11
Vingegaard + Pogacar
Carapaz + Uran
Lutsenko + Kelderman
predator 07 juli 2021 17:11
Ineos slim gedaan
El Chaba 07 juli 2021 17:12
Pogacar lost op Vingegaard!!
predator 07 juli 2021 17:12
Is Vingegaard nu ook verdacht???????
Wanny 07 juli 2021 17:13
De wonderdokter is gisteren bij Jumbo-Visma langs geweest lijkt t wel.
Curzio 07 juli 2021 17:13
Pogacar blijkbaar geen zin om bekers urine over zich heen te krijgen.
Marc 07 juli 2021 17:13
Is Vingegaard een huilebalk?
Eindhovuh 07 juli 2021 17:14
Van Aert moet nu wachten... smileys with beer
Curzio 07 juli 2021 17:16
De vinnige gaard doet een aanval op het wit.
Ron de Renner 07 juli 2021 17:17
Nu ze opeens beginnen te koersen vliegen er drie minuten af. Maar Van Aert gaat het wel redden.

Kelderman/Lutsenko ongeveer op 15 sec van de Zuid-Amerikanen.
Curzio 07 juli 2021 17:18
Maar eens wachten of hij de komende jaren gaat oogsten.
Horsie is back 07 juli 2021 17:18
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> De wonderdokter is gisteren bij Jumbo-Visma langs
> geweest lijkt t wel.

Dr. Ketonic met de juiste mix.
Ron de Renner 07 juli 2021 17:27
Rowe en SKA liggen al op meer dan 40 min.
Curzio 07 juli 2021 17:30
Ducrot verwisselt Tantalus en Sissyphus met elkaar. Overigens zijn beiden al een tijdje niet meer in koers.
Wanny 07 juli 2021 17:38
Kelderman houdt toch steeds de schade beperkt en sluipt zo richting top 5.
Horsie is back 07 juli 2021 17:40
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ducrot verwisselt Tantalus en Sissyphus met
> elkaar. Overigens zijn beiden al een tijdje niet
> meer in koers.

Hij mixt het, want hij bedoelde tantaluskwelling, want de steen die steeds terugrolt is echt een crime. Sisyphus rolt welgemoed steeds weer de steen de berg op. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2021 17:43 door Horsie is back.
Ron de Renner 07 juli 2021 17:48
5e plek is wel de max denk ik. Of Carapaz moet er nog heel erg doorheen zakken. Vingegaard en ook Uran worden steeds sterker.
Horsie is back 07 juli 2021 17:52
Oom Antoine speelt natuurlijk een thuiswedstrijd. Cijfers meteen paraat. Vingegaard "slechts" 48:22, 404 watt étalon. Pogacar 49:01 (Quel acteur). Wout van Aert met 51:53 en 397 Watt étalon.
El Chaba 07 juli 2021 17:52
Nee, hij rijdt voor een Nederlandse ploeg en Nederlanders gebruiken geen doping, dat is algemeen bekend..
ton duk 07 juli 2021 17:53
Lijkt me ook
Dit constant hoge niveau handhaven en hopen op de mindere dagen van de anderen
Gr
El Chaba 07 juli 2021 17:57
[wielerprikbord.nl]

Leuk om deze discussie over Kelderman nog eens terug te lezen.. winking smiley
Horsie is back 07 juli 2021 18:17
Chris Froome laat weer iets van zijn klasse oplichten. Met een 100. plaats de beste klassering van deze Tour. No pun intended, niet zoals die gemene Oom, die steeds weer dat beeld laat zien, waarop Chris Froome in een tijdrit na nauwelijks 100 meter al bij een botsing is betrokken.
lodjan 07 juli 2021 18:19
Daar dacht ik ook meteen aan. smiling smiley
Wuijts zo gek worden. grinning smiley
Leuke overwinning voor Wout, maar als ie een echte grote meneer was, wachtte hij op de top op Jonas, reed hij met hem naar de twee Trekkies zodat Jonas een minuutje pakt op zijn achtervolgers en wint vervolgens de sprint van het viertal.
El Chaba 07 juli 2021 18:25
Nou, dat lijkt me iets overdreven. Dan zou hij een zekere overwinning inwisselen voor misschien iets tijdwinst voor Vingegaard en misschien een zege voor hem.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2021 18:27 door El Chaba.
Sub Culture 07 juli 2021 18:26
Hup, nummer 3.
Onze berg weer eventjes opgeëist.

Lekker Tourtje.
ton duk 07 juli 2021 18:28
met een goede, inhoudelijk reactie van DUK
GR
El Chaba 07 juli 2021 18:30
Curzio 07 juli 2021 18:40
Kragh Andersen heeft de etappe 3 seconden sneller afgelegd dan nodig was. Showmannetje.
El Chaba 07 juli 2021 18:45
Bij Kelderman speelt wel mee, dat hij vrijwel alleen zware koersen rijdt met deftige tegenstand.
En hij is weliswaar in bijna alle disciplines goed maar nergens absolute top in.
Carlos Danger 07 juli 2021 18:51
En ondanks dat alles, toch 27 overwinningen sinds 2008.
Remko 07 juli 2021 19:04
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hup, nummer 3.
> Onze berg weer eventjes opgeëist.
>
> Lekker Tourtje.

DQS heeft er al vier hoor.
Spaak 07 juli 2021 20:02
Luke Rowe wel buiten tijd
Horsie is back 07 juli 2021 20:26
De puristen hebben het natuurlijk altijd over het gemiddeld steilere deel van de Mont Ventoux, vanuit Saint Estève 15,9 km tot aan de top en niet 21,5 km, dus is er ook niet zoveel vergelijkingsmateriaal (de Roemeen heeft destijds een top-50 samengesteld, maar denk ik, niet meer bijgewerkt, we wachten af) over de hele klim vanuit Bedoine, zoals de historische klim (tijdrit) van Charley Gaul. Dus schat ik in, dat Bauke Mollema vandaag beduidend langzamer is geweest dan Charley Gaul destijds. Maar mede beslissend bij zo'n klim is uiteraard altijd, hoeveel zit er bij de voet van de klim nog in de tank.

Je hebt ook nog het stuk tot Chalet Reynard vanuit Saint Estève (9,55 km), het deel waarop Nairo Quintana vorig jaar het record van Marco Pantan af pakte. Zelfs Tadej Pogacar bleef daar vandaag meer dan 10% vandaan.

Mark Cavendish deed zijn helm af voorbij de plek komend, waarop Tommy Simpson zijn dood vond. Zou Chris Froome zijn helm ook afgedaan bij de bocht, waarop hij in 2013 nog net niet uit de bocht vloog?
Koppizoektwachtwoord 07 juli 2021 21:42
Ik zal jullie niet langer in spanning laten: Erik Dekker reed op de dag van het MontVentouxwereldrecord in de bollen.
Horsie is back 07 juli 2021 21:50
Waarom kon Tadej Pogacar Jumbo Visma renner Jonas Vingegaard ineens niet meer bijhouden? Gewoon omdat hij hem niet meer kon bijhouden. Wat is dat nou voor antwoord? De eeuwige rekenaar, de welbekende Fin, legt het nog eens uit. Jonas Vingegaard sprintte namelijk de Mont Ventoux op, want historisch bezien reed hij verreweg de snelste tijd voor de laatste 6,10 km à 8,07%, hoogteverschil van 492m. Goed de wind deed niet moeilijk en de tarmac zorgde voor een lagere rolweerstand, maar de anderen vandaag hadden dat toch ook. Is Jonas Vingegaard nu al de dark horse voor de komende jaren?
Cecchini 07 juli 2021 21:55
Zagen we op de Ventoux in de laatste 2 km een Yatesje van Pogacar, of was het voor de bühne ? Aan Vingegaard wordt hier op de prik opvallend weinig woorden vuil gemaakt, terwijl hij de eerste renner is die Pogacar aan het kraken krijgt. Uit de prestaties van van Aert en Vingegaard vandaag mag je hoogstwaarschijnlijk afleiden, dat met de trainingsopbouw van Jumbo Visma voor deze Tour niets mis mee was, Juist daarom is het erg jammer dat Roglic er niet meer bij is.
De zwarte trui 07 juli 2021 22:11
Hij toonde iig een teken van zwakte en dat was niet gespeeld. Een totale ineenstorting ala Yates hoeft niet, maar nog wat van dit soort barstjes maakt het natuurlijk wel interessanter en geeft de anderen hoop. Jammer dat Vingegaard net niet bij Mollema kon komen.
Horsie is back 07 juli 2021 23:13
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zagen we op de Ventoux in de laatste 2 km een
> Yatesje van Pogacar, of was het voor de bühne ?
> Aan Vingegaard wordt hier op de prik opvallend
> weinig woorden vuil gemaakt, terwijl hij de eerste
> renner is die Pogacar aan het kraken krijgt. Uit
> de prestaties van van Aert en Vingegaard vandaag
> mag je hoogstwaarschijnlijk afleiden, dat met de
> trainingsopbouw van Jumbo Visma voor deze Tour
> niets mis mee was, Juist daarom is het erg jammer
> dat Roglic er niet meer bij is.

Vingegaard reed inderdaad kneiterhard en als Pogacar hem echt had willen pareren had hij flink in de energiebuidel moeten tasten, maar zagen we vorig jaar Roglic niet ook een keer min of meer hetzelfde doen? Jumbo Vismo is ketonic en dat Roglic er niet meer bij is, is inderdaad eeuwig zonde. That's live.
Hangmat 08 juli 2021 07:13
Ik kwam hier altijd met veel plezier mee lezen, maar dit gaat nog vooral over doping hier en renners beschuldigen lijkt vrij normaal. Ik merk dat dat de leesvreugde voor mij weghaalt. Jammer voor mij.
De zwarte trui 08 juli 2021 09:16
De Fin heeft zelfs de NOS site gehaald met bovenstaande analyse van de tijden.
Ron de Renner 08 juli 2021 09:53
Knappe rit trouwens van Eekhoff gisteren. Die reed eerst met Benoot en Campenaerts ver achter de rest. Toen Benoot opgaf is hij alleen gegaan, een hoop voorbij gereden en uiteindelijk in de vroege bus met Sagan en Matthews gefinisht.

Bouhanni, binnen als één-na-laatste, kreeg nog 40'' tijdstraf en een paar puntjes aftrek voor oa een aantal plakbidonnen. Daar zal hij wakker van liggen.
Horsie is back 08 juli 2021 11:04
Toegegeven: de Mont Ventoux komt in de TDF niet zo vaak meer voor. Het moet tenslotte mythisch blijven. In de top-50 van voor gisteren figureerden voor de periode na 2010 slechts 3 renners (12-19-41 voor M.A. Lopez, Chris Froome en Nairo Quintana). Gisteren zijn er een handjevol renners net bijgekomen en Wout van Aert moest, denk ik, Charley Gaul virtueel voor laten gaan. De klimgeit van weleer reed, dacht ik, wel in een tijdrit de berg op.

Statistisch gezien hinkt zo'n aller tijden lijst gebaseerd op vrij willekeurig plaatsvindende events natuurlijk behoorlijk. In de 100m hardlopen aller tijden lijst zul je daar geen last van hebben. Maar het is ook evident, dat de progressie van de moderne wielrenner niet ligt in het domein van een uur volle bak, maar meer in het segment van 0-20 minuten, waarin ook Mathieu van der Poel, Julian Alaphilippe en Wout van Aert excelleren. En ik zou hem gauw vergeten, Tom Dumoulin.

Zullen we ooit te weten komen, welke klimtijd Chris Froome en Nairo Quintana reden?

Het is officieel. Behalve Jonas Vingegaard heeft niemand gisteren de top-50 bereikt en Wout van Aert werd inderdaad door virtuele Charley aan de zegekar gebonden.Tadej Pogacar heeft zijn powerfile (zonder de wattages uiteraard) geuploadet. Vroeger hadden we de (stop, spooky action at the distance)...

Jonas Vingegaard versloeg Tadej Pogacar op de Mont Ventoux met 2% (95%vs93%), nadat hij vorige week met 7% had verloren (90%vs97%). Ik denk toch, dat Pogi vorige week een shirt aan heeft gehad met een ultradunne kruik, zoals die in de vorige eeuw nog wel eens werd gebruikt.

Percentages dus in percenten van wat de schone perfecte wielenner zou moeten kunnen rijden. Ik mag mijn bron natuurlijk niet prijsgeven. grinning smiley

Ik houd voor vandaag even op met het gejonas met watts



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2021 12:50 door Horsie is back.
Horsie is back 08 juli 2021 11:54
Over het publiceren van watts doorTadej Pogacar (advies: niet doen)

Droge watts zijn multi-interpretabel
Droge watts hebben geen verhaal, laat staan context en poëzie
Tegen bijbelse droogneukerij moet hij zich blijven weren

Wat goed is of wat fout, weet alleen de geschiedenis van de toekomst.

Aldus de beste navelstaarder, die we hebben en dat is een andere Peter, winnen zal ie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen