Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Guillaume Martin spreekt zich uit over Van der Poel

Gepost door El Chaba 
El Chaba 13 juli 2021 17:37
GUILLAUME MARTIN OVER VROEGE OPGAVE MATHIEU VAN DER POEL: “RESPECTLOOS”

Guillaume Martin over vroege opgave Mathieu van der Poel: “Respectloos”foto: Cor Vos
Guillaume Martin heeft zich in een interview met L’Équipe uitgelaten over de vroege opgave van Mathieu van der Poel in de Tour de France. De kopman van Cofidis heeft geen goed woord over voor de ritwinnaar van Mûr-de-Bretagne, die zich voorbereidt op de Olympische Spelen. “Ik vind het respectloos tegenover de Tour”, aldus Martin.

De Franse klimmer vergelijkt de opgave van Van der Poel met een eerder incident met tennisser Roger Federer. “Toen hij verstek liet gaan voor de achtste finales van Roland Garros om zich voor te bereiden op Wimbledon kreeg hij felle kritiek, maar wanneer Van der Poel eigenlijk hetzelfde doet, zwijgt iedereen”, vertelt hij. Eerder liet ook Eddy Merckx zich al negatief uit over de opgave van MVDP.

‘Zeggen waarop het staat’
“Iedereen staat op de banken vanwege zijn spectaculaire manier van koersen, maar als je alles kunt geven omdat je toch weet dat je er na een week uitstapt, dan is dat respectloos tegenover de Tour”, vindt Martin, die in de Giro d’Italia hetzelfde zag gebeuren. “Tim Merlier won een rit en gaf op nog voor de bergen eraan kwamen omdat hij zogezegd vermoeid was, maar vijf dagen later won hij wel de Ronde van Limburg. Het is allemaal niet verboden, maar nobel is het toch ook niet.”

Martin, die als nummer negen van het klassement aan de slotweek van de Tour begint, durft het probleem aan te kaarten. “Ik ben op een punt in mijn carrière waarop ze mij om raad komen vragen zonder dat ik daarbij mijn carrière op het spel hoef te zetten. Het ligt in mijn aard om te zeggen waarop het staat, zonder de nuance uit het oog te verliezen”, geeft hij aan.
El Chaba 13 juli 2021 17:37
Weer iemand die zijn mening geeft zonder te weten hoe het precies zit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2021 17:51 door El Chaba.
Curzio 13 juli 2021 17:39
Kan beter wat harder gaan trappen als het bergaf gaat ipv zich uitspreken.
Pyama 13 juli 2021 17:49
Oh, hoe zit het precies dan?
Curzio 13 juli 2021 17:50
Goeie vraag, je zit duidelijk op 1 lijn met El Chaba.
Marc 13 juli 2021 17:57
In veel landen wordt dan weer als een belangrijke eer gezien om voor je land te mogen uitkomen.
JW 13 juli 2021 18:00
Ik weet ook niet hoe het precies zit, maar ik ben het wel eens met Martin.
De Tour is een wedstrijd die drie weken duurt. Als je dat te zwaar, te lang of te moeilijk vind, kun je beter niet starten.
Idem als je eerder uit de Vuelta gaat vanwege het wk.
El Chaba 13 juli 2021 18:01
Van der Poel zit niet zo in elkaar dat hij een grote ronde verlaat voor iets anders en dat was zijn oorspronkelijke plan ook niet, aangezien de OS voor vorig jaar waren gepland en toen zou hij de Tour nog niet rijden (net als zijn ploeg niet).

Door het uitstel van de OS i.v.m. de corona pandemie en het feit dat Alpecin vorig jaar het klassement van de PCT's won, waardoor ze startrecht kregen in de grote rondes, werd hij voor een voldongen feit gesteld. Normaal gezien had hij voor de OS al veel langer niet meer op de weg gereden, maar nu moest hij logischerwijze voor de sponsors een compromis bereiken, omdat de Tour natuurlijk super belangrijk is voor de sponsors.
Sub Culture 13 juli 2021 18:03
Tja door de omstandigheden genoopt door deze beslissing.
Martin moet zijn bek houden.
Tinuz 13 juli 2021 18:15
Probleem is mijns inziens dat die Olympische Spelen overschat worden. Verworden tot een pervers gebundeld ritueel buiten het reguliere circuit om.
Zie bijvoorbeeld die kitscherige gouden helm waar Van Avermaet zich nu al 5 jaar belachelijk mee maakt.
Curzio 13 juli 2021 18:16
VDP is er zelfs een andere discipline voor gaan beoefenen, de uitslover.
Carlos Danger 13 juli 2021 18:28
Tja. Federer, Van der Poel. Het zijn ook maar twee prutsers vergeleken met GM.
Frederik D. 13 juli 2021 18:39
Mijns inziens dient men met onmiddellijke ingang de OS af te schaffen. De OS zijn volkomen uit hun krachten gegroeid. En daarbij volkomen overbodig. En daarenboven door al het gereis klimaatvijandig en coronagevoelig. Ook als er geen buitenlands publiek mag zijn.

Maar ze zijn er nu eenmaal. Daarom begrijp ik best dat MvdP wil schitteren op de OS en derhalve de Tour heeft verlaten. Dat MvdP op voorspelbare wijze de Tour verliet, ligt niet zozeer aan hem als wel aan het feit dat de OS bestaan en dat de OS een soort religie vormen.

Weg met de OS. Te beginnen in Nederland met al die vreselijke, uh, asympathieke bobo's en antipathieke ex-bobo's. Ik vind dat wij als vooruitstrevend landje de OS moeten boycotten. Zonder de OS was A. van Vleuten nooit zo vreselijk gevallen in Rio. Toch?
Curzio 13 juli 2021 18:47
Ik ben voor het organiseren van de OS op een vaste plek, bij voorkeur in Griekenland. Dat bouwen van hele stadions en een olympisch dorp voor een maandje sport is idiotie ten top. Je kan dan naast Griekenland elke vier jaar een ander land verkiezen wat mag mee-organiseren.
Voor voetbalevenementen kies je alleen een plek waar al voldoende stadions en voorzieningen aanwezig zijn. Eigenlijk gewoon de logica volgen dus.
Frederik D. 13 juli 2021 18:53
Maar we hebben al het WK tijdrijden. Waarom dan nog tijdrijden op de OS? Echt, de OS zijn nu volkomen overbodig en veel te duur. Laat ik het zo zeggen, elke sport is nu wel geëmancipeerd en kan zijn eigen boontjes doppen. Hardlopers uit donker Afrika komen nu wel in Europa aan de bak. Begin vorige eeuw hadden de OS nog zin. Nu niet meer.
Curzio 13 juli 2021 18:56
Ja, het is alleen maar het mooiste evenement ter wereld, anders niks.
Carlos Danger 13 juli 2021 18:58
Jawel, het duurste.
Eddy Veen 13 juli 2021 19:37
Het WK in Qatar, dat is leuk.
Eindhovuh 13 juli 2021 20:14
Martin is op de leeftijd gekomen dat mensen hem om raad komen vragen. Hij zegt dan waar het op staat. Wie denkt hij dat hij is.
Mijn god zeg, wat neem je je dan serieus.
Horsie is back 13 juli 2021 20:21
Wist meteen, dat het niet over de incredible vermogenswaarden van Mathieu van der Poel kon gaan, zoveel heeft zijn ploeg van armoedzaaiers (financieel) in deze TDF niet verdiend en zij waren ook nog eens succesvol. Laten we hem vooral blijven zien als de sterspeler die in de rust werd gewisseld, want stak hij immers niet bijtijds zijn vinger op? Op het randje, Horsie. 'Je had me niet herkend", blijft voor eeuwig een meesterlijke uitspraak tegen Opa. Zelden waren prestatiesport en emotie zo innig met elkaar verstrengeld. En in zo'n situatie moet je niet roomser willen zijn dan de Franse cardinaal.

Natuurlijk kon Mathieu van der Poel naast contractuele verplichtingen daarbij ook deze kans om te ruiken aan dat fenomeen van het rijden van een grote ronde niet naast zich neerleggen. De eerste dans met een schone dame verloopt bijna altijd schoorvoetend al hield Mathieu van der Poel zich nu niet bepaald in, maar hoorde hij op een gegeven moment niet Stop right there, U weet uit Paradise by the Dashboard Light. Maar tja, de zangeres was ook al fake.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2021 20:39 door Horsie is back.
Horsie is back 13 juli 2021 20:39
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijns inziens dient men met onmiddellijke ingang de OS af te schaffen.
Aan de vruchten van de boom herkent men de schrijver.

> Zonder de OS was A. van Vleuten nooit zo vreselijk gevallen in Rio. Toch?
Hihi. Zonder het WK tijdrijden vorig jaar was Chloé niet zo vreselijk gevallen.

Als je maar hard genoeg lobbyt kun je misschien nog in Parijs de sport Stokpaardjessprint ingevoerd krijgen.

Natuurlijk zijn de OS nu een anachronisme aan het worden of zijn het misschien al, niet vanwege uit de tijd zijnde, oorspronkelijke idee van Pierre de Coubertijn, maar door het gigantisme, dat er nu mee gepaard gaat. Niettemin blijft de charme van de OS, dat de hele wereld er tot zekere hoogte aan kan deelnemen en niet alleen maar een heel selectief contingent atleten, zoals bij vele WK's. Maar het moet voor de organiserende landen wel te behappen zijn, voor, tijdens en na de Spelen.
Lucho Herrera 13 juli 2021 20:39
Martin zegt toch niet iets heel raars? Vreemd dat er dan prikkers beginnen over de prestaties van Martin. Van die stupide teksten dat je alleen een mening mag hebben als je goed presteert. Als Martin alleen over Merlier had gesproken was de meerderheid het roerend met hem eens geweest. Maar nu hij nationale troetelbeer van der Poel kritisch benadert is het hek van de dam.

De toevoeging van El Chaba vind ik overigens wel goed. Dat van der Poel vanwege het verplaatsen van de Spelen van 20 naar 21 in deze situatie terecht is gekomen. En het zelf dus ook graag anders had gezien.
Carlos Danger 13 juli 2021 20:42
Maar geen woord over Nibali.
Curzio 13 juli 2021 21:01
Ik vind het 'je moet respect hebben voor de Tour' (of Giro, bij de Vuelta hoor je het eigenlijk nooit) een beetje onzinnig. Tenzij je inderdaad als de wedstrijd nog bezig is een andere wedstrijd in dezelfde discipline gaat rijden, zoals Merlier. Of dat je halve ploeg erop ingericht is om af te stappen, zoals Lotto-Soudal. Maar het hoort bij wielrennen dat er in het peloton renners van alle pluimage zitten, met verschillende doelen en ambities, met een ander moment in hun vormcurve.

En wie niet snapt dat een sporter die al jarenlang naar een doel werkt zich weinig gelegen zal laten liggen aan holle kreten over respect, is een onnozelaar.
Inigo 13 juli 2021 21:14
De Tour is echt saai als een item als dit al het nieuws haalt
merijntje mortirolo 13 juli 2021 21:20
Honderd procent eens.

Okee: 99.
Curzio 13 juli 2021 21:28
Het voorbeeld van Federer is ook ontzettend treurig trouwens. Dus we moeten blij zijn dat deze 39-jarige tennisgrootheid door Jan en alleman wordt bekritiseerd omdat hij zijn eigen keuzes maakt? Die kritiek is het lichtende voorbeeld voor hoe we ons dienen op te stellen? Nou, ik pas voor deze filosofie van de kraal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2021 21:28 door Curzio.
Pyama 13 juli 2021 21:47
Een voldongen feit waar hij zich 6 maanden of langer over kon beraden? Het is gewoon not done om op te geven in de Tour terwijl je prima verder kan. Start dan niet. Benieuwd wat z’n opa er van zou vinden. Je wilt toch geen cherry picking waarbij iedereen maar paar dagen kiest waar die rijdt en dan weer weg gaat en elders start? Lees je mee Merlier?
Carlos Danger 13 juli 2021 22:24
Federer heeft geluisterd naar GM en schaamt zich een beetje en gaat daarom niet naar Tokio.

Oh ja, hij heeft ook een beetje last van zijn knie, maar dat is natuurlijk een goedkoop excuus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2021 22:26 door Carlos Danger.
Nomath 14 juli 2021 00:37
"Martin weet niet hoe het zit."
"Martin kan beter harder gaan trappen als het bergaf gaat, voordat hij zich uitspreekt."
"Tja door de omstandigheden genoopt door deze beslissing. Martin moet zijn bek houden."
"Martin is op de leeftijd gekomen dat mensen hem om raad komen vragen. Hij zegt dan waar het op staat. Wie denkt hij dat hij is. Mijn god zeg, wat neem je je dan serieus."

Het is duidelijk dat Martin op gevoelige tenen trapt.
Ik vermoed dat Martin best weet het het zit. MVDP heeft in zijn glorieuze eerste week vaker voor de Franse TV mogen uitleggen wat zijn planning is. Alleen vertelde hij daar nog dat hij er op de eerste rustdag zou uitstappen. Dat werd dus één dag eerder, vóór de regenetappe naar Tignes.
Dat je beter harder kunt trappen voordat je je uitspreekt, is een curieuze mening. De waarde van een uitspraak hangt kennelijk af van hoe hard je kunt trappen of hebt getrapt. Dan zou iedere prikker hier ook zijn VO2-max moeten vermelden.
Waarom moet Martin zijn bek houden als hij niet vindt dat de omstandigheden MVDP noopten tot zijn vroegtijdige uitstap? MVDP had ook andere keuzes, zoals niet meedoen aan de Tour, blijven tot op het laatst, of niet naar Tokio gaan. Dat laatste zou zijn sponsor Canyon niet leuk gevonden hebben.

Wie denkt Martin wel dat hij is? Hij heeft gestudeerd aan de Université Paris-Nanterre waaraan hij in 2015 een Master in de Filosofie heeft behaald. Dat maakt hem juist uitermate geschikt om uitspraken te doen over filosofische kwesties. Geen reden om je bek te houden vanwege domheid. Martin heeft een interessant boek geschreven Socrate à Vélo , over een Tour de France met deelname van beroemde filosofen, zoals Socrates, Nietzsche, Pascal, Marx, Freud en Einstein. Die denkbeeldige Tour had een Hollandse winnaar (raad eens wie, Eindhovuh?). Martin heeft ook een toneelstuk Platon vs. Platoche geschreven dat in 2018 en 2019 is opgevoerd door het Théatre de la Boderie (een semi-professionele theathergroep) op het Festival van Avignon. Een veelzijdig man dus, met recht van spreken ; een soort hoger opgeleide Mollema (die de studie in de economie aan de Universiteit Groningen tot zijn propedeuse heeft volgehouden).
Carlos Danger 14 juli 2021 01:05
Dus omdat Monsieur Martin heeft gestudeerd, moet het prikbord zijn bek houden?
Horsie is back 14 juli 2021 01:37
Prikker Nomath komt hierbij wel heel erg stellig op voor de zielige medemens, Guillaume Martin, net zoals hij destijds ook al zo heel erg stellig opkwam voor de kapotte knie van Tom Dumoulin. Wat kapotte knie, nog even stevig doorpakken om vooral de schade in tijd te beperken. Doorrrijden, Hilbert!

Als Mathieu van der Poel die dag voor de rustdag nog was opgestapt had ik hem gegeven de situatie waarin hij verkeerde voor gek verklaard. Dus zoiets als noem het maar contractbreuk zien is kleinzielig.

Dat niet elke mening na zorgvuldige beoordeling zuiver op de graat is, moge duidelijk zijn. Maar we zouden toch in een vreemde wereld leven als alleen degenen, die van zich weten, dat ze een goed onderbouwde mening ook als zodanig kunnen neerzetten, iets aan deze prik zouden bijdragen.

En natuurljk hoeft Guillaume zijn mening niet voor zich te houden.

De knie van Tom Dumoulin heeft hier uiteraard niets mee te maken, of toch weer wel.

Groeten van een ondoorgrondelijke Horsie.
Andere Peter 14 juli 2021 02:39
Voor de OS kun je ook gwqoon faciliteiten bouwen die duurzaam zijn. Het hoeft allemaal niet per se in stadions van 100.000 mensen.
Andere Peter 14 juli 2021 02:45
Ik heb er geen concrete aanwijzing voor, maar ik verwacht dat ook tevoren al is doorgesproken met ASO. Misschien vorig jaar al. De ploeg zal die relatie goed willen houden. Ze zullen het heus - achter de schermen - hebben voorgelegd. Wij zijn ontzettend blij dat we mogen meedoen. Maar onze Mat zit met een planningsprobleem. Zouden jullie het begrijpen als we het zo gaan doen? Zien jullie liever dat we een andere renner mee laten den MvdP? Of zullen we Mat een deel van de TdF laten meedoen? ASO zal geantwoord hebben: ja graag. Maar laten we dat stil houden.
Curzio 14 juli 2021 08:32
"Martin kan beter harder gaan trappen als het bergaf gaat, voordat hij zich uitspreekt."

Deze kwam van mij! Mama, ik ben op de prik!

Maarre, je hebt helemaal gelijk dat dit geen argument is. En dat het flauw is. En op de man. Maar ik vond het toch grappig. Omdat dat beeld zo grappig was, die dwerg die zich helemaal het leplazarus trapt en op een weg van 5 meter breed een gaatje van 10 meter niet dichtkrijgt. Nog steeds lig ik soms hikkend van de lach in bed als ik daaraan denk. Ontzettend grappig en tevens hilarisch.
Frederik D. 14 juli 2021 09:13
Filosofen houden van debatteren. Welnu, er is nu een debat over Martin versus MVDP. Martin heeft zijn zin: geen gelijk, wel een debat. Maar ... filosofen dienen zich niet te laten verleiden tot populismes. Laat je nooit uitroepen tot Denker des Vaderlands.
Wanny 14 juli 2021 10:07
De Tour moet dolblij zijn dat Van der Poel van start is gegaan. Ze wisten dat ie zou uitstappen en gezien de ongelukkige planning van de OS kan Mathieu daar verder ook weinig aan doen.

Martins opmerking dat het makkelijker is om alles te geven als je weet dat je na 1,5 week uit stapt is ook niet helemaal terecht. Dat zou Mathieu namelijk ook hebben gedaan als ie de Tour wel uit zou rijden. Want zijn Tour wat betreft de gele trui eindigde sowieso op die zaterdag. Hooguit zou ie nog 1 of 2 keer hebben kunnen uitpakken in etappes die hem liggen. Voor de rest in de bus rijden en krachten sparen.

Bovendien moeten we blij zijn dat er renners zijn die er meteen vol in vlammen, zonder zich druk te maken om wat er nog komt. Anders is er helemaal geen reet aan.

Ik denk dat Martin eigenlijk stiekem ook wel MVDP wil zijn.
Nomath 14 juli 2021 10:14
Nog steeds lig ik soms hikkend van de lach in bed als ik daaraan denk. Ontzettend grappig en tevens hilarisch.

Vond je het ook zo hilarisch toen Dumoulin Roglic achtervolgde in de afdaling naar Laruns in 2018? Hij kankerde later op een motorrijder die niet ver genoeg voor Roglic uitreed: een klein aerodyamisch voordeel dat Dumoulin niet meer kon bijtrappen. Het is harde fysica dat een lichtgewicht als Martin op een rechte afdaling een groot nadeel heeft ten opzichte van zwaardere renners. Lichtere renners moeten dan in de slipstream zitten, want bij die hoge snelheden zijn aerodynamica en zwaartekracht de dominante factoren. Een gat van 10 meter kan een lichte renner dan al niet meer goedmaken. Martin's fout was dat hij bij de start van de afdaling niet in het wiel zat. Hoe hilarisch!

Dus omdat Monsieur Martin heeft gestudeerd, moet het prikbord zijn bek houden?
Dat heb ik nergens geschreven. Ik reageerde op een prikker die vond dat Martin zijn bek moest houden. Ik heb ook van een prikker begrepen dat de waarde van een mening afhangt van hoe hard iemand kan trappen.

Ik heb er geen concrete aanwijzing voor, maar ik verwacht dat ook tevoren al is doorgesproken met ASO.
Dat verwacht ik ook. Maar ik vind ook dat de andere renners, zoals Martin, gelijk hebben dat vroeg uitstappen onsportief is. MVDP neemt de prijzen en de media-aandacht mee waar andere ploegen naar snakken. Dat zal vooral bij Franse ploegen steken, die nog weinig gewonnen hebben.

Prikker Nomath komt hierbij wel heel erg stellig op voor de zielige medemens
Tja Horsie, ik ben niet iemand van paardensprongen en pirouettes. Ik schreef wat je op Wikipedia kunt vinden. Martin zielig? Eergisteren stond in l'Equipe een kop met een uitspraak van hem "Ma force et mon défaut, c'est ma régularité". Een mooie filosofische uitspraak. Van de ernst van de knie van Dumoulin weten we langzamerhand wel genoeg. Ik heb hier weinig gelezen over de knie van Sagan, die nog enkele etappes verder reed met een knieblessure die hij bij de derde etappe opliep door een val met Caleb Ewan. Gisteren stond in de krant dat hij na een kleine knieoperatie de training weer kon hervatten. Je hebt doorbijters en doorzakkers.

Wel opvallend dat meningen toch erg draaien als het over onze nationale chouchou's gaat.
lodjan 14 juli 2021 10:27
Een filosoof zou moeten weten dat de wielersport per definitie onsportief en oneerlijk is. Bijvoorbeeld:

- renners die er de eerste dagen invliegen en de rest van de Tour in de bus zitten (als ze de tijdslimiet al halen).
- renners die de hele dag uit de wind worden gehouden door ploegmaats en pas de laatste meters gelanceerd worden om de sprint te winnen.

Het zijn niet allemaal klassementsrenners. Tegen het eind van de Tour zijn er nog een stuk of 10 a 15 van over.
Curzio 14 juli 2021 12:05
Je neemt het wel erg serieus. Terwijl ik duidelijk spreek in hyperbolen.

Dumoulin was niet persé grappig, wel vond ik zijn tirade over de motor onzin, dat werd destijds ook al gezegd.

Martin is licht maar had ook zijn jasje open en reed geen goede bochten. Het zag er grappig uit. Vond ik.
GillesEmanuel 14 juli 2021 13:01
Wie is Guillaume Martin?
El Chaba 14 juli 2021 15:41
Eens kijken wat Tourbaas Prudhomme ervan vindt:

[www.telegraaf.nl]



Van der Poel krijgt volop lof van Tourbaas: 'Hij heeft eerste week op zijn kop gezet'

’Jullie hadden het totaalvoetbal dat Ajax speelde, Van der Poel staat voor het totale wielrennen’
Tour-directeur Prudhomme prijst Van der Poel hemel in: ’Mathieu is ook van ons’


TIGNES - De ogen van koersdirecteur Christian Prudhomme beginnen van enthousiasme te glinsteren, wanneer hij begint te vertellen over Mathieu van der Poel. Superlatieven verlaten in polonaise zijn mond tijdens de eerste rustdag in Tignes, waar de Tour-baas uitkijkend over het prachtige meer uitgebreid de tijd neemt voor een interview. „Mathieu van der Poel heeft de eerste Tour-week compleet op zijn kop gezet. Natuurlijk had ik liever gewild dat hij was gebleven, maar we wisten dat hij vroeg of laat zou vertrekken.”

Als iemand iets over de wervelende show van Van der Poel kan vertellen is het wel de 60-jarige Parijzenaar. Prudhomme volgde alles vanaf de eerste rij in de bekende rode Skoda, van waaruit hij MvdP bijna dagelijks zag schitteren. „Ik kan niet zeggen dat hij de koers helemaal alleen heeft gemaakt, maar daar zat hij niet ver vanaf”, zo wrijft de Fransman vol ongeloof met zijn hand over zijn hoofd, om dan in lachen uit te barsten bij de gedachte aan het vertier waar Van der Poel voor zorgde in de acht dagen dat hij aanwezig was. „Hij maakte zijn debuut, dus had niet de ervaring. Toch flikte hij het om met zijn talent, lef en capaciteiten dwars door alle tactieken heen te rijden.”

Poulidor
Prudhomme refereert aan de ploegenpresentatie in Brest, waar hij opmerkte dat de Fransen Van der Poel in hun harten hebben gesloten. Het wielerfenomeen stond daar als eerbetoon aan zijn in 2019 overleden Franse grootvader Raymond Poulidor in de kleuren van Mercier, de ploeg waarvoor Poulidor zijn hele wielerloopbaan fietste. „Het publiek daar juichte het hardst voor de Bretonse renners, Julian Alaphilippe én Van der Poel. De Fransen zijn zich ervan bewust dat hij een Nederlander is, maar hij is ook van ons. Mathieu is de kleinzoon van de populairste Franse wielrenner uit de geschiedenis. Poulidor droeg onze sport. In het gezicht zie je zoveel overeenkomsten, de vreugde die daar vanaf straalt bijvoorbeeld. En Mathieu is net zo energiek als zijn opa was.”

Om meteen te refereren aan de Mûr-de-Bretagne, waar de levende legende een voor iedereen onverwachte maar sensationele show opvoerde. „Ik begreep in eerste instantie niet wat hij van plan was. Toen hij voor de eerste keer aanviel op de Mûr, dacht ik dat hij die inzette om dat vijftien kilometer vol te houden. Nee, ik had echt niet in de gaten dat hij voor de bonificatiesecondes ging. En dat hij daarna nog een keer zo’n explosie tot de finish in de benen zou hebben, hield ik echt niet voor mogelijk. Dit was de overtreffende trap, hij is nog sterker dan ik dacht. Prachtig dat hij die zege en de gele trui opdroeg aan zijn grootvader”, aldus Prudhomme, die vervolgens even stilvalt van bewondering.

Ode
„Iedere wielerfan hier weet heel goed wie hij is”, vervolgt de Tour-baas zijn ode aan Van der Poel. „De man die álles kan en beheerst in deze sport. Jullie hadden vroeger het totaalvoetbal dat Ajax speelde. Nou, Mathieu van der Poel staat voor het totale wielrennen. Ik refereer aan de langste rit van de Tour, die op vrijdag over 250 kilometer. Het profiel leek op de klassieker Luik-Bastenaken-Luik; het werd een uitvoering qua intensiteit zoals de Ronde van Vlaanderen dat elk jaar is. Mathieu reed die etappe in de geest van Poulidor. Moet je nagaan, vorig jaar nog werd er vaak tot 800 meter van de finish gewacht met aanvallen. En nu ontstond er in zo’n zware rit met nog 200 kilometer te gaan een sterke kopgroep en met Van der Poel in zijn gele trui. Ongezien! Van verbijstering heb ik bijna de hele rit zitten luisteren naar wat er vanaf de kant van de weg onophoudelijk werd geroepen. Allez Poupou, allez Poupou, allez Poupou, allez Mathieu. Echt formidabel.”

Schoonheid
„Maar”, zo wil hij Alaphilippe zeker niet vergeten, „de eerste etappe die Julian won, was van zo’n beetje dezelfde schoonheid als wat Mathieu een dag daarna liet zien. Het geweldige eerste deel van deze Tour is prachtige reclame voor de gehele wielersport. We hebben echt het geluk dat we nu een generatie hebben met exceptionele renners. Van der Poel, Alaphilippe en ook een Wout van Aert. Door dat soort mannen gaan we de komende jaren zien dat de eerste week van de Tour een stuk belangrijker wordt om een goed eindklassement te kunnen rijden.”

Er is echter ook van buitenaf kritiek op Van der Poel, omdat hij na acht dagen al zijn koffers pakte. Sommigen vinden dat de superster van Alpecin-Fenix daarmee in het voordeel zou zijn, omdat hij in tegenstelling tot het gros van de deelnemers wist dat hij in zijn korte aanwezigheid volop kon uitrazen. „Het was besproken met de ploeg, dus we wisten dat hij niet door zou rijden tot Parijs. Hij heeft met ongelooflijk veel emotie, passie en trots zijn gele trui gedragen en zijn immense klasse geëtaleerd. We weten ook dat hij door de coronapandemie in een lastig pakket is geraakt, want als vorig jaar de Olympische Spelen waren doorgegaan, was het anders gelopen. We gunnen hem natuurlijk zijn kansen op de titel op de mountainbike.”

„Het geel was hij kwijt en hij heeft het vervolgens echt allemaal heel netjes afgehandeld, want hij wilde zeker niet als een dief in de nacht vertrekken. Mathieu heeft een interview gegeven, ons gedag gezegd en laten zien dat hij van de Tour houdt. Tevens vertelde hij dat hij volgend jaar terugkeert. Of hij dan weer welkom is?”, herhaalt Prudhomme de vraag om die zonder twijfel en met forse stemverheffing te beantwoorden met: „Natuurlijk!”
______________________________________________________________________

Natuurlijk mag Martin zeggen wat hij wil, maar iedereen, die dit leest, zal toch begrijpen, dat het nauwelijks enige relevantie heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2021 15:44 door El Chaba.
Wanny 14 juli 2021 15:55
Daarom is Prudhomme de baas van het hele circus en Martin een deelnemer.
Carlos Danger 14 juli 2021 18:17
Je hebt het wel over de kleinzoon van de geliefde Poupou.
Prudhomme zal daar geen kwaad woord over (durven) spreken.
Curzio 14 juli 2021 18:20
Vandaag was G. Martin 13e, dus dan vind ik dat hij wel weer wat mag zeggen over een andere renner.
El Chaba 14 juli 2021 18:26
Tuurlijk niet, maar dus?
Ik zeg alleen, dat mede door dit bericht de relevantie van het commentaar van Martin op Van der Poel nagenoeg nul is.
El Chaba 14 juli 2021 18:26
Nomath 14 juli 2021 18:42
Tourbaas Prudhomme en ASO zijn gebaat bij spektakel. Dat leverde MVDP. Martin praat vanuit het belang van renners en ploegen die meedoen. Dat sportieve belang is minstens even groot. Of Martin nu 13e of 31ste is doet er weinig toe.
El Chaba 14 juli 2021 18:47
Nee, hij praat over het feit, dat Mathieu van der Peol geen respect heeft voor de Tour. En zijn insteek is weliswaar inderdaad het belang van de renners en ploegen, die meedoen, maar dat is grotendeels ook onzin.

Denk je nou echt, dat Van der Poel zich in die eerste week had ingehouden, als hij wel van plan was geweest de Tour uit te rijden? Come on..

Ik denk eerder, dat hij die uitspraken heeft gedaan, omdat hij door de prestaties van Van der Poel minder in de belangstelling stond in Frankrijk.
#jaloers



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2021 22:23 door El Chaba.
Marc 14 juli 2021 22:09
Beetje kulletje dat mensen het ‘respect naar de Tour’ er weer bij halen.
Sws dat er nog altijd mensen bestaan die zich druk omdat er renners zijn die vroeg uit stappen.
Priem en Raas deden nooit anders. Met wat met de haren erbij getrokken redenen.
Niemand die zich er echt aan stoorde.
Cipollini kondigde vaak luid van te voren aan: ‘maar deze Tour ga ik écht uit rijden!’.
En was meestal weer weg als de buit binnen was, er niets meer viel te halen en de bergen naderden.
Men zei: ach ja’, want de grote Cipo show was weer opgevoerd.
En zo zijn er tal van bekende en onbekende renners die sinds heugenis zo rijden om vroegtijdig af te stappen.
Het WK is ook vaak zo’n reden geweest.
Het maakt de Tour niet uit, de volgers niet en het grote publiek al helemaal niet.

En in ‘t geval MvdP: echt alle legitieme en steekhoudende redenen om op tijd uit te stappen zijn hierboven al genoemd.


Dus doorslikken maar die drol.
Luijt 16 juli 2021 22:18
En wie ben jij dan wel?
Koppizoektwachtwoord 16 juli 2021 23:11
Hij is iets biologisch. Dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen