Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

08thTour de France(2.UWT) Stage 18»Pau›Luz Ardiden(129.7km)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 juli 2021 00:35






Vertrek 13.35 verwachte aankomst 17.30









Algemeen klassement na etappe 17
1 Tadej Pogačar UAE-Team Emirates 71:26:27
2 Jonas Vingegaard Team Jumbo-Visma 5:39
3 Richard Carapaz INEOS Grenadiers 5:43
4 Rigoberto Urán EF Education - Nippo 7:17
5 Ben O'Connor AG2R Citroën Team 7:34
6 Wilco Kelderman BORA - hansgrohe 8:06
7 Enric Mas Movistar Team 9:48
8 Alexey Lutsenko Astana - Premier Tech 10:04
9 Guillaume Martin Cofidis, Solutions Crédits 11:51
10 Pello Bilbao Bahrain - Victorious 12:53

De zwarte trui 15 juli 2021 01:20
Hoe liggen de verhoudingen tussen UAE en Bahrein? Poels moet ff met Pog in de slag dat hij in zijn hok blijft. (en dat ie volgend jaar voor weinig voor Pog op kop gaat rijden). Gun het ritje aan Carapaz of Vingegaard iedereen tevreden. Moet Wout wel zelf die Tourmalet zien te pakken. En hopelijk zien die Bahrein mannen zelf ook de meerwaarde van een bergtrui boven de top 10 plek van Bilbao. Iedereen op kop voor Wout!
Inigo 15 juli 2021 09:36
Moeten we niet een beetje verdacht zijn van de prestaties van Vingegaard? Waar komt die jongen vandaan? Heeft die tegenslag gehad vorig jaar? Lies operatie gehad of zo?
Brieske 15 juli 2021 09:50
Gaat gewoon met de stroming mee, als een vis in het water...
Misschien moeten wielerploegen meer vissen in fabrieken ipv hun aandacht altijd maar te vestigen op wielrenners

Groet
Eindhovuh 15 juli 2021 10:07
Ik ben ook heel benieuwd of Wout het gaat redden. Ik heb het idee dat vee druk en Wout geen fijne combi is.
Maar hup Wout!
Sinbad-the-Cyclist 15 juli 2021 10:19
In principe kan iedereen die momenteel plusminus 20 bergpunten de bollentrui. Dus er zijn nog veertien kandidaten!
Punten op de Tourmalet: 20-15-12-10-8-6-4-2
Punten op Luz Ardiden: 40-30-24-20-16-12-8-4
Eindhovuh 15 juli 2021 10:23
Het is wel heel onwaarschijnlijk dat 10 kandidaten voor je allemaal geen punten halen.
Horsie is back 15 juli 2021 10:35
Vandaag keren we terug naar de plek waar niet een bord voor de kop maar een simpele handtas de hoofdrol voor zich opeiste. The Fall and Rise of Lucifer Livestrong aka The Boss, aka Le Patron, die echter zonder wiskunde in zijn pakket on the move weer olijk opstond en alsnog zijn overgebleven tegenstanders aan het spies reeg. Er wordt niet verwacht dat diens Luz Ardiden tijd (met valtijd neem ik aan) vandaag wordt verbeterd.
Cecchini 15 juli 2021 10:36
De Franse politie heeft woensdagavond een inval gedaan bij het hotel van Bahrain Victorious. Dat bevestigt het WorldTour-team aan Cyclingnews. Volgens de Sloveense ploegbaas Milan Erzen heeft de politie niet aangegeven waarom een bezoek is gebracht aan de succesvolle formatie.


“Het was niets speciaals”, aldus Erzen. “We kregen bezoek van de politie. Zij vroegen om trainingsdata van de renners, ze hebben de bus gecontroleerd en dat was het. Ze hebben de renners ongeveer een uur gestoord en uiteindelijk bedankten ze ons. Ze hebben de reden van het bezoek niet verteld, maar dat zullen we later vandaag wel horen via onze advocaten.”

Bahrain Victorious won deze Tour de France al twee etappes met Matej Mohoric en Dylan Teuns. Daarnaast heeft het team met Wout Poels de drager van de bergtrui in de gelederen.
Horsie is back 15 juli 2021 10:38
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gaat gewoon met de stroming mee, als een vis in
> het water...
> Misschien moeten wielerploegen meer vissen in
> fabrieken ipv hun aandacht altijd maar te vestigen
> op wielrenners
>
> Groet

In de buurt van bepaalde fabrieken beoefenen veel vissen echter de rugslag.
GillesEmanuel 15 juli 2021 10:52
Weet jij toevallig of ze in de tijd van Armstrong relatief langzamer reden op de andere klimmen?
Sub Culture 15 juli 2021 11:00
'het was niets speciaals'

tja..
Cecchini 15 juli 2021 11:33
In theorie kan Wilco Kelderman de Tour van 2021 nog winnen. In theorie is treetje twee of drie ook nog haalbaar

Door Peter Winnen

Het is al heel wat jaren geleden dat Frans Maassen, toen coach van de Rabobank juniorenploeg, me plechtig en ook een beetje samenzweerderig toevertrouwde: ‘Er komt er eentje aan, jongens. Eentje die kan klimmen én tijdrijden.’ Zoiets had hij lang niet meer gezien. ‘Een stilist, een volbloed.’ Frans noemde een naam: Kelderman, Wilco Kelderman.

Natuurlijk, Frans wist ook wel dat behaalde resultaten bij de junioren geen garantie bieden voor de toekomst, maar er waren meer dan gegronde redenen voor nationaal optimisme. Ik begon Kelderman te volgen.

Frans had geen woord teveel gezegd. Een oud wielergezegde luidt: bij die en die loopt de klasse zo uit de broekspijpen langs de kuiten omlaag. Precies dat was er aan de hand met Kelderman. Hij was de eerstvolgende Nederlandse winnaar van een grote ronde. Eigenlijk hoefden we er niet eens meer op te wachten.

In theorie kan Wilco Kelderman de Tour van 2021 nog winnen. In theorie. In theorie is treetje twee of drie ook nog haalbaar. Zie hem daar staan tussen al die klassementsrenners die in theorie allemaal nog kunnen winnen. Maar allemaal gaan ze uit van een veiliger scenario. Een podiumplek zou mooi zijn, tiende worden is ook geen schande!

Het zal niet de eerste keer zijn dat achter de protagonist van de koers zwaar strijd geleverd wordt om de restjes. De restjes koersen voornamelijk op boekhoudkundig talent. In de derde week van een grote ronde is het bijna altijd van dattum.

Zet Wilco Kelderman met zijn bolle toet boven het iele corpus voor een camera en mijn hart breekt. De boekhouder spreekt, maar Wilco tilt het boekhoudkundige naar ijle, ontwapenende hoogten. Wilco acht zichzelf niet capabel voor een podiumplek want die anderen zijn ‘net een fractie beter’. Wilco vindt het rijden van de Tour helemaal niet leuk, maar ja, wat moet je anders met je leven. Nee, in de Alpen had hij niet slim gereden, maar ja, we zitten intussen in de Pyreneeën en goddank wordt het frisser.

Wilco is van het type dat het noodlot aantrekt. Vanuit een iets ander perspectief zou je kunnen zeggen dat het noodlot hem aantrekt. Wilco is de nationale revalidatiekampioen.

Er bestaat een hartverscheurend shot uit de kille Alpenetappe naar Tignes. Een Bora-renner komt kort in beeld. Het was eerder een grauw gedrocht. Wie is dat, vroeg ik me af. Het bleek Wilco. Zei Wilco achteraf dat hij zich de hele tijd prima voelde.

Wilco klampt zich voorlopig vast aan de persoonlijke statistiek. In elke grote ronde beleeft hij altijd één superdag. Zul je net zien dat de heilige superbenen hem worden aangeschroefd na de Pyreneeën, op het ondankbare sprintersbal van de 19de etappe, precies de dag voor de individuele tijdrit waarin de poet verdeeld wordt.

Het noodlot ontvangt Wilco met evenveel warmte als de voorspoed.
Cecchini 15 juli 2021 11:34
Ik denk dat indachtig dit stukje van Winnen, Wilco gisteren zijn superdag had. Kon die door zijn valpartij jammergenoeg weer niet verzilveren.
Frederik D. 15 juli 2021 11:38
Op zoek naar bolletjes? En van Bahrein naar de Ver. Arab. Em. is het niet ver.
Horsie is back 15 juli 2021 11:42
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet jij toevallig of ze in de tijd van Armstrong
> relatief langzamer reden op de andere klimmen?

De Fin, Ammattipyöräily, publiceerde gisteren op twitter een mooi historisch overzicht van de klimtijden van de Col de Peyresourde, waarop vorig jaar Tadej Pogacar een hallucinant record vestigde. Dit jaar was hij in de vergelijking meer dan 10% langzamer als voorspel op de later volgende 49 minuten slotklim. Het probleem met al die tijden is toch, dat je niet kunt weten hoe de wedstrijd verliep, maar vooral je ook niet kunt weten tot hoever de usual suspects hun tank hadden gevuld. De L 'Alpe d'Huez is, denk ik, nog het allerbeste geschikt voor historisch vergelijkingsmateriaal. Op ChronosWatts.com zijn vele van deze klimmen te bekijken.

Ik weet niet precies wat je met je vraag bedoelt. Als je bedoelt of in de tijd van Armstrong in de wedstrijd langere tijd rustig aan werd gedaan voordat het gevecht losbarste, dan zal dat in zekere zin wel kloppen. Maar dat is ook nu het geval. Degenen, die vanaf de start hard rijden zijn veelal de uiteindelijk kanslozen op gunstige uitzonderingen na uiteraard. Als je gisteren, zoals Tadej Pogacar, in de eerste klim, meer dan 3 minuten, op uurbasis 7 minuten langzamer rijdt, bovendien een aantal watts kunt sparen, door niet met je neus in de wind te hoeven rijden, dan heb je na nog een relatief korte klim gedaan te hebben, een overschot voor zo'n lange klim. Dan ben je zoals Tadej Pogacar nog in staat een zevental demarrages tussen 700 Watt en 1000 Watt te doen op hoogte, zoals Antoine Vayer dit constateerde. Als je echt aan je theewater zit, dan laat je dit wel.

Voor mij is het WUR van lichtgewicht Toni Rominger nog steeds het ultieme voorbeeld, dat EPO echt wel werkte.
Frederik D. 15 juli 2021 11:46
Gisteren samen met Pogacar, Carapaz en Vingegaard in de kopgroep en aldus richting vierde plek? Meer had er niet in gezeten, denk ik. Maar zeer jammer voor hem van die val. De slotklim van gister was wel een relatief lange en steile. Niet echt iets voor hem. Vandaag is misschien de slotklim hem iets meer op zijn breekbaar lijf geschreven. Hup, Wilco, hup, koers, hup, Cec en andere volgers.
Brieske 15 juli 2021 11:48
Bij Luz Ardiden moet ik altijd aan Roberto Laiseka denken, en aan Katja Schuurman maar dat heb ik eigenlijk continu.
1,84m aan aan 63kg, de eerste keer dat het voor mij echt zichtbaar was dat klimmers echt 'starvin marvins' zijn, die armpjes om van te gruwelen.

Maar wie won er eigenlijk 2x op Luz Ardiden (thanks Pietje!)?

Groet
Horsie is back 15 juli 2021 11:58
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren samen met Pogacar, Carapaz en Vingegaard
> in de kopgroep en aldus richting vierde plek? Meer
> had er niet in gezeten, denk ik. Maar zeer jammer
> voor hem van die val. De slotklim van gister was
> wel een relatief lange en steile. Niet echt iets
> voor hem. Vandaag is misschien de slotklim hem
> iets meer op zijn breekbaar lijf geschreven. Hup,
> Wilco, hup, koers, hup, Cec en andere volgers.

Denk jij, dat deze renners het verschil kunnen aanvoelen tussen stijgingspercentages van 1 en 9 procent. Denk het wel, jij zou dat ook wel kunnen toch? Maar tussen 9 en 10 procent, tussen 19 en 20 procent? Dagobert Duck wist altijd precies hoeveel rente hij kreeg.

Wat ik maar wil zeggen, bergop is bergop, en ongetwijfeld zullen er verschillen zijn tussen het verteren van soorten beklimmingen onder welke omstandigheden verder dan ook, maar het zijn uiteindelijk toch echt wel menselijke mollemalende benen, die ze ondergeschroefd krijgen.

Zelf moet ik er van gruwelen, het beste herinner ik me de Boksberg, die ik hoogstpersoonlijk opmat en daarbij 305,76m noteerde. Een 7% klim naar verluidt.
Curzio 15 juli 2021 12:20
Er is geen enkele indicatie geweest dat Kelderman gisteren zonder val mee had gekund met die drie. De tempowisselingen die zij reden liggen hem ook niet goed. Nee, hij zat prima in de groep waar hij zat en kon mooi profiteren van het werk van Higuita.
Frederik D. 15 juli 2021 12:26
Ik voel het wel degelijk. Vijf procent stijging vind ik prima. Acht procent is zwoegen voor me. Boven de acht nog meer zwoegen. Boven de tien procent met enige lengte is het voor me basta. Nu ben ik geen professionele renner. Maar me dunkt dat elke renner zo zijn moeites heeft, de één meer dan de ander. En dan heb je nog de stijgingswisselingen in een klim. En het weer.
De zwarte trui 15 juli 2021 12:32
Koppizoektwachtwoord 15 juli 2021 12:49
Misschien moeten we over een paar jaar terugblikkend (of nu al) constateren dat dit eigenlijk maar een matig bezette Tour was.
Kijk naar die top tien achter Pogacar: Carapaz en Uran hebben nog iets van een redelijke erelijst, maar de rest? Niet meer dan tweede garnituur (met alle respect, roep ik dan meteen).
Disclaimer: het beeld had er met een fitte Roglic, López, Thomas, Porte, Nibali en Yates wellicht anders uitgezien.
Horsie is back 15 juli 2021 12:57
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik voel het wel degelijk. Vijf procent stijging
> vind ik prima. Acht procent is zwoegen voor me.
> Boven de acht nog meer zwoegen. Boven de tien
> procent met enige lengte is het voor me basta. Nu
> ben ik geen professionele renner. Maar me dunkt
> dat elke renner zo zijn moeites heeft, de één
> meer dan de ander. En dan heb je nog de
> stijgingswisselingen in een klim. En het weer.

Ik had het over het verschil voelen. Wout van Aert en Mathieu van der Poel moeten natuurlijk veel meer arbeid verrichten bij dezelfde klimprestatie, maar tot bepaalde hoogte kunnen zij dat nog met meer spierkracht, dus vermogen per kg gewicht, compenseren, (Strade Bianche voorbeeld) maar niet blijvend natuurlijk. Als Tadej Pogacar JH van repliek wil dienen op de km met staande start op de wielerbaan moet hij richting 15/16 Watt per kg aanleveren, al begrijp ik heel goed, dat het niet zo simpel ligt, niettemin.
Horsie is back 15 juli 2021 13:04
Ik zie ineens, dat je ook al op video het vertrek van een etappe kunt afwachten. Ik vertrek, We zijn er bijna, Railway, zijn de programma/s voor de moderne mens. Nog in dubio of ik vanmiddag vertrek voor de training want een beetje schuw van een beetje regen. In L. zullen ze me wel een woozzie vinden. Right so.
ton duk 15 juli 2021 13:22
Eens, hij zat voor mij op de verwachte plek
Gr
Tjappie2 15 juli 2021 13:23
Luz Ardiden en Laiseka heb ik ook inderdaad. Aan Katja Schuurman denk ik weinig.
ton duk 15 juli 2021 13:24
Ivm de (water) hel van Mergelland is voor zondag de Volta Classic afgelast...
Hoeveel pech kun je 2 jaar op rij hebben als organisatie
Gr
Clavan 15 juli 2021 13:37
A statement from the Marseille prosecutor's office said the investigation was opened on July 3 into the possible “acquisition, transportation, possession and importing of a prohibited substance or method for use by an athlete without justification by members of Team Bahrain Victorious, currently in action at the 2021 Tour de France."
Curzio 15 juli 2021 13:56
De huidige Nibali, Porte, Yates en Thomas zijn net zo goed B-garnituur. Kelderman werd vorig jaar 3e in de Giro, hij had 'm ook kunnen winnen, was toen ruimschoots beter dan Nibali. Gaudu is het opkomende rondetalent. Ik denk dat het niveau van de plekken 4-8 niet veel anders is dan andere jaren. Het niveau voor plek 2 was in dat eerste weekend wel een stuk lager dan je zou hopen.
De zwarte trui 15 juli 2021 14:12
Mohoric reed Mader naar zijn ritoverwinning in de Giro. Waarom gaat ie nu voorop liggen rijden?
De zwarte trui 15 juli 2021 14:34
Goede tactiek. Bahrein nu ook op kop van het peloton
El Chaba 15 juli 2021 14:47
Misschien is het beter even stil te staan bij hoeveel pech en leed vele Limburgers nu hebben door de reden dat het is afgelast.
El Chaba 15 juli 2021 14:48
Springplank voor Poels?
De zwarte trui 15 juli 2021 14:52
Inmiddels is de tactiek iets logischer Mohoric en Juul Jensen komen niet meer op kop.
Johan 15 juli 2021 14:59
Museeuw 15 juli 2021 15:17
Cavendish wint de groene trui. Wat mij betreft de kroon op de carrière van Ibarguren.
El Chaba 15 juli 2021 15:19
Ik las het, ja. Woedend makend.
Onze rechtsstaat is helaas niet opgewassen tegen dit soort extreem zware en niets ontziende criminaliteit.
Over het hoe en waarom zal ik me verder niet uitlaten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 15:19 door El Chaba.
Carlos Danger 15 juli 2021 15:31
Welke staat wel?
De zwarte trui 15 juli 2021 15:31
Gekke etappe. Flip en Mohoric nog met zijn 2en.
De zwarte trui 15 juli 2021 15:35
"De makkelijke kant van de Tourmalet" Ducrot op zijn best.
GillesEmanuel 15 juli 2021 15:46
Vraag ging meer dat Armstrong, met EPO volgepompt, wellicht meer gebaat was bij een (relatief) korte VO2 max inspanning en dus dito toptijden op slotklimmen. En dat de huidige ketonen generatie wellicht eerder al in de aanvangs kilometers berg op (en andere klimmen) harder rijden..?

Overall gedachte vooral nu dat klimtijden icm met voorwerk niet te vergelijken zijn, helaas.
lodjan 15 juli 2021 15:47
Cubino

(Thnx Pietje LH)
Eindhovuh 15 juli 2021 15:50
Of Poels heeft zijn zenuwen in bedwang, of hij is niet goed genoeg.
Carlos Danger 15 juli 2021 15:58
Wuyts probeert vandaag toch nog maar eens zijn dag-record ' José in de rede vallen' te verbeteren.
El Chaba 15 juli 2021 16:05
In Duitsland, België, Frankrijk, etc. worden geen journalisten, advocaten en familieleden van kroongetuigen vermoord.
Zelfs in Italië gebeurt dat nu niet meer.
El Chaba 15 juli 2021 16:07
Dankzij Ineos gaan we waarschijnlijk toch weer een strijd tussen de favorieten krijgen om de dagzege.
Slecht nieuws voor de bergtrui van Poels dus.
De zwarte trui 15 juli 2021 16:11
Wout moet sowieso aanstonds benen gaan maken anders haalt ie geen punten op de Tourmalet. Die 40" op Gaudu rijdt ie niet zo maar dicht.
Eindhovuh 15 juli 2021 16:25
Poels ziet er ineens heel goed uit!
De zwarte trui 15 juli 2021 16:25
Vaag waarom Poels niet met Gaudu mee is gegaan.
Eindhovuh 15 juli 2021 16:27
Hoe verhoudt de tijdrit van Carapaz en O'Connor zich t.o.v. van Kelderman
De zwarte trui 15 juli 2021 16:29
Carapaz minder. O'connor schat ik (na deze tour) gelijk / ietsje minder. Zal ff Dauphine checken => 21" gepakt door Wilco op 16 km.
El Chaba 15 juli 2021 16:30
Uran in moeilijkheden nu al!
Kelderman waarschijnlijk naar plaats vijf.
Miquel1983 15 juli 2021 16:30
Wat is die Poels een domme wielrenner zeg. Ik zit me al de hele etappe te ergeren. Hij heeft maar 1 concurrent voor het bergklassement en die heet Pogacar. Zoveel mogelijk punten pakken op de Tourmalet en zo veel mogelijk voorsprong in tijd op Pogacar voor de laatste klim, was de enige juiste strategie. Nu weet je in ieder geval dat Pogacar zeer waarschijnlijk het bergklassement gaat winnen. Als Poels gewoon met Gaudu was mee gesprongen en als 1e op de Tourmalet was boven gekomen, had Pogacar hem alleen nog maar kunnen verslaan door de etappe te winnen (en Poels 7e of later zou endingen). Nu is een 3e plek voor Pogacar al genoeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 16:37 door Miquel1983.
De zwarte trui 15 juli 2021 16:34
Helemaal eens. Snap er niks van. En het is niet dat ie de benen niet heeft. Of gaat ie ons totaal verrassen op Luz...
Eindhovuh 15 juli 2021 16:34
Eindhovuh 15 juli 2021 16:35
Het is nou niet dat er een groepje op 10 minuten voorsprong rijdt. Wellicht gaat hij gewoon aanklampen en top 10 rijden.
Wanny 15 juli 2021 16:40
Als Pogacar wint zal Wout Poels 4e moeten worden.
Marc 15 juli 2021 16:41
Kunnen is één ding. Dat het peloton je weg laat rijden een andere.
In het begin van deze rit liet men Poels niet gaan begreep ik. Dus dom is dan niet het juiste woord.
Het lijkt me dat hij met zijn capaciteiten het tot nu redelijk doet cq het maximale uit zichzelf haalt.
Wanny 15 juli 2021 16:44
Haha. De Cauwer zegt iets positiefs over Van Baarle en Wuyts weet niet hoe snel over Van Aert te beginnen.
El Chaba 15 juli 2021 16:45
Ook eens.
Tenzij hij zich zo goed voelt, dat hij meent mee te kunnen doen voor de dagzege, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Wanny 15 juli 2021 16:47
Door die dubbele punten is het ook lastig voor renners als Poels om die bergtrui binnen te halen. Dan moet je in al die bergritten mee zitten en steeds de volle punten pakken voor de slotklim.
Marc 15 juli 2021 16:48
Dat schone scenario ligt zeker niet in z’n capaciteiten.

Indien wel dat ga ik hier de hele Noordzeedijk wit met rode bollen beschilderen.
El Chaba 15 juli 2021 16:48
Maar dat is ook terecht, toch?
Wat mij betreft is de bergtrui voor de beste klimmer en dat is Pogacar.
Marc 15 juli 2021 16:50
Eens. Het is deze Tour een leuk onderhoudend bijspel. Voor Nederlandse liefhebbers dan toch.
Wanny 15 juli 2021 16:50
Is ook terecht. Is maar om aan te geven dat het vanuit de zetel wat makkelijker is om de strategie te bepalen dan op de fiets. Hoe het ook afloopt, Poels heeft een mooie prestatie geleverd.
El Chaba 15 juli 2021 16:50
Haha, daar hou ik je aan! grinning smiley
Maar die belofte kun je makkelijk doen, want Poels bengelt nu al achteraan in het peloton.
El Chaba 15 juli 2021 16:51
Wanny 15 juli 2021 16:53
Als Wilco nou die rit eens wint, voor Vingegaard en Carapaz. Dan zijn we er ook.
Marc 15 juli 2021 16:54
Jaja, de dijk loopt hier vanaf de duinen naar het noorden, dan richting oosten, marinehaven en dan weer naar het zuiden tot het Wad.


(‘schiet die Poels van z’n fiets Ducrot!’)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 16:56 door Marc.
El Chaba 15 juli 2021 17:02
Geloof jij in sprookjes? winking smiley
Wanny 15 juli 2021 17:03
Respect voor Poels hoor
El Chaba 15 juli 2021 17:04
Poels komt bijna terug!
El Chaba 15 juli 2021 17:05
Ook Van Aert heeft in theorie nog kans op de bergtrui.
Wanny 15 juli 2021 17:08
Wordt een massasprint zo
El Chaba 15 juli 2021 17:09
Uran al op zeven minuten, daar kan een kruis over.
Van Aert en Lutsenko ook eraf nu.
Wanny 15 juli 2021 17:09
El Chaba 15 juli 2021 17:10
Ook Poels eraf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 17:10 door El Chaba.
Wanny 15 juli 2021 17:14
Die gekke Poels geeft toch niet af hoor. Blijft ze zien rijden
Marc 15 juli 2021 17:14
Poels blijft dapper bungelen.
Wel sterk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 17:16 door Marc.
El Chaba 15 juli 2021 17:14
Nog een man of vijftien vooraan.
Pogacar gaat.
El Chaba 15 juli 2021 17:15
Pogacar, Vingegaard, Carapaz en Kuss vooraan nu.
El Chaba 15 juli 2021 17:16
Kuss leidt de dan van de vier voorop nu. Mas is aangesloten.
El Chaba 15 juli 2021 17:18
2 km nog te gaan.
Kelderman op een seconde of 10.
El Chaba 15 juli 2021 17:20
El Chaba 15 juli 2021 17:20
Kuss haakt af.
El Chaba 15 juli 2021 17:21
Mas demarreert
El Chaba 15 juli 2021 17:21
Pogacar er overheen.
El Chaba 15 juli 2021 17:22
1. Pogacar
2. Vingegaard
3. Carapaz
El Chaba 15 juli 2021 17:23
4. Mas
5. D. Martin
6. Kuss
Wanny 15 juli 2021 17:23
Wordt Pogacar daar nu even op gang geholpen door die motor?
El Chaba 15 juli 2021 17:24
Kelderman nog niet binnen.
Wanny 15 juli 2021 17:24
Kelderman met O Connor over de meet

9e ofzo
El Chaba 15 juli 2021 17:25
Die heb ik gemist kennelijk. Binnen rond de tiende plek.
Wanny 15 juli 2021 17:25
Helaas laatste 2 weken geen enkele spanning voor de gele trui in deze Tour.
El Chaba 15 juli 2021 17:27
01 Tadej Pogacar Youth jerseyLeader jerseyMountain jersey UAE Team Emirates 03:33:45 120
02 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma + 02 50
03 Richard Carapaz INEOS Grenadiers + 02 25
04 Enric Mas Movistar Team + 13 15
05 Daniel Martin Israel Start-Up Nation + 24 5
06 Sepp Kuss Jumbo-Visma + 30
07 Sergio Higuita EF Education-NIPPO + 33
08 Ben O'Connor AG2R Citroën Team + 34
09 Wilco Kelderman BORA-hansgrohe + 34
10 Alejandro Valverde Movistar Team + 40
11 Pello Bilbao Bahrain Victorious + 45
12 Guillaume Martin Cofidis + 45
13 Alexey Lutsenko Astana-Premier Tech + 01:08
14 Emanuel Buchmann BORA-hansgrohe + 01:15
15 Louis Meintjes Intermarché-Wanty-Gobert + 01:43
16 Rafal Majka UAE Team Emirates + 01:46
17 Jonathan Castroviejo INEOS Grenadiers + 01:56
18 Wout Poels Bahrain Victorious + 02:32
19 David Gaudu Groupama-FDJ + 02:50
20 Xandro Meurisse Alpecin-Fenix + 03:07
21 Esteban Chaves Team BikeExchange + 03:15
22 Ruben Guerreiro EF Education-NIPPO + 03:15
Marc 15 juli 2021 17:38
Domme vragen van de Franse interviewer aan Pogacar. Nou.
Remko 15 juli 2021 17:42
Kelderman voegt nog een top 10 notering toe aan zijn palmares. Hij komt hiermee op 127 top 10 noteringen in UWT races. Hij leidt hiermee, met grote voorsprong, het klassement van renners die nog geen enkele overwinning (in UWT races) hebben behaald. Coquard staat tweede met slechts 45 top 10 noteringen.

Bron: Cycling Statistics op Twitter.
Johan 15 juli 2021 17:45
Pogacar net als vorig jaar winnaar van 3 truien.
Wanny 15 juli 2021 17:51
Je vraagt je toch af of Kelderman niet 1x een etappe had kunnen pakken in welk WT rondje dan ook. Door een keer all in te gaan zonder aan het klassement te denken.

Als je zo'n hoog niveau hebt dat je steeds top 10 rijdt, zou je denken dat dat moet kunnen.
El Chaba 15 juli 2021 17:57
Natuurlijk zou dat moeten kunnen, alleen valt hij nooit aan en dan wordt het lastig.
Carlos Danger 15 juli 2021 18:03
Kelderman heeft geen splijtende demarrage in huis en beschikt niet over een eindsprint, dus kan het
misschien een keer lukken door een keer ' ongemerkt' mee te zitten in een ontsnapping, maar daarvoor is
hij dan weer te gevaarlijk voor eventuele concurrenten, die hem die ruimte niet gunnen.
WK is een pure AK-renner, zijn lijst daarin is inmiddels indrukwekkend.
Cecchini 15 juli 2021 18:46
Hij mist gewoon de alles of niet mentaliteit.
Horsie is back 15 juli 2021 18:50
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vraag ging meer dat Armstrong, met EPO volgepompt, wellicht meer gebaat was bij een (relatief) korte VO2 max inspanning en dus dito toptijden op slotklimmen. En dat de huidige ketonen generatie wellicht eerder al in de aanvangs kilometers berg op (en andere klimmen) harder rijden..?
>
> Overall gedachte vooral nu dat klimtijden icm met voorwerk niet te vergelijken zijn, helaas.

De EPO voordelen worden inderdaad vaak geassocieerd met relatieve korte inspanningen vanaf zelfs een paar minuten tot wel een uur, waaronder dus 1500m hardlopen, 5 en 10 km hardlopen, en uiteindelijk toch ook het WUR. Ook al zou het voordeel in dit segment relatief hoger uitvallen, betekent dit nog niet dat er ook geen voordeel zou bestaan bij serieus langdurende inspanningen. Armstrong gebruikte echter ook alles wat hem maar te pas kwam.

In het tijdperk van de twee verschillende snelheden werd ook vaker een tactisch spelletje gespeeld. Zodra het ideale moment aanbrak barstte de hel los, waarbij soms het ene roofdier het andere op zijn menu had. Zo kijk ik naar die donkere periode. In deze TDF zien we dat er vanaf de start wordt gedemarreerd en moeten de klassementsrenners een reële inspanning leveren om ook weer niet te ver achter te komen.

Je spreekt van de ketonen generatie, maar de vraag is wat mij betreft (niet gehinderd door kennis) toch of het huidige concept van 4 uur presteren (deels beschut) met het gebruik van ketonen wel zo heel veel meer brengt. Het voordeel zou dan toch in het herstel nadien moeten liggen, maar daar zien we toch nu niet zo veel van. Het plafond van wat een mens dagenlang aan energie inclusief het basale metabolismne kan innemen is daarbij ook vrij vrij snel bereikt.

Wel, denk ik, dat er soms behoorlijk geëxperimenteerd wordt/werd met wisselend succes met allerlei aspecten die de energiehuishouding betreffen. Bekende voorbeelden Landis, Wiggins, Froome (Giro 2018). Jumbo-Visma is onlangs ook door de UCI teruggefloten om in zee te gaan met Supersapiens, in the UK heeft men het nu al weer over de update van de Beta Fuel Formula, waarmee Froome in 2018 over o.a. Colle delle Finestre in het zadel werd gehouden of geholpen. Nu wordt zelfs onderzocht of vingertoppen, die het meeste zweet schijnt te bezitten, ook niet ingezet kunnen worden bij het managen van de energiebehoefte. Er zijn uiteraard altijd heel valide toeassingen mogelijk, maar zoals we bij de EPO al hebben gezien, de mens slaagt er steeds weer in het te misbruiken.

Tadej Pogacar schijnt thet record van Lance Armstrong op Luz Ardiden volgens @Velofacts (tracker data) met 1 seconde gemist te hebben, alhoewel Lance Armstrong waarschijnlijk wel een 20-tal seconden heeft verloren met de beruchte val. Maar het lijkt me evident, dat Tadej Pogacar als dat noodzakelijk was geweest wel meer dan een minuut sneller had gekund. Im Schongang.

Als ik het goed heb was Lance Armstrong in 2003 tezamen met 3 anderen op de voorafgaande Tourmalet met 47:36 ruim anderhalve minuut sneller dan de podiumkandidaten vandaag. Maar in 1993 reden Rominger en Jaskula in 45:48 daar nog eens bijna twee minuten sneller naar boven. Just saying.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 19:25 door Horsie is back.
Eindhovuh 15 juli 2021 18:52
Dat is het meer ja.
Sub Culture 15 juli 2021 18:57
En zo is elke drager van de trui toch de rechtmatige eigenaar.
Carlos Danger 15 juli 2021 18:59
Als dat zo zou zijn, was hij, na alle pech en valpartijen, allang gestopt met wielrennen.
Horsie is back 15 juli 2021 18:59
Mark Cavendish weer als laatste en daarmee het aantal kilometers op zijn kop ranglijst weer uitbreidend.
Heisenberg 15 juli 2021 19:43
Vind je? Pogacar pakt even 80 punten op de laatste twee dagen terwijl Woods, Quintana, Van Aert en Poels er anderhalve week mooi voor hebben gestreden. Als de bolletjestrui voor de beste renner is, zie ik de toegevoegde waarde ten opzichte van de gele trui niet zo.

Het zou eerlijker zijn als of de dubbele punten weg gaan of het verschil kleiner wordt tussen categorieën. Schelling heeft zich drie dagen kapot gereden voor 5 punten. Higuita pakt vandaag meer met een 7e plaats.
Wanny 15 juli 2021 19:49
De laatste jaren is de winnaar van het geel tevens de beste klimmer van het pak. Dus dan heeft het bolletjesklassement inderdaad weinig toegevoegde waarde. Buiten dat je er wat strijd voor krijgt in de eerste fase van de ronde.

Met Pogacar, Bernal, Carapaz zal dit de komende jaren nog wel zo blijven. Zeker gezien de tijdritten ook vrij kort zijn tegenwoordig.
Curzio 15 juli 2021 19:51
Kelderman is wisselvallig in tijdritten. Hij wordt in deze discipline iets overschat. Zie de eerste tijdrit deze Tour. Het is wel zo dat z'n vorm goed lijkt.
Curzio 15 juli 2021 19:53
Oneens. Trui is niet voor de beste klimmer maar voor degene die de meeste punten pakt in het bollenklassement. Dubbele punten op de slotklim schrappen aub.
Curzio 15 juli 2021 19:54
Marc 15 juli 2021 20:12
Idealiter krijgen we in de toekomst meer van wat we deze Tour hebben gezien. Minus de laatste bergrit dan. Dus extra strijd voor de bollen náást de strijd voor sterkste klassementsrenner.
Noem het meest regelmatige klimmer?
Zal nu gerust wat door m’n Nederlandse bril kijken door Poels. Maar het zou in ieder geval fijn zijn als de mindere klassementsrenners wat extra’s hebben om voor te knokken. Dus zal men weer wat moeten gaan schuiven met hoeveelheid punten per klim.
Maar het hangt ook af van de renners en hun ambities. In een nieuw Virenque tijdperk heb ik ook niet zo’n zin eigenlijk.
Tinuz 15 juli 2021 20:16
Ik heb de indruk dat op Pogacar na het niveau van de klassementsrenners niet bijster hoog is geweest de ze Tour, mede ook door omstandigheden uiteraard.
Als ik bijvoorbeeld zie dat Kelderman in een vrij matige vorm top 5 rijdt.
El Chaba 15 juli 2021 20:25
Dat begrijp ik hoor, maar dan moet je er een andere trui van maken. De bolletjestrui is voor de beste klimmer in de Tour en dat is Pogacar toch onbetwist?
Heisenberg 15 juli 2021 20:36
Heeft Sagan dan meermalen onterecht groen gewonnen? Hij was zelden de beste sprinter. Wel de sprinter die het beste kon klimmen en aanvallen.

Het zal ook smaak zijn. Ik vind het een prijs voor de renner die door aanvallen en sterke finishes bergop de meeste bergpunten pakt en niet perse de beste klimmer, maar klassementsmannen worden nu veel te veel bevoordeeld door de dubbele punten op drie bergen en bijna geen punten op de kortere klimmen.
Horsie is back 15 juli 2021 20:38
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de indruk dat op Pogacar na het niveau van de klassementsrenners niet bijster hoog is geweest de ze Tour, mede ook door omstandigheden uiteraard.
> Als ik bijvoorbeeld zie dat Kelderman in een vrij matige vorm top 5 rijdt.

Dit is wat je noemt een Kelderman downer.
De eerste renner die in een vrij matige vorm top 5 rijdt tenzij het natuurlijk een Tadej Pogacar is die in een vrij matige vorm top 5 rijdt moet nog komen. . grinning smiley
Heisenberg 15 juli 2021 20:39
Matige vorm?

Ben benieuwd wat je meer van Kelderman verwacht had.
El Chaba 15 juli 2021 20:41
Hoe kom je erbij, dat hij in een matige vorm rijdt? Dit is by far zijn beste prestatie ooit in de Tour!
Hij gaat normaal gesproken vijfde worden, hier en misschien wel vierde zelfs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2021 20:41 door El Chaba.
ton duk 15 juli 2021 20:45
Het begint inmiddels best lachwekkend (en irritant) te worden dat Kelderman constant als de verpersoonlijking wordt gezien van een matige top AK van een Grote Ronde
Gr
Carlos Danger 15 juli 2021 20:46
Nog een slotdrama in de top-3, O'Connor voorbij in de tijdrit en het podium wacht in Parijs.
ton duk 15 juli 2021 20:49
Tinuz zal refereren aan het interview NPO met Kelderman waarbij hij zelf zegt dat ie deze Tour niet echt het goede gevoel had...

Gr
El Chaba 15 juli 2021 21:05
Dat komt alleen maar omdat Kelderman altijd onzeker is over zichzelf. Gezien de tegenstand hier is hij nog nooit zo goed geweest in de Tour.
Volgens mij zijn wij het daar wel over eens. winking smiley
De zwarte trui 15 juli 2021 21:12
Eerste tijdrit zaten ze binnen 12 seconden.
Carapaz 1'44"
Kelderman 1'49"
O'Connor 1'56"
El Chaba 15 juli 2021 21:45
helemaal mee eens! thumbs up
Curzio 15 juli 2021 22:23
Hoe kom je er toch bij dat de bolletjestrui voor de beste klimmer is?
Curzio 15 juli 2021 22:25
Tactiek van Ineos en Jumbo-Visma wel inspiratieloos trouwens. Waarom ging Kuss nou precies op kop rijden?
Curzio 15 juli 2021 22:26
Ik volg meer de lijn van Carlos. Overigens was ik laatst in het rijtje van niet-winnende klassementsmannen Steven Kruijswijk nog vergeten. Toch hoor je bij hem nooit zo die verhalen als bij Kelderman (over mentaal zwak en geen alles-of-niks mentaliteit).
Koppizoektwachtwoord 15 juli 2021 23:45
Jawel, nu zijn Nibali etc inderdaad ook B-level, maar ik had het over 'een fitte' Nibali etc (maar maken we dat nog mee?). Dan sla ik die namen toch wat hoger dan dan O'Connor, Mas, Lutsenko, Mas en G. Martin (om Kelderman maar niet te noemen winking smiley). Adam Yates, Quintana, Valverde, Dumoulin, Bardet, Froome en Landa zagen we in de afgelopen edities trouwens ook nog ergens in de top tien.
Maar misschien moet ik gewoon wennen aan de nieuwe(-re) generatie net onder de absolute top. Hup Gaudu!
El Chaba 16 juli 2021 00:09
Dat staat overal als je het opzoekt. Geen zin om al die links op te zoeken waaruit dat dat blijkt.
Affijn, laat ik het anders stellen: hoe kom jij erbij dat dát niet zo is?
Andere Peter 16 juli 2021 01:09
''Meilleur grimpeur''
Cecchini 16 juli 2021 01:15
Maar O'Connor wint een etappe na een grandioze vlucht, staat nu vierde in het AK. Je weet gewoon zoiets zal Kelderman nooit gebeuren. Knappe prestatie vijfde, maar nooit is het groots en meeslepend.
betuweracer 16 juli 2021 02:12
Poels (op zeker) op achterstand houden. Had hij de bollen gepakt geilt heel Nederland daar op en (nog) minder op Macauley Culkin op het podium.
Marc 16 juli 2021 05:07
Klaarblijkelijk kunnen mensen (zelfs) hier de prestatie van Kelderman nog niet op z’n juiste waarde schatten. Dus zal ik een korte poging doen: behalve grote talenten bezit Wilco ook karaktertrekken en fysieke eigenschappen die hem geregeld flink in de weg zitten. Iedereen kent ze wel en hoe je ze definieert is hier nu niet van belang.. Maar het is in ieder geval al heel lang bekend dat hij ze heeft.
En het is echt maar de vraag of hij deze zaken, die hem in de weg zitten om tot nog grotere prestaties te komen, nog kan veranderen.

Maar één eigenschap doet hem boven vele anderen uitstijgen: hij heeft een zeldzame weerbaarheid. Een unieke veerkracht en strijdvaardigheid om zich na elke fysieke tegenslag weer terug te werken naar een functionerend lichaam en zelfs een topniveau om in grote ronden mee te doen voor het klassement.
Vuelta: 4e in eindklassement, Giro: 3e plus eerder toen de roze trui, Tour: mogelijk 5e, misschien zelfs 4e (en nb Kelderman is nog altijd niet heelhuids in Parijs!).
Aantal meer of minder ernstige valpartijen: dat weet niemand meer.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maakt mij niet uit, maar ik vind z’n prestatie hier in de Ronde van Frankrijk groots. Juist omdat er in z’n persoon elkaar tegenwerkende krachten zitten.

Het is makkelijker om de vele talenten van van der Poel te zien en te erkennen. Bij sommige andere renners moet je meer moeite doen.
(lukt je dat niet: ook niet erg)


Bon, nu weer de deur uit en naar vogels kijken en luisteren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2021 05:10 door Marc.
Inigo 16 juli 2021 08:54
Wat was nou het idee van Ineos?
Curzio 16 juli 2021 09:11
Wielrennen is geen jurysport en een klassement doet geen uitspraak over wie de 'beste' is. Dat is subjectief. Degene met de bergtrui is de leider in het bergklassement, en je kan leider worden in het bergklassement door meer bergpunten te hebben dan de andere renners in de Tour. Zo is degene die geel draagt ook niet de 'beste' renner, maar degene die het algemeen klassement leidt, met de criteria die daarbij horen.

De term "meilleur grimpeur" die AP aanhaalt zie ik op de officiele site van de Tour niet terug.

In het verleden is het truiklassement aangepast omdat men vond dat het teveel naar B-garnituur ging, maar nu met de dubbele punten aan het eind is het een gratis bonus voor de leider van het AK en dan kan je de trui net zo goed afschaffen.

Dus ik ben ervoor om de dubbele punten weg te doen. Je kan eventueel op een slotklim 5 punten bonus geven aan de eerste, dat brengt het meer in balans. Doel van een nevenklassement is een extra element van strijd in de wedstrijd brengen. Het element dat Quintana, Woods en Poels hebben gebracht.
Curzio 16 juli 2021 09:15
Horsie is back 16 juli 2021 12:49
@Marc: Leg die kijker nog even neer. Proefondervindelijk is vastgesteld, dat Wilco Kelderman een "energieslurper" is, die gemiddeld meer energie nodig heeft voor een bepaald inspanningsniveau dan zijn tegenstanders. Dat zal bij Tadej Pogacar niet het geval zijn.
Marc 16 juli 2021 13:38
@Horsie: zou je me dat willen uitleggen svp?
Bij voorbaat kort én helder. Ik weet dat je dergelijke kwesties altijd graag uit de doeken wilt doen, maar om eerlijk te zijn: ik ben een alpha man, geen bèta man. Natuurkunde en dergelijke waren altijd mijn zwakke vakken.
Alvast dank!


(en ik heb natuurlijk wel gevogeld, lange slierten Lepelaars hier vanaf dat grote eiland ten noorden van me)
De zwarte trui 16 juli 2021 13:49
Ineos liet even de door Dave bla bla aangekondigde nieuwe attractieve manier van koersen zien.
Horsie is back 16 juli 2021 14:11
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Horsie: zou je me dat willen uitleggen svp?
> Bij voorbaat kort én helder.

Ik kan beter je de link naar deze materie geven en sinds ik hier geen links meer plaats verwijs ik naar Genie G met de vraag: Jurgen van Teeffelen Wilco Kelderman en je ziet meteen het artikel Energieslurpers op de racefiets. Artikel is populair wetenschappelijk maar goed leesbaar en baseert zich op een onderzoek van de Universiteit Maastricht over de Giro 2014.

Even een paar krenten. Een gemiddelde van 7 renners leverde een gemiddelde dagelijkse energieopname op van 7720 kilocalorieën (4,5 keer het gemiddelde basaal energiemetabolisme) en in de laatste week komt daar nog eens 10% bij.
Curzio 16 juli 2021 16:44
Maar Kelderman is hier ook het slachtoffer van zijn eigen succes. Van hem is bekend dat hij top-5 of top-3 kan rijden in een grote ronde. Hij krijgt dus deze ruimte ook niet. O'Connor zal het hierna ook moeilijker hebben om zo'n stunt uit te halen.
Marc 18 juli 2021 17:37
@Horsie: nogal late reactie ivm activiteiten buitenshuis maar bedankt!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen